Yleisperustelut
         
         Hallituksen esityksen perusteluista ilmenevistä syistä ja
            saamansa selvityksen perusteella valiokunta pitää esitystä tarpeellisena
            ja tarkoituksenmukaisena. Valiokunta puoltaa lakiehdotusten hyväksymistä seuraavin
            huomautuksin ja muutosehdotuksin.
         
         
         Hallituksen esityksen perusteluissa on todettu, että erorahaa
            voidaan pitää luonteeltaan osana irtisanomissuojaa
            ja työttömyysturvaa. Erorahan ja työttömyysetuuksien
            saamisedellytykset poikkeavat kuitenkin toisistaan. Järjestelmien erillisyys
            on aiheuttanut runsaasti neuvonnan tarvetta ja työttömäksi
            jäämisen perusteella myönnettävien
            etuuksien hakeminen eri järjestelmistä on ollut
            hankalaa. Rahaston roolin muuttuminen koulutusetuuksien toimeenpanijaksi
            ja muiden etuuksien liittäminen osaksi työttömyysturvaa
            vähentää kansalaisille sekaannusta aiheuttavaa
            työttömyys- ja koulutusperusteisten etuuksien
            kirjoa.
         
         
         Valiokunta yhtyy esityksen perusteluissa esitettyyn näkemykseen
            järjestelmien monimutkaisuudesta ja sekavuudesta ja pitää järjestelmien selkiyttämistä
            tarpeellisena,
            jotta etuuskokonaisuuden vaikean hallittavuuden aiheuttamilta oikeudenmenetyksiltä
            vältyttäisiin.
            Valiokunta pitää kuitenkin tärkeänä,
            että irtisanomis- ja työttömyysturvan
            sekä koulutusetuuksien taso turvataan järjestelmien
            selkiyttämiseen tähtääviä uudistuksia
            tehtäessä.
         
         
         Koulutusrahaston toimeenpantavaksi  jäisivät
            ehdotuksen mukaan aikuiskoulutustuki sekä näyttötutkinnon
            suorittamisen  perusteella maksettava ammattitutkintostipendi, joka
            vastaa nykyistä näyttötutkinnon suorittamisen
            perusteella koulutus- ja erorahastosta ammattikoulutusrahana ja
            valtionkonttorista  ammattitutkintorahana maksettavaa etuutta. Lakiesitys
            liittyy kiinteästi uuteen työttömyysturvalakiin,
            jossa säädetään korotetusta
            ansio-osasta ja korotetusta koulutuspäivärahasta,
            joiden on tarkoitus korvata eroraha ja erorahan aikuiskoulutuslisä.
         
         
         Työttömyysturvalakiehdotuksen mukaan työttömyyspäivärahan
            ansio-osa maksetaan korotettuna, jos henkilö on menettänyt
            työnsä taloudellisista ja tuotannollisista syistä,
            ollut palkansaajakassan jäsen vähintään
            viisi vuotta ja hänellä on työssäoloaikaa
            vähintään 20 vuotta. Erorahaan verrattuna
            uudistuksen oleellinen ero on siinä, että erorahaan
            oikeutettuja ovat myös peruspäivärahan
            piirissä olevat. Perustuslakivaliokunta ja työ-
            ja tasa-arvoasiainvaliokunta ovat työttömyysturvalakiehdotuksesta
            antamissaan lausunnoissa (PeVL 46/2002 vp ja TyVL 20/2002
            vp) kiinnittäneet sosiaali- ja terveysvaliokunnan huomiota
            tällaiseen työttömyysturvan heikennykseen.
         
         
         Työttömyysturvalakiehdotuksen mukaan korotettu
            koulutuspäiväraha korvaisi nykyisen erorahan aikuiskoulutuslisän.
            Myös sen osalta olennainen heikennys verrattuna nykyiseen
            järjestelmään on, että erorahan
            aikuiskoulutuslisää on ollut mahdollista saada
            myös peruspäivärahaan oikeutettujen.
         
         
         Siirtymäsäännökset
         
         Valiokunnan käsityksen mukaan lainuudistusten eduskuntakäsittelyn
            yhteydessä on tarpeen huolehtia siitä, että koulutusrahastolain
            ja työttömyysturvalain siirtymäsäännökset
            ovat siten laaditut, että siirryttäessä uuteen
            järjestelmään 1.1.2003 ei synny väliinputoajia. 
         
         
         Koulutusrahastoa koskevan lakiehdotuksen siirtymäsäännöksen
            mukaan tämän lain voimaan tullessa voimassa olleita
            säännöksiä sovelletaan henkilöön,
            joka on menettänyt työnsä ennen tämän
            lain voimaan tuloa. Valiokunnan saaman tiedon mukaan koulutus- ja
            erorahastosta annetut erorahan aikuiskoulutuslisää koskevat päätökset
            on kuitenkin 1.8.2002 jälkeen laadittu siten, että niiden
            voimassaoloaika päättyy 31.12.2002. Työttömyysturvalakiehdotuksen voimaantulosäännöksen
            9 momentin mukaan korotettua koulutuspäivärahaa
            voi saada ainoastaan lain voimaantulon jälkeen alkavaan
            koulutukseen. Näin ollen syksyllä 2002 alkaneeseen koulutukseen
            ei vuonna 2003 koulutus- ja erorahaston tulkinnan mukaan saisi erorahan
            aikuiskoulutuslisää eikä siihen uuden
            työttömyysturvalain mukaan voisi myöntää korotettua
            koulutuspäivärahaa. Jotta tällaista väliinputoamisongelmaa
            ei  syntyisi,  valiokunta  on esittänyt
            sosiaali- ja terveysvaliokunnalle työttömyysturvalakiehdotuksesta
            antamassaan lausunnossa, että työttömyysturvalain
            voimaantulosäännöksen 9 momenttia muutettaisiin
            siten, että korotettua koulutuspäivärahaa
            voisi saada myös ennen 1.1.2003 alkaneeseen koulutukseen
            edellyttäen, että siihen ei makseta erorahan aikuiskoulutuslisää.
            Valiokunnan tekemän esityksen johdosta tehtyjen selvitysten
            perusteella näyttää kuitenkin olevan
            tarkoituksenmukaisempaa, että väliinputoamisongelma
            ratkaistaan selkiyttämällä Koulutusrahastoa
            koskevan lainsäädännön siirtymäsäännöksiä.
            Valiokunta ehdottaa näin ollen 1. ja 2. lakiehdotuksen
            siirtymäsäännöksiä selkiytettäviksi
            tältä osin.
         
         
         Vastaavasti valiokunta ehdottaa Koulutusrahastoa koskevan lakiehdotuksen
            siirtymäsäännöstä täsmennettäväksi
            siten, että erorahaa maksetaan tällä hetkellä voimassa
            olevien säännösten mukaisesti ennen 1.1.2003
            päättyneen työ- tai virkasuhteen perusteella.
            Ammattitutkintostipendi vastaa ehdotuksen mukaan nykyistä näyttötutkinnon
            suorittamisen perusteella koulutus- ja erorahastosta ammattikoulutusrahana
            ja Valtiokonttorista  ammattitutkintorahana maksettavaa etuutta.
            Jotta myöskään näiden osalta
            ei syntyisi väliinputoamistilanteita, valiokunta ehdottaa
            siirtymäsäännöstä täydennettäväksi
            siten, että ammattitutkintostipendi voidaan maksaa myös
            ennen tämän lain voimaan tuloa suoritetun tutkinnon
            perusteella edellyttäen, että henkilölle
            ei ole saman tutkinnon perusteella myönnetty ammattikoulutusrahaa
            tai ammattitutkintorahaa ennen tämän lain voimaan
            tuloa voimassa olleiden säännösten tai
            määräysten perusteella.
         
         
       
      
         
         Yksityiskohtaiset perustelut
         
         Laki koulutusrahastosta
         
         5 §. Ammattitutkintostipendin myöntämisen edellytykset.
         
         Ehdotuksen mukaan ammattitutkintostipendi voidaan myöntää ammatillisen
            perustutkinnon, ammattitutkinnon tai erikoisammattitutkinnon suorittaneelle
            henkilölle. Stipendin suuruudesta ja sen edellytyksenä olevista
            hakijan ikää ja työhistoriaa koskevista
            vaatimuksista säädettäisiin sosiaali-
            ja terveysministe- riön asetuksella vahvistetuilla rahaston
            säännöillä. Esityksen perusteluissa
            on todettu, että koulutus- ja erorahastoa ja sen myöntämiä etuuksia koskeva
            sääntely ei nykyisellään täytä perustuslain
            80 §:stä johtuvia vaatimuksia, joiden mukaan lailla
            tulee säätää henkilön
            oikeuksien ja velvollisuuksien perusteista. Lakiehdotus jättäisi
            ammattitutkintostipendiä koskevan sääntelyn lain  tasolla  valiokunnan  käsityksen
            mukaan liian epämääräiseksi
            ja avoimeksi. Tästä syystä valiokunta
            ehdottaa 5 §:n 2 momenttiin lisättäviksi
            perustelujen mukaiset hakijan ikää ja työhistoriaa
            koskevat vaatimukset. 
         
         
         6 §. Ammattitutkintostipendin suuruus.
         
         Viitaten 5 §:n perusteluissa esitettyyn valiokunta
            ehdottaa uuteen 6 §:ään otettavaksi tarkemmat
            säännökset stipendin suuruudesta. Stipendin
            määräksi ehdotetaan vahvistettavaksi
            perusteluissa mainittu nykyisen ammattikoulutusrahan ja ammattitutkintorahan
            suuruus eli 236 euroa. Sosiaali- ja terveysministeriön
               asetuksella stipendin suuruutta tarkistettaisiin kustannustasossa
               tapahtunutta muutosta vastaavasti tarvittaessa, kuitenkin vähintään
               joka toinen vuosi. Ennen asetuksen antamista ministeriön
               tulisi kuulla rahastoa.
            
         
         
         14 §. Hallintomenettely.
         
         Pykälässä säädetään hallintomenettelylain
            ja kielilainsäädännön noudattamisesta
            etuusasioita käsiteltäessä. Oikeusturvan
            parantamiseksi ja hyvän hallinnon periaatteiden noudattamisen
            korostamiseksi valiokunta  ehdottaa,  että säännökseen
            lisätään viittaukset asiakirjan lähettämisestä annettuun
            lakiin, tiedoksiannosta hallintoasioissa annettuun lakiin ja viranomaisten
            toiminnan julkisuudesta annettuun lakiin.
         
         
         18 §. Siirtymäsäännökset.
         
         Edellä yleisperusteluissa esitettyyn viitaten valiokunta
            ehdottaa siirtymäsäännöksen
            selkiyttämistä siten, että 2 ja 3 momenttiin
            otetaan säännökset erorahan ja erorahan
            aikuiskoulutuslisän myöntämisestä koulutus-
            ja erorahastosta annetun lain ja koulutus- ja erorahaston sääntöjen
            mukaisesti niille, joiden työ- tai virkasuhde on päättynyt
            ennen uusien säännösten voimaan tuloa
            1.1.2003. Ammattitutkintostipendin osalta pykälän
            4 ja 5 momenttiin ehdotetaan lisättäväksi
            säännökset, joiden mukaan stipendi voidaan
            maksaa myös ennen lain voimaan tuloa suoritetun tutkinnon perusteella,  jos
            sen perusteella ei ole myönnetty aiempien säännösten
            mukaista vastaavaa etuutta. Lisäksi pykälän
            6 momenttiin ehdotetaan otettavaksi selventävä säännös,
            jonka mukaan koulutus- ja erorahaston oikeudet ja velvollisuudet
            siirtyvät tämän lain mukaiselle Koulutusrahastolle.
         
         
         Laki valtion virkamieslain 10 luvun kumoamisesta
         
         2 §. 
         
         Pykälän 2 momenttiin ehdotetaan lisättäväksi
            erorahan aikuiskoulutuslisää koskeva siirtymäsäännös,
            joka on sisällöltään samanlainen kuin
            1. lakiehdotukseen ehdotettu vastaava säännös.