Perustelut
Sekä Vanhasen II hallituksen ohjelmassa että valtioneuvoston
selonteossa valtiontalouden tarkistetuista kehyksistä vuosille
2008—2011 (kehyspäätös) lähdetään
Suomen kehitysyhteistyömenojen määrätietoisesta
kasvattamisesta. Ulkoasiainvaliokunta korostaa, että kehitysyhteistyömenojen
vakaa kasvu-ura on tärkeää kehityspolitiikalle,
jonka perimmäisenä tavoitteena on maailman kehityksen
tasapainottaminen kansainvälisen yhteisön toimin.
Suomen kehitysyhteistyön toteuttamisen kannalta euromääräisten panostusten
kasvu ja tuloksellinen kehityspolitiikka ovat olennaisia tekijöitä,
mutta myös prosentuaalisilla tavoitteilla on merkityksensä pitkäjänteisen
määrärahakehityksen ylläpitäjänä sekä Suomen
kansainvälisen maineen ja vaikutusvallan kannalta.
Suomi on aiemmin tavoitellut kehitysyhteistyömäärärahojen
kasvattamista 0,7 prosenttiin bruttokansantulosta vuoteen 2010 mennessä, mikä nostaisi
Suomen samaan ryhmään muiden Pohjoismaiden kanssa
Yhdistyneiden kansakuntien asettaman kehitysyhteistyötavoitteen
täyttävänä maana. Vanhasen II
hallituksen ohjelmassa todetaan, että hallitus varmistaa
määrärahakehityksen, joka vie Suomen
kohti YK:ssa asetettua 0,7 prosentin tavoitetta, mutta määräaikaa
tavoitteelle ei hallitusohjelmassa ole asetettu.
Ulkoasiainvaliokunta pitää tärkeänä,
että 0,7 prosentin tavoitteesta pidetään
kiinni ja tavoitteen saavuttamiselle kohtuullisessa ajassa luodaan
realistiset edellytykset kehitysyhteistyömenojen riittävän
kasvun kautta. Määrärahojen lisäämisen
pitää toteutua rinnan avun tuloksellisuuden ja
politiikkajohdonmukaisuuden vahvistamisen kanssa, kuten valiokunta
on aikaisemmissa kannanotoissaan painottanut. Kehitysyhteistyömenojen
vahvalle lisäämiselle on olemassa luontevia kanavia
myös monenvälisten järjestöjen
kautta, kuten YK:n kehitysjärjestöjä ja
kehitysrahoituslaitoksia rahoittamalla, joten kehitysyhteistyömenojen
tuntuvallekin kasvattamiselle ei ole avun käyttöön
liittyviä esteitä.
Ulkoasiainvaliokunta toteaa, että Suomi on sitoutunut
EU:n yhteiseen linjaukseen kehitysyhteistyömenojen vähimmäistasoista"Vuosituhannen
kehitystavoitteet: EU:n panos vuosituhannen kehitystavoitteiden
tarkistamiseen YK:n korkean tason tapaamisessa vuonna 2005 — Neuvoston
ja neuvostossa kokoontuneiden jäsenvaltioiden hallitusten
edustajien päätelmät 24.5.2005." Päätelmien
mukaan ne jäsenvaltiot, joissa kehitysyhteistyö ei ole
vielä noussut 0,51 prosenttiin, sitoutuvat saavuttamaan
kyseisen tason vuoteen 2010 mennessä ja jäsenvaltiot
sitoutuvat saavuttamaan 2015 mennessä kehitysyhteistyötavoitteen,
joka on 0,7 prosenttia bruttokansantulosta. Ne jäsenmaat,
jotka ovat kyseisten tavoitteiden yläpuolella, sitoutuvat
jatkamaan ponnistelujaan. Päätelmien mukaan vuoden
2002 jälkeen liittyneiden jäsenvaltioiden tavoitteet
ovat muita jäsenvaltioita lievempiä näiden
kehitysyhteistyömenojen alhaisen lähtötason
takia (tavoitteina 0,17 prosenttia vuoteen 2010 ja 0,33 prosenttia
vuoteen 2015).. Tämän vuonna 2005 tehdyn
linjauksen mukaan ne jäsenvaltiot, joiden kehitysyhteistyömenot
linjauksen tekohetkellä olivat alle 0,51 prosenttia bruttokansantulosta,
sitoutuvat saavuttamaan kyseisen tason vuoteen 2010 mennessä.
Suomi kuuluu tähän jäsenvaltioryhmään
ja on näin ollen sitoutunut kasvattamaan kehitysyhteistyömenojaan
tämän tavoitteen mukaisesti. Samoissa päätelmissä sovittiin,
että EU kokonaisuutena täyttää 0,56
prosentin tavoitteen vuonna 2010. Ulkoasiainvaliokunta muistuttaa,
että tämän tavoitteen yhtenä oletuksena
oli, että Suomi saavuttaa 0,7 prosentin tavoitteen vuonna
2010 ilmoituksensa mukaisesti.
Valtioneuvoston selonteossa valtiontalouden tarkistetuista kehyksistä vuosille
2008—2011 (kehyspäätös) todetaan,
että ulkoasiainministeriön hallinnonalalla kehitysyhteistyömenoja kasvatetaan
kehyskaudella 6,5 milj. eurolla vuosittain siten, että vuonna
2011 niiden kokonaismäärä on 928 milj.
euroa. Saamansa selvityksen perusteella valiokunta toteaa, että vuoden
2010 osalta ulkoasiainministeriön kehitysyhteistyömäärärahojen
on tarkoitus olla noin 819 milj. euroa ja vuonna 2010 kehitysyhteistyömenot
kokonaisuudessaan — kun siihen lasketaan muiden hallinnonalojen
kehitysyhteistyömenot — olisivat noin 1 000
milj. euroa.
Kehyspäätöksessä oletetaan,
että Suomen talouden kasvu hidastuu 2 prosenttiin vuodessa. Kehyspäätöksen
pohjana on kokonaistaloudellinen ennuste, jonka mukaan Suomen bruttokansantulo
on 196 300 milj. euroa vuonna 2010. EU:n kehitysyhteistyömenojen
vähimmäistasosta tehdyn linjauksen tarkoittama
0,51 prosenttia olisi siis tämän ennusteen mukaisesti 1 001
milj. euroa. Kaavailluilla kehitysyhteistyömäärärahojen
korotuksilla Suomi saavuttaa kehitysyhteistyömenojen 0,51
prosentin vähimmäistason vuonna 2010, mutta hyvin
täpärästi. Tavoitteen saavuttaminen on
kehyspäätöksen oletuksilla tilastolukujen
pyöristämisen varassa. Mikäli Vanhasen
II hallitus onnistuu pyrkimyksessään ylläpitää vahvaa
talous- ja työllisyyskehitystä, ylittyy 2 prosentin
talouden kasvuennuste, mikä tulee vääjäämättä merkitsemään
kehitysyhteistyötavoitteen alittumista vuonna 2010.
Ulkoasiainvaliokunta pitää 0,51 prosentin
tavoitteen täyttymistä vuonna 2010 tärkeänä vähimmäistavoitteena,
koska kehitysyhteistyömäärärahojen
kasvulle on luotava vahva kasvu-ura. Ulkoasiainvaliokunta toteaa,
että EU:n jäsenmaiden tekemän kehitysyhteistyömäärärahoja
koskevan linjauksen mukaisesti jäsenvaltiot sitoutuvat
saavuttamaan 0,7 prosentin kehitysyhteistyötavoitteen vuoteen
2015 mennessä. Valiokunta toteaa, että 0,51 prosentin
tavoin tämä täsmällinen tavoite
pitää nähdä Suomea velvoittavana.
Valiokunta toteaa, että Suomea koskevien sitoumusten täyttäminen
on olennaista myös sille, että Suomi voi edellyttää muiden
jäsenvaltioiden täyttävän kehitysrahoitusta
koskevat sitoumuksensa.
Ulottamalla kehyspäätöksen 2 prosentin
kasvuennusteen vuoteen 2015 on karkeasti laskettavissa, että 0,7
prosentin kehitysyhteistyötavoitteen saavuttaminen merkitsee
noin 1,5 miljardin euron kehitysyhteistyömenoja vuonna
2015. Kun hallituksen suunnitelmissa on noin 1,0 miljardin kehitysyhteistyömenot
vuonna 2010, niin 0,7 prosentin tavoitteen saavuttaminen merkitsee
keskimäärin 100 miljoonan euron vuosittaista menolisäystä vuosina
2011—2015. Tämän kehityksen valossa on
valiokunnan mielestä perusteltua, että hallituksen
pyrkimyksenä tulisi olla 0,51 prosentin selkeä ylittäminen
vuonna 2010, jotta 0,7 prosentin tavoitteelle luodaan realistinen
pohja.
Ulkoasiainvaliokunnan mielestä EU-maiden yhdessä tekemästä kehitysyhteistyömäärärahoja
koskevasta
linjauksesta on ehdottomasti pidettävä kiinni.
Implisiittinen oletus, että 0,51 prosentin tavoite täytetään,
ei valiokunnan mielestä ole riittävän
selkeä sitoumus, vaan valiokunta edellyttää hallituksen
selkeää julkilausuttua sitoutumista tavoitteen
täyttämiseen. Valiokunta toteaa, että tämä tavoite
alitetaan, mikäli talouskasvu osoittautuu kehyspäätöksen
ennustetta yhtään vahvemmaksi. Näissä olosuhteissa
kehitysyhteistyömenojen lisäämiselle
on tietenkin myös hyvät kokonaistaloudelliset
edellytykset.
Edellä todetun perusteella,
ulkoasiainvaliokunta edellyttää, että euromääräisten
lisäysten ohella hallitus sitoutuu yksiselitteisesti täyttämään
0,51 prosentin kehitysyhteistyömäärärahatavoitteen
vuonna 2010 tarvittaessa lisäämällä kehitysyhteistyömäärärahoja.