Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Tarkistettu versio 2.0
Eduskunta on 7 päivänä syyskuuta 2005 lähettänyt ulkoasiainvaliokuntaan valmistelevasti käsiteltäväksi hallituksen esityksen Kansainvälisen rikostuomioistuimen ja Suomen välillä Kansainvälisen rikostuomioistuimen oikeudenkäynneissä kuultavina olleiden tai kuultavaksi tulevien todistajien ja heidän läheistensä sijoittamisesta Suomen alueelle kirjeenvaihdolla tehdyn sopimuksen hyväksymisestä sekä laiksi sen lainsäädännön alaan kuuluvien määräysten voimaansaattamisesta (HE 84/2005 vp).
Valiokunnassa on ollut kuultavana
ma. lainsäädäntöneuvos Tapio Puurunen, ulkoasiainministeriö
Esityksessä ehdotetaan, että eduskunta hyväksyisi Haagissa kesäkuussa 2005 Kansainvälisen rikostuomioistuimen ja Suomen hallituksen välillä kirjeenvaihdolla tehdyn sopimuksen Kansainvälisen rikostuomioistuimen oikeudenkäynneissä kuultavina olleiden tai kuultavaksi tulevien todistajien ja heidän läheistensä sijoittamisesta Suomen alueelle sekä lain sopimuksen lainsäädännön alaan kuuluvien määräysten voimaansaattamisesta. Sopimuksessa määritellään ne ehdot, joiden mukaan todistajien sijoittamisen tulee tapahtua. Sijoittamisen on tarkoitus koskea todistajia, jotka ovat esiintyneet tai tulevat esiintymään todistajina Kansainvälisen rikostuomioistuimen oikeudenkäynneissä. Todistajat voisivat olla joko syyttäjän tai puolustuksen todistajia. Sijoitettavaksi voisi tulla myös todistajan läheisiä kirjeenvaihdon määritelmän mukaisesti.
Sopimuksen mukaan Suomen viranomaiset päättäisivät tapauskohtaisesti todistajien ja heidän läheistensä vastaanottamisesta ja sijoittamisesta Suomeen. Lähtökohtana on, ettei Suomi sitoudu tarjoamaan erityisiä todistajansuojeluohjelmia. Sopimuksen mukaan Suomi sitoutuu turvaamaan Suomeen sijoitettaville todistajille ja heidän läheisilleen ne etuudet, avustukset ja oikeudet, joihin on oikeutettu henkilö, joka määritellään "pakolaiseksi" vuonna 1951 tehdyn ja vuoden 1967 pöytäkirjalla muutetun pakolaisten oikeusasemaa koskevan yleissopimuksen 1 artiklan mukaisesti. Lisäksi Suomi sitoutuu takaamaan Suomeen sijoitettaville todistajille ja heidän läheisilleen sopimuksessa yksilöidyt etuudet ja palvelut samoin perustein kuin omille kansalaisilleen.
Esitykseen sisältyy lakiehdotus sopimuksen lainsäädännön alaan kuuluvien määräysten voimaansaattamisesta. Sopimus tulee voimaan kolmantenakymmenentenä päivänä sen jälkeen, kun tuomioistuin on vastaanottanut Suomen ilmoituksen siitä, että sen valtiosäännön edellytykset tämän kirjeenvaihdon voimaantulolle on täytetty.
Laki on tarkoitettu tulemaan voimaan tasavallan presidentin asetuksella säädettynä ajankohtana samanaikaisesti, kun sopimus tulee voimaan.
Kansainvälisen rikostuomioistuimen perussääntö tuli kansainvälisesti voimaan heinäkuussa 2002, ja Suomi ratifioi perussäännön joulukuussa 2002. Suomi on alusta saakka tukenut aktiivisesti tuomioistuimen toimintaa ja pyrkinyt rankaisemattomuuden vähentämiseksi vahvistamaan tuomioistuimen toimintaedellytyksiä ja universaalisuutta. Käsiteltävänä oleva todistajien ja heidän läheistensä uudelleen sijoittamista koskeva sopimus on valiokunnan mielestä tärkeä osa perussäännön toimeenpanoa.
Todistajien kertomukset ovat merkittävä osa oikeudenkäyntiä varten kerättävästä todistusaineistosta. Valiokunta korostaa, että oikeudenkäynnin tehokkuuden kannalta on ensisijaisen tärkeää, että tuomioistuin kykenee takaamaan todistajien ja heidän läheistensä turvallisuuden, jotta todistajat voivat antaa lausuntonsa ilman koston pelkoa tai muuta uhkaa. Yhtenä keskeisenä todistajien suojelun muotona on todistajien ja heidän läheistensä uudelleen sijoittaminen.
Perussäännön sopimusvaltiona Suomi on velvollinen tekemään yhteistyötä tuomioistuimen kanssa ja antamaan pyydettäessä tuomioistuimelle oikeusapua. Käsiteltävänä olevassa sopimuksessa Suomi sitoutuu vastaanottamaan vuosittain rajallisen määrän tuomioistuimessa kuultavina olleita tai kuultavaksi tulevia todistajia ja tarvittaessa heidän läheisiään ja tarjoamaan heille sopimuksen mukaista sijoittamisapua. Suomen tekemässä sopimuksessa painotetaan, että Suomessa ei ole tällä hetkellä erityisiä todistajansuojeluohjelmia. Valiokunnan saaman selvityksen mukaan Suomi pidättää itselleen harkintavallan tiettyjen todistajien tai heidän läheistensä vastaanottamisesta ja sijoittamispyynnöt käsitellään tapauskohtaisesti.
Sopimuksessa Suomelle asetetut velvoitteet on tarkoitus panna toimeen soveltamalla ulkomaalaislakia (301/2004), asumiseen perustuvan sosiaaliturvalainsäädännön soveltamisesta annettua lakia (1573/1993), kotikuntalakia (201/1994) sekä maahanmuuttajien kotouttamisesta ja turvapaikanhakijoiden vastaanotosta annettua lakia (493/1999). Lisäksi Suomea velvoittavat useat pakolaisuutta koskevat kansainväliset sopimukset. Sopimuksen velvoitteista aiheutuvat kokonaiskustannukset jäävät valiokunnan saaman selvityksen perusteella verrattain vähäisiksi.
Hallituksen esityksen perusteluista ilmenevistä syistä ja saamansa selvityksen perusteella valiokunta pitää esitystä tarpeellisena ja tarkoituksenmukaisena. Valiokunta puoltaa lakiehdotuksen hyväksymistä muuttamattomana.
Edellä esitetyn perusteella ulkoasiainvaliokunta ehdottaa,
että eduskunta hyväksyy Haagissa 8 päivänä kesäkuuta 2005 Kansainvälisen rikostuomioistuimen ja Suomen välillä Kansainvälisen rikostuomioistuimen oikeudenkäynneissä kuultavina olleiden tai kuultavaksi tulevien todistajien ja heidän läheistensä sijoittamisesta Suomen alueelle kirjeenvaihdolla tehdyn sopimuksen ja
että lakiehdotus hyväksytään muuttamattomana.
Helsingissä 8 päivänä marraskuuta 2005
Asian ratkaisevaan käsittelyyn valiokunnassa ovat ottaneet osaa
Valiokunnan sihteerinä on toiminut
valiokuntaneuvos Raili Lahnalampi