Perustelut
Valtiovarainvaliokunta on keskittynyt asian käsittelyssä lähinnä julkiseen
talouteen, kilpailukykyyn sekä tutkimus- ja innovaatiotoimintaan liittyviin
kysymyksiin.
Lissabonin strategian välitarkastelu tapahtuu pulmallisessa
tilanteessa; EU on jäämässä jälkeen
talouskasvussa ja työllisyyden kehityksessä Yhdysvalloista
ja Aasiasta ja etääntymässä kauemmaksi
Lissabonissa vuonna 2000 asetetusta kunnianhimoisesta tavoitteesta.
Komission kevätraportti on tähän
nähden varsin vaisu ja hajanainen sekä vailla
riittävää strategista otetta. Lisäksi
ikääntymisen vaikutukset ovat jääneet
raportissa varsin vähälle huomiolle, eikä esimerkiksi
päästökauppaa ja sen vaikutuksia yhteisön
kilpailukyvylle ole käsitelty lainkaan. Valiokunta katsoo,
että viimeistään vuoden 2005 väliraportissa
on kiinnitettävä riittävää huomiota
myös näihin seikkoihin.
Talouskasvun keskeisenä ongelmana Euroopassa on valiokunnan
saaman selvityksen mukaan sisämarkkinoiden toimimattomuus
ja yhteisön dynaamisen potentiaalin hyödyntämättömyys.
Sen vuoksi toimenpiteet, jotka tukevat sisäisen talouden
elpymistä, investointien ja kulutuskysynnän kasvua
sekä yleisemmin sisämarkkinoiden toimintaedellytyksiä ja
-ympäristöä, ovat entistä tärkeämpiä.
Lisäksi tulisi tehostaa toimia, joilla yhteisesti sovitut
päätökset saatetaan voimaan kaikissa
jäsenmaissa. Tämänhetkinen tilanne, jossa
strategian edistämiseksi hyväksytyistä direktiiveistä vain
murto-osa on saatettu voimaan kaikissa jäsenmaissa, on
kestämätön yhteisön
sisäisen lojaalisuuden ja sisämarkkinoiden toimivuuden
kannalta. Jäsenmaiden sitoutumisen ja täytäntöönpanotoimien
merkitys kasvavat entisestään yhteisön
laajentuessa tänä keväänä.
Avoimesti toimivat sisämarkkinat antavat myös
paremmin sijaa erilaiselle vertaiskritiikille ja muulle avoimelle
koordinaatiolle.
Kasvua ja työllisyyttä edistävien
makrotaloudellisten toimien ja sisämarkkinoiden toimintaan
liittyvien rakenteellisten seikkojen lisäksi tulisi kiinnittää huomiota
tekijöihin, joilla työn tuottavuutta voidaan lisätä.
Keskeisellä sijalla siinä on jäljempänä tarkemmin
käsiteltävien T&K-panostusten lisäksi
pohtia, miten osaaminen voidaan kääntää kasvuksi
entistä paremmin. Synergiaetua pitäisi hakea aktiivisemmin
koko yhteisön tasolla. Tärkeitä osatekijöitä ovat
tällöin mm. sääntelyn helpottaminen,
rahoituksen saatavuus, tekijänoikeuslainsäädännön
ajantasaisuus ja yhteisöpatentti.
Valiokunta pitää edellä esitetyistä syistä välttämättömänä,
että strategista otetta terävöitetään
ja jo sovittujen toimenpiteiden täytäntöönpanoa
tehostetaan. Jatkossa tulee keskittyä siihen, miten Euroopan
kilpailukykyä voidaan parantaa. Strategia edellyttää samanaikaista
toimintaa useilla toisiinsa liittyvillä aloilla. Siksi talouspoliittisten
ja muiden toimenpiteiden keskinäiseen vuorovaikutukseen
tulisi kiinnittää aiempaa enemmän
huomiota. Tärkeää on ennen kaikkea se,
että niin nykyiset kuin uudet jäsenvaltiot sitoutuvat
entistä tiukemmin strategiaan ja sen täytäntöönpanoon.
Panostukset osaamiseen ja tutkimukseen
Kevätraportissa korostetaan osaamis- ja tutkimusinvestointien
merkitystä sekä niiden määrän ja
laadun asettamista entistä tärkeämmälle
sijalle unionin toiminnassa.
Lissabonin huippukokouksessa päätettiin eurooppalaisen
tutkimusalueen perustamisesta, mutta alue on vielä heterogeeninen
ja jäsenmaiden erot T&K-toiminnassa ovat varsin
suuret. Barcelonan Eurooppa-neuvosto asetti T&K-panostusten
tavoitteeksi kolme prosenttia BKT:stä, mutta toistaiseksi
Suomi ja Ruotsi ovat ainoat jäsenmaat, jotka ovat saavuttaneet
tämän tavoitteen. Uudet jäsenmaat tulevat
entisestään lisäämään
EU:n haasteita, sillä laajentumisen jälkeen unionissa
on useita jäsenmaita, joiden T&K-panostus on alle
yhden prosentin BKT:stä.
Valiokunta pitää T&K-panostusten
korostamista erittäin perusteltuna, sillä tutkimus-
ja innovaatiotoiminnan hyödyntäminen sekä osaamisen
kehittäminen ovat keskeisiä keinoja EU:n kilpailukyvyn
parantamisessa. Tutkimus- ja kehittämistoiminnan puitteiden
tulee niin ikään kannustaa eurooppalaisen tutkimus-
ja kehittämistoiminnan säilymiseen ja vahvistumiseen Euroopassa.
Valiokunta pitää välttämättömänä, että EU:n
tutkimusrahoituksella ei korvata jäsenmaiden julkisten
panostusten jälkeenjääneisyyttä,
vaan kunkin jäsenmaan on kansallisella tasolla sitouduttava
huolehtimaan tutkimus- ja kehittämistoiminnan resursseista.
Mikäli tutkimusrahoitusta lisätään,
on huolehdittava siitä, että toimenpiteillä saadaan
aikaiseksi todellista lisäarvoa jäsenmaissa ja
koko Euroopassa.
Kevätraportin mukaan on vaarana, että Euroopassa
ei tulevaisuudessa ole riittävästi korkeasti koulutettua
tutkimushenkilöstöä. Valiokunnan saaman
selvityksen mukaan jo nyt on nähtävissä,
että huomattava osa huippututkijoista hakeutuu EU:n ulkopuolelle,
aikaisemmin pääasiassa USA:han, mutta viime aikoina
myös mm. Aasian maihin.
Eurooppalaisen tutkimustoiminnan turvaamiseksi on ryhdyttävä ripeästi
toimenpiteisiin, joilla toimintaympäristöä kehitetään
sellaiseksi, että se houkuttelee huipputason tutkijoita.
On myös tärkeää edistää koulutukseen
liittyviä investointeja sekä huolehtia siitä,
että koulutuksella voidaan myös edistää innovaatioita.
Tämä edellyttää nykyistä tiiviimpää yhteistyötä korkeakoulujen
välillä.
Komissio aikoo vuoden 2004 aikana puuttua useammalla aloitteella
teollisuuden kilpailukykyongelmiin. Teollisuuden rakenteiden
nykyaikaistaminen on tärkeää etenkin
uusissa jäsenmaissa, ja kilpailukyvyn parantaminen on muutenkin
välttämätöntä monien
työvoimavaltaisten alojen siirtyessä halvan työvoiman
maihin.
Valiokunta katsoo, että EU:n kilpailukyvyn parantamiseksi
on välttämätöntä edistää myös yrittäjyyttä esim.
parantamalla yritysten toimintaympäristöä ja
tekemällä siitä nykyistä houkuttelevampi.
Myös teollisuuden kasvua ja kehitystä tukevaa
koulutusta ja tutkimusta on vahvistettava. Valiokunta katsoo, että tutkimustoiminnan
kasvun
tulisi ensisijaisesti kohdistua aloille, jotka parhaiten tukevat
innovaatiotoimintaa, tuottavuuden ja yritystoiminnan kasvua ja työllisyyttä.
Tämä olisi tehokas tapa vahvistaa myös teollisuuden
tutkimusinvestointeja Eurooppaan.
Valiokunta katsoo, että kilpailukykyyn liittyvää kokonaisnäkemystä on
vahvistettava myös unionin päätöksenteossa.
Valiokunta pitää perusteltuna, että eEurope 2005
-toimintasuunnitelmalle valmistellaan jatkoa vuoden 2005 jälkeiselle
ajalle. eEurope-hankkeella voidaan osaltaan toteuttaa Lissabonin
tavoitteiden saavuttamista parantamalla mm. yritysten valmiuksia
hyödyntää tieto- ja viestintäteknologiaa
sekä laajakaistaviestintää. Myös
ns. kasvualoite tukee osaamistalouden kehittämistä,
ja sen painottaminen koskemaan nykyistä vahvemmin koulutusta,
tutkimusta ja innovaatiotoimintaa on perusteltua.