Perustelut
         
         Selonteon lähtökohta on se, että Suomi
            täyttää päästörajoitusvelvoitteensa
            Kioto-kaudella 2008—2012. Etenemispolussa on otettu huomioon
            nyt myös ne keinot, joihin kansainvälisessä toimintaympäristössä vuoden
            2001 kansallisen ilmastostrategian hyväksymisen jälkeen
            tapahtuneet muutokset antavat mahdollisuuden. Keskeisiä näistä ovat
            vuoden 2005 alusta voimaan tullut EU:n päästökauppajärjestelmä ja
            samana vuonna varmistuneen Kioton pöytäkirjan sisältämät
            joustomekanismit. Päästöjen rajoittamistarpeen
            arvioinnissa on otettu puolestaan huomioon kansallisessa toimintaympäristössä viidennen
            ydinvoimalan valmistuminen Kioto-kaudella.
         
         
         Suomen kasvihuonekaasupäästöjen vähentämistarpeeksi
            Kioto-kaudella on arvioitu yhteensä noin 56 milj. tonnia
            eli noin 11 milj. tonnia vuositasolla. Tämä määrä ylittää Suomen
            sitoumustason 70,5 milj. tonnia vuodessa noin
            15 prosentilla. Ylitys aiotaan kattaa nyt sekä kotimaisin
            toimin että joustomekanismien avulla, koska ulkomailla
            aikaansaadut päästövähennykset
            ovat päästövelvoitteen kannalta samanarvoisia
            kotimaisten vähentämistoimien kanssa. Valtio
            varautuu rahoittamaan joustomekanismeilla hankittavia päästöyksiköitä yhteensä noin
            10 milj. tonnin
            verran koko kaudella 2008—2012 eli 2 milj. tonnia vuositasolla.
            Kun valtiolla on lisäksi käytössään
            aiemmin hankittuja päästövähennyksiä noin
            2 milj. tonnia, on päästöjen
            vuotuinen vähennystarve lopulta noin 9 milj. tonnia.
            Tästä päästökauppasektorin
            osuudeksi on päätetty 8 milj. tonnia
            ja ulkopuolisten alojen osuudeksi 1 milj. tonnia eli määrä,
            jonka arvioidaan olevan vähennettävissä kustannustehokkaasti
            päästökaupan ulkopuolella.
         
         
         Kioton sitoumuskauden jälkeiselle ajalle ei ole olemassa
            kansainvälisiä päästösitoumuksia. Selonteossa
            on viitattu kuitenkin Eurooppa-neuvoston maaliskuussa 2005 esittämiin
            päätelmiin, joiden mukaan kehittyneiden maiden
            päästövähennyspolut voisivat
            olla suuruusluokaltaan 15—30 prosenttia vuoteen 2020 mennessä. Vertailukohtana
            pidetään Kioton pöytäkirjan lähtötasoa
            eli vuoden 1990 tasoa. 30 prosentin vähenemä merkitsisi
            käytännössä sitä, että Suomella
            olisi sallittuja päästöyksiköitä käytössä vuonna
            2020 vain 49 milj. tonnia vastaava määrä,
            kun arvioitu tarve on silloin 84 milj. tonnia.
         
         
         Valiokunta toteaa yleisesti, että Suomen sopimat kansalliset
            velvoitteet ovat itsessään jo erittäin
            haastavia. Järjestelmän peitto meillä on
            jäsenvaltioiden suurin, noin 60 prosenttia hiilidioksidipäästöistämme.
            Lisäksi päästöjen vähentämiskustannukset
            Suomessa ovat komission teettämien laskelmien
            mukaan kolmanneksi korkeimmat yhteisön alueella, koska
            päästötasot meillä ovat
            jo valmiiksi matalat. Ilmastopolitiikan vaikutukset näkyvät
            siten väistämättä niin valtion-
            kuin kansantaloudessa. Kustannuksia voi syntyä tulevaisuudessa
            päästökaupan ja muiden hillitsemistoimenpiteiden
            lisäksi myös ilmastonmuutokseen sopeutumisesta
            ja ilmastonmuutoksen aiheuttamien vaurioiden korjaamisesta. Tämä kaikki
            korostaa valiokunnan käsityksen mukaan aikaisten toimenpiteiden
            tärkeyttä ja kehityshakuista otetta päätöksenteossa.
            Sitä kautta se voi toisaalta tarjota Suomelle myös edelläkävijän
            asemaan liittyvän kilpailuedun.
         
         
         Rajaus
         
         Valiokunta käsittelee seuraavassa selontekoa oman toimialansa
            näkökulmasta. Lausunnossa rajaudutaan sen vuoksi
            niihin ehdotuksiin ja vaikutuksiin, jotka koskevat valtiontaloutta
            tai yleisemmin koko kansantaloutta. Valiokunta korostaa kuitenkin
            sitä, että valtiontalouden kannalta on merkittävää myös
            se, miten hyvin yhteiskunnan muiden alojen säästö-
            ja kehittämistoimenpiteissä onnistutaan. Edistyaskeleet
            esimerkiksi yhdyskuntarakenteen kehittämisessä,
            rakennusten energiankäytössä tai liikenteessä vähentävät paineita
            myös valtiontaloutta kohtaan. Sen vuoksi on tärkeä edetä kaikilla
            keskeisillä osa-alueilla.
         
         
         Lausunnon liitteenä on lisäksi lyhyt kuvaus Suomen
            energiaverojärjestelmästä ja budjetin kautta
            maksettavista suorista energiatuista sekä niihin liittyvistä yhteisötason
            säännöksistä. Sen tarkoituksena
            on antaa taustaa niiden ehdotusten arvioimiseksi, joita selonteossa
            on esitetty. 
         
         
         Selonteon yleisistä lähtökohdista 
         
         Selonteko on laadittu tiiviiseen ja toteavaan sävyyn.
            Asiaratkaisujen taustat ja tarkemmat perustelut löytyvät
            laajasta lähdemateriaalista. Valtiovarainvaliokunnan kannalta
            keskeinen on EU:n päästökaupan, energiaverotuksen
            ja energiantuotannon tukien yhteensovittamista pohtineen työryhmän
            mietintö vuodelta 2004 (KTM Julkaisuja 35/2004).
            Pääosa verotukseen ja suoriin energiatukiin liittyvistä konkreettisista
            ehdotuksista on esitetty jo siinä.
         
         
         Selontekoa on pidetty yleisesti hyvin valmisteltuna ja luotettavan
            kuvan antavana valiokunnan asiantuntijakuulemisessa. Sen perustietoihin
            tai -olettamuksiin ei ole esitetty muita merkittäviä huomautuksia
            kuin sähkön kulutuksen arvioitu kasvu, 15 TWh:a
            eli 18 prosenttia vuodesta 2003 vuoteen 2015 mennessä.
            Tästä noin puolet on arvioitu aiheutuvan metsäsektorin
            tuotannon kasvusta. Kasvuarvio perustuu vanhojen kehitysnäkymien
            jatkumoon, ja sitä on pidetty tältä osin
            epärealistisen suurena. Valiokunta kiinnittää tähän
            huomiota ja pitää myös vaihtoehtoisia
            ennusteita tutkimisen arvoisina. Selonteossa on sinänsä joka
            tapauksessa arvioitu, että sähkön lisäkapasiteetin
            tarve voidaan tyydyttää ainakin ensi vuosikymmenen
            puoliväliin saakka suurimmaksi osaksi sähkön
            ja lämmön yhteistuotannolla ja rakenteilla olevalla
            ydinvoimayksiköllä. 
         
         
         Moni selonteossa esitellyistä keinoista on vielä erillisselvittelyn
            kohteena, eikä niiden osalta ole esitetty sen vuoksi lopullisia
            ratkaisuja. Tällaisia ovat esimerkiksi päästökaupasta
            aiheutuvan sähköntuotannon ansiottoman arvonnousun eli
            ns. windfall-voittojen kohtelu, teollisuuden sähköveron
            alennuksen määrä ja ajankohta, ympäristöohjaavuuden
            lisääminen ajoneuvojen vuotuisessa verotuksessa
            sekä mahdolliset biopolttoaineiden energiaverohelpotukset.
            Selonteko näyttää näiltä osin
            siis vain suunnan ja jättää päätöksenteolle
            tilaa. 
         
         
         Valiokunta pitää tätä lähestymistapaa
            ymmärrettävänä ja hyväksyttävänä,
            koska energiapolitiikassa on yleensä aina kysymys useiden
            erisuuntaisten intressien yhteensovittamisesta kansantalouden ja
            ympäristön kannalta suotuisalla tavalla. Lisäksi
            markkinakehityksen seuranta ja analyysi ovat muodostuneet aiempaa
            keskeisemmiksi päätöksenteossa. Tähänkin
            nähden voi olla perusteltua, että selonteon kaltaiset
            strategia-asiakirjat ovat enemmän linjaavia, kehityssuuntaa
            ja yleistä tahtotilaa osoittavia kuin lopullisia
            konkreettisia päätöksiä sisältäviä. 
         
         
         Selonteossa on kuitenkin esitetty suurimmat perusratkaisut:
            päästövähennysten jako päästökauppasektorin
            ja sen ulkopuolisen sektorin kesken, valtion osallistuminen Kioto-mekanismeihin
            sekä selvä painotus uusiutuvan energian käytön
            edistämiseksi. Energiapolitiikan tavoitteena on jatkossakin
            säilyttää monipuolinen, hajautettu ja
            tasapainoinen energiajärjestelmä, joka perustuu
            energiatuotteiden monipuoliseen hankintaan sekä bioenergian
            ja uusiutuvien energialähteiden eurooppalaista
            keskiarvoa suurempaan osuuteen. Valtioneuvosto on päättänyt lisäksi,
            ettei mitään vähäpäästöistä tai
            päästöjen kannalta haitatonta ja kustannustehokasta
            tuotantomuotoa suljeta pois jatkossakaan, kun uutta kapasiteettia
            rakennetaan. 
         
         
         Valiokunta pitää selonteon peruslinjauksia perusteltuina
            niin huoltovarmuuden kuin kansantalouden muun tasapainoisen kehityksen kannalta.
            Painotus kotimaisiin energialähteisiin — turve
            mukaan luettuna — on erityisen tärkeä riittävän
            omavaraisuuden turvaamiseksi. Näköpiirissä on
            yhä koveneva kansainvälinen kilpailu energiasta
            jo yksin Aasian energiatarpeen odotettavissa olevan valtavan kasvun
            vuoksi. Lisäksi tuontienergia on aina riippuvainen muualla
            tehtävistä ratkaisuista, eikä sillä ole
            saavutettavissa etua kilpailijamaihin nähden. Monipuolinen
            ja kotimaisiin lähteisiin perustuva energiantuotanto tukee
            myös työllisyyttä ja alueellista elinkeinotoimintaa
            ja voi tarjota tulevaisuudessa merkittävän määrän
            uutta kotimaista työtä energiantuotannossa ja
            -teknologian piirissä.
         
         
         Päästökauppa ohjauskeinona
         
         Selonteossa lähdetään siitä,
            että päästökauppa itsessään
            takaa päästökauppasektorille asetetut päästövähennystavoitteet.
            Päästöjen säätelemiseksi
            ei siis tarvittaisi tältä osin muita ohjauskeinoja.
            Energiaverotuksen perusrakenteeseen ei esitetä kuitenkaan
            muutoksia miltään osin, vaan sopeuttamistoimiksi
            on kaavailtu yleistä sähköveron alennusta
            teollisuudelle. 
         
         
         Osittain päällekkäisten ohjauskeinojen
            säilyttämistä on perusteltu sillä,
            että siten voidaan turvata riittävän
            monipuolinen energiavalikoima. Taustaselvityksissä on käynyt
            ilmi mm., että nykyisten energiaverojen ja verotukien poistaminen
            päästökaupan alkaessa olisi johtanut
            merkittäviin muutoksiin polttoainemarkkinoilla. Kivihiilen
            kilpailuasema olisi parantunut huomattavasti, ja se olisi
            syrjäyttänyt maakaasun ohella myös kotimaisia
            polttoaineita, kuten puuta ja turvetta. Energiaverojärjestelmällä on
            siten kyetty säilyttämään energian
            hankinnan monipuolisuus.
         
         
         Valiokunta pitää edellä olevia linjauksia
            edelleen perusteltuina. Päällekkäisyyttä myös
            lieventää käytännössä se,
            että päästökauppasektorin hiilidioksidipäästöistä noin
            60 prosenttia on tosiasiassa verotuksen ulkopuolella, koska teollisuuden
            raaka-aineina käytetyt fossiiliset polttoaineet ja sähkön
            tuotannon polttoaineet on vapautettu valmisteverosta. Päästökauppasektorilla
            verotettavia tuotteita ovat siten pääasiassa yhdyskuntien
            ja teollisuuden lämmön tuotantoon käytettävät
            polttoaineet. Verokertymä tuotteiden hiilisisällön
            perusteella määräytyvästä valmisteveron
            lisäverosta oli päästökauppasektorilla
            vuonna 2002 noin 125 milj. euroa. Ohjauskeinojen päällekkäisyyttä arvioitaessa
            tulee muistaa lisäksi myös se, että valtio
            luovutti päästöoikeudet aikanaan
            ilmaiseksi. 
         
         
         Päästökaupan toinen selvä seuraamus
            on se, että se parantaa jo sellaisenaan energian säästön taloudellisuutta
            ja edistää uusiutuvan energian kilpailukykyä ja
            käyttöä. Suhteellinen etu kasvaa päästöoikeuden
            hinnan noustessa. Selonteossa on todettu lisäksi,
            että päästökaupan aiheuttama
            sähkön ja fossiilisten polttoaineiden hinnan nousu
            parantaa esimerkiksi puuenergian kilpailukykyä selvästi
            enemmän kuin perinteiset investointituet ja verotuet. Osa
            tuista ehdotetaan sen vuoksi poistettavaksi tosiasiassa
            vaikuttamattomina. Osa päästökauppasektorille suunnattavista
            tuista halutaan säilyttää energiahuollon
            varmuuteen ja monipuolisuuteen sekä työllisyys-
            ja aluepoliittisiin näkökohtiin viitaten. Valiokunta
            pitää ehdotuksia näiltä osin
            perusteltuina.
         
         
         Markkinapohjaista päästökauppaa pidetään selonteossa
            kustannustehokkaana ohjauskeinona. Se merkitsee kuitenkin sitä,
            ettei sen keskeisimpään vaikutuskanavaan eli päästöoikeuden hintaan
            voida vaikuttaa Suomen sisäisellä politiikalla.
            Päästökaupan ohjausvaikutusta ei voida siten
            mitoittaa etukäteen sopivaksi energia- ja ilmastopolitiikan
            tarpeisiin. Perinteisiä ohjauskeinoja on pidetty myös
            tästä syystä tarpeellisina
            päästökaupan oloissa. Valiokunta yhtyy myös
            tähän näkemykseen. 
         
         
         Päästökauppa heikentää erityisesti
            turpeen kilpailukykyä turpeen korkean päästökertoimen vuoksi.
            Turpeella on kuitenkin edellä kuvatuin tavoin tavoin tärkeä merkitys
            niin aluetaloudellisena työllistäjänä kuin
            kotimaisena varmuusvarastona. Turpeen käyttö yhdistetyssä sähkön ja
            lämmön tuotannossa ja lämmön
            erillistuotannossa on myös tärkeä bioenergiatavoitteiden saavuttamiseksi.
            Valiokunta tukee näistä syistä selonteossa
            asetettua tavoitetta siitä, että turpeen tuotantoon
            ja käyttöön panostettuja voimavaroja
            hyödynnettäisiin myös jatkossa työllisyyttä ja
            alueellista kehitystä edistäen. Samoin on asianmukaista
            selvittää mahdollisuus määritellä turpeen
            päästökerroin koko elinkaaren huomioon
            ottavan päästötaseen perusteella. 
         
         
         Valtion- ja kansantaloudelliset vaikutukset 
         
         Selonteossa kuvattujen toimien arvioidaan vaikuttavan kansantalouden
            tulonmuodostukseen jossain määrin negatiivisesti.
            Vaikutuksen suuruus riippuu ennen kaikkea siitä, miten
            korkeaksi päästöoikeuden hinta EU:n päästökaupassa muodostuu.
            Jos päästöoikeuden hinta on esimerkiksi
            20 euroa hiilidioksiditonnia kohden, bruttokansantuote alenisi Kioton-sitoumuskaudella
            0,9
            prosenttia ns. perusuraan verrattuna. Perusura kuvaa vaihtoehtoa,
            jossa päästövähennysvelvoitetta
            ei olisi. Päästövelvoitteesta syntyvät kustannukset
            ovat kuitenkin selonteon mukaan pienemmät EU:n päästökaupan
            oloissa kuin pelkästään kotimaisia toimia
            käytettäessä. Myös Kioton mekanismien
            käyttö alentaa tehtyjen selvitysten mukaan päästövelvoitteen
            hoidon kustannuksia.
         
         
         Energiaverotuottojen arvellaan niin ikään
            pienenevän jonkin verran Kioto-sopimuskaudella vuoden 2004
            verotuottoihin verrattuna. Koska verotasojen muutoksista ei ole
            tehty vielä lopullisia päätöksiä,
            ei veromenetyksiäkään ole voitu esittää tarkasti.
            Tärkein muutos koskee kuitenkin teollisuuden sähköveroa.
            Jos se alennetaan esimerkiksi puoleen nykyisestä, verotulot
            pienenisivät noin 100 milj. euroa vuodessa.
            Tämä kompensoituisi osittain vuotuisiin verotukiin
            ehdotetuilla muutoksilla. 
         
         
         Selonteossa ei ole kuvattu yleisesti, mitä vaikutuksia
            esitetyillä toimilla on työllisyyteen. Kotimaisten
            polttoaineiden tuotantoon liittyvien työpaikkojen
            nettomuutos arvioidaan kuitenkin vähäiseksi. Suurimmat
            menetykset ilmenevät lauhdeturpeen tuotantoalueella, mutta
            osa turvetuotannon työpaikoista siirtyy metsähakkeen
            hankintaan. Asiantuntijakuulemisessa on arvioitu lisäksi,
            ettei selonteossa kuvatuista toimenpiteistä aiheudu merkittäviä paineita
            työllisyyskustannuksiin, jos päästöoikeuden
            hinta ei nouse merkittävästi yli 20 euron.
         
         
         Valiokunta pitää selonteossa esitettyjä taloudellisia
            kehitysnäkymiä hallittuina ja ennakoituja
            muutoksia sinänsä melko pieninä. Huomiota
            tulee kiinnittää kuitenkin siihen, että toimintaympäristö säilyy
            ja kehittyy maamme kilpailukyvyn kannalta suotuisalla tavalla myös Kioto-kauden
            jälkeistä aikaa ajatellen. Keskeisessä asemassa
            ovat uudet teknologiat. Niihin liittyy paitsi kansallisia tarpeita
            myös mahdollisuus merkittäviin vientituloihin.
            Kehitystyö vaatii kuitenkin pitkäjänteisyyttä ja
            valtiovallan selkeitä tavoitteita tuekseen. Valiokunta
            pitää tähän nähden
            perusteltuna sitä, että uusien teknologioiden
            käyttöönottoa, energiansäästötapoja
            ja uusiutuvan energian käyttöä edistetään vielä määrätietoisemmin
            kuin selonteossa on esitetty. Lisäksi biopolttoaineiden
            käytölle tulisi asettaa tavoitetaso, joka on ehdotettua
            lähempänä EU:n suosituksia.
         
         
         Energiaverotusta ja energiatukia koskevat ehdotukset
         
         Edellä on jo viitattu siihen, ettei energiaverojärjestelmään
            ole kaavailtu rakenteellisia muutoksia, vaan nykymuotoista laajapohjaista
            verojärjestelmää siihen sisältyvine
            verotukineen pidetään yllä jatkossakin.
            Ainoastaan turve on jo vapautettu kokonaan valmisteverotuksen piiristä osana
            strategisia toimenpiteitä. Muut tarvittavat toimet
            esimerkiksi teollisuuden kilpailukyvyn säilyttämiseksi
            tai uusiutuvan energian käytön edistämiseksi
            voidaan hoitaa verotasoja säätelemällä. 
         
         
         Valittu etenemistapa on valiokunnan mielestä perusteltu
            aiemmin mainitun huoltovarmuuden lisäksi myös
            valtion verotulojen turvaamiseksi. Energiaverojen vuotuinen tuotto
            on noin 2,9 miljardia euroa eli vajaat 10 prosenttia valtion tuloista.
            Jos lisäksi otetaan huomioon myös auto- ja ajoneuvoveron
            tuotto, yhteensä noin 1,8 miljardia euroa, muodostavat
            näin lasketut ympäristöön vaikuttavat
            verot yhteensä lähes 5 miljardia euroa eli noin
            15 prosenttia valtion vuotuisista tuloista. Energiaverojen fiskaalinen
            merkitys on siten suuri. Se korostaa osaltaan energiapoliittiseen
            päätöksentekoon liittyvien tekijöiden
            painoarvoa.
         
         
         Energiaverotukseen ja energiatukiin liittyvät konkreettiset
            ehdotukset koskevat sähkön ja turpeen
            verokohtelun lisäksi yksistään niiden vero-
            ja suorien tukien poistamista, joilla ei ole enää päästökaupan
            oloissa todellista vaikutusta. Ehdotukset ovat näiltä osin
            perusteltuja. Niiltä osin kuin nykyiset tuet säilyvät
            tukitason tulisi olla riittävä, jotta hyödyllisiksi
            osoittautuvat hankkeet mm. energiansäästön,
            tiedotuksen, energiateknologian ja esimerkiksi peltomassasta saatavan
            bioenergian kaupallistamiseksi ja toimivan jakelujärjestelmän
            luomiseksi voidaan toteuttaa.
         
         
         Valiokunta pitää lisäksi asianmukaisena
            sitä, että valtioneuvosto seuraa fossiilisia polttoaineita
            koskevien vähentämistavoitteiden toteutumista
            ja tarpeen mukaan on valmis nostamaan öljytuotteiden ja
            I veroluokan sähkön veroja, jos tavoitteisiin
            ei muutoin päästä. Päästöjen
            vähentäminen päästökauppasektorin
            ulkopuolella liikenteessä, maataloudessa, talokohtaisessa
            lämmityksessä tai jätehuollossa edellyttää selvitysten
            mukaan edelleen taloudellisten ohjauskeinojen käyttöä.
            Ympäristöperusteiset verot on todettu VATTin tutkimuksissa
            päästökaupan ohella parhaiksi välineiksi
            kehityksen ohjaamiseen. Tämäkin puoltaa nimenomaan
            veroinstrumentin käyttöä, jos tarve vaatii. 
         
         
         Valiokunta on ottanut alustavasti kantaa myös sen puolesta,
            että ns. windfall-voittoja rajoitettaisiin. Koska kysymys
            kokonaisuudessaan on vasta selvittelyn alla, valiokunta ei ole ottanut vielä kantaa
            siihen tapaan, jolla voittoihin puututtaisiin.
         
         
         Selonteossa on esitetty energiapolitiikan lisäksi myös
            yhdyskuntien ja rakennusten energiakäyttöä sekä liikennettä koskevia
            tavoitteita. Niistä valiokunnan toimialaan liittyvät
            lähinnä asuinrakennusten energia-avustukset ja
            ajoneuvoverotus. Kumpikin asia on erillisselvittelyn alaisena, eikä varsinaisia
            ehdotuksia ole nyt esitetty. Valiokunta toistaa näiltä osin
            jo aikaisemmissa yhteyksissä esittämänsä kannan,
            jonka mukaan ympäristöohjaavuuden lisääminen
            on tärkeätä ja että uudistukset
            tulisi toteuttaa pikaisesti.
         
         
         Edelläkävijän asema
         
         Suomen kansantalous voi olla Kioto-kautta pidemmällä tarkastelujaksolla
            toisenlainen kuin nyt. Tähän vaikuttaa ennen kaikkea
            käynnissä oleva globaalitalouden rakennemuutos.
            Jos myönteisiin kehitysmahdollisuuksiin tartutaan, Suomi
            voi profiloitua bioenergian ja ympäristöystävällisten
            teknologioiden huippumaana. Tähän on hyvät
            lähtökohdat: Suomi on jo nyt bioenergian käyttäjänä johtavia
            maita Euroopassa erityisesti sähkön ja lämmön
            yhteistuotannon ansiosta, tutkimus- ja kehitystoiminnan rahoitus on
            korkeaa luokkaa ja teollisuutemme on maailman puhtainta. 
         
         
         Valiokunta pitää tärkeänä sitä,
            että politiikkatoimilla edistetään johdonmukaisesti
            ja pitkäjänteisesti ympäristö-
            ja energiateknologian kehitystyötä ja helpotetaan
            uusien sovellusten käyttöönottoa kotimaan
            tarpeisiin ja viennin referensseiksi. Keinovalikoimaa tulisi myös
            laajentaa ennakkoluulottomasti ja tutkia vihreiden sertifikaattien
            kaltaisia uusia tapoja ohjata kulutusta.
         
         
         Vaikka edelläkävijän rooliin liittyy
            riskejä, se tarjoaa myös mahdollisuuksia ja potentiaalisen etulyöntiaseman
            hieman pidemmällä aikavälillä.
            Ympäristöä vahingoittava toiminta ei
            voi olla kenellekään pitkällä tähtäimellä taloudellisesti edullista.
            Kun päästökauppa pakottaa muutoksiin,
            välttämättömyydestä voitaisiin
            tehdä myös hyve, ottaa muutostarpeet tilaisuutena
            ja olla muita edellä. Päästökauppa
            voisi toimia silloin enemmänkin kehityksen moottorina kuin
            rasitteena. Kysymys ei olisi siten vain siitä, miten selviydytään
            vaan miten menestytään. 
         
         
         Viime kädessä kysymys on luonnon kestävyydestä.
            Kansainvälisellä kehityksellä on ratkaiseva
            merkitys myös Suomen ilmasto-oloille ja kansantalouden
            kehitykselle. Tulevaisuuskuva on siinä suhteessa huolestuttava.
            Huomiota tulee kiinnittää sen vuoksi
            myös globaaliin kestävään kehitykseen.
            Kansainvälinen yhteisymmärrys päästöjen
            vähentämisestä ja etenemistavoista ja -tavoitteista
            on välttämätöntä. Tällä tavoin
            voidaan pienentää myös niitä riskejä ja
            kilpailun vääristymiä, joita rajattu
            päästökauppa pahimmillaan aiheuttaa.