Perustelut
         
         Hallituksen esityksen perusteluista ilmenevistä syistä ja
            saamansa selvityksen perusteella valiokunta pitää esitystä tarpeellisena
            ja tarkoituksenmukaisena. Valiokunta puoltaa lakiehdotuksen hyväksymistä sellaisenaan.
         
         
         Valtion liikelaitoksista annettu laki on yleislaki. Sen uudistaminen
            edellyttää, että myös laitoskohtaiset
            lait uudistetaan yleislain periaatteiden mukaisesti. Tarkoituksena
            saadun selvityksen mukaan oli, että laitoskohtaiset lait uudistetaan
            kuluvan vuoden loppuun mennessä lukuun ottamatta
            Ilmailulaitosta koskevaa lakia. 
         
         
         Metsähallituksen erityispiirteiden vuoksi valmisteltavana
            olevaa lakia Metsähallituksesta ei ehditä saamaan
            valmiiksi sanotussa aikataulussa. Tämän vuoksi
            uuden liikelaitoslain voimaantuloa Metsähallituksen osalta
            on ehdotettu myöhennettäväksi vuodella.
         
         
         Metsähallituksen osalta ratkaistavia asioita ovat muun
            muassa, voidaanko Metsähallituksessa säilyttää julkisia
            hallintotehtäviä ja miten ne rahoitetaan. Myös
            erilaiset yhteiskunnalliset odotukset ovat saadun selvityksen mukaan vaikuttaneet
            lain valmisteluun.
         
         
         Metsähallituksella on liiketoimintatehtävien lisäksi
            julkisia hallintotehtäviä, joista merkittävin
            on Metsähallituksen hallinnassa olevien lakisääteisten
            luonnonsuojelualueiden hoito ja maan hankinta luonnonsuojelutarkoituksiin. Julkiset
            hallintotehtävät on voimassaolevan Metsähallitusta
            koskevan lain mukaan rahoitettu joko valtion talousarviossa
            erikseen osoitetuilla määrärahoilla tai
            ottamalla tehtävien hoidosta aiheutuvat kustannukset
            huomioon vähentävänä tekijänä tulostavoitetta
            asetettaessa.
         
         
         Uutta yleislakia säädettäessä tavoitteena
            oli erottaa liiketoiminta ja muu toiminta toisistaan selkeiksi kokonaisuuksiksi
            ja siirtyä mahdollisuuksien mukaan tilaaja-tuottajajärjestelmään julkisten
            hallintotehtävien rahoituksessa. Hallituksen esityksen
            perusteluissa todettiin tuolloin myös, että vastaisuudessa
            liiketaloudellisen toiminnan tuloksella ei voitaisi kattaa liikelaitokselle
            määrätystä kannattamattomasta
            tehtävästä aiheutuvia kustannuksia. Tätä ristisubventoinnin
            kieltoa ei kuitenkaan sisällytetty itse lakitekstiin.
         
         
         Valtiovarainvaliokunta piti uutta yleislakia koskevassa mietinnössään VaVM
               31/2002 vp tärkeänä,
            ettei lain perusteluilla rajoitettaisi mahdollisuutta sisällyttää laitoskohtaisiin
            lakeihin yleislain periaatteista poikkeavia säännöksiä,
            mikäli ne todetaan tarkoituksenmukaisiksi. Mikäli
            laitoskohtaisia lakeja valmisteltaessa päädytään
            siihen, että ristisubventoinnista liiketoiminnan läpinäkyvyyteen
            ym. vedoten luovutaan, tämä asettaa
            valtion talousarvion valmistelulle aiempaa suuremmat vaatimukset. Valiokunta
            totesi myös, että talousarvioratkaisut on tässä tapauksessa
            valmisteltava siten, että riittävä rahoitus
            yhteiskunnallisten palvelutehtävien hoitamiseksi turvataan
            ilman, että esimerkiksi asiakkaiden maksutaso näiden
            tehtävien johdosta nousee.
         
         
         Valtiovarainvaliokunta pitää uuden yleislain käsittelyn
            yhteydessä toteamaansa viitaten tärkeänä,
            että Metsähallitukselle kuuluvat yhteiskunnalliset
            palvelutehtävät ja niiden rahoitus otetaan huomioon
            Metsähallituksesta annettua lakia uudistettaessa. Valiokunta
            katsoo myös, että tätä koskeva
            esitys on annettava eduskunnalle niin hyvissä ajoin, että eduskuntakäsittelyyn
            voidaan varata riittävä aika.