Perustelut
Valtiovarainvaliokunta toteaa, että valtiontilintarkastajien
kertomus 2004 poikkeaa rakenteeltaan ja sisällöltään
aikaisemmista. Kertomus pohjautuu neljään uudempaan
ja viiteen jo aiemmin aloitettuun tutkimushankkeeseen. Valtiontilintarkastajat
ovat esittäneet tutkijoiden johtopäätöksiin
ja pyydettyihin lausuntoihin perustuen myös omat
kannanottonsa tarvittavista ratkaisuista.
Kertomuksessa on käsitelty palvelujen tuottamisen
haasteita kolmesta eri näkökulmasta. Ensimmäinen
näkökulma on palvelusektorin kehittymättömyys
Suomen kansantaloudessa ja ns. itsepalvelujen menestyminen yksityisellä sektorilla,
jota tietoyhteiskuntapainotus on ilmeisesti kiihdyttänyt.
Palvelujen tuottaminen liittyy myös yrittäjyyden
edistämiseen. Kolmas näkökulma palveluihin
on valtion henkilöstön ikääntyminen.
Valiokunta on mietinnössään lyhyesti
käsitellyt näitä osa-alueita.
Yksittäisten tutkimusten perusteella ei valiokunnan
mielestä voida vielä tehdä liian pitkälle meneviä johtopäätöksiä.
Asiantuntijakuulemisissa on käynyt ilmi, että myös
tutkijoilla on keskenään ristiriitaisia näkemyksiä.
Tämä heijastuu myös valiokunnan kannanotoissa.
Lisäksi mietinnössä on käsitelty
kertomuksen Koulutus- ja innovaatiojärjestelmän
alueellinen vaikuttavuus -osiosta yliopistokeskusten alueellista
vaikuttavuutta. Kansallisomaisuuden hoito -osuuteen liittyen on
käsitelty vesien tilaan myönteisesti ja kielteisesti
vaikuttavia valtiovallan tukitoimia.
Palvelujen tuottaminen itsepalveluyhteiskunnassa
Kertomuksen itsepalvelua koskeva osuus perustuu pääosin
ETLAssa laadittuun selvitykseen, jossa pohditaan palvelujen tuottamista
itsepalveluyhteiskunnassa talouden näkökulmasta.
Tutkimushankkeessa osoittautui, että itsepalvelujen ja itsepalveluyhteiskunnan
käsitteet eivät ole selkeitä ja yksiselitteisiä.
Tutkimuksen mukaan teollisuusmaille yhteinen palvelualojen pitkän
aikavälin kehityspiirre on ollut itsepalvelujen tarjonnan
laajeneminen, jota ovat vauhdittaneet uusien teknologisten innovaatioiden
synty ja globaalin kilpailun kiristyminen. Kuten myös valtiontilintarkastajat
ovat johtopäätöksissään
todenneet, työpaikat ovat tämän kehityksen
myötä vähentyneet muun muassa päivittäistavarakaupassa
sekä pankki- ja vakuutustoiminnassa. Palvelusektorin työllisyys on
kuitenkin kasvanut välillisesti tuotantoketjun muissa osissa.
Kertomuksessa referoidun tutkimuksen mukaan erityisesti eläkeläisten
väestöosuuden kohoaminen lisää tulevaisuudessa
merkittävästi työvoimavaltaisten henkilökohtaisten palvelujen
kysyntää ja niiden tarjontaa myös yksityisellä sektorilla.
Valtiontilintarkastajat ovat valiokunnan mielestä aivan
oikein lähestyneet kansalaisten peruspalvelujen turvaamista
oikeudenmukaisuuden näkökulmasta maan kaikissa
osissa. Valtiontilintarkastajat ovat pitäneet veronmaksajien
näkökulmasta myös tärkeänä,
että julkisten palvelujen hinnoittelu on läpinäkyvää ja
palvelutuotanto mahdollisimman kustannustehokasta. Valtiovarainvaliokunta
toteaa, että myös valtioneuvoston eduskunnalle
14.3. antaman peruspalveluohjelman mukaan kunnallisten palvelujen
tuottavuutta pitää parantaa siten, että palvelut
tuotetaan nykyistä taloudellisemmin ja tehokkaammin.
ETLAn tutkimuksessa on todettu, että palvelujen tuotannon
yksikkökustannukset alenevat huomattavasti seutukunnan
väestön ja väestötiheyden
kasvaessa. Sisäasiainministeriön kuntaosasto on
julkaissut (Tutkimussarja 4/2003) lukuja, jotka eivät
tue tätä johtopäätöstä;
mitään systemaattista yhteyttä kuntakoon
ja yksikkökustannusten välillä ei voida
havaita. Yksikkökustannusten määräytyminen
riippuu esimerkiksi
- olosuhteista (esimerkiksi etäisyydet
ja ikärakenne)
- kuntien varallisuudesta
- palvelujen järjestämistavasta.
Esimerkiksi terveyskeskuksista pienimmät ja suurimmat
terveyskeskukset ovat tutkimusten mukaan kaikkein tehottomimpia.
Myöskään kuntien menojen lähempi
tarkastelu ei anna tukea kertomuksen pohjana olevan tutkimuksen havainnoille
mittakaavaeduista.
Hallitus on käynnistämässä nk.
palvelu- ja kuntarakennehankkeen, jonka tarkoituksena on varautua
väestörakenteen ja palvelutarpeen muutoksiin.
Tässä yhteydessä selvitetään
muun ohella, mikä käytännössä on
taloudellisin ja tehokkain tapa järjestää palvelut.
Lähtökohtana mahdolliselle uudistukselle on valiokunnan
mielestä oltava palvelujen saatavuuden ja laadun turvaaminen.
Ennen perusteellisempaa selvitystä ei voida arvioida myöskään
yksityisen sektorin tai kolmannen sektorin osuutta palvelutarjonnassa.
Akateemisen yrittäjyyden edistäminen
Tutkimushankkeessa on tarkasteltu yrittäjyyden ja yrittäjyyspolitiikan
haasteita. Tutkimuksen perusteella tärkeimpänä yrittäjyyttä edistävänä tekijänä voidaan
pitää sellaista asenteellista muutosta, että yhteiskunnassa
ja lainsäädännössä ei
olisi niin suurta rajaa palkkatyön ja yrittäjyyden
välillä. Tulevaisuuden mahdollisuudet ja ratkaisut
löytyvät palveluja korostavasta yrittäjyysyhteiskunnasta,
mikä tarkoittaa monipuolista ja laaja-alaista yrittäjyyden
omaksumista.
Valtiontilintarkastajat toteavat kannanotossaan, että yrittäjyyspolitiikan
toteuttamista häiritsee edelleen hallinnollinen hajanaisuus
ja varovaisuus sekä puutteelliset tiedot erilaisten toimenpiteiden
vaikuttavuudesta. Viime vuosina on panostettu yrittäjyyskasvatuksen
ja -koulutuksen kehittämiseen. Tästä työstä saadaan konkreettisia
tuloksia vasta pitkän ajan kuluttua, sillä kysymyksessä on
syvällinen kulttuurin muutos. Korkeakoulujen tulisi vastata
myös akateemisen yrittäjyyden haasteeseen.
Tähän saakka korkeakoulutus on pikemminkin vähentänyt kuin
lisännyt yrittäjäksi ryhtymistä.
Suomessa on muihin EU-maihin verrattuna selkeä yritysvaje
eikä yrittäjyyttä pidetä houkuttelevana
uravalintana. Tutkimuksen mukaan akateemisen loppututkinnon suorittaneiden
henkilöiden innostuneisuus yrittäjyyteen on ollut vielä muutakin
väestöä vähäisempää ja
koulutustason noustessa yrittäjien osuus on yleensä laskenut.
Valiokunnan saaman selvityksen mukaan akateemiseen yrittäjäkoulutukseen
on viime vuosina panostettu aiempaa enemmän ja kauppakorkeakoulujen
lisäksi lähes kaikki yliopistot tarjoavat yrittäjyyteen
liittyviä opintoja. Joissakin korkeakouluissa yrittäjäkoulutus
on olennainen ja luonteva osa opintoja ja oppilaitoksen toimintaa,
mutta yrittäjäkoulutuksessa on kuitenkin selkeitä alueellisia
ja oppilaitoskohtaisia eroja. Valiokunnan mielestä yrittäjäkoulutuksen asema
yliopisto-opetuksessa on edelleen liian marginaalinen ja akateemisen
yrittäjyyden edistäminen edellyttää vielä monenlaisia
keinoja ja toimenpiteitä useilla eri osa-alueilla.
Valiokunta toteaa, että yrittäjyyden lisääntyminen
edellyttää ehdottomasti sitä, että yrittäjyysvalmiuksien
ja positiivisten yrittäjyysasenteiden vahvistumiseen kiinnitetään
huomiota kaikilla koulutusasteilla. Aivan ratkaiseva merkitys on
opettajien asenteilla, motivaatiolla ja ammattitaidolla. Onkin erittäin
tärkeää, että opettajien riittävästä yrittäjyyskoulutuksesta
ja ammattitaidosta huolehditaan ja että tähän
osoitetaan riittävät resurssit. Valiokunta korostaa myös
yhteistyön merkitystä paikallisten yrittäjien,
yrittäjäjärjestöjen sekä muiden
sidosryhmien kanssa. Myös yrittäjäalumneiden
osallistumisesta opetukseen on saatu hyviä kokemuksia. Yrittäjyyden
edistäminen liitetään usein teknologiaan
ja innovaatioihin, mutta tulevaisuudessa yrittäjyyden uskotaan
lisääntyvän erityisesti palvelualoilla.
Yrittäjien koulutuspohja muuttuu samalla yhä moninaisemmaksi.
Yrittäjyyteen liittyvät perusvalmiudet tulisikin
liittää kaikkeen opiskeluun, ja yrittäjyyden
tulisi olla luonnollinen osa ammatinvalintaa kaikilla aloilla.
Akateeminen opetus on perinteisesti varsin teoreettista ja ainerajojen
sisällä pysyttelevää. Yrittäjyyden
kannalta olisi tärkeää vahvistaa myös
poikkitieteellistä toimintaa. Monitieteellisen yhteistyön
ja innovatiivisten ajattelumallien korostaminen voivat myös
tuottaa kannattavia liikeideoita. Yrittäjäkoulutuksen
liittäminen eri alojen opetukseen on kaiken kaikkiaan haasteellista,
mutta välttämätöntä yrittäjyyden
edistämiseksi.
Yrittäjäksi ryhtyvällä on
aina erityisosaamista, johon yritysidea perustuu. Lisäksi
tarvitaan vankkaa ammattitaitoa, vahvaa tahtoa ryhtyä yrittäjäksi
sekä realistista käsitystä toiminta-alueesta
ja tehtävistä. Toisen palveluksessa hankittu työkokemus
parantaa ja vahvistaa alan osaamista. Yrittäjyyden kehittyminen
uravaihtoehdoksi voi olla pitkäaikainen prosessi, joka etenee
vähitellen työ- ja elämänkokemuksen karttuessa.
Menestyvä yritys tarvitsee yleensä myös
monen eri ammattialan osaamista. Etenkin aloittavan yrityksen olisi
hyvä kiinnittää huomiota myös
tiimiyrittäjyyden ja verkostoitumisen mahdollisuuksiin.
Yrittäjyyden lisääntyminen edellyttää,
että yrittäjyyden edistämistä tuetaan
kaikessa päätöksenteossa ja että yhteiskuntaa
kehitetään kokonaisuutena yrittäjyyttä arvostavaan
suuntaan. Päätöksentekijöillä on
myös oltava yhteinen näkemys pitkän aikavälin
yrittäjyyspolitiikan painopisteistä.
Valtion henkilöstön ikääntyminen
Kolmas näkökulma palvelujen tuottamisen haasteisiin
liittyy valtion henkilöstön ikääntymiseen.
Kertomuksessa todetaan, että valtionhallinnossa henkilöstön
poistuma on vuoteen 2020 mennessä noin 80 prosenttia valtion
nykyhenkilöstöstä. Tässä vaiheessa
kaikki vuonna 2002 ylimmässä johdossa työskennelleet
ovat joko siirtyneet eläkkeelle tai muille sektoreille.
Kertomuksessa henkilöstön ikääntyminen nähdään
sekä uhkana että mahdollisuutena. Keskeisimpinä uhkina
nähdään tuottavuuden heikkeneminen, valtiotyönantajan
kilpailukyvyn lasku, työntekijöiden motivaation
heikkeneminen ja osaamisen katoaminen. Tätä kautta
myös taloudelliset vaikeudet saattaisivat lisääntyä ja palvelukyky
heikentyä. Nämä uhat toteutuvat tutkimuksen
mukaan, jos rakenteelliset uudistukset jäävät
tekemättä, työtapoja ja toimintakulttuureita
ei muuteta, ohjaus- ja johtamisjärjestelmiä ei
uudisteta ja jos henkilöstön palkkausjärjestelmän
uudistaminen jäisi puolitiehen eikä osaaminen
ja tieto siirtyisi vanhoilta nuorille.
Ikääntymisen synnyttämät
mahdollisuudet nähdään tutkimuksessa
paljon suurempina kuin siihen liittyvät uhat. Kuten valtiontilintarkastajatkin
ovat todenneet, periaatteessa valtion henkilöstön
ikääntyminen merkitsee mahdollisuutta uudistaa
valtionhallintoa ja parantaa hallintotyön tuottavuutta.
Hallitus on asettanut tavoitteeksi valtion toiminnan tuottavuuden
ja tehokkuuden lisäämisen siten, että seuraavan
vaalikauden loppuun mennessä keskimäärin
puolet valtion henkilöstön poistuman johdosta
vapautuvista työpaikoista täytetään.
Tuottavuuden parantaminen edellyttää nykyistä joustavampaa
henkilöstövoimavarojen käyttöä ja
kohdentamista. Vain harvoilla virastoilla on todettu olevan toiminnalliseen
pitkän ajan strategiaan perustuvia henkilöstövoimavarasuunnitelmia.
Kertomuksessa todetaankin olevan selvä vaara, että eläköitymisen
kautta syntyvät toiminnan tehostamismahdollisuudet hukataan
suunnittelujärjestelmien puutteellisuuden vuoksi. Tehostamismahdollisuudet
syntyisivät ennen muuta valtion tehtävien uudelleenorganisoinnin,
tietotekniikan tehokkaan hyödyntämisen ja hallintokulttuurin
uudistamisen kautta.
Valtiovarainvaliokunta korostaa erityisesti ammattitaidon ja
osaamisen turvaamista uudessa tilanteessa. Tässä mielessä valtiontilintarkastajienkin
esille ottama kokemusperäisen tiedon siirtyminen vanhemmilta
työntekijöiltä nuoremmille on erityisen
tärkeää.
Perimmältään kyse on valtiotyönantajan
kilpailukyvyn säilyttämisestä osaavan
ja koulutetun henkilöstön saamiseksi ikääntymisestä johtuvan
poistuman tilalle. Myös valtiovarainvaliokunta on eri yhteyksissä korostanut
samaa asiaa. Kun valtiotyönantajan kilpailukyvyn yhtenä elementtinä pidetään
luotettavuutta ja vakautta, tulisi esimerkiksi määräaikaisista
palvelussuhteista pysyväisluonteisissa tehtävissä päästä mahdollisimman
suuressa määrin eroon. Kehitys on tältä osin
useilla hallinnonaloilla ollut vielä varsin hidasta, vaikka
asiaa koskeva valtiovarainministeriön kirje virastoille
lähetettiin jo lokakuussa 2003. Virastojen tuli laatia
virasto- ja/tai hallinnonalakohtainen toimenpidesuunnitelma
määräaikaisten palvelussuhteiden vähentämiseksi
vuoden 2003 loppuun mennessä. Valiokunta kiinnittää huomiota
tehokkaaseen henkilöstösuunnitteluun, jolla esimerkiksi
eräissä tutkimuslaitoksissa on jo nyt voitu minimoida määräaikaisten
palvelussuhteiden tarve ja rajata se vain erikseen perusteltuihin
tapauksiin.
Yliopistokeskusten alueellinen vaikuttavuus
Valiokunta yhtyy valtiontilintarkastajien kannanottoon siitä,
että yliopistokeskusten perustaminen niihin maakuntiin,
joissa ei ole omaa yliopistoa, on vahvistanut osaamiseen pohjautuvaa aluekehittämistyötä.
Yliopistokeskukset ovat selvästi parantaneet sijaintipaikkakuntansa
vetovoimaa ja imagoa sekä osittain myös työllisyyttä.
Yhdessä muiden osaamiseen liittyvien kehittämistoimenpiteiden
kanssa keskukset ovat tehneet myönteistä aluekehitystyötä.
Valtiontilintarkastajien mukaan yliopistokeskusten on kuitenkin
vahvistettava yhteistyötä alueen yritysten kanssa
muun muassa opintoja tukevien harjoittelupaikkojen sekä yritysten alueen
tarpeista lähtevien opinnäytetöiden avulla.
Yrittäjät eivät tunne yliopistokeskusten
tarjoamia palveluita läheskään
riittävästi. Koulutettu ja osaava työvoima
ovat yritysten kehittämisen ja kasvun kannalta perusedellytys.
Yliopistokeskukset tarjoavat huippuosaamis- ja innovaatioympäristöjä,
joissa toimivat ja uutta tietoa hyödyntävät
yritykset kykenevät työllistämään
uusia osaajia. Valiokunta pitää tärkeänä, että yliopistokeskukset
lisäävät ja kehittävät
yritysyhteistyötä. Valiokunta kiinnittää huomiota myös
siihen, että yliopistokeskusten ja opetusministeriön
linjana on tutkimustoiminnan uudenlainen monitieteisyys.
Tällöin voidaan myös entistä paremmin
ottaa huomioon ympäröivän yhteiskunnan
ja työelämän tarpeet.
Valiokunta painottaa, että yliopistokeskusten vaikuttavuuden
edelleen tehostamiseksi keskusten rahoituspohjan on oltava vakaa.
Yliopistokeskuksia ylläpitävien yliopistojen tulee
muun muassa vuosittaisissa tulosneuvotteluissa kiinnittää nykyistä enemmän
huomiota yliopistokeskusten rahoituksen jatkuvuuteen. Valiokunta
yhtyy myös valtiontilintarkastajien huoleen siitä, että ongelmaksi
muodostuu EU:n rakennerahastokausi vuodesta 2007 eteenpäin,
jos Suomen saama hankerahoitus olennaisesti vähenee.
Vesien tilaan myönteisesti ja kielteisesti vaikuttavat
valtiovallan tukitoimet
Valtiontilintarkastajien kannanotot perustuvat Helsingin yliopiston
suorittamaan tutkimukseen, jossa tarkasteltiin valtiovallan tukitoimien myönteistä
ja
kielteistä vaikutusta vesien tilaan. Valtiontilintarkastajat
katsovat, että ympäristönsuojeluun liittyvien
valtion tukien tehokkuus vesien suojelemiseksi on asetettu
tehdyissä tutkimuksissa kyseenalaiseksi. Tilintarkastajien mielestä voidaan
kysyä, onko vesiensuojelun tukitoimien määrällisellä lisäämisellä saavutettavissa
merkittävää lisäarvoa ja pitäisikö tuki
kohdentaa nykyistä enemmän esim. alueelliseen
ja paikalliseen vesien kunnostamiseen. Tilintarkastajat katsovat,
että myönteinen kehitys on johtunut maataloustekniikan
ja viljelymenetelmien kehittämisestä, ei niinkään
maatalouden ympäristötukien vaikutuksesta. Tilintarkastajien
mielestä myös innovaatioihin ja tutkimukseen perustuva
ja kustannuksia säästävä ympäristönsuojelu
jää liian vähälle huomiolle.
Valtiovarainvaliokunnan asiantuntijakuulemisessa on todettu,
että ympäristötuki on maatalouden
vesiensuojelun kannalta erittäin merkittävä,
sillä se kattaa yli 90 prosenttia viljeltävästä maa-alasta.
Myös viljelijöistä yli 90 prosenttia
kuuluu ympäristötukijärjestelmään.
Saadun selvityksen mukaan maatalouden vesiensuojelun kannalta ympäristötuella
on ollut kiistatta suurempi merkitys kuin viljelyteknologian ja viljelymenetelmien
kehittymisellä. Vesien tila huononisi ratkaisevasti ilman
ympäristötukea. Ympäristötukien
vaikuttavuutta tarkasteltaessa on otettava myös huomioon,
että tarkastelujakson aikana on tapahtunut mm. sellaisia
ilmastollisia muutoksia, jotka ovat lisänneet huuhtoutumien
määrää. Vesistöjen
rehevöitymistä lisää myös
sisäisen kuormituksen aiheuttama fosforin vapautuminen
pohjasedimenteistä. Asetettuja tavoitteita on siten vaikea
saavuttaa, vaikka ravinnepitoisuudet ovat vähentyneet.
Valiokunta pitää nyt tehtyä tutkimusta
mielenkiintoisena ja ajankohtaisena arvioitaessa ympäristötukien
kustannustehokkuutta. Se antaa myös perusteita arvioida
tulevia toimenpiteitä sekä kiinnittää huomiota
niiden vesistökuormitusta lisääviin tahattomiin
sivuvaikutuksiin. Valiokunnan saaman selvityksen mukaan myös maa-
ja elintarviketalouden tutkimuskeskus ja Suomen ympäristökeskus
selvittävät yhteistyössä mittavassa
hankekokonaisuudessa ympäristötuen vaikutuksia.
Tutkimuksen tuloksia on tarkoitus hyödyntää uuden,
vuosia 2007—2013 koskevan ympäristöohjelman
laatimisessa.
Vesistöjen tila on monen tekijän yhteisvaikutuksesta
parantunut, mutta yli kymmenen vuotta jatkuneista ympäristötukitoimenpiteistä huolimatta
vesien tila on monin paikoin edelleen huono ja vesistöjen
ravinnekuorma liian suuri. Etenkin Itämeren tila on huolestuttava,
ja Itämeriohjelman toteutus on jäänyt
jälkeen nimenomaan rehevöitymisen vähentymistä koskevista tavoitteista.
Suojelutoimenpiteiden vaikutukset näkyvät vesistöissä erittäin
pitkällä viiveellä, usein vasta vuosikymmenien
kuluttua. Lisäksi mm. ilmastolliset muutokset vaikeuttavat
tavoitteiden saavuttamista.
Suomen pinta-alasta on lähes 10 prosenttia veden peitossa,
ja lisäksi maamme rajoittuu kahdella suunnalla mereen.
Pohjavesialueita on lähes 7 000. Kun
taloudelliset voimavarat ovat tarpeisiin nähden aina rajalliset,
on erittäin tärkeää, että vesistönsuojeluun
ja sen tuloksellisuuteen kiinnitetään vakavaa
huomiota. Valiokunta katsoo, että ympäristötukien
tehokkuuden parantamiseksi tulisi yhä enemmän
ottaa huomioon alue- ja paikkakuntakohtaiset ongelmat
ja räätälöidä toimenpiteet
niiden mukaisesti. Valiokunta korostaa erityisesti ennaltaehkäisevän toiminnan
merkitystä ja tuen suuntaamista toimenpiteisiin,
jotka estävät ravinnehuuhtoutumien syntymistä.
Myös tiedotuksella ja koulutuksella sekä paikallisten
toimijoiden aktiivisella myötävaikutuksella on
keskeinen merkitys vesistönsuojelussa. Valtiontilintarkastajiin
yhtyen valiokunta pitää tärkeänä,
että ympäristöministeriö ja
maa- ja metsätalousministeriö selvittävät
vesien suojelun ja tukitoimien ristiriitaisuudet.
Suomen ympäristöntutkimusta sekä ympäristöteknologiaa
pidetään kansainvälisestikin korkeatasoisena.
Valiokunta kiinnittää huomiota siihen, että Suomen
vahvuuksista ympäristöteknologian kehittäjänä ja
tuottajana huolehditaan myös tulevaisuudessa. On niin ikään
tärkeää, että maatalouden ympäristönsuojelua
käsittelevään tutkimukseen suunnataan
riittävät voimavarat.
Vesiensuojelun tehostamiseksi valiokunta korostaa myös
ympäristötöiden merkitystä.
Ympäristötöihin osoitettuja resursseja
tulisi lisätä tuntuvasti, jotta edes kaikkein
kiireellisimmät hankkeet voitaisiin toteuttaa kohtuullisessa
ajassa.