Perustelut
         
         Valiokunta puoltaa esityksen hyväksymistä muutettuna.
         
         Esityksen tarkoituksena on täsmentää Harmaan
            talouden selvitysyksiköstä annetun ja viime vuoden
            alusta voimaan tulleen erityislain viranomaiskäsitettä.
            Sen lisäksi lakiin ehdotetaan eräitä teknisluonteisia
            tarkennuksia, jotka koskevat selvitysyksikön mahdollisuutta
            saada tietoja muulta Verohallinnolta. Nämä tarkennukset ovat
            valiokunnan mielestä asianmukaisia, eikä lausuntovaliokunnillakaan
            ole ollut niistä huomautettavaa. Esitys voidaan hyväksyä siten
            näiltä osin muuttamattomana.
         
         
         Valiokunta käsittelee näistä syistä seuraavassa
            yksinomaan tarkennusta viranomaisen määritelmään
            (2 §:n 4 kohta). 
         
         
         Taustaa
         
         Lakiin sisältyvä viranomaisen käsite
            on määritelty viranomaisen toiminnan julkisuudesta
            annetun lain (621/1999) eli ns. julkisuuslain
            4 §:n nojalla. Tarkoitus oli alun perin, että käsitteet olisivat
            yhteneväiset eli selvitysyksiköstä annetun
            lain viranomaisella tarkoitettaisiin täysin samoja
            tahoja kuin julkisuuslaissa. Eduskunta rajasi käsitteen
            alaa kuitenkin perustuslakivaliokunnan huomautusten (PeVL
               38/2010 vp) jälkeen sillä tavoin
            kuin valtiovarainvaliokunta oli mietinnössään
            ehdottanut (VaVM 45/2010 vp). Selvitysyksikköä koskevan
            lain viranomaiskäsite muodostui näin suppeammaksi
            kuin julkisuuslaissa. Rajatumpi käsite oli kuitenkin perusteltu henkilötietojen
            suojaan liittyvien perusoikeusnäkökohtien vuoksi.
         
         
         Harmaan talouden selvitysyksikkö on toiminut reilun
            vuoden, ja tänä aikana on ilmennyt, että viranomaisen
            määritelmä muodostui yksikön
            tehokkaan toiminnan kannalta eräiltä osin turhan
            kapeaksi. Selvitysyksikkö ei ole nimittäin oikeutettu
            saamaan tietoja sellaisilta yhteisöiltä, laitoksilta
            tai yksityisiltä henkilöiltä, jotka hoitavat
            julkista tehtävää lain tai asetuksen
            tai muun säännöksen tai määräyksen
            perusteella ja käyttävät siinä yhteydessä julkista
            valtaa. Viranomaisasema perustuu näissä tilanteissa
            julkisuuslain 4 §:n 2 momenttiin. Tällaisia
            harmaan talouden torjunnan kannalta merkittäviä toimijoita
            ovat esimerkiksi Eläketurvakeskus, Työttömyysvakuutusrahasto
            ja Tapaturmavakuutus-laitosten liitto ry silloin, kun
            ne hoitavat julkista tehtävää. 
         
         
         Esityksellä yritetään siis korjata
            tämä puute sisällyttämällä viranomaisen
            määritelmään myös julkisuuslain
            4 §:n 2 momentissa tarkoitetut tilanteet. Viranomaisen
            käsite jäisi kuitenkin tällaisen tarkennuksen
            jälkeenkin selvitysyksikköä koskevassa
            laissa suppeammaksi kuin julkisuuslaissa. 
         
         
         Perustuslakivaliokunnan lausunto
         
         Perustuslakivaliokunta on antanut lausunnon sekä alkuperäisestä hallituksen
            esityksestä (HE 163/2010 vp)
            vuonna 2010 että nyt käsiteltävänä olevasta
            tarkentavasta esityksestä. Nyt annetussa lausunnossa uudistetaan
            aiemman lausunnon viranomaisen käsitettä koskeva
            osio. 
         
         
         Valiokunta on kiinnittänyt lisäksi valtiovarainvaliokunnan
            vakavaa huomiota tarpeeseen rajoittaa käsitteen sisältöä.
            Se tulisi rajata lausunnon mukaan vain sellaisiin toimijoihin, jotka
            hoitavat elinkeinotoimintaan liittyviä lupa-. tarkastus-
            tai valvontatehtäviä tai jotka muutoin tehtävissään
            käsittelevät olennaisesti elinkeinotoimintaa koskevia
            asioita tai esimerkiksi jakavat avustuksia, tukia tai etuuksiaPerustuslakivaliokunta
            on todennut sinänsä alun perin, että selvitysyksikköä koskevalle
            lakiesitykselle on painavat yhteiskunnalliset perusteet ja että esityksellä tavoitellaan
            varsin hyväksyttäviä päämääriä.
            Alkuperäinen lakiehdotus täytti myös
            riittävällä tavalla ne yleiset vaatimukset,
            jotka juontuvat perustuslain 10 §:n 1 momentissa
            säädetystä henkilötietojen suojasta
            ja lailla säätämisen vaatimuksesta sekä niitä koskevasta
            perustuslakivaliokunnan soveltamiskäytännöstä (PeVL
            38/2010 vp).. Lakiehdotus voidaan käsitellä kuitenkin
            tavallisen lain säätämisjärjestyksessä.
         
         
         Tarkastusvaliokunnan lausunto
         
         Tarkastusvaliokunta on pitänyt hallituksen esitystä tarpeellisena
            ja kannatettavana. Ehdotetut muutokset ovat valiokunnan mielestä lähinnä teknisiä,
            ja niillä parannetaan selvitysyksikön toimintamahdollisuuksia
            ja yksikön laatimien selvitysten sisältöä.
            Esityksellä ei laajenneta myöskään
            olennaisesti selvitysyksikön tiedonsaantioikeuksia. Valiokunta
            on kiinnittänyt pikemminkin huomiota tarpeeseen täydentää lainsäädäntöä,
            jotta selvitysyksikkö voisi tehdä ns. velvoitteidenhoitoselvityksiä myös
            työhallintoon, työsuojeluun tai ulkomaalaisrekisteröintiin
            liittyvän valvonnan tueksi. Tämä ei ole
            toistaiseksi mahdollista näiden viranomaisten omien
            tiedonsaantioikeuksien rajallisuuden vuoksi. 
         
         
         Valtiovarainvaliokunnan kanta
         
         Valiokunta ehdottaa, että viranomaisen määritelmää tarkennetaan
            perustuslakivaliokunnan lausunnossa kuvatuin tavoin. Lakiehdotuksessa olevaa
            viittausta julkisuuslain 4 §:n 2 momenttiin täydennettäisiin
            siten taloudelliseen toimintaan liittyvällä kytkennällä. 
         
         
         Laissa tarkoitettuja viranomaisia olisivat siten julkisuuslain
            4 §:n 1 momentin 1—7 kohdassa tarkoitetut
            viranomaiset, kuten nykyisin, ja julkisuuslain 4 §:n
            2 momentissa tarkoitetut yhteisöt, laitokset, säätiöt
            ja yksityiset henkilöt, kuten hallitus on esittänyt.
            Lisäksi edellytettäisiin, että näillä tahoilla
            on tai voi olla tietoja organisaatioiden tai ns. organisaatiohenkilöiden taloudellisesta
            toiminnasta, taloudellisesta asemasta, julkisoikeudellisten velvoitteiden
            hoitamisesta tai kytkennöistä muihin organisaatioihin
            tai organisaatiohenkilöihin (Valiokunnan muutosehdotus).
            Näin tarkennettu säännös ottaa huomioon
            sekä perusoikeuksien suojan että harmaan talouden
            torjuntaan liittyvät tietotarpeet. 
         
         
         Valiokunta korostaa lisäksi sitä, että vaikka viranomaisen
            käsite on keskeinen erityislaissa, se ei ratkaise yksinään
            selvitysyksikön tiedonsaantioikeutta. Tiedonsaanti edellyttää aina
            tietopyynnön kohteelta viranomaisaseman lisäksi myös
            sitä, että selvitysyksiköllä on
            oikeus saada tietoja selvityksiään varten. Ns. ilmiöselvityksiä koskevasta
            tiedonsaantioikeudesta säädetään erityislain
            4 §:ssä ja ns. velvoitteidenhoitoselvityksiä koskevasta
            tiedonsaantioikeudesta lain 7 §:ssä.
            Kummassakin lainkohdassa edellytetään
            mm., että pyydetyt tiedot ovat välttämättömiä selvitysten
            laatimiseksi. Tiedonsaantioikeus velvoitteidenhoitoselvityksiä varten
            edellyttää lisäksi sitä, että erityislain
            6 §:ssä olevat edellytykset selvityksen
            käyttötarkoituksesta täyttyvät.
         
         
         Selvitysyksikön tiedonsaantioikeus on siis rajattu
            sekä viranomaisaseman että laissa osoitetun välttämättömyys-
            ja käyttötarkoitussidonnaisuuden kautta. Pelkkä viranomaisasema
            ei siis yksin riitä. Hyvä esimerkki tästä on
            työvoimahallinto. Yksityisyyden ja henkilötietojen suojaa
            lisää myös se, että selvitysyksikön
            tehtävät rajoittuvat vain organisaatioiden kautta
            tapahtuvaan toimintaan. Selvitysyksikkö ei siis tarkastele
            esimerkiksi yksityishenkilön sosiaalietuuksien väärinkäytöksiä. 
         
         
         Valiokunta katsoo edellä olevan perusteella, että lakiehdotus
            voidaan hyväksyä valiokunnan ehdottamassa muodossa.