Yleisperustelut
         
         Valiokunta ehdottaa, että hallituksen esitys hyväksytään
            muutettuna. 
         
         
         Keskeisimmät muutosehdotukset koskevat lain yleistä kirjoitustapaa
            ja sääntelyn tarkkuustasoa. Valiokunta ehdottaa,
            että ns. mallinnettua arvonmääritystä koskevia
            säännöksiä ei oteta lakiin,
            vaan että niitä käytetään
            apuna hallinnollisessa työssä. Yksin
            tämä muutos poistaa olennaisella tavalla sitä vaikeaselkoisuutta,
            josta esitystä on arvosteltu varsin arvovaltaiselta taholta
            myös julkisuudessa. Samalla se antaa mahdollisuuden
            säätää veron määräytymisperusteista
            helpommin ymmärrettävällä tavalla.
         
         
         Muut keskeiset muutosehdotukset koskevat seuraavia yksittäisiä säännöksiä: 
         
         
            - 
               
               
	Veron määrä ehdotetaan
                  laskettavaksi kuluttajahintapohjaisessa järjestelmässä verollisista
                  hinnoista. Muutoksella ei ole kuitenkaan vaikutusta verotasoon.
               
               
             
            - 
               
               
Moottoripyörät ehdotetaan otettavaksi
                  kuluttajahintapohjaisen verotuksen piiriin.
               
               
             
            - 
               
               
Uusien moottoripyörien ja ns. city-pakettiautojen
                  verotasoa ehdotetaan alennettavaksi samalla tavoin kuin uusien henkilöautojen.
               
               
             
            - 
               
               
Ennen vuotta 2003 valmistettuja, käytettynä verotettavia
                  ajoneuvoja koskeva veronalennus (6 b §:n kaavassa kerroin
                  0,85) ehdotetaan poistettavaksi.
               
               
             
            - 
               
               
Käytettyjen autojen määrittelyä ehdotetaan
                  uudistettavaksi siten, että nykyinen kuuden kuukauden raja
                  poistuu 1.1.2004 lukien.
               
               
             
            - 
               
               
Ns. homeverosäännös ehdotetaan
                  poistettavaksi.
               
               
             
            - 
               
               
Uusien henkilöautojen yleisessä kuluttajahinnassa
                  olevasta 9 prosentin pakollisesta jakelukustannusten osuudesta ehdotetaan luovuttavan.
               
               
             
            - 
               
               
Uudenlainen, verotustietoja koskeva oikaisumahdollisuus
                  ehdotetaan poistettavaksi.
               
               
             
            - 
               
               
Erityisestä arviointilautakunnasta ehdotetaan
                  luovuttavan.
               
               
             
         
         
         Esitetyistä muutoksista huolimatta hallituksen esityksen
            keskeiset linjaukset ja eurooppaoikeudelliset tarkennukset säilyvät
            pääosin. Tämä tarkoittaa erityisesti
            siirtymistä uusien ja vuoden 2002 jälkeen valmistettujen,
            sittemmin käytettyinä tuotujen henkilöautojen
            osalta nykyisestä tuontihinnasta perustuvasta verotuksesta
            yleiseen kuluttajahintaan perustuvaan verotukseen sekä arvon
            määrittelyä yleisen hintatason perusteella.
            Yleisen kuluttajahinnan sijasta valiokunta ehdottaa käytettäväksi
            käsitettä yleinen vähittäismyyntiarvo.
            Sillä tarkoitetaan asiallisesti samaa kuin yleisellä kuluttajahinnalla,
            mutta se viittaa suoremmin yleiseen arvoon yksittäisen hinnan
            sijasta.
         
         
         Hankinta-arvoperusteisen verotuksen piiriin jäävät
            moottoripyöriä lukuun ottamatta samat ajoneuvot
            kuin hallituksen esityksessä. Lakia on tarkoitus soveltaa
            hallituksen esityksen tapaan takautuvasti 1.1.2003 lukien. Myös
            verotaso on tarkoitus säilyttää edellä kuvattuja
            poikkeuksia lukuun ottamatta hallituksen esityksen mukaisena.
         
         
         Eurooppa-oikeuden näkökulma
         
         Hallituksen esityksessä ja siihen jälkikäteen
            annetuissa yksityiskohtaisissa perusteluissa on selvitetty laajasti
            Eurooppa-oikeuden asettamat vaatimukset käytettyjen autojen
            verotukselle. Säännösten on oltava sellaiset,
            että ne takaavat syrjimättömän
            lopputuloksen kaikissa tapauksissa. Tämä lähtökohta
            on hyväksytty niin hallituksen esityksessä kuin
            valiokunnan asiantuntijakuulemisessa.
         
         
         Mallinnettu arvo arvostuksen lähtökohtana.
         
         Valiokunnan kuulemat Eurooppa-oikeuden asiantuntijat,
            kilpailuviranomaiset ja korkeimman hallinto-oikeuden edustaja ovat
            katsoneet, että syrjimättömyyden kannalta
            ratkaisevaa on lopputulos, ei menetelmä. Säännösten
            yhteensopivuutta Eurooppa-oikeuden kanssa arvioidaan siis lopputuloksen,
            ei säännösten kirjaimen kautta. Riittävänä ei
            ole pidetty myöskään sitä, että verotus
            on keskimäärin syrjimätöntä,
            vaan EY-tuomioistuimen asettama vaatimus tarkoittaa ankarimmillaan
            sitä, ettei verotus saa johtaa yhdessäkään
            tapauksessa syrjivään lopputulokseen. Lakiin sisällytettävien
            säännösten tulee siis olla sellaisia,
            että tämä lopputulos voidaan taata lain tasolla.
         
         
         Henkilöautojen arvostus perustuu hallituksen esityksessä jo
            lähtökohtaisesti mallinnettuun arvoon, eikä auton
            todelliseen arvoon. Mallinnuksen pohjana käytetään
            vain liiketoiminnassa myytyjen autojen tietoja. Ne tultaisiin hankkimaan
            käytännössä yhdeltä yksityiseltä yritykseltä,
            joka myy keräämiään tietoja
            maksua vastaan. Kuluttajien välillä tapahtuva
            käytettyjen autojen kauppa jäisi kokonaan lähtötietojen
            ulkopuolelle.
         
         
         Useat valiokunnan kuulemat asiantuntijat ovat katsoneet, että ehdotettu
            menettely johtaa tai voi johtaa systemaattisesti liian korkeaan arvostustasoon,
            jolloin myös veron määrä muodostuu
            liialliseksi ja siten syrjiväksi. Koska arvostus perustuisi
            lain velvoittavaan sääntelyyn, seurauksena olisi
            se, että laki muodostuisi itsessään syrjiväksi.
            Se jouduttaisiin sivuuttamaan esimerkiksi tuomioistuimen ratkaisun
            myötä suoraan sovellettavan Eurooppa-oikeuden
            hyväksi. Verotus jouduttaisiin toimittamaan silloin ilman
            kotimaista säädöspohjaa pelkän hallinnollisen
            menettelyn varassa vastoin perustuslain velvoitteita. 
         
         
         Mallinnetun arvon käyttö arvostuksen lähtökohtana
            on valiokunnan mielestä ongelmallinen paitsi perustuslain
            kannalta myös mahdollisten kasautuvien veronpalautusvaateiden
            vuoksi. Jos lain rakenteellinen syrjivyys todetaan esimerkiksi vasta
            muutaman vuoden kuluttua lain voimaantulosta, virheellisiä verotuspäätöksiä ehtii
            syntyä paljon.
            Muodostuva veronpalautusten määrä voi
            olla huomattava, minkä lisäksi voimassa oleva
            9 prosentin palautuskorko kasvattaa palautettavaa määrää merkittävästi.
            Ehdotettu sääntelytapa on siten riski myös
            fiskaalisesti.
         
         
         Hallituksen esityksessä lähdetään
            siitä, etteivät siinä ehdotetut säännökset
            voi johtaa syrjintään. Valiokunta pitää edellä esitettyä kritiikkiä kuitenkin
            siinä määrin merkittävänä,
            että se ehdottaa luopumista mallinnetun arvon käytöstä arvostuksen
            lähtökohtana laissa.
         
         
         Muutosehdotus on enemmän rakenteellinen kuin käytännöllinen:
            myös valiokunnan ehdottamien säännösten
            ydinajatus on se, että arvostus tapahtuu yhtenäisen,
            yleisen hintatason perusteella. Käsitteenä käytetty
            yleinen vähittäismyyntiarvo määritellään
            pitkälti samaan tapaan kuin yleinen kuluttajahinta lakiehdotuksessa, mutta
            sitä ei sidottaisi lähtökohtaisesti eikä säädöstasolla
            lainkaan tilastollisiin tekijöihin tai menetelmiin. Näin
            vältetään lain rakenteeseen muutoin mahdollisesti
            jäävät eurooppaoikeudelliset jännitteet.
         
         
         Yleisellä vähittäismyyntiarvolla
            tarkoitettaisiin yleistä myyntihintaa kuluttajalle verotusajankohtana.
            Jos tätä arvoa ei ole käytettävissä, yleinen
            vähittäismyyntiarvo määritettäisiin
            yleisen pyyntihinnan perusteella. Tästä hinnasta
            vähennettäisiin kuitenkin tavanomaisia alennuksia vastaava
            erä. Koska hintakäsite pohjautuu yleiseen hintatasoon,
            ratkaisevaa ei siis olisi juuri kulloinkin verotettavan ajoneuvon
            konkreettinen hinta. Yleistä hintatasoa eivät
            riittäisi kuvaamaan myöskään
            satunnaiset ostoerät, autoliikkeiden sisäänostohinnat,
            ostotarjoukset tai muut vastaavat pienen otannan avulla saadut tai paikalliset
            hintatiedot. Tämä on uuteen kuluttajahintapohjaiseen
            verotukseen siirtymisen olennaisimpia kysymyksiä niin verovelvollisten yhdenmukaisen
            kohtelun kuin verotuottokertymän kannalta. 
         
         
         Käytännön työssä voidaan
            ja tuleekin käyttää apuna parasta saatavilla
            olevaa aineistoa yleisen hintatason osoittamiseksi. Tietoa voidaan
            analysoida ja käsitellä myös sillä tavoin
            kuin hallituksen esityksessä on kuvattu. Oleellista on
            kuitenkin, että käytettävä tieto
            on apu lopullisen päätöksen teossa, ei
            vääjäämätön
            lopputulos itsessään. Näin käytetty
            tieto on myös osoitettavissa ja perusteltavissa avoimesti
            asiakkaille tarpeen tullen. Tulli voi kehittää vapaasti
            myös omaa tietokantaansa, samoin muut autoalan toimijat,
            jotta arvonmäärittelyn pohjatieto on mahdollisimman
            edustavaa.
         
         
         Käytetyn ajoneuvon määrittely. 
         
          Hallituksen esityksessä on säilytetty
            käytetyn ajoneuvon määrittely käytännössä nykyisellään,
            vain eräin yhteisöoikeudellisin tarkennuksin muokattuna. Ajoneuvoa
            pidettäisiin siten edelleen käytettynä vain,
            jos se on ollut rekisteröitynä tai käytössä kauemmin
            kuin kuusi kuukautta. 
         
         
         Säännöksen säilyttämistä on
            perusteltu varsin seikkaperäisesti hallituksen esityksen
            yksityiskohtaisissa perusteluissa. Niissä on katsottu,
            ettei säännös ole Eurooppa-oikeuden vastainen, koska
            ajoneuvon arvon alentuminen otetaan huomioon alusta asti, kun verotus
            kohdistuu yli kuusi kuukautta vanhaan ajoneuvoon. Myös eräät
            valiokunnan kuulemat asiantuntijat ovat olleet sitä mieltä,
            että säännös voidaan pysyttää edelleen
            laissa. Toisaalta säännöstä on
            vaadittu poistettavaksi tuontia rajoittavana. Myös komissio
            on kiinnittänyt siihen huomiota.
         
         
         Alle kuuden kuukauden ikäisten ajoneuvojen verotuksen
            erityissääntely on liittynyt erityisesti hankinta-arvopohjaiseen
            verotukseen ja sillä keinotteluun. Säännöksen
            oikeuspoliittinen perusta muuttuu tässä suhteessa,
            kun valtaosa verotettavista ajoneuvoista on jatkossa kuluttajahintapohjaisen
            verotuksen piirissä. Tähän nähden
            ja säännöksen poistamista puoltaneiden
            kannanottojen vuoksi valiokunta ehdottaa, että säännöksestä luovutaan
            lyhyen siirtymäajan jälkeen 1.1.2004 lukien. Muutosehdotus
            ei vaikuta arvonlisäverosäännösten
            tulkintaan. Maahantuotavaa ajoneuvoa pidetään
            siten arvonlisäverotuksessa edelleen käytettynä vasta
            kuuden kuukauden määräajan jälkeen.
         
         
         Syrjimättömyyttä koskeva yleissäännös. 
         
         Koska hallituksen esitys on valmisteltu yksinomaan virkatyönä valtiovarainministeriössä,
            valiokunta keskittyi asiantuntijakuulemisessaan Eurooppa-oikeuden,
            perustuslain ja kilpailuoikeuden asettamiin lainsäädäntövaatimuksiin
            siinä määrin kuin se oli käytettävissä olleeseen
            aikaan ja esityksen laajuuteen nähden mahdollista. Tässä kuulemisessa
            tuotiin esiin usealta taholta nimenomaisen, syrjimättömyysperiaatteen
            toteavan yleissäännöksen tarve. 
         
         
         Suomalaiseen lainsäädäntötapaan
            ei ole kuulunut tähän mennessä sisällyttää lakiin
            yleisluonteisia toteavia periaatelausumia, jotka ovat voimassa joka
            tapauksessa. Yleinen pyrkimys on ja on ollut se, että säännökset
            kirjoitetaan sisältönsä puolesta yleisperiaatteiden
            mukaisiksi. 
         
         
         Valiokunta on pitänyt perusteltuna noudattaa tätä perinteistä lainsäädäntötapaa
            mm. sen vuoksi, että se helpottaa omalta osaltaan säädösten yhtenäistä tulkintaa.
            Sen vuoksi erillistä syrjinnän kieltävää yleisperiaatetta
            ei ole sisällytetty esitykseen. Koska vanhojen käytettyjen
            autojen verotus joudutaan joissakin tapauksissa perustamaan tietoihin,
            jotka ovat puutteellisia, näitä koskevissa yksittäisissä säännöksissä on
            todettu, ettei vertailuvero-osuuden ylittävää määrää kanneta. 
         
         
         Näyttötaakkaa koskeva säännös. 
         
          Valiokunnassa on ollut esillä myös erillisen
            näyttötaakkaa koskevan säännöksen
            sisällyttäminen lakiin. Hallituksen esityksessä olevaa
            säätämistapaa "jos voidaan osoittaa"
            on pidetty epäselvänä erityisesti sen
            suhteen, kenen tulee osoittaa vaadittava näyttö.
            Sen on katsottu viittaavan myös siihen, että todistustaakka
            voidaan kaataa verovelvolliselle. 
         
         
         Valiokunta ei ehdota erityistä näyttötaakan jakoa
            koskevan säännöksen sisällyttämistä lakiin.
            Tämä johtuu ensinnäkin siitä,
            että todistustaakan asettaminen jollekulle negatiivisen
            seikan eli ei-syrjivyyden osoittamiseksi ei ole mielekäs.
            Toisaalta, koska arvostuksen lähtökohtana on todellinen
            arvo eli yleinen kuluttajahinta, kysymys muuttuu lähinnä käyvän
            hinnan määrittelyä koskevaksi näytön
            arvioinniksi, jossa viranomainen on velvollinen perustelemaan ratkaisunsa
            lähtötiedot omalta osaltaan. Myös vanhoja
            cif-hintoja koskevat tiedot tulevat asianosaisen käyttöön
            yleisen asianosaisjulkisuuden nojalla siltä osin kuin se
            on tarpeen hänen verotuskysymyksensä ratkaisemiseksi.
            Näiden tilanteiden varalle ei tarvita valiokunnan mielestä erityistä näyttövelvollisuutta
            koskevaa säännöstä, vaan kysymys
            voidaan ratkaista yleisten hallinto-oikeudellisten periaatteiden
            mukaan.
         
         
         Perustuslain näkökulma 
         
         Sääntelyn yksityiskohtaisuus. 
         
          Perustuslaissa asetettu velvoite säätää verosta
            lailla on ollut edellä käsiteltyjen näkökohtien
            lisäksi esillä myös kysymyksenä sääntelyn
            yksityiskohtaisuudesta. Hallituksen esityksessä noudatettu
            sääntelytarkkuus tekee lakiehdotuksesta
            vaikeaselkoisen tavallisen kansalaisen kannalta. 
         
         
         Säännösten vaikeaselkoisuus on ymmärrettävää silloin,
            kun kohteena oleva ilmiö on itsessään
            monimutkainen ja vaatii erityisosaamista. Tyypillinen esimerkki
            tällaisesta on johdannaisinstrumenttien verotus.
            Nyt on kuitenkin kysymys lähtökohdiltaan yksinkertaisesta
            jokamiehen kulutushyödykkeen verotuksesta, joka koskettaa
            useimpia kansalaisia tavalla tai toisella. Sen vuoksi sääntelynkin
            pitää olla mahdollisimman ymmärrettävää yleisten
            oikeusturvanäkökohtien vuoksi. Yksityiskohtaisuuden
            vastapainoksi onkin asetettu hallituksen esityksen turha vaikeaselkoisuus. 
         
         
         Yksityiskohtaista sääntelyä on pidetty
            hallituksen esityksessä perustuslain edellyttämänä. Ehdotetut
            säännökset koskevat kaikilta osin aineellisia
            kysymyksiä, jolloin niistä on myös säädettävä lailla.
            Valiokunta pitää tätä perusteltuna,
            kun sääntelyn lähtökohtana on
            mallinnettu arvostustapa. Koska verotuksen lopputulos on sidottu
            mallinnuksella saatavaan tietoon, on mallinnuksen osatekijätkin
            säädettävä lailla. Kun mallinnuksesta
            luovutaan laissa olevana verotuksen perusteena, tilanne
            muuttuu. Ratkaisevaksi jää silloin,
            ovatko uuteen sääntelyyn sisältyvät
            veron määräytymisperusteet riittävän täsmälliset. 
         
         
         Valiokunnan ehdottama yleiseen vähittäismyyntiarvoon
            perustuva verotus tarkoittaa käytännössä yleisen
            käyvän arvon käyttöä.
            Käypää arvoa ei voida koskaan mallintaa
            eteenpäin. Parhaatkin mallinnetut lopputulokset kuvaavat
            toteutunutta historiatietoa ja odotusarvoa eteenpäin silloin,
            kun olosuhteet säilyvät samoina. Olosuhteiden
            muuttuessa mallinnettu arvo poikkeaa väistämättä todellisuudesta. 
         
         
         Käypää arvoa ei voi siis kuvata millään
            lainsäännöksellä sanaparia tarkemmin,
            koska käypä arvo elää markkinoiden
            mukaan. Se on siis käsitteenä tarkka, vaikkakaan
            ei aina vaivatta löydettävissä. Valiokunta
            katsoo tämän vuoksi, että myös
            veron määräytymisperuste on määritelty lailla. 
         
         
         Valiokunta katsoo lisäksi, että lailla säätämisen
            vaatimus on eri asia kuin mahdollisimman yksityiskohtainen sääntely.
            Yksityiskohtainenkin voi olla perustuslain vastainen, jos keskeisimmät
            verotuksen elementit verovelvollisuus ja veron määräytymisperusteet
            puuttuvat tai ovat liian epäselviä, jotta kansalainen
            voi periaatteessa itse tarkistaa veron oikean määrän. Valiokunta
            ehdottaa myös tästä syystä luopumista
            mallinnukselle ja tilastollisiin tietoihin perustuvasta säätämistavasta.
            Samalla päästäisiin lähemmäksi
            sellaista sääntelytasoa, joka on asiallisessa
            suhteessa asian laatuun ja muuhun verolainsäädäntöön.
         
         
         Viranomaisen harkintavalta. 
         
          Valiokunnan esittämät muutosehdotukset
            merkitsevät sääntelyn väljentämistä alkuperäiseen
            ehdotukseen verrattuna. Tämä nostaa esiin myös
            kysymyksen viranomaisen harkintavallan käytöstä.
            Verotuksen lakisidonnaisuus edellyttää muun ohessa,
            että myös viranomaisen harkintavalta on sidottua
            eli perustuu lakiin. Lain on oltava mm. juuri siksi riittävän
            täsmällinen, jotta tämä on mahdollista
            myös käytännössä. 
         
         
         Valiokunta katsoo, että vaikka sen ehdottama sääntely
            on alkuperäistä ehdotusta avoimempi, se antaa
            sitovat puitteet myös viranomaisen harkintavallan käytölle.
            Esimerkiksi auton arvonmäärityksen tulee tapahtua
            edellä kuvatuin tavoin yhtenäiseen tasoon, jonka
            yleisyys voidaan osoittaa ja perustella avoimesti. Poikkeaminen näin
            saadusta tiedosta ei ole lainmukaista, ellei siihen ole osoitettavissa
            selvää syytä. Ratkaisunteko tapahtuu
            siten sitovaa laillisuusharkintaa käyttäen myös
            yksittäistapauksissa. Jotta kansalaisten yhdenvertaisen
            kohtelun vaatimus täyttyy, on tärkeää,
            että käytännössä huolehditaan yhtenäisen
            tietopohjan saatavuudesta. 
         
         
         Kaksivaiheinen verotus. 
         
          Lakiehdotuksen 56 a §:ssä on
            ehdotettu uudenlaisen oikaisumenettelyn käyttöönottoa.
            Verotus voitaisiin toimittaa ehdotuksen mukaan uudelleen, jos sen perusteena
            olleet hinta- tai ikähyvitystiedot osoittautuisivat jälkikäteen
            virheellisiksi. Oikaisu voitaisiin tehdä kuuden kuukauden
            kuluessa ensimmäisen verotuksen toimittamisesta joko verovelvollisen
            tai veronsaajan hyväksi. Oikaisu olisi mahdollinen, vaikka
            voimassa olevat veronoikaisun tai jälkiverotuksen
            edellytykset eivät täyttyisi.
         
         
         Mahdollisuutta tällaiseen kaksivaiheiseen verotukseen
            on pidetty hallituksen esityksessä kuluttajahintaan pohjautuvan
            veromallin kannalta välttämättömänä,
            jotta verotus voidaan toimittaa verotushetkellä vallitsevien
            arvojen mukaisesti. Muun ajankohdan arvojen käyttö johtaisi virheelliseen
            lopputulokseen erityisesti laskevien hintojen aikana ja
            olisi altis hintojen manipuloinnille. Oikaisumenettelyllä voitaisiin
            siis varmistaa mahdollisimman oikeamääräinen
            verotus kaikissa tapauksissa. Menettely antaisi myös hallinnollista
            joustovaraa ruuhkatilanteissa ilman, että valtion verotulot
            kärsisivät. 
         
         
         Ehdotettuun menettelyyn on suhtauduttu valiokunnan asiantuntijakuulemisessa
            varauksellisesti ja sen perustuslainmukaisuus on asetettu kyseenalaiseksi.
            Epätyydyttävänä on pidetty sitä,
            että veron määrä jää auki
            puoleksi vuodeksi, vaikka verovelvollinen on täyttänyt
            kaikin osin omat velvoitteensa ja verotus on toimitettu kertaalleen
            voimassa olevien verotusperusteiden mukaan. 
         
         
         Valiokunta ei ole voinut pyytää käsittelyajan lyhyyden
            vuoksi asiasta perustuslakivaliokunnan lausuntoa. Ehdotetun oikaisumenettelyn
            perustuslainmukaisuus vaatisi valiokunnan mielestä kuitenkin
            tarkempaa selvittelyä. Valiokunta ehdottaa sen vuoksi,
            että sääntelystä luovuttaisiin
            tässä yhteydessä. Valiokunta toteaa lisäksi, että nykyiset
            veronoikaisua koskevat säännökset antavat
            mahdollisuuden oikaista verotusta esimerkiksi silloin, kun vero
            on määrätty liian suureksi. Jotta lain
            voimaantuloon liittyvää hallinnollista painetta
            voitaisiin helpottaa, valiokunta ehdottaa lisäksi, että tulliviranomainen voisi
            myöntää voimaantulosäännöksessä tarkemmin
            säädetyin tavoin oikeuden käyttää ajoneuvoa
            kolmen kuukauden ajan veroja maksamatta. 
         
         
         Fiskaalinen näkökulma
         
         Edellä on jo mainittu mallinnettuun järjestelmään
            liittyvät fiskaaliset riskit, joita valiokunta pitää merkittävinä.
            Valiokunta on pohtinut lisäksi yleisemmin kysymystä lain
            fiskaalisesta tehokkuudesta ja erityisesti siinä yksityiskohtaisen
            sääntelyn vaikutuksista verotuottoihin. Valiokunnan
            mielestä käytännön kannalta
            on tärkeintä, että laki on ymmärrettävä ja
            helposti täytäntöön pantava
            ja valvottava. Hyvin yksityiskohtaiset säännökset
            saattavat osoittautua käytännössä liian
            raskaiksi ja niiden tosiasiallinen verotuottoja turvaava vaikutus
            siten kuvitteelliseksi. Tämä puoltaa
            osaltaan yksinkertaista ja selkeää sääntelyä.
         
         
         Veronkierto. 
         
          Yleiseen vähittäismyyntiarvoon perustuva
            veromalli on tuontihintamallia alttiimpi hintojen manipuloinnille,
            kuten hallituksen esityksessä on todettu. Uhkat liittyvät
            erityisesti uusien ajoneuvojen tuontiin eli autoverotuksen pääosaan,
            ja niiden taloudelliset vaikutukset saattavat olla suuret. Autoverotukseen liittyy
            valiokunnan saaman selvityksen mukaan usein muutakin menettelyä,
            jolla pyritään vähentämään
            maksuun pantavan veron määrää.
            Eräänä esimerkkinä tästä on
            mainittu matkamittarin lukeman muuntelu.
         
         
         Avoin sääntely jättää omalta
            osaltaan helposti lisätilaa väärinkäytöksille.
            Lain tarkoitus on kuitenkin kohdella kaikkia verovelvollisia samalla
            tavoin. Avoimeen sääntelyyn kuuluu sen vuoksi
            olennaisena osana tehokas ja myös käytännössä toimiva
            veronkiertosäännöstö. Vain sillä tavoin
            voidaan turvata verovelvollisten yhdenvertainen kohtelu riittävän
            tehokkaasti.
         
         
         Voimassa olevassa autoverolaissa on säännökset
            veronkiertotilanteita varten lain 17 §:ssä ja
            77 §:ssä. Säännöksiä ei
            ole sovellettu juurikaan käytännössä.
            Valiokunnan käsityksen mukaan niiden merkitystä tulee
            kuitenkin arvioida uudistuksen myötä uudessa valossa.
            On tärkeää, että säännöksillä voidaan
            puuttua epäterveeseen verokilpailuun esimerkiksi silloin,
            kun kauppahinta, muu vastike tai suoritusaika on sopimuksessa määrätty
            tai muuhun toimenpiteeseen on ryhdytty ilmeisesti siinä tarkoituksessa,
            että suoritettavasta verosta vapauduttaisiin. Säännöksellä voitaisiin
            puuttua myös monivaiheisiin järjestelyihin, joiden
            yksinomainen pyrkimys on vaikuttaa hintatasoon veroa alentavasti. 
         
         
         Asian käsittely valiokunnassa
         
         Hallituksen esitys oli tarkoitus antaa valtiovarainministeriön
            19.9.2002 julkaiseman tiedonannon mukaan muutaman viikon kuluessa siitä niin,
            että se olisi voitu käsitellä eduskunnan syysistuntokaudella.
            Esitys annettiin lopulta 30.12.2002 ilman yksityiskohtaisia perusteluja. Ne
            saatiin 5.2.2003 eli viikkoa ennen valiokunnan mietinnön
            valmistumista. Asian käsittely valiokunnassa ja mm. koko
            asiantuntijakuuleminen tapahtui siten esityksen yleisperustelujen varassa. 
         
         
         Lyhyt käsittelyaika on merkinnyt myös sitä, ettei
            valiokunta ole voinut pyytää esityksestä perustuslakivaliokunnan
            lausuntoa. Se olisi voinut olla hyödyksi aiemmin edellä mainittujen
            seikkojen lisäksi mm. sen selvittämiseksi, miten Suomen
            Autoalan Tietopalveluverkko Oy:n asemaa käytännössä lakisääteisenä tiedontuottajana
            tulisi arvioida perustuslain valossa. Tulkinnanvaraiset säännökset
            jäävät nyt pois valiokunnan ehdotuksesta. 
         
         
         Valiokunta pitää lain voimaansaattamista käsittelyajan
            lyhyydestä ja esitykseen väistämättä jäävistä puutteellisuuksista
            huolimatta tärkeänä. Tällä kannalla
            ovat olleet myös Tullihallitus sekä eri autoalan
            edustajat. Valiokunta esittää sen vuoksi, että esitys
            hyväksytään muutettuna. 
         
         
         Jatkovalmistelu. 
         
          Osa ajoneuvokannasta jää edelleen tuontihintaan
            perustuvan verojärjestelmän piiriin, tärkeimpänä ryhmänä pakettiautot, joihin
            liittyvät kysymykset ovat olleet niin laajavaikutteisia,
            ettei niitä ole voitu käsitellä tässä yhteydessä.
            Myös eräiden erityisryhmiin kuuluvien ajoneuvojen,
            kuten muutto-, museo- ja harrasteautojen, tilataksien sekä invalidiautojen
            verotus vaatii jatkoselvittelyä. Valiokunnan saamissa lausunnoissa
            on kiinnitetty huomiota myös esimerkiksi moottoripyörien
            luokittelun vanhentuneisuuteen. Lisäksi ajoneuvolain kokonaisuudistuksen
            vaikutuksia autoverolain säännöksiin
            ei ole otettu vielä täysin huomioon. 
         
         
         Valiokunta esittää mm. näistä syistä,
            että autoverotusta koskeva jatkovalmistelu käynnistettäisiin
            mahdollisimman nopeasti niin, että hallituksen esitys voidaan
            näiltä osin antaa eduskunnalle vielä tämän
            vuoden aikana. Jatkovalmistelun tulee tapahtua alusta alkaen riittävän
            laajapohjaisen asiantuntemuksen turvin. Erityistä huomiota
            tulee kiinnittää Eurooppa-oikeudellisten
            kysymysten tarkasteluun.
         
         
         Hallituksen esitystä ei ole perusteltu erityisillä ympäristötekijöillä.
            Siinä on todettu yleisesti mm., että hiilidioksidipäästöjen
            määrä on suorassa suhteessa autojen polttoainekulutukseen
            ja että typenoksidi- ja hiilivetypäästöjen
            määrään vaikuttaa eniten ajoneuvotekniikan
            kehittyneisyys. Ratkaisevaa näiden päästöjen
            vähentämisen kannalta on siis se, missä tahdissa
            ajoneuvokanta uudistuu. 
         
         
         Valiokunta ei ole myöskään ehdottanut
            erityisiä säännöksiä ympäristöohjaavuuden
            lisäämiseksi, vaikka joillakin yksittäisillä ehdotuksilla saattaa
            olla ajoneuvokantaa uusiva vaikutus. Valiokunta on pitänyt
            aiemmissa kannanotoissaan ajoneuvokannan nuorentumista sinänsä suotavana
            niin ympäristö- kuin turvallisuussyistä (VaVM
            4/2001 vp).
         
         
         EU:n komission 9.9.2002 julkaisema autoverostrategia
            (Komission tiedonanto neuvostolle ja Euroopan parlamentille henkilöautojen
            verotuksesta Euroopan unionissa — vaihtoehdot kansallisella
            ja yhteisön tasolla (KOM(2002)431 lopullinen), lähtee
            siitä, että autovero on este sisämarkkinoiden
            toiminnalle. Komissio suosittelee, että autoveron
            tasoa alennetaan asteittain niin, että vero voitaisiin
            jopa poistaa viiden, kymmenen vuoden siirtymäajalla. Komissio
            ehdottaa, että jäsenvaltiot keräisivät
            tuloja mm. vuotuisilla käyttöveroilla ja jossakin
            määrin polttoaineveroilla. Yleisenä suosituksena
            on painopisteen siirto verotuksessa ympäristötavoitteiden
            suuntaan ja verotuksen kytkentä nykyistä suoraviivaisemmin
            CO2-päästöihin.
         
         
         Autoverotusta on tarpeen pohtia myös teknistä sisältöä laajemmin
            komission esittämien suositusten valossa. Valiokunta pitää tätä tarkastelua
            niin periaatteellisena ja laajavaikutteisena, että se on
            syytä irrottaa omaksi hankkeekseen edellä tarkoitetusta
            nopeatahtisemmasta teknisluonteisesta laintarkistuksesta. 
         
         
         Valiokunta ehdottaa edellä olevan perusteella lausumaa,
            jossa kiinnitetään huomiota jatkovalmistelun tarpeellisuuteen,
            sisältöön ja kiireellisyyteen. 
         
         
         Valiokunta ehdottaa lisäksi lausumaa, jolla pyritään
            turvaamaan Tullille riittävät voimavarat
            autoverotuksen toimeenpanoa varten.
         
         
       
      
         
         Yksityiskohtaiset perustelut
         
         3 §. 
         
         Säännös vastaa sisällöllisesti
            hallituksen esitystä. Sitä on tarkennettu kuitenkin
            niin, että se koskee kaikkia ajoneuvoja yhtä lailla
            eli niin uutena kuin käytettynä Suomeen maahantuotuja autoja.
            Lisäksi säännöksessä olevaa
            asetuksenantovaltuutta on tarkennettu niin,
            että siitä ilmenee, mitä seikkoja liikenne-
            ja viestintäministeriön on otettava asetusta antaessaan
            huomioon.
         
         
         5 §. 
         
          Säännös vastaa sisällöllisesti
            hallituksen esitystä. Siinä olevaan taulukkoon
            on korjattu aikaisempien arvonlisäverolakien/liikevaihtoverolakien
            maahantuonnista kannettavaa veroa koskevat prosentit valtiovarainministeriön
            esittämällä tavalla.
         
         
         6 §. 
         
          Valiokunta ehdottaa, että säännöksen
            piiriin otetaan henkilöautojen sekä niihin rinnastettavien
            ajoneuvojen lisäksi myös moottoripyörät ja
            muut verolliset L-luokan ajoneuvot. Vero ehdotetaan laskettavaksi
            verollisista hinnoista läpinäkyvyyden lisäämiseksi.
            Muunto verottomista arvoista verollisiin on tehty niin, ettei sillä ole vaikutusta
            verotasoon. 
         
         
         Moottoripyörien veroprosentit on määritetty Tullihallitukselta
            saadun selvityksen perusteella siten, että vuoden 2002
            verotustietojen perusteella laskettuja keskimääräisiä veron
            osuuksia on alennettu yhdellä kuudesosalla. Näin
            veronalennus vastaa henkilöautoille ehdotettua alennusta. 
         
         
         Valiokunta ehdottaa, että kiinteät vähennykset
            säilytetään edelleen veron laskennassa.
            Vero määrättäisiin siten veroprosentin
            ja kiinteiden vähennysten avulla, kuten hallituksen esityksessä.
            Tämä ratkaisumalli säilyttää autoveron
            progressiiviset piirteet ja tukee edullisten, vähän
            kuluttavien autojen hankintaa. 
         
         
         Säännöstä sovellettaisiin
            käytettynä verotettavien ajoneuvojen osalta vuoden
            2002 jälkeen valmistettuihin ajoneuvoihin siirtymäsäännöksessä olevin
            tarkennuksin. 
         
         
         6 a §. 
         
          Säännös vastaa hallituksen esityksen 6 b §:ää,
            jossa oleva kaava on kuitenkin korvattu suorasanaisella määrittelyllä.
            Tällä on pyritty lisäämään
            säännöksen luettavuutta ja ymmärrettävyyttä.
            Lisäksi kaavassa olevasta kertoimesta 0,85 ehdotetaan luovuttavaksi.
            Kerroin ei ole tarpeen syrjimättömyyden turvaamiseksi
            eikä tarkoituksenmukainen ympäristösyistä,
            koska se on omiaan edistämään käytettyjen
            autojen tuontia. Valiokunta on pitänyt edellä yleisperusteluissa
            kuvatuin tavoin suotavana sitä, että Suomen autokanta
            nuorentuisi. 
         
         
         Säännös koskee ennen vuotta 2003
            valmistettujen käytettynä verotettavien ajoneuvojen
            veron määrää. Sitä sovellettaisiin
            henkilöautoihin, moottoripyöriin sekä vastaavin
            perustein verotettaviin ajoneuvoihin. Säännöstä sovellettaisiin lisäksi
            pakettiautojen ja muiden vastaavilla säännöillä verotettavien
            ajoneuvojen verotuksessa 8 §:n 2 momentin nojalla.
            Säännös toimisi näiden ajoneuvojen
            osalta eräänlaisena vertailulaskelmana siten,
            että veroa ei voitaisi kantaa enempää kuin
            tässä säädetään. 
         
         
         Valiokunnan saaman selvityksen mukaan käytetyn ajoneuvon
            tarkka valmistusajankohta on usein vaikea tai mahdoton selvittää.
            Sen sijaan ensimmäinen käyttöönottoajankohta
            ulkomailla on useimmin tiedossa, koska tieto sisältyy yleensä rekisteröintiasiakirjoihin.
            Saattaa olla myös niin, että veroprosentin määrityksessä joudutaan
            käyttämään useamman ajoneuvomallin
            verotustietoja tai hintatietoja. Tämän johdosta
            vanhat veroperusteet tulisi voida selvittää hallituksen
            esityksen mukaista väljemmin eikä niitä tulisi
            sitoa tiukasti ajoneuvon valmistusajankohtaan.
         
         
         Tullin autoverotiedostoissa on vuodesta 1995 lähtien
            tietoja uusista ajoneuvoista kannettujen verojen määristä.
            Tämä ei kuitenkaan yksin riitä, jotta
            säännöksessä tarkoitettu veron
            osuus voitaisiin määrittää,
            vaan lisäksi tarvitaan kyseisen ajoneuvon hinta aikanaan
            uutena. Vasta tämän jälkeen voidaan laskea
            veron suhteellinen osuus aikanaan uuden ajoneuvon hinnasta. Tämä uuden
            ajoneuvon arvoon sisältyvä veron suhteellinen
            osuus olisi sama kuin käytettynä verotettavasta
            ajoneuvosta kannettavan veron suhteellinen osuus sen omasta
            vähittäismyyntiarvosta.
         
         
         Pykälässä tarkoitettujen veron osuuksien
            selvittäminen on työlästä ja
            aikaa vievää. Veroprosentin selvittäminen
            usein muuttuneiden autoverotusta koskevien säädösten
            johdosta sekä vanhojen hintatietojen ja hankinta-arvotietojen huonon
            saatavuuden takia on yksityishenkilölle vaivalloista tai
            lähes mahdotonta. Valiokunta ehdottaa sen vuoksi, että veron
            osuudet koottaisiin taulukoksi. Tulli vahvistaisi kunkin
            ajoneuvomallin prosentit taulukossa heti, kun edellä kerrottu
            selvitystyö tuottaa tulosta. Taulukko julkaistaisiin ja
            se tulisi voimaan 14 päivän kuluttua sen julkaisemisesta.
            Taulukkoa tultaisiin täydentämään
            sitä mukaa kuin verojen osuudet saadaan selville.
         
         
         Pykälän 3 momentissa säädettäisiin
            vuoden 2002 verotustietojen perusteella määritetyt
            keskimääräiset veron osuudet. Näitä sovellettaisiin siinä tilanteessa,
            ettei kyseisen ajoneuvon osalta ole vielä julkaistu veron
            osuutta taulukossa. Verotusta oikaistaisiin viranomaisaloitteisesti,
            jos myöhemmin ilmenisi, että veron osuus oli sovellettua
            prosenttia alhaisempi. Ajoneuvo voi olla myös niin harvinainen,
            ettei sellaista ole vielä tuotu uutena Suomeen. Tällöin
            muiden automerkkien osalta kerättyjen tietojen käyttö ei
            olisi ainakaan kaikissa tapauksissa perusteltua. 3 momentissa
            säädettyä keskimääräistä prosenttia
            sovellettaisiin myös silloin, kun taulukon julkaisemisesta
            olisi kulunut vähemmän kuin 14 päivää ja
            taulukon mukainen veroprosentti olisi suurempi kuin 3 momentin mukainen
            prosentti. 
         
         
         Pykälän 4 momenttiin ehdotetaan otettavaksi EY-tuomioistuimen
            päätöksen mukainen syrjintäkieltosäännös.
         
         
         7 §. 
         
          Säännös vastaa hallituksen esityksen 7 a §:ää.
            Siinä säädettäisiin mm. sellaisen
            uuden N1-luokan ajoneuvon verosta, joka ei täytä autoverolain
            23 ja 24 §:ssä säädettyjä alennetun
            veron edellytyksiä. Näitä ajoneuvoja
            ovat esimerkiksi ns. city-pakettiautot. Valiokunta esittää, että myös
            niiden verotasoa alennetaan saman verran kuin uusien henkilöautojen
            ja moottoripyörien veroa eli noin kuudenneksen. Säännökseen
            esitetään lisäksi sanonnallisia täsmennyksiä niin,
            että siitä näkyisi selvemmin, mitä ajoneuvoja
            se koskee. 
         
         
         Hallituksen esityksessä oleva 7 § on yleissäännös,
            jossa määritellään, miten ikävähennys määräytyy.
            Valiokunta ehdottaa, että tällainen yleissäännös
            poistetaan ja että ikävähennyksestä säädetään
            suoraan niissä pykälissä, joita se koskee. 
         
         
         7 a—7 c §. 
         
          Säännökset esitetään
            poistettavaksi. 7a § on otettu huomioon valiokunnan ehdotuksen
            8 §:ssä, 7 b § ehdotuksen 9 §:ssä ja
            7 c § ehdotuksen 6 a ja 8 §:ssä.
         
         
         8 §. 
         
          Säännös vastaa hallituksen esityksen 7 a §:ää.
            Siinä säädetään käytettynä verotettavien
            pakettiautojen ja muiden 10 a §:n 2 momentissa tarkoitettujen
            ajoneuvojen verosta. Säännöksen soveltamisalaan
            kuuluisivat siten käytettynä verotettavat alennetun
            veron pakettiautot, muut alennettuun veroon oikeutetut käytetyt
            ajoneuvot sekä käytettynä verotettavat
            7 §:ssä tarkoitetut ajoneuvot. 
         
         
         Säännöksestä on poistettu
            mahdollisuus ikävähennyksen mallikohtaiseen tarkistamiseen. Valiokunnan
            käsityksen mukaan verotuksen syrjimättömyys,
            johon mallinnetulla ikävähennyksellä ilmeisesti
            olisi pyritty, voidaan varmistaa tehokkaammin sillä, että pakettiautojen
            verotuksen yhteydessä tehdään säännönmukaisesti 6  a §:n
            mukainen selvitys kannettavan veron enimmäismäärästä.
            Koska 6 a § koskee sanamuotonsa mukaan muita ajoneuvoja
            kuin pakettiautoja, säädettäisiin tämän
            pykälän 2 momentissa ne veroprosentit (veron osuudet),
            joita sovellettaisiin 6 a §:n 3 momentissa tarkoitetuissa tilanteissa.
         
         
         8 §:n 3 momentti koskee pakettiauton alennetun
            veron edellytyksiä, joihin sovelletaan autoverolain 23
            ja 24 §:ää ajoneuvon valmistusajankohdasta
            riippumatta. Säännöksellä ratkaistaan
            siten yksinomaan se kysymys, onko ajoneuvo oikeutettu voimassa oleviin
            erityisalennuksiin. Se ei vaikuta sen sijaan käytetyn pakettiauton
            verokohteluun muulla tavoin. Siten, jos vastaavan Suomessa olevan
            pakettiauton vero on ollut aikanaan 0 prosenttia, on myös
            nyt käytettynä verotettavan samanlaisen pakettiauton
            vero 0 prosenttia. Säännös vastaa hallituksen
            esityksen 7 a §:n 2 momentissa olevaa sääntelyä. 
         
         
         Hallituksen esityksessä oleva 8 § koskee moottoripyörien
            verotusta. Siinä oleva lisäys, jonka mukaan käyttöön
            otetun ajoneuvon vero on aina vähintään
            vastaavan uuden ajoneuvon vero, esitetään poistettavaksi,
            ja muu moottoripyöriä koskeva sääntely
            sisällytettäväksi valiokunnan ehdotuksen
            6 ja 6 a §:ään.
         
         
         9 §. 
         
          Säännös vastaa hallituksen esityksen 7 b §:ää,
            ja siihen on esitetty vain kielellisiä täsmennyksiä.
         
         
         Hallituksen esityksessä oleva 9 § koskee niitä uutena
            verotettavia autoja ja moottoripyöriä, joiden
            valmistuskuukauden päättymisestä on kulunut
            autoveroilmoituksen antohetkellä enemmän kuin
            12 tai 24 kuukautta. Säännöksen taustalla on
            ollut kuluttajansuojaan liittyvät näkökohdat, kuten
            hallituksen esityksen perusteluista ilmenee. Säännökseen
            on kohdistettu kuitenkin arvostelua valiokunnan asiantuntijakuulemisessa yhteisöoikeudellisin
            perustein. Valiokunta ehdottaa, että tästä ns.
            homeveropykälästä luovutaan kokonaan.
         
         
         10 §. 
         
          Säännöksessä olevasta käytetyn
            auton määritelmästä on poistettu
            kuuden kuukauden aikaraja yleisperusteluissa mainituista syistä. Voimaantulosäännöksen
            mukaan kuuden kuukauden raja olisi vielä voimassa siirtymäajan
            eli tämän vuoden loppuun. Jatkossa autoa pidetään käytettynä,
            jos se on ollut rekisterissä ja käytössä.
            Tällä tarkoitetaan sellaista tosiasiallista käyttöä,
            joka vaikuttaa auton arvoon ja jonka jälkeen autoa ei voida
            pitää enää uutena.
         
         
         Ehdotetulla muutoksella ei ole vaikutusta arvonlisäverotuksessa
            olevaan käytetyn ajoneuvon määrittelyyn.
         
         
         10 a §. 
         
          Pykälä on samanlainen avainsäännös kuin
            hallituksen esityksessä. Sen 1 momentissa säädetään
            siitä, mitkä ajoneuvot verotetaan yleiseen vähittäismyyntiarvoon
            perustuvan mallin mukaisesti. Hallituksen esityksestä poiketen myös
            moottoripyörät esitetään verotettavaksi
            tämän mallin mukaisesti. Lisäksi momentissa
            on lueteltu hallituksen esitystä tarkemmin, mitä ajoneuvoryhmiä yleiseen
            vähittäismyyntiarvoon perustuva malli
            koskee. Tällä on pyritty lisäämään
            säännösten luettavuutta siinä määrin kuin
            se on ollut mahdollista voimassa oleva ajoneuvoluokittelu ja autoverolain
            perusrakenne huomioon ottaen.
         
         
         Säännöksen 2 momentissa säädetään
            hankinta-arvoperusteisesti verotettavista ajoneuvoryhmistä.
            Erona hallituksen esitykseen on, että ajoneuvoryhmät
            on selkeästi lueteltu momentissa.
         
         
         Säännöksen 3 momentti vastaa asiallisesti hallituksen
            esitystä. Siihen on tehty sanonnallisia tarkennuksia
            käsitteeksi valitun yleisen vähittäismyyntiarvon
            vuoksi.
         
         
         11 §. 
         
          Säännös koskee uuden pakettiauton
            ja muun 10 a §:n 2 momentissa tarkoitetun uuden auton verotusarvon
            määrittämistä. Se on asiallisesti
            samansisältöinen kuin hallituksen esityksen 11 §,
            mutta siihen on tehty sanonnallisia tarkennuksia. Lisäksi
            hallituksen esityksen 4 momentti on siirretty pykälän
            loppuun.
         
         
         11 a §. 
         
          Pykälä liittyy käytetyn pakettiauton
            verotukseen. Vastaavan uuden pakettiauton verotusarvo täytyy
            selvittää pykälässä kuvatulla
            tavalla laskennallisesti, koska pakettiautot säilyvät
            hankinta-arvopohjaisessa verotuksessa. Uusien pakettiautojen
            todelliset verotusarvot (hankinta-arvot) säilyvät
            edelleen liikesalaisuuksina. Käytettyä pakettiautoa
            vastaavan uuden pakettiauton verotusarvona käytetään 46 prosenttia
            vastaavan uuden pakettiauton yleisestä vähittäismyyntiarvosta.
            Prosenttiluku on keskimääräinen. Se on
            laskettu todellisen, vuoden 2002 verotusaineiston perusteella ohjevähittäishinnoista.
            
         
         
         11 b §. 
         
          Säännöksessä määritellään
            verotusarvon lähtökohtana käytettävä yleinen
            vähittäismyyntiarvo. Yleinen vähittäismyyntiarvo
            on verotusarvona 10 a §:n 1 momentissa tarkoitetuille ajoneuvoille.
            Olennaista on, että yleinen vähittäismyyntiarvo
            määräytyy markkinoiden kuluttajaportaan
            hintatietojen perusteella. Tukkuportaan tai vastaavan hintoja ei
            käytetä. 
         
         
         Yleinen vähittäismyyntiarvo määritellään
            toteutuneiden myyntihintojen perusteella. Jos niistä ei
            ole selvitystä, voidaan käyttää pyyntihinnoista
            johdettua arvoa. Pyyntihintojen, esim. hinnastojen ja lehti-ilmoitusten,
            käyttäminen arvioinnin apuna on käytännössä välttämätöntä, koska
            muuta tietoa ei juurikaan ole luotettavasti saatavilla. 
         
         
         Ajoneuvon yleiseen vähittäismyyntiarvoon kuuluu
            hallituksen esityksen 11 e §:n 4 momentin mukaisesti kaikki
            se, minkä ajoneuvon ostaja luovuttaa vastikkeeksi. Valiokunta
            ehdottaa lisäksi, että ajoneuvon arvoon
            ei lueta tavanomaisten rahoituskulujen lisäksi myöskään
            tavanomaisia, enintään 600 euron suuruisia toimituskuluja.
            Toimituskulut, joihin sisältyy mm. uuden ajoneuvon kuljetus,
            vahanpoisto, pesu, rekisteröinti, nesteiden vaihto ja tankkaus
            eivät ole luonteeltaan sillä tavalla itse autoon
            liittyviä kuluja, että niiden autoverottaminen
            olisi perusteltua. Nämä kulut eivät myöskään
            vaikuta ajoneuvon hinnan muodostumiseen myöhemmin käytettynä.
            Ehdotus lisää myös eri puolilla maata olevien
            ostajien yhdenvertaisuutta, kun kuljetuskustannuksia ei lueta ajoneuvon
            arvoon.
         
         
         11 c §. 
         
          Säännös on luonteeltaan ohjeellinen: siinä säädetään,
            mitä seikkoja tulee ottaa huomioon ajoneuvon
            yleistä vähittäismyyntiarvoa määrättäessä.
            Säännöksen 1 momentissa oleva luettelo
            ajoneuvon ominaispiirteistä vastaa EY-tuomioistuimen ratkaisussa
            C-101/00 (Tulliasiamies ja Siilin) käyttämiä kriteereitä.
            Soveltamisohjeena pykälässä todettaisiin
            edelleen, että Suomen hintatietojen lisäksi ajoneuvon
            verotusarvon määrittämisessä voidaan
            tarvittaessa käyttää apuna muiden maiden
            markkinoilta saatavissa olevia tietoja. Lisäksi pykälässä määritellään
            ns. kielletyt hinnat hallituksen esityksen 11 t §:n 1 momentin
            tapaan.
         
         
         Tarkoituksena on, että veroviranomainen voi käyttää joustavasti
            kaikkia käytettävissä olevia tietolähteitä ja
            menetelmiä ajoneuvon yleisen vähittäismyyntiarvon
            määrittämisessä. Hallituksen
            esityksessä olevat Suomen Autoalan Tietopalveluverkko Oy:n
            mallinnetut arvot, laskentamenetelmät ja tilastolliset
            menetelmät tulevat käytännössä sovellettaviksi
            Tullissa muiden menetelmien ohella. Niiden säätäminen
            laissa saattaisi kuitenkin johtaa eräissä tilanteissa
            keinotekoisiin arvoihin tai tarpeettomasti rajoittaa tai estää tarpeellisen
            näytön hankkimista kulloinkin verotettavana olevan
            ajoneuvon kanssa samanlaisten ajoneuvojen arvoista. Niissä tilanteissa,
            joissa yleistä vähittäismyyntiarvoa ei muutoin
            ole saatavissa, arvo joudutaan käytännössä arvioimaan.
         
         
         Hallituksen esityksen 11 h—11 u § esitetään poistettavaksi,
            mutta niiden mukaisia menetelmiä voidaan edellä kerrotulla
            tavalla kuitenkin tarvittaessa käyttää yleisen
            vähittäismyyntiarvon määrittämisessä. 
         
         
         11 d §. 
         
          Pykälässä määritellään
            verotettavan ajoneuvon kanssa samanlainen ajoneuvo. Pykälä on
            luonteeltaan ohjeellinen, ja se liittyy yleiseen vähittäismyyntiarvoon
            perustuvaan verotukseen.
         
         
         11 e §. 
         
          Säännöksessä määritetään
            käytettynä verotettavaa ajoneuvoa vastaava uusi
            ajoneuvo. Pykälä liittyy hankinta-arvopohjaiseen
            verotukseen.
         
         
         11 f §. 
         
          Pykälä vastaa asiallisesti hallituksen esityksen
            11 u §:ää. Siihen on kuitenkin lisätty säännös
            siitä, mihin hetkeen saakka ajoneuvon ikä verotusta
            varten lasketaan.
         
         
         11 g §. 
         
          Säännös liittyy yleiseen vähittäismyyntiarvoon
            perustuvan veromallin käyttöön ottoon.
            Sen 1 momentissa säädetään ilmoitusvelvollisuus
            markkinoille tulevan kokonaan uuden ajoneuvomallin hinnasta. Tulliviranomainen vastaanottaa
            ilmoitukset, antaa uudelle ajoneuvomallille tunnisteen ja määrittää ajoneuvon
            verotusarvon. Näiden ilmoitusten perusteella luodaan 2
            momentissa tarkoitettu tilasto uusien ajoneuvojen verotusarvoista.
         
         
         Säännöksen 3 momentti liittyy uusien
            ajoneuvojen verotukseen sen jälkeen, kun ajoneuvon verotusarvo
            jo löytyy Tullin ylläpitämästä tilastosta.
            Verovelvollinen ilmoittaa veroilmoituksessa uuden ajoneuvon tunnisteen
            ja verotusarvon lisäksi kyseisen ajoneuvoyksilön
            hinnan Suomessa. Tätä tietoa Tulli käyttää verotusarvotilaston
            päivittämisessä. Verotusarvotilasto sisältää siten
            ajan tasalla olevan tiedon uutena verotettavien ajoneuvojen verotusarvoista.
            Verotusarvot määritetään siten,
            että ne vastaavat kyseisen ajoneuvomallin 11 b §:n
            mukaista yleistä vähittäismyyntiarvoa.
         
         
         Tilasto on julkinen ja sitä käytetään
            sekä rekisteröityjen verovelvollisten että ns.
            käteisasiakkaiden ilmoittamien uusien ajoneuvojen verotuksessa.
            Tilaston muutokset tulevat voimaan viiden päivän
            kuluttua niiden julkaisemisesta.
         
         
         11 h—11 u §. 
         
          Säännökset liittyvät mallinnettuun
            arvonmääritykseen, josta ehdotetaan luovuttavaksi.
         
         
         15 §. 
         
          Säännös vastaa asiallisesti hallituksen esityksen
            15 §:ää, mutta siinä on yhdistetty
            ajoneuvoon kuuluvien varusteiden vähimmäistasoa koskevat
            vaatimukset yhteen momenttiin.
         
         
         21 §. 
         
          Säännöksen 3 momenttiin, jossa nykyään säädetään
            invalidimoottoripyörän ja tavaramoottoripyörän
            verottomuudesta, esitetään lisättäväksi
            nykyään 8 §:n 4 momentissa oleva luettelo
            verovapaista L-luokan ajoneuvoista. Momentissa nykyään
            olevat kaksi moottoripyöräluokkaa esitetään
            poistettavaksi, koska kyseiset ajoneuvoluokat on poistettu.
         
         
         37 §. 
         
          Hallituksen esityksessä oleva uusi 3 momentti esitetään
            poistettavaksi tarpeettomana. Momentti koskee ilmoitusvelvollisuutta
            ajoneuvon todellisesta hankinta-arvosta, vaikka verotus suoritetaan
            kuluttajahinnan / yleisen vähittäismyyntiarvon
            perusteella. Valiokunnan saaman selvityksen mukaan Tullilla ei ole
            tarvetta kerätä hankinta-arvoja säännönmukaisesti.
            Verokontrollia varten hankinta-arvot voidaan saada jälkitarkastuksen
            yhteydessä jo nykyistenkin säännösten
            perusteella. 
         
         
         51 a §. 
         
          Säännökseen on tehty sanonnallinen tarkennus
            yleisen vähittäismyyntiarvokäsitteen vuoksi.
         
         
         54 a—54 f §. 
         
          Arviointilautakuntaa koskevat säännökset
            esitetään poistettaviksi. Lakisääteisen
            lautakunnan olemassaoloon on suhtauduttu valiokunnan asiantuntijakuulemisessa
            ja useimmissa valiokunnan saamissa lausunnoissa varauksellisesti.
            Valiokunta ei pidä lakiin otettavia säännöksiä tarpeellisena. 
         
         
         56 a §. 
         
          Kaksivaiheinen verotus esitetään poistettavaksi
            yleisperusteluissa esitetyistä syistä. Kaksivaiheisen
            verotuksen on katsottu merkitsevän myös tosiasiallista
            tuonnin rajoitusta.
         
         
         67 §. 
         
          Ennakkoratkaisua koskeva säännös
            vastaa asiallisesti hallituksen esitystä. Siitä on
            poistettu kuitenkin tarpeeton lisäys, jonka mukaan ennakkoratkaisua
            ei anneta verotusarvon lisäksi muusta kysymyksestä,
            joka voidaan arvioida vasta verotusta toimitettaessa.
         
         
         86 §. 
         
          Hallituksen esityksessä olevat 86 ja 86 a § on
            yhdistetty ja samalla julkisuuden soveltamisalaa on suhteessa hallituksen
            esitykseen muutettu. Sekä uusia että käytettyjä ajoneuvoja
            koskevat, yleiseen vähittäismyyntiarvoon perustuvat verotuspäätökset
            säädettäisiin julkiseksi. Tarvetta muiden
            verotusasiakirjojen säännönmukaiseen
            julkistamiseen ei kuitenkaan ole. Poikkeuksena julkisuudesta olisivat
            ainoastaan 50 ja 51 §:n nojalla tehdyt veronhuojennus-
            ja invalidipalautuspäätökset, joissa
            jo verotuspäätöksestä saattaa
            näkyä henkilöä koskevia arkaluontoisia
            tietoja. Hankinta-arvoon perustuvan verotuksen asiakirjat jäisivät
            edelleen salassapidon piiriin. Pykälään
            on kuitenkin otettu selventävä huomautus asianosaisen
            oikeudesta julkisuuslain mukaiseen tiedonsaantiin. Julkisuuslain
            mukaan asianosaisella on tietyin edellytyksin oikeus saada
            tieto myös salassa pidettävästä asiakirjasta,
            jolla on vaikutusta hänen asiansa käsittelyyn.
         
         
         Voimaantulo. 
         
         Lain voimaantuloa koskevaa säännöstä on
            täydennetty eräin osin. Uusina verotettavien ajoneuvojen
            verotukset ehdotetaan oikaistavaksi hakemuksetta tämän
            lain mukaisiksi sen jälkeen, kun laki on tullut voimaan.
            Verovelvollisilla on kuitenkin sama valintaoikeus kuin
            alkuperäisessä esityksessä sovellettavan
            lain suhteen. Nyt voimassa olevan lain soveltaminen edellyttää kuitenkin,
            että verovelvollinen tekee asiaa koskevan hakemuksen ajoneuvomalleittain
            kolmen kuukauden kuluessa uuden lain voimaantulosta.
         
         
         Käytännön tarpeiden ja käsittelyaikojen
            venymisen vuoksi esitetään säännöstä,
            jonka perusteella henkilön omaa käyttöä varten
            maahantuotua ajoneuvoa voitaisiin käyttää Tullin
            luvalla tietyin edellytyksin enintään kolmen kuukauden
            ajan veroa maksamatta. 
         
         
         Valiokunta ehdottaa lisäksi huojennusmenettelyä niille
            uusina verotetuille ajoneuvoille, joita ei ole rekisteröity
            tai otettu käyttöön Suomessa ennen 1.1.2003.
            Huojennus perustuisi rekisteröidyn verovelvollisen määräajassa
            lain voimaantulosta tekemään hakemukseen.
         
         
         Voimaantulosäännöksessä ehdotetaan
            lisäksi, että käytetyn ajoneuvon määrittelyyn
            liittyvä kuuden kuukauden aikaraja poistuisi ensi vuoden
            alusta. 
         
         
         Eduskunta-aloitteet
         
         Käsittelemiensä eduskunta-aloitteiden osalta
            valiokunta on päätynyt kielteiselle kannalle.