Perustelut
Kannatamme valtioneuvoston kantaa, joka perustuu Euroopan komission
ehdotukseen. Komissio ehdottaa, että lohikiintiö vuodelle
2013 olisi Itämeren pääaltaalla ja Pohjanlahdella 108 762
lohta eli noin 11 % pienempi kuin vuonna 2012. Suomen osuus
komission ehdottamasta kokonaiskiintiöstä olisi
noin 28 000 lohta, mikä on peräti noin 30 prosenttia
pienempi kuin lohisaalis vuonna 2012. Suomenlahdella kiintiö pysyisi
nykytasolla. Komissio on saanut tieteellistä neuvoa kansainväliseltä merentutkimusneuvostolta
ICES:ltä ja komission tieteellis-teknistaloudelliselta
kalastuskomitealta STECF:ltä.
Komission ehdotus Itämeren pääaltaan
ja Pohjanlahden lohen kiintiön pienentämisestä 108
762 loheen noudattaa komission tieteellis-teknis-taloudellisen kalastuskomitean
STECF:n tieteellistä neuvoa.
Itämeren lohikiintiötä on jo monen
vuoden ajan pienenetty voimakkaasti. Tämän vuoden
lohikiintiö on 51 prosenttia pienempi kuin vuoden 2011
kiintiö.
Ympäristövaliokunta on todennut aikaisemmassa
lausunnossaan (YmVL 4/2012 vp — E 149/2011
vp) tänä vuonna, että Itämeren
merkittävimmän luonnonlohijoen, Tornionjoen, nykytiedolla
arvioidun tarvittavan kutukalamäärän MSY-tason
saavuttamiseksi suurella varmuudella tulisi olla 35 000—40
000 lohta, jolloin nykyisen jokikalastuksen vallitessa nousulohia
tulisi olla noin 50 000.
On huomionarvoista, että Riista- ja kalatalouden tutkimuslaitoksen
niin sanotun lohilaskurin mukaan Tornionjokeen nousi vuonna 2012
ennätysmäisen paljon eli noin 60 000
lohta, mikä on noin 200 prosenttia enemmän kuin
vuonna 2011. Ympäristövaliokunnan peräänkuuluttama, MSY-tason
saavuttamiseksi vaadittu, 50 000 nousulohen määrä on
siten jo täyttynyt.
Sekä valtioneuvoston että omasta kannastamme
poiketen valiokunnan enemmistö katsoo, että Itämeren
pääaltaan ja Pohjanlahden lohikiintiötä määritettäessä tulee
uhanalaisten lohikantojen suojelemiseksi ja elvyttämiseksi
selkeämmin noudattaa ICES:n tieteellistä neuvoa
ja sen mukaista varovaisuusperiaatetta.
Neuvossaan ICES epäilee, että puolalaiset ammattikalastajat
harjoittavat raportoimatonta lohenkalastusta lähes 70 000
lohen edestä. ICES on viime vuoden tapaan vähentänyt
edellä mainitut 70 000 lohta ehdottamastaan kiintiöstä.
Ilman tätä vähennystä ICES:n
neuvo olisi 124 000 lohen kiintiö. ICES:n epäilys
raportoimattomasta lohenkalastuksesta ei perustu selkeään
näyttöön, vaan karkeaan arvioon vuonna
2010 tapahtuneesta kalastuksesta. Komissio on kuluvana vuonna tehnyt
useita valvontakäyntejä Puolaan, mutta ei ole
niissä voinut todentaa ICES:n arvioimaa laajamittaista
raportoimatonta lohenkalastusta. Komissio on kirjallisesti vahvistanut
tämän Suomen viranomaisille. Tälle näkemykselle
ei siten ole tieteellisesti pitävää perustetta.
Tutkijoiden tehtävä ei ole ehdottaa leikkausta kiintiöön
sen perusteella, että he epäilevät jonkun
kalastavan tai tulevan kalastamaan laittomasti. Jos laitonta kalastusta
tapahtuu ja se voidaan todentaa, on viranomaisten tehtävä vähentää laittomasti
kalastettu määrä sääntöjä rikkovan
jäsenmaan kiintiöstä. Tästä säädetään
selvästi EU:n kalastuksen valvonta-asetuksen (1224/2009)
artikla 105:ssä ja näin on toimittu turskankalastuksen
osalta (neuvoston asetus 338/2008), jossa vähennyksiä on
tehty Puolan kiintiöihin. Puolalaisten väitetty
laiton kalastus tulisi siten vähentää heidän
omasta kiintiöstään, jos sellainen voidaan
viranomaisten toimesta todentaa. Tällaista laitonta kalastusta
ei ole pystytty todistamaan komission neljästä valvontamatkasta
huolimatta. On myös edellä mainitun säädöksen
vastaista edellyttää tällaisten vähennysten
tekoa kaikilta jäsenvaltioilta ja sääntöjä noudattavilta
kalastajilta.
Huomionarvoista on myös se, että ICES toteaa
ja sen tekemät analyysit osoittavat, että heikossa
tilassa olevien lohikantojen tila ei olennaisesti parane, vaikka
TAC vahvistettaisiin hyvin alhaiselle tasolle ja lohenkalastus minimoitaisiin.
Pieniä ja heikossa tilassa olevia lohikantoja tulisi elvyttää kohdistetuilla
toimilla, kuten Itämeren pääaltaalla
harjoitettavan kalastuksen rajoituksilla, jokikohtaisilla kalastusrajoituksilla, jokikunnostuksilla
ja nousuesteiden poistamisella.
Ammattikalastukseen on jo aikaisemmin kohdistettu lukuisia rajoituksia
ja lohikiintiöihin suuria leikkauksia. Valtioneuvoston
kannan mukaan Suomi tulee lisäksi vuodesta 2013 alkaen kieltämään
suomalaisten kalastusalusten lohenkalastuksen Itämeren
pääaltaan alueella leveyspiirin 59°30`N eteläpuolella.
Erityisesti tällä alueella saadaan heikkoja lohikantoja
saaliiksi. Suomi pyrkii myös vaikuttamaan EU:n lainsäädäntöön
siten, että lohen siimakalastuksen sallittu aika lyhennetään
merkittävästi tai siimojen käyttö lohenkalastuksessa
kielletään kokonaan. Varovaisuusperiaate on siten
jo huomioitu.
Huomionarvoista on myös se, että hallitusohjelmassa
todetaan, että "ammattikalastuksen taloudelliset toimintaedellytykset
turvataan. Hallitus edistää kotimaisen kaupallisesti
pyydetyn kalan kulutuksen kasvua." Valiokunnan enemmistön
nyt esittämä kannanotto merkitsisi käytännössä ammattikalastajien
toimintaedellytysten merkittävää heikennystä.
Mahdollisuus kalastaa lohta on keskeinen edellytys ammattikalastajien
toiminnalle. Valiokunnan enemmistön kanta on siten selvässä ristiriidassa
hallitusohjelman sekä suuren valiokunnan lausumassa SuVX
104/2012 vp olevan ammattikalastuksen taloudellisten toimintaedellytysten
turvaamista koskevan kannanoton kanssa. Nämä tosiseikat huomioon
ottaen katsomme, että valiokunnan tulisi lausunnossaan
ilmoittaa sen yhtyvän valtioneuvoston kantaan.