Perustelut
Valiokunta yhtyy valtioneuvoston kantaan Itämeren silakan,
kilohailin, turskan ja punakampelan kiintiöistä.
Valiokunta tarkastelee vuoden 2014 kalastuskiintiöehdotusta
oman toimialansa kannalta keskittyen uhanalaisten luonnonlohikantojen
tilaan ja niiden monimuotoisuuden säilyttämiseen.
Valiokunta otti lausunnossaan YmVL 12/2012 vp vuoden
2013 lohikiintiön osalta 17.10.2012 kannan, jonka mukaan
Itämeren pääaltaan ja Pohjanlahden lohikiintiön
koon määrittämisessä tulee valtioneuvoston
ja komission kantaa selkeämmin noudattaa ICES:n tieteellistä neuvonantoa
ja varovaisuusperiaatetta.
Kansainvälinen merentutkimusneuvosto (ICES) on viime
vuosina ilmaissut huolensa Itämeren jäljellä olevien
luonnonlohikantojen tilasta ja geneettisestä monimuotoisuudesta.
Myös Itämeren suojelukomissio (HELCOM) on kiinnittänyt
huomiota Itämeren luonnonlohikantojen heikkoon tilaan.
Voimakkaiden lohikantojen ehdoilla mitoitetussa nykyisessä Itämeren
lohen sekakantakalastuksessa pienten lohikantojen todennäköisyys
menettää peruuttamattomasti kannan elinkyvylle
tärkeitä geneettisiä ominaisuuksia tai
riski koko kannan häviämiseen on edelleen suuri.
Valiokunta toteaa, että kalastuksen säätelytoimien
lisäksi tarvitaan jokikunnostuksia, veden laadun parantamista
ja nousuesteiden poistamista.
Vuonna 2012 Tornionjokeen nousi Riista- ja kalatalouden tutkimuslaitoksen
lohilaskurin mukaan noin 60 000 lohta ja vuonna 2013 noin 52 000
lohta. Näiden lukujen lisäksi Tornionjokeen nousi
jonkin verran lohta Kattilakoskeen sijoitetun laskurin alapuolelle.
Pohjoisten jokien varsin hyvästä lohennoususta
huolimatta useat Itämeren pääaltaan lohikannat
ja eräät pienet lohikannat Pohjanlahdella ovat
kuitenkin edelleen heikossa tilassa. Pääsääntöisesti
pohjoisen Pohjanlahden lohikannat ovat vahvempia kuin eteläisen
Pohjanlahden ja Itämeren pääaltaan lohikannat.
ICES arvioi lohikantojen tilaa niiden toteutuneen vaelluspoikastuotannon
ja arvioidun potentiaalisen vaelluspoikastuotannon suhteen perusteella.
ICES:n arvion mukaan vain Kalix- ja Umeå-Vindelnjoissa
on smolttituotanto 70 prosentin todennäköisyydellä kestävän
enimmäistuoton mahdollistavalla tasolla Itämeren kaikkiaan
27 lohikannasta. Valiokunta toteaa, että heikkojen luonnonlohikantojen
tilan parantaminen edellyttää pitkäjänteisiä toimia
sekä kalastuksen säätelyssä että muiden
kantoja elvyttävien toimien osalta. Lohen elinkierto etenkin pohjoisissa
joissa on varsin pitkä, joten elvyttävien toimien
pysyvämmät vaikutukset näkyvät vuosien
viiveellä.
Komission esitys Itämeren pääaltaan
ja Pohjanlahden lohikantojen kalastuskiintiöksi vuodelle
2014 on yhteensä 108 421 lohta. Kiintiöesitys
on samansuuruinen kuin viimevuotinen kiintiö. ICES:n neuvonannon
mukaan suurin sallittu lohisaalis (TAC) tulisi vahvistaa 78 000
loheksi. Valiokunta toteaa komission esityksen olevan ICES:n neuvonannon
mukainen vain siinä tapauksessa, että raportoimaton
ja väärin raportoitu lohisaalis olisi ensi vuonna
alle 5 375 lohta. Valiokunta huomauttaa, että määrä on huomattavasti
pienempi kuin viimeisimmät, vuoden 2012 tilannetta koskevat
arviot raportoimattoman, väärin raportoidun ja
poisheitetyn lohen määrästä.
Valiokunta toteaa, että ICES:n arvion mukaan lohisaaliin
raportoimattomuutta (arviolta 20 000 lohta) esiintyy kaikissa Itämeren
maissa, mutta sen määrä vaihtelee. Lohisaaliin
merkittävää väärinraportointia
meritaimensaaliiksi esiintyy ICES:n arvioiden mukaan kuitenkin ainoastaan
Puolassa. Puolan ilmoittamien saalistilastojen mukaan
puolalaisten alusten taimensaalis suhteessa lohisaaliiseen on moninkertainen
verrattuna samalla alueella kalastaneiden muiden Itämeren
maiden aluksiin.
ICES:n arvion mukaan vuonna 2012 raportoimaton lohisaalis oli
18 %, väärin raportoitu saalis 10 % ja
kuolleena poisheitetty saalis 5 % koko Itämeren
pääaltaan ja Pohjanlahden saaliista arvioituna.
Valiokunta toteaa, että ICES ottaa lohikanta-arviossaan
huomioon aliraportoinnin, väärin raportoinnin
ja poisheitettyjen kuolleiden lohien määrän,
jotta kalastuksesta aiheutuneen kuolevuuden kokonaisarvio olisi
mahdollisimman todenmukainen. ICES:n arvioiden mukaan väärin
raportoidun lohen määrä on vähentynyt
huomattavasti Itämeren lohenkalastuksessa vuosina 2010—2012,
mutta tämä muutos on huomioitu ICES:n arvioissa
ja neuvonannossa. Komission valvontakäynneissä Puolassa vuonna
2013 ei ole toistaiseksi todennettu laajamittaista raportoimatonta
lohenkalastusta. Valiokunta pitää kuitenkin edelleen
välttämättömänä,
että Itämeren lohenkalastuksen ja lohen myynnin
valvontaa erityisesti eteläisen Itämeren alueella
tehostetaan ja valvonnan tulokset julkistetaan avoimesti.
Valiokunta toteaa, että salakalastuksesta ja lohen
poisheitosta ei voida saada tarkkoja tietoja, mutta ICES:n esittämien
arvioiden perusteella voidaan päätellä,
että Itämeren lohenkalastukseen sisältyy
vieläkin hyvin todennäköisesti raportoimatonta
ja väärin raportoitua kalastusta ja lohien poisheittoa.
Nämä lohet tulee ottaa huomioon kokonaisuutena
kiintiöitä asetettaessa. Todennäköinen
raportoimattoman ja väärin raportoidun ja poisheitetyn
lohen pyynnin vaikutus luonnonlohen kuolevuuteen tulee ottaa huomioon
varovaisuusperiaatteen mukaisesti, kunnes saadaan selkeitä viitteitä siitä,
että sitä ei enää merkittävästi
esiinny. Edellä todettuun viitaten valiokunta pitää välttämättömänä,
että vuoden 2014 lohikiintiö Itämeren
pääaltaan ja Pohjanlahden osalta määritetään
komission esittämää tasoa huomattavasti
alemmalle tasolle ICES:n neuvonantoa lähtökohtana
pitäen.
Suomenlahden lohikiintiöksi komissio on ehdottanut
7 256 lohta. Kiintiöesitys on 53 % pienempi
kuin viimevuotinen kiintiö. ICES:n kalastuskiintiösuositus
perustuu Suomenlahden tilastoidun lohisaaliin keskiarvoon vuosina
2010—2012. Suomenlahden lohisaalis koostuu suurimmaksi
osaksi vaelluspoikasistutuksista peräisin olevista kaloista,
joista valtaosalta on leikattu rasvaevä. Keskeiseltä rysäkalastusalueelta
Kotkan edustalta kerätyissä saalisnäytteissä on luonnonlohien
osuus ollut riista- ja kalatalouden tutkimuslaitoksen mukaan 6—41 % vuosina 2001—2010.
DNA-analyysien mukaan luonnonlohet ovat peräisin Pohjanlahden
lohikannoista, Suomenlahden luonnonlohia näissä saalisnäytteissä ei
ole havaittu. Valiokunta toteaa, että Suomenlahden kalastuskiintiön
säätely ei juurikaan vahvista Viron pieniä luonnonlohikantoja. Toisaalta
Suomessa on vastikään päätetty
Kymijoen kalatien rakentamisesta. Valtioneuvoston hyväksymän
kalatiestrategian mukaisesti tulevina vuosina tulee huolehtia siitä,
että kalastuksen säätely mahdollistaa
lohen nousun Kymijokeen. Valiokunta pitää tärkeänä,
että jatkossa Suomenlahden lohikiintiön säätelyllä mahdollistetaan istutettujen
kalojen rannikkopyynti, mutta samalla turvataan riittävän
suuri kutukalojen määrä Kymijoessa.
Valiokunta pitää asianmukaisena Suomenlahden
nykyisen kiintiön alentamista, mutta pitää kuitenkin
tärkeänä, että eväleikattujen
istutettujen lohien pyynti on mahdollista jatkossakin. Tulevaisuudessa
Suomenlahdella tulee pyrkiä siihen, että lohen
ammattikalastus kohdistuu eväleikattuihin istutuslohiin
ja luonnonkudusta peräisin olevat lohet vapautetaan. Valiokunta korostaa,
että tätä kautta istutetun lohen myynti vähittäiskaupassa
todennäköisesti helpottuisi ja sitä olisi
helpompi markkinoida kuluttajille. Valiokunta huomauttaa tässä yhteydessä,
että kotimaisen kalan kulutus on pudonnut erittäin
alhaiselle tasolle, ja pitää tärkeänä,
että kestävästi pyydettyä kotimaista
kalaa pyritään saamaan monipuolisesti vähittäismyyntiin.
Valiokunta katsoo, että lohen ammattikalastussaaliiden
lisäksi on selvitettävä nykyistä tarkemmin
myös muun kuin ammattikalastuksen lohisaaliit rannikoilla
erityisesti verkko- ja rysäkalastuksen osalta sekä rajoitettava
tehokkaasti tätä ei-ammattimaista meripyyntiä.
Osa ns. harmaan kalastuksen lohista päätyy todennäköisesti
säädösten vastaisesti myyntiin. Harmaaseen kalastukseen
sisältyy tällä hetkellä mitä ilmeisimmin
valvonnallisia ongelmia. Keskeiset säädökset,
joilla Euroopan unionissa pyritään parantamaan
yhteisen kalastuspolitiikan säädöstön
noudattamista alan toimijoiden ja jäsenvaltioiden
keskuudessa, ovat neuvoston ja komission ns. LIS-asetus,
neuvoston ja komission valvonta-asetukset sekä neuvoston
kalastuslupia koskeva asetus.Neuvoston asetus (EY) N:o 1005/2008
laittoman, ilmoittamattoman ja sääntelemättömän
kalastuksen ehkäisemistä, estämistä ja
poistamista koskevasta yhteisön järjestelmästä,
asetusten (ETY) N:o 2874/93, (EY) N:o1936/2001
ja (EY) N:o 601/2004 muuttamisesta sekä asetusten
(EY) N:o 1093/94 ja (EY) N:o 1447/1999 (neuvoston
LIS-asetus); Komission asetus (EY) N:o 1010/2009 laittoman,
ilmoittamattoman ja sääntelemättömän
kalastuksen ehkäisemistä, estämistä ja
poistamista koskevasta yhteisön järjestelmästä annetun
neuvoston asetuksen (EY) N:o 1005/2008 soveltamista koskevista
yksityiskohtaisista säännöistä (komission
LIS-asetus); Neuvoston asetus (EY) N:o 1224/2009 yhteisön
valvontajärjestelmästä, jonka tarkoituksena
on varmistaa yhteisen kalastuspolitiikan sääntöjen
noudattaminen, asetusten (EY) N:o 847/96, (EY) N:o 2371/2002,
(EY) N:o 811/2004, (EY) N:o 768/2005, (EY) N:o
2115/2005, (EY) N:o 2166/2005, (EY) N:o 388/2006,
(EY) N:o 509/2007, (EY) N:o 676/2007, (EY) N:o
1098/2007, (EY) N:o 1300/2008 ja (EY) N:o 1342/2008
muuttamisesta sekä asetusten (ETY) N:o 2847/93,
(EY) N:o 1627/94 ja (EY) N:o 1966/2006 kumoamisesta
(neuvoston valvonta-asetus); Komission täytäntöönpanoasetus
(EU) N:o 404/2011 yhteisön valvontajärjestelmästä,
jonka tarkoituksena on varmistaa yhteisen kalastuspolitiikan sääntöjen
noudattaminen, annetun neuvoston asetuksen (EY) N:o 1224/2009
soveltamista koskevista yksityiskohtaisista säännöistä (komission
valvonta-asetus); Neuvoston asetus (EY) N:o 1006/2008 yhteisön
kalastusaluksille myönnettävistä luvista
kalastustoiminnan harjoittamiseksi yhteisön vesien ulkopuolella
ja kolmansien maiden alusten pääsystä yhteisön
vesille, asetusten (ETY) 2847/93 ja (EY) 1627/94
muuttamisesta sekä asetuksen (EY) 3317/94 kumoamisesta. Yhteisen
kalastuspolitiikan noudattamisen valvontaa ja seuraamusjärjestelmää koskevien
asetusten täytäntöönpano edellyttää Suomessa
uusia laintasoisia säännöksiä. Keskeinen
uudistus on kalastusrikkomuksia koskeva ns. pistejärjestelmä.
Toimeenpantavat EU:n asetukset ovat osin erittäin yksityiskohtaisia,
mutta asianmukaisesti toteutettuina niillä voidaan tehostaa
lohenkalastuksen valvontaa ja säädösten
noudattamista. Myös vapaa-ajankalastusta joissa ja merellä tulee
jatkossa valvoa tehokkaasti.
Valiokunta korostaa ICES:n tieteellisen neuvonannon parantamistarvetta
etenkin siltä osin, että raportoimattoman saaliin
arviointia kehitetään edelleen ja raportoimattomista
lohisaaliista pyritään saamaan mahdollisuuksien
mukaan tarkempia tietoja myös kalakaupan piiristä sekä arvioita
harmaan talouden myynnistä. Vapaa-ajankalastuksessa arvioidaan
saatavan tällä hetkellä noin 20 % lohisaaliista,
mutta tästäkin kalastuksesta kaivataan luotettavampia
ja tarkempia saalistietoja.
Valiokunta pitää tärkeänä,
että istutettujen lohien eväleikkaukseen liittyvät
moninaiset kysymykset tulee pyrkiä selvittämään
pikaisesti ja näiden selvitysten perusteella tulee arvioida, onko
kaikkien Itämeren istutuspoikasten eväleikkaus
tulevaisuudessa tarkoituksenmukaista. Valiokunta huomauttaa lopuksi,
että Itämeren lohen luontaisen poikastuotannon
kasvattaminen kaiken kalastuksen säätelyllä sekä muilla kantojen
hoitotoimilla nykyistä suuremmaksi edistää pitkällä tähtäimellä kantojen
elpymistä koko Itämeren mittakaavassa ja on myös
säädellyn ammattimaisen rannikkokalastuksen säilyttämistavoitteen
mukaista.