Perustelut
         
         Yleistä
         
         Ympäristövaliokunta on tarkastellut hallituksen esitystä uudeksi
            hankintalainsäädännöksi toimialansa
            mukaisesti ympäristönäkökohtien
            kannalta.
         
         
         Julkisten hankintojen merkitys osana kestävän
            kehityksen tavoitteita on tärkeä. YK:n Kestävän
            kehityksen huippukokouksessa Johannesburgissa vuonna 2002 Suomen
            aloitteesta alkunsa saanut kulutuksen ja tuotannon 10-vuotisen toimintaohjelman
            yksi osa on julkiset hankinnat. EU:n alueella julkisten hankintojen
            arvo on yli 1 000 miljardia euroa eli 16 % BKT:sta.
            Julkisin hankinnoin on siten mahdollista vaikuttaa tuotekehitykseen
            ja markkinoilla olevaan tuotevalikoimaan tuotteista aiheutuvien
            kielteisten ympäristövaikutusten vähentämiseksi.
         
         
         Julkisen sektorin vaikutusmahdollisuus myös Suomessa
            on huomattava, sillä noin 15 % Suomen bruttokansantuotteesta
            käytetään julkisiin hankintoihin. Kestävän
            kulutuksen ja tuotannon toimikunnan (KULTU) ohjelmaehdotus kansallisen
            kestävän kulutuksen ja tuotannon ohjelmaksi valmistui
            kesäkuussa 2005. Toimikunnan ehdotuksen valmistelussa lähtökohtana
            olivat ns. Johannesburgin toimintaohjelma sekä Matti Vanhasen
            hallitusohjelman tavoite laatia kansallinen, hallinnonalat ylittävä ohjelma
            ekologisesti, sosiaalisesti ja taloudellisesti kestävistä tuotanto-
            ja kulutustavoista.
         
         
         Toimikunta ehdottaa, että julkishallinto laatii hankintastrategiat
            vuoteen 2010 mennessä ja määrittelee
            strategioissa hankintojensa ympäristökriteerit.
            Tarkoituksena on saada kaikkiin julkisiin hankintoihin ympäristönäkökulma
            mukaan ja kasvattaa ympäristömyötäisten
            hankintojen osuutta julkisista hankinnoista vuosittain. Hankintojen
            ympäristötyön tueksi ehdotetaan Ekofoorumia,
            joka toimisi laajana tiedonvaihtoverkostona sekä kehittäisi
            työkaluja julkisille hankkijoille. Toimikunta korostaa
            ohjelmaehdotuksessaan tarvetta selvittää, mitkä tuotteet
            ja palvelut ovat volyymiltään ja ympäristövaikutuksiltaan
            keskeisimmät, ja tavoitteiden asettamista sen perusteella.
            Olennaista on myös tuottaa julkiselle sektorille tietoa
            ja koulutusta hankkeiden ja hankintojen ympäristö-,
            sosiaalisista ja taloudellisista vaikutuksista sekä keinoista
            haittojen vähentämiseen. Samalla vahvistetaan
            julkisten hankintojen neuvontayksikön palvelu- ja osaamisaluetta
            ekologisen ja sosiaalisen kestävyyden alueella. Toimikunta
            painottaa lisäksi ympäristömyötäisten
            julkisten hankintojen osaamistyökalujen kehittämisen
            (oppaat, kriteerit, tekniset eritelmät, malliasiakirjat
            jne.) ja ylläpitämisen merkitystä.
         
         
         Myös kesäkuussa 2006 hyväksytyn kansallisen
            kestävän kehityksen strategian mukaan julkisen
            sektorin tulee toimia esimerkkinä edistämällä ekologisesti
            ja sosiaalisesti kestäviä valintoja käytännöissään
            ja hankintamenettelyissä. Tavoitteen toteuttamiseksi valmistellaan
            toimintasuunnitelma julkisten hankintojen viherryttämiseksi.
         
         
          Kuten hankintadirektiivin johdanto-osassa todetaan, ympäristönsuojelun
            läpäisyperiaatteen mukaan ympäristönsuojelua
            koskevat vaatimukset on sisällytettävä yhteisön
            politiikkojen ja toiminnan määrittelyyn ja toteuttamiseen
            erityisesti kestävän kehityksen edistämiseksi.
            Hankintaviranomaiset voivat edistää ympäristön suojelua
            ja kestävää kehitystä, samalla
            kun niille turvataan mahdollisuus suorittaa hankintansa parhaalla
            hintalaatusuhteella. 
         
         
         Valiokunta toteaa, että ehdotettu sääntely
            selkeyttää sitä, miten ympäristönäkökohdat
            voidaan ottaa julkisissa hankinnoissa huomioon. Ehdotettu lainsäädäntö ei
            kuitenkaan velvoita ympäristönäkökohtien
            huomioon ottamiseen, vaan ainoastaan luo puitteet, joissa se on
            hankintamenettelyssä mahdollista. Asiantuntijakuulemisessa
            on tullut esiin, että kaikkia hankintoja koskevan velvoitteen
            säätäminen ei tällä hetkellä ole
            ympäristöperusteiden ja neuvontajärjestelmän
            puuttumisen vuoksi mahdollista. Valiokunta kuitenkin korostaa, että lainsäädännön
            kehittämiselle velvoittavammaksi on edellä esitettyjen
            strategisten linjausten mukaisesti poliittisesti hyväksytyt
            perusteet. Velvoittavuuden lisääminen edellyttää koulutusta
            ja sellaisen tiedon lisäämistä, joka
            on suoraan hankintayksikköjen käytettävissä,
            mutta myös lainsäädännön
            tulee sisältää selkeä ohjaus
            ympäristönäkökohtien huomioon
            ottamiseen. Suomessa on vahvaa ympäristöosaamista,
            jonka kehittäminen ja vientimahdollisuuksien edistäminen
            edellyttää referenssejä. Julkiset hankinnat
            kansantaloudellisesti merkittävällä osuudellaan
            voi toimia kasvualustana myös ympäristöinnovaatioille.
            Valiokunta esittää talousvaliokunnalle erityisesti
            seuraavat ympäristönäkökohtia
            koskevat yksityiskohtaiset huomiot ja ehdotukset.
         
         
         Ympäristönäkökohdat periaatesäännöstasolla
         
         Julkisia hankintoja koskevan 1. lakiehdotuksen 2 §:n
            mukaan hankintayksiköiden on pyrittävä järjestämään
            hankintatoimintansa siten, että hankinta voidaan toteuttaa
            mahdollisimman taloudellisesti ja suunnitelmallisesti sekä mahdollisimman
            tarkoituksenmukaisina kokonaisuuksina ympäristönäkökohdat
            huomioon ottaen. Yksityiskohtaisissa perusteluissa todetaan, että momentti
            on suosituksenluontoinen ja hankintojen tarkoituksenmukaisin järjestämistapa
            jää hankintayksiköiden harkintavaltaan
            ja vastuulle.
         
         
         Valiokunta pitää ympäristönäkökohtien
            sisällyttämistä periaatesäännökseen
            ympäristönsuojelun tavoitteiden kannalta myönteisenä.
            Sääntelyn ohjausvaikutusta on kuitenkin vaikea
            ennalta arvioida, koska ympäristönäkökohtien
            huomioon ottaminen on suosituksenluonteista, ei velvoittavaa.
            Jotta ympäristönäkökohtien huomioon
            ottaminen julkisissa hankinnoissa toteutuisi, tulisi kaikilla julkisilla
            organisaatioilla olla hankintojen ekologista kestävyyttä korostava
            hankintapolitiikka. Organisaatioiden tulisi sitoutua kestävään
            kehitykseen ja ekohankintoihin strategisissa linjauksissaan ja hankintatoimea
            koskevissa yksityiskohtaisemmissa strategioissaan. Valiokunta esittää talousvaliokunnalle,
            että se kiirehtii KULTU-toimikunnan ehdottamaa velvoitetta
            laatia hankintastrategiat, joissa määritellään
            julkisten hankintojen ympäristökriteerit, ja kestävän
            kehitysen strategian sisältämää julkisten
            hankintojen viherryttämistä koskevan toimintasuunnitelman
            toteuttamista.
         
         
         Valiokunta esittää myös harkittavaksi
            2 §:n 2 momentin sanamuotoa muutettavaksi siten,
            että se ohjaa vahvemmin ympäristönäkökohtien
            huomioon ottamisen tavoitteeseen. Valiokunta katsoo, että tämä voidaan
            toteuttaa poistamalla 2 momentin 1 virkkeen lopusta "ympäristönäkökohdat
            huomioon ottaen" ja lisäämällä sen
            sijaan 1 ja 3 virkkeen väliin uusi virke "Hankinnoissa
            on aina otettava ympäristönäkökohdat mahdollisuuksien
            mukaan huomioon". Valiokunta katsoo, että pykälä ohjaisi
            muutetussa muodossaan ehdotettua voimakkaammin sisällyttämään
            ympäristönäkökohtia koskeva
            arvio hankintatoimeen.
         
         
         Erityisalojen hankintalaki eli hallituksen esityksen 2. lakiehdotus
            vastaa pääpiirteissään hankintalakia.
            Erityisalojen hankintalain hankinnoissa noudatettavia periaatteita
            koskeva 2 § ei kuitenkaan sisällä hankintalakia
            vastaavaa ympäristönäkökohtien
            huomioon ottamisen tavoitetta. Direktiivin 2004/17/EY
            johdannon 12 kohta  sisältää kuitenkin  vastaavan
            ympäristönsuojelutavoitteen kuin hankintadirektiivin 2004/18/EY
            johdannon 5 kohta, joten mitään direktiivistä johtuvaa
            syytä jättää ympäristönäkökohdat
            periaatepykälästä pois ei liene. Lakiehdotuksen
            41 ja 54 §:iin sisältyy hankintalakia vastaava
            mahdollisuus ympäristönäkökohtien huomioon
            ottamiseen. Valiokunta esittää edellä esitettyyn
            viitaten talousvaliokunnalle, että se muuttaa 2. lakiehdotuksen
            2 momenttia vastaavasti kuin edellä on esitetty.
         
         
         Kokonaistaloudellisuuden arviointi
         
         Hankintalakiehdotuksen 45 §:n mukaan hankinnan
            teknisissä määrittelyissä suorituskykyä ja toiminnallisia
            ominaisuuksia koskeviin vaatimuksiin voi sisältyä myös
            ympäristöominaisuuksia koskevia vaatimuksia (vastaavasti
            erityisalojen hankintalain 41 §). Lakiehdotuksen 62 §:n
            mukaan tarjouksista on hyväksyttävä se, joka
            on hankintayksikön kannalta kokonaistaloudellisesti edullisin
            hankinnan kohteeseen liittyvien vertailuperusteiden mukaan, tai
            hinnaltaan halvin tarjous. Kokonaistaloudellisesti edullisimman
            tarjouksen vertailuperusteina voidaan käyttää esimerkiksi
            laatua, esteettisiä ja toiminnallisia ominaisuuksia, ympäristöystävällisyyttä,
            käyttökustannuksia tai elinkaarikustannuksia (vastaavasti
            erityisalojen hankintalain 54 §). Ympäristön
            kannalta selkeitä perusteita, joita voidaan ja tulee käyttää kokonaistaloudellisuuden
            arvioinnissa, ovat esimerkiksi sähkölaitteiden
            virrankulutus, veden kulutus, ajoneuvojen polttoaineen kulutus,
            tuotteen korjattavuus ja kierrätettävyys ja hävittämiskustannukset
            jätteenä.
         
         
         Valiokunta pitää näitä säännöksiä nykyistä tilannetta
            selkeyttävänä ja ympäristönäkökohtien huomioon
            ottamisen kannalta onnistuneina. Hallituksen esityksen yksityiskohtaisten
            perustelujen mukaan mainitut tekniset eritelmät voivat koskea
            myös tuotantomenetelmää, jos tuotantomenetelmää koskevalla
            vaatimuksella on välitön liittymä hankinnan
            kohteena olevan palvelun, tavaran tai rakennustyön laatuun
            tai muihin ominaisuuksiin. Siten hankintayksikkö voi edellyttää myös
            ympäristöystävällistä tuotantomenetelmää silloin,
            kun vaatimus liittyy hankinnan kohteeseen, esimerkkinä sähkön
            tuottaminen uusiutuvia energialähteitä käyttäen
            (HE 50/2006 vp s. 89/II). Tämä on
            jatkossa yhä merkityksellisempää hiilidioksidipäästöjen
            vähentämiseksi ja ilmastonmuutoksen torjumiseksi.
            Valiokunnan asiantuntijakuulemisessa on kuitenkin tuotu esiin huoli
            siitä, että kun tuotantomenetelmää koskevalla
            vaatimuksella on välillisempi liittymä hankinnan
            kohteeseen, teknisiin eritelmiin ei voida sisällyttää ympäristönäkökohtia.
         
         
         Hankintalakiehdotuksen 62 §:n yksityiskohtaisissa
            perusteluissa todetaan, että hankintayksiköllä on
            pykälän mukaan oikeus ottaa tarjousten arvioinnissa
            huomioon myös sellaisia hankinnan kohteeseen liittyviä laadullisia
            ja taloudellisia tekijöitä sekä ympäristöominaisuuksia, jotka
            eivät tuota välitöntä etua hankintayksikölle,
            mutta joilla voidaan vastata yleisön tarpeisiin, kuten
            teknisissä eritelmissä määritellyn enimmäistason
            alittavien, mitattavien saastepäästöjen
            huomioimisen tarjousten vertailussa. Sääntelyn
            taustalla on Euroopan yhteisöjen tuomioistuimen tuomio
            C-513/99 Concordia Bus Finland, jonka mukaan hankintayksikkö voi käyttäessään
            tarjouksen valintaperusteena kokonaistaloudellista edullisuutta
            ottaa huomioon myös ympäristövaatimusten
            täyttämiseen (bussikaluston NOx-päästöt
            ja melutaso) liittyviä perusteita, jos ne ovat mitattavissa
            ja liittyvät hankinnan kohteeseen (HE 50/2006
            vp, s. 107/I).
         
         
         Valiokunta pitää hyvänä myös
            hankintalakiehdotuksen 59 §:ää, jonka
            mukaan hankintayksikkö voi hankinnan kohteen sitä edellyttäessä pyytää ehdokkaalta
            tai tarjoajalta selvityksen rakennusurakan toteuttamisessa tai palvelun
            suorittamisessa toteutettavista ympäristönhoitotoimenpiteistä (kuten
            EMAS tai vastaavat ympäristönhoitoa koskevat standardit). Säännös
            voi edistää ympäristönsuojelua
            yleisesti, jos hankintayksiköt sisällyttäisivät
            tämän edellytyksen perustoimintamalleihinsa.
         
         
         Kannatettava on myös hankintalakiehdotuksen 49 §,
            jonka mukaan hankintayksikkö voi asettaa hankintasopimuksen
            toteuttamiselle erityisehtoja, jotka voivat koskea erityisesti ympäristö-
            ja sosiaalisia näkökohtia edellyttäen,
            että ne ovat syrjimättömiä ja
            yhteisöoikeuden mukaisia ja niistä ilmoitetaan
            hankintailmoituksessa tai tarjouspyynnössä. Yksityiskohtaisten
            perustelujen mukaan tällaiset erityisehdot voivat liittyä esimerkiksi
            ympäristönsuojelun tasoon tai toimeenpanoon (HE
            50/2006 vp, s. 93/I) (vastaavasti erityisalojen
            hankintalain 45 §). Vakavaksi virheeksi, jonka
            perusteella ehdokas voidaan sulkea tarjouskilpailun ulkopuolelle,
            voidaan katsoa hankintalakiehdotuksen 54 §:n nojalla myös
            ympäristölainsäädännön
            noudattamatta jättäminen. Valiokunta kiinnittää tältä osin
            huomiota asiantuntijakuulemisessa esiin tuotuun huoleen siitä,
            miten tiedonsaanti ympäristölainsäädäntöä koskevista
            laiminlyönneistä tai lainvastaisesta toiminnasta
            turvataan, jotta lain rikkomiseen syyllistyvien yritysten tarjoukset
            voidaan hylätä.
         
         
         Kuntien yhteistoimintasopimukset
         
         Kuntien yhteistoimintasopimuksilla tarkoitetaan tässä yhteydessä kuntien
            hankintoja koskevia pitkäkestoisia sopimuksia määrätyn
            tehtäväkokonaisuuden hoitamiseksi. Toiminnasta
            aiheutuvat kustannukset jaetaan yhteisvastuullisesti, joten ne poikkeavat
            merkittävästi markkinaehtoisesta liiketoiminnasta
            eikä niihin tulisi soveltaa julkisia hankintoja koskevaa
            lainsäädäntöä. Valiokunta
            korostaa tarvetta varmistaa hankintalakiehdotuksen 10 §:n
            osalta, että mahdollisuus yhteistoimintasopimusten jatkamiseen säilyy.
            Olemassa olevat yhteistoimikuntasopimukset mahdollistavat myös
            ympäristönäkökohtien paremman
            huomioon ottamisen, joten niiden jääminen hankintalainsäädännön
            soveltamisalan ulkopuolelle on tarkoituksenmukaista myös
            tästä syystä. Toiselta puolen on selvää,
            että suorat ostot tulee rajata sellaisiin hankintayksikön
            määräysvallassa oleviin yksiköihin,
            jotka eivät toimi markkinoilla. Valiokunta kiinnittää tässä yhteydessä huomiota
            siihen, että 10 § on teknisesti erittäin
            epäselvä sisältäen epämääräisiä käsitteitä,
            kuten oman toimipaikan valvominen. Onnistunut sääntely
            ei vääristä kilpailua, mutta mahdollistaa
            kestävää kehitystä tukevan osaamisen
            kehittämisen.
         
         
         Kannatettava on hankintalakiehdotuksen 14 §,
            jonka mukaan hankintayksikkö voi rajoittaa tarjouskilpailuun
            osallistumisen työkeskuksille tai vastaaville yksiköille,
            jos asianomaisten työntekijöiden enemmistö on
            vammaisia, jotka eivät voi harjoittaa ammattitoimintaa
            tavanomaisissa olosuhteissa. Valiokunta on toisessa yhteydessä korostanut
            tarvetta turvata esimerkiksi sähkö- ja elektroniikkaromua
            käsittelevien ja korjaavien sosiaalisten yritysten toimintamahdollisuuksia.
            Ehdotettu 14 § on tärkeä näiden toimijoiden
            toimintaedellytysten turvaamiseksi.
         
         
         Hankintaosaamisen kehittäminen ja seuranta
         
         Yleisessä hankintaosaamisessa on vielä paljon puutteita,
            ja valitusten käsittely markkinaoikeudessa on ruuhkautunut.
            Komission rahoittaman tutkimuksen mukaan runsas puolet suurimmista suomalaisista
            julkisista hankinnoista sisältää ympäristöperusteita.
            Tarjouspyyntöihin sisältyvät ympäristöperusteet
            ovat valiokunnan saaman selvityksen mukaan kuitenkin usein joko vanhentuneita
            tai puutteellisia kohdistuen vain osaan tärkeimmistä ympäristönäkökohdista. Suomi
            otti ensimmäisenä käyttöön
            Internet-pohjaisen eri tuotteiden ympäristökriteerejä koskevan
            Hymonet-tietokannan, mutta sen maksullisuus on johtanut vähäiseen
            käyttöön ja ylläpidon ja jatkokehityksen
            vähäisyyteen. Asenteet hankintojen viherryttämiselle
            ovat yleensä myönteiset, mutta osaamisen puute
            estää käytännön toteutusta.
            Keskeistä on siksi kiireellisesti valmistella ekologisesti
            kestävien kokonaistaloudellisten julkisten hankintojen
            toimintaohjelma, järjestää koulutusta
            ja neuvontaa sekä koota helposti saatavissa olevaa, luotettavaa
            ja suoraan käytettävissä olevaa tietoa
            julkisen hankkijan työn tueksi. Kysymys on paitsi osaamisesta, myös
            hyvien käytäntöjen omaksumisesta ja niiden
            levittämisestä maanlaajuiseen käyttöön. Osaamisen
            ja koulutuksen merkitystä ei voi liikaa korostaa.
         
         
         Valiokunta korostaa, että julkisten hankintojen taloudellisuus,
            kokonaiskustannukset ja ympäristönäkökohdat
            liittyvät toisiinsa. Ongelmaksi voi muodostua esimerkiksi
            budjetoinnin aikajänne, jos vuosibudjetointi estää tuotteen
            käytöstä aiheutuvien kulujen huomioon
            ottamisen. Jos käyttökustannukset kohdistuvat
            eri yksikölle kuin hankintakustannukset, voivat käyttökustannukset
            jäädä huomiotta. Taloussuunnitteluun, budjetointiin
            ja johtamiseen liittyvissä käytännöissä tuleekin
            pystyä paremmin ottamaan huomioon tuotteesta johtuvat koko
            elinkaaren aikaiset kustannukset.
         
         
         Edellä esitettyyn viitaten näyttää selvältä,
            että ympäristönäkökohtien
            huomioon ottaminen vaihtelee suuresti ja mahdollisuuksista käyttää ympäristöperusteita
            vertailu- ja valintaperusteina esiintyy varsin erilaisia tulkintoja.
            Tästä johtuen lakiuudistuksen seurannassa on erityisesti tarpeen
            seurata säännösten soveltamista ja osaamisen
            kehittymistä ja seurannan perusteella harkita sääntelyn
            velvoittavuuden lisäämistä mahdollisimman
            nopeasti.