Perustelut
         
         Yleistä
         
         Hallituksen esityksen perusteluista ilmenevistä syistä ja
            saamansa selvityksen perusteella valiokunta pitää esitystä tarpeellisena
            ja tarkoituksenmukaisena. Valiokunta puoltaa lakiehdotuksen hyväksymistä muuttamattomana
            seuraavin huomautuksin.
         
         
         Luontotyyppien sekä luonnonvaraisen eläimistön
            ja kasviston suojelusta annetun neuvoston direktiivin 92/43/ETY
            (luontodirektiivi) tärkeimpänä tavoitteena
            on edistää luonnon monimuotoisuuden säilyttämistä ottaen
            kuitenkin samalla huomioon taloudelliset, sosiaaliset, sivistykselliset
            ja alueelliset vaatimukset. EU:n luontodirektiivin tavoitteisiin
            pyritään suojelemalla sekä luontotyyppejä että luonnonvaraista
            eläimistöä ja kasvistoa. Luontodirektiivin
            mukaisesti erityisten suojelutoimien alueista on perustettu eurooppalainen
            ekologinen verkosto (Natura 2000 -verkosto). Verkosto koostuu alueista,
            joilla esiintyy luontodirektiivin liitteessä I lueteltuja
            luontotyyppejä ja liitteessä II lueteltujen lajien
            elinympäristöjä. Verkostoon kuuluvat
            myös jäsenvaltioiden lintudirektiivin mukaisesti
            luokittelemat erityiset suojelualueet.
         
         
         Hallituksen esityksessä ehdotetaan muutoksia Natura
            2000 -verkostoa koskeviin luonnonsuojelulain (1096/1996)
            säännöksiin. Esitetyt muutokset koskevat
            luonnonsuojelulain 10 luvun Natura 2000 -verkostoa koskevia säännöksiä ja
            niiden täsmentämistä vastaamaan EU:n luonnonsuojelulainsäädäntöä ja
            EU:n tuomioistuimen vahvistamaa tulkintakäytäntöä.
            Lakiehdotuksen keskeisimmät muutokset liittyvät
            Natura 2000 -verkoston muodostamisvaiheen loppuun saattamiseen.
            Valiokunta katsoo, että lakimuutos selkeyttää monelta
            osin Natura 2000 -alueiden hoitoa ja käyttöä koskevia
            hallintomenettelyjä. 
         
         
         Yleisten suojelutoimien alueet (SAC-alueet)
         
         Lakiehdotuksen erityinen tavoite on erityisten suojelutoimien
            alueiden perustaminen (SAC-alueet, Special Areas of Conservation)
            sekä niitä koskevan suojelujärjestelmän
            toimeenpano luontodirektiivin määrittelemällä tavalla.
            Tähän suojelujärjestelmään
            kuuluvat direktiivin mukaan luontotyyppien ja lajien ekologisia
            vaatimuksia vastaavat toimenpiteet, merkittävästi heikentävien
            vaikutusten ja häiriöiden estäminen sekä hankkeiden
            ja suunnitelmien ennakollinen valvonta alueiden koskemattomuuden
            turvaamiseksi. 
         
         
         Luontodirektiivin 4 artiklan 4 kohdan mukaan EU:n jäsenvaltion
            on muodostettava yhteisön tärkeinä pitämät
            alueet erityisten suojelutoimien SAC-alueiksi mahdollisimman nopeasti
            ja viimeistään kuuden vuoden kuluessa siitä,
            kun komissio on hyväksynyt alueet artiklan 2 kohdassa säädettyä menettelyä noudattaen.
            Luontodirektiivissä erityisten suojelutoimien alueella tarkoitetaan
            jäsenvaltioiden lainsäädännöllisellä,
            hallinnollisella ja/tai sopimusoikeudellisella toimenpiteellä osoittamaa
            yhteisön tärkeänä pitämää aluetta,
            jolla sovelletaan niiden luontotyyppien ja/tai niiden lajien
            kantojen, joille alue on osoitettu, suotuisan suojelun tason säilyttämistä tai
            ennalleen saattamista koskevia tarvittavia suojelutoimenpiteitä. 
         
         
         Valiokunta toteaa, että voimassa olevaan luonnonsuojelulakiin
            ei sisälly menettelyä luontodirektiivissä tarkoitettujen
            SAC-alueiden muodostamiseksi. Direktiiviin perustuva SAC-alueita
            koskeva kuuden vuoden määräaika on suurimmalta
            osalta Suomen Natura 2000 -alueita umpeutunut tammikuussa 2011,
            ja komissio on tähän liittyen aloittanut Suomea
            koskien EU Pilot -hankkeen mukaisen menettelyn unionin lainsäädännön
            toimeenpanon asianmukaisuuden selvittämiseksi. Luonnonsuojelulain
            64 §:ään ehdotetaan esityksessä lisättäviksi
            erilliset säännökset, joilla luontodirektiivin
            mukaisista yhteisön tärkeinä pitämistä alueista
            muodostetaan erityisten suojelutoimien SAC-alueita. Valiokunta katsoo
            myös, että kokonaiskuva Suomen Natura 2000 -verkostosta
            selkiytyy, kun kaikista verkostoon sisältyvistä alueista
            julkaistaan säädöskokoelmassa kattava
            luettelo ja kartat sekä aluekohtaisia tietoja. 
         
         
         Yleinen heikentämiskielto
         
         Luontodirektiivin 6 artiklan 2 kohdan mukaan jäsenvaltiolla
            on velvoite tarpeellisin toimenpitein estää Natura
            2000 -verkoston alueella lajien ja luontotyyppien merkittävä heikentyminen. Direktiivin
            asianmukainen toimeenpano edellyttää nykykäsityksen
            mukaan sitä, että heikentämiskielto koskee
            kaikentyyppistä toimintaa riippumatta siitä, onko
            kyseessä oleva toiminta luvanvaraista vai ei. Natura 2000
            -alueiden suojelun tavoitteena on tiettyjen luontotyyppien ja lajien
            elinympäristöjen suojelu sekä sellaisten
            lajeja koskevien häiriöiden estäminen,
            jotka merkittävällä tavalla vaarantavat
            lajien suojelutason.
         
         
         Valiokunta toteaa, että merkittävää heikentämiskieltoa
            koskevaa yleistä velvoitetta, joka perustuu luontodirektiivin
            6 artiklan 2 kohtaan, ei ole Suomessa saatettu täytäntöön.
            Luonnonsuojelulakiin esitetään lisättäväksi
            uudeksi 64 a §:ksi yleinen heikentämiskieltosäännös, jolla
            täydennetään nykyistä lain 66 §:ssä olevaa kieltoa
            myöntää merkittävää heikentymistä aiheuttavalle
            hankkeelle lupaa. Lakiehdotus muodostaa toisiinsa liittyvän
            kokonaisuuden, jossa esitetyllä 64 a §:llä ja
            siihen kytkeytyvällä 65 a—c §:n
            ilmoitus- ja päätösmenettelyllä pyritään
            korjaamaan nykyisen luonnonsuojelulainsäädännön
            puutteet. Valiokunta toteaa esitetyn muutoksen olevan tarpeellinen,
            koska viranomaismenettelyjen ulkopuolelle jäävää toimintaa
            Natura 2000 -alueilla ei luonnonsuojelualueita lukuun ottamatta
            tällä hetkellä säännellä luontodirektiivissä tarkoitetulla
            tavalla. 
         
         
         Hallituksen esityksen perustelujen mukaan ilman lupaa tai muuta
            viranomaishyväksyntää toteutettavia toimenpiteitä,
            joiden voidaan arvioida tietyissä tilanteissa aiheuttavan
            pysyvää vaikutusta Natura 2000 -alueiden luonnonarvoihin, voivat
            olla ainakin metsänkäyttö, maa-ainesten kotitarveotto,
            kiinteistön sisäisten omien teiden rakentaminen,
            latu- tai polkureitin rakentaminen, sähkölinjan
            vetäminen sopimukseen perustuen ilman lunastuslupaa sekä pellonraivaus,
            mikäli siihen liittyvä kuivatusojitus ei edellytä vesilain
            mukaista lupaa tai toimitusta. Viranomaisilla ei ole näiden
            toimenpiteiden osalta nykyiseen lainsäädäntöön
            perustuvaa toimivaltaa estää Natura-alueella lajin
            tai luontotyypin merkittävää heikentymistä.
            Valiokunta korostaa kuitenkin erityisesti sitä, että Natura
            2000 -alueiden mahdollinen merkittävä heikentyminen
            tulee käytännössä jatkossakin
            useimmiten arvioitavaksi lupamenettelyjen yhteydessä, joten
            uusi säännös lähinnä täydentää nykyistä sääntelyä poikkeustilanteissa. 
         
         
         Lakiehdotuksen 65 b §:ssä säädetään
            ilmoituksenvaraisiksi sellaiset toimenpiteet, jotka eivät
            nykyisellään ole ennakkovalvonnan tai ilmoitusmenettelyn
            piirissä mutta joilla Natura-arvioinnin perusteella saattaa
            olla merkittävästi heikentävä vaikutus
            Natura 2000 -alueelle. ELY-keskukselle ehdotetaan säädettäväksi
            lain 65 c §:ssä velvoite ilmoituksen perusteella
            kieltää tai rajoittaa toimenpiteen toteuttaminen
            30 vuorokauden kuluessa, mikäli merkittävää heikentymistä aiheutuisi.
            Valiokunta katsoo, että esimerkiksi metsätalouteen
            liittyvät ilman suunnitelmaa tai ilmoitusta tehtävät
            toimenpiteet ovat usein pienimuotoisia ja todennäköisyys, että niistä aiheutuisi
            Natura 2000 -verkostoon kuuluvan alueen luonnonarvojen heikentymistä, on
            hyvin vähäinen. Valiokunta pitää kuitenkin tärkeänä Natura
            2000 -alueiden maanomistajille kohdistuvaa aktiivista tiedotusta. 
         
         
         Valiokunta toteaa, että ennen kielto- ja rajoituspäätöksen
            antamista ELY-keskuksen on pyrittävä neuvottelemaan
            asiasta toimenpiteestä vastaavan tahon kanssa. Valiokunta
            korostaa sitä, että ELY-keskusten voimavarat luonnonsuojeluasioiden
            hoidossa ovat jo nykyisinkin niukat, joten on tärkeää,
            että uuden tehtävän tarvitsemat resurssit
            turvataan. Toisaalta ELY-keskukselle esityksessä asetettu
            velvoite ilmoituksen perusteella kieltää tai rajoittaa
            toimenpiteen toteuttamista on hallinnollisesti huomattavasti keveämpi
            menettely kuin valmistelussa esillä ollut lupamenettelyjärjestelmä.
            Alustavien arvioiden mukaan ilmoituksia tullee ELY-keskuksiin käsittelyyn
            muutamia kymmeniä vuodessa, joten työmäärän
            lisäys ei ole ilmeisesti kovin suuri.
         
         
         Lakiehdotuksen 53 §:ää esitetään
            lisäksi muutettavaksi siten, että alueen omistajalla
            tai erityisen oikeuden haltijalla olisi oikeus saada korvaus, mikäli
            65 c §:n nojalla annetusta kiellosta tai rajoituksesta
            aiheutuisi merkityksellistä haittaa. Valiokunta pitää tarpeellisena
            ehdotettua korvaussäännöstä,
            joka tukee suojelun yleistä hyväksyttävyyttä. 
         
         
         Muita erityiskysymyksiä
         
         Maa- ja metsätalousvaliokunta on lausunnossaan todennut,
            että hallituksen esityksen perusteluissa ei ole käsitelty
            esitetyn yleisen heikentämiskiellon ja metsästyksen
            välistä suhdetta. Valiokunta toteaa Natura 2000
            -verkostoa koskeviin valtioneuvoston päätöksiin
            perustuen, että luonnonsuojelualueverkoston ulkopuolisilla
            Natura 2000 -alueilla ei ole erityistä tarvetta säännellä metsästystä.
            Valiokunta huomauttaa, että metsästyksen vaikutukset
            Natura 2000 -alueiden suojelutavoitteisiin arvioidaan ja otetaan
            tapauskohtaisesti huomioon silloin, kun alueita perustetaan luonnonsuojelualueiksi,
            ja metsästyksen säätely tapahtuu tarvittaessa
            luonnonsuojelualueen rauhoitusmääräyksillä.
            Valiokunta huomauttaa, ettei metsästykseen ole ympäristöministeriön
            ELY-keskuksilta saamien tietojen perusteella arvioituna liittynyt
            6 artiklan 2 kohdan kannalta ongelmallisia tilanteita, vaan havaitut
            ongelmat ovat liittyneet muun muassa teiden ja sähkölinjojen
            rakentamiseen, maa-ainesten kotitarveottoon, kotitarvehakkuisiin
            ja vesialueiden ruoppauksiin tai vesikasvillisuuden poistamiseen.
            Valiokunta katsookin, että esitetyllä lainmuutoksella
            ei ole ennalta arvioiden käytännössä juurikaan
            vaikutuksia metsästykseen, mutta metsästyksen
            tai minkään muunkaan käyttömuodon
            kategorinen sulkeminen heikentämiskiellon ulkopuolelle
            ei ole kuitenkaan EU:n tuomioistuimen oikeuskäytännön
            mukaan mahdollista.EU:n tuomioistuin on Ranskan tasavaltaa
            koskeneessa ratkaisussa C-241/08 (k. 39) nimenomaisesti
            katsonut, ettei jäsenvaltio ollut noudattanut luontodirektiivin
            6 artiklan 2 kohdan mukaisia velvoitteitaan, koska se oli säätänyt
            yleisluonteisesti, että kalastus, vesiviljely, metsästys
            ja muu metsästyksen kaltainen toiminta, jota harjoitetaan
            voimassa olevissa laeissa ja asetuksissa sallituissa oloissa ja
            niissä määritetyillä alueilla, ei
            ole toimintaa, josta aiheutuu häiriötä tai
            tällaisia vaikutuksia. Valiokunta toteaa lisäksi,
            että kalastusta ei ole käsitelty esityksessä,
            koska ehdotetulla sääntelyllä ei ole
            siihen käytännön vaikutuksia. 
         
         
         Luonnonsuojelulain nykyisen 66 §:n mukaan valtioneuvosto
            voi yleisistunnossaan myöntää luvan Natura
            2000 -aluetta merkittävästi heikentävälle
            hankkeelle, jos se on toteutettava erittäin tärkeän
            yleisen edun kannalta pakottavasta syystä eikä vaihtoehtoista
            ratkaisua ole. Tällaisen poikkeusluvan aiheuttamat heikennykset
            Natura 2000 -verkoston yhtenäisyydelle tai luonnonarvoille
            on kuitenkin korvattava lain 69 §:n mukaisesti.
            Valiokunta toteaa, että voimassa olevassa laissa korvaavista
            toimenpiteistä päättäminen ja
            toimenpiteiden toteuttamis- ja kustannusvastuu ovat osin epäselviä ja
            tulkinnanvaraisia. Hallituksen esityksessä tämä epäkohta
            ehdotetaan korjattavaksi siten, että luonnonsuojelulain 66 §:ään
            lisätään valtioneuvostolle velvoite määrätä korvaavista
            toimenpiteistä samassa yhteydessä, kun se päättää myöntää luvan
            Natura 2000 -alueen suojeluperusteita merkittävästi heikentävälle
            hankkeelle tai suunnitelmalle. Lisäksi hankkeen tai suunnitelman
            toteuttaja vastaa korvaavien toimenpiteiden kustannuksista, joskin
            kustannusvastuuta voidaan tietyissä tapauksissa kohtuullistaa.
            Valiokunnan arvion mukaan uudistus selkeyttää huomattavasti
            korvaavia toimenpiteitä koskevia säännöksiä,
            ja lisäksi kustannusvastuun osoittaminen pääsääntöisesti
            hankkeen tai suunnitelman toteuttajalle on ympäristöoikeudellisen
            aiheuttamisperiaatteen mukainen ratkaisu.
         
         
         Luonnonsuojelulain 68 §:ään
            ehdotetaan lisättäväksi uusi 2 momentti,
            jolla tarkennetaan viranomaisten vastuita ja velvollisuuksia suojelutoimien
            toteuttamisessa. Uuden säännöksen lähtökohtana
            ovat ne Natura 2000 -verkoston suojelun toteuttamistavat, jotka
            on mainittu Suomen verkostoehdotusta ja -ilmoitusta koskevissa valtioneuvoston
            päätöksissä, ja se lainsäädäntö,
            jonka mukaisessa menettelyssä on katsottu voitavan toimeenpanna
            alueiden valinnan perusteena olevien luontoarvojen suojelu. Valtioneuvoston
            päätöksissä on toteuttamistavan
            osalta mainittu luonnonsuojelulain ohella muun muassa erämaalain,
            kalastuslain, maa-aineslain, maankäyttö- ja rakennuslain,
            metsälain, ulkoilulain sekä vesilain mukaiset
            keinot. Näitä ovat hoito- ja käyttösuunnitelmat,
            pienimuotoiset toimenpidesuunnitelmat, alueen käyttöä koskeva kaavoitus
            tai yksittäiset päätökset, kuten
            lupapäätökset tai maa- ja metsätalouden
            ympäristötukia koskevat ratkaisut. Valiokunta
            katsoo, että 68 §:ään
            esitetyllä lisäyksellä täsmennetään
            suojelun toteuttamistapaa säätämällä,
            että edellä mainittujen lakien mukaisia suunnitelmia
            laadittaessa tai päätöksiä tehtäessä otetaan
            kohdennetusti huomioon Natura 2000 -alueiden suojelun perusteena
            olevien luontotyyppien ja lajien ekologiset vaatimukset. Valiokunta
            huomauttaa, että voimassa olevaan lainsäädäntöön
            perustuvista menettelyistä vastaavat jatkossakin nykyiset
            viranomaiset ja toimijat kukin omilla toimialoillaan voimassa olevan
            lainsäädännön mukaisesti.
         
         
         Luontodirektiiviin liittyvässä komission tiedonannossa
            KOM(2004)431 korostetaan sitä, että painopiste
            Natura 2000 -verkoston perustamisprosessin päätökseen
            saamisen jälkeen siirtyy alueiden hoitoon. Valiokunta pitääkin
            tärkeänä tuoda esille Natura 2000 -verkoston
            alueiden suojelun perusteena olevien luonnonarvojen säilyttämiseen,
            lisäämiseen tai parantamiseen tähtäävien
            hoitotoimenpiteiden tärkeä merkitys sekä ennen
            kaikkea niiden taloudellisten ja sosiaalisten edellytysten, kuten
            rahoituksen turvaaminen, pitkällä aikavälillä.