Perustelut
         
         Hallituksen esityksen perusteluista ilmenevistä syistä ja
            saamansa selvityksen perusteella valiokunta pitää esitystä tarpeellisena
            ja tarkoituksenmukaisena. Valiokunta puoltaa lakiehdotusten hyväksymistä seuraavin
            huomautuksin ja muutosehdotuksin.
         
         
         Asumisoikeusjärjestelmä säädettiin
            lailla asumisoikeusasunnoista (650/1990), joka tuli voimaan
            1.8.1990. Järjestelmä tuli siten käyttöön aikana,
            jolloin asuntovuokramarkkinoiden kehittymättömyyden
            vuoksi oli erityinen tarve kohtuuhintaisille asunnoille nuorille
            ja lapsiperheille. Asumisoikeusasuntotuotanto lähti hyvin käyntiin
            jo vuonna 1991. Tuolloin asuntolainojen korkotaso oli noin 13 %,
            mutta asumisoikeustalojen pääomakulut
            määräytyivät aravalainan silloisen
            vuosimaksun mukaan, joka oli 4,5 %. Eroa markkinakorkoon
            oli lähes 9 %. Asumisoikeusasuntoja on
            rakennettu tähän mennessä n. 31 000.
            Viime vuosina asumisoikeusasuntojen rakentaminen on hidastunut samoista syistä kuin
            aravavuokra-asuntojenkin. Korkotaso on alentunut niin, että uusien
            asuntoluottojen keskikorko on matalampi kuin aravalainojen vuosimaksuprosentti,
            ja tonttien hintataso on korkea.
         
         
         Asumisoikeusasuntojen kysyntä on kuitenkin edelleen
            suuri, ja järjestelmä on lähtökohtaisesti edelleen
            tarkoituksenmukainen, vaikka asuntomarkkinatilanne on nyt ratkaisevasti
            toisenlainen kuin 1990-luvun alussa. Asumisoikeusjärjestelmällä on
            edelleen oma asemansa vuokra- ja omistusasumisen välimuotona.
            Asumisoikeusasunnoissa ei ole tulorajoja, ja sen vuoksi asukasrakenne
            on monipuolinen ja asukkaat edustavat kaikkia tulo-, ikä-
            ja ammattiryhmiä. Järjestelmä ehkäisee
            siten osaltaan sosiaalista segregaatiota ja edistää myös
            työvoiman liikkuvuutta, koska se mahdollistaa joustavan
            siirtymisen asumisoikeusasunnosta toiseen paikkakunnalta toiselle.
            Valiokunta painottaa, että järjestelmän säilyttäminen
            ja kehittäminen yhtenä asumismuotona on tämän
            vuoksi tärkeää. 
         
         
         Valiokunta tukee hallituksen esityksen tavoitetta parantaa asumisoikeusjärjestelmän
            kilpailukykyä muiden asumismuotojen joukossa. Ehdotuksilla
            pyritään nostamaan asuntojen käyttöastetta,
            parantamaan toiminnan kannattavuutta ja torjumaan taloudellisia
            riskejä. Asumisoikeustalojen ja -asuntojen rahoitus
            muodostuu yleensä valtion lainasta ja asumisoikeuden haltijoilta
            perittävistä asumisoikeusmaksuista, joina valtion
            lainoin tai korkotuin tuetussa kohteessa saa periä enintään
            15 % hankinta-arvosta. Asumisoikeustalot toimivat omakustannusperiaatteella
            ja saavat menojensa katteen ensisijaisesti asukkailta joko käyttövastikkeina
            tai vuokrina sekä talon hankintainvestointeihin myös
            asumisoikeusmaksuina. Kun mitään muita rahoituslähteitä ei
            ole, on ensisijaisen tärkeää estää asuntojen
            tyhjäkäyttöä. Huoneistojen tyhjäkäyttö nostaa
            asukkaiden käyttövastikkeita, ja pahimmillaan
            voi syntyä kierre, jossa asukkaat muuttavat muihin asumismuotoihin
            korkeiden käyttövastikkeiden vuoksi ja talo ajautuu
            vaikeuksiin. Tällainen kehitys voi vaarantaa myös
            lainojen takaisinmaksun ja asumisoikeuksien lunastuskyvyn.
         
         
         Hallituksen esityksen 1. lakiehdotuksen 4 a § koskee
            asumisoikeuden haltijaksi hyväksyttävän
            valintaa ja edellytyksiä. Pykäläehdotuksen mukaan
            asumisoikeusasunnon tarve-ehdon täyttämistä ei
            enää vaadita asumisoikeusasunnosta toiseen vaihtavalta
            eikä 50 vuotta täyttäneiltä tai sitä vanhemmilta
            hakijoilta. Ehdotettua 50 vuoden ikärajaa ei ole hallituksen
            esityksessä mitenkään perusteltu, mutta
            valiokunnan saaman selvityksen mukaan tarkoituksena on lähinnä ollut ottaa
            huomioon ikääntyvän väestön
            asumistarpeet. Perusteeksi on esitetty esimerkiksi se, että eläkeläisen
            tulot eivät usein riitä vanhassa asunnossa eteen
            tuleviin suuriin peruskorjauksiin ja siksi asumismuodon muutos voi
            olla tarpeen. Toisaalta halutaan vapauttaa pääomia
            joko ennakkoperintönä perillisille tai omaan käyttöön mukavampaan
            elämiseen tai hoito- ja hoivapalvelujen hankintaan, ja
            siksi asumiskustannuksia halutaan leikata. Lisäksi asuntolainojen
            ottamista korkeassa iässä vieroksutaan yleisesti.
            Valiokunta pitää näitä perusteita
            sinänsä ymmärrettävinä ja
            perusteltuina, mutta katsoo, että 50 vuoden ikä ei
            vastaa esitettyjä perusteluja. Kun työssäpysymistä pyritään
            monin tavoin kannustamaan, on eläkeikä 50-vuotiaan
            kohdalla vielä kaukana. Eläkeläisen tuloihin
            sidottu perustelu on siten epätarkoituksenmukainen. Päinvastoin on
            niin, että keski-ikäinen, parhaassa työiässä oleva
            väestö on myös taloudelliselta asemaltaan vakaimmassa
            elämänvaiheessa. Perusteita sille, miksi juuri
            tätä väestönosaa tulisi asumisoikeuslainsäädännössä erityisesti
            tukea, ei ole esitetty.
         
         
         Edellä mainituilla perusteilla valiokunta katsoo, että ehdotettu
            50 vuoden ikäraja on liian alhainen, ja ehdottaa sen nostamista
            55 vuoteen. Koska asumisoikeusasunnoista on pääsääntöisesti
            suuri kysyntä, ei ole perusteita laskea ikärajaa
            epätarkoituksenmukaisen alas, vaan tavoitteena tulee olla
            järjestelmän kohdistaminen niihin, jotka ovat
            eniten tämän asumisvaihtoehdon tarpeessa. Muussa
            tapauksessa minkäänlainen ikäraja ei
            välttämättä ole perusteltu.
            Samalla valiokunta katsoo, että muutoksen vaikutuksia tulee
            seurata ja arvioida tilannetta seurannan perusteella uudelleen.
         
         
         Hallituksen esityksen 1. lakiehdotuksen 45 §:n
            mukaan asumisoikeustalon asuinhuoneistoja voidaan käyttää paitsi
            asumisoikeuden haltijoiden, myös vuokralaisten vakinaisina
            asuntoina. Voimassaolevan pykälän mukaan asumisoikeusasuntoja
            voidaan jo nykyisin käyttää vuokra-asuntoina
            tilapäisesti. Asumisoikeusasuntojen käyttöasteen
            pitämiseksi korkeana ehdotetaan, että myös
            vakinainen vuokra-asuntokäyttö on mahdollista.
            Muutos on myönteinen vuokralaisen aseman kannalta, kun
            pitkäaikainen vuokra-asuminen, joka vuokralaisen näkökulmasta
            on vakinaista, voi saada vakinaisen asunnon suojan. Tästä näkökulmasta
            valiokunta tukee muutosta, mutta korostaa, että tavoitteena on
            asumisoikeusasukkaiden aseman parantaminen eikä muutos
            saa johtaa asumisoikeustalojen muuttumiseen vuokrataloiksi ja järjestelmän
            vähittäiseen murenemiseen. Tätäkin
            kehitystä on tarpeen seurata.
         
         
         Valiokunta tukee myös ehdotusta käyttö-
            ja luovutusrajoituksista vapauttamiseksi siten kuin 1. lakiehdotuksen
            50 b §:ssä ehdotetaan. Muutos on tarpeen, vaikka
            asuntojen käyttöaste on yleisesti ottaen hyvä ja
            asuntojen kysyntä suuri. Tulevaisuudessa voi kuitenkin
            erityisesti muuttotappiopaikkakunnilla olla tarpeen harkita käyttö-
            ja luovutusrajoituksista vapautumista silloin, kun kohteessa on
            niin paljon tyhjäkäyttöä, että se
            korottaa merkittävästi muiden asukkaiden vastiketasoa.
            Valiokunta painottaa, että vapautuksen edellytyksenä pykälässä on,
            että asuntoja ei enää hallita asumisoikeuden
            nojalla. Jos yksikin asumisoikeuden haltija vastustaa muutosta,
            siihen ei ole edellytyksiä. Tämän oikeus halutessaan
            säilyttää asumisoikeusasunto on siten
            kiistaton. Toisaalta on myös todettava, että säännös
            on tarkoitettu äärimmäisen vaikeaan taloudelliseen
            tilanteeseen joutuneiden aseman helpottamiseksi, eikä yleisesti
            sovellettavaksi. Valiokunta pitää säännöksen
            käyttämisen seurantaa olennaisen tärkeänä sen
            varmistamiseksi, että mahdollisuus ei johda keinotteluun. 
         
         
         Valiokunta kiinnittää lopuksi huomiota tarpeeseen
            edelleen kehittää asumisoikeusasukkaiden vaikutusmahdollisuuksia
            omaa asumistaan koskevaan päätöksentekoon.
            Asumisoikeusasumista varten on säädetty asumisoikeusyhdistys-yhteisömuodosta
            lailla 1072/1994, joka tuli voimaan 1.3.1995. Näissä asumisoikeuden
            haltijoilla on päätösvalta kaikissa asioissa.
            Valtaosa asumisoikeusasunnoista on kuitenkin osakeyhtiöiden,
            säätiöiden tai kuntien omistuksessa.
            Näissä asumisoikeuden haltijoilla on osallistumisoikeus
            asumisoikeustaloja koskevaan päätöksentekoon.
            Valiokunnan saaman selvityksen mukaan asumisoikeusyhteisöjen
            välillä on kuitenkin suuria eroja sen suhteen,
            miten asukkaat ovat niiden hallinnossa edustettuna. Valiokunta pitää asukkaiden
            vaikutusmahdollisuuksien kehittämistä erityisen
            tarpeellisena siksi, että vanheneva asuntokanta vaatii
            enemmän korjauksia ja tulevaisuudessa myös peruskorjaustoimintaa,
            joiden kustannuksiin tulee pystyä varautumaan asumiskustannusten
            pitämiseksi tasaisina. Myös perusvastikkeiden
            tasausjärjestelmä edistää asumiskustannusten
            tasaista ja ennakoitavaa kehitystä. Asukkaiden todellinen
            mahdollisuus osallistua talonsa hallintoon edistää ratkaisuja,
            joilla talon hallinnoinnin kustannukset pidetään kohtuullisina.
         
         
         Edellä esitettyyn viitaten valiokunta katsoo, että hallituksen
            esitykseen sisältyvät muutokset ovat asumisoikeusjärjestelmän
            kehityksen kannalta myönteisiä ja parantavat asumisoikeuskiinteistöjen
            menestymismahdollisuuksia muuttuvilla asuntomarkkinoilla. Jatkossakin
            on tärkeää, että asumisoikeus
            säilyy realistisena vaihtoehtona omistusasumiselle ja vuokra-asumiselle.
            Hallituksen esitykseen sisältyvien muutosten vaikutusta
            käytännössä tulee huolellisesti
            seurata ja suunnitelmallisesti edelleen kehittää järjestelmän
            toimivuuden turvaamiseksi ja asukkaiden vaikutusmahdollisuuksien
            parantamiseksi.
         
         
         Valiokunta on lisäksi tehnyt 50 c §:n 1 momenttiin
            teknisen muutoksen pykälän selventämiseksi
            siten, että asetuksenantovaltuudesta säädetään
            erillisessä virkkeessä erikseen.