Perustelut
Hallituksen esityksen perusteluista ilmenevistä syistä ja
saamansa selvityksen perusteella valiokunta pitää esitystä tarpeellisena
ja tarkoituksenmukaisena. Valiokunta puoltaa lakiehdotuksen hyväksymistä muutoin
hallituksen esityksen mukaisena paitsi voimaantulosäännös
muutettuna, seuraavin huomautuksin.
Hallituksen esityksen lähtökohdat
Hallituksen esityksen keskeisenä tavoitteena on selkeyttää vähittäiskaupan
suuryksiköiden sijoittumisen ohjauksen tavoitteita ja periaatteita, vahvistaa
seudullista näkökulmaa ja kokonaisvaltaista otetta
kaupan palveluverkon kehittämisessä ja muutosten
hallinnassa sekä yhdenmukaistaa säännökset
koskemaan kaikkia kaupan toimialoja.
Hallituksen esitys perustuu kaupan sijainnin ohjauksen arviointityöryhmän
raporttiin, jossa katsotaan, että nykyinen ohjausjärjestelmä ei vastaa
kaupan ohjaukseen kohdistuviin vaatimuksiin. Vähittäiskaupan
uudisrakentaminen on viimeisten kymmenen vuoden aikana keskittynyt
voimakkaasti suuriin yksiköihin. Suuryksiköitä on
rakennettu entiseen tahtiin koko 2000-luvun ajan, ja ne ovat lisänneet
markkinaosuuttaan. Ohjauksen kannalta merkittävimpänä muutoksena
on pidetty kaupan yksikkökoon huomattavaa kasvua, sillä hankkeiden
koko on vuosikymmenessä kymmenkertaistunut. Monet erittäin
suuret hankkeet on suunniteltu sijoitettaviksi taajamien ulkoreunoille
paikkoihin, joissa asiointi perustuu lähes kokonaan auton
käyttöön. Hankkeiden koko vaikuttaa ratkaisevasti asiointiliikenteen
määrään ja siihen liittyviin
välillisiin vaikutuksiin, joten hankkeiden suurentuminen
lisää lähtökohtaisesti ohjauksen
tarvetta.
Päivittäistavarakaupan lähipalveluverkon saatavuuden
tavoite on arviointityöryhmän selvitysten mukaan
toteutunut keskeisillä kaupunkiseuduilla. Sen sijaan kaupunkiseutujen
ulkopuolella lähikaupan saavutettavuus on edelleen heikentynyt
vuosina 2000—2008. Myymälärakenteessa
on olennaista myös 200—400 m2:n valintamyymälöiden
ja yli 1 000 m2:n myymälöiden
määrän kasvu, mikä on kompensoinut
muiden myymälöiden vähenemistä.
Tähän kehitykseen vaikutti olennaisesti vuonna
2000 voimaan tullut aukioloaikaa koskeva sääntely,
jolla enintään 400 m2:n myymälöihin
sovellettiin laajempia aukioloaikoja.
Myös paljon tilaa vaativan kaupan konseptit ovat muuttuneet,
ja tällaisissa myymälöissä on yhä enemmän
muun erikoistavarakaupan tarjontaa. Paljon tilaa vaativan kaupan
ja muun vähittäistavarakaupan raja on siten hämärtynyt
ja erikoistavarakaupan vaikutukset ympäristöön
ovat muuttuneet.
Kaupan ohjaustarpeeseen vaikuttavat myös väestön
ikääntyminen ja ilmastonmuutos. Väestön
ikääntyminen lisää voimakkaasti
tarvetta vahvistaa lähipalveluja. Autottomien talouksien osuus
on noin viidennes, ja se on pysynyt ennallaan. Myös verkkokaupan
kasvu voi tulevaisuudessa muuttaa huomattavastikin kaupan rakennetta.
Ilmastostrategiassa on asetettu tavoite vähentää liikenteen
hiilidioksidipäästöjä 15 % vuoteen
2020 mennessä vuoden 2005 tasosta. Valiokunta toteaa, että ostos-
ja asiointimatkojen osuus kaikista henkilöautolla tehtyjen
matkojen suoritteesta (= kilometreistä) on 17 % eli
lähes viidennes. Koko liikenteen osuus kaikista Suomen
kasvihuonekaasupäästöistä on
noin 19 % ja energiantuotannon kasvihuonekaasupäästöistä 25 %.
Henkilöautot aiheuttavat 59 % tieliikenteen kasvihuonekaasupäästöistä.
Ostos- ja asiointimatkakilometreistä tehdään
86 % henkilöautolla. Ostos- ja asiointimatkojen
osuus kaikista henkilöautoliikenteen kasvihuonekaasupäästöistä on
17 % ja kaikesta tieliikenteestä 10 %.
Ostos- ja asiointimatkoista aiheutuvien päästöjen
osuus on noin 1,4 % Suomen kaikista kasvihuonekaasupäästöistä.
Hallituksen esityksen tavoitteena on ostosliikenteen määrän
vähentäminen ohjaamalla suuryksiköt yhdyskuntarakenteeseen.
Valiokunta toteaa, että ostos- ja asiointimatkojen osuuden
muodostuminen on luonnollisesti moniulotteisempi kokonaisuus, johon
vaikuttavat monet muutkin seikat. Valiokunta korostaa kuitenkin,
että ilmastostrategian tavoitteiden toteuttaminen edellyttää joka
tapauksessa aktiivista toimintaa kaikilla liikenteen sektoreilla,
myös ostos- ja asiointiliikenteessä.
Suuryksiköiden suunnitteluvelvoitteen laajentaminen
paljon tilaa vaativaan kauppaan
Hallituksen esityksessä ehdotetaan maankäyttö- ja
rakennuslain 114 §:n 2 momentin kumoamista, mikä merkitsee
tilaa vaativan kaupan ohjauksen tulemista saman sääntelyn
piiriin muun vähittäiskaupan kanssa. Tarve ohjata
paljon tilaa vaativan erikoistavaran kauppaa nykyistä suunnitelmallisemmin
johtuu myymälätyyppien muutoksesta ja niiden yksikkökoon
kasvusta, minkä vuoksi niiden vaikutukset yhdyskuntarakenteeseen
ja ympäristöön ovat muuttuneet merkittävästi.
Myymälätyyppien muutos eli toimialaliukuma on
johtanut paljon tilaa vaativan erikoistavaran kaupan ohjauksessa
tulkintaongelmiin, joiden johdosta lainsäädäntöä on
sovellettu epäyhtenäisesti.
Voimassa olevan lain mukaan seudullisen tilaa vaativan kaupan
sijaintia ei maakuntakaavoissa yleensä osoiteta erikseen,
vaan se sisältyy työpaikka- ja palvelutoiminnoille
varattuihin alueisiin. Muutosehdotuksen tarkoituksena on, että seudullisesti
merkittävät tilaa vaativan kaupan alueet osoitetaan
erikseen omalla merkinnällään, mikä on
perusteltua niiden liikenteellisten ja yhdyskuntarakenteellisten
vaikutusten takia sekä muusta vähittäiskaupasta
poikkeavien sijaintivaatimusten vuoksi.
Tilaa vaativan erikoistavarakaupan osalta ei ole tarkoitus soveltaa
lain perusperiaatetta kaupan suuryksiköiden ohjaamisesta
ensisijaisesti keskusta-alueille, vaan usein muu sijaintiratkaisu
on kaupan laatu huomioon ottaen perusteltu. Kaupunki- ja kuntakeskusten
viihtyisyyden, liikenteen toimivuuden ja kaupunkikuvan kannalta
paljon tilaa vaativa erikoistavarakaupan pakottaminen keskusta-alueille
voi olla vahingollista. Suurten yksiköiden sijoittaminen
keskustaan kaupunkikuvaa ja suojeluarvoja vaalien edellyttää huolellista
suunnittelua. Valiokunta korostaa, että maakuntakaavoissa
voidaan edelleen osoittaa tilaa vaativalle kaupalle sijaintipaikkoja
myös keskustatoimintojen alueiden ulkopuolelle.
Paljon tilaa vaativan erikoistavarakaupan ohjauksen kohtaamia
ongelmia tulevissa käytännön kaavoitustilanteissa
ei ole helppo arvioida ennakkoon. Tästä syystä on
tärkeää, että lain tultua voimaan
tilannetta seurataan ja mahdollisten ongelmien ratkaisemista tuetaan.
Tilaa vaativan erikoistavaran kaupan ohjauksen onnistuminen asettaa
tulevalle ohjeistukselle suuria vaatimuksia.
Hallituksen esityksen mukaan 71 a §:n
sääntelyllä on neljän vuoden
siirtymäaika. Siirtymäkauden aikana kunta voisi
edelleen hyväksyä yleis- tai asemakaavan, jossa
osoitetaan seudullinen tilaa vaativan erikoistavarakaupan yksikkö,
vaikka aluetta ei ole maakuntakaavassa osoitettu vähittäiskaupan
suuryksikölle. Myös rakennuslupa voidaan myöntää paljon
tilaa vaativan kaupan suuryksikölle, vaikka aluetta ei
olisi asemakaavassa erityisesti osoitettu vähittäiskaupan
suuryksiköille.
Siirtymäaika antaa kunnille mahdollisuuden uudistaa
asemakaavojaan nykyisillä tilaa vaativan erikoistavarakaupan
alueilla. Valiokunta ehdottaa voimaantulosäännökseen
teknisluonteista tarkistusta siten kuin edempänä esitetään.
Suuryksiköitä koskevat erityiset sisältövaatimukset
maakunta- ja yleiskaavalle
Vähittäiskaupan suuryksiköitä koskevat
säännökset ovat maankäyttö-
ja rakennuslaissa hajallaan eri asiayhteyksissä. Hallituksen
esityksessä ehdotetaan säännösten
kokoamista laissa omaan lukuun, minkä lisäksi
lakiin ehdotetaan uutta 71 b §:ää maakunta-
ja yleiskaavojen vähittäiskauppaa koskevista erityisistä sisältövaatimuksista.
Esityksessä ehdotetaan uutta säännöstä erityisistä sisältövaatimuksista
yleis- ja maakuntakaavoille. Lakiehdotuksen 71 b § sisältää tavoitteet,
jotka kaavoituksessa tulee ottaa huomioon osoitettaessa varauksia
vähittäiskauppaa varten.
Pykälän mukaan maakunta- ja yleiskaavassa suuryksiköiden
sijoittumista osoitettaessa on katsottava, että
-
suunnitellulla maankäytöllä ei
ole merkittäviä haitallisia vaikutuksia keskusta-alueiden kaupallisiin
palveluihin ja niiden kehittämiseen;
-
alueelle sijoittuvat palvelut ovat mahdollisuuksien
mukaan saavutettavissa joukkoliikenteellä ja kevyellä liikenteellä;
sekä
-
suunniteltu maankäyttö edistää sellaisen palveluverkon
kehitystä, jossa asiointimatkojen pituudet ovat kohtuulliset
ja liikenteestä aiheutuvat haitalliset vaikutukset mahdollisimman vähäiset.
Säännökseen sisältyy myös
velvoite esittää maakuntakaavassa suunniteltujen
vähittäiskaupan suuryksiköiden enimmäismitoitus
ja seudullista merkitystä omaavan suuryksikön
alaraja. Keskustatoimintojen alueiden ulkopuolella tämä on perusteltua,
koska se parantaa mahdollisuuksia arvioida kaupan sijoittumisen
vaikutuksia. Mitoitusvelvoite koskee ehdotetun säännöksen
2 momentin yksityiskohtaisten perustelujen mukaan soveltuvin osin
myös maakuntakaavassa osoitettuja keskustatoimintojen alueita,
sillä ne mahdollistavat vähittäiskaupan
suuryksikön sijoittumisen alueelle. Perustelujen mukaan
mitoituksen osoittamisen tapa riippuisi olosuhteista, ja suurimpien
kaupunkien keskustatoimintojen alueella ei mitoitusta olisi aina
tarpeen osoittaa.
Mikäli kaupan yksiköllä ei ole merkitykseltään
seudullisia vaikutuksia, sitä ei tule osoittaa maakuntakaavassa.
Seudullista merkitystä olevan kaupan yksikön koon
alarajan määrittely maakuntakaavassa selkeyttää kaupan
ohjausta ja suunnittelussa tarvittavan kaavatason valintaa. Kaupan
yksikön seudullista merkitystä arvioidaan tapauskohtaisesti
vaikutusten perusteella. Merkitykseltään seudullisen
kaupan yksikön koon alarajan voidaan sen vaikutusten perusteella
katsoa olevan lähtökohtaisesti suuruusluokkaa
5 000—10 000 kerrosneliömetriä,
ja se voi vaihdella kaupan laadun mukaan.
Valiokunta korostaa, että sisältövaatimukset kokonaisuutena
on pyritty muotoilemaan joustaviksi, jotta alueellisten erityispiirteiden
huomioiminen ja erilaiset olosuhteet maan eri osissa voidaan
ottaa riittävästi suunnittelussa huomioon ja säilyttää maakuntakaavoille
ominainen yleispiirteisyys. Tästä johtuen on perusteltua,
että säännöksessä ei
ole kerrosneliömetrimääräisiä rajoja,
vaan asia ratkaistaan kunkin maakuntakaavan yhteydessä.
Yleispiirteisyyden vaatimus koskee myös ehdotettua mitoitusvelvoitetta.
Valiokunta pitää tärkeänä,
että maankäyttö- ja rakennuslain mukaista
maakuntakaavoituksen roolia kaavajärjestelmässä ja
pitkän tähtäimen yleispiirteisenä,
joustavana suunnitteluvälineenä ei hämärretä liian
yksityiskohtaisella kaupan laadun ja mitoituksen määrittelyllä.
Maakuntakaavan sisältö, esitystapa ja -tarkkuus
on edelleenkin voitava ratkaista maakunnan omien suunnittelutarpeiden
pohjalta. Kaavan vahvistusmenettelyn tulee perustua maakuntavaltuuston
keskeiseen asemaan kaavan sisältöä arvioitaessa.
Valiokunta toteaa myös, että palveluverkkoselvityksessä tutkittu
kaupan kokonaismitoitus antaa mahdollisuuksia osoittaa vaihtoehtoisia
sijaintipaikkoja, mutta tarpeettoman tiukoilla määrittelyillä jo
maakuntakaavoituksen vaiheessa voi olla kilpailua rajoittavia vaikutuksia.
Hallituksen esityksen perusteluissa onkin käsitelty taloudellisia
vaikutuksia ennen kaikkea kilpailun edellytysten näkökulmasta.
Toimivan kaupan kilpailutilanteen ja kaupan konseptien muuttumisen
vuoksi kaavaratkaisuissa on syytä olla joustavuutta ja
jättää vaihtoehtoja toteutukseen. Käytännössä on
eräillä alueilla tärkeimmät
kaupan uudet aluevaraukset toteutettu avoimella kilpailumenettelyllä.
Keskustojen ensisijaisuus suuryksikköjen sijaintipaikkoina
Lakiehdotuksen 71 c §:n mukaan vähittäiskaupan
suuryksiköiden ensisijainen sijaintipaikka on keskusta-alue,
ellei muu sijainti kaupan laatu huomioon ottaen ole perusteltu.
Pykälän 2 momentin mukaan merkitykseltään
seudullisen vähittäiskaupan suuryksikön
sijoittaminen maakuntakaavan keskustatoiminnoille tarkoitetun alueen
ulkopuolelle edellyttää, että vähittäiskaupan
suuryksikön sijoituspaikaksi tarkoitettu alue on maakuntakaavassa
erityisesti osoitettu tähän tarkoitukseen.
Kaupan sijainnin ohjauksen keskeinen periaate, keskustojen ensisijaisuus
suuryksiköiden sijaintipaikkana, ei tällä hetkellä ilmene
selkeästi laista. Maankäyttö- ja rakennuslain
58 §:n sanamuoto on myös ollut omiaan
hämärtämään sitä, että asemakaavaa
valmisteltaessa kaavahierarkiaa tulee noudattaa. Voimassa
olevan 58 §:n mukaan nimittäin suuryksikköä ei
saa sijoittaa maakunta- tai yleiskaavan keskustatoiminnoille tarkoitetun
alueen ulkopuolelle, ellei alue ole asemakaavassa erityisesti osoitettu
tätä varten. Tämän on toisinaan
ymmärretty merkitsevän, ettei yleispiirteistä kaavoitusta
tarvitse tältä osin noudattaa. Asian selventäminen
lakiehdotuksen 71 c §:n mukaisesti on
valiokunnan mielestä perusteltua.
Valiokunta kiinnittää erityistä huomiota
rakennusperinnön suojeluarvojen vaalimiseen, kun suuryksikköjä sijoitetaan
keskusta-alueille. Maankäyttö- ja rakennuslain
tavoitteisiin kuuluu myös rakennetun ympäristön
kauneuden ja kulttuuriarvojen vaaliminen. Tavoite konkretisoituu
kaavojen sisältövaatimuksissa, jotka edellyttävät
rakennettuun ympäristöön liittyvien
arvojen vaalimista ja sisältävät niihin
liittyvien erityisten arvojen hävittämiskiellon
(54 §).
Keskusta-alueiden ensisijaisuus suurten kaupan yksiköiden
sijaintipaikkoina sisältyy jo voimassa olevaan lakiin,
joten tältä osin hallituksen esityksellä vain
selvennetään lain sisältöä.
Paljon tilaa vaativan erikoistavaran kaupan ottaminen suunnitteluvelvoitteen
piiriin ei myöskään vaikuta rakennetun
ympäristön arvojen huomioon ottamisen
vaatimukseen. Keskusta-alueen ulkopuolinen sijainti on
edelleen mahdollinen, kun se perustellaan kaavallisen suunnittelun
ja vaikutusselvitysten kautta. Valiokunta kuitenkin korostaa viitaten
rakennusperinnön suojelua koskevasta laista antamaansa
mietintöönHallituksen esitys 101/2009
vp laiksi rakennusperinnön suojelemisesta sekä laeiksi
maankäyttö- ja rakennuslain 57 ja 166 §:n
ja rikoslain 48 luvun 6 §:n muuttamisesta —YmVM
3/2010 vp., että yksittäisen rakennuksen
suojelun lisäksi suojelun kohteena voi olla myös
rakennuksen välitön ympäristö eli
kokonaisuuksien säilyttäminen on tärkeää.
Valiokunta korostaa myös sitä, että kulttuurihistoriallisesti
arvokkaan rakennuskannan suojelemiseksi on usein tarpeen rajoittaa
esimerkiksi raskaan liikenteen kulkua rakennusten välittömässä läheisyydessä. Myös
liikennettä on kaavoituksessa tehtävin ratkaisuin
ohjattava siten, että siitä ei aiheudu vaaraa
suojellulle rakennuskannalle.
Suuryksikön kerrosneliömetriraja
Lakiehdotuksen 71 a §:n mukaan vähittäiskaupan
suuryksiköllä tarkoitetaan nykyisen lain mukaisesti
yli 2 000 kerrosneliömetrin suuruista vähittäiskaupan
myymälää tilaa vievään
kauppaan laajennettuna siten kuin aikaisemmin on todettu.
Talousvaliokunta ehdottaa, että kokoraja nostetaan
4 000 kerrosneliömetriin, kun sääntely
tulee koskemaan kaikkia vähittäiskaupan suuryksiköitä tilaa
vievä erikoiskauppa mukaan lukien ja kaikki kaupan toimialat
tulevat sijainninohjauksen piiriin. Vähittäiskaupan
suuryksikkö voitaisiinkin sijoittaa keskusta-alueen ulkopuolelle
silloin, kun se on perusteltua muun ohella laajan tonttitarpeen
vuoksi. Tehokas logistiikka puoltaa tiettyjen kaupanalojen ja liikenneväylien
puutteiden vuoksi myös muiden suuryksiköiden sijoittamista
muualle kuin keskustaan. Vähittäiskaupan suuryksiköitä on
käytännössä vaikeaa tai mahdotonta
sijoittaa valmiiksi rakennetulle keskusta-alueelle.
Neliömäärän korottamisen
vaihtoehtona talousvaliokunta esittää harkittavaksi,
että vähittäiskaupan suuryksikön
alaraja hyväksytään hallituksen esityksen
mukaisena eli yli 2 000 kerrosneliömetriä ja
että selkeästi määriteltävän paljon
tilaa vaativan erikoiskaupan, kuten auto- ja huonekalukaupan, alarajaksi
säädetään 4 000 kerrosneliömetriä.
Ympäristövaliokunta on harkinnut kokorajan muutostarvetta
päätyen tukemaan ehdotettua 2 000 kerrosneliömetrin
rajaa. Suuryksikön kokorajan nostaminen helpottaisi suurempien
kaupan yksiköiden sijoittumista keskusta-alueiden ulkopuolelle,
mikä johtaisi lain tavoitteiden vastaisesti myymälöiden
vähenemiseen keskusta-alueilta ja asiointietäisyyksien
pidentymiseen erityisesti päivittäistavarakaupan
osalta. Palvelujen saavutettavuuden heikkeneminen lisäisi henkilöauton
käyttöä ja kasvattaisi kasvihuonekaasupäästöjä.
Valiokunta viittaa myös tässä mietinnössä jo aikaisemmin
esittämäänsä kielteiseen kehitykseen
palvelujen saatavuuden suhteen, joka on hallituksen esityksen keskeinen
peruste. Päivittäistavarakaupan lähipalveluverkon
saatavuuden tavoite on toteutunut keskeisillä kaupunkiseuduilla,
mutta sen sijaan kaupunkiseutujen ulkopuolella lähikaupan
saavutettavuus on edelleen heikentynyt vuosina 2000—2008.
Myymälärakenteessa on olennaista myös
200—400 m2:n valintamyymälöiden
ja yli 1 000 m2:n myymälöiden
määrän kasvu, mikä on kompensoinut
muiden myymälöiden vähenemistä.
Tämän kehityksen myönteiset piirteet
perustuvat valiokunnan käsityksen mukaan 2 000
kerrosneliömetrin ohjausvaikutukseen. Valiokunta toteaa
samalla, että vähittäiskaupan suuryksikön kokoraja,
2 000 kerrosneliömetriä, ei ole lain voimassaoloaikana
estänyt suuryksiköiden toteutumista, vaan päinvastoin
niitä on rakennettu entiseen tahtiin.
Valiokunta muistuttaa vielä siitä, että merkitykseltään
paikalliset vähittäiskaupan suuryksiköt
ratkaistaan kuntakaavoissa, vaikka ne olisivat kooltaan yli 2 000
kerrosneliömetriä, sillä maakuntakaavoissa
tulee osoittaa vain seudullista merkitystä sisältävät
yksiköt.
Myymälän kerrosalaan lasketaan myyntipinta-alan
lisäksi kaikki muut myymälän edellyttämät
tilat, kuten varastot, sosiaaliset tilat, jätehuoltotilat
ja muut näihin rinnastettavat tilat. Kaupan myyntipinta-alaan
puolestaan lasketaan asiakkaiden käytössä oleva
kokonaisala (tavara-alueet, käytävät,
kassa-alue, sovitustilat, tuulikaappi), myyntitiskit ja näyteikkunat
sekä myyntitiskien takana oleva, myyjiä varten
varattu tila. Kaupan toimintojen kehitys on vaikuttanut siihen,
millä tavoin myymälän kerrosala jakautuu
myyntipinta-alaan ja muihin tiloihin. Myös toimialalla
on merkitystä tilantarpeen jakautumiseen. Erityisesti päivittäistavarakaupassa
on teknisten tilojen tarvetta myymälän jätehuollon
ja kierrätyksen, esimerkiksi pullonpalautusten, järjestämisen
vuoksi. Valiokunnan pyytämien tietojen perusteella voidaan
arvioida, että merkittävää kasvua
muiden kuin myyntipinta-alaan luettavien tilojen tilantarpeessa
ei kuitenkaan ole viimeisten kymmenen vuoden aikana tapahtunut,
joten 2 000 kerrosneliömetrin raja on tältäkin
osin edelleen perusteltu.
Valiokunta katsoo myös, että tilaa vievälle kaupalle
ei ole mahdollista säätää erillistä kerrosneliömetrirajaa.
Valiokunta viittaa hallituksen esityksen valmistelun aikana teetettyyn
selvityksen, jonka mukaan tilaa vaativan kaupan toimialoilla kerrosalan
vaihtelu toimialojen välillä on hyvin suuri. Suurimmat
kerrosalat ovat auto-, rauta- ja puutarhakaupalla, joista valtaosa on
yli 2 000 kerrosneliömetriä. Huonekalu-
ja maatalouskaupan myymälöistä noin puolet
on kooltaan yli 2 000 kerrosneliömetriä.
Tarkasteltaessa tilaa vaativan kaupan myymälöitä kokonaisuutena
selvityksessä havaittiin se, että yli puolet tarkastelluista
myymälöistä oli kerrosalaltaan alle 2 000
kerrosneliömetriä eli vähittäiskaupan
suuryksikkömääritelmän kokorajan. Uusimpien
tietojen mukaan noin 17 % tilaa vaativan erikoistavarakaupan
sijaintirakennuksista on kooltaan vähintään
2 000 kerrosneliömetriä, eli 83 % myymälöistä on
kooltaan alle 2 000 kerrosneliömetriä ja ovat
siten lainmuutoksen jälkeenkin lain soveltamisalan ulkopuolella.
Edellä esitettyyn viitaten valiokunta katsoo, ettei
tilaa vaativalle kaupalle ole perusteltua asettaa muusta vähittäiskaupasta
erillistä kokorajaa. Erillinen kokoraja säilyttäisi
laissa tulkinnanvaraiseksi osoittautuneen jaottelun ja voisi johtaa
uudenlaisten tulkintaongelmien syntymiseen. Tilaa vaativan kaupan
eri toimialojen myymäläkerrosalan suuren vaihtelun
vuoksi perusteltua tasoa erilliselle kokorajalle on myös
vaikea asettaa.
Kaupan sijainnin ohjauksen periaatteiden kokonaisuus ja sääntelytapa
Hallintovaliokunta katsoo, että esillä oleva
normikokonaisuus on kaikkiaan sekava ja vaatii olennaista selkiyttämistä,
koska sen vaikutukset riippuvat merkittävässä määrin
lain soveltamisen käytännöistä ja
tarkemmista määritelmistä. Hallintovaliokunta
toteaa maakuntakaavan sisältövaatimusten olevan
käytännössä sellaisia, että ympäristöministeriölle
jää tosiasiallisesti huomattavan laaja ja luonteeltaan
paljolti vapaa harkintavalta vahvistaa tai olla vahvistamatta kaava.
Hallintovaliokunta tähdentää eri ministeriöiden
välistä yhteistyötä kaavan vahvistamismenettelyssä sekä esittää harkittavaksi
vahvistamisen siirtämistä valtioneuvoston yleisistunnossa
päätettäväksi.
Hallintovaliokunta korostaa vielä, että palvelujen
säilymistä koskevat mekanismit ovat muutoinkin
paljon moniulotteisempia ja kilpailun vapauteen liittyvät
seikat on otettava huomioon. Kulkuyhteyksien kannaltakaan asiat
eivät ole yksioikoisia. Joissakin tilanteissa voidaan pitää perusteltuna
ja mahdollisena sijainninohjauksen vahvistamista keskusta-alueiden
suuntaan. Toisaalla voi tilanne olla päinvastainen. Tarkastelukulman
tuleekin olla alueellisen kehityksen kannalta ja muutoinkin hallituksen
esityksessä lausuttua laajempi.
Talousvaliokunta puolestaan katsoo lausunnossaan, että kun
ympäristöministeriön maakuntakaavan vahvistamisvalta
on sidottua oikeusharkintaa, uusilla säännöksillä ohjataan
myös ympäristöministeriön päätöksentekoa
nykyistä täsmällisemmin. Talousvaliokunta
esittää kuitenkin myös, että kaavan
vahvistamista arvioidessaan ympäristöministeriön
on otettava huomioon hankkeen seudulliset ja paikalliset vaikutukset,
kuten hankkeen työllistämisvaikutukset, ohikulkuliikenteen
ja matkailijoiden palvelutarpeet sekä työssäkäyntialueet
ja työmatkaliikenne. Edellä esitettyyn viitaten
ympäristövaliokunta edellyttää,
että
hallitus selvittää sitä, miten
olemassa olevat työssäkäyntialueet otetaan
riittävästi huomioon kaupan suuryksiköiden
sijoittamista koskevien kaavaratkaisujen vaikutusarvioinneissa (Valiokunnan
lausumaehdotus 1).
Ympäristövaliokunta toteaa, että maankäyttö-
ja rakennuslain 28 § sisältää maakuntakaavan
sisältövaatimukset ja kytkee valtakunnalliset alueidenkäyttötavoitteet
osaksi maakuntakaavan sisältövaatimuksia. Maakuntakaavoituksessa
on huolehdittava valtakunnallisten alueidenkäyttötavoitteiden
huomioon ottamisesta siten, että edistetään
niiden toteuttamista. Kaupan suuryksiköiden aluevarausten
laillisuutta arvioitaessa kiinnitetään erityistä huomiota
seuraaviin 28 §:ssä säädettyihin
sisältövaatimuksiin: 1) maakunnan tarkoituksenmukainen
alue- ja yhdyskuntarakenne, 2) alueidenkäytön
ekologinen kestävyys, 3) ympäristön ja
talouden kannalta kestävät liikenteen ja teknisen
huollon järjestelyt ja 4) maakunnan elinkeinoelämän
toimintaedellytykset.
Maakuntakaavan sisällön laillisuutta arvioitaessa
edellä mainittujen sisältövaatimusten ohella
arvioidaan myös kaavan suhde valtakunnallisiin alueidenkäyttötavoitteisiin.
Näistä tavoitteista sovellettaviksi tulevat erityisesti
yhdyskuntarakennetta ja liikennettä koskevat seuraavat
tavoitteet:
-
Kaupunkiseutuja kehitetään
tasapainoisina kokonaisuuksina siten, että tukeudutaan
olemassa oleviin keskuksiin.
-
Alueidenkäytön suunnittelussa uusia
huomattavia asuin-, työpaikka- tai palvelutoimintojen alueita
ei tule sijoittaa irralleen olemassa olevasta yhdyskuntarakenteesta.
Vähittäiskaupan suuryksiköt sijoitetaan
tukemaan yhdyskuntarakennetta. Näistä tavoitteista
voidaan poiketa, jos tarve- ja vaikutusselvityksiin perustuen pystytään
osoittamaan, että alueen käyttöönotto on
kestävän kehityksen mukaista.
-
Maakuntakaavoituksessa ja yleiskaavoituksessa tulee
edistää yhdyskuntarakenteen eheyttämistä ja
esittää eheyttämiseen tarvittavat toimenpiteet.
-
Erityisesti kaupunkiseuduilla on varmistettava henkilöautoliikenteen
tarvetta vähentävä sekä joukkoliikennettä,
kävelyä ja pyöräilyä edistävä liikennejärjestelmä.
-
Kaupunkiseuduilla on myös varmistettava palvelujen
saatavuutta edistävä keskusjärjestelmä ja
palveluverkko sekä selvitettävä vähittäiskaupan
suuryksiköiden sijoittuminen.
Ympäristövaliokunta katsoo, että hallituksen esityksellä täsmennetään
kaupan sijainnin ohjauksessa huomioon otettavia tavoitteita
lain tasolla, mitä on pidettävä lähtökohtaisesti
kannatettavana. Kun kysymys on huomattavia vaikutuksia aiheuttavan
elinkeinoelämän haaran, kaupan, sijoittamisratkaisuista
ja ratkaisuihin liittyy toisistaan voimakkaasti eroavia, ristiriitaisia näkemyksiä,
on perusteltua täsmentää sääntelyä lain
tasolla sen sijaan, että asia jää toisaalta
maakuntakaavan varsin yleisluonteisten, yleisten sisältövaatimusten
ja toisaalta valtakunnallisten alueidenkäyttötavoitteiden
varaan.
Valiokunta huomauttaa, että valtakunnalliset alueidenkäyttötavoitteet
eivät ole lainsäädäntöä,
vaan valtioneuvoston päätöksellä hyväksytyt
periaatteet, vaikka niitä on eduskunnassa käsiteltyValtioneuvoston
selonteko valtakunnallisista alueidenkäyttötavoitteista
VNS 2/2000 vp — YmVM 10/2000 vp..
Valiokunta viittaa lausuntoonsa valtakunnallisten alueidenkäyttötavoitteiden
tarkistamisestaYmVL 11/2008 vp — MINS 3/2008
vp (Ministeriön selvitys valtakunnallisten alueidenkäyttötavoitteiden tarkistamisesta).,
jossa valiokunta korostaa, että kaavajärjestelmän
lähtökohdat ja alueidenkäyttötavoitteiden
ohjaava ja yhteensovittava rooli huomioon ottaen tavoitteilla on
oma tärkeä asemansa, mutta yksin niiden avulla
ei voida vastata kaikkiin valtakunnan tasoisiin alueidenkäytön haasteisiin.
Tämän tulee olla lähtökohtana
myös alueidenkäyttötavoitteiden kehittämisessä siten, että tavoitteisiin
sisällytetään keskeisimmät valtakunnallista
ohjausta vaativat, maankäyttö- ja rakennuslain
ohjausjärjestelmän alaan kuuluvat tavoitteet eikä tavoitteiden
määrää ja yksityiskohtaisuutta
lisätä tarpeettomasti.
Valiokunta katsoo mainitussa lausunnossaan edelleen, että se,
miten valtakunnalliset alueidenkäyttötavoitteet
konkretisoituvat kaavoituksessa, vaihtelee tapauskohtaisesti ottaen huomioon
olosuhteet ja tarvittava yhteensovittaminen muiden tavoitteiden
kanssa. Lähtökohtana on kunnan tai maakunnan liiton
ratkaisuvalta siitä, millä tavalla valtakunnallinen
alueidenkäyttötavoite toteutetaan niiden ratkaisuvaihtoehtojen
puitteissa, jotka ovat tavoitteen mukaisia. Alueidenkäytön
suunnittelu on luonteeltaan kokonaisvaltaista ja eri intressejä yhteen
sovittavaa toimintaa, jossa tunnistetaan toiminnalliset tarpeet
ja sovitetaan ne ympäristön vaatimuksiin. Tämä edistää ympäristöllisten
näkökohtien riittävän laaja-alaista
tarkastelua ja varhaista huomioon ottamista kaavoituksessa ennen
hankekohtaisia ratkaisuja ja erityislakien mukaisia menettelyjä.
Tavoitteiden yleispiirteisyys on sopusoinnussa kuvatun lähtökohdan
kanssa.
Hallituksen esitys korostaa maakunnan liittojen roolia kaupan
ohjauksessa. Valiokunta korostaa, että maakuntakaavoituksen
tulee pystyä vastaamaan jatkossa entistä paremmin
erilaisiin ajankohtaisiin ohjaustarpeisiin, joista yksi on kaupan
sijoittuminen. Kaavaprosessit tulee saada sujuvammiksi ja lyhyemmiksi.
Tämä edellyttää toimivaa ja
tuloksellista yhteistyötä liittojen ja kuntien
sekä liittojen ja ympäristöhallinnon välillä maakuntakaavaa
laadittaessa. Valiokunta korostaa, että ministeriön
tulee viranomaisneuvotteluissa ja epävirallisissa keskusteluissa
toimia aktiivisesti ministeriön näkemyksen välittämiseksi
kaavan valmisteluun. Valiokunta toteaa, että maakuntakaavan
vahvistamista koskeva asia siirretään voimassa
olevan lainsäädännön mukaan
valtioneuvoston ratkaistavaksi, jos ministeriöiden kannat
ovat oleellisilta osiltaan eriävät (31.4 §).
Panostaminen yhteistyöhön valmisteluvaiheessa
vaikuttaa osaltaan siihen, ettei tähän menettelyyn
tarvitsisi turvautua.
Ympäristöministeriö on käynnistämässä maankäyttö-
ja rakennuslain toimivuusarviointia. Valiokunta katsoo, että tässä yhteydessä on tarpeen
selvittää mahdollinen tarve säätää muiden
toimintojen sijainnin ohjauksesta täsmällisemmin
laissa ottaen huomioon valtakunnallisten alueidenkäyttötavoitteiden
oikeudellinen asema. Lisäksi tulee tarkastella maakuntakaavojen
vahvistamismenettelyyn liittyviä käytännön näkökohtia
ja kehittämistarpeita. Myös ympäristövaikutusten
arviointimenettelyn soveltamista kaupan suuryksiköihin
on selvitettävä ainakin yli 60 000 kerrosneliömetrin
suuryksikköjen osalta. Edellä esitettyyn viitaten
valiokunta edellyttää, että
hallitus selvittää maankäyttö-
ja rakennuslain toimivuusarvioinnin yhteydessä mahdollista
tarvetta säätää muiden toimintojen
sijainnin ohjauksesta täsmällisemmin laissa ottaen
huomioon valtakunnallisten alueidenkäyttötavoitteiden
oikeudelliven asema sekä selvittää maakuntakaavojen
vahvistamismenettelyyn liittyviä käytännön
näkökohtia ja kehittämistarpeita
(Valiokunnan lausumaehdotus 2).
Muiden ohjauskeinojen käyttö
Valiokunta korostaa, että kaupan sijaintiin, kokoon
ja toimintaperiaatteisiin voidaan vaikuttaa kaavoituksen ohella
monilla muilla ohjauskeinoilla. Kaupan aukiololainsäädäntö on
yksi hyvin voimakas kaupan rakenteeseen vaikuttava tekijä,
ja lainsäädännön vaikutuksia
on syytä selvittää.
Valiokunta viittaa myös kaupan sijainnin ohjauksen
arviointityöryhmän raporttiin, jossa työryhmä toteaa
yhdyskuntien toimivuuden, palvelujen saatavuuden ja elinympäristön
laadun kannalta keskeisiä keinoja olevan aukiolosäännösten
ohella yhteisöverotuksen, kiinteistöverotuksen
ja päästöjen hinnoittelun keinot. Näillä voidaan
lisätä keskustojen vetovoimaa kaupan sijaintipaikkoina.
Esimerkiksi yhteisövero maksetaan yrityksen sijaintikuntaan,
mikä on osaltaan aiheuttanut epätervettä kilpailua
samalla seudulla sijaitsevien kuntien kesken. Tämä on
vaikuttanut kaupan hankkeiden epätarkoituksenmukaiseen
sijoittumiseen kaupunkiseuduilla.
Valiokunta pitää työryhmän
tavoin muidenkin ohjauskeinojen selvittämistä tarpeellisena
ja esittää, että valtiovarainministeriö osaltaan
selvittää taloudellisten ohjauskeinojen käyttömahdollisuuksia
kaupan sijainnin ohjauksen tavoitteiden tukemiseksi.
Valiokunta korostaa lisäksi, että kaupan ohjauksessa
ja vaikutusten arvioinnissa tarvitaan tietoa muun muassa kaupan
sijoittumisesta, ostovoimasta, väestöstä,
yhdyskuntarakenteesta, työssäkäyntialueista
sekä liikenteestä. Ohjauksen toimivuus edellyttää,
että kaupan kehittymistä ja tähän
vaikuttavia tekijöitä voidaan seurata. Suunnittelu
ja seuranta edellyttävät laadukkaita paikkatietoaineistoja
ja tietojärjestelmiä.
Edellä esitettyyn viitaten valiokunta edellyttää,
että
hallitus seuraa yleisesti lain täytäntöönpanon
vaikutuksia palveluverkon ja palvelujen saatavuuden kehittymiseen
ja kaupan kilpailuedellytyksiin, kehittää asianmukaisia
tietojärjestelmiä sekä selvittää muiden,
erityisesti taloudellisten ohjauskeinojen, käyttömahdollisuuksia tavoitteiden
edistämiseksi (Valiokunnan lausumaehdotus 3).
Voimaantulosäännöksen perustelut
Voimaantulosäännösehdotuksen mukaan
lain 71 a § tulee voimaan vasta neljän
vuoden kuluttua lain voimaantulosta. Koska hallituksen esityksellä ehdotetaan
kumottavaksi 114 §, joka sisältää vähittäiskaupan
suuryksikön määritelmän, ei
sääntelyn seurauksena olisi neljään
vuoteen voimassa lainkaan suuryksikön määritelmää.
Tämän johdosta valiokunta ehdottaa voimaantulosäännöstä muutettavaksi
siten, että lain 71 a §:ää sovelletaan
muutoin heti, mutta paljon tilaa vaativaan erikoistavarakauppaan
vasta neljän vuoden kuluttua lain voimaantulosta.