Perustelut
         
         Hallituksen esityksen perusteluista ilmenevistä syistä ja
            saamansa selvityksen perusteella valiokunta pitää esitystä tarpeellisena
            ja tarkoituksenmukaisena. Valiokunta puoltaa lakiehdotuksen hyväksymistä muuttamattomana
            seuraavin huomautuksin.
         
         
         Investointiavustusta erityisryhmien asunto-olojen parantamiseksi
            uudisrakentamiseen, perusparannukseen ja asuntojen hankintaan on myönnetty
            vuodesta 2005 alkaen. Avustusjärjestelmä on osoittautunut
            hyvin tarpeelliseksi, ja avustuksia on haettu enemmän kuin
            niitä on voitu valtuuden puitteissa myöntää.
            Kaikissa tapauksissa nykyinen avustustaso ei kuitenkaan ole
            tarpeeksi korkea erityisryhmän tarpeisiin soveltuvien asuntojen
            rakentamiseksi. Esityksen tavoitteena on parantaa erityisesti pitkäaikaisasunnottomien,
            opiskelijoiden ja vammaisten asuntotilannetta nostamalla avustusprosenttien
            suuruutta, jotta heille soveltuvien vuokra-asuntojen tarjontaa voidaan
            lisätä. Valiokunta pitää esitystä erittäin
            tarpeellisena, sillä erityisesti pitkäaikaisasunnottomuuteen
            ja vammaisten asumiseen liittyy suuria haasteita, joihin erityinen
            panostus on välttämätöntä.
         
         
         Erityisen vaikea haaste on pitkäaikaisasunnottomuuden
            poistaminen. Sosiaalisten, terveydellisten ja taloudellisten seurausvaikutusten
            perusteella arvioituna pitkäaikaisasunnottomuus muodostaa
            asunnottomuuden vaikeimman haasteen. Moniongelmaisille pitkäaikaisasunnottomille
            tarvitaan heidän tarpeisiinsa soveltuvia asuntoja. Pitkäaikaisasunnottomuuden
            vähentämisohjelman mukaan tavoitteena on luopua
            asteittain asuntoloiden käytöstä asunnottomien pitkäaikaiseen
            asumiseen ja korvata ne itsenäisen, tuetun ja valvotun
            asumisen mahdollistavilla asumisyksiköillä. Ratkaisuja
            tarvitaan esimerkiksi päihde- ja mielenterveysongelmaisille
            soveltuvien asumismuotojen kehittämiseksi. Esillä on
            ollut myös käytännön tarve hankkia
            yksittäis- tai ryhmäasuntoja pitkäaikaisasunnottomille.
            Tätä tarvetta ei usein voida toteuttaa, koska hankinta-
            tai korjauskustannukset muodostuvat niin korkeiksi, että asumiskustannukset
            nousevat vuokranmaksukykyyn nähden kohtuuttomiksi. Valiokunta
            tukee avustusprosentin nostamista 50 prosenttiin tärkeänä parannuksena
            korostaen samalla, että pitkäaikaisasunnottomuuteen kohdentuvia
            toimenpiteitä tulee tukea johdonmukaisella asunto- ja sosiaalipolitiikalla,
            jolla myös tehostetaan asunnottomuuden ennaltaehkäisyä.
            Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskus ARA osoittaa pitkäaikaisasunnottomuuden
            vähentämisohjelman piiriin hyväksyttäville
            hankkeille erityisryhmien investointiavustusta vuosina 2008—2011
            enintään 20 miljoonaa euroa/vuosi.
         
         
          Eri vammaisryhmien osalta tarvetta on paitsi vuokra-asunnoista
            yleensä erityisesti tukiasunnoista ja tehostetusta palveluasumisesta.
            Kehitysvammaisia on laitoshoidossa tällä hetkellä noin
            2 300 henkilöä, joista vain 100—200:n
            arvioidaan tarvitsevan laitoshoidon tasoista hoitoa ja
            joiden asuminen tulisi järjestää normaalissa
            asuinympäristössä. Laitoksissa asuu tällä hetkellä paljon
            sellaisia kehitysvammaisia, jotka pystyisivät asumaan tavallisissa
            asunnoissa tai kehitysvammaisten ryhmäkodeissa, kun riittävät
            tukipalvelut ovat saatavilla. Siirtyminen laitosasumisesta avohoitopainotteiseen
            palvelurakenteeseen edellyttää rakenteellista
            muutosta asuntotuotannossa. Myös osa vanhempiensa luona
            asuvista kehitysvammaisista haluaisi asua itsenäisesti,
            tai heidän vanhempansa eivät enää iän
            vuoksi pysty hoitamaan heitä kotona. Valiokunta korostaa
            hallituksen esityksen tavoin yhdenvertaisuusperiaatteen edellyttämää vammaisen
            henkilön mahdollisuutta asua muun väestön joukossa.
            Kehitysvammaisten asumistarpeisiin vastaamiseksi ja laitoshoidon
            korvaamiseksi on arvioitu tarvittavan vuosittain noin 600 uutta asuntoa.
            Myös vammaisten opiskelijoiden palvelutarpeeseen tulee
            pystyä vastaamaan.
         
         
         Valiokunta korostaa tarvetta tukea kohtuuhintaista vuokra-asuntotuotantoa
            erityisesti mainittujen ryhmien asuntotilanteen parantamiseksi. Kohtuuhintaista
            vuokra-asuntotuotantoa tulee tukea myös yleisen maa- ja
            asuntopolitiikan keinoin. Esimerkiksi Helsingin seudulla riittämätön
            tonttitarjonta on muodostunut keskeiseksi asuntotuotannon esteeksi.
            Hallituksen asuntopoliittisen ohjelman sekä Helsingin seudun
            kuntien ja valtion tekemän aiesopimuksen tavoitteena
            on nostaa alueen vuosittainen asuntotuotanto 12 000—13
            000 asuntoon. Tällä hetkellä edellytykset
            vuokra-asuntotuotannon lisäämiselle ovat aiempaa
            paremmat myös suhdannenäkökulmasta, kun
            omistusasuntotuotannon kasvu on hiipunut ja talouden epävarmuustekijät
            hidastavat vähitellen myös voimakkaasti kasvanutta
            toimisto- ja liikerakentamista. Siten myös vuokra-asuntotuotantoon
            näyttäisi olevan käytettävissä aikaisempaa
            enemmän resursseja. 
         
         
         Hallituksen esityksen tavoitteena on saada asuntojen vuokrataso
            investointiavustusten avulla asukkaiden maksukykyyn nähden
            kohtuulliselle tasolle, vaikka kohteisiin joudutaankin toteuttamaan
            kustannuksia nostavia erityisratkaisuja kunkin ryhmän erityisvaatimusten
            ja palvelutarpeen mukaan. Valiokunta korostaa tarvetta varmistaa,
            että järjestelmä johtaa reaalisesti kohtuulliseen
            vuokratasoon. Yhteiskunnan varoilla tuetun asunnon tulee pysyä asianomaisen
            erityisryhmän vuokra-asuntokäytössä 20 vuotta. 
         
         
         Asuinkohteiden tulee täyttää paitsi
            kunkin erityisryhmän erityistarpeet, myös normaalit laatuvaatimukset.
            Valiokunta toteaa, että kohtuuhintaisuus muodostaa haasteen,
            kun esimerkiksi paloturvallisuutta, esteettömyyttä ja
            energiatehokkuutta koskevat vaatimukset nostavat kustannuksia eikä niistä voida
            tinkiä. Ilmastonmuutokseen vastaaminen edellyttää tulevaisuudessa
            uusia ja tiukempia normeja rakennusten energiatehokkuuden parantamiseksi,
            mikä toisaalta pitkällä aikavälillä myös
            vähentää rakennusten energiankulutusta
            ja täten elinkaaritarkastelussa laskee asumisen hintaa.
            Valiokunta pitää hyvänä, että ympäristöministeriö on
            käynnistänyt rakentamisen normitalkoot, joiden
            tavoitteena on selvittää, mistä normeista
            voidaan joustaa kohtuuhintaisen asuntotuotannon mahdollistamiseksi.
            Esimerkiksi autopaikkojen tarpeeton ylimitoitus opiskelija-asuntojen
            yhteydessä voi nostaa kustannustasoa turhaan.
         
         
         Valiokunta korostaa, että kohteiden sijoittamisessa
            tulee torjua sosiaalista segregaatiota ja ottaa huomioon kunkin
            erityisryhmän tarpeet, erityisesti tavoitteena sijoittaminen
            hyvien liikenneyhteyksien ääreen ja palvelujen
            saavutettavuus.
         
         
         Valtion vuoden 2008 talousarviossa on erityisryhmien asunto-olojen
            parantamiseen osoitettu avustusvaltuutta yhteensä 85 miljoonaa
            euroa, josta on käytetty tai sidottu avustuspäätöksin
            noin 48 miljoonaa euroa. Avustusosuuden suuruuden määrittelyssä on
            otettava huomioon kohteen laajuus ja kustannukset, vuokran kohtuullisuus
            sekä erityisryhmään kuuluvien vuokranmaksukyky.
            Palvelu- ja tukiasumishankkeet edellyttävätkin
            huomattavasti enemmän ARA:n ohjausta kuin tavalliset vuokratalokohteet. ARA:n
            henkilöstöltä vaaditaan siten tehokkuutta
            ja korkeaa osaamista samalla, kun sen henkilöstöä vähennetään
            valtion tuottavuustavoitteiden mukaisesti 10 henkilöllä vuoteen
            2011 mennessä.
         
         
         Väestön ikääntyminen lisää myös
            tarvetta palvelu- ja tukiasumishankkeiden määrän
            nostamiseen. Tulevaisuudessa myös dementiaoireisten asumiseen
            liittyvien erityisvaatimusten ratkaiseminen ja laitoshoidon välttäminen
            mahdollisimman pitkään muodostavat yhä mittavamman
            haasteen.
         
         
         Valiokunta korostaa edelliseen viitaten, että investointivaltuuden
            riittävyyttä tulee seurata ja arvioida sen korotustarvetta
            seuraavan valtiontalousarvion käsittelyn yhteydessä kuvatut
            tarpeet huomioon ottaen.