Arvoisa puhemies! Ajattelin hieman ensin toimia toisin, mutta tämän keskustelun huomioon ottaen, tänne pönttöön kävellessäni, päädyin toisenlaiseen tarkastelukulmaan. On ehkä sittenkin hyvä puhua siitä, mitä Etyj on suhteessa olennaisimpiin turvallisuuspoliittisiin haasteisiin meidän mantereellamme, joka on tietysti pääasiassa se, jonka puitteissa Etyjin toiminta asettuu uomiinsa.
Tässä suhteessa tärkein kysymys ehdottomasti on Ukraina, Itä-Ukraina ja Krimin tapahtumat, sillä tosiasiassa Ukraina on asiakokonaisuus, jossa Etyjillä on sen kahden jäsenmaan, eli Saksan ja Ranskan, ja sitten lähinnä toimijoiden, eli Ukrainan ja Venäjän, muodostaman yhteisyyden merkeissä kaikkein keskeisin kansainvälisen toimijan rooli. Mikään muu kansainvälinen organisaatio ei ole yhtä voimakkaasti tietysti vaikuttamassa Ukrainan tapahtumien kulkuun kuin mitä Euroopan turvallisuus- ja yhteistyöjärjestö on satoine ja taas satoine toimijoineen ja tietysti erittäin laajoine diplomaattisine ja poliittisine toimenpiteineen edesauttaakseen Minskin tulitaukosopimuksen soveltamista. Ja tämä on ehkä polttavin kysymys, joka tälläkin hetkellä on pöydällä. EU tietysti on toisena toimijana, mutta lähinnä aikaansaatujen sanktiopäätösten nimissä, ja näitä sanktiopäätöksiä luonnollisesti Etyjin puitteissa olevat EU-jäsenmaat tunnontarkasti toisaalta noudattavat. Ongelma on lähinnä se, millä tavoin Minskin tulitaukosopimus saataisiin toimimaan. Tiedämme aivan viime tunneilta jopa sen, kuinka hankalaan tilanteeseen Ukrainassa on ajauduttu ja kuinka vaikeaan umpikujaan ne ponnistelut, joilla koetetaan Ukrainan tilannetta saada poliittisesti ja diplomaattisesti ratkaistua, ovat näiden tulitaukosopimusrikkomusten ja suorien tulitusten ja valtavien uhrimäärien vuoksi joutuneet. Ollaanko toisin sanoen tilanteessa, jossa Minskin sopimus romuttuu ja jossa kaikki ne ponnistelut, joita kansainvälinen yhteisö on toteuttamassa Etyjin kautta, ovat valumassa hiekkaan?
On olemassa toisaalta positiivisia merkkejä myöskin kansainvälisellä näyttämöllä, toki. Mainitsen niistä tässä vain pari: Naton Venäjä-neuvosto oli juuri koossa, mikä antaa erääntyyppistä toivonkipinää tähän. Yhdysvaltain ja Venäjän ulkoministerit tapaavat tällä hetkellä kohtuullisen säännöllisesti, ja sanoisiko, että myöskin Etyjin tämänhetkinen puheenjohtajamaa Saksa ansaitsee ulkoministeri Steinmeierin johdolla toteutettavassa EU:n ulkopolitiikassa kannatusta ja luottamusta osakseen.
Mutta ongelman muodostaa se, että Etyj joutuu tällä hetkellä siviilijärjestönä, ilman aseistautuneita joukkoja, puolustamaan tulitaukoa ja vetäytymään kontaktilinjalta, sillä avoin sodankäynti on menossa Itä-Ukrainassa. Tämä luo hirvittäviä perspektiivejä jatkoon, jos tämä on nyt jatkuakseen. Sen vuoksi olen laatinut toimenpidesuunnitelman, millä tavoin myös parlamentaarinen puoli voisi olla rauhanvälityksessä ja konfliktien estämisessä nykyistä voimallisemmin mukana, ja tulen sen esittelemään tässä edessä olevassa kokouksessa, jossa kokoonnutaan Georgian Tbilisiin pidettävään, Helsingin jälkeen ensimmäiseen uuteen yleiskokoukseen. Tämä merkitsee sitä, että Etyj on se toivon järjestö, jolla on mahdollisuuksia vaikuttaa asiaan yhdessä Saksan ja Ranskan kanssa myönteiseen lopputulokseen pääsemiseksi.
Puhemies, onko minulla viisi minuuttia aikaa, vai?
Puhemies Maria Lohela
: Kymmenen.
— Kymmenen minuuttia, joten voinen hiukan vielä jatkaa, kiitoksia siitä.
Donbassin tilanne on tällä hetkellä haastamassa kansainvälistä yhteisöä mitä vakavimmalla mahdollisella tavalla. Sen vuoksi toimenpiteet, joilla Etyj, siis kansainvälinen yhteisö, voi myötävaikuttaa Ukrainan tilanteen ratkaisemiseen, ovat tällä hetkellä vaakalaudalla, ja tässä suhteessa on tärkeää, että Etyj kykenisi jatkamaan toimenpiteitään ja että Suomen kaltaisten maiden panos tämän prosessin eteenpäinviemiseksi voisi olla myöskin täysimittainen. Minä otan tässä suhteessa kaksi esimerkkiä.
Me olemme nyt kerääntymässä, kokoontumassa vuosikokoukseemme, siis Tbilisiin, Georgian pääkaupunkiin. Tämä on äskeiseen keskusteluun viitaten tärkeä havainto sen vuoksi, että olemme edellyttäneet tehdessämme päätöstä mennä Georgiaan ja Tbilisiin, että antavat takeet siitä, että kaikki Etyjin osanottajavaltiot voivat saapua ja saada viisumit tulla tähän Etyjin yleiskokoukseen, parlamentaariseen yleiskokoukseen. Ja sellaiset takeet ovat meillä tällä hetkellä olemassa, mikä kertoo tietysti siitä, että olkoot kuinka huonot olosuhteet poliittisesti tahansa, niin on voitava käydä avointa ja suoraa vuoropuhelua kaikkien Etyjin osanottajavaltioiden kanssa. Ja erityisen selvää on se, että Etyjin periaatteet, Euroopan ulkopolitiikan hyvät pöytätavat, tulevat myöskin noteeratuiksi mahdollisimman voimaperäisesti, niin että kaikki osanottajavaltiot, tässä tapauksessa erityisesti Venäjä, joutuvat kaikkien muiden valtioiden taholta noteeraamaan, että Etyj on näissä asioissa enemmän kuin tosissaan.
Toinen asia, joka tähän liittyy, on se, että sen jälkeen seuraava kokous tulee järjestettäväksi Valko-Venäjällä Minskissä. Ja miksi siellä? Se on poliittinen ratkaisu sen vuoksi, että kaikki tiedämme Euroopan sydämessä sijaitsevan Valko-Venäjän kipuilevan tällä hetkellä, taiteilevan sen välillä, suuntautuvatko itään vai länteen. Se on heidän asiansa, mutta meidän asiamme on se, että jokainen järjestävä maa voi noteerata Etyjin periaatteet ja sitoutua niitten täysimittaiseen ja voimakkaaseen noudattamiseen. Mitä enemmän Valko-Venäjän kaltaiset maat sitoutuvat näihin kutsumiini Euroopan turvallisuuspolitiikan hyviin pöytätapoihin, niin sen selvempää on se, että silloin kuljetaan sellaista tietä, jossa ne arvot, jotka meitä yhdistävät Etyjinä ja länsimaisena maana, ovat myöskin noteerattuja kaikkien meidän osanottajien kesken.
Poliittisilla päätöksillä voidaan vaikuttaa myönteisellä tavalla eri maiden suuntautumiseen. Ja kun täällä nousi tämä kysymys esille, niin haluan viitata näihin kahteen esimerkkiin, millä tavoin myöskin kokousisännyyksien kautta voidaan vaikuttaa sekä Georgian tapauksessa että Valko-Venäjän tapauksessa siihen, mihin nämä maat ovat omalta osaltaan tulevaisuudessa sitoutumassa vielä nykyistä voimakkaammin.