Arvoisa puhemies! Nyt on käsittelyssä toinen lakimuutosesitys, jolla hallitus varautuu syksyn tilanteeseen ja siihen, että emme vielä tässä vaiheessa tiedä, miten koronaepidemia syksyn aikana tulee kehittymään.
Koronaepidemian aikana eli tämän kevään aikana ammatillisen koulutuksen näyttöjen toteuttaminen on vaikeutunut siitä luonnollisesta syystä, että monet työpaikat ovat olleet kiinni tai toiminta niillä on ollut rajoittunutta, esimerkiksi jos tartuntavaaran vuoksi työpaikoille ei ole päästetty ulkopuolisia tai jos merkittävä osa työntekijöistä on ollut etätöissä eikä työpaikalla työtä tekemässä. Myös 13.5.2020 saakka voimassa olleet aluehallintovirastojen päätökset oppilaitosten sulkemisesta ovat vaikeuttaneet näyttöjen toteuttamista oppilaitosympäristöissä, koska oppilaitosten tilojen käyttö on ollut rajoitettua. Vaikutuksissa on selvää vaihtelua koulutusaloittain. Vaikeuksia näyttöjen toteuttamisessa on ollut erityisesti palvelualoilla sekä sosiaali- ja terveysalalla, mikä mielestäni on myös hyvin ymmärrettävää ottaen huomioon tämän koronaepidemian luonteen.
Voimassa olevan lainsäädännön mukaan ammatillisen koulutuksen näytöt on toteutettava aidoissa työtilanteissa ja työprosesseissa. Näytöt on toteutettava ensisijaisesti työpaikalla, mutta ne voidaan jo voimassa olevan lainsäädännön mukaan järjestää perustellusta syystä muuallakin, kuten oppilaitoksen työmailla, opetusmetsissä, opetusmaatiloilla tai työsaleissa. Soveltamisasetusten voimassaoloaikana rajoitettiin oppilaitosten velvollisuutta järjestää näyttöjä, ja näyttöjä oli velvollisuus järjestää vain siltä osin kuin niitä oli mahdollista toteuttaa. Tällöin suositeltiin asettamaan etusijalle jatko-opintoihin hakeutuvien ja muutoin valmistumisvaiheessa olevien opiskelijoiden näytöt, mutta muilta osin keväälle suunniteltuja näyttöjä on jouduttu siirtämään syksyyn. Tämä saattaa viivästyttää opintojen edistymistä, ja toisaalta myös tulevan syksyn osalta näyttöjen toteuttamismahdollisuuksiin työpaikoilla liittyy epävarmuutta johtuen epidemiatilanteesta.
Soveltamisasetusten voimassaolon päättymisen jälkeen eli 14.5.2020 lukien noudatetaan ammatillisen koulutuksen järjestämisessä normaalia lainsäädäntöä. Lain mukaan koulutuksen järjestäjän tulee järjestää opiskelijalle mahdollisuus osoittaa osaamisensa mahdollisimman pian sen jälkeen, kun opiskelijan katsotaan saavuttaneen tutkinnon tai koulutuksen perusteiden mukaiset ammattitaitovaatimukset tai osaamistavoitteet. Tarkkaa aikarajaa näyttöjen toteuttamiselle ei ole säädetty. Selvää on, että näyttöjen viivästyminen useilla kuukausilla ei kuitenkaan enää täytä lain vaatimusta näyttöjen järjestämisestä mahdollisimman pian.
Esityksen tavoitteena on turvata ammatillisten opintojen eteneminen ja suorittaminen myös koronavirusepidemian aiheuttamissa poikkeuksellisissa olosuhteissa. Esityksessä ehdotetaan näyttöjen toteuttamista joustavoitettavaksi siten, että aitojen työtilanteiden sijaan ne voitaisiin toteuttaa tekemällä muita käytännön tehtäviä, jotka mahdollisimman hyvin vastaavat aitoja työtilanteita ja työprosesseja. Jo voimassa oleva lainsäädäntö mahdollistaa tosiaan näytön toteuttamisen oppilaitosympäristössä, joten tältä osin lainsäädäntöä ei ole tarpeen muuttaa.
Lisäksi ehdotetaan, että käytännön tehtävissä osoitettua arviointia voitaisiin täydentää nykyistä laajemmin kirjallisella tai suullisella arvioinnilla. Ammatillista tutkinnon osaa ei kuitenkaan jatkossakaan voisi suorittaa pelkästään kirjallista arviointia käyttäen, vaan opiskelijan tulisi ainakin osittain osoittaa osaamisensa käytännön tehtäviä tekemällä. On tärkeää, että työelämä voi luottaa siihen, että myös koronavirusepidemian aikana suoritetuissa opinnoissa ja niiden arvioinnissa on asianmukaisesti todennettu tutkinnon suorittajan käytännön ammattitaito.
Ehdotetut joustot ehdotetaan tuleviksi voimaan mahdollisimman pian ja oleviksi voimassa 31.7.2021 saakka. Koronaepidemian kehitystä on vaikea ennustaa, mutta joustojen soveltaminen on sidottu koronavirusepidemiaan liittyviin olosuhteisiin, eli joustoja ei voitaisi soveltaa, jos epidemiatilanne ei tätä enää edellytä.
Tältä osin totean vain, että tämä erotus aikataulussa johtuu tosiaan siitä, että tämä on nähty vähemmän perusoikeusherkkänä muutoksena lainsäädäntöön verrattuna perusopetuslain muutokseen, mutta sinänsä näen kyllä itse, että logiikka on sama, että sekä muutos perusopetuslain puolella että tässä näiden joustojen käyttö on kuitenkin sidottu siihen, että se on välttämätöntä epidemiatilanteen takia, eli ne ovat selvästi sidoksissa koronaepidemiaan.