Viimeksi julkaistu 22.8.2025 9.57

Pöytäkirjan asiakohta PTK 58/2025 vp Täysistunto Keskiviikko 28.5.2025 klo 14.02—17.38

6. Hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi tuloverolain sekä eräiden muiden verolakien muuttamisesta

Hallituksen esitysHE 17/2025 vp
Valiokunnan mietintöVaVM 4/2025 vp
Ensimmäinen käsittely
Puhemies Jussi Halla-aho
:

Ensimmäiseen käsittelyyn esitellään päiväjärjestyksen 6. asia. Käsittelyn pohjana on valtiovarainvaliokunnan mietintö VaVM 4/2025 vp. Nyt päätetään lakiehdotusten sisällöstä. — Edustaja Hänninen, olkaa hyvä.  

Keskustelu
15.06 
Juha Hänninen kok :

Arvoisa puhemies! Verotuksen tehtävänä on turvata yhteiskunnan toiminta, mutta samalla sen on oltava oikeudenmukaista ja kannustavaa ja ennakoitavaa. Yhteiskunnan tulee verottaa vain välttämätön, jotta ahkeruudesta ja yritteliäisyydestä voidaan aidosti palkita. Hallituksen esitys tuloverolain ja siihen liittyvien lakien muuttamisesta vastaa tähän periaatteeseen. 

Arvoisa puhemies! Esityksessä ehdotetaan kumottavaksi vapaaehtoisen eläkesäästämisen ja pitkäaikaissäästämisen verovähennysoikeus. On tärkeää todeta, että vaikka verovähennysoikeus päättyy, kukaan ei estä kansalaisia jatkamasta omaehtoista eläkesäästämistä. Ei kuitenkaan voi olla niin, että vapaaehtoinen eläkesäästäminen on yhteiskunnalle hallinnollisesti raskaampaa ja kalliimpaa kuin siitä saatava hyöty. Vapaaehtoisen eläkesäästämisen suosio on hiipunut jo vuosien ajan. Valtaosa nykyisistä säästösopimuksista on tehty ennen vuotta 2010, eikä uusia sopimuksia ole juurikaan solmittu vuoden 2013 jälkeen, jolloin eläkesäästöjen nostamisen alaikärajaa nostettiin. Samalla on nähty, että pienimuotoiseen eläkesäästämiseen liittyvät hallinnolliset kulut voivat olla säästön tuottoa suuremmat pitkällä aikavälillä. Tosiasiassa nykyinen verotuki on tullut kalliiksi yhteiskunnallemme ilman, että se olisi merkittävästi lisännyt säästämistä. Verotuen poistaminen yksinkertaistaa verojärjestelmää ja vahvistaa julkista taloutta. 

Arvoisa puhemies! Haluan kiittää valiokuntaa huolellisesta esityksen käsittelystä. Valiokunta on tehnyt esitykseen tarpeellisia muutoksia, ja nyt esitys on entistäkin parempi. Tässä esityksessä on ennen kaikkea kyse hallinnollisen taakan keventämisestä, julkisen talouden tasapainottamisesta ja oikeudenmukaisen verotuksen vahvistamisesta. Kansalaisten luottamus verojärjestelmään syntyy selkeydestä, oikeudenmukaisuudesta ja siitä, että yhteiset varat käytetään vastuullisesti. Kannatan hallituksen esitystä valiokunnan esittämin muutoksin. — Kiitos, arvoisa puhemies. 

Puhemies Jussi Halla-aho
:

Kiitoksia. — Edustaja Eerola, olkaa hyvä. 

15.08 
Juho Eerola ps :

Kiitos, arvoisa herra puhemies! Tämä edustaja Hännisen puheenvuoro käytännössä sisälsi kaiken sen hyvän, mitä tässä esityksessä on. Mutta yksi asia, minkä haluan vielä lisätä ja alleviivata, on, että tällaiset pienet säästöpotit, alle 5 000 euroa suuruudeltaan olevat, voi tämän esityksen mukaan nostaa kahden vuoden aikana ilman minkäännäköistä lisäveroa, ja se on mielestäni oikeinkin kohtuullinen ratkaisu tällaisen tavallisen ihmisen kannalta. On ihan hyvä, että tällainen vähän vanhentuneeksi ja tehottomaksi koettu säästämisen muoto nyt poistuu, koska on huomattu, että tämä koko tukimuoto ei ole varsinaisesti edes lisännyt säästämistä, vaan hyöty on lähinnä painottunut niille, joilla muutenkin on ollut mahdollisuus varautua tulevaan. Tältä osin tämä on ihan perusteltu. — Kiitos. 

Puhemies Jussi Halla-aho
:

Kiitoksia. Yleiskeskustelu... — Ahaa, edustaja Lyly, olkaa hyvä. — Mikrofoni. 

15.09 
Lauri Lyly sd :

Arvoisa puhemies! Tähän liittyy semmoinen iso periaate, että meidän työeläkejärjestelmä on hyvässä kunnossa ja tarvetta sellaiseen eläke-etuuksien tukemiseen verovaroin ei ole kuin jossain muissa maissa ehkä onkin. Sinänsä tämä myöskin kielii tästä näkökulmasta, jota tässä ei nyt ole hirveästi käsitelty. 

Kun katsoo meidän eläkejärjestelmää, jota noin kymmenen vuoden välein evaluoidaan neuvotteluin, ja niitten myötä saadaan ennustettava eläketurva kaikille, niin silloin tällaista yksityistä säästämistä ei tarvitse tässä mielessä tukea, ja se näkökulma tässä myöskin kannattaa muistaa. Sillä tavalla suomalainen eläkejärjestelmä on maailman mittakaavassakin arvioitu sinne kolmen—viiden joukkoon, kun eläkejärjestelmiä arvioidaan. 

Nyt viimeinen eläkeuudistus lisäsi rahastointiastetta, ja se on erityisesti nuorille tärkeä asia, että eläkejärjestelmässä on tällaisia ulottuvuuksia, ja silloin tätä tarvetta omaan säästämiseen ei niin paljoa ole. Sitten eläkeikä määräytyy sen mukaan, miten elinajanodote muuttuu. Jos elinajanodote muuttuu vuodella, niin siitä kaksi kolmasosaa käytetään eläkeiän nostoon ja yksi kolmasosa käytetään eläkkeelläoloaikaan. Myös tältä osin tilanne on hoidettu. 

Kolmas asia tähän liittyen on vielä se, että meillä on kaikilla tiedossa käytännössä oma eläkekertymämme ja siitä säännönmukaisesti tulee informaatiota kaikille vakuutetuille. Tässä mielessä tämä on myöskin aika läpinäkyvä järjestelmä. Sitten on erilaisia muita säästämistoimenpiteitä, millä voi varautua eläkkeelläoloaikaan. Mutta tämä eläketurva meillä on ennustettava, ja uskallan sanoa, että meillä on myöskin eläketurvataso sellaisella tasolla, että siihen ei välttämättä yhteiskunnan tuella tarvitse enää lisätoimia tehdä. — Kiitos.  

Yleiskeskustelu päättyi. 

Eduskunta hyväksyi hallituksen esitykseen HE 17/2025 vp sisältyvien 1.—10. lakiehdotuksen sisällön mietinnön mukaisena. Lakiehdotusten ensimmäinen käsittely päättyi.