Arvoisa rouva puhemies! Esittelen tässä puheenvuorossa sivistysvaliokunnan mietinnön 11/2024.
Sivistysvaliokunta kannattaa yksimielisesti mietinnössään oppimisen ja koulunkäynnin tukea koskevan lakiesityksen hyväksymistä eräin muutoksin. Esityksessä ehdotetaan muutettavaksi oppimisen ja koulunkäynnin tukea koskevat säännökset perusopetuslaissa ja siihen liittyvissä laeissa. Esityksen keskeisenä tavoitteena on turvata oppilaiden yhdenvertaiset mahdollisuudet saada tukea oppimiseensa sekä ryhmän jäseninä että yksilöinä, selkiyttää, täsmentää ja yhtenäistää oppilaan saaman tuen muotoja siten, että tukitoimet olisivat valtakunnallisesti yhtenäiset ja selkeät, vähentää opetushenkilöstön hallinnollista työtä vähentämällä tuen arvioinnissa, päätöksenteossa ja suunnittelussa tarvittavien asiakirjojen määrää ja varmistaa riittävät resurssit tukitoimien toteuttamiseen.
Puhemies! Hallituksen esityksessä on ehdotettu, että perusopetuslaissa säädetään nykyisten hallinnollisten tuen tasojen sijasta konkreettisista oppimisen ja koulunkäynnin tukitoimista ja lähtökohtana ovat oppilaiden tuen tarpeet. Näihin tarpeisiin vastataan tukimuodoilla, jotka edistävät oppilaiden oppimista ja tukevat opetukseen osallistumista mahdollisimman hyvin. Uudistuksen tarkoituksena on, että oppilas saa tuen oppimiseensa mahdollisimman aikaisessa vaiheessa ja matalalla kynnyksellä. Riittävästi ja oikea-aikaisesti oppilaita auttavilla palveluilla on arvioitu voitavan vähentää vahvempien tukitoimien tarvetta pitkällä aikavälillä. Oppilaiden tukemisen vahvistaminen perustuu osin myös koulun opetus- ja kasvatushenkilöstön väliseen entistä suunnitelmallisempaan yhteistyöhön.
Puhemies! Oppilaille annettava tuki muodostuu esityksen mukaan ryhmäkohtaisista tukimuodoista ja oppilaskohtaisista tukitoimista. Ryhmäkohtaisiin tukitoimiin kuuluu esimerkiksi tukiopetus. Ryhmäkohtaisia tukimuotoja annetaan samanaikaisopetuksena oppilaan omassa luokassa tai pienemmässä ryhmässä. Pienemmän ryhmän kokoa ei määritellä valtakunnallisesti, vaan siitä päättää opetuksen järjestäjä lainsäädännön vaatimukset huomioon ottaen. Ehdotuksen mukaan lakiin kirjataan myös opetuksen järjestäjän velvollisuus varata lukuvuosittain ryhmäkohtaisiin tukimuotoihin vähintään 0,122 opetustuntia viikossa koulun oppilasta kohden. Tämän tarkoituksena on oppilaiden oikeuksien turvaamiseksi varmistaa vähimmäismäärä tukimuotoja jokaiseen kouluun.
Puhemies! Esityksen mukaan oppilaalle syntyy oikeus oppilaskohtaisiin tukitoimiin, kun edellä todetuilla ryhmäkohtaisilla tukimuodoilla ei pystytä häntä riittävästi tukemaan. Oppilaskohtaiset tukitoimet ovat säännöllisiä ja perustuvat yksilöllisen tuen tarpeeseen. Ehdotetun perusopetuslain oppilaskohtaisia tukitoimia ovat erityisopettajan opetus osittain pienryhmässä tai muun opetuksen yhteydessä, erityisopettajan tai erityisluokanopettajan opetus pienryhmässä ja erityisluokanopettajan opetus erityisluokassa. Myös oppilaalle annettavat tulkitsemis- ja avustajapalvelut sekä apuvälineet kuuluvat oppilaskohtaisiin tukitoimiin. Valiokunta on mietinnössään tuonut esille, että esityksellä ei ole muutettu esimerkiksi vammaisen oppilaan oikeutta saada tarvittavia apuvälineitä sekä avustaja- ja tulkitsemispalveluja, vaan kyseinen oikeus säilyy nykyisellään.
Puhemies! Valiokunta puoltaa oppimisen tuen sääntelyn uudistamista edellä todetulla tavalla, mutta ehdottaa mietinnössään täsmennettäväksi säännöstä, jolla rajataan tavalliseen opetusryhmään sijoitettavien oppilaskohtaisten tukitoimien piirissä olevien oppilaiden määrää korkeintaan viiteen oppilaaseen siten, että säännöksestä selkeästi ilmenee, että kyseiseen oppilasryhmään kuuluvat oppilaat, jotka saavat oppilaskohtaisena tukitoimena erityisopettajan tai erityisluokanopettajan antamaa opetusta pienryhmässä tai erityisluokassa. Valiokunta on myös tuonut esille, että esityksen tarkoituksena ei ole vähentää pienryhmäopetusta ja erityisluokkaopetusta. Niitä tulee järjestää jatkossakin oppilaiden tuen tarpeiden mukaisesti.
Puhemies! Opetusryhmien muodostamista koskeva edellä mainittu rajaaminen viiteen oppilaaseen ei ole ainoa keino tavallisten luokkien työrauhan vahvistamiseen, vaan yksi keino muiden joukossa. Pienryhmässä annettava opetus sisältyy sekä ryhmäkohtaisiin tukimuotoihin että oppilaskohtaisiin tukitoimiin. Pienryhmäopetuksen ja erityisluokkaopetuksen vahvistaminen on tärkeää paitsi niiden piirissä olevien oppilaiden tukemiseksi myös tavallisten luokkien työrauhan turvaamiseksi. Tarkoitus on, että oppilaat jatkossa opiskelevat nykyistä enemmän osa-aikaisissa pienryhmissä ja kokoaikaisissa pienryhmissä sekä erityisluokissa. Valiokunta ehdottaa mietinnössään lausumaa opetusryhmien kokoa koskevan tiedonkeruun ja seurannan toteuttamisesta. Valiokunta on mietinnössään korostanut tuen jatkumon toteutumista koko opinpolun ajan varhaiskasvatuksesta alkaen. Valiokunta antoi asiasta lausumaehdotuksen.
Puhemies! Valiokunta kiinnittää mietinnössään myös huomiota siihen, että esiopetuksessa kahden lain, perusopetuslain ja varhaiskasvatuslain, rinnakkainen soveltaminen on koettu osittain haasteelliseksi. Tämä on laajempi kuin oppimisen tuen sääntelyä koskeva kysymys. Tässä yhteydessä valiokunta ehdottaa perusopetuslakia koskevaan lakiesitykseen tehtäväksi eräitä täsmennyksiä oppimisen tuen säännösten soveltamisesta esiopetukseen.
Puhemies! Valiokunta edellyttää mietintönsä lausumaehdotuksilla myös, että hallitus seuraa laajasti uudistuksen toimeenpanoa ja onnistumista, mukaan lukien erityisopettajien ja erityisluokanopettajien riittävyyden seuranta, ja panostaa opetustoimen henkilöstön riittävään perehdyttämiseen uudistuksen mahdollisimman sujuvaksi toimeenpanemiseksi.
Puhemies! Valiokunta kannattaa hallituksen esityksen ehdotusta vakiinnuttaa konsultatiivinen sairaalaopetus, josta on kokeilun myötä saatu hyviä kokemuksia. Ennaltaehkäisevän, oppilaan omaan kouluun tai esiopetusryhmään annettavan konsultatiivisen palvelun vakiinnuttamisella tavoitellaan myös varsinaisen sairaalaopetuksen tarpeen vähentymistä.
Puhemies! Valiokunta käsitteli oppimisen tukea koskevan hallituksen esityksen yhteydessä toimenpidealoitteen perusopetuksen oppimisen ja koulunkäynnin tuen muotojen muutoksista perusopetuslakiin ja ehdottaa sen hylkäämistä. Valiokunta kannattaa hallituksen esityksen hyväksymistä muutoksin.
Puhemies! Loppuun vielä totean uudelleen mietinnön olevan yksimielinen.
Toinen varapuhemies Tarja Filatov
:Kiitokset esittelystä. — Ja sitten edustaja Strandman.