Arvoisa puhemies! Nyt on merkittävästä kokonaisuudesta kuitenkin kysymys kuntien kannalta, kun puhutaan kuntien peruspalvelujen valtionosuudesta. Ja jos sanotaan tässä summia, kuntien peruspalvelujen valtionosuus on pikkasen vajaa 3,4 miljardia euroa vuodessa, ja toinen merkittävä valtiontuki on opetus- ja kulttuuriministeriön valtionosuus noin 1,3 miljardia euroa. Tässä on kunnille tulevat merkittävimmät valtionosuudet, ja tässä puhutaan nyt tästä valtionosuusprosentista 25,2. Käytännössä voi sanoa, että kuntien peruspalveluista joka neljäs euro tulee valtiolta, kolme neljästä kunta rahoittaa sitten muilla tavoilla.
Se on hyvä, että tätä päivitetään aika ajoin ja varsinkin nyt, kun tässä on tapahtunut sote-uudistus ja sen jälkirahoitteiset tarkennukset, ja nyt sitten TE-palvelu-uudistus tulee tässä ensi vuoden alusta, joka on tosi merkittävä muutos tässä, ja tämä peruspalveluiden valtionosuus kasvaa 874 miljoonaa euroa. Tästä on seurauksena se rahoitusvastuu, ja siellä työttömyysturvauudistus ja kotouttamislain uudistukset muodostavat tämän 874 miljoonaa euroa, eli merkittävistä siirtymistä on kysymys.
Mutta tämä tilanne kunnissa on erittäin haasteellinen monelta osin tällä hetkellä. Jos arvioidaan sitä, että nyt tässä TE-uudistuksessa, joka tulee voimaan vuoden alusta, Kuntaliitto itse arvioi, että tässä on noin sadan miljoonan euron rahoitusalijäämä siihen nähden, mitä tässä siirrossa olisi pitänyt tapahtua, se selittyy oikeastansa niillä palvelurakenteilla, koska sieltä viedään niitä kotouttamistyökaluja pois, mutta erityisesti sillä, että työttömyys 2023 on ollut matalammalla tasolla kuin nytten 25, ja sieltä tulee toinen iso asia. Työttömyyden osalta tässä tulee olemaan kunnille merkittävä kuluerä, koska työttömyysturvan tasosta, ansiosidonnaisesta ja peruspäivärahasta, 100 päivän jälkeen kunta maksaa työttömyysturvamenoista kymmenen prosenttia, 200 päivän jälkeen 20 prosenttia, 300 päivän jälkeen 30 prosenttia, 400 päivän jälkeen 40 prosenttia ja 700:n päivien jälkeen 50 prosenttia. Eli tämä tulee olemaan iso tekijä. Kuntien taloudessa erityisesti voi sanoa, että työttömyys tulee heiluttelemaan kuntataloutta todella paljon joko positiiviseen tai negatiiviseen suuntaan, ja sinänsä talouskasvu ja työllisyyden hoitaminen tulevat olemaan kunnilla erittäin isossa roolissa. Tässä ollaan nyt alkutaipaleilla. Tämä TE-uudistus on toivottu uudistus, koska kunnalla on ne työvälineet. On se koulutuksellinen osaaminen siellä taustalla ja koulutuksen välineet, sitten on nämä yritysyhteydet olemassa ja nyt, kun valtion ja kuntien resurssit laitetaan yhteen, saadaan resursseja lisää. Siinä on monta hyvää asiaa, jotka siinä yhdistyvät. Sitten kunnalla on isompi insentiivi saada sitä työllisyyttä, koska se näkyy sitten kuntataloudessa hyvin positiivisella tavalla hyvin nopeasti. Itse uskon, että tämä uudistus tulee olemaan meille vielä pitkässä juoksussa hyvä, joka tässä pitää tehdä.
Kun tässä edustaja Suhonen jo puhuu valtionosuusuudistuksesta, niin tässä kunnat ovat odottaneet tätä valtionosuusuudistusta vuoden 2026 alusta lähtien. Tätä on siirretty nyt vuodella eteenpäin 2027:ään, ja tätä tarvitsisi kiirehtiä. Näytti, että valiokuntakin oli tuossa ollut siihen suuntaan lausumassa. Mutta tämä on semmoinen asia, joka kuitenkin pitäisi saada hyvin nopeasti toteutettua, koska silloin pystyttäisiin näitä ajankohtaisia kysymyksiä käsittelemään ja katsomaan. Valtiontalous on tosi tiukka, ja itse en usko, että siihen valtionosuusjärjestelmään tulee hirveästi uutta rahaa, mutta sitä jaetaan varmaan uudella tavalla.
Arvoisa puhemies! Tässäkö oli viiden minuutin aika?
Puhemies Jussi Halla-aho
:No, tässä on seitsemän minuutin.
— Tässä on seitsemän minuutin. Minä voin jatkaa sitten.
Eli TE-uudistus, VOS-uudistus ovat tässä tärkeitä asioita, jotka kuntien osalta tulevat.
Sitten tämä 37 miljoonan leikkaus näistä työllisyysrahoista liittyy siihen palkkatuettuun työhön, ja jos tämä on 37 miljoonaa, mitä tuossa on esitetty palautukseksi, niin tämä 25,02 prosenttia olisi 25,49 prosenttia, eli noin puoli prosenttia korkeampi olisi tämä kuntien osuus, eli merkittävästi tapahtuisi muutosta. Kunnat tarvitsisivat kaikki työkalut tämän osalta, kun työllisyyttä yritetään hoitaa. Tässä kokonaisuudessa, jos ajatellaan, että kunnilla ei ole kaikkia työkaluja nyt tällä hetkellä käytettävissään, olisi viisasta, että sille annettaisiin edes resurssit siihen, että voidaan miettiä uudella tavalla.
Joka tapauksessa, arvoisa puhemies, kunnat joutuvat tässä nytten todella tiukkaan raamiin sen takia, että nyt kun kuntien menoista yli puolet perustuu varhaiskasvatukseen, perusopetukseen ja esiopetukseen ja toiseen asteeseen ja jos pitää kunnan toimintoja tässä sopeuttaa, niin ollaan tällaisten asioitten äärellä, ja se tulee olemaan todella vaikea asia. Tämä TE-uudistus on yksistään noin 8—9 prosenttia kuntataloudesta.
Arvoisa puhemies! Jatkan seuraavassa. — Kiitos.
Puhemies Jussi Halla-aho
:Kiitoksia. — Edustaja Joona Räsänen on poissa. — Edustaja Jäntti, olkaa hyvä.