Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Seuraava kysymys, edustaja Mäkinen.
Arvoisa rouva puhemies! Hätäkeskuksen toiminta on kriisiytynyt pitkäaikaisen henkilöstöpulan takia. Hätäpuheluiden määrä on kasvanut valtavasti samalla, kun päivystäjien määrä on vähentynyt. Työtä tehdään nyt 12 tunnin vuoroissa. Tilanne vakavuudessaan muodostaa jo suoranaisen uhan suomalaisten turvallisuudelle. Henkilöstön uupuminen ja työn kuormitus on johtanut pitkiin sairauslomiin ja irtisanoutumisiin. Laitos itse tunnistaa ja tunnustaa ongelman olemassaolon. Päivystäjät ovat kuormittuneita ja kovan henkisen paineen alaisina. Työkäytännöt ja ohjeistukset koetaan toimimattomiksi, ja kriisiytyminen on johtanut myös virhearviointeihin hätäpuhelujen käsittelemi-sessä. Kysynkin sisäministeri Mikkoselta: onko ministeriö tietoinen tilanteen vakavuudesta ja mitä ongelman ratkaisemiseksi on tehty?
Ministeri Mikkonen.
Kiitos edustaja Mäkiselle erinomaisen tärkeästä kysymyksestä. Hätäkeskukset tekevät äärimmäisen tärkeää työtä, ja siksi meidän on huolehdittava niiden toimintakyvystä, ja siitä voidaan huolehtia vain silloin, kun huolehdimme työntekijöiden työkyvystä. Valtiontalouden tarkastusvirasto kiinnitti asiaan huomiota 2019, ja eduskunnan tarkastusvaliokunta on myös nostanut tämän esiin vuonna 2020. Sen takia sisäministeriössä onkin ryhdytty toimiin. Olemme esimerkiksi lisänneet koulutusmääriä, järjestäneet ylimääräisiä kursseja, jotta saamme riittävästi henkilökuntaa. Myös tietojärjestelmän kehittämiseen on panostettu, jotta voimme varmistaa, että se toimii moitteettomasti ja ei aiheuta ongelmia. Ensi vuonna Hätäkeskuksen budjetti on 6 miljoonaa suurempi kuin tänä vuonna, ja tällä haluamme varmistaa sekä riittävät koulutusmäärät että esimerkiksi näiden järjestelmien toimivuuden. Hätäkeskuslaiset tekevät äärimmäisen tärkeää työtä [Puhemies koputtaa] turvataksemme meidän kaikkien hengen.
Kysymyksen käsittely päättyi.