Arvoisa herra puhemies! Itsekin nousin tänne pönttöön sanomaan muutaman sanan edustaja Hoskosen innoittamana. Mielestäni edustaja Hoskonen nosti esille erittäin hyviä huolenaiheita, ja sen lisäksi, että tänne pönttöön tulen puhumaan asioista, niin keskustelen hieman edustaja Hoskosen kanssa myös kasvotusten, mies miehelle, ja uskon, että asiat keskustellen kasvotusten ja kohdatenkin selventävät eri puolueiden, eri ihmisten ajatusmaailmoja.
Se, mitä myös edustaja Heinäluoma sanoi aikaisemmin, että nykyinen hallitus ottaa enemmän velkaa — yli puoli miljardia euroa — kuin tämän vuoden budjetissa on, pitää paikkansa. Toki ymmärrän myös sen vasta-argumentin tähän, että turvapaikanhakijoiden lisääntynyt määrä on yksi pieni selittävä tekijä tässä näin, minkä takia hallitus ottaa enemmän myös velkaa kuin se itse tahtoisi.
Toinen asia, fakta numero 2 oikeastaan, on se, että vihreät — ja uskon, että lähestulkoon koko oppositio — yhtä lailla pelkäävät sitä, että valtion velkaantumistahti, se kulmakerroin, mikä siinä on, karkaa käsistä. Erot eri puolueiden välillä lähtevät siitä, millä tapaa tuota velkaantumistahtia pyritään taklaamaan, miten se saadaan käännettyä kestävämmälle tasolle. Toivon, että hallituspuolueissakin ehkä mietitään kuutta seikkaa, mitkä vihreät kokevat uhkana sille, että velkaantumisaste, budjettialijäämät vain kasvavat huolimatta hallituksen tavoitteesta.
Täällä monta kertaa olen kuullut väitettävän, että valtiontalous toimii kuin kotitalous. Se, että pyritään ikään kuin tekemään makropolitiikkaa mikropolitiikan lainalaisuuksilla, on valitettavasti vain puoskarointia, se on vain puoskarointia. Se on tarkoitushakuista populismia. Ymmärrän, että on helppoa populismin keinoin, vertauskuvien keinoin saada viestiään eteenpäin, mutta toivoisin tässä salissa keskusteltavan myös faktoista.
Ja fakta on myös se, että kun valtio leikkaa menojaan, se leikkaa myös tulojaan, ja tähän liittyy se ajatus, mitä muun muassa julkisen talouden suunnitelman osalta itsekin korostin: miten talouden eri sektoreitten vuorovaikutussuhteet huomioidaan. Kun valtio leikkaa menojaan, se leikkaa myös tulojaan juuri sen takia, että valtion verot ovat vähentyvät. Kun työttömyys kasvaa, verotulot vähentyvät vielä enemmänkin ja työttömyydestä koituvat kustannukset myös kasvavat, ja kun ihmisten käytettävissä olevat tulot pienentyvät, myös toimeentulotukimenot kasvavat. Kun palkansaajien ja tulonsiirtojen varassa olevien ihmisten ostovoima heikkenee, talouden kokonaiskysyntä heikkenee. Se olisi hyvin tärkeätä, että tässä salissa tunnustetaan myös kokonaiskysynnän merkitys niin euroalueella kuin myös Suomessa. Se on ikään kuin talouden pohjavirta, mikä pitää pystyä ymmärtämään. Jos talouden pohjavirta katkeaa, ei vesi enää virtaa. Ja kun kotimarkkinakysynnästä riippuvaisten yritysten... Voitte oikeastaan miettiä, että jos kävelette Helsingin läpi, niin kuinka monta vientiyritystä te näette siinä. Ette kovin montaa, mutta joka ikinen kauppa, joka ikinen liike, minne oikeastaan menette, kärsii hallituksen liian kireästä, suhdanteita kärjistävästä finanssipolitiikasta.
Samastutaanpa hetken aikaa yrittäjän asemaan. Yrittäjän tulot muodostuvat siitä, että hänellä on asiakkaita, että hänen tuotteensa ja palvelunsa käyvät kaupaksi. Ihmisillä pitää olla rahaa, jotta he voivat ostaa yritysten tuotteita ja palveluita. Tämä on minun mielestäni aika maalaisjärkistäkin. (Teuvo Hakkaraisen välihuuto) — Nettikauppa on myös asia, mikä pitää huomioida. — Mutta kun katsotaan sitä, kuinka paljon kotimaisia euroja menee ylipäätään mihin tahansa liikkeisiin, niin mitä vähemmän niitä euroja sinne liikkeisiin tulee, sitä vähemmän ne yritykset pystyvät työllistämään, investoimaan, niitten kannattavuus heikentyy, ja se jatkaa vain tätä talouden negatiivista kierrettä, minkä aikaisemmin tässä mainitsin.
Edustaja Hoskonen sanoi aivan oikein ja toi aivan oikein sen huolen siitä, että jos korot yhtäkkiä lähtevät nousemaan, niin miten käy tavallisille ihmisille, joilla on paljon velkaa, joilla on asunnot. Mutta juuri samasta syystä me esitämme omia vaihtoehtojamme, 8 vuoden maltillisempaa sopeuttamista, ja tuomme esille ne huolenaiheet, mitkä liittyvät tähän valittuun talouspolitiikkaan.
Viimeinen asia, minkä tahdon oikeastaan tuoda, on Saksasta. Oli hyvä, mitä tapahtui 2003. Siinä viitattiin näihin Hartz-uudistuksiin, mutta unohdettiin se, mitä tapahtui itse asiassa euroalueella silloin. Ohjauskorkoa laskettiin, vaikka samaan aikaan Irlannissa ja muistaakseni myös Portugalissa ja Espanjassakin talous ylikuumeni. Siinä vaiheessa ohjauskorkoa pitäisi pystyä nostamaan, mutta sitä laskettiin, jotta Euroopan sairas mies Saksa pääsisi jaloilleen. Tämä pitää pystyä muistamaan, kun puhutaan Saksasta, että se ei ole vain ja ainoastaan ne rakenneuudistukset, mitä on tehty, mitä Suomessakin pitää tehdä. Siinä on aina sekä—että: siinä ovat ne suhdannetekijät, siinä ovat myös ne rakennetekijät ja myös se, että kun ollaan yhteisen rahapolitiikan piirissä, niin miten se yhteinen rahapolitiikka vaikuttaa. Se pitää pystyä tunnistamaan tässä keskustelussa.
Minäpä veikkaan, että Suomesta ei löydy kovin montaa yhtä taitavaa sahuria kuin edustaja Hakkarainen, jonka käsien osaamista ja taitoa arvostan myös minä, eikä kovin montaa semmoista ihmistä, joka on mennyt muun muassa ympäri maailmaa opettamaan, miten sahojen teriä viritetään, ja vienyt suomalaista osaamista esimerkin kautta Latinalaiseen Amerikkaan muun muassa, tai semmoista ihmistä, joka tietää, kuinka paljon maksaa ihmisten työllistäminen, ja tälläkin hetkellä tosiaan yrityksenne maksaa ihmisille palkkaa. Se on arvostettavaa työtä.
Tahdon vain sanoa sen, että kun mietitään niitä investointeja — sanoitte, edustaja Hakkarainen, aivan oikein, mitä pitää pystyä miettimään — niin jos tänne halutaan houkutella euroja, niin kun yrittäjä tai mikä tahansa isompi firma miettii, minne sijoitetaan, ensimmäisenä katsotaan, että onko meidän tuotteellemme kysyntää. Eikö näin? Sen jälkeen katsotaan, että onko meidän tuotteellemme myös ostovoimaa. Se ei riitä, että ihminen haluaa ostaa jotain, pitää olla myös rahaa ostaa jotakin. Sen jälkeen katsotaan, että jos me tuomme firman tänne näin, niin onko meillä sitten työvoimaa siihen meidän firmaan. Onko osaavaa, koulutettua työvoimaa, joka pystyy toimimaan siinä meidän firmassa. Ja viimeiseksi asiaksi katsotaan, onko ennustettavuutta, onko vakautta.
Näistä kolmesta viimeisestä seikasta olenkin hyvin huolissani. Kun nimenomaan se ostovoimakin 3,3 prosenttia laskee, niin kuinka paljon ylipäätään meidän pakkolakipaketit, menosäästöt, suhdannetta kärjistävä finanssipolitiikka tekevät ihmisten euroille? Onko niitä euroja menossa sinne pieniin liikkeisiin?
Toinen asia totta kai sitten on myös se, mitä tapahtuu pitkällä aikajänteellä koulutetulle työvoimalle. Tällä hetkellä Suomeen tulee yhä vähemmän huippuosaajia. Täältä lähtee pois yhä enemmän huippuosaajia. Samalla tavalla kuin raha menee rahan luo, myös huippuosaaja menee huippuosaajan luo. Se pitää muistaa. Helposti jää luu käteen myös Suomessa siinä vaiheessa.
Viimeinen asia, nämä pakkolakikysymykset: Ennen kaikkea se, mistä olen hyvin huolissani, on se, että Suomessa on voitu aina sopia, neuvotella riitelyn sijaan. Mitä tapahtuu siinä vaiheessa, jos nyt vaikka Postin kaltaiset työtaistelut muodostuvatkin kuukausittain tapahtuviksi jossain päin? Jos yhteiskunta repeää liitoksistaan, jos jatkuvasti on työtaisteluja, lakkoja, epävakautta, mitä siinä vaiheessa miettii pitkäaikaista investointia harkitseva firma? Sitä sopii pohtia. — Kiitoksia.