4 §
Sellaiset elinkeinonharjoittajien väliset sopimukset,
elinkeinonharjoittajien yhteenliittymien päätökset
sekä elinkeinonharjoittajien yhdenmukaistetut menettelytavat,
joiden tarkoituksena on merkittävästi estää,
rajoittaa tai vääristää kilpailua
tai joista seuraa, että kilpailu merkittävästi
estyy, rajoittuu tai vääristyy, ovat kiellettyjä.
Kiellettyjä ovat erityisesti sellaiset sopimukset,
päätökset ja menettelytavat:
1) joilla suoraan tai välillisesti vahvistetaan osto-
tai myyntihintoja taikka muita kauppaehtoja;
2) joilla rajoitetaan tai valvotaan tuotantoa, markkinoita,
teknistä kehitystä taikka investointeja;
3) joilla jaetaan markkinoita tai hankintalähteitä;
4) joiden mukaan eri kauppakumppaneiden samankaltaisiin
suorituksiin sovelletaan erilaisia ehtoja siten, että kauppakumppanit
asetetaan epäedulliseen kilpailuasemaan; tai
5) joiden mukaan sopimuksen syntymisen edellytykseksi
asetetaan se, että sopimuspuoli hyväksyy lisäsuoritukset,
joilla niiden luonteen vuoksi tai kauppatavan mukaan ei ole yhteyttä sopimuksen
kohteeseen.
9 §
Kilpailuvirasto ei tee markkinaoikeudelle esitystä seuraamusmaksun
määräämiseksi, kun on kyse sellaisesta
4 §:ssä tai EY:n perustamissopimuksen
81 artiklassa tarkoitetusta kilpailijoiden välisestä kilpailunrajoituksesta,
jolla vahvistetaan hintoja myytäessä tuotteita
kolmansille, rajoitetaan tuotantoa tai myyntiä taikka jaetaan markkinoita,
asiakkaita tai hankintalähteitä, jos tällaiseen
kilpailunrajoitukseen osallinen elinkeinonharjoittaja:
1) antaa kilpailunrajoituksesta kilpailuvirastolle
tietoja, joiden perusteella kilpailuvirasto voi puuttua kilpailunrajoitukseen;
2) antaa 1 kohdassa mainitut tiedot ennen kuin kilpailuvirasto
on saanut tiedot muuta kautta;
3) toimittaa kilpailuvirastolle kaikki hallussaan olevat
tiedot ja asiakirjat;
4) toimii yhteistyössä kilpailuviraston
kanssa koko kilpailunrajoituksen selvittämisen ajan; ja
5) on lopettanut tai lopettaa heti 1 kohdassa tarkoitetut
tiedot annettuaan osallistumisensa kilpailunrajoitukseen.
Kilpailuvirasto antaa erillisen päätöksen
siitä, täyttääkö elinkeinonharjoittaja
kaikki 1 momentissa mainitut edellytykset. Tähän
päätökseen ei saa erikseen hakea muutosta
valittamalla.
3 luku
Tietojenanto kilpailunrajoituksista
10 b §
Kilpailuviraston hallussa olevan salassa pidettävän
asiakirjan luovuttamisesta ulkomaiselle kilpailuviranomaiselle säädetään
viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetun lain (621/1999)
30 §:ssä.
11 a §
Säännöksiä yrityskauppavalvonnasta
sovelletaan yrityskauppaan, jossa yrityskaupan osapuolten yhteenlaskettu
liikevaihto ylittää 350 miljoonaa euroa ja jossa
vähintään kahden yrityskaupan osapuolen
Suomesta kertynyt liikevaihto ylittää 20 miljoonaa
euroa.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
11 g §
Elinkeinonharjoittajalle, joka jättää täyttämättä 11 c §:ssä säädetyn
ilmoitusvelvollisuuden tai joka panee yrityskaupan täytäntöön
11 d tai 11 f §:n vastaisesti,
määrätään 7 §:ssä säädetty
seuraamusmaksu, jollei menettelyä ole pidettävä vähäisenä tai
seuraamusmaksun määräämistä kilpailun
turvaamisen kannalta muutoin perusteettomana.
12 §
Kilpailuvirasto selvittää kilpailunrajoituksia ja
niiden vaikutuksia. Jos kilpailuvirasto katsoo elinkeinonharjoittajan
tai elinkeinonharjoittajien yhteenliittymän rajoittavan
kilpailua 4 tai 6 §:ssä taikka EY:n perustamissopimuksen
81 tai 82 artiklassa tarkoitetulla tavalla, sen on ryhdyttävä tarpeellisiin
toimenpiteisiin kilpailunrajoituksen tai sen vahingollisten vaikutusten poistamiseksi.
Kilpailuvirasto voi kuitenkin olla ryhtymättä toimenpiteisiin,
jos kilpailunrajoituksesta huolimatta kilpailua kyseisillä markkinoilla
voidaan kokonaisuudessaan pitää toimivana.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
13 §
Jos kilpailunrajoitus on kielletty 4 tai 6 §:ssä taikka
EY:n perustamissopimuksen 81 tai 82 artiklassa, kilpailuvirasto
voi:
1) määrätä elinkeinonharjoittajan
tai elinkeinonharjoittajien yhteenliittymän lopettamaan
4 tai 6 §:ssä taikka EY:n perustamissopimuksen 81
tai 82 artiklassa kielletyn menettelyn; ja
2) velvoittaa elinkeinonharjoittajan toimittamaan hyödykkeen
toiselle elinkeinonharjoittajalle vastaavanlaisilla ehdoilla kuin
hän tarjoaa niitä muille vastaavassa asemassa
oleville elinkeinonharjoittajille.
Kilpailuvirasto voi asettaa 1 momentissa tarkoitetun määräyksen,
kiellon tai velvoitteen noudattamisen tehosteeksi uhkasakon. Uhkasakon
tuomitsee maksettavaksi markkinaoikeus.
Kilpailuvirasto voi päätöksellään
määrätä epäiltyyn kilpailunrajoitukseen
osallistuneiden elinkeinonharjoittajien tai elinkeinonharjoittajien
yhteenliittymien esittämät sitoumukset näitä elinkeinonharjoittajia
velvoittaviksi, jos sitoumuksilla voidaan poistaa toiminnan kilpailua rajoittava
luonne. Kilpailuvirasto voi ottaa asian uudelleen käsiteltäväkseen,
jos jokin päätöksen perusteena oleva
tosiseikka on muuttunut olennaisesti, jos asianosaiset elinkeinonharjoittajat rikkovat
sitoumuksiaan tai jos päätös on perustunut
osapuolten toimittamiin puutteellisiin, virheellisiin tai harhaanjohtaviin
tietoihin.
Kilpailuvirasto voi perustamissopimuksen 81 ja 82 artiklassa
vahvistettujen kilpailusääntöjen täytäntöönpanosta
annetun neuvoston asetuksen (EY) N:o 1/2003 29 artiklan
2 kohdan mukaisesti peruuttaa sopimukselta, elinkeinonharjoittajien
yhteenliittymän päätökseltä tai
yhdenmukaistetulta menettelytavalta komission ryhmäpoikkeusasetuksen
mukaisen edun Suomen alueella, jos sopimuksella, elinkeinonharjoittajien
yhteenliittymän päätöksellä tai
yhdenmukaistetulla menettelytavalla on EY:n perustamissopimuksen
81 artiklan 3 kohdan kanssa ristiriidassa olevia vaikutuksia Suomen
alueella tai sellaisella osalla Suomen aluetta, joka täyttää kaikki
erillisten maantieteellisten markkinoiden tunnuspiirteet.
14 §
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Kilpailuviraston on tehtävä pääasiaa
koskeva päätöksensä tai 7 §:n
3 momentin mukainen esitys markkinaoikeudelle seuraamusmaksun määräämisestä 60
päivän kuluessa väliaikaismääräyksen
antamisesta. Markkinaoikeus voi kilpailuviraston edellä tarkoitettuna
määräaikana tekemästä hakemuksesta
pidentää tätä aikaa. Jos kilpailuvirasto
ei tee pääasiaa koskevaa päätöstä tai
esitystä säädetyssä määräajassa,
kielto tai velvoite raukeaa.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
15 §
Kilpailunrajoitusta koskeva asia tulee vireille markkinaoikeudessa
7 §:n 3 momentissa tai 11 d §:n
1 momentissa tarkoitetulla esityksellä, 21 §:n
1 momentissa tarkoitetulla valituksella taikka 14 §:n
2 momentissa tai 20 a §:n 1 momentissa
tarkoitetulla hakemuksella. Esitys, valitus ja hakemus on tehtävä kirjallisesti.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Markkinaoikeus voi päättää 20 a §:ssä tarkoitetun
luvan myöntämisestä ilman asianosaisen elinkeinonharjoittajan
tai elinkeinonharjoittajien yhteenliittymän kuulemista.
17 §
Jos kilpailunrajoitus on kielletty 4 tai 6 §:ssä taikka
EY:n perustamissopimuksen 81 tai 82 artiklassa, markkinaoikeus voi
asettaa sitä koskevan määräyksen,
kiellon tai velvoitteen noudattamisen tehosteeksi uhkasakon.
Uhkasakon tuomitsee maksettavaksi markkinaoikeus.
18 §
Sopimukseen, sääntömääräykseen,
päätökseen tai muuhun oikeustoimeen tai
järjestelyyn sisältyvää ehtoa,
joka on 4 tai 6 §:n tai markkinaoikeuden taikka
kilpailuviraston antaman määräyksen,
kiellon tai velvoitteen taikka kilpailuviraston antaman väliaikaisen
kiellon tai velvoitteen vastainen, ei saa soveltaa tai panna täytäntöön.
18 a §
Elinkeinonharjoittaja, joka tahallaan tai huolimattomuudesta
rikkoo 4 tai 6 §:ssä tai EY:n perustamissopimuksen
81 tai 82 artiklassa säädettyä kieltoa,
on velvollinen korvaamaan toiselle elinkeinonharjoittajalle aiheuttamansa
vahingon. Vahingonkorvaus käsittää korvauksen
kuluista, hinnanerosta, saamatta jääneestä voitosta sekä muusta
välittömästä tai välillisestä taloudellisesta
vahingosta, joka kilpailunrajoituksesta on aiheutunut.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
20 §
Kilpailuviraston ja lääninhallituksen asianomaisella
virkamiehellä on oikeus tämän lain ja sen
nojalla annettujen säännösten noudattamisen
valvomiseksi toimittaa tarkastus. Kilpailuvirastolla on velvollisuus
Euroopan yhteisöjen komission pyynnöstä toimittaa
tarkastus siten kuin Euroopan yhteisöjen säädöksissä säädetään.
Kilpailuvirasto avustaa komissiota tarkastusten suorittamisessa
siten kuin niistä säädetään Euroopan
yhteisöjen säädöksissä.
Elinkeinonharjoittajan ja elinkeinonharjoittajien yhteenliittymän
on tarkastusta varten päästettävä 1
ja 2 momentissa tarkoitettu virkamies hallinnassaan oleviin liike-
ja varastotiloihin, maa-alueille ja kulkuneuvoihin. Tarkastusta
toimittavalla virkamiehellä on oikeus tutkia elinkeinonharjoittajan
ja elinkeinonharjoittajien yhteenliittymän liikekirjeenvaihto,
kirjanpito, tietojenkäsittelyn tallenteet ja muut asiakirjat,
joilla voi olla merkitystä tämän lain
tai sen nojalla annettujen säännösten
noudattamisen valvonnassa, ja ottaa niistä jäljennöksiä.
Tarkastusta toimittavalla virkamiehellä on oikeus vaatia
suullisia selvityksiä paikalla ja tallentaa saamansa vastaukset.
Tarkastusta toimittavalla virkamiehellä on myös
oikeus sinetöidä tiloja tai kirjanpitoa ja asiakirjoja
siksi ajaksi ja siltä osin kuin on tarpeen tarkastuksen
toimittamiseksi.
Poliisin tulee tarvittaessa pyynnöstä antaa
virka-apua 1 ja 2 momentissa tai 20 a §:ssä tarkoitetun
tarkastuksen toimittamiseksi siten kuin siitä erikseen
säädetään.
20 a §
Jos Euroopan yhteisöjen komissio on neuvoston asetuksen
(EY) N:o 1/2003 21 artiklan mukaisesti määrännyt
tarkastuksen tehtäväksi muissa kuin 20 §:ssä tarkoitetuissa
tiloissa, markkinaoikeus antaa komission hakemuksesta luvan tarkastuksen
toimittamiseen.
Lupa on haettava etukäteen.
Markkinaoikeus voi kieltää tarkastuksen, jos tarkastus
olisi mielivaltainen tai liiallinen. Tutkiessaan, onko tarkastus
mielivaltainen tai liiallinen, markkinaoikeus ottaa huomioon erityisesti
epäillyn kilpailunrajoituksen vakavuuden, etsittyjen todisteiden
tärkeyden, asianomaisen yrityksen osallisuuden sekä sen,
onko kohtuullisen todennäköistä, että tarkastuksen
kohdetta koskevia kirjanpito- ja liikeasiakirjoja säilytetään
tiloissa, joihin lupaa pyydetään.
20 b §
Toimittaessaan tarkastusta muissa kuin 20 §:ssä tarkoitetuissa
tiloissa Euroopan yhteisöjen komission, kilpailuviraston
ja lääninhallituksen virkamiehellä on
edellä 20 §:ssä säädetyt toimivaltuudet
lukuun ottamatta kuitenkaan 20 §:n 4 momentissa
säädettyjä toimivaltuuksia.
Komissio, kilpailuvirasto ja lääninhallitukset voivat
tarkastuksessa käyttää apunaan muita
valtuuttamiaan henkilöitä.
21 §
Kilpailuviraston tämän lain nojalla antamaan päätökseen
saa hakea muutosta markkinaoikeudelta siten kuin hallintolainkäyttölaissa
säädetään. Kilpailuviraston
11 e §:n 1 momentin tai 14 §:n
1 momentin nojalla antamaan päätökseen ja
päätökseen toimittaa 20 §:ssä tarkoitettu
tarkastus ei saa hakea muutosta valittamalla. Kilpailuviraston 10
tai 13 §:n nojalla antamaa päätöstä on
valituksesta huolimatta noudatettava, jollei markkinaoikeus toisin
määrää.
Markkinaoikeuden tämän lain nojalla antamaan
päätökseen saa hakea muutosta valittamalla
korkeimpaan hallinto-oikeuteen siten kuin hallintolainkäyttölaissa
säädetään. Markkinaoikeuden
11 e §:n 2 momentin nojalla antamaan päätökseen
tai päätökseen, joka koskee 14 §:n
2 momentissa tarkoitettua määräajan pidentämistä taikka
20 a §:ssä tarkoitetun tarkastusvaltuuden
myöntämistä, ei saa hakea muutosta valittamalla.
Markkinaoikeuden päätöstä on
valituksesta huolimatta noudatettava, jollei korkein hallinto-oikeus
toisin määrää.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
22 §
Seuraamusmaksua ei saa määrätä 4
tai 6 §:n tai EY:n perustamissopimuksen 81 tai
82 artiklan säännösten rikkomisesta,
ellei esitystä markkinaoikeudelle ole tehty viidessä vuodessa
siitä, kun kilpailunrajoituksen voimassaolo on lakannut
tai kun kilpailuvirasto on saanut tiedon kilpailunrajoituksesta.
29 §
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Kilpailuvirasto voi tarvittaessa antaa soveltamiskäytäntöään
selventäviä suuntaviivoja, jotka perustuvat Euroopan
yhteisöjen komission antamiin ryhmäpoikkeusasetuksiin
ja suuntaviivoihin. Kilpailuvirasto voi antaa suuntaviivoja erityisesti
4 §:n mukaisen merkittävyyskriteerin
ja 5 §:n mukaisen poikkeuksen tulkinnasta.
Tämä laki tulee voimaan
päivänä kuuta 200
.
Tätä lakia sovelletaan sen voimaantulon jälkeen
tehtyihin yrityskauppoihin.
Kumottavien 19 ja 19 a §:n perusteella
kilpailuvirastolle tehdyt vireillä olevat poikkeuslupa- tai
puuttumattomuustodistushakemukset raukeavat tämän
lain tullessa voimaan. Kumottavan 19 b §:n
mukainen sakkoimmuniteetti poistuu näiden vireillä olevien
hakemusten osalta samoin tämän lain tullessa voimaan.
Kumottavien 19 ja 19 a §:n perusteella
myönnettyjen poikkeuslupien ja puuttumattomuustodistusten
voimassaolo päättyy poikkeusluvassa tai puuttumattomuustodistuksessa
määrättynä päivänä.
Ennen lain voimaantuloa voidaan ryhtyä lain täytäntöönpanon
edellyttämiin toimenpiteisiin.