Perustelut
         
         Hallituksen esityksessä perustellaan lakiehdotuksen
            antamista eduskunnalle muun muassa viittaamalla hallitusohjelmaan,
            alueiden kehittämisestä annetun lain (602/2002)
            mukaisiin voimassa oleviin valtakunnallisiin alueiden kehittämisen
            tavoitteisiin ja noudatetun toimintalinjan johdonmukaiseen jatkamiseen.
         
         
         Valiokunta pitää mainittuja seikkoja tärkeinä.
            Lisäksi valiokunta viittaa aluepoliittisen selonteon johdosta
            eduskunnan hyväksymään lausumaan, jossa
            eduskunta edellyttää hallituksen huolehtivan siitä,
            että alueellisen kehittämisen kannalta merkittäviä taloudellisia
            voimavaroja kootaan yhteen, alueellistetaan ja lisätään
            sitomattomien maakunnallisten kehittämisvarojen osuutta,
            sekä siitä, että maakunnan liittojen
            roolia aluekehityslain mukaisina aluekehitysviranomaisina vahvistetaan
            alueellistettujen ja alueellistettavien voimavaojen suuntaamisessa
            muun muassa lisäämällä maakuntaohjelmien
            toteuttamissuunnitelmien sitovuutta ja vaikuttavuutta (HaVM
               14/2004 vp —VNS 3/2004
               vp). Lakiehdotus toteuttaa ainakin osaksi tämän
            lausuman vaatimuksia.
         
         
         Säädettävä laki merkitsee
            sitä, että keskeiset alueiden kehittämiseen
            vaikuttavat määrärahat on koottava valtion
            talousarviossa nykyistä suuremmiksi kokonaisuuksiksi. Maakunnallisen päätöksenteon
            asema vahvistuu päätöksenteon kokonaisuudessa
            kahta kautta. Ensinnäkin maakuntaohjelman toteuttamissuunnitelma
            muuttuu maakunnan talousarvioesitykseksi, mikä parantaa
            maakunnan oman ehdotuksen asemaa valtion talousarvioesityksen valmistelussa.
            Toisaalta aluekehityksen voimavarojen suuntaamisen kokonaisuus on
            aluetasolla maakunnan liitoissa helpommin priorisoitavissa ja aikataulutettavissa
            mahdollisimman tuloksellisesti. Valiokunta korostaa päätöksenteon
            yhteensovittamisen merkitystä sekä keskushallinnossa
            että aluetasolla. Valiokunta on aiemminkin kiinnittänyt
            huomiota etenkin keskushallinnon liian sektoroituneeseen asioiden
            tarkastelukulmaan. Tämän sijaan on tärkeää hallinnon
            toiminnassa omaksua laaja-alaisempi lähestymistapa.
         
         
         Valiokunta pitää välttämättömänä lakiehdotukseen
            sisältyvää sääntelyä,
            joka merkitsee aluekeskusten kehittämisen jatkamista aluekeskusohjelmilla
            ja vastaavasti osaamiskeskusten kehittämisen jatkamista
            osaamiskeskusohjelmilla. 
         
         
         Lakiehdotukseen sisältyvänä yksityiskohtana valiokunta
            kiinnittää huomiota 10 a §:ään.
            Pykälän 1 momentin mukaan niiden ministeriöiden, joiden
            on alueiden kehittämislain 8 §:n nojalla määriteltävä alueellisen
            kehittämisen tavoitteet ja toimenpiteet, on koottava keskeiset
            alueiden kehittämiseen vaikuttavat määrärahaehdotukset.
            Momentin toinen virke on sikäli ongelmallinen, että siinä annettaisiin
            lailla yleinen valtuus antaa kokoamisen yksityiskohdista määräyksiä erikseen.
            Perustelujen mukaan tarkoitus on, että tarkemmat määräykset
            antaisi valtionvarainministeriö valtion talousarvion laadinnasta
            antamissaan määräyksissä. Saadun
            selvityksen mukaan kysymys on valtion talousarviosta annettuun asetukseen
            (1243/1992) sisältyvästä sääntelystä.
            Valiokunta toteaa ottaen samalla huomioon edellä todetun
            säännösehdotuksen ongelmallisuuden, ettei
            samasta asiasta ole asianmukaista antaa sekä lakitasoista
            normia että asetustasoista sääntelyä,
            minkä vuoksi valiokunta ehdottaa lakiehdotuksen 10 a §:n
            1 momentin toisen virkkeen poistamista.
         
         
         Edellä lausutun perusteella, valtiovarainvaliokunnan
            lausunnossa ja hallituksen esityksessä mainituista syistä hallintovaliokunta
            pitää lakiehdotusta tarpeellisena ja tarkoituksenmukaisena.
            Valiokunta puoltaa lakiehdotuksen hyväksymistä edellä ilmenevien
            kannanotoin ja muutosehdotuksin.