PERUSTELUT
1 Nykytila
Suomen Pankin johtokunnan puheenjohtajan ja muiden jäsenten
nimittämistoimivalta kuuluu vuonna 1998 Suomen Pankista
annetun lain (214/1998) 13 §:n
perusteella tasavallan presidentille. Pankkivaltuuston asiana on
11 §:n 2 momentin mukaan tehdä valtioneuvostolle
esitys johtokunnan jäsenen viran täyttämisestä.
Perustuslain 58 §:stä johtuu, että presidentti
päättää nimityksestä valtioneuvoston
ratkaisuehdotuksesta. Nimitysmenettely vastaa pääosin
vuoden 1867 asetuksella Suomen Pankin hallinnosta ja hoidosta luotua
järjestelyä. Suomen Pankki siirrettiin tällä asetuksella
valtiopäivien hoitoon ja vastattavaksi seuraavan vuoden
alusta. Tuolloin pankin johtokuntaan kuului puheenjohtaja ja kolme
muuta jäsentä. Hallitsija nimitti puheenjohtajan
itse säätämässään
menettelyssä, kun taas muut kolme jäsentä hallitsija
nimitti säätyjen pankkiedusmiesten suorittaman
ehdollepanon ja senaatin talousosaston lausunnon perusteella.
Maaliskuun 1 päivänä 2000 voimaan
tulleen Suomen perustuslain aineellisena tavoitteena on vahvistaa
hallitusjärjestelmän parlamentaarisia piirteitä.
Tämä on osaksi ilmennyt eduskunnan valtaoikeuksien
suorana lisäämisenä ja osaksi siten,
että uudella perustuslailla tuetaan eduskunnan luottamuksen
varassa toimivan valtioneuvoston asemaa suhteessa tasavallan presidenttiin
(HE 1/1998 vp, s. 31—32). Tasavallan
presidentin nimitysvaltaa koskeva sääntely rajattiin perustuslaissa
vain korkeimpiin valtionhallinnon virkoihin sekä virkoihin,
joihin nimittäminen on perusteltua osoittaa presidentin
tehtäväksi hänen valtiosääntöisen
asemansa takia. Yleistoimivalta virkanimitysasioissa on perustuslain 126 §:n
2 momentin nojalla valtioneuvostolla. Uuden perustuslain edellyttämiä muun
lainsäädännön muutostarpeita
sekä perustuslain voimaantulo- ja siirtymäjärjestelyjä selvittänyt
työryhmä katsoi, että presidentin nimitysvallan
piiriin tulisi uuden perustuslain peruslähtökohdan mukaisesti
osoittaa vain sellaisia virkoja, joita koskevan nimitysvallan osoittaminen
presidentille on perusteltua presidentin valtiosääntöisen aseman
tai hänelle kuuluvien tehtävien vuoksi taikka
asianomaisen viran riippumattomuuteen liittyvistä tai muista
vastaavista erityisistä syistä (Uuden perustuslain
voimaantulojärjestelyt ja lainsäädännön
muutostarpeet, Työryhmän muistio, Tammikuu 1998,
Oikeusministeriö, s. 25—26).
Suomen Pankki toimii perustuslain 91 §:n 1 momentin
mukaan eduskunnan takuulla ja hoidossa sen mukaan kuin lailla säädetään,
minkä lisäksi eduskunta valitsee pankkivaltuutetut
valvomaan Suomen Pankin toimintaa. Perustuslakivaliokunta yhtyi
perustuslakiuudistuksesta antamassaan mietinnössä hallituksen
esityksessä ilmaistuun käsitykseen, jonka mukaan
"eduskunnan takuulla ja hoidossa" -määreen säilyttäminen
perustuslaissa tarkoittaa vaatimusten asettamista siitä,
miten Suomen Pankkia koskevaa lainsäädäntöä on
vastaisuudessa kehitettävä (PeVM 10/1998
vp, s. 25/I). Samalla valiokunta viittasi vuosien
1997 ja 1998 valtiopäivillä esittämiinsä Suomen
Pankkia koskeviin kannanottoihin ja ne uudistaen katsoi, että hallituksen
tulee ryhtyä valmisteluihin asiaan vaikuttavan lainsäädännön
uudistamiseksi.
Perustuslakivaliokunnan tarkoittama ensimmäinen tapaus
(HE 261/1996 vp) koski Suomen Pankista
vuonna 1925 annetun lain uudistamista kokonaisuudessaan talous-
ja rahaliiton (EMU) toisen vaiheen aikana. Jäsenvaltioiden
oli EMU:n toisen vaiheen aikana aloitettava muun muassa kansallisen
keskuspankin aseman itsenäistäminen. Jälkimmäisessä tapauksessa
(HE 6/1998 vp) oli kysymys uuden lain
säätämisestä Suomen Pankista
EMU:n kolmatta vaihetta eli Euroopan keskuspankkijärjestelmän
(EKPJ) aikaa varten.
Ensimmäinen uudistus tarkoitti muun muassa Suomen Pankin
rahapoliittisen päätösvallan siirtämistä pankkivaltuustolta
johtokunnalle. Tällainen muutos oli perustuslakivaliokunnan
mielestä huomattava ja merkitsi valtiosääntöoikeudelliselta
kannalta "niiden järjestelyjen olennaista heikkenemistä,
jotka ovat olleet takaamassa Suomen Pankin toiminnan pysymisen perustuslaissa
säädetyn vaatimuksen mukaisesti eduskunnan hoidossa"
(PeVL 5/1997 vp, s. 3/I). Valiokunta
päätyi vuonna 1997 katsomaan, että perustuslain
mukainen "vaatimus Suomen Pankin toimimisesta eduskunnan hoidossa
ei enää vakiintuneessa merkityksessä toteudu"
(PeVL 5/1997 vp, s. 5/I). Valiokunta
piti tärkeänä kehittää lakia
Suomen Pankista perustuslain suuntaisesti ja viittasi esimerkinomaisesti
"siihen johtokunnan ja pankkivaltuuston keskinäisen aseman muuttumisesta
luonnostaan esille tulevaan seikkaan, että perustuslain
vaatimusta Suomen Pankin toimimisesta eduskunnan hoidossa tukisi,
jos eduskunnan valitsema pankkivaltuusto nimittäisi pankin
johtokunnan jäsenet" (PeVL 5/1997 vp,
s. 5). Valiokunta palasi samaan asiaan vuonna 1998 todeten, että "Euroopan
keskuspankkijärjestelmän kansanvaltaisuutta lisäisi,
jos johtokunnan jäsenten nimittäminen siirretään
pankkivaltuustolle" (PeVL 7/1998 vp,
s. 3/II).
2 Nykytilan arviointi ja ehdotetut muutokset
Suomen Pankin johtokunnan nykyinen nimitysjärjestelmä on
altis arvostelulle eri syistä.
Pankkivaltuuston yleisen aseman heikentyminen EMU:n kolmannen
vaiheen aikana on ollut keskeisenä seikkana johtamassa
siihen, että perustuslain vaatimus Suomen Pankin toimimisesta
eduskunnan takuulla ja hoidossa ei enää toteudu
hyvin. Nimitysvallan kuuluminen tasavallan presidentille on nykyoloissa
nähtävä lähes 150 vuoden takaiseen
aikaan palautuvaksi jäänteeksi. Voimassa olevalle
nimitystoimivallalle ei ole esitettävissä uuden
perustuslain tarkoituksen kannalta hyväksyttäviä
perusteita, sillä ensiksikään presidentin
valtiosääntöisestä asemasta
ei löydy syitä nykyiselle järjestelylle.
Toiseksi on oleellista, että kansallisen keskuspankin päätöksentekoelimen
ja sen jäsenten riippumattomuus on toiminnallisesti turvattu
jo EY:n perustamissopimuksen 108 artiklassa ja Euroopan keskuspankin
perussäännön 7 artiklassa. Asia on toistettu
Suomen Pankista annetun lain 4 §:n 1 momentissa. Tasavallan
presidentin nimitysvallalle ei näin ollen ole myöskään
johtokunnan jäsenen viran riippumattomuuteen liittyviä itsenäisiä syitä.
Suomen Pankin perustuslain mukaista asemaa vastaa parhaiten
eduskunnan ja sen valitseman pankkivaltuuston toimivallan lisääminen johtokunnan
jäsenten nimittämisessä. Aloitteessa
ehdotetaankin, että johtokunnan puheenjohtajan valinta
siirretään tasavallan presidentiltä eduskunnalle
ja muiden johtokunnan jäsenten nimittämistoimivalta
pankkivaltuustolle.
3 Muita aloitteeseen vaikuttavia seikkoja
EY:n perustamissopimuksen 108 artikla sisältää perusmääräykset
Euroopan keskuspankin ja kansallisten keskuspankkien riippumattomuudesta. Perustamissopimuksen
105 artiklan 4 kohdassa luetellaan asiat, joista Euroopan keskuspankkia kuullaan.
Niitä ovat lähtökohtaisesti muun muassa
suunnitelmat kansalliseksi lainsäädännöksi Euroopan
keskuspankin toimivaltaan kuuluvilla aloilla.
Euroopan rahapoliittinen instituutti antoi vuoden 1997 Suomen
Pankkia koskevan uudistuksen valmisteluvaiheen aikana lausunnon (17.5.1996
CON/96/05), jonka mukaan kansanedustajista koostuvaa
pankkivaltuustoa on pidettävä poliittisena toimielimenä.
Kansallisen keskuspankin riippumattomuusvaatimuksen kannalta ei
lausunnon mukaan olisi ollut sopusoinnussa, että tällainen
toimielin voisi millään tavoin puuttua johtokunnan
päätöksiin. Vaikka lakialoite koskee
johtokunnan nimittämistä eikä esimerkiksi
johtokunnan toimivaltuuksia tai päätöksentekoa,
on aloitteen eduskuntakäsittelyn aikana syytä asianmukaisesti
selvittää, onko uudistuksesta tarpeen kuulla Euroopan
keskuspankkia.
4 Lakiehdotus
4.1 Perustelut
11 §. Pankkivaltuuston tehtävät.
Pykälän 2 momentti koskee pankkivaltuuston
tehtäviä Suomen Pankin hallinnon osalta. Momentin 1 kohtaa
ehdotetaan muutettavaksi niin, että siinä 1 §:n
muutoksia vastaavasti mainitaan pankkivaltuuston tehtävänä johtokunnan
muiden jäsenten kuin puheenjohtajan nimittäminen.
13 §. Johtokunta.
Pykälän 1 momenttiin ehdotetaan tehtäväksi
ne nimittämistoimivaltaa koskevat muutokset, että johtokunnan
puheenjohtajan valitsee eduskunta ja muut johtokunnan jäsenet nimittää pankkivaltuusto.
Momentista lisäksi poistettaisiin maininta, jonka mukaan
nimitykset tehdään virkoja haettaviksi julistamatta.
Tilalle ehdotetaan säännöstä siitä,
että johtokunnan jäsenet nimitetään
sen jälkeen, kun viran avoinna olemisesta on ilmoitettu.
Tällainen menettely vastaisi valtioneuvoston oikeuskanslerin
kannanottoa, jonka hän ilmoitti Suomen Pankille 15.8.2000.
Käytännössä voitaisiin noudattaa
valtion virkamiesasetuksen 7, 7 a, 8, 12 ja 13 §:n kaltaista
menettelyä.
Nykyisen lainsäädännön mukaan
eduskunta valitsee eduskunnan oikeusasiamiehen ja apulaisoikeusasiamiehen
sen jälkeen, kun perustuslakivaliokunta on arvioinut näihin
tehtäviin ilmoittautuneita (eduskunnan työjärjestyksen 11 §:n
1 mom.), sekä valtiontalouden tarkastusviraston pääjohtajan
sen jälkeen, kun valtiovarainvaliokunta on arvioinut virkaan
hakeneita (eduskunnan työjärjestyksen 16 §:n
3 mom.). Tällainen menettely on osoittautunut tarkoituksenmukaiseksi,
ja se on asianmukaista saattaa noudatettavaksi myös johtokunnan
puheenjohtajan vaalissa. Puheenjohtajan virkaan hakeneiden arviointi
kuuluu eduskunnan pysyvien valiokuntien tehtäväjaon
mukaan talousvaliokunnalle.
Pykälän 3 momenttiin tehdään
nimitysmenettelyn muuttamisesta johtuva sanonnallinen tarkistus.
16 §. Johtokunnan jäsenen virkasuhteen päättäminen.
Pykälän 1 momentissa säädetään
johtokunnan jäsenen virkasuhteen päättämisen
perusteista. Ne vastaavat Euroopan keskuspankin perussäännön
määräyksiä eikä niitä ehdoteta
muutettaviksi. Nimittämistoimivallan muutosten vuoksi momenttia
on kuitenkin muutettava sen osalta, kenen toimivaltaan johtokunnan
jäsenen erottamisesta päättäminen
kuuluu. Yleistä virkamiesoikeudellista periaatetta vastaavasti
ehdotetaan säädettäväksi, että erottamisesta
päättää nimittävä viranomainen.
Johtokunnan puheenjohtajan erottamisesta päättäminen
kuuluu siksi eduskunnalle ja muun johtokunnan jäsenen erottamisesta
päättäminen pankkivaltuustolle. Momenttia
on myös tarkistettu kielellisesti.
4.2 Alemmanasteiset säännökset
Johtokunnan puheenjohtajan valinnan siirtyessä eduskunnalle
tulee eduskunnan työjärjestystä täydentää ainakin
ottamalla siihen säännökset talousvaliokunnan
tehtävästä arvioida puheenjohtajan virkaan
hakeneita. Myös eduskunnan vaalisäännön
täydentäminen tulee kysymykseen. Pankkivaltuuston
tehtävien muuttuessa johtokunnan jäsenten nimittämisessä on
tarpeellista selvittää, onko syytä täydentää eduskunnan pankkivaltuutettujen
johtosääntöä (252/2000).
4.3 Voimaantulo
Ehdotettu laki on tarkoitettu tulemaan voimaan mahdollisimman
pian sen jälkeen, kun se on hyväksytty ja vahvistettu.
4.4 Säätämisjärjestys
Lakiehdotuksen mukaiset muutokset merkitsevät, että perustuslain
91 §:n 1 momentin vaatimus Suomen Pankin toimimisesta eduskunnan takuulla
ja hoidossa toteutuu paremmin kuin tällä hetkellä.
Tähän perustuslain kohtaan sisältyvän
lakivarauksen mukaan Suomen Pankin toiminnasta säädetään
tarkemmin lailla. Näistä syistä ei ole
estettä käsitellä lakiehdotusta tavallisen
lain säätämisjärjestyksessä.