PERUSTELUT
Tuloverotuksessa on vuosikymmenien ajan sallittu verottomien
päivärahojen ja matkakulukorvausten maksaminen
sellaisille työntekijöille, jotka joutuvat matkustamaan
toiselle paikkakunnalle vaihteleviin työkohteisiin työnantajan määräyksestä tai
sen vuoksi, että työ luonteeltaan edellyttää matkustusta
ja pysyvää työntekemispaikkaa ei ole.
Tällaisten työntekijöiden työmatkakustannusten
vähentämisoikeutta on myös säädelty
laissa erilaisin määräyksin. Käytännössä on
syntynyt erilaisia tulkintaongelmia, ja lainsäädäntöä on
eri aikoina tarkennettu. Viime vuosina paineita muutoksiin on syntynyt
siitä, että eräät verotoimistot
ovat tulkinneet hyvin ankarasti mm. telakoilla erilaisissa työkohteissa
työskentelevien matkatyöntekijöiden tai
komennusmiesten oikeutta verottomiin päivärahoihin. Työntekijöille
on täysin yllättäen määrätty
maksettavaksi jopa useiden tuhansien eurojen jälkiveroja,
jotka ovat monissa tapauksissa aiheuttaneet työntekijöille
ja heidän perheilleen suuria taloudellisia vaikeuksia.
Vuoden 2006 alusta tuloverolakia on muutettu lisäämällä siihen
uusi 72 a §, jossa määritellään
tilapäinen työskentely erityisellä työntekemispaikalla
(1227/2005, HE 211/2005
vp). Uuden pykälän mukaan
tilapäisenä työskentelynä erityisellä työntekemispaikalla
pidetään enintään kahden vuoden
työskentelyä samassa työntekemispaikassa.
Lisäksi voidaan tällaisena tilapäisenä työskentelynä pitää enintään
kolmen vuoden työskentelyä samassa työntekemispaikassa,
jos kyse on rajatun ajan kestävästä työkohteesta,
joka on yli 100 kilometrin päässä verovelvollisen
asunnosta ja varsinaisesta työpaikasta. Kahden vuoden ylittävältä ajalta
matkakustannusten korvaukset ovat verotonta tuloa ainoastaan silloin,
kun verovelvollinen on työmatkan takia yöpynyt
erityisen työntekemispaikan sijainnin vuoksi tarpeellisissa
majoitustiloissa. Laissa asetettujen määräaikojen
laskeminen aloitetaan alusta, jos työskentely samassa työntekemispaikassa
on keskeytynyt yhtäjaksoisesti vähintään
kuudeksi kuukaudeksi ja verovelvollinen on tänä aikana
työskennellyt toisessa työntekemispaikassa. Verohallitus
on 23 maaliskuuta 2006 antanut eräitä ohjeita
uuden säännöksen soveltamisesta.
Vaikka uusi säännös selventää lain
tulkintaa ja korjaa joitakin tilanteita, joissa aikaisemman lain
puitteissa jouduttiin kohtuuttomiin tulkintoihin, se on käytännössä liian
jäykkä työelämän tarpeita
ajatellen. Tämä johtuu ensinnäkin siitä, että käytännössä työkohteiden
kestoa on vaikea ennustaa ja sopia etukäteen. Joissakin
työkohteissa kahden tai kolmen vuoden määräaika
on selvästi liian lyhyt. Matkatyö tai komennustyö vieraalla
paikkakunnalla voi olla melko pitkäaikainenkin välttämättömyys
monissa tapauksissa. Työmarkkinat ovat myös muuttuneet
entistä epävarmemmiksi siten, että varsinkin
perheellisen työntekijän on vaikea luottaa siihen,
että jollakin paikkakunnalla työmahdollisuudet
ovat niin hyvät, että pysyvä muuttaminen
sinne avautuvan työkohteen perusteella olisi järkevää.
Voidaan ajatella esimerkiksi Tampereen seudulla asuvaa työntekijää,
jonka varsinainen työntekemispaikka on Tampereella. Hänelle
avautuu mahdollisuus telakkatyöhön Turussa, ensin
ehkä pariksi vuodeksi ja kaiken kaikkiaan neljäksi vuodeksi.
Jos hän on perheellinen ja puoliso on töissä Tampereella,
koko perheen muutto Turkuun voi olla liian uhkarohkeaa, varsinkin
jos se johtaa puolison työpaikan menetykseen. Lain uusi
muotoilu voi johtaa siihen, että hänen on ainakin
neljäs vuosi työskenneltävä Turussa
ilman niitä verottomia matkakulujen korvauksia, jotka lyhyemmiltä työkomennuksilta
voisi saada. Jos tämä edellyttää esim.
hotellissa asumista, lisäkustannukset voivat olla todella
merkittäviä.
Tässä on pidettävä mielessä verottomien
matkakulukorvausten varsinainen tarkoitus. Ne eivät ole
ylimääräinen etu, vaan ne kompensoivat niitä lisäkustannuksia,
joita työskentely vieraalla paikkakunnalla poissa kotoa
aiheuttaa. Nämä kustannukset ovat lisääntyneitä matkakustannuksia,
majoituskustannuksia, ruokailukustannuksia, tietoliikennekustannuksia
ym. Verottomien kulukorvausten ansiosta omalla kotipaikkakunnallaan
työskentelevät ja komennustöissä vieraalla
paikkakunnalla työskentelevät työntekijät
ovat keskenään tasaveroisemmassa asemassa. Verottomat
kulukorvaukset edistävät työvoiman liikkumista.
Ilman niitä monen työntekijän on vaikeampi
harkita työskentelyä vieraalla paikkakunnalla,
kenties useiden satojen kilometrien päässä kotoaan.
Verottomien matkakulukorvausten mahdollista väärinkäyttöä voidaan
ehkäistä kontrolloimalla, mikä on ollut
tosiasiallinen tilanne ja mitä kuluja työntekijälle
on vieraalla paikkakunnalla työskentelystä aiheutunut.
Usein varmaan jo tieto siitä, mikä on toisaalta
työntekijän kotiosoite ja toisaalta työntekemispaikan
osoite, riittää kertomaan, ovatko matkakulukorvaukset
aiheellisia. Tieto työntekijän perhesuhteista
voi myös olla olennainen tilannetta arvioitaessa. Tarvittaessa
todisteena voivat olla kuitit matkakuluista, majoituksesta ym. tai
työnantajan antamat todistukset ja selvitykset.
Ehdotamme, että tuloverolain määritelmää tilapäisestä työskentelystä erityisellä työntekemispaikalla
väljennetään siten, että työskentely voidaan
katsoa tilapäiseksi kahden tai kolmen vuoden määrärajasta
riippumatta, jos verottomien matkakulukorvausten aiheellisuus
osoitetaan erilaisin selvityksin. Esitämme, että tuloverolain
72 a §:ään lisätään
uusi momentti, jossa tilapäisen työskentelyn määritelmä väljennetään
mainitulla tavalla.