Perustelut
Komission ehdotus neuvoston puitepäätökseksi korvaisi
vuoden 2004 puitepäätöksen lasten seksuaalisen
hyväksikäytön ja seksuaalisen riiston sekä lapsipornografian
torjumisesta (2004/69/YOS). Jo nykyisessä puitepäätöksessä asetetaan
velvollisuus kriminalisoida tietyt lasten seksuaaliseen hyväksikäyttöön
ja lapsipornografiaan liittyvät rikokset sekä yllytys
ja avunanto niihin ja niiden yritys. Lisäksi puitepäätöksessä on
määräyksiä rangaistuksista ja
ankarampaan rangaistukseen johtavista seikoista, oikeushenkilön
vastuusta, oikeushenkilöön kohdistuvista seuraamuksista,
lainkäyttövallasta ja syytteeseenpanosta sekä uhrien
suojelusta ja auttamisesta.
Komissio ehdottaa puitepäätökseen
lisättäväksi elementtejä,
joita sisältyy Euroopan neuvoston sopimukseen lasten suojelemiseksi
seksuaaliselta riistolta ja hyväksikäytöltä.
Suomi on allekirjoittanut yleissopimuksen vuonna 2007, ja sopimuksen
kansallinen voimaan saattaminen on parhaillaan valmisteltavana.
Monet puitepäätöksestä aiheutuvat
lainsäädäntötarpeet tulevat
huomioiduiksi yleissopimuksen kansallisen voimaan saattamisen kautta.
Joiltain osin komission ehdotus uudeksi puitepäätökseksi
on kuitenkin velvoittavampi ja pidemmälle menevä kuin
yleissopimus. Toteutuessaan puitepäätösehdotuksesta
seuraisi muutostarpeita ainakin rikoslain 17 ja 20 lukuun.
Puitepäätösehdotuksen tavoitteena
on lähentää jäsenvaltioiden
lainsäädäntöä säätämällä rangaistaviksi
kaikkein vakavimmat lasten seksuaalisen hyväksikäytön
ja riiston muodot, laajentamalla kansallista lainkäyttövaltaa
ja säätämällä uhreille
tarjottavan avun vähimmäistasosta. Ehdotuksen
voidaan katsoa edistävän myös jäsenvaltioiden
välistä yhteistyötä puitepäätöksen
alaan kuuluvien rikosten torjunnassa.
Lakivaliokunta pitää puitepäätöksen
tavoitteita tärkeinä ja komission ehdotusta yleisesti
ottaen kannatettavana. Toistaiseksi vain yksi EU:n jäsenvaltio
on liittynyt Euroopan neuvoston yleissopimukseen. Puitepäätösehdotus
on tämän vuoksi myös käytännön
näkökulmasta tarpeellinen. Puitepäätösehdotuksessa
on kuitenkin paljon yksityiskohtia, jotka vaativat jatkoselvittelyä ja
hiomista, ennen kuin ehdotukseen voidaan ottaa tarkemmin kantaa.
Valiokunta katsoo valtioneuvoston tavoin, että puitepäätöksen
tulisi asiallisesti vastata mahdollisimman pitkälle yleissopimusta.
Siten voidaan välttää tulkintaongelmia
mainittujen instrumenttien välillä sekä myös
edistää jäsenvaltioiden liittymistä yleissopimukseen.
Valiokunnan mielestä puitesopimuksessa tarvitaan yleissopimuksen
tapaan kansallista liikkumavaraa jäsenvaltioiden rikosoikeusjärjestelmien
huomioon ottamiseksi. Selvityksen mukaan lasten seksuaaliseen hyväksikäyttöön
ja riistoon liittyviä sääntelytarpeita
on arvioitu laajasti yleissopimusta valmistelleessa asiantuntijaryhmässä.
Siinä työssä kerättyä tietoa
ja kokemusta tulisi hyödyntää myös
puitesopimusta uudistettaessa.
Puitepäätöksen suurimmat ongelmat
liittyvät rangaistuksia koskevaan 7 artiklaan. Sen mukaan
puitepäätöksessä tarkoitetuista
rikoksista enimmäisrangaistuksen olisi oltava vähintään kuusi
vuotta vankeutta, eräissä tapauksissa 10 ja eräissä 12
vuotta vankeutta. Artiklassa ei tehdä eroa sen suhteen,
onko kyseessä täytetty teko vai jääkö teko
yritykseen tai onko kyseessä avunanto rikokseen. Puitepäätösehdotuksessa
tarkoitetut rikokset ovat myös vakavuudeltaan
hyvin eritasoisia. Komission ehdotus ei myöskään
vaikuta olevan aivan johdonmukainen vuonna 2002 hyväksyttyjen
neuvoston päätelmien kanssa, joissa lähtökohtana
on, ettei yli 10 vuoden enimmäisrangaistuksia tulisi asettaa.
Lakivaliokunta korostaa rikosoikeudellisen suhteellisuusperiaatteen
huomioon ottamista puitepäätöksessä ja
katsoo, että enimmäisrangaistukset tulee käsillä olevaa
ehdotusta paremmin jyvittää vastaamaan rikosten
vakavuutta, vahingollisuutta ja vaarallisuutta. Valiokunta viittaa
tässä yhteydessä yleissopimuksen vastaaviin
määräyksiin, joissa ei ole asetettu enimmäisrangaistuksia,
vaan tietyt rikoksen tekotavat voidaan ottaa huomioon
rangaistuksen määräämistä koskevien
säännösten mukaisesti. Tällaista
lähestymistapaa voidaan pitää varsin hyvänä ratkaisuna
erilaisten kansallisten rikosoikeusjärjestelmien huomioon
ottamiseksi.
Saadun tiedon mukaan yleissopimuksen kansallista voimaan saattamista
valmistelevan työryhmän tehtävänä on
myös arvioida lapsiin kohdistuvien seksuaalirikosten rangaistustason
tehokkuutta ja oikeasuhtaisuutta. Asettamispäätöksen
mukaan erityistä huomiota on kiinnitettävä ehdollisen
vankeusrangaistuksen yleisyyteen rikoksesta tuomittuna rangaistuksena.
Lapsiin kohdistuvien seksuaalirikosten rangaistustasoa koskevat
kysymykset ovat siten pohdittavina edellä mainitussa
työryhmässä.
Puitepäätösehdotuksessa asetetaan
jäsenvaltioille myös muun muassa velvoite
ryhtyä toimenpiteisiin sen varmistamiseksi, että lapsiin kohdistuvista
seksuaalirikoksista tuomittua voidaan estää harjoittamasta
toimintaa lasten kanssa (8 artikla). Suomessa ei ole artiklassa
tarkoitettua ammattikieltojärjestelmää.
Sen sijaan Suomessa on voimassa rikostaustan tarkastamismenettely,
jonka tarkoituksena on vastaavalla tavalla estää tällaisista
rikoksista tuomittujen työskentely lasten kanssa. Valiokunnan
mielestä puitepäätöksessä tulisi
sallia kansallista liikkumavaraa myös tältä osin,
mikä mahdollistaisi rikostaustan tarkastamismenettelyn
artiklassa tarkoitettuna toimenpiteenä.
Saadun selvityksen mukaan edellä mainittu puitepäätösehdotuksen
8 artikla ei koskisi vapaaehtoistoimintaa. Sen sijaan yleissopimukseen
sitä koskeva määräys sisältyy.
Kysymys rikostaustan selvittämisestä vapaaehtoistoiminnan
yhteydessä on näin ollen yleissopimuksen kansallista
voimaan saattamista valmistelevan työryhmän käsiteltävänä.