Yleisperustelut
         
         Lausunnon yleiset lähtökohdat
         
         Lakivaliokunta on toimialansa mukaisesti esitysten sisältämiä ehdotuksia
            käsitellessään keskittynyt kriminalisointeja
            sekä oikeudenkäyntimenettelyä koskeviin
            kysymyksiin. Valiokunta puoltaa oman toimialansa osalta hallituksen
            esitykseen HE 28/2004 vp sisältyvien
            lakiehdotusten hyväksymistä seuraavin huomautuksin
            ja muutosehdotuksin. 
         
         
         Niin ikään valiokunta puoltaa oman toimialansa
            osalta hallituksen esitykseen HE 29/2004 vp sisältyvien
            sopimusten samoin kuin niiden voimaansaattamista tarkoittavien lakiehdotusten
            hyväksymistä. Valiokunnalla ei ole huomauttamista
            näihin ehdotuksiin.
         
         
         Tekijänoikeuden perimmäisenä tarkoituksena
            on yhtäältä suojata jo tehdyn luovan
            työn tuloksia ja toisaalta edistää tulevaisuudessa
            tehtävää tällaista työtä tunnustamalla
            tekijälle yksinoikeus luomaansa teokseen. Tämän
            vuoksi tekijänoikeuslainsäädännössä tekijälle
            taataan sekä taloudellisia että tekijän
            henkilöön liittyviä, niin sanottuja moraalisia
            oikeuksia. Tekijänoikeuskaan ei kuitenkaan voi olla ehdoton,
            vaan siihen on lainsäädännöllä eri
            syistä tehty monenlaisia rajoituksia. Nämä rajoitukset
            ovat puolestaan erilaisia sen mukaan, onko tekijänoikeus
            säädetty syrjäytymään
            kokonaan vai onko teoksen käyttäminen sallittu
            pakko- tai sopimuslisenssijärjestelyyn pohjautuvan
            säännöksen nojalla.
         
         
         Tekijänoikeuksien taloudellinen merkitys on parin viime
            vuosikymmenen aikana kasvanut suuresti. Ennen kaikkea tähän
            on vaikuttanut tekijänoikeudella suojatun aineiston siirtäminen avoimiin
            tietoverkkoihin, joiden avulla aineiston nopea levittäminen
            on mahdollista aivan toisessa laajuudessa kuin aiemmin. Toisaalta
            tekijänoikeudellisen aineiston saatavilla pitäminen tällaisessa
            ympäristössä on myös synnyttänyt siihen
            kohdistuvia uusia uhkia, koska myös teosten luvattomien
            kopioiden levittäminen on mahdollista aiempaa tehokkaammin. 
         
         
         Koska tietoverkoissa tapahtuva viestintä on nykyisin
            arkipäiväistynyt ja koska tekijänoikeuslainsäädäntöä luonnollisesti
            sovelletaan myös niissä saatavilla olevaan aineistoon,
            on syntynyt myös vaara, että aivan tavalliset
            tietoverkon käyttäjät saattavat ymmärtämättömyyttään
            suorittaa toimintoja, jotka ainakin ulkoisesti voivat täyttää esimerkiksi
            tekijänoikeusrikkomuksen tunnusmerkistön.
            Tämän vuoksi on tärkeää,
            että tekijänoikeuslainsäädännön
            sisällöstä ja muun muassa nyt tehtävistä muutoksista laajasti
            ja tehokkaasti tiedotetaan. Valiokunta yhtyy hallituksen esityksen
            yleisperustelujen (s. 14/I) mainintaan siitä,
            että tekijänoikeusasioista huolehtivilla
            viranomaisilla on muun muassa juuri tietoverkoissa viestintää harjoittavien
            yksilöiden kannalta erityinen tiedotus- ja neuvontavastuu.
            Tämän vastuun käytännön
            toteuttamiseksi olisi suositeltavaa esimerkiksi se, että viranomaiset
            laatisivat tekijänoikeuslainsäädännön
            sisältöä selvittäviä yleistajuisia
            oppaita.
         
         
         Laillisuusperiaate
         
         Lakivaliokunta huomauttaa, että tekijänoikeudella
            suojattujen teosten viimekätisiä käyttäjiä ovat
            tavallisesti kuluttajan asemassa olevat yksityiset ihmiset. Heidän
            näkökulmastaan tekijänoikeuden suojaksi
            rakennettavia erilaisia teknisiä järjestelyjä ei
            saa viedä niin pitkälle, että ne voivat
            jopa estää teoksen laillisen hyödyntämisen.
            Käsiteltävänä olevassa esityksessä tällaisissa
            tilanteissa ehdotetaankin muun muassa sallittavaksi teosta suojaavan
            teknisen toimenpiteen kiertäminen. Suhteessa lainsäädäntöön
            yksittäisten ihmisten kannalta on taasen tärkeää,
            että heillä on myös tosiasiallinen mahdollisuus
            saada selville, millaisilla edellytyksillä ja miten teosta
            voi laillisesti hyödyntää. Tältä kannalta tarkasteltuna
            tekijänoikeuslakia voidaan pitää jopa
            poikkeuksellisen vaikeana. Alkuperäiseen lakiin myöhemmin
            tehdyt lukuisat muutokset ovat aiheuttaneet esimerkiksi sen, että laissa
            on runsaasti sisäisiä viittauksia. 
         
         
         Kuten perustuslakivaliokunta huomauttaa lausunnossaan, tekijänoikeuslain
            vaikeaselkoisuus voi muodostua ongelmalliseksi rikosoikeudelliseen
            laillisuusperiaatteeseen sisältyvän täsmällisyysvaatimuksen
            kannalta. Tämänkin vuoksi on syytä kiinnittää huomiota
            siihen, että tekijänoikeuden suojaksi annettujen
            säännösten rikkominen on säädetty
            kaiken kattavasti rangaistavaksi tekijänoikeuslain 56 a §:ssä tarkoitettuna
            tekijänoikeusrikkomuksena. Kyseinen säännös
            on niin sanottu blankorangaistussäännös,
            joiden ongelmallisuuteen sekä lakivaliokunta että perustuslakivaliokunta
            ovat aiemmin eri yhteyksissä kiinnittäneet huomiota
            (ks. esim. LaVM 28/2002 vp, s. 6/II
            ja LaVL 5/1994 vp sekä PeVM
               25/1994 vp, s. 8/I, PeVL 15/1996
               vp ja PeVL 20/1997 vp).
            Lisäksi laillisuusperiaatteen kannalta on syytä kiinnittää huomiota
            siihen, että esimerkiksi juuri 56 a §:n
            blankorangaistussäännös tulee sovellettavaksi
            lain 5 luvun mukaisiin tekijänoikeuden lähioikeuksiin lain
            60 §:ssä olevan viittaussäännöksen
            nojalla.
         
         
         Lakivaliokunta esittää laillisuusperiaatteeseen
            palautuvia yksityiskohtaisia huomautuksia jäljempänä yksityiskohtaisissa
            perusteluissa 56 a §:n kohdalla.
         
         
         Tekijänoikeuslain vaikeasti avautuvan sisällön
            vuoksi rikosoikeudellisen laillisuusperiaatteen kannalta ongelmatonta
            ei ole myöskään se, että rikoslain
            49 luvussa olevissa, tekijänoikeuden suojaksi säädetyissä rikostunnusmerkistöissä
            yhtenä keskeisenä teonkuvaukseen
            sisältyvänä osana mainitaan toimiminen
            "tekijänoikeuslain säännösten
            vastaisesti". Kuten perustuslakivaliokunta myös lakivaliokunta
            pitää tärkeänä, että tekijänoikeuslain
            sisällöllinen mutkikkuus otetaan erityisesti huomioon,
            kun tekijänoikeusrikkomussäännöstä tai
            rikoslain 49 lukuun sisältyviä tunnusmerkistöjä yksittäistapauksissa
            sovelletaan. 
         
         
         Lakivaliokunnan mielestä sivistysvaliokunnan olisi
            mietintönsä perusteluissa syytä kiinnittää huomiota
            tarpeeseen uudistaa tekijänoikeuslakia myös edellä mainittujen
            laillisuusperiaatteeseen liittyvien ongelmien vuoksi.
         
         
       
      
         
         Yksityiskohtaiset perustelut
         
         1. Laki tekijänoikeuslain muuttamisesta
         
         Teknisen toimenpiteen kiertämiskeinojen valmistamisen
            ja levittämisen kielto
         
         
         Ehdotetun 50 b §:n 1 momentin mukaan
            tehokkaan teknisen toimenpiteen kiertämisen mahdollistavia
            tai kiertämistä helpottavia laitteita, tuotteita
            tai osia ei saa valmistaa tai tuoda maahan yleisölle levittämistä varten,
            levittää yleisölle, myydä, vuokrata,
            mainostaa myytäväksi tai vuokrattavaksi eikä pitää hallussa
            kaupallisessa tarkoituksessa. Myöskään
            tehokkaan teknisen toimenpiteen kiertämisen mahdollistavia
            tai sitä helpottavia palveluja ei saa tarjota. Kiellon
            rikkominen ehdotetaan rangaistavaksi joko tekijänoikeuslain
            56 e §:n mukaisena teknisen toimenpiteen
            loukkausrikkomuksena tai sitten rikoslain 49 luvun 4 §:ssä tarkoitettuna
            teknisen suojauksen kiertämiskeinorikoksena. Viimeksi mainitun
            teon tunnusmerkistön täyttyessä rangaistusmaksimi
            on vuosi vankeutta.
         
         
         Ehdotetun uuden kriminalisoinnin vuoksi on tärkeää,
            että tekijänoikeuslain 50 b §:stä käy mahdollisimman
            yksiselitteisesti ilmi, mitä laitteita kielto koskee. Tästä säädetään
            pykälän 2 momentissa, joka sisältää kolme
            eri tapausta, joissa laite, tuote tai osa kuuluu 1 momentissa tarkoitetun
            kiellon piiriin. Näistä ensimmäisen mukaan
            kielletty on sellainen laite tai palvelu, jota markkinoidaan, mainostetaan
            tai pidetään kaupan tehokkaiden teknisten toimenpiteiden kiertämiseksi.
            Jos kiellon alaan kuuluvan laitteen tai palvelun tunnusmerkiksi
            säädetään nimenomaan niiden
            markkinointi tai mainostaminen, tuloksena on kehämäinen
            säännös, koska 1 momentin mukaan juuri
            muun muassa myytäväksi tai vuokrattavaksi mainostaminen
            on kiellettyä. Toisaalta tekijänoikeuden ja lähioikeuksien
            tiettyjen piirteiden yhdenmukaistamisesta tietoyhteiskunnassa annetun
            Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivin 2001/29/EY 6 artikla
            sisältää vastaavan säännöksen.
            Lakivaliokunnan arvion mukaan säännöksen
            keskeinen tarkoitus tulee kuitenkin toteutetuksi jo sillä, että tekijänoikeuslain
            50 b §:n 2 momentin 2 ja 3 kohdan perusteella
            kielletyiksi tunnistettavien laitteiden tai palveluiden markkinointi
            kielletään. Tämän
            vuoksi lakivaliokunta esittää, 
         
         
            että sivistysvaliokunta harkitsee tekijänoikeuslakiin
               ehdotetun 50 b §:n 2 momentin 1 kohdan tarpeellisuutta.
            
         
         Välimiesmenettely
         
         Tekijänoikeuslain 54 §:ssä säädetään
            siitä, mitä asioita koskevat riidat ratkaistaan
            välimiesmenettelyssä "siten kuin valtioneuvoston
            asetuksella säädetään". Perustuslakivaliokunta
            on lausunnossaan todennut, että avoin valtuutus välimiesmenettelyn
            asetuksentasoiseen sääntelyyn ei ole asianmukainen
            perustuslain 21 §:n 2 momentin kannalta, koska
            mainitun säännöksen mukaan oikeudenmukaisen
            oikeudenkäynnin ja hyvän hallinnon takeet turvataan
            lailla. Tämän vuoksi perustuslakivaliokunta on
            pitänyt välttämättömänä,
            että lakiin lisätään säännökset
            asianosaisten oikeusturvan kannalta olennaisten oikeuksien
            ja velvollisuuksien perusteista välimiesmenettelyssä ja
            että ehdotettu asetuksenantovaltuus — jos sitä pidetään
            tarpeellisena — muotoillaan lakia tarkempien säännösten
            antamista tarkoittavaksi. Lakivaliokunta puolestaan on kiinnittänyt
            lisäksi huomiota siihen, että voimassa
            olevassa tekijänoikeusasetuksessa (574/1995)
            välimiesmenettelyä koskee kaikkiaan
            vain kolme pykälää. Jos tällaista
            erityissääntelyä edelleen pidetään
            tarpeellisena, lakivaliokunta esittää, 
         
         
            että tekijänoikeusasetukseen nykyisin
               sisältyvät säännökset
               välimiesmenettelystä siirretään
               lakiin ja että lakiin sisältyvä asetuksenantovaltuus
               poistetaan.
            
         
         Tekijänoikeusrikkomus
         
         Ehdotettu 56 a §:n 1 momentti sisältää asiallisesti
            kaksi erilaista tunnusmerkistöä, jotka rangaistaan
            tekijänoikeusrikkomuksena. Näistä ensimmäisen
            mukaan kyseiseen rikkomukseen syyllistyy se, joka tahallaan tai
            törkeästä huolimattomuudesta
            rikkoo sellaista tekijänoikeuslain säännöstä,
            jolla suojataan tekijänoikeutta, taikka toimii vastoin
            41 §:n 2 momentin nojalla annettua määräystä,
            51 tai 52 §:n säännöstä taikka 53 §:n
            1 momentissa tai 54 b §:n 1 momentissa tarkoitettua kieltoa. 
         
         
         Säännös on ongelmallinen sen vuoksi,
            että siihen sisältyvä rangaistavan teon
            kuvaus on erittäin väljä viitatessaan
            yleisesti lain säännöksiin, joilla suojataan
            tekijänoikeutta. Yleisperusteluissa esitettyyn viitaten
            lakivaliokunta kiinnittää vakavaa huomiota siihen,
            ettei tällainen kirjoitustapa vastaa niitä vaatimuksia,
            joita rangaistussäännöksille nykyisin
            asetetaan. 
         
         
         Ehdotetun sääntelyn ongelmallisuutta korostaa
            tekijänoikeuslain säännösten
            jo edellä todetun vaikeaselkoisuuden lisäksi vielä se,
            että syyksiluettavuusvaatimuksena mainitaan tahallisuuden
            rinnalla törkeä tuottamus. Osa säännöksen
            aiheuttamista ongelmista saattaa olla ratkaistavissa sillä,
            että yksittäistapauksissa sovelletaan rikoslain
            4 luvun 2 §:n kieltoerehdyssäännöstä.
            Sen mukaan tekijä on rangaistusvastuusta vapaa, jos hän
            erehtyy pitämään tekoaan sallittuna
            tilanteessa, jossa erehtymistä on pidettävä ilmeisen
            anteeksiannettavana muun muassa lain sisällön
            erityisen vaikeaselkoisuuden vuoksi. 
         
         
         Lakivaliokunnan mielestä kieltoerehdyssäännöksen
            soveltaminen ei kuitenkaan yksistään riitä ratkaisemaan
            pykälän 1 momentin 1 kohdasta aiheutuvia ongelmia.
            Siksi valiokunta on päätynyt esittämään
            syyksiluettavuusvaatimuksen rajaamista tahallisuuteen. Tällöin
            pelkkä huolellisuusvelvollisuuden rikkominen
            ei voi koskaan johtaa siihen, että henkilöä rangaistaan
            tekijänoikeusrikkomuksesta. Törkeän
            tuottamuksen poistamista säännöksen soveltamisen
            syyksiluettavuusvaatimuksista puoltaa myös se,
            että törkeä huolimattomuus ei sovi hyvin
            yhteen saman momentin 2 kohtaan sisältyvän toisen
            teonkuvauksen kanssa.
         
         
         Tekijänoikeuslain 56 a §:n 1 momentin
               2 kohdan pääasiallinen ongelma liittyy perustuslakivaliokunnan
            esittämin tavoin siihen, että siinä ei edellytetä tuonnin
            tapahtuvan kaupallisia tarkoituksia varten, vaan rangaistavaa on
            kappaleen maahantuonti myös yksityisessä tarkoituksessa käytettäväksi.
            Kuten perustuslakivaliokunta lausunnossaan toteaa, maahan saapuvaa
            henkilöä on siten säännöksen
            perusteella mahdollista epäillä syylliseksi tekijänoikeusrikkomukseen siinäkin
            tapauksessa, että hänen hallussaan on teoskappaleen
            hankintamaan lainsäädännön mukaan
            laillisesti valmistettu kappale. Perustuslakivaliokunta katsookin
            lausunnossaan, että näin laaja, tekijänoikeuden
            suojan näkökulmasta kaikkein vähäisimpienkin
            tekojen kriminalisointi ei vastaa parhaalla mahdollisella tavalla
            vaatimusta eri perusoikeusnäkökohtien tasapainottamisesta.
            Tämän vuoksi perustuslakivaliokunta pitää aiheellisena,
            että rangaistussäännöstä tarkistetaan
            oikeasuhtaisuuden ja täsmällisyyden vaatimuksia
            paremmin vastaavaksi.
         
         
         Lakivaliokunta yhtyy osaltaan perustuslakivaliokunnan näkemykseen
            kriminalisoinnin laajuudesta. Lakivaliokunta ei pidä hyväksyttävänä sitä,
            että hallituksen esityksen yleisperusteluissa (s. 71/I)
            esitetyn mukaisesti pelkästään tuonnin
            tarkoitukseen liittyvien mahdollisten näyttöongelmien
            vuoksi säädetään hyvin laaja-alainen
            kriminalisointi. On myös todennäköistä,
            että tällaisen lavean kriminalisoinnin soveltaminen jää valvontaan
            liittyvien käytännön vaikeuksien vuoksi
            varsin sattumanvaraiseksi. 
         
         
         Ehdotettu tunnusmerkistö on myös sisällöltään
            pulmallinen, koska siinä edellytetään,
            että henkilöllä yhtäältä on
            käsitys siitä, millaisissa olosuhteissa kyseinen
            teoksen kappale on valmistettu, ja toisaalta siitä, mitä Suomen
            tekijänoikeuslainsäädännössä säädetään
            kappaleen valmistamisesta kyseisissä olosuhteissa. Ehdotuksen
            mukaan tunnusmerkistö täyttyisi jo silloin, kun
            henkilöllä olisi "perustellusti syytä epäillä", että teoskappale
            on valmistettu edellä tarkoitetuissa oloissa.
            Koska tällaisten päätelmien tekeminen
            pelkästään esimerkiksi teoksen ostoon liittyvien
            ulkoisten olosuhteiden perusteella on varsin vaikeaa, lakivaliokunta
            korostaa, että sen mielestä säännöksessä tarkoitetun
            epäilykynnyksen voidaan katsoa olevan käsillä vasta
            silloin, kun jokin tavanomaisesta ostotapahtumasta selvästi
            poikkeava seikka jokseenkin yksiselitteisesti osoittaa
            kyseessä olevan laittomasti valmistettu teoskappale. 
         
         
         Lakivaliokunta on kiinnittänyt huomiota myös
            säännöksen kielelliseen muotoiluun, jonka
            mukaan henkilöllä tulee olla "perustellusti syytä epäillä"
            siinä tarkoitettua seikkaa. Valiokunnan mielestä säännöksen
            kirjoitustapaa on syytä tarkistaa niin, että siinä selvemmin
            viitataan nimenomaan epäilyyn johtaneille syille asetettaviin
            korotettuihin vaatimuksiin. 
         
         
         Ehdotetulla 56 a §:n 1 momentin 2 kohdan säännöksellä pyritään
            hyväksyttävään päämäärään
            eli rajoittamaan laittomasti valmistettujen teoskappaleiden maahantuontia.
            Viime kädessä tällainen maahantuonnin
            rajoittaminen vaikuttaa yleisemminkin tekijänoikeutta loukkaavan toiminnan
            kannattavuuteen. Voimassa olevan säännöksen
            mukaan rangaistavaa onkin vain se, että joku tuo maahan
            laittomasti valmistetun teoksen kappaleen yleisön keskuuteen
            levitettäväksi. Sääntelyn
            päämäärät huomioon
            ottaen hyväksyttävänä ei voida
            kuitenkaan pitää sitäkään,
            että joku voisi rajoituksetta tuoda laittomasti
            valmistettuja teoksen kappaleita omaan käyttöönsä,
            koska myös tällaiset omaan käyttöön
            tarkoitetut kappaleet voivat päätyä vaihdantaan.
            Samalla tämän kaltainen maahantuonti olisi myös
            omiaan vähentämään laillisesti
            valmistettujen teoskappaleiden kysyntää. Toisaalta sääntelyn
            oikeasuhtaisuus edellyttää, että mikä tahansa
            laittomasti valmistettujen teoskappaleiden maahantuonti ei voi olla
            rangaistavaa. Tämän vuoksi pykälä on
            lakivaliokunnan mielestä tarpeen muotoilla uudelleen siten,
            että siinä korostuu säännöksen
            tarkoitus eli tekijänoikeudelle annettava tehokas suoja,
            mutta että samalla rangaistavuuden ulkopuolelle jätetään
            tekijänoikeuden suojan kannalta kaikkein vähäisimmät teot. 
         
         
         Edellä olevilla perusteilla lakivaliokunta esittää,
            että tekijänoikeuslain 56 a §:n 1 momentti voisi
            kuulua esimerkiksi seuraavasti: 
         
         Joka (poist.)
            
         1) rikkoo sellaista tämän lain säännöstä, jolla
            suojataan tekijänoikeutta, taikka toimii vastoin 41 §:n
            2 momentin nojalla annettua määräystä,
            51 tai 52 §:n säännöstä taikka
            53 §:n 1 momentissa tai 54 b §:n 1 momentissa
            tarkoitettua kieltoa, taikka
         2) tuo maahan tai Suomen alueelle edelleen kolmanteen maahan
            kuljetettavaksi teoksen kappaleita, joiden hän
            tietää tai joita hänellä on perusteltua syytä epäillä valmistetuiksi ulkomailla
            sellaisissa olosuhteissa, että valmistaminen Suomessa olisi
            ollut rangaistavaa tämän lain mukaan,
         on tuomittava, jollei teko ole rangaistava rikoslain 49 luvun
            1 §:ssä tarkoitettuna tekijänoikeusrikoksena, tekijänoikeusrikkomuksesta sakkoon.
         
         Menettämisseuraamus
         
         Tekijänoikeuslain 58 § sisältää menettämisseuraamusta
            koskevat säännökset. Pykälän
            uuden 2  momentin mukaan rangaistusmääräyksen
            antaja voi asianomistajan vaatimuksesta määrätä teoksen
            kappaleen hävitettäväksi, jos teoksen kappale
            on valmistettu tai levitetty yleisölle vastoin tekijänoikeuslakia
            taikka tuotu maahan tai Suomen alueelle 56 a §:n 1 momentin
            2 kohdassa tarkoitetulla tavalla. Hallituksen esityksen perustelujen
            (s. 134/I) mukaan muutoksella on tarkoitus helpottaa
            ennen kaikkea maahan tuotujen luvattomasti valmistettujen teosten
            kappaleiden hävittämistä.
         
         
         Rangaistusmääräysmenettelyssä voidaan
            rangaistusmääräysmenettelystä annetun
            lain (692/1993) 1 §:n 1 momentin
            mukaan määrätä sakkorangaistus
            ja enintään 1 000 euron suuruinen menettämisseuraamus
            rikkomuksesta, josta tapaukseen sovellettavassa rangaistusssäännöksessä ei
            ole esillä olevien asianhaarain varalta säädetty
            ankarampaa rangaistusta kuin sakko tai enintään
            kuusi kuukautta vankeutta. Tekijänoikeuslakiin ehdotetun
            58 §:n 2 momentin sanamuoto synnyttää kuitenkin
            vaikutelman siitä, että sillä erityissäännöksenä syrjäytettäisiin
            rangaistusmääräysmenettelystä annettuun
            lakiin sisältyvä menettämisseuraamusta
            koskeva euromääräinen yläraja.
            Saadun tiedon mukaan säännöksellä pyritään
            kuitenkin vain suhteessa pykälän 1 momentissa
            olevaan sääntelyyn selventämään
            sitä, että hävittämismääräys
            voidaan antaa myös silloin, kun rangaistusmääräysmenettelyssä määrätään
            menettämisseuraamus. Näin ollen säännöksen
            soveltamisala määräytyisi kyseeseen tulevan
            menettämisseuraamuksen osalta edelleen rangaistusmääräysmenettelystä annetun
            lain mukaan. 
         
         
         Lakivaliokunnan mielestä säännöstä on
            edellä mainittujen tulkintaongelmien välttämiseksi tarpeen
            selventää lisäämällä siihen
            viittaus rangaistusmääräysmenettelystä annetun
            lain mukaiseen menettelyyn. 
         
         
         Edellä olevan perusteella lakivaliokunta esittää sivistysvaliokunnalle,
            että tekijänoikeuslain 58 §:n 2
            momentti muotoiltaisiin uudelleen esimerkiksi seuraavaan tapaan:
         
         Jos teoksen kappale on valmistettu tai levitetty yleisölle
            vastoin tätä lakia taikka tuotu maahan tai Suomen
            alueelle 56 a §:n 1 momentin 2 kohdassa tarkoitetulla tavalla ja
               se määrätään rangaistusmääräysmenettelystä annetun
               lain (692/1993) mukaan valtiolle menetetyksi, voidaan asianomistajan
               vaatimuksesta samalla määrätä,
               että teoksen kappale on hävitettävä.
         
         Välittäjänä toimivan palvelun
            tarjoajan vastuuvapaus
         
         
         Tekijänoikeuslakiin ehdotetaan lisättäväksi 60 a §,
            jossa viitataan tietoyhteiskunnan palvelujen tarjoamisesta annetun
            lain (458/2002) 13—25 §:ään.
            Kyseisissä pykälissä säädetään
            tekijänoikeutta ja tekijänoikeuden lähioikeuksia loukkaavan
            aineiston saannin estämisestä ja siinä noudatettavasta
            menettelystä. 
         
         
         Esityksen perustelujen (s. 134/II) mukaan kyseinen
            viittaussäännös ja prosessioikeuden yleissäännökset
            täyttävät tekijänoikeuden ja
            lähioikeuksien tiettyjen piirteiden yhdenmukaistamisesta
            tietoyhteiskunnassa annetun Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivin 2001/29/EY
            8 artiklan 3 kohdassa asetetut vaatimukset. Niiden mukaan jäsenvaltioiden
            on varmistettava, että oikeudenhaltijoilla on mahdollisuus
            hakea kieltoa tai määräystä sellaisia
            välittäjiä vastaan, joiden palveluita
            kolmas osapuoli käyttää tekijänoikeuden
            tai lähioikeuden rikkomiseen. Direktiivissä tarkoitettu
            kielto tai määräys tulee näin
            ollen olla mahdollista kohdistaa myös sellaisiin välittäjiin,
            joilla ei ole keinoja kontrolloida välittäjän
            yhteyksien kautta kulkevaa aineistoa. 
         
         
         Hallituksen esityksessä (s. 45/I)
            katsotaan, että oikeudenkäymiskaaren 7 lukuun
            sisältyvät säännökset
            yksityisoikeudellisissa riita-asioissa käytettävistä turvaamistoimista — erityisesti
            mainitun
            luvun 3 § — ovat sovellettavissa myös välittäjinä toimivia
            palveluntarjoajia vastaan välitystoiminnan luonteesta riippumatta.
            Lakivaliokunnan tietoon on kuitenkin saatettu, että hallituksen
            esityksen antamisen jälkeen on annettu käräjäoikeuden
            päätös, jossa hylättiin hakemus välittäjänä toimineelle
            operaattorille annettavasta määräyksestä estää tekijänoikeutta
            loukkaavan aineiston saanti.Helsingin käräjäoikeuden
            päätös nro 31693, annettu 21.12.2004
            (ei lainvoimainen). Käräjäoikeus
            hylkäsi turvaamistoimihakemuksen, koska se katsoi, että hakijat
            eivät olleet osoittaneet oikeudenkäymiskaaren
            7 luvun 3 §:n säännöksen
            soveltamisen edellytyksenä olevaa vaadettaan oikeutetuksi
            ja että turvaamistoimen perusteena oleva vaade-edellytys
            ei siis täyttynyt. 
         
         
         Valiokunta on edellä esitetystä syystä joutunut
            arvioimaan uudelleen sen, missä määrin
            hallituksen esityksessä ehdotettu sääntely
            riittää suojaamaan tekijänoikeuden haltijoita.
            Ottaen huomioon erityisesti sen, että tekijänoikeuden loukkausten
            määrä on saatujen tietojen mukaan jatkuvassa
            kasvussa, lakivaliokunta on päätynyt esittämään,
            että tekijänoikeuslakia jo nyt täydennetään
            säännöksillä, joiden nojalla
            voidaan ryhtyä toimenpiteisiin loukkausten jatkumisen estämiseksi.
            Siitä huolimatta, että tällaiset pykälät
            nyt otetaan tekijänoikeuslakiin, valiokunta painottaa,
            että ne on syytä ottaa uudelleen tarkasteltaviksi
            siinä vaiheessa, kun pannaan täytäntöön
            teollis- ja tekijänoikeuksien noudattamisen varmistamisesta
            annettu Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivi 2004/48/EY.
            Siihen mennessä on voitu luultavasti saada myös
            jo kokemuksia näiden pykälien toimivuudesta.
         
         
         Harkitessaan tarvittavan uuden sääntelyn sisältöä lakivaliokunta
            on pitänyt lähtökohtanaan seuraavia seikkoja.
            Ensinnäkin teosten tekijöillä on perustellut
            odotukset siitä, että he saavat luomiensa teosten
            käyttämisestä oikeudenmukaisen korvauksen.
            Tällöin laittoman toiminnan estämiseksi
            tulee olla käytettävissä riittävät
            keinot. Ensisijaisesti näiden keinojen tulee kohdistua
            siihen henkilöön, jonka väitetään
            saattavan yleisön saataviin tekijänoikeudella
            suojattua aineistoa ilman tekijän suostumusta. Keinojen
            riittävän tehokkuuden takaamiseksi niitä tulee
            kuitenkin viime kädessä olla mahdollista kohdistaa myös
            viestien välittäjinä toimiviin teleyrityksiin.
            Sekä viestinnän vapauden turvaamisen näkökulmasta
            yleensä että väitetyn loukkaajan oikeusturvan
            kannalta erityisesti on tärkeää, että tällaisille
            viestinnän harjoittamiseen puuttuville toimille asetetaan
            riittävät edellytykset ja että asiassa
            noudatettava menettely sisältää takeet kaikkien
            osapuolten oikeuksien huomioon ottamisesta. Valiokunta on niin ikään
            pitänyt tärkeänä, ettei ehdotetuilla
            säännöksillä missään
            tapauksessa vaaranneta kiistan kohteena olevaan viestintään
            nähden ulkopuolisten oikeuksia. 
         
         
         Tekijänoikeutta loukkaavan aineiston saannin estäminen,
            uusi 60 a—60 d §
         
         
         Edellä esitetyistä yleisistä lähtökohdista
            käsin valiokunta esittää, että lakiin
            lisätään esimerkiksi seuraavan sisältöiset
            pykälät, jotka koskevat tekijänoikeutta
            loukkaavan aineiston saannin estämistä.
         
         
         
            60 a §. Pykälän 1 momentin mukaan
            tuomioistuimella olisi oikeus määrätä lähettimen,
            palvelimen tai muun sellaisen laitteen ylläpitäjä taikka
            muu välittäjänä toimiva palvelun
            harjoittaja luovuttamaan liittymän yhteystiedot tekijälle
            tai hänen edustajalleen. Määräyksen
            kohteena olisivat siis tietoliikennealalla toimivat teleoperaattorit.
            Luovutettavat tiedot koskisivat vain sitä teleliittymää,
            josta saatetaan yleisön saataviin tekijänoikeudella
            suojattua aineistoa ilman tekijän suostumusta. Tuomioistuimelle
            esitettävässä tietojen luovutuspyynnössä olisi
            näin ollen osoitettava, että kyseessä on
            tällainen aineisto. 
         
         
         Koska 1 momentin nojalla tietoja ei luovutettaisi viranomaiselle
            vaan suoraan toiselle yksityiselle, säännös
            sisältäisi myös luovuttamisvelvollisuutta
            rajaavan edellytyksen. Sen mukaan tietoja voitaisiin luovuttaa vain
            sellaisen liittymän osalta, josta tekijän
            oikeuksien suojan kannalta merkittävässä määrin
            saatetaan yleisön saataviin tekijänoikeutta loukkaavaa
            aineistoa. Viime kädessä tuomioistuimen tehtävänä olisi valvoa,
            että aineiston yleisön saataville saattaminen
            laajuudeltaan ylittää tämän
            merkittävyyskynnyksen. Jos tämä kriteeri
            ei täyty, tekijällä tai hänen
            edustajallaan on aina mahdollisuus kääntyä asiassa
            poliisin puoleen. Poliisilla taas on poliisilain 36 §:n
            2 momentin nojalla oikeus saada teleyritykseltä ja yhteisötilaajalta yhteystiedot
            sellaisesta teleliittymästä, jota ei mainita julkisessa
            luettelossa, tai telepäätelaitteen tai liittymän
            muut yksilöivät tiedot, jos tietoja yksittäistapauksessa
            tarvitaan poliisille kuuluvan tehtävän suorittamiseksi. 
         
         
         Koska kyse voi olla vain yksittäistapauksellisesta
            tietojen luovuttamisesta, luovuttamista koskevan pyynnön
            tulisi myös olla sillä tavoin yksilöity,
            että yhtäältä tuomioistuin voisi
            antaa riittävän tarkkarajaisen luovuttamismääräyksen ja
            että toisaalta välittäjänä toimiva
            operaattori pystyisi asianmukaisesti paikantamaan sen, mistä teleliittymästä on
            kyse. 
         
         
         Pykälän 2 momentti sisältäisi
            viittauksen eräisiin sähköisen
            viestinnän tietosuojalain (516/2004)
            pykäliin. Tästä seuraa, että yhteystiedot
            saaneeseen tekijään tai hänen edustajaansa
            sovellettaisiin samoja säännöksiä kuin
            muihinkin sivullisiksi katsottaviin henkilöihin, joilla
            sähköisen viestinnän tietosuojalain nojalla
            on oikeus käsitellä sähköisen
            viestinnän tunnistamistietoja.
         
         
         Pykälän nojalla tapahtuvassa tietojen luovuttamisessa
            on välittäjinä toimivien operaattoreiden
            kannalta kyse heille lain nojalla asetettavasta, normaalitoimintaan
            kuulumattomasta velvollisuudesta. Viime kädessä tietojen
            luovuttaminen edistää toisten yksityisten toimijoiden
            taloudellisten etujen turvaamista. Näistä syistä lakivaliokunta
            esittää säädettäväksi,
            että välittäjänä toimivalla
            operaattorilla olisi 3 momentin nojalla oikeus saada yhteystietoja
            pyytäneeltä korvaus tietojen luovuttamisesta
            aiheutuneista kuluista samoin kuin sellaisesta vahingosta, josta välittäjä mahdollisesti
            joutuu tietojen luovuttamisen vuoksi vastaamaan. Säännöksessä tarkoitettu
            korvausvelvollisuus olisi oletettavasti samalla omiaan suuntaamaan
            pykälässä tarkoitettuja tietojen luovuttamispyyntöjä tekijänoikeuden
            suojan toteuttamisen kannalta merkityksellisiin tapauksiin.
         
         
            		60 a § (Uusi)
            
         
            Tekijällä tai hänen edustajallaan
               on oikeus tuomioistuimen määräyksellä salassapitosäännösten
               estämättä yksittäistapauksessa
               saada lähettimen, palvelimen tai muun sellaisen laitteen
               ylläpitäjältä taikka muulta
               välittäjänä toimivalta palvelun
               tarjoajalta yhteystiedot sellaisesta teleliittymästä,
               josta tekijän oikeuksien suojan kannalta merkittävässä määrin saatetaan
               yleisön saataviin tekijänoikeudella suojattua
               aineistoa ilman tekijän suostumusta. Tiedot tulee antaa
               ilman aiheetonta viivytystä. Tietojen luovuttamista koskevan
               asian käsittelyssä noudatetaan, mitä oikeudenkäymiskaaren
               8 luvussa säädetään.
            
         
            Edellä 1 momentissa tarkoitettuja yhteystietoja
               saaneeseen tekijään tai hänen edustajaansa
               sovelletaan, mitä sähköisen viestinnän
               tietosuojalain (516/2004) 4, 5, 8, 19, 31, 41 ja 42 §:ssä säädetään
               viestinnän luottamuksellisuudesta ja yksityisyyden suojasta,
               viestien ja tunnistamistietojen käsittelystä,
               tietoturvasta, ohjauksesta ja valvonnasta, pakkokeinoista sekä rangaistuksista.
            
         
            	Tässä pykälässä tarkoitetun
               tekijän tai hänen edustajansa on korvattava tietojen luovuttamismääräyksen
               täytäntöönpanosta aiheutuneet
               kulut sekä mahdollinen vahinko lähettimen, palvelimen
               tai muun sellaisen laitteen ylläpitäjälle
               taikka muulle välittäjänä toimivalle
               palvelun tarjoajalle.
            
         
         
            60 b §. Pykälä sisältäisi
            säännöksen, jonka mukaan tekijällä tai
            tämän edustajalla on tekijänoikeuden
            loukkauksen jatkamisen estämiseksi oikeus ajaa kannetta
            väitettyä loukkaajaa vastaan. Jos tuomioistuin
            hyväksyy kanteen, sen tulisi määrätä,
            että tekijänoikeutta loukkaavan aineiston saattaminen
            yleisön saataviin on lopetettava. Kiellon tehosteeksi
            voitaisiin asettaa uhkasakko.
         
         
            60 b § (Uusi)
            
         
            Tekijällä tai hänen edustajallaan
               on loukkauksen jatkamisen kieltämiseksi oikeus ajaa kannetta
               sitä vastaan, joka saattaa tekijänoikeutta loukkaavaksi
               väitettyä aineistoa yleisön saataviin.
               Hyväksyessään kanteen tuomioistuimen
               on samalla määrättävä,
               että aineiston saattaminen yleisön saataviin on
               lopetettava. Tuomioistuin voi asettaa määräyksen
               tehosteeksi uhkasakon.
            
         
         
            60 c §. Pykälässä säädettäisiin
            tuomioistuimen mahdollisuudesta antaa määräys,
            jonka mukaan tekijänoikeutta loukkaavaksi väitetyn
            aineiston saattaminen yleisön saataviin on keskeytettävä. Keskeyttämismääräys
            annettaisiin välittäjänä toimivalle
            operaattorille. Pykälässä ei yksilöitäisi
            sitä teknistä tapaa, jolla keskeyttämismääräys olisi
            pantava toimeen, vaan se jäisi kyseisen operaattorin harkintaan.
         
         
         Pykälän 1 momentin mukaan keskeyttämismääräys
            voitaisiin antaa 60 b §:ssä tarkoitettua kieltokannetta
            koskevan oikeudenkäynnin aikana. Koska kyse on keskeyttämismääräyksestä, sen
            antaminen edellyttäisi luonnollisesti sitä, että tekijänoikeutta
            loukkaavaksi väitettyä aineistoa edelleen pidetään
            yleisön saatavilla. Keskeyttämismääräyksen
            antaminen edellyttäisi myös sitä, että tuomioistuimen
            arvion mukaan määräys ei olisi kohtuuton
            ottaen huomioon sekä kyseistä aineistoa yleisön
            saataviin saattavan henkilön, välittäjän
            että tekijän oikeudet.
         
         
         Pykälän 2 momentissa säädettäisiin
            mahdollisuudesta antaa keskeyttämismääräys
            silloin, kun 60 b §:ssä tarkoitettua kieltokannetta
            ei ole vielä nostettu. Koska asia joudutaan tällöin
            ratkaisemaan jossain määrin epävarmemmassa
            tilanteessa kuin kanteen käsittelyn jo ollessa käynnissä,
            keskeyttämismääräys voitaisiin
            antaa vain, jos 1 momentissa mainittujen edellytysten
            lisäksi olisi samalla ilmeistä, että tekijän
            oikeuksien toteutuminen muutoin vakavasti vaarantuisi. Käytännössä tämä edellyttäisi
            näyttöä siitä, että tekijälle
            koituvat taloudelliset menetykset muodostuisivat huomattaviksi,
            jos keskeyttämismääräystä ei
            annettaisi ennen oikeudenkäynnin alkua. Oikeusturvasyistä momentissa
            edellytettäisiin myös, että tuomioistuimen
            olisi ennen määräyksen antamista varattava
            tilaisuus tulla kuulluksi sekä sille, jolle määräystä on haettu
            annettavaksi, että sille, joka saattaa tekijänoikeutta
            loukkaavaksi väitettyä aineistoa yleisön
            saataviin. Koska tämän momentin mukainen keskeyttämismääräys
            on lähinnä tekijän taloudellisten oikeuksien
            toteutumista turvaava ennakollinen toimi, olisi tekijältä tai
            hänen edustajaltaan syytä edellyttää nopeaa
            toimintaa määräyksen antamisen jälkeen.
            Tämän vuoksi määräys
            raukeaisi, jos 60 b §:ssä tarkoitettua kieltokannetta
            ei nostettaisi kuukauden kuluessa määräyksen
            antamisesta. Tämän momentin mukaisen asian käsittelyyn
            sovellettaisiin hakemusasioiden käsittelyä koskevia
            oikeudenkäymiskaaren säännöksiä.
         
         
         Aiemmin esitetyn mukaisesti lakivaliokunta pitää erittäin
            tärkeänä, että tekijänoikeutta
            koskevan riidan ulkopuoliset tahot eivät joudu millään
            tavoin kärsimään kyseisen riidan vireilläolosta.
            Tämän vuoksi pykälän 3 momentti sisältäisi
            ehdottoman kiellon, jonka mukaan sen paremmin 1 kuin 2 momentinkaan
            nojalla annettu keskeyttämismääräys
            ei saisi vaarantaa kolmannen oikeutta lähettää ja
            vastaanottaa viestejä. 
         
         
         Jotta keskeyttämismääräyksiä ei
            haettaisi kovin kevein perustein, pykälän 4
               momentissa säädettäisiin keskeyttämismääräyksen
            hakijalle velvollisuus korvata määräyksen
            kohteeksi joutuneen tahon samoin kuin teleliittymän haltijan kulut
            sekä määräyksen täytäntöönpanosta
            aiheutunut vahinko siinä tapauksessa, että 60
            b §:ssä tarkoitettu kieltokanne hylätään
            tai keskeyttämismääräys
            2 momentin nojalla raukeaa.
         
         
            60 c § (Uusi)
            
         
            Tuomioistuin voi 60 b §:ssä tarkoitettua kannetta
               käsitellessään tekijän tai hänen edustajansa
               vaatimuksesta määrätä lähettimen,
               palvelimen tai muun sellaisen laitteen ylläpitäjän
               taikka muun välittäjänä toimivan
               palvelun tarjoajan sakon uhalla keskeyttämään
               tekijänoikeutta loukkaavaksi  väitetyn   aineiston    saat-tamisen yleisön saataviin  
            (keskeyttämis-määräys), jollei
               sitä voida pitää kohtuuttomana ottaen
               huomioon aineistoa yleisön saataviin saattavan henkilön,
               välittäjän ja tekijän
               oikeudet.
            
         
            Ennen 60 b §:ssä tarkoitetun kanteen
               nostamista tuomioistuin voi tekijän tai hänen edustajansa
               vaatimuksesta antaa keskeyttämismääräyksen,
               jos sen antamiselle on 1 momentissa mainitut edellytykset ja jos on
               ilmeistä, että tekijän oikeuksien toteutuminen
               muutoin vakavasti vaarantuisi. Tuomioistuimen on varattava sekä sille, jolle
               määräystä on haettu annettavaksi, että sille,
               joka saattaa tekijänoikeutta loukkaavaksi väitettyä aineistoa
               yleisön saataviin, tilaisuus tulla kuulluksi. Asian käsittelyyn
               sovelletaan muutoin, mitä oikeudenkäymiskaaren
               8 luvussa säädetään. Tämän
               momentin nojalla annettu keskeyttämismääräys
               raukeaa, jollei 60 b §:ssä tarkoitettua
               kannetta nosteta kuukauden kuluessa määräyksen
               antamisesta.
            
         
            Tämän pykälän nojalla
               annettu keskeyttämismääräys
               ei saa vaarantaa kolmannen oikeutta lähettää ja
               vastaanottaa viestejä.
            
         
            Keskeyttämismääräystä vaatineen
               on korvattava sille, jolle määräys on
               annettu, samoin kuin asianomaisen teleliittymän haltijalle
               määräyksen täytäntöönpanosta aiheutunut
               vahinko sekä asiassa aiheutuneet kulut, jos 60 b §:ssä tarkoitettu kanne
               hylätään tai keskeyttämismääräys 2
               momentin nojalla raukeaa.
            
         
         
            60 d §. Pykälän nojalla
            60 a—60 c §:ssä olevia säännöksiä sovellettaisiin
            myös tekijänoikeuslain 5 luvun mukaisen lähioikeuden
            haltijaan ja tämän edustajaan.
         
         
            60 d § (Uusi)
            
         
            Mitä edellä 60 a—60 c §:ssä säädetään, sovelletaan
               vastaavasti 5 luvussa säädetyn lähioikeuden
               haltijaan ja hänen edustajaansa.
            
         
         Lakivaliokunta kiinnittää huomiota myös
            siihen, että lakiin lisättävien uusien
            pykälien vuoksi 60 a §:n edellä oleva
            väliotsikko pitää muuttaa. Sopiva uusi
            väliotsikko voisi olla esimerkiksi Tekijänoikeutta
            loukkaavan aineiston saannin estäminen.
         
         
         2. Laki rikoslain muuttamisesta
         
         Teknisen suojauksen kiertäminen
         
         Rikoslain 49 lukuun ehdotetaan lisättäväksi
            uusi 3 §, joka koskisi teknisen suojauksen kiertämistä.
            Säännöksen mukaan rangaistaisiin sitä,
            joka tekijänoikeuslain 50 a §:ssä säädetyn
            kiellon vastaisesti ja siten, että teko on omiaan aiheuttamaan
            huomattavaa haittaa tai vahinkoa, kiertää teoksen
            suojana olevan tehokkaan teknisen toimenpiteen. Rangaistuksena on
            sakkoa tai enintään vuosi vankeutta.
         
         
         Lakivaliokunta on kiinnittänyt huomiota pykälän
            perusteluihin (s. 136/II), joissa säännöksen
            soveltamisalasta esitetään varsin laaja tulkinta:
            "-- on olemassa useita oikeudenhaltijoita, joiden teoksista tai
            muista suojan kohteista tekninen suojaus on luvatta poistettu. Tehtyä rikosta
            arvioitaisiin kokonaisuutena siten, että saman teon piiriin
            katsottaisiin kuuluvan kaikki henkilön tekemät
            suojauksen luvattomat purkamiset tai kiertämiset, joiden
            osalta rikoslain 8 luvun 1 §:n 1 momentin 4 kohdassa
            säädetty kahden vuoden vanhentumisaika ei ole
            vielä kulunut umpeen." Valiokunta huomauttaa, että näin
            kategorinen lausuma poikkeaa niistä periaatteista, joita
            rikosoikeudessa yleensä noudatetaan rikosten rajaamisessa
            ns. pitkittäissuunnassa. Tällöin kyse
            on ennen kaikkea siitä, miten arvostellaan tilanteita,
            joissa henkilön tunnusmerkistön mukainen käyttäytyminen
            jaksottuu useiksi, ajallisesti toisiaan seuraaviksi eriksi.
            Vuonna 1992 toteutetun rikoslain 7 luvun uudistuksen myötä rikosoikeudestamme
            katosi niin sanottu jatketun rikoksen konstruktio. Uudistuksen yhteydessä lakivaliokunta
            kuitenkin huomautti, että teko, jota luonnollisen katsantokannan
            mukaan on pidettävä yhtenä tekona, tulee
            aikaisempaa useammin katsoa yhdeksi eikä useammaksi rikokseksi (ks. LaVM
               15/1990 vp, s. 3). Tästä ei
            kuitenkaan vielä seuraa, että kaikki rikoksen
            vanhentumisajan puitteissa tehdyt teot ilman muuta kuuluisivat "saman
            teon" piiriin. 
         
         
         Lakivaliokunta huomauttaa tämän vuoksi, että hallituksen
            esityksen perusteluista poiketen tulee ensin yleisesti noudatettavien
            rikosoikeudellisten periaatteiden mukaisesti arvioida se, onko tekoja
            yksi vai useampia. Tämän jälkeen on sitten
            jokaisen teon osalta erikseen tutkittava, täyttyykö teknisen
            suojauksen kiertämisen rangaistavuuden edellytyksenä oleva
            huomattavan haitan tai vahingon edellytys vai onko teko tällaisen
            edellytyksen puuttuessa mahdollisesti rangaistava tekijänoikeuslain
            56 e §:ssä tarkoitettuna teknisen
            toimenpiteen loukkausrikkomuksena.
         
         
         Edellä olevaan viitaten lakivaliokunta pitää aiheellisena,
            että sivistysvaliokunta mietintönsä perusteluissa
            toteaisi hallituksen esityksen perustelujen sanotuin tavoin poikkeavan
            rikosoikeudessa yleensä noudatettavista periaatteista.