Yleisperustelut
Valiokunta pitää tarpeellisena ja tarkoituksenmukaisena,
että rangaistusten täytäntöönpanotehtävissä tarvittavien
henkilörekistereiden pitämisestä ja muusta
henkilötietojen käsittelystä säädetään
erityislailla. Laki täydentää henkilötietojen
käsittelyä koskevaa yleislakia, henkilötietolakia
(523/1999). Ehdotettuun lakiin sisältyy myös
tietojen salassapitoa ja luovuttamista koskevia säännöksiä,
jotka täydentävät viranomaisten toiminnan
julkisuudesta annettua lakia (621/1999). Valiokunta puoltaa
lakiehdotuksen hyväksymistä seuraavin huomautuksin
ja muutosehdotuksin.
Potilasrekisterit
Vankeinhoitolaitoksen potilasrekisterin pitämiseen
ehdotetaan merkittäviä muutoksia. Ehdotettu potilasrekisterijärjestelmä poikkeaa
olennaisesti muun terveydenhuollon rekisterijärjestelmästä.
Esityksen perusteluissa ei kuitenkaan käsitellä ehdotettujen
säännösten suhdetta potilaan asemasta
ja oikeuksista annettuun lakiin (785/1992), jäljempänä potilaslaki,
muihin potilasasiakirjoja koskeviin säädöksiin
tai henkilötietolakiin. Esityksestä ei myöskään
käy ilmi, minkälaisia muutoksia ehdotus merkitsee
vankeinhoitolaitoksen terveydenhuollon nykyisiin potilasasiakirja-
ja potilasrekisterijärjestelmiin.
Vankeinhoitolaitoksen terveydenhuollossa sovelletaan potilaslakia,
jonka 12 §:ssä säädetään
potilasasiakirjoista. Terveydenhuollon ammattihenkilön
ja kunkin terveydenhuollon toimintayksikön on laadittava
ja säilytettävä potilasasiakirjat siten
kuin sosiaali- ja terveysministeriön asetuksella tarkemmin
säädetään.
Potilasasiakirjat ovat potilaslain 2 §:n 5 kohdan mukaan
potilaan hoidon järjestämisessä ja toteuttamisessa
käytettäviä, laadittuja tai saapuneita
asiakirjoja taikka teknisiä tallenteita, jotka sisältävät
hänen terveydentilaansa koskevia tai muita henkilökohtaisia
tietoja. Henkilötietolain 11 §:n mukaan tällaiset
tiedot ovat luonteeltaan arkaluonteisia ja niiden käsittely
on pääsääntöisesti
kielletty. Henkilötietolain 12 §:n 10 kohdan mukaan
terveydenhuollon toimintayksikkö tai terveydenhuollon ammattihenkilö saa
käsitellä näiden tässä toiminnassa
saamia tietoja rekisteröidyn terveydentilasta, sairaudesta
tai vammaisuudesta tai häneen kohdistetuista hoitotoimenpiteistä taikka
muita rekisteröidyn hoidon kannalta välttämättömiä tietoja.
Potilaslain 13 §:ssä säädetään
potilasasiakirjojen salassapidosta ja luovuttamisesta. Tietojen luovuttaminen
terveydenhuollon toimintayksiköstä toiseen edellyttää eräitä poikkeustilanteita lukuun
ottamatta potilaan suostumusta.
Potilasasiakirjat muodostavat henkilötietolaissa tarkoitetun
henkilörekisterin, jonka pitäjä on terveydenhuollon
toimintayksikkö tai itsenäisenä ammatinharjoittajana
toimiva terveydenhuollon ammattihenkilö. Terveydenhuollon
toimintayksiköt määritellään
potilaslain 2 §:n 4 kohdassa. Siinä luetellaan
rangaistusten täytäntöönpanon
hallinnon uudistuksen yhteydessä kumotussa vankeinhoitolaitoksesta
annetussa asetuksessa (134/1986) mainitut toimintayksiköt.
Nykyisin organisaatiosta säädetään
rangaistusten täytäntöönpanon
hallinnosta annetun lain (135/2001) 2 §:ssä,
jossa mainitaan sairaalayksiköt. Vankien terveydenhuollon
organisaatiosta säädetään tarkemmin
rangaistusten täytäntöönpanon
hallinnosta annetun valtioneuvoston asetuksen (275/2001)
29 §:ssä. Sen 2 momentin mukaan vankeinhoitolaitoksessa
on vankien terveydenhuoltoa varten perusterveydenhuoltoyksikkö,
Vankilamielisairaala ja rangaistuslaitosten yhteydessä toimivia
sairaalayksiköitä, joilla kullakin on nykyisin
oma potilasrekisteri.
Esityksessä ehdotetaan rekisterijärjestelmää muutettavaksi
siten, etteivät terveydenhuoltoyksiköt enää pitäisi
potilasrekistereitä vaan rikosseuraamusvirasto ryhtyisi
pitämään vankeinhoitolaitoksen valtakunnallista
terveydenhuoltorekisteriä. Rekisterin sisällöstä ehdotetaan
säädettäväksi 9 §:ssä.
Rekisterissä olisi vangin tai rangaistuslaitokseen otetun
henkilön hoidon järjestämisessä ja
toteuttamisessa käytettäviä, laadittuja
tai saapuneita asiakirjoja taikka teknisiä tallenteita,
jotka sisältävät hänen terveydentilaansa
koskevia tai siihen liittyviä muita henkilökohtaisia
tietoja. Rekisteri sisältäisi siis samanlaisia tietoja
kuin potilaslain mukaiset potilasasiakirjat.
Rangaistusten täytäntöönpanon
hallinnon uudistamisen yhteydessä vankiloiden poliklinikat on
yhdistetty vankeinhoitolaitoksen perusterveydenhuoltoyksiköksi.
Siten vankeinhoitolaitoksessa on neljä terveydenhuollon
toimintayksikköä, joista kukin on nykyisin myös
potilasrekisterinpitäjä. Koska ehdotuksen mukaan terveydenhuoltorekisterin
rekisterinpitäjä olisi rikosseuraamusvirasto,
olisivat potilasasiakirjan tiedot ilman potilaan suostumusta
koko vankeinhoitolaitoksen terveydenhoito-organisaation
käytössä riippumatta siitä,
missä toimintayksikössä asiakirjat ovat
syntyneet.
Esityksessä ei lainkaan perustella, miksi rangaistusten
täytäntöönpano-organisaatioon
pitäisi perustaa yksi valtakunnallinen terveydenhuoltorekisteri.
Koska myöskään esityksen valiokuntakäsittelyn
aikana ei ole esitetty riittäviä perusteita yleisen
terveydenhuollon potilasrekisterijärjestelmästä poikkeavalle
järjestelylle, valiokunta katsoo, ettei vankeinhoidon valtakunnallista
terveydenhuoltorekisteriä ole syytä perustaa.
Valiokunta huomauttaa siitä, että potilaslain 2 §:n
terveydenhuollon toimintayksiköitä koskeva 4 kohta
on sopivassa yhteydessä muutettava vastaamaan voimassa
olevaa vankeinhoitolaitoksen organisaatiota koskevaa sääntelyä.
Vangin terveystietojen luovuttaminen
Lakiehdotuksen 18 §:n mukaan vankia tai rangaistuslaitokseen
otettua hoitava lääkäri tai hänen
määräämänsä terveydenhuollon
ammattihenkilö voi vangin tai rangaistuslaitokseen otetun
kanssa keskusteltuaan antaa salassapitosäännösten
estämättä vangin tai rangaistuslaitokseen otetun
oman tai muiden henkilöiden terveyden ja turvallisuuden
suojaamiseksi rangaistuslaitoksen johtajalle tiedon vangin tai rangaistuslaitokseen
otetun HIV-, B-hepatiitti- tai C-hepatiittitartunnasta taikka tartuntatautilain
(583/1986) 4 §:n 2 momentissa tarkoitetusta
yleisvaarallisesta tartuntataudista, jos vankia tai rangaistuslaitokseen
otettua hoitaneen lääkärin arvion perusteella
on olemassa erityinen vaara taudin leviämisestä.
Potilaslain 13 §:n mukaan potilasasiakirjoihin sisältyvät
tiedot ovat pääsääntöisesti
salassapidettäviä. Lisäksi terveydenhuollon
ammattihenkilön salassapitovelvollisuudesta säädetään
terveydenhuollon ammattihenkilöistä annetun lain
(559/1994) 17 §:ssä. Terveydenhuollon henkilöstön
ja potilaan välisen hoitosuhteen luottamuksellisuus ja
sitä suojaava salassapitovelvollisuus ovat terveydenhuollon
keskeisiä periaatteita, joista on annettu myös
kansainvälisiä suosituksia ja ohjeita.
Salassapitovelvollisuutta kaventavaa ja hoitosuhteen luottamuksellisuutta
heikentävää säännösehdotusta
perustellaan vangin oman, muiden vankien ja henkilökunnan
terveyden ja turvallisuuden suojaamisella. Valiokunnan kuulemat asiantuntijat
ovat arvostelleet ehdotettua pykälää lääketieteellisin
ja oikeudellisin perustein.
Valiokunta pitää tartuntojen leviämisen
ehkäisyä erittäin tärkeänä.
Henkilöiden suojaaminen vankiloissa tarttuvilta taudeilta
on tullut entistä ajankohtaisemmaksi, sillä vuonna
2001 vankiloiden terveydenhuollon tietojen mukaan noin kolmanneksella
vangeista oli HIV- tai B- taikka C-hepatiittitartunta. Eräässä vankilassa tartunnansaaneita
oli 52 prosenttia. Vankeinhoitolaitos on siten keskeisessä asemassa
mainittujen tartuntojen toteamisessa, hoitamisessa ja leviämisen
torjunnassa.
Vangit ovat käyneet varsin aktiivisesti vapaaehtoisissa
testeissä, joissa nämä taudit voidaan todeta.
Luottamuksellisuuden heikentäminen vähentäisi
halukkuutta käydä testeissä tai kertoa tartunnasta
terveydenhuoltohenkilökunnalle ja siten myös vaikeuttaisi
hoitoa ja ennaltaehkäisyä.
Ehdotettu säännös merkitsisi poikkeusta
yleisistä terveydenhuollon salassapitosäännöksistä, jotka
täsmentävät perustuslain 10 §:ssä säädettyä yksityiselämän
suojaa. Valiokunnan käsityksen mukaan hoitosuhteen luottamuksellisuuden heikentäminen
ja salassapitovelvollisuuden rajoittaminen ehdotetulla tavalla ei
ole välttämätöntä,
koska terveydensuojelutavoite on myös muutoin saavutettavissa.
Tämän vuoksi vankeinhoidon terveydenhuollossa
ei ole syytä poiketa terveydenhoidon yleisistä potilastietojen
salassapitoa ja luovuttamista koskevista periaatteista ja säännöksistä.
Saadun selvityksen mukaan vankeinhoitolaitoksen henkilökunnalle
annetun konfliktitilanteita koskevan toimintaohjeen mukaan jokaiseen
vankiin tulee suhtautua kuin hän olisi tartunnan kantaja
ja henkilökunnan tulee huolehtia itsensä suojaamisesta.
Koska HIV- ja hepatiittitartunnat ovat vangeilla sangen
yleisiä ja koska ei ole mahdollista tietää kaikista
tartunnoista, on tällaisen toimintaohjeen noudattaminen
varmin toimintatapa välttää tartuntoja.
Ehdotetunlainen säännös voi synnyttää perusteettoman turvallisuuden
tunteen, jolloin asianmukaisten toimintatapojen noudattaminen heikentyy.
Henkilökunnalle on annettava myös suojautumisen
kannalta välttämättömät
tiedot. Valiokunnan jäljempänä ehdottama
säännös ei estä tällaisten
tietojen antamista, koska sairauden yksityiskohtaiset tiedot eivät
ole suojautumisen kannalta välttämättömiä,
toisin kuin esimerkiksi tieto tartunnan leviämistavasta,
tartunnan välttämiskeinoista tai yksityiskohtainen
suojautumista koskeva ohjeistus.
Yksityiskohtaiset perustelut
1 §. Lain soveltamisala.
Säännöksen sanamuodon mukaan rangaistusten
täytäntöönpanotehtävien
suorittamiseksi tarpeellisten tietojen käsittelyssä sovelletaan
ehdotetun lain lisäksi henkilötietolakia. Lakiehdotukseen
sisältyy kuitenkin säännöksiä,
jotka ovat henkilötietolain säännöksiin
nähden erityissäännöksiä ja
joita sovelletaan henkilötietolain säännösten
sijasta. Lisäksi merkittävä osa lakiehdotuksen
säännöksistä koskee rangaistuksen
täytäntöönpanotehtävissä käytettäviä rekistereitä ja
tietojen luovuttamista niistä. Valiokunta ehdottaa hallintovaliokunnan lausunnon
mukaisesti pykälän täsmentämistä ja täydentämistä säännöksellä lain
suhteesta viranomaisten toiminnan julkisuudesta annettuun lakiin.
2 luku. Rikosseuraamusviraston henkilörekisterit
3 §. Rikosseuraamusviraston valtakunnalliset henkilörekisterit.
Edellä esitetyin perustein valiokunta ehdottaa 3 momentin
4 kohdan poistamista.
9 §. Terveydenhuoltorekisteri.
Koska valiokunta on edellä ehdottanut, ettei vankeinhoitolaitokseen
perusteta valtakunnallista terveydenhuoltorekisteriä, on
pykälä poistettava lakiehdotuksesta.
12 §. Järjestystietorekisteri.
Pykälän 1 momentissa olevaa viittaussäännöstä on
tarkistettava, koska valiokunta on edellä ehdottanut 9 §:n poistettavaksi.
13 § (Uusi). Vankeinhoitolaitoksen potilasrekisterit.
Koska valiokunta on edellä ehdottanut, ettei rikosseuraamusviraston
pitämää valtakunnallista terveydenhuoltorekisteriä perusteta,
valiokunta ehdottaa uuden 13 §:n lisäämistä lakiehdotukseen.
Pykälän mukaan kukin vankeinhoitolaitokseen kuuluva
terveydenhuollon toimintayksikkö pitää omaa
potilasrekisteriään. Potilasrekisterin pitämisessä,
tietojen luovuttamisessa ja muussa käsittelyssä noudatetaan,
mitä muussa laissa ja tämän lain 18 §:ssä säädetään.
Keskeisimmät säädökset ovat
potilaslaissa, terveydenhuollon ammattihenkilöistä annetussa
laissa (559/1999), henkilötietolaissa ja viranomaisten toiminnan
julkisuudesta annetussa laissa. Tarkemmin asiasta säädetään
sosiaali- ja terveysministeriön asetuksessa potilasasiakirjojen
laatimisesta sekä niiden ja muun hoitoon liittyvän
materiaalin säilyttämisestä (99/2001).
Uuden pykälän lisäämisen
johdosta valiokunta ehdottaa 2 luvun nimen muuttamista, koska 13 §:n
mukainen henkilörekisteri ei ole rikosseuraamusviraston
pitämä rekisteri vaan terveydenhuollon toimintayksikkökohtainen
rekisteri.
14 §. Arkaluonteisten tietojen käsittely.
Valiokunta ehdottaa, että 1 momentin 2 ja 3 kohdan alusta
poistetaan tarpeeton sana.
15 §. Tietojen käsittelyyn oikeutetut.
Pykälän 2 momentin terveydenhuoltorekisteriä koskeva virke
on poistettava.
16 §. Tietojen luovuttaminen rikosseuraamusviraston
henkilörekisteristä.
Koska valiokunta on ehdottanut 1 §:n täsmentämistä tämän
lain ja viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetun lain keskinäistä suhdetta
koskevalla säännöksellä, voidaan
1 momentti poistaa tarpeettomana.
Pykälän ehdotetussa 2 momentissa säädetään rikosseuraamusviraston
oikeudesta luovuttaa täytäntöönpanorekisteristä sekä valvonta-
ja toimintarekisteristä tietoja toiselle viranomaiselle ja
Kansaeläkelaitokselle. Momentin 1 kohdan mukaan virasto
voi luovuttaa poliisille tietoja, jotka ovat tarpeen mm. arvioitaessa
henkilön luotettavuutta poliisin lupaa tai hyväksyntää varten.
Hallintovaliokunta on lausunnossaan todennut, että 1
kohdan säännös on sovitettava yhteen hallituksen
esityksen HE 43/2001 vp laiksi turvallisuusselvityksistä ja
eräiksi siihen liittyviksi laeiksi kanssa. Laki turvallisuusselvityksistä (177/2002)
tulee voimaan 1.9.2002. Laissa säädetään
henkilön luotettavuuden arvioinnista mm. valittaessa henkilöitä sellaisiin
tehtäviin, joissa on pääsy salassa pidettäviin
tietoihin. Laki ei sen sijaan koske luotettavuuden arviointia, jota
poliisi suorittaa osana erilaisia lupamenettelyjä joko
luvan myöntäjänä tai lupamenettelyssä lausuntoja
antavana. Tämän vuoksi ehdotettu säännös
ei ole päällekkäinen turvallisuusselvityksistä annetun
lain kanssa eikä yhteensovittamisen tarvetta
ole.
Pykälän 2 momentin 11 kohdan mukaan rekisterinpitäjänä toimiva
rikosseuraamusvirasto saa luovuttaa tietoja täytäntöönpanorekisteristä Kansaneläkelaitokselle
eläke-, sairausvakuutus- ja työttömyysturvaetuuksien
käsittelemiseksi. Sosiaali- ja terveysvaliokunta on pitänyt
säännöstä liian suppeana, koska
tietoa rangaistuslaitoksessa olosta saatetaan tarvita myös
esimerkiksi asumistukiasioissa, opintotukiasioissa ja sotilasavustusasioissa.
Tämän vuoksi lakivaliokunta ehdottaa säännöksen
sanamuodon muuttamista ehdotettua yleisempään
muotoon.
Pykälän ehdotetussa 3 momentissa säädetään tietojen
luovuttamisesta teknisen käyttöyhteyden avulla.
Hallintovaliokunnan lausunnon perusteella valiokunta ehdottaa, että säännöksen lopusta
poistetaan sopimista koskeva maininta. Koska valiokunta ehdottaa
pykälän 1 momentin poistamista, on momentin viittaussäännöstä tarkistettava.
Lopuksi valiokunta ehdottaa pykälän nimen täsmentämistä koskemaan
tietojen luovuttamista täytäntöönpanorekisteristä sekä valvonta-
ja toimintarekisteristä. Nimi selkeyttää pykälän suhdetta
17 §:ään.
17 §. Tietojen luovuttaminen turvallisuustietorekisteristä.
Pykälässä säädetään
tietojen luovuttamisesta turvallisuustietorekisteristä.
Hallintovaliokunta on esittänyt pykälän
sanamuodon täsmentämistä. Koska pykälä jättää epäselväksi
sen suhteen viranomaisten toiminnan julkisuudesta annettuun lakiin,
lakivaliokunta ehdottaa pykälän täsmentämistä.
Turvallisuustietorekisteriin kerätään
tietoja vankilassa, vankilasta tai vankeusaikana tehtyjen taikka
tehtävien rikosten ehkäisemiseksi ja selvittämiseksi.
Pykälän perusteluiden mukaan rekisterin poikkeuksellisen
luonteen vuoksi tietojen luovuttamiskynnys on asetettava korkeaksi.
Perusteluissa korostetaan tietojen käyttötarkoituksena
olevaa tehtyjen tai tehtävien rikosten ja poikkeuksellisten
turvallisuutta vaarantavien rangaistuslaitostapahtumien torjumista
ja selvittämistä.
Säännöksessä ehdotetaan
kuitenkin, että tietoja voidaan luovuttaa myös
ulkomaalaisvirastolle. Ulkomaalaisviraston tehtäviin ei
kuitenkaan kuulu rikosten selvittäminen tai estäminen. Valiokunta
ehdottaa, että säännöksestä poistetaan
maininta ulkomaalaisvirastosta.
18 §. Tietojen luovuttaminen terveydenhuoltorekisteristä.
Edellä esitetyin perustein valiokunta ehdottaa pykälän
muuttamista siten, että vankien terveydenhuollosta
vastaava lääkäri tai hänen määräämänsä terveydenhuollon
ammattihenkilö voi vangin tai rangaistuslaitokseen
otetun henkilön kirjallisella suostumuksella ilmoittaa
hänen terveydentilaansa tai hoitoonsa liittyvästä seikasta
vankilan johtajalle tai hänen määräämälleen
henkilölle. Edellytyksenä on, että lääkäri
pitää ilmoittamista tarpeellisena henkilön
hoidon, kohtelun tai turvallisuuden taikka muiden vankien tai henkilökunnan
terveyden ja turvallisuuden suojelemiseksi.
Valiokunta ehdottaa uuden 2 momentin lisäämistä pykälään.
Momentin mukaan ilman vangin tai rangaistuslaitokseen otetun kirjallista suostumusta
voidaan muulle kuin vankeinhoitolaitoksen terveydenhuollon ammattihenkilölle ilmoittaa
vain sellaisia tietoja, joista ei ilmene sairauden laatu.
Valiokunta ehdottaa, että pykälään
lisätään myös uusi 3 momentti,
jossa säädetään tietoja saaneen
henkilön oikeudesta antaa saamiaan tietoja muulle vankilan
virkamiehelle. Lisäksi pykälän otsikkoa
on muutettava vastaamaan ehdotettua uutta 13 §:ää.
20 §. Yhdyskuntaseuraamuksen täytäntöönpanotietojen
saaminen ja luovuttaminen eräissä tilanteissa.
Pykälän 2 momentissa säädetään
kriminaalihuoltolaitoksen oikeudesta salassapitosäännösten
estämättä luovuttaa yhdyskuntaseuraamuksen
täytäntöönpanossa tarvittavia
tietoja. Koska momentista ei käy ilmi sen suhde viranomaisten
toiminnan julkisuudesta annettuun lakiin, valiokunta ehdottaa momentin
täydentämistä. Lisäksi säännöstä on
syytä täsmentää koskemaan tietojen
luovuttamista yhdyskuntaseuraamuksen täytäntöönpanotehtävää suorittavalle
taholle.
27 §. Rangaistussäännökset.
Koska valiokunta on ehdottanut 16 §:n 1 momentin poistamista,
on rangaistussäännöksen 16 §:ää koskevaa
viittaussäännöstä tarkistettava.