Yleisperustelut
Yleistä
Seksikaupan kohteena olevan henkilön hyväksikäyttöä koskeva
rikoslain 20 luvun 8 § on ollut voimassa vuodesta
2006 lähtien. Sen mukaan teon rangaistavuus edellyttää,
että seksikaupan kohteena oleva henkilö on parituksen
tai ihmiskaupan kohteena. Teko on rangaistava tahallisena, ja sen
enimmäisrangaistus on kuusi kuukautta vankeutta. Nyt ehdotetaan,
että mainittu rikos on rangaistava myös tuottamuksellisesti
tehtynä ja enimmäisrangaistus nostetaan yhteen
vuoteen vankeutta.
Esityksen tavoitteena on antaa nykyistä parempi rikosoikeudellinen
suoja parituksen kohteille ja ihmiskaupan uhreille (s. 5/II).
Taustalla on säännöksen soveltamista
koskeva oikeuskäytäntö, jonka mukaan
ostajan tietoisuutta arvioidaan sen mukaan, onko hän pitänyt "varsin todennäköisenä"
sitä,
että seksipalveluja myyvä henkilö on
seksikaupan kohteena (KKO 2012:66). Hallituksen esityksessä arvioidaan, että säännöksen
soveltamiskynnys on asettunut oikeuskäytännössä korkeammalle
kuin lakia hyväksyttäessä osattiin
ennakoida (s. 5/I). Saamansa selvityksen perusteella
lakivaliokunta yhtyy tähän arvioon.
Säännöksen soveltamiskynnyksen korkeuden
vuoksi nykyinen lainsäädäntö ei
anna riittävää rikosoikeudellista suojaa seksikaupan
kohteille, minkä vuoksi sääntelyä on
tarpeellista ja perusteltua tarkistaa. Edellä esitetyn
perusteella valiokunta puoltaa lakiehdotuksen hyväksymistä jäljempänä esitetyin
huomioin ja muutosehdotuksin.
Syyksiluettavuus
Hallituksen esityksessä ehdotetaan, että seksikaupan
kohteen hyväksikäyttö on jatkossa rangaistavaa
paitsi tahallisesti myös tuottamuksellisesti tehtynä.
Rangaistussäännöksen syyksiluettavuutta
koskevat vaatimukset ehdotetaan muotoiltaviksi ilmaisuilla "ollut
selvillä" ja "ollut syytä epäillä".
Perustuslakivaliokunta on esityksestä antamassaan lausunnossa
katsonut, että ehdotetun säännöksen
muotoilu ei ole kovin helppolukuinen (PeVL 56/2014 vp).
Syyksiluettavuutta koskevien vaatimusten lisääminen
ehdotetulla muusta rikosoikeudellisesta sääntelystä poikkeavalla
tavalla tekee säännöksestä paitsi
raskaslukuisen myös vaikeaselkoisen. Lisäksi epätäsmällisyyttä arvioidaan
lisäävän sen, että rangaistavuuden
rajat määräytyvät kahden muun tulkinnanvaraisen
rikostunnusmerkistön (paritus ja ihmiskauppa) perusteella.
Perustuslakivaliokunnan mielestä laillisuusperiaatteen
kannalta parempi malli on muotoilla säännös
vakiintuneiden rikosoikeudellisten säännösten
laatimisperiaatteiden mukaisesti siten, että syyksiluettavuuden
aste korotetaan törkeäksi tuottamukseksi ja säännöksen
alussa ilmaistaisiin tämä syyksiluettavuutta koskeva
vaatimus ("joka tahallaan tai törkeästä huolimattomuudesta…").
Perustuslakivaliokunnan mielestä lakivaliokunnan tulee
vakavasti harkita voimassa olevan säännöksen
muuttamista tällä tavalla. Myös asiantuntijakuulemisessa
lakivaliokunnan huomiota on kiinnitetty säännösehdotuksen
muotoiluun ja syyksiluettavuuden laajentamiseen.
Lakivaliokunnan näkemyksen mukaan ehdotetulla ilmaisulla "olla
selvillä" ei ole tarkoitus vaikuttaa tahallisuuden
määritelmään. Rikoslain 3 luvun
7 §:ssä säädetään
tuottamuksesta, ja sen mukaan tekijän menettely on huolimatonta, jos
hän rikkoo olosuhteiden edellyttämää ja häneltä vaadittavaa
huolellisuusvelvollisuutta, vaikka hän olisi kyennyt sitä noudattamaan. Muotoilun
"syytä epäillä" tarkoituksena
on korostaa erityisesti sitä, että tuottamus
koskee vain teon olosuhteita ja muilta osin teolta edellytetään
tahallisuutta. Lisäksi muotoilu korostaa sitä,
että nyt käsillä olevassa rikostyypissä tuottamuksen
arvioinnissa korostuvat ulkoiset seikat. Ehdotus merkitsee siten
sitä, että teon on täytettävä paitsi
yleisen tuottamusta koskevan rikoslain 3 luvun 7 §:n
edellytykset myös puheena olevan säännöksen
erityiset edellytykset. Näin ollen pelkkä huolellisuusvelvollisuuden rikkominen
ei ole riittävää rangaistusvastuun syntymiselle,
vaan tekijällä on lisäksi oltava syytä epäillä paritusta
tai ihmiskauppaa.
Jos teon syyksiluettavuuden vaatimus muotoillaan perustuslakivaliokunnan
ehdottamalla tavalla, rikosvastuun alaraja määräytyisi
rikoslain 3 luvun 7 §:n 2 momentissa
säädetyn törkeän huolimattomuuden
perusteella. Säännöksen mukaan se, pidetäänkö huolimattomuutta törkeänä,
ratkaistaan kokonaisarvostelun perusteella. Arvostelussa otetaan
huomioon rikotun huolellisuusvelvollisuuden merkittävyys,
vaarannettujen etujen tärkeys ja loukkauksen todennäköisyys,
riskinoton tietoisuus sekä muut tekoon ja tekijään
liittyvät olosuhteet.
Törkeän tuottamuksen arviointi perustuu kokonaisarvosteluun,
joten se, millaiseksi kokonaisarvostelu tässä rikostyypissä asettuisi,
jäisi pitkälti oikeuskäytännön
varaan. Valiokunta katsoo, että nyt käsillä olevassa
rikostyypissä syyksiluettavuuden alarajan asettaminen törkeään
tuottamukseen merkitsisi riskiä siitä, että uudistuksen
tavoitteet jäisivät toteutumatta. Edellä esitetyn
valossa lakivaliokunta on päätynyt puoltamaan
hallituksen ehdottamaa ratkaisua.
Valiokunnan mielestä ehdotetun muotoilun "syytä epäillä" etu
on se, että se ohjaa tarkastelun nyt käsillä olevassa
rikostyypissä syyksiluettavuuden kannalta olennaisiin seikkoihin. Tämän
vuoksi valiokunta puoltaa kyseisen muotoilun käyttämistä.
Lakivaliokunta kuitenkin yhtyy perustuslakivaliokunnan
näkemykseen siitä, että ehdotetun säännöksen
muotoilu ei ole kovin helppolukuinen. Jotta säännös
täyttää paremmin rikosoikeudelliseen
laillisuusperiaatteeseen sisältyvän täsmällisyysvaatimuksen, lakivaliokunta
ehdottaa jäljempänä yksityiskohtaisissa
perusteluissa esitettävällä tavalla säännöstä muutettavaksi.
Koska kyse on rangaistavuuden alan merkittävästä laajentamisesta,
valiokunta pitää tärkeänä, että muutoksen
toimivuutta ja soveltamista seurataan.
Rangaistusasteikko
Enimmäisrangaistuksen korottamisesta ehdotetulla tavalla
yhteen vuoteen vankeutta seuraa, että viranomaisten käytössä olevat
poliisilain (872/2006) mukaiset toimivaltuudet
ja pakkokeinolain (806/2011) mukaiset
pakkokeinot laajenevat. Rangaistusasteikon korottaminen ehdotetulla
tavalla merkitsee myös sitä, että tekoja
ei ole enää mahdollista käsitellä kevennetyssä rikosprosessuaalisessa
rangaistusmääräysmenettelyssä.
Perustuslakivaliokunta on pitänyt oikeasuhtaisuuden
kannalta huomionarvoisena sitä, että rangaistavuuden
alaan kuuluisivat huolimattomuudesta tehdyt teot ja enimmäisrangaistusta korotettaisiin
nykyisestä kuudesta kuukaudesta vankeutta yhteen vuoteen
vankeutta. Lisäksi merkityksellisiä ovat viimeksi
mainitun muutoksen seurannaisvaikutukset. Perustuslakivaliokunnan
mukaan enimmäisrangaistuksen korottaminen kuudesta kuukaudesta
vankeutta yhteen vuoteen vankeutta on huomattava rangaistusarvon
nostamista ja sääntelyn ankaroittamista koskeva
toimenpide, vaikkakin ehdotus pysyy tältä osin
lainsäätäjän harkintavallan
puitteissa. Perustuslakivaliokunta kuitenkin katsoo, että ehdotus
toteuttaisi sekä oikeasuhtaisuusvaatimusta että rikosoikeudellista
laillisuusperiaatetta paremmin, jos rangaistavuuden ala sidottaisiin
törkeään huolimattomuuteen eikä rangaistusasteikkoon
tehtäisi sellaista muutosta, joka johtaisi edellä mainittuihin
seurannaisvaikutuksiin.
Kuten perustuslakivaliokunta toteaa, rangaistusseuraamuksen
ankaruuden tulee olla oikeassa suhteessa teon moitittavuuteen ja
rangaistusjärjestelmän kokonaisuudessaan tulee
täyttää suhteellisuuden vaatimukset.
Rikosoikeuden yleisten oppien ja vakiintuneen lainsäädäntökäytännön
mukaisesti rikosten rangaistusasteikot on puolestaan määritettävä tekojen
haitallisuuden ja paheksuttavuuden eli niiden rangaistusarvon mukaan
(ks. LaVM 3/1998 vp), mikä on
seurausta perusoikeuksien rajoitusedellytyksiin sisältyvästä suhteellisuusvaatimuksesta.
Hallituksen esittämää rangaistusasteikon korottamista
voidaan puoltaa lähinnä sellaisissa tapauksissa,
joissa on kyse tahallisista teoista. Ehdotuksen tueksi on esitetty
myös johdonmukaisuussyitä (s. 5). Lakivaliokunta
kiinnittää huomiota kuitenkin siihen, että ehdotus
merkitsee rangaistavuuden alan merkittävää laajentamista
nykytilaan nähden. Lisäksi enimmäisrangaistuksen
korottamisella yhteen vuoteen vankeutta olisi seurannaisvaikutuksia
viranomaisten toimi- ja pakkokeinovaltuuksiin, eikä kyseisiä tekoja
voitaisi käsitellä summaarisessa menettelyssä,
vaikka rangaistaviksi tulisivat myös tuottamukselliset
teot. Tällaisten tekojen käsitteleminen tuomioistuinprosessissa
merkitsisi myös seksikaupan kohteen kannalta raskaampaa prosessia.
Mainituilla seikoilla on merkitystä arvioitaessa
ehdotetun rangaistusasteikon oikeasuhtaisuutta sekä muutoksen
tarpeellisuutta ja tarkoituksenmukaisuutta. Saamaansa selvitystä kokonaisuutena
arvioituaan lakivaliokunta on perustuslakivaliokunnan tavoin päätynyt
siihen, että rangaistusasteikko on perusteltua säilyttää nykyisellään.
Lakivaliokunta ehdottaa tämän vuoksi säännöstä tarkistettavaksi
myös enimmäisrangaistuksen osalta.
Yksityiskohtaiset perustelut
Laki rikoslain 20 luvun 8 §:n muuttamisesta
20 luku. Seksuaalirikoksista
8 §. Seksikaupan kohteena olevan henkilön
hyväksikäyttö.
Yleisperusteluissa esittämäänsä viitaten
lakivaliokunta ehdottaa, että pykälän 1 momentista poistetaan
ilmaisu "olla selvillä" ja että tuottamuksellisesta
teosta säädetään omassa momentissaan.
Lisäksi valiokunta ehdottaa, että enimmäisrangaistus
säilytetään nykyisellään.
Myös pykälän 2 momenttiin ehdotettu
ilmaisu "tarkoitetuissa olosuhteissa siinä" on
vaikeaselkoinen, minkä vuoksi se on perusteltua poistaa.
Kun tuottamuksellista tekoa koskeva säännös
sisällytetään pykälän 3
momentiksi, esitykseen sisältyvä 3 momentti
siirtyy uudeksi 4 momentiksi.
Valiokunta korostaa, että pykälän
3 momentissa on kyse rikosoikeudellisesta tuottamusvastuusta, ei
ns. ankarasta tai objektiivisesta vastuusta. Pelkkä ryhtyminen
seksin ostoon ei siten ole rangaistavaa eikä itsessään
merkitse kiellettyä riskinottoa. Säännöksen
mukaan teko muuttuu rangaistavaksi vasta silloin, kun tekijällä on syytä epäillä paritusta
tai ihmiskauppaa. Jos tekijällä ei ole
ollut syytä epäillä paritusta tai ihmiskauppaa,
on hän rangaistusvastuusta vapaa, vaikka myöhemmin
ilmenee, että seksin myyjä on ollut mainitun rikoksen
uhri.
Sovellettaessa momenttiin sisältyvää kynnystä "syytä epäillä" tulee
kiinnittää huomiota syyllisyysperiaatteeseen ja
toisintoimimismahdollisuuksiin. Seksin ostaminen on luonteeltaan
toimintaa, jossa ostajalta ei voida yleensä edellyttää erityisiä myyjää koskevia
selvitystoimia. Tämän vuoksi tunnusmerkistön
soveltamisessa keskeisiä ovat ostotapahtumaan liittyvät
ulkoiset olosuhteet ja seikat, ja syyksiluettavuutta arvioitaessa
huomiota tulee kiinnittää ennen muuta tekijän
tiedossa olleisiin seikkoihin ja riskin tietoisuuteen.
Tuottamuksen arvioinnissa huomioon otettavia seikkoja on käsitelty
hallituksen esityksen perusteluissa (s. 8). Tältä osin
viitataan muun muassa voimassa olevan pykälän
esitöihin (HE 221/2005
vp ja LaVM 10/2006 vp) ja oikeuskäytäntöön
(KKO 2012:2066). On kuitenkin syytä korostaa, ettei epäilyn
aiheuttavia seikkoja ole mahdollista luetella tyhjentävästi.
Säännöksen soveltamisessa on kysymys
kokonaisharkinnasta, ja yksittäisten seikkojen painoarvo vaihtelee.
Jos ostajalle syntyy syy epäillä paritusta tai
ihmiskauppaa ja hän tästä huolimatta jatkaa
ostotapahtumaa, ottaa hän riskin siitä, että hänen
toimintansa on rangaistavaa, jos myyjä lopulta
osoittautuu ihmiskaupan tai parituksen kohteeksi. Jos ostaja pitää paritusta
tai ihmiskauppaa varsin todennäköisenä tai
jopa varmana, on kysymyksessä tahallinen teko, joka on
jo nykyään rangaistava.
Lopuksi valiokunta toteaa, että tuottamusta on nyt
tarkoitetussa rikostyypissä aiheellista tulkita varovaisuudella,
ja kuten edellä on todettu, teon on täytettävä sekä yleisen
tuottamusta koskevan säännöksen
että nyt käsillä olevassa momentissa
tarkoitetut erityiset edellytykset. Tässä yhteydessä lakivaliokunta
myös toistaa pykälää säädettäessä esittämänsä siitä,
että nyt esillä olevan tunnusmerkistön
mukaisesta rikoksesta rankaiseminen ei edellytä, että pykälässä mainituista
parituksesta tai ihmiskaupasta olisi annettu lainvoimainen tuomio,
eikä sitä, että esimerkiksi parittajan
henkilöllisyys tai paritusrikoksen muut yksityiskohdat
olisi selvitetty (LaVM 10/2006 vp,
s. 6/II).