Yksityiskohtaiset perustelut
         
         1. Laki sakon täytäntöönpanosta
         
         5 §. Maksutilaisuuden varaaminen.
         
          Pykälän mukaan sen viranomaisen, joka määrää tässä laissa
            säädetyssä järjestyksessä täytäntöönpantavan
            sakon ja muun rahamääräisen seuraamuksen
            (saatavan) ensimmäisenä asteena, on varattava
            maksuvelvolliselle tilaisuus maksaa rahamäärä heti.
         
         
         Hallituksen esityksen perusteluiden mukaan täytäntöönpanon
            tehokkuuden kannalta olennainen merkitys on sillä, että maksuvelvolliselle varataan
            heti sakon tai muun seuraamuksen määräämisen
            yhteydessä tilaisuus maksaa tuomittu määrä valtiolle.
            Valiokunta yhtyy tähän ja sen vuoksi pitää perusteltuna,
            että myös hovioikeudet toimiessaan ensimmäisenä asteena
            huolehtivat siitä, että maksuvelvollinen
            saa ao. tilillepanokortin.
         
         
         24 §. Muuntorangaistusmenettelyyn ryhtyminen.
         
         Pykälän 2 momentin mukaan haastamista ei saa suorittaa
            silloin, kun maksuvelvolliselle on myönnetty yksityishenkilön
            velkajärjestelystä annetun lain (57/1993)
            mukainen velkajärjestely.
         
         
         Valiokunta toteaa, että haastamiskiellon perusteena
            on yksityishenkilön velkajärjestelystä annetun
            lain 18 §:n 3 momentti, jonka mukaan velkajärjestelyn
            alettua ei saa ryhtyä sakon muuntorangaistuksen täytäntöönpanoon.
            Haastamiskielto on siten voimassa velkajärjestelyn keston
            ajan eikä sakon tuomitsemishetkellä tai täytäntöönpanokelpoiseksi
            tulemisen ajankohdalla ole merkitystä.
         
         
         25 §. Haastaminen muuntorangaistuksen määräämistä koskevaan
            oikeudenkäyntiin.
         
         
          Pykälän 1 momentin mukaan maksuvelvollisen
            haastaa muuntorangaistuksen määräämistä koskevaan oikeudenkäyntiin
            haastemieslain (505/1986) 1 tai 6 §:ssä mainittu
            virkamies suullisella haasteella.
         
         
         Valiokunnan huomiota on kiinnitetty siihen, että uusimmassa
            prosessilainsäädännössä on luovuttu
            käsitteestä "suullinen haaste". Kun vanhaa ja
            osin harhaanjohtavaa termiä ei laissa enää tarvita,
            valiokunta ehdottaa 1 momentin sanonnan korjaamista. 
         
         
         28 §. Syyttäjän luopuminen. 
         
          Pykälässä säädetään
            niistä edellytyksistä, joiden vallitessa syyttäjä voi
            luopua muuntorangaistusvaatimuksesta.
         
         
         Valiokunnan mielestä asiantuntijakuulemisessa esitetty
            otsikko "Muuntorangaistusvaatimuksesta luopuminen" kuvaa pykälän
            sisältöä paremmin kuin hallituksen esityksessä ehdotettu.
            Valiokunta ehdottaa pykälän otsikon muuttamista.
         
         
         32 §. Tuomioistuimen ratkaisu.
         
          Pykälän 1 momentin mukaan käräjäoikeuden
            ratkaisu muuntorangaistuksen määräämistä koskevassa asiassa
            on päätös. Selvyyden vuoksi valiokunta toteaa,
            että myös muuntorangaistusta koskevaan valitukseen
            annettavaa hovioikeuden ratkaisua kutsutaan päätökseksi.
         
         
         44 §. Menettämisseuraamukseen tuomitun
            kuoleman vaikutus täytäntöönpanoon. 
         
         
           Pykälän 1 momentissa viitataan
            rikoslain 8 luvun 16  §:ään. 
         
         
         Hallituksen esitystä valmisteltaessa on ennakoitu,
            että rikoslain vanhentumista koskeva 8 luku olisi
            ennen tämän lakiehdotuksen käsittelyä uudistettu
            (HE 45/2001 vp ja VJL 3/2001 vp).
            Kun näin ei ole tapahtunut, valiokunta korjaa viittauksen
            voimassa olevaan rikoslakiin kohdistuvaksi, jolloin oikea viittaus
            on 8 luvun 15 §. 
         
         
         Samalla valiokunta ehdottaa 1 momentin 1. virkkeen
            sanonnan selkeyttämistä.
         
         
         50 §. Sakkorekisterin tietojen salassapito ja luovuttaminen.
         
          Pykälän pääsäännön
            mukaan sakkorekisterin sisältämät rikokseen
            ja rikosoikeudelliseen seuraamukseen liittyvät tiedot on pidettävä salassa.
            Salassapitovelvollisuuden estämättä Oikeusrekisterikeskus
            saa pyynnöstä luovuttaa tietoja niille, joiden
            oikeudesta mainittujen tietojen saamiseen säädetään
            erikseen lailla. Lisäksi Oikeusrekisterikeskus saa luovuttaa salassa
            pidettäviä tietoja tämän lain
            mukaisten täytäntöönpanotehtävien
            suorittamista varten ulosotto-, poliisi- ja vankeinhoitoviranomaisille sekä 25 §:n
            1 momentin mukaisille haastamiseen oikeutetuille virkamiehille.
         
         
         Asiantuntijakuulemisessa on kiinnitetty huomiota pykälän
            suppeuteen, ts. siihen. että pykälässä ei
            ole lueteltu kaikkia luovutettavia tietoja, tietojen käyttötarkoitusta
            eikä niitä tahoja, joilla on oikeus saada tietoja.
         
         
         Hallituksen esityksen perusteluissa todetaan painokkaasti, että yleisviittauksen
            takia muussa lainsäädännössä oleville
            luovutussäännöksille ja niiden arvioinnille
            asetetaan tiukat vaatimukset. Tämä koskee niin
            oikeutta saada tietoja sakkorekisteristä, tietojen saamiseen
            oikeutettuja, luovutettavia tietoja kuin tietojen käyttötarkoitusta. Perusteluihin
            sisältyy myös luettelo keskeisistää luovutussäännöksistä. 
         
         
         Eri laeissa käytetyt sanamuodot ovat kirjavia ja ne
            antavat varsin epäyhtenäisen kuvan luovutuksensaajien
            oikeudesta sakkorekisterin tietoihin. Sakkorekisterin tietojen luovuttamisessa
            ei Oikeusrekisterikeskukselta saatujen tietojen mukaan ole ainakaan
            nykyisen lainsäädännön valossa
            ongelmia. Kun kysymyksessä ei ole uuden rekisterin luominen,
            vaan jo vakiintunut käytäntö jatkuu,
            ehdotettu yleissäännös ei valiokunnan arvion
            mukaan muodosta tietosuojan oikeusturvaongelmaa. Edellytyksenä on
            tietysti se, että tietoja luovuttavat edelleen noudattavat
            tarkkuutta muissa laeissa olevien luovutussäännösten
            soveltamisessa. Epäselvissä tapauksissa tietoja
            ei tule antaa.
         
         
         53 §. Itseperintään liittyvä tuomioistuinmenettely. 
         
         Pykälän 2 momentin mukaan tuomioistuimen on
            tarvittaessa selvitettävä, periikö oikeudenkäynnissä valtion
            puhevaltaa käyttävä viranomainen korvauksen
            itse. 
         
         
         Asiantuntijakuulemisessa on kiinnitetty huomiota turhan järeältä vaikuttavaan
            sanaan "selvitettävä". Valiokunnan saaman selvityksen
            mukaan itseperintäasian tuomioistuinmenettelyn sisältöä halutaan
            korostaa laintasoisella säännöksellä nykyisen
            asetustasoisen säännöksen sijasta, koska
            kysymyksessä on käytännössä ongelmia
            aiheuttava asia. Tuomiolauselmat ovat usein puutteellisia tai harhaanjohtavia. 
         
         
         Valiokunta ehdottaa pykälän sanonnan keventämistä niin,
            että tuomioistuin velvoitetaan tarvittaessa "ottamaan selvää"
            asiasta. 
         
         
         55 §. Voimaantulo.
         
          Pykälän 2 momentissa ehdotetaan,
            että nyt säädettävällä lailla
            kumottaisiin mm. rangaistusten täytäntöönpanosta
            annetun lain (39/1889) 6 luku. Sen 14 §:n 2 momentin
            mukaan hovioikeus on muuntorangaistusasioissa päätösvaltainen
            yksijäsenisenä. 
         
         
         Tarkoituksena on, että sanottu 14 §:n 2 momentin
            säännös siirretään
            oikeudenkäymiskaaren 2 lukuun hovioikeusmenettelyn
            muuttamista koskevan esityksen yhteydessä (HE 83/2001 vp).
            Kun tätä esitystä ei vielä ole
            käsitelty, valiokunta ehdottaa kumoamissäännöksen muuttamista
            niin, että 14 §:n 2 momentti jää voimaan.
         
         
         56 §. Siirtymäsäännökset.
         
          Pykälän 1 momentin mukaan lakia sovelletaan
            2—4 momenteissa säädetyin poikkeuksin
            myös niiden seuraamusten täytäntöönpanoon,
            jotka ovat tulleet täytäntöönpanokelpoisiksi
            ennen lain voimaantuloa. 
         
         
         Hallituksen esityksen perustelujen täydennykseksi valiokunta
            toteaa seuraavaa:
         
         
         Esityksessä omaksutun näkemyksen mukaan täytäntöönpanoon
            kuuluu myös muuntorangaistusasian käsittely aina
            haastamisesta lähtien. Kun poikkeukset eivät koske
            muuntorangaistusasian käsittelyyn liittyviä toimenpiteitä,
            tuomioistuimessa lain voimaan tullessa vireillä oleva muuntorangaistuksen
            määräämisasia on tullut täytäntöönpanokelpoiseksi
            ennen lain voimaantuloa sekä nykyisen että ehdotetun
            lain mukaan. Siten tuomioistuimessa kesken olevassa muuntorangaistusasiassa
            ryhdytään uuden lain voimaantulon jälkeen
            soveltamaan uusia säännöksiä siitä vaiheesta
            lähtien, jossa se tuolloin on. Käytännön
            merkitystä asialla ei ehdotettujen muutosten vähäisyyden
            vuoksi juurikaan ole. Lykkäystä voidaan myöntää maksutilanteen
            selvittämistä varten ja oikaisemisessa lähtökohtana on
            oikeudenkäynnistä rikosasioissa annetun lain 11
            luvun 9 §.