Yleisperustelut
         
         Taustaa
         
         Viime vuosina on toteutettu useampia lainmuutoksia, joilla on
            pyritty sakon muuntorangaistuksen vähentämiseen.
            Vuoden 2006 alusta voimaan tulleella rikoslain muutoksella muutettiin muun
            muassa sakon muuntosuhdetta sekä alennettiin muuntorangaistuksen
            enimmäispituuksia (983/2005).
            Viimeksi valiokunnan käsiteltävänä on
            ollut muutos, jolla muuntorangaistus poistettiin enintään
            20 päiväsakon suuruisista rangaistusmääräysmenettelyssä annetuista
            sakkorangaistuksista (68/2007). Tällä muutoksella puututtiin
            erityisesti vähäisempiin rikoksiin, joiden tekijöinä oli
            usein moniongelmaisia henkilöitä. Myös
            muualla lainsäädännössä on
            säädetty sakon muuntokieltoja (esim. laki rikesakkomenettelystä 66/1983,
            järjestyslaki 612/2003).
         
         
         Valiokunta on vuoden 2007 rikoslain muutosta koskevasta esityksestä antamassaan
            mietinnössä (LaVM 21/2006 vp — HE
               203/2006 vp) käsitellyt varsin laajasti
            sakonmuuntojärjestelmään liittyviä näkökohtia.
            Valiokunta on silloista uudistusta tehtäessä muun
            muassa todennut sakkojen tehokkaan perintäjärjestelmän
            johtavan siihen, että sakon muuntorangaistuksen täytäntöönpanon
            piiriin silloin voimassa olleen lain mukaan valikoitui useimmiten
            päihdeongelmaisia, asunnottomia ja aidosti varattomia henkilöitä.
            Valiokunta on katsonut, että tällaisten henkilöiden
            säilyttäminen suljetuissa vankiloissa on epätarkoituksenmukaista
            sekä heidän itsensä että vankeinhoitolaitoksen
            näkökulmasta. Toisaalta muuntorangaistukset ovat
            usein niin lyhyitä, että sakkovankien
            sijoittaminen avolaitoksiin ei ole käytännössä mahdollista.
         
         
         Valiokunta on edellä mainitussa mietinnössään
            viitannut myös aikaisempiin kannanottoihinsa, joiden mukaan
            muuntorangaistuksen sijasta tulisi pääsääntöisesti
            pyrkiä käyttämään yhdyskuntapalvelun
            tyyppisiä seuraamuksia tai päihdehuollon piiriin
            kuuluvia toimenpiteitä (ks. LaVM 12/2005
               vp). Valiokunnan mielestä tällaiset
            toimenpiteet olisivat niiden kohteeksi joutuvien yksilöiden
            kannalta huomattavasti hyödyllisempiä kuin nykyinen
            suljetussa vankilassa toimeenpantava rangaistus. Muuntorangaistusta korvaavat
            toimet olisivat yhteiskunnan kannalta myös kokonaisuutena
            tarkastellen edullisempia kuin nykykäytäntö.
         
         
         Valiokunta on myös todennut, että edellä esitetystä ei
            kuitenkaan välttämättä seuraa,
            että muuntorangaistuksen käyttömahdollisuus
            olisi kokonaan poistettava. Muuntorangaistuksella on sen mielestä rikosoikeudellisen
            seuraamusjärjestelmän osana merkitystä yhtäältä sakon
            perinnän tehosteena ja toisaalta yleisen lainkuuliaisuuden
            ylläpitäjänä. Muuntorangaistusuhan
            täydellisestä poistamisesta saattaisi myös
            seurata vankeusrangaistusten käytön lisääntyminen
            ja näin ollen seuraamusjärjestelmän hallitsematon ankaroituminen.
         
         
         Lisäksi valiokunta oli ennakoidessaan kyseistä sakon
            muuntorangaistuksen vähentämistä koskevaa
            esitystä todennut, että esityksen tulee sisältää ehdotuksia,
            joilla sakon muuntorangaistusta suorittavien määrää voidaan
            pysyvästi ja merkittävästi pienentää,
            samalla kuitenkin säilyttäen sakon täytäntöönpanojärjestelmään liittyvät
            ennalta estävät vaikutukset (LaVL 15/2006
               vp).
         
         
         Tarvittavia jatkotoimia arvioidessaan valiokunta on vuoden 2006
            mietinnössään todennut, että sen
            käsiteltävänä on tuolloin ollut
            noin vuoden kuluessa jo toinen hallituksen esitys, jolla pyritään
            vähentämään sakon muuntorangaistusjärjestelmän
            käyttöä ja siten sakkovankien lukumäärää.
            Valiokunnan mielestä jo yksistään tämä seikka
            osoittaa, että oikeusministeriön on otettava
            muuntorangaistusta koskeva sääntely kokonaisuudessaan
            uudelleenarvioinnin kohteeksi ja pyrittävä saamaan
            aikaan kriminaalipoliittisesti perusteltu kokonaisuus, jossa otetaan
            huomioon sekä muuntorangaistuksen uhkaan liittyvät yleisestävät
            vaikutukset että ilmeinen tarve rajoittaa tämän
            seuraamuksen käyttö vain sakotetun maksuhaluttomuutta
            ja niskoittelua ilmentäviin tapauksiin. Valiokunnan mielestä sopiva lähtökohta
            tällaiselle uudistushankkeelle olisi esimerkiksi rikoslakiprojektin
            vuonna 1996 tekemä muuntorangaistuksen määräämistä koskeva
            ehdotus (Sakko, muuntorangaistus ja rikesakko. Rikoslakiprojektin
            ehdotus. Oikeusministeriön lainvalmisteluosaston
            julkaisu 1/1996.).
         
         
         Samalla valiokunta on pitänyt tarpeellisena, että oikeusministeriö seuraa
            edellä mainitun uudistuksen vaikutuksia. Valiokunta on
            katsonut, että yhtäältä tässä seurannassa
            tulee kiinnittää huomiota sakkovankien määrän
            kehitykseen. Toisaalta oikeusministeriön on valiokunnan mielestä syytä arvioida,
            onko uudella muuntokiellolla kielteisiä vaikutuksia sakkorangaistuksen
            uskottavuuteen rikosoikeudellisena seuraamuksena sellaisissa tapauksissa,
            joissa henkilö toistuvasti syyllistyy vähäisiin
            rikoksiin.
         
         
         Nyt käsiteltävänä oleva
            esitys sakon muuntorangaistuksen vähentämisestä
         
         
         Nyt käsiteltävänä olevassa
            hallituksen esityksessä esitetään poistettavaksi
            sakon muuntorangaistus rangaistusmääräysmenettelyssä määrätyistä sakoista
            sekä uhkasakoista. Edellä mainitusta, maaliskuun
            alusta 2007 voimaan tulleesta (68/2007)
            lainmuutoksesta johtuen esitys koskee rangaistusmääräyssakkojen
            osalta yli 20 päiväsakon sakkorangaistuksia.
         
         
         Nyt käsiteltävänä olevan
            esityksen yhtenä tavoitteena on vähentää sakkovankien
            lukumäärää. Lainmuutoksen toisena
            tarkoituksena on poistaa sakon muuntorangaistus periaatteellisesti
            ongelmallisimmista edelleen muunnettavissa olevista sakoista.
         
         
         Vastaavia näkökohtia, kuin edellä on
            todettu mietinnön LaVM 21/2006 vp yhteydessä,
            on tullut esiin myös nyt käsiteltävänä olevan
            hallituksen esityksen käsittelyn yhteydessä. Sakon muuntorangaistukseen
            liittyvät periaatteelliset kysymykset kytkeytyvät
            lähinnä siihen perusajatukseen, että varallisuusrangaistus
            muutetaan vapauteen kohdistuvaksi rangaistukseksi.
         
         
         Asiantuntijakuulemisessa on tuotu esiin erisuuntaisia näkemyksiä sakon
            muuntojärjestelmästä oikeudenmukaisuuden
            ja yhdenvertaisuuden kannalta. Yhtäältä on
            kiinnitetty huomiota siihen nykyjärjestelmän ominaisuuteen,
            että kahdesta saman sakkorikoksen tehneestä toinen sovittaa
            rikoksensa rahalla, kun toinen joutuu varattomuutensa vuoksi vankilaan.
            Toisaalta on kiinnitetty huomiota muuntorangaistuksen poistamisen
            mahdolliseen seuraukseen, että tilanteessa, jossa kahdesta
            saman sakkorikoksen tehneestä toinen maksaa sakkonsa ja
            toinen ei, jälkimmäisen koetaan jäävän
            käytännössä vaille tosiasiallista
            rangaistusta, ja tämän on katsottu vaikuttavan
            myös yleiseen lainkuuliaisuuteen ja oikeusjärjestyksen
            hyväksyttävyyteen.
         
         
         Eräiden asiantuntijalausuntojen mukaan sakon muuntaminen
            vankeudeksi merkitsee tosiasiassa seuraamuksen olennaista ankaroitumista,
            kun varallisuuteen kohdistuva seuraamus muuttuu henkilökohtaiseen
            vapauteen kohdistuvaksi seuraamukseksi. Jos rikoksen rangaistusarvon
            perusteella varallisuusrangaistus on katsottu riittäväksi,
            seuraamuksen muuntamista jälkikäteen vapausrangaistukseksi
            varattomuuden seurauksena on pidetty jo perusteiltaan ongelmallisena
            ja erityisesti silloin, jos rangaistusasteikkoon ei edes sisälly
            vankeuden mahdollisuutta.
         
         
         Perustuslakivaliokunnan käytännössä on
            vakiintuneesti korostettu, ettei yhdenvertaisuusperiaatteesta
            voi johtua tiukkoja rajoja lainsäätäjän
            harkinnalle pyrittäessä kulloisenkin yhteiskuntakehityksen
            vaatimaan sääntelyyn (PeVL 5/2008
               vp, s. 2/I, PeVL 21/2007 vp,
            s. 2 /I, PeVL 18/2006 vp,
            s. 2/II, PeVL 1/2006 vp,
            s. 2/I, PeVL 8/2003 vp,
            s. 3/I, PeVL 65/2002 vp, s. 4/I).
            Perustuslakivaliokunnan vakiintuneessa käytännössä lainsäätäjälle
            on jätetty varsin laaja harkintamarginaali kehittää lainsäädäntöä yleisen
            yhdenvertaisuussäännöksen estämättä.
         
         
         Lakivaliokunta on kuullut esityksestä myös valtiosääntöoikeudellisia
            asiantuntijoita, jotka ovat arvioineet nyt käsiteltävänä olevaa
            esitystä yhdenvertaisuusperiaatteen ja sitä täydentävän syrjintäkiellon
            valossa. Lausunnoista voidaan yhteenvedonomaisesti todeta niissä katsotun, että niiden
            mukaan esitys on lähtökohdiltaan yhdenvertaisuusperiaatteen
            mukainen ja että esitystä puoltavat perusoikeusjärjestelmään
            liittyvät näkökohdat sekä painavat,
            rikosoikeudellisen seuraamusjärjestelmän
            kehittämiseen liittyvät syyt. Valtiosääntöoikeudellisesti
            arvioiden esitykselle on katsottu olevan hyväksyttävät perusteet
            myös sikäli, että sakkovankien määrän aleneminen
            helpottaa vankiloiden tila-ahtautta.
         
         
         Muuntorangaistusta suorittavien sosiaalisesta asemasta
         
         Sakon muuntorangaistusta suorittavat on tarpeen jakaa kahteen
            ryhmään: pelkkää muuntorangaistusta
            suorittaviin ja muuntoa varsinaisen vankeusrangaistuksen ohella
            suorittaviin. Oikeusministeriön mukaan vain pelkkää muuntorangaistusta
            suorittavista sakkovangeista on koottu sellaista tietoa, josta heidän
            sosiaalinen asemansa varmuudella ilmenee. Selvityksen perusteella
            valtaosa heistä on syrjäytyneitä ja päihdeongelmaisia.
            Vaikka muuntorangaistusta vankeuden ohella suorittavista ei ole
            erillistä selvitystä, oikeusministeriön
            mukaan ei ole perusteltua uskoa, että heidän asemansa
            ratkaisevasti poikkeaisi muista vankeusrangaistusta suorittavista.
            Oikeusministeriön mukaan heistäkin valtaosa on
            päihdeongelmaisia ja syrjäytyneitä. Hallituksen
            esityksen perusteluissa on edellä mainittujen seikkojen
            lisäksi todettu sakon muuntorangaistusta suorittavien olevan,
            tehokkaasta perintäjärjestelmästä johtuen,
            käytännössä maksukyvyttömiä.
            Edellä todettua tukevat myös valiokunnan kuulemien,
            esimerkiksi vankiloiden edustajien antamat lausunnot.
         
         
         Muuntorangaistusta suorittavien henkilöiden tuomioiden
            taustalla olevista teoista
         
         
         Oikeusministeriön selvityksen mukaan hallituksen esityksen
            perusteluissa (s. 6) esitetty kuvaus kummankin muuntovankiryhmän
            sakkotuomioiden syynä olevista rikoksista perustuu
            kummassakin ryhmässä 30 vangin näytteeseen
            kokonaisaineistosta, joka kummassakin ryhmässä on hieman
            toista sataa. Sen mukaan sakkovankien saamista tuomioista noin 60
            prosenttia tuli näpistyksistä ja 15 prosenttia
            erilaisista liikennerikoksista, lähinnä kulkuneuvon
            kuljettamisesta oikeudetta. Sakon muuntorangaistuksen ohella muuta
            rangaistusta suorittavilla vangeilla näpistystuomioita
            oli lähes 50 prosenttia ja liikennerikoksia 25
            prosenttia. Näpistysten osuus rikoksista oli hieman suurempi
            rangaistusmääräysmenettelyssä annettujen
            sakkojen ryhmässä kuin tuomioistuinmenettelyssä annetuissa
            sakoissa. Väkivaltarikoksia muunnettuihin sakkorangaistuksiin
            sisältyi vähän. Ainoastaan kaksi tuomiota
            oli annettu pahoinpitelystä ja yksi lievästä pahoinpitelystä.
            Näistä pahoinpitelytuomiot oli käsitelty
            tuomioistuimessa ja lievä pahoinpitely rangaistusmääräysmenettelyssä.
         
         
         Oikeusministeriön valiokunnalle toimittamasta lisäselvityksestä ilmenevät
            noin 700:n tänä vuonna vankeusrangaistuksen ohella
            muuntorangaistusta suorittavan vangin päärikokset. Selvityksen
            mukaan heidän päärikosten jakaumansa
            ei merkittävästi poikkea kaikkien vankien rikosjakaumasta.
            Aiemmin säädettyjen sakon muuntokieltojen seurauksena
            vähäisiin rikoksiin syyllistyneitä on
            jo poistunut muuntorangaistuksen piiristä ja sen piiriin
            on jäänyt enenevässä määrin
            vakaviakin rikoksia tehneitä. Rikosseuraamusviraston käsityksen
            mukaan heidän joukossaan ei kuitenkaan ole järjestäytyneisiin
            rikollisryhmiin kuuluvia henkilöitä. Mainitun
            selvityksen mukaan esimerkiksi taposta tuomittujen joukossa on vankeja,
            jotka suorittavat muuntorangaistusta. Muuntorangaistuksen perustana
            olevista sakoista noin 85 prosenttia on annettu rangaistusmääräysmenettelyssä.
            Tässä joukossa muuntokielto lyhentäisi
            vankilassaolon kokonaisaikaa, esimerkiksi taposta tuomituilla
            noin 4,5—6 vuodesta keskimäärin arviolta 40—50
            päivällä.
         
         
         Muuntouhan poistamisen preventiovaikutuksista
         
         Oikeuspoliittinen tutkimuslaitos on analysoinut valiokunnalle
            antamassaan lausunnossa nimenomaan rangaistusmääräyssakkojen
            muuntouhan poistamisen kohdentuvuutta ja mahdollisia preventiovaikutuksia.
            Sen johdosta voidaan todeta yhteenvedonomaisesti seuraavaa. Oikeuspoliittisen
            tutkimuslaitoksen mukaan muuntouhan poistamisen preventiovaikutuksia
            arvioitaessa on otettava huomioon koko sanktiojärjestelmän kokonaisuus.
            Muuntorangaistuksen poistamisella ei arvioida olevan merkitystä niiden
            osalta, joille pakkoperintäjärjestelmä ulosottomenettelyineen
            ja siihen liittyvine luottotietomerkintöineen merkitsee
            sakkorangaistusta tosiasiallisesti vakavampaa ja haitallisempaa
            seuraamusta. Muutoksen potentiaalisen vaikutuksen arvioidaan
            siten kohdistuvan siihen ryhmään, jolle ulosottotoimilla
            ei varattomuuden ja aiempien luottotietomerkintöjen
            vuoksi enää ole merkitystä. Keskeisiä ongelmaryhmiä ovat
            toistuvasti omaisuusrikoksiin syyllistyvät ja ajo-oikeudetta
            ajoon syyllistyvät. Päihdekäyttäytymiseen
            ja päihteiden hankkimiseen liittyvien rikosten yhteydessä vankilan
            pelotevaikutuksen arvioidaan olevan vähäinen.
            Osalle vankeus merkitsee elämäntilanteen parantumista.
            Vankeus voi myös väliaikaisesti katkaista
            rikoskierteen, mutta ei vaikuta tuomitun käyttäytymiseen pysyvästi.
         
         
         Muuntouhan poistamisen on arvioitu voivan vaikuttaa sakkojen
            maksuhalukkuuteen erityisesti ryhmässä, joka nykyisin
            maksaa sakkonsa tuloksettoman ulosoton jälkeen, mutta ennen muuntorangaistuksen
            täytäntöönpanoa.
         
         
         Eräässä asiantuntijalausunnossa on
            esitetty, että hallituksen esityksessä on kokonaan
            sivuutettu muuntokiellon vaikutus lakia vielä noudattaviin
            ihmisiin ja heidän käsityksiinsä oikeusjärjestelmän
            tehokkuudesta ja oikeudenmukaisuudesta ja että rikosoikeuden
            perimmäinen tarkoitus on ylläpitää ihmisten
            luottamusta siihen, ettei kukaan voi rikkoa yhteiskunnan sääntöjä seuraamuksitta.
            Lakivaliokunta pitää tärkeänä seurata
            lainmuutoksen vaikutusta yleiseen lainkuuliaisuuteen ja rikosseuraamusjärjestelmän
            uskottavuuteen.
         
         
         Prosessilajivalintaan liittyviä näkökohtia
         
         Eräissä asiantuntijalausunnoissa on myös
            kiinnitetty huomiota siihen hallituksen esityksen perusteluissakin
            todettuun seikkaan, että sakon muuntokiellon rajaaminen
            koskemaan rangaistusmääräysmenettelyssä annettuja
            sakkoja voi joissakin tapauksissa johtaa siihen, että poliisin tai
            syyttäjän tekemä prosessilajivalinta
            rangaistusmääräysmenettelyn ja tuomioistuinkäsittelyn välillä käytännössä joko
            estää sakon muuntorangaistuksen käytön
            tai tekee sen mahdolliseksi.
         
         
         Valiokunnan kuulemat valtiosääntöoikeudelliset
            asiantuntijat ovat tarkastelleet rangaistusmääräysmenettelyä myös
            edellä mainitusta näkökulmasta. Rangaistusmääräysmenettelyn edellytyksistä säädetään
            laissa täsmällisesti, ja siinä annetut
            sakkorangaistukset muodostavat oman seuraamusryhmänsä.
            Esitettyä rajausta ei siten voida pitää mielivaltaisena.
            Rangaistusmääräysmenettelyyn voidaan
            turvautua ainoastaan silloin, kun teosta ei ole säädetty
            ankarampaa rangaistusta kuin sakko tai enintään
            kuusi kuukautta vankeutta. Perusteena aikaisemmin säädetyille
            muuntokielloille on ollut se, ettei henkilökohtaisen vapauden
            menetystä tarkoittavaa muuntorangaistusta tule käyttää tilanteissa, joissa
            rangaistavaa käyttäytymistä on pidettävä moitittavuudeltaan
            suhteellisen vähäisenä. Nyt käsiteltävänä oleva
            esitys ei siten merkitse tältä osin uudentyyppistä rajausta.
         
         
         Rangaistusmääräysmenettelyssä annettujen sakkorangaistusten
            sulkemista omana ryhmänä muuntorangaistusmahdollisuuden
            ulkopuolelle puoltaa myös se, että vaikka tuomioistuin
            tekeekin varsinaisen muuntorangaistusta koskevan päätöksen,
            ei muuntorangaistusta koskevassa oikeudenkäynnissä enää ole
            kysymys asian käsittelemisestä koko laajuudessaan,
            vaan ainoastaan siitä, täyttyvätkö sakon
            muuntamisen oikeudelliset edellytykset ja onko olemassa oikeudellisia
            perusteita sakon tai sen osan muuntamatta jättämiselle.
            Muuntorangaistuksen poistamista voidaan siten pitää perusteltuna myös
            oikeusturvatakeisiin liittyvistä näkökohdista.
         
         
         Lainsäännösten ja oikeuskäytännön
            lisäksi käytäntöä ohjaa
            poliisin ohjeistoon kuuluva "Käsikirja seuraamusten määräämiseksi
            rangaistusvaatimus- ja rikesakkoasioissa" (ns. poliisin sakotusohje).
            Myös syyttäjät voivat noudattaa käsikirjaa
            ohjeellisena rangaistusmääräysmenettelyssä.
            Se ei kuitenkaan velvoita syyttäjiä.
         
         
         Elinkeinoelämän ja viranomaisten yhteisen yritysturvallisuutta
            edistävän strategian kansallisen yhteistyöryhmän
            päätökseen perustuen sisäasiainministeriö asetti
            25.10.2007 työryhmän laatimaan myymälävarkauksien
            ja -näpistysten vähentämistä koskevan
            toimintaohjelman. Työryhmä on esittänyt,
            että poliisin ohje päivitetään
            korkeimman oikeuden ratkaisun 2002:33 suuntaviivojen mukaisesti.
            Kyseisessä tapauksessa henkilö A anasti automatkan
            aikana 10 eri paikkakunnalla 16 myymälästä niiden
            aukioloaikana omaisuutta. Anastetun omaisuuden arvo oli eräiden
            anastusten kohdalla vähäinen. Ottaen huomioon,
            että kukin teko oli osa A:n ja hänen rikoskumppaninsa
            etukäteen tekemästä anastusten suorittamista
            koskevasta suunnitelmasta, korkein oikeus katsoi, että mikään
            niistä ei ollut kokonaisuutena arvioiden vähäinen. (Ään.)
         
         
         Voimassa olevan poliisin sakotusohjeen mukaan näpistysrikoksen
            uusiminen vaikuttaa päiväsakon määrään.
            Mikäli teko osoittaa erityistä suunnitelmallisuutta
            tai ammattimaisuutta, tulee ohjeen mukaan harkita tapauskohtaisesti, voiko
            teko täyttää varkauden tunnusmerkistön.
         
         
         Saadun selvityksen mukaan sisäasiainministeriö on
            lisäksi edellä mainitun työryhmän
            tekemän suosituksen johdosta tehostamassa sarjarikosten
            tutkintaa yleisesti siten, että yksittäiset teot
            ilmoitetaan erityiselle analyysikeskukselle sarjoittamista varten.
            Rikostutkinnallisten hyötyjen lisäksi tällä on
            mahdollista helpottaa tekojen kokonaisarviointia.
         
         
         Prosessilajivalintaan liittyviin kysymyksiin on kiinnitetty
            valiokunnan huomiota erityisesti tarkasteltaessa tilanteita, joissa
            henkilö syyllistyy toistuvasti vähäisiin
            rikoksiin, esimerkiksi näpistyksiin. Tällaisten
            tekojen toistuvuuden ollessa ilmeinen viranomaiset voivat
            siirtyä rangaistusmenettelyn käytöstä asian
            saattamiseen tuomioistuimen käsittelyyn. Tuomioistuinkäsittelyssä tuomitut
            sakot voidaan muuntaa vankeudeksi. Tuomioistuin voi jättää myös
            muuntorangaistuksen määräämättä.
         
         
         Prosessilajivalintaan sisältyy jossain määrin harkintaa,
            ja on mahdollista, että käytännöt
            vaihtelevat eri poliisipiireissä. Myös esimerkiksi
            yritysten aktiivisuudessa ilmoittaa rikokset poliisille voi olla
            vaihtelua.
         
         
         Valiokunnan näkemyksen mukaan tilanteissa, joissa edellä tarkoitettu
            toistuvuus on ilmeinen, poliisin on syytä saattaa asia
            tuomioistuinkäsittelyyn, jolloin tuomioistuin viime kädessä ottaa
            kantaa siihen, osoittaako henkilön toiminta sellaista suunnitelmallisuutta
            tai toistuvuutta, että yksittäistä tekoa
            on pidettävä varkautena.
         
         
         Valiokunta katsoo, että poliisin sakotusohjetta on
            aiheellista päivittää ottaen huomioon
            viimeaikainen oikeuskäytäntö. Samalla
            on syytä arvioida, mikä on tarkoituksenmukaisin
            ohjeistus muiden vähäisten rikosten, esimerkiksi
            liikennerikkomusten, osalta ottaen huomioon myös muut käytettävissä olevat
            toimenpiteet. Muutoinkin on tärkeää,
            että ohjeistus on mahdollisimman selkeää.
         
         
         Tässä yhteydessä valiokunta myös
            toteaa, että rikesakon osalta nimenomaisesti säädetään,
            että rikesakkoa ei saa määrätä,
            jos rikkoja on menettelyllään osoittanut
            piittaamattomuutta lain kielloista tai käskyistä (rikoslain
            2 a luvun 10 §:n 2 momentin 2 kohta).
            Valiokunta pitää tarpeellisena, että selvitetään
            mahdollisuudet vastaavaan tai muuhun sellaiseen sääntelyyn, jolla
            rajataan rangaistusmääräysmenettelyn käyttö pois
            sellaisista tilanteista, joissa henkilö on esimerkiksi
            syyllistymällä toistuvasti samaan tekoon osoittanut
            piittaamattomuutta lain kielloista tai käskyistä,
            ja että selvityksen perusteella laaditaan asiasta tarvittavat
            ehdotukset eduskuntakäsittelyä varten. Ehdotukset
            on valiokunnan mielestä perusteltua valmistella rikesakko-
            ja rangaistusmääräysmenettelyn kokonaisuudistustyön
            yhteydessä ja sisällyttää sitä koskevaan
            esitykseen tai tarvittaessa valmistella asiasta jo nopeammassakin
            aikataulussa erillinen esitys.
         
         
         Edellä olevan perusteella valiokunta ehdottaa hyväksyttäväksi
            lausuman, jossa hallituksen edellytetään huolehtivan
            siitä, että poliisin sakotusohjetta ensi tilassa
            päivitetään ottaen huomioon
            muun muassa viimeaikainen oikeuskäytäntö sekä tarpeen
            mukaan muutoinkin selkeytetään ja että valmistellaan
            tarvittavat ehdotukset sääntelyksi, jolla rajataan
            rangaistusmääräysmenettelyn
            käyttö pois tilanteista, joissa tekijä on
            menettelyllään osoittanut piittaamattomuutta lain
            kielloista tai käskyistä, annettavaksi eduskunnalle
            rikesakko- ja rangaistusmääräysmenettelyn
            kokonaisuudistuksen yhteydessä, taikka tarvittaessa erillisenä esityksenä niin,
            että esitys on mahdollista saattaa voimaan samanaikaisesti
            nyt hyväksyttävän lakiehdotuksen kanssa
            (Valiokunnan lausumaehdotus 1).
         
         
         Taloudellisten ja henkilöstövaikutusten arviointia
         
         Esityksen yhtenä tavoitteena on vankiluvun vähentäminen.
            Oikeusministeriön esittämän arvion
            mukaan esitys alentaisi pelkkää muuntorangaistusta
            suorittavien sakkovankien määrää noin
            100:lla eli 20—40 vankiin päivässä,
            kun päivittäinen määrä nykyisin
            on ollut noin 120—130 vankia. Sakon muuntorangaistusta
            muun vankeusrangaistuksen ohella suorittavien osalta päivittäisen
            keskivankiluvun arvioidaan alenevan 80—100 vangilla.
         
         
         Oikeusministeriön selvityksen mukaan sakoista
            maksetaan tai saadaan perityiksi yli 90 prosenttia ilman
            muuntorangaistusmenettelyyn turvautumista. On kuitenkin
            ilmeistä, että jo pelkkä muuntouhan olemassa
            olo edesauttaa sakkojen perintää. Vuosina 1998—2003
            noin 70 prosenttia sakoista maksettiin ennen ulosottoa
            ja noin 20 prosenttia perittiin ulosotossa. Asioista 5—7
            prosentissa annetaan muuntotuomio.
         
         
         Valiokunnan käytettävissä olevan
            oikeusrekisterikeskuksen tekemän tilaston mukaan vuonna
            2007 ratkaistiin yhteensä 12 742 muuntoasiaa.
            Muunnettuna rahamääränä tämä oli
            noin 5,6 miljoonaa euroa. Muuntoasioista oli maksettu
            11.4.2008 mennessä yhteensä 8 978 kappaletta.
            Rahamäärässä ilmaistuna tämä oli
            noin 3,8 miljoonaa euroa. Maksuprosentti oli 70,46 prosenttia.
         
         
         Oikeusrekisterikeskuksen tekemän sakkotilaston mukaan
            vuonna 2007 tuomittiin yhteensä 248 717 rangaistusmääräyssakkoasiaa,
            joka tuomittuna rahamääränä oli
            noin 49,5 miljoonaa euroa. Tästä 11.4.2008 mennessä kokonaan
            maksettuja oli yhteensä 179 683 kappaletta eli
            noin 37,8 miljoonaa euroa. Maksuprosentti vuonna 2007 oli 72,24
            prosenttia, kun se vuonna 2006 oli 84,08 prosenttia. Vertailun vuoksi
            todettakoon, että vuonna 2007 ratkaistiin yhteensä 47 740
            tuomioistuinsakkoasiaa, joka tuomittuna rahamääränä oli
            noin 19,5 miljoonaa euroa. Tästä 11.4.2008 mennessä kokonaan
            maksettuja oli 27 206 kappaletta eli noin 11,7 miljoonaa
            euroa. Maksuprosentti tuomioistuinsakkojen osalta vuonna 2007 oli
            56,99 prosenttia, kun se vuonna 2006 oli 83,43 prosenttia. 
         
         
         Suomen Kaupan Liiton esittämien laskelmien mukaan vähittäiskaupan
            arvonlisäverollinen myynti vuonna 2007 (ilman autokauppaa)
            oli noin 34 800 miljoonaa euroa. Myymälävarkauksien
            ja näpistysten osuus hävikistä on noin 1,1
            prosenttia myynnistä eli noin 380 miljoonaa euroa vuodessa.
            Lisäksi panostukset turvallisuuteen, kuten laitteisiin,
            järjestelmiin ja ylläpitoon, ovat noin 50—100
            miljoonaa euroa vuodessa.
         
         
         Saadun selvityksen perusteella ei valiokunnan mielestä voida
            tehdä varmoja päätelmiä vankiluvun
            vähentämisestä aiheutuvista säästö-
            ja kustannusvaikutuksista. Lisäksi esimerkiksi sakkotulojen
            määrään vaikuttaa osaltaan myös se,
            missä määrin perintäjärjestelmä tulee
            edelleen tehostumaan vuoden 2008 alusta voimaan tulleen ulosoton
            lainsäädäntö- ja tietojärjestelmäuudistuksen
            myötä. Selvityksen perusteella voidaan kuitenkin
            arvioida, että nyt käsiteltävänä olevan
            esityksen johdosta vankimäärän suhde
            henkilöstön määrään
            paranee.
         
         
         Suomessa on viime vuosien ajan pyritty kriminaalipoliittisesti
            hallittuun vankiluvun vähentämiseen. Valiokunta
            toteaa myönteisenä sen, että vuodesta
            1999 jatkunut vankiluvun voimakas kasvu on saatu taittumaan. Saadun
            selvityksen mukaan vuonna 1999 keskivankiluku oli 2 743
            ja vuonna 2005 se oli 3 888. Vankien määrä nousi
            kuudessa vuodessa lähes 42 prosenttia. Vuonna 2006 vankiluku
            kääntyi laskuun, ja vuonna 2007 vankeja oli 3 551.
            Oikeusministeriön valiokunnalle toimittaman taulukon
            mukaan vuonna 1999 oli noin 1,05 vankia henkilötyövuotta
            kohden ja vuonna 2005 vastaava luku oli 1,42. Vankeinhoitolaitoksen
            henkilökunnan sairauspoissaolopäivät
            lisääntyivät vuodesta 2002 vuoteen 2006
            yli 19 prosentilla. Vuonna 2007 oli arviolta 1,31 vankia/henkilötyövuosi.
         
         
         Vankiluvun hallitseminen on tärkeää vankipaikkojen
            ja henkilökunnan määrän rajallisuuden
            vuoksi. Vankiluvun noustessa vuosikymmenen alussa henkilökunnan
            määrää ei pystytty vastaavalla
            tavalla lisäämään, mikä vähensi mahdollisuuksia
            järjestää vangeille uusintarikollisuutta
            ehkäisevää toimintaa ja heikensi henkilöstön
            jaksamista. Valiokunta on viimeksi vuosien 2009—2012 kehyspäätöksen
            yhteydessä (LaVL 5/2008 vp)
            todennut, että vuonna 2006 voimaan tulleen vankeusrangaistuksen
            täytäntöönpanoa koskevan uudistuksen
            tavoitteista tulee pitää kiinni ja huolehtia muun
            muassa siitä, että vankien parissa tehtävään
            lähityöhön on riittävästi
            voimavaroja.
         
         
         Muuntorangaistusjärjestelmän kehittämisestä
         
         Nyt käsiteltävänä oleva
            hallituksen esitys jatkaa johdonmukaisesti lakivaliokunnan tukemaa
            kriminaalipoliittista linjaa vähentää sakon
            muuntamista (LaVM 4/1986 vp, LaVM 12/2005 vp ja LaVM 21/2006 vp).
            Edellä mainittuun kriminaalipoliittiseen linjaan on kuitenkin
            sisältynyt olennaisena osana se, että muuntorangaistuksen
            sijasta tulisi pääsääntöisesti
            pyrkiä käyttämään ja
            kehittämään yhdyskuntapalvelun tyyppisiä seuraamuksia
            tai päihdehuollon piiriin kuuluvia toimenpiteitä ottaen
            huomioon, että muuntorangaistuksen täytäntöönpanon
            piiriin valikoituu useimmiten moniongelmaisia, asunnottomia ja aidosti
            varattomia henkilöitä, jotka tarvitsevat runsaasti
            sosiaali- ja terveydenhuollon palveluja.
         
         
         Kuten edellä on todettu, valiokunta on mietinnössään LaVM 21/2006 vp (s. 3/I)
            katsonut, että oikeusministeriön on otettava muuntorangaistusta
            koskeva sääntely kokonaisuudessaan uudelleenarvioinnin
            kohteeksi ja pyrittävä saamaan aikaan kriminaalipoliittisesti
            perusteltu kokonaisuus, jossa otetaan huomioon sekä muuntorangaistuksen
            uhkaan liittyvät yleisestävät vaikutukset
            että ilmeinen tarve rajoittaa tämän seuraamuksen
            käyttö vain sakotetun maksuhaluttomuutta ja niskoittelua
            ilmentäviin tapauksiin.
         
         
         Valiokunnan saaman tiedon mukaan muuntorangaistusjärjestelmän
            kehittämistyö on oikeusministeriössä käynnissä.
            Hallitusohjelman mukaan rikesakko- ja rangaistusmääräysmenettely uudistetaan.
            Vuoden 2008 aikana selvitetään mahdollisuuksia
            yksinkertaistaa sakon muuntorangaistuksen määräämismenettelyä.
            Samoin selvitetään muuntorangaistuksen käytön
            rajoittamista tilanteisiin, joissa maksukykyinen sakotettu suunnitelmallisesti
            välttelee sakon maksamista.
         
         
         Valiokunta kiirehtii yhdyskuntaseuraamusten kehittämistä koskevan
            kokonaistarkastelun käynnistämistä. Valiokunta
            katsoo, että lisäksi tulee kiireellisesti valmistella
            ehdotus muuntojärjestelmän ulkopuolelle jääville
            sakotetuille tarkoitetuksi yhdyskuntaseuraamukseksi tai muuksi vastaavaksi
            korvaavaksi toimeksi.  Niille henkilöille, jotka ovat vakavasti
            päihdeongelmaisia ja syrjäytyneitä henkilöitä,
            nykyisin käytössä olevat yhdyskuntaseuraamukset
            eivät sellaisinaan sovellu. Seuraamukseen tulisi sen vuoksi
            olla yhdistettävissä myös tehokasta hoitoonohjausta.
            Myös mahdollisuudet sopimushoitojärjestelmään
            tulisi selvittää.
         
         
         Valmistelutyössä on tarpeen ottaa huomioon yhdyskuntaseuraamuksen
            ja päihdehuollon erityispiirteet erilaisine lainsäädäntöön
            perustuvien velvoitteineen ja tavoitteineen. Esimerkiksi
            yhdyskuntapalvelusta annetun lain (1055/1996)
            mukaan yhdyskuntapalvelu on osa rangaistusjärjestelmää ja
            sen täytäntöönpanosta huolehtii
            kriminaalihuoltolaitos. Päihdehuollossa on kyse päihdehuoltolaissa
            (41/1986) kunnille säädetystä lakisääteisestä tehtävästä,
            jonka tavoitteena on muun muassa ehkäistä ja vähentää päihteiden
            ongelmakäyttöä sekä siihen liittyviä sosiaalisia
            ja terveydellisiä haittoja. Kunnan tulee järjestää päihdehuolto
            kunnassa esiintyvän tarpeen mukaisesti ja ensisijaisesti
            avohuollon toimenpitein. Laki velvoittaa päihdehuollon alalla
            toimivia viranomaisia ja yhteisöjä yhteistyöhön.
            Valiokunta pitääkin tärkeänä,
            että selvitys tehdään asianomaisten hallinnonalojen
            yhteistyönä ja että valmisteluun kytketään
            alusta alkaen myös kuntasektorin ja muiden asiaan kuuluvien
            toimijoiden edustus. Sikäli kuin muuntorangaistuksen korvaava
            vaihtoehto merkitsisi lisäystä kuntien lakisääteisissä tehtävissä,
            tulee huolehtia myös vastaavista voimavaroista.
         
         
         Edellä olevan johdosta lakivaliokunta ehdottaa hyväksyttäväksi
            lausuman, jossa hallituksen edellytetään käynnistävän
            viipymättä yhdyskuntaseuraamuksen kehittämistä koskeva
            kokonaistarkastelu ja huolehtivan, että sen yhteydessä tai erillisenä työnä valmistellaan
            oikeusministeriön, sosiaali- ja terveysministeriön,
            valtiovarainministeriön, kuntasektorin sekä muiden asiaan
            kuuluvien toimijoiden yhteistyönä vuoden 2009
            loppuun mennessä eduskunnalle antamista varten tarvittavat
            ehdotukset sakonmuuntorangaistusjärjestelmän ulkopuolelle
            jääville soveltuvaksi yhdyskuntaseuraamukseksi
            tai muuksi muuntorangaistuksen korvaavaksi toimeksi (Valiokunnan
               lausumaehdotus 2).
         
         
         Valiokunta pitää merkittävänä avauksena vastikään
            käynnistynyttä pitkäaikaisasunnottomuuden
            vähentämisohjelmaa, jonka toimenpiteillä pyritään
            saamaan pysyvää kohennusta syrjäytyneimpien
            henkilöiden elämäntilanteeseen. Ohjelman
            tavoitteena on, että pitkäaikaisasunnottomuus
            puolittuu vuoteen 2011 mennessä. Ohjelma kohdentuu pitkälti
            samaan ryhmään, joka päätyy
            suorittamaan muuntorangaistusta. Asunnottomuuden poistoon kytkeytyy
            myös muu palveluihin ohjaus, jonka avulla pyritään auttamaan
            nyt käsiteltävän esityksen mukaan muuntojärjestelmän
            ulkopuolelle jäävien sakotettujen elinoloja ja
            sitä kautta vähentämään
            uusintarikollisuutta. Valiokunta tähdentää tässäkin
            yhteydessä viranomaisten välisen yhteistyön
            merkitystä. Myös kuntien osallistuminen ohjelman
            toimeenpanoon on ensiarvoisen tärkeää.
         
         
         Valiokunta on mietinnössään LaVM
               21/2006 vp pitänyt tarpeellisena, että oikeusministeriö seuraa
            maaliskuun alusta 2007 voimaan tulleen sakon muuntorangaistusta
            koskeneen uudistuksen vaikutuksia. Valiokunta on tuolloin katsonut,
            että seurannassa tulee kiinnittää huomiota yhtäältä sakkovankien
            määrän kehitykseen ja toisaalta tulee
            arvioida, onko uudella muuntokiellolla kielteisiä vaikutuksia
            sakkorangaistuksen uskottavuuteen rikosoikeudellisena seuraamuksena
            sellaisissa tapauksissa, joissa henkilö toistuvasti syyllistyy
            vähäisiin rikoksiin.
         
         
         Valiokunta toteaa, että oikeusministeriöllä ei ole
            ollut tässä yhteydessä esittää seurantatuloksia.
            Lisäksi nyt käsiteltävänä olevan
            hallituksen esityksen vaikutusarviointi on jäänyt
            hyvin suppeaksi. Esimerkiksi esityksen taloudellisia vaikutuksia
            ei hallituksen esityksessä ole arvioitu lainkaan. Lisäksi,
            ottaen huomioon, että esityksen perustelujen mukaan vuonna
            2007 muuntorangaistusta suorittaneiden sakkovankien saamista tuomioista
            noin 60 prosenttia oli tullut näpistyksistä, olisi
            esityksen vaikutuksia tullut arvioida myös muun muassa
            kaupan alan yritysten näkökulmasta. Myös
            vaikutuksia eri viranomaisten toimintaan olisi tullut arvioida monipuolisemmin.
         
         
         Valiokunta katsoo, että sakon muuntorangaistuksen vähentämisen
            vaikutusten seuranta on nyt käsiteltävänä olevan
            uudistuksen myötä entistäkin tärkeämpää ja
            sitä tulee tehostaa. Tämän vuoksi valiokunta
            ehdottaa hyväksyttäväksi lausuman, jossa
            oikeusministeriön edellytetään seuraavan
            ja arvioivan sakon muuntokiellosta aiheutuvia vaikutuksia kiinnittäen
            huomiota muiden seikkojen ohella sakkovankien määrän kehitykseen,
            sakkotulojen määrään, sakkorangaistuksen
            uskottavuuteen rikosoikeudellisena seuraamuksena sellaisissa tapauksissa,
            joissa henkilö syyllistyy toistuvasti vähäisiin
            rikoksiin, vaikutuksiin rikollisuuteen kokonaisuutena, vaikutuksiin
            kaupan alan yritysten kannalta sekä käräjäoikeuksien,
            kuntien ja muiden asianomaisten viranomaisten toimintaan, ja antavan asiasta
            selvityksen lakivaliokunnalle vuoden 2010 loppuun mennessä (Valiokunnan
               lausumaehdotus 3).
         
         
         Uhkasakkojen muuntorangaistus
         
         Edellä rangaistusmääräyssakkojen
            yhteydessä todetut periaatteelliset näkökohdat
            puoltavat myös uhkasakon muuntokieltoa.
         
         
         Saadun selvityksen mukaan uhkasakon muuntouhan poistaminen voi
            kuitenkin käytännössä vaikuttaa
            merkittävästikin tuomioistuinten ja ulosoton tehokkuuteen.
         
         
         Uhkasakkoja muunnetaan vankeudeksi varsin vähän.
            Hallituksen esityksen perustelujen mukaan uhkasakkojen osuus kaikista
            muuntorangaistukseen johtaneista sakoista on noin neljä prosenttia.
            Näissä tapauksissa on lähes aina ollut
            kyse oikeudenkäynnistä poissaolon vuoksi tuomituista
            uhkasakoista. Vankiluvun kannalta uhkasakon muuntomahdollisuuden
            poistamisella tai säilyttämisellä ei
            ole olennaista merkitystä.
         
         
         Edellä olevan vuoksi valiokunta katsoo, että oikeudenkäynnin
            kulun ja ulosoton turvaamiseksi tuomitut uhkasakot on jäljempänä määritetyiltä osin
            perusteltua edelleen säilyttää muuntomahdollisuuden
            piirissä. Muiden uhkasakkojen osalta muuntorangaistuksen
            poistamista on pidettävä perusteltuna hallituksen
            esityksessä mainituista syistä.