Ehdotus
         Euroopan unionin toinen rautatiepaketti sisältää seuraavat
            komission ehdotukset:
         
         
            - Ehdotus Euroopan parlamentin
               ja neuvoston direktiiviksi yhteisön rautateiden turvallisuudesta
               sekä rautatieyritysten toimiluvista annetun direktiivin
               95/18/EY ja rautateiden infrastruktuurikapasiteetin
               käyttöoikeuden myöntämisestä ja
               rautateiden infrastruktuurin käyttömaksujen perimisestä sekä turvallisuustodistusten
               antamisesta annetun direktiivin 2001/14/EY muuttamisesta,
               KOM(2002) 21 lopullinen.
            
- Ehdotus Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiiviksi
               Euroopan laajuisen rautatiejärjestelmän yhteentoimivuudesta
               annetun neuvoston direktiivin 96/48/EY ja direktiivin 2001/16/EY
               muuttamisesta, KOM(2002) 22 lopullinen.
            
- Ehdotus Euroopan parlamentin ja neuvoston asetukseksi Euroopan
               rautatieviraston perustamisesta, KOM(2002) 23 lopullinen.
            
- Suositus neuvoston päätökseksi
               komission valtuuttamisesta neuvottelemaan ehdoista, joilla yhteisö voi
               liittyä 9 päivänä toukokuuta 1980
               tehtyyn kansainvälisiä rautatiekuljetuksia koskevaan
               yleissopimukseen (COTIF), sellaisena kuin se on muutettuna 3 päivänä kesäkuuta 1999
               tehdyllä Vilnan pöytäkirjalla, KOM(2002) 24
               lopullinen.
            
- Ehdotus Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiiviksi
               yhteisön rautateiden kehittämisestä annetun
               neuvoston direktiivin 91/440/ETY muuttamisesta,
               KOM(2002) 25 lopullinen.
            
Lisäksi pakettiin sisältyy komission tiedonanto neuvostolle
            ja Euroopan parlamentille "Kohti yhdennettyä eurooppalaista
            rautatiealuetta" KOM (2002) 18 lopullinen.
         
         Komissio on hyväksynyt edellä mainitut unionin
            toisen rautatiepaketin muodostavat ehdotukset 23 päivänä tammikuuta
            2002. Ehdotuksista osa on kokonaan uusia ja osa voimassa olevien direktiivien
            muutosehdotuksia.
         
         Turvallisuusdirektiiviehdotus
         Ehdotuksen tavoitteena on muodostaa jäsenvaltioissa
            yhtenäisesti sovellettavat rautatieliikenteen turvallisuutta
            koskevat viranomaistoiminnot. Turvallisuussääntelyn
            tulisi taata asianmukaiset turvallisuusvaatimukset avoimin ja syrjimättömin
            perustein kaikissa jäsenvaltioissa. Rautatieyritysten ja
            rataverkon haltijoiden tulisi noudattaa sekä yhteisön
            oikeuden asettamia vaatimuksia että kansallisia turvallisuusmääräyksiä.
            Vastuu rautatiejärjestelmän turvallisuudesta olisi
            rautatieyrityksillä ja rataverkon haltijoilla.
         
         Yhteentoimivuusdirektiivien muutosehdotus
         Ehdotuksen mukaan molempia voimassa olevia yhteentoimivuusdirektiivejä (Euroopan
            laajuisen suurten nopeuksien rautatiejärjestelmän yhteentoimivuusdirektiivi
            96/48/EY ja Euroopan laajuisen tavanomaisen rautatiejärjestelmän yhteentoimivuusdirektiivi
            2001/16/EY) muutettaisiin siten, että yhteentoimivuuden
            teknisten eritelmien valmistelua koskevassa artiklassa otettaisiin
            huomioon Euroopan rautatievirasto. Virasto vastaisi ehdotuksen mukaan
            eritelmien valmistelusta alan nykyisen yhteisen edustuselimen (AEIF)
            asemesta. AEIF edustaa pääasiassa alan teollisuutta,
            rautatieyrityksiä ja rataverkon haltijoita.
         
         Ehdotus asetukseksi Euroopan rautatieviraston perustamisesta
         Euroopan rautatieviraston perustamisella on tarkoitus korvata
            rautatieoperaattoreiden perinteisesti itsensä harjoittama
            sääntely Euroopan tason viranomaissääntelyllä erityisesti
            teknisten ja turvallisuussääntöjen osalta.
            Virasto on tarkoitettu tekniseksi virastoksi, jonka tehtävänä on tuottaa
            yhteisölle tarvittavat välineet, jotta rautateiden
            yhteentoimivuuden ja turvallisuuden alalla voitaisiin toimia tehokkaasti.
         
         Ehdotus yhteisön liittymisestä kansainvälisiä rautatiekuljetuksia
            koskevaan yleissopimukseen (COTIF)
         
         Kansainvälisten rautatiekuljetusten hallitusten väliseen
            järjestöön (OTIF) kuuluvat kaikki EU:n jäsenvaltiot
            sekä hakijamaat ja eräitä Afrikan ja Aasian
            maita (yhteensä 40 maata). OTIFin jäsenmaiden
            välisen COTIF-sopimuksen 38 artiklan mukaan sopimukseen
            voivat liittyä alueelliset taloudellisen yhdentymisen organisaatiot (muun
            muassa Euroopan yhteisö).
         
         Komissio katsoo, että yhteisön toimivalta
            rautatiealalla on muuttunut huomattavasti Euroopan parlamentin ja
            neuvoston hyväksyttyä helmikuussa 2001 ensimmäisen
            rautatiepaketin ja maaliskuussa 2001 Euroopan laajuisen tavanomaisen
            rautatiejärjestelmän yhteentoimivuutta koskevan
            direktiivin 2001/16/EY. Edellä esitetyin
            perustein komissio pitää tärkeänä,
            että yhteisö liittyy COTIF-sopimukseen, jotta
            se voi OTIFissa harjoittaa rautatieliikennettä koskevaa toimivaltaansa.
         
         Ehdotus direktiiviksi yhteisön rautateiden kehittämisestä annetun
            neuvoston direktiivin 91/440/ETY muuttamisesta
         
         Eräs toisen rautatiepaketin keskeisimmistä tavoitteista
            on rautateiden kansallisen tavaraliikenteen avaaminen kilpailulle,
            jota koskeva ehdotus sisältyy rautateiden kehittämisdirektiivin 91/440/ETY
            muutosehdotukseen. Rautateiden tavaraliikennemarkkinoita on jo aikaisemmassa vaiheessa
            avattu rajoitetusti kilpailulle edellä mainitulla rautateiden
            kehittämisdirektiivillä ja sen helmikuussa 2001
            annetulla muutosdirektiivillä 2001/12/EY,
            jonka täytäntöönpanoaika päättyy
            maaliskuussa 2003. Kilpailulle avatut markkinat kattavat toistaiseksi
            ainoastaan kansainvälisten ryhmittymien oikeuden kauttakulkuliikenteeseen
            sekä kansainvälisen tavaraliikenteen aluksi Euroopan
            laajuisella rahtiliikenneverkolla (ns. TERFN-verkko) sekä kansainväliset
            yhdistetyt kuljetukset.
         
       
      
         Valtioneuvoston kanta
         Turvallisuusdirektiiviehdotus
         Suomi pitää ehdotuksessa tarkoitettuja tavoitteita
            asianmukaisina ja tavoiteltavina rautatiejärjestelmä-
            ja rautatiekuljetusmarkkinoiden toiminnan tehostamiseksi ja turvallisuusvaatimusten
            toteuttamiseksi sekä rautateiden turvallisuustason parantamiseksi.
         
         Valtioneuvosto on 12.6.2002 täsmentänyt kantaansa
            ja todennut, että kansallisen turvallisuusviranomaisen
            organisatorista asemaa koskevaan ehdotukseen suhtaudutaan lähtökohtaisesti myönteisesti,
            viranomaisen perustamiseen liittyviä organisatorisia ja
            muita kysymyksiä selvitetään vielä ottaen
            huomioon mahdollisuudet ja tarve järjestää viranomaisen
            asema mahdollisimman kevyellä ja joustavalla tavalla.
         
         Yhteentoimivuusdirektiivien muutosehdotus
         Suomi pitää ehdotuksessa tarkoitettuja tavoitteita
            asianmukaisina ja tavoiteltavina rautatiejärjestelmä-
            ja rautatiekuljetusmarkkinoiden toiminnan tehostamiseksi. Yhteentoimivuussääntelyn
            yksityiskohtien osalta nähdään myönteisenä se,
            että sekä suurten nopeuksien että tavanomaisen
            rautatiejärjestelmän puitesäännökset
            yhdenmukaistettaisiin ehdotetulla tavalla. Valtioneuvoston tarkennetun
            kannan mukaan selvitetään vielä, edellyttääkö ehdotus
            rekisteröimään Suomessa liikenteessä käytettävän
            venäläisen vaunukaluston. Mikäli ehdotusta
            on tulkittava siten, että rekisteröintivelvollisuus
            koskee myös kolmannen maan vaunukalustoa, Suomi pyrkii
            saamaan poikkeuksen direktiiviin tältä osin. 
         
         Ehdotus asetukseksi Euroopan rautatieviraston perustamisesta
         Euroopan rautatievirasto (ERA) kuuluu EU:n ns. virastopakettiin,
            joka on ollut esillä Eurooppa-neuvostossa viimeksi Laekenissa
            joulukuussa 2002 Belgian puheenjohtajakaudella. Valtioneuvoston
            tarkennetun kannan mukaan virastopakettia on käsitelty
            EU-ministerivaliokunnassa 12.12.2001. Liikenne- ja viestintäministeriö suhtautuu
            myönteisesti viraston perustamiseen edellyttäen,
            että virastolle ei siirretä päätösvaltaa
            kansallisilta viranomaisilta ja että sen perustaminen ei
            aiheuta lisää hallintobyrokratiaa. 
         
         Ehdotus yhteisön liittymiseksi COTIF-sopimukseen
         Suomi suhtautuu lähtökohtaisesti myönteisesti yhteisön
            liittymiseen kansainvälisiä rautatiekuljetuksia
            koskevaan yleissopimukseen (COTIF-sopimus). Suomi kuitenkin selvittää liittymisen
            vaikutuksia
            ennen neuvotteluvaltuuksien myöntämistä komissiolle.
         
         Ehdotus direktiiviksi yhteisön rautateiden kehittämisdirektiivin
            91/440/ETY muuttamisesta
         
         Valtioneuvoston alkuperäisessä kannassa todetaan,
            että eduskunnan liikennevaliokunta on ensimmäisestä rautatiepaketista
            antamassaan lausunnossa LiVL 34/1998 vp — U 73/1998
               vp suhtautunut varauksellisesti kilpailun avaamiseen rataverkolla.
            Eduskunnan suuri valiokunta on vahvistanut liikennevaliokunnan kannan, jonka
            mukaan rautatieliikenteen kilpailun avaamisessa tulee edetä asteittain
            ja hallitusti. Tämän mukaisesti Suomi suhtautui
            myönteisesti kansainvälisen tavaraliikenteen avaamiselle
            kilpailulle (Euroopan laajuisella rahtiliikenneverkolla) ensimmäisen
            rautatiepaketin yhteydessä, mutta vastusti kansallisen
            liikenteen avaamista kilpailulle. 
         
         Valtioneuvosto totesi tarkistavansa kantaansa sen jälkeen,
            kun ministeriön käynnistämä tavaraliikenteen
            kilpailun avaamisen vaikutuksia koskeva selvitys 15.4.2002 on valmistunut.
         
         Valtioneuvoston tarkistetun kannan mukaan EU-ministerivaliokunta
            on 5.6.2002 hyväksynyt liikenne- ja viestintäministeriön
            ehdotuksen valtioneuvoston kannaksi, jonka mukaan Suomi voi hyväksyä kansallisen
            tavaraliikenteen avaamisen kilpailulle ehdolla, että se
            voidaan toteuttaa vaarantamatta tavaraliikenteen toimivuutta koko
            maassa, ja että asiassa edetään Suomessa siinä tahdissa,
            kuin yhteisön lainsäädäntö kilpailun
            avaamista edellyttää.