Perustelut
         
         Kaupallisesti hyödynnettävien kalakantojen ekologisen
            kestävyyden saavuttaminen on keskeinen tulevaisuuden edellytys
            EU:n kalataloudelle. Valiokunta katsoo, että EU:n yhteisen
            kalastuspolitiikan yleiset tavoitteet ovat sinänsä olleet
            oikeansuuntaisia, mutta kalastuspolitiikan käytännön
            toteutus on epäonnistunut pahoin. Yhteisen kalastuspolitiikan
            uudistuksen tärkeimpänä tavoitteena onkin
            edistää kalavarojen kestävää hoitoa.
            Myös EU:n kalatalouspolitiikan ns. markkinalähtöisten
            järjestelyjen on edistettävä jatkossa
            yhteisen kalastuspolitiikan uusia tavoitteita. Valiokunta yhtyen
            valtioneuvoston kantaan toteaa, että yleisellä tasolla
            komission esitys kalastus- ja vesiviljelytuotteiden markkinajärjestelyn
            uudistamiseksi on hyväksyttävissä, jotta
            tältäkin osin voidaan paremmin turvata kalavarojen
            kestävä käyttö.
         
         
         Komission ehdotuksen mukaan lakkautettaisiin muun muassa nykyinen
            kalatalouden interventiojärjestelmä, jossa markkinoille
            saatettujen, rajahinnan alapuolelle jäävien kalastustuote-erien
            hävittämistä rahoitetaan tällä hetkellä julkisella
            tuella. Tällä uudistuksella voidaan osaltaan vähentää kalavarojen
            hukkakäyttöä ja vähentää julkisten
            varojen käyttöä markkinoiden säätelyssä.
            Toisaalta uudistukseen liittyy myös ongelmia, koska esimerkiksi
            tuottajajärjestöjä koskevilla ehdotetuilla
            toimenpiteillä ei riittävän kokonaisvaltaisesti
            kehitetä EU:n kalamarkkinoiden ja tarjontaketjujen toimintaa,
            vaan pyritään lähinnä turvaamaan
            tuottajajärjestöjen toiminta. 
         
         
         Valiokunta toteaa, että tuottajajärjestöjen
            toimintaa koskevien uudistusten merkitystä Suomelle on
            vaikea arvioida, koska Suomessa ei ole tällä hetkellä yhtään
            kalatalousalan tuottajajärjestöä. Ehdotuksen
            mukainen tuottajajärjestökonsepti ei kovin hyvin
            sovellu nykyiseen suomalaiseen kalatalousalan toimintatapaan, koska Suomessa
            kalakauppa monista muista EU:n jäsenmaista poiketen perustuu
            yksityiseen yritystoimintaan. Kotimaiset kalamarkkinat perustuvat
            vakiintuneisiin markkinakäytäntöihin
            sekä pieneen toimijamäärään
            (pelaginen kalastus) ja pienimuotoisuuteen (rannikkokalastus). Kotimaisen
            kalatalousalan on tulevaisuudessa selvitettävä tuottajajärjestöjä koskevien
            järjestelyiden toteuttamismahdollisuudet ja mahdolliset edut
            sekä kustannukset siinä vaiheessa, kun tuottajajärjestöjen
            taloudellista edellytyksistä ja toimintamahdollisuuksista
            on komission ehdotukseen saatavissa tarkempaa tietoa. Kalan omavaraisuusaste
            on Suomessa romahtanut viime vuosina, ja kotimaisen kaupallisesti
            pyydetyn kalan osuus on enää noin seitsemän
            prosenttia kokonaiskulutuksesta. Kotimainen kala on korvautunut
            kasvavalla tuonnilla. Valiokunta katsoo, että kalatalouspolitiikalla
            on konkreettisemmin kyettävä turvaamaan Suomen
            elinkeinokalatalouden toimintaedellytykset ja alan kehittyminen
            kestävällä pohjalla.  
         
         
         Asetusluonnoksessa käsitellään myös
            ehdotuksia kalastustuotteiden pakollisten ja vapaaehtoisten tietojen
            ilmoittamisesta. Valiokunta toteaa, että erityisesti
            jalostettujen kalatuotteiden alkuperää ollaan
            kasvavassa määrin hävittämässä tuotemerkkien
            taakse. Valiokunta pitää välttämättömänä kuluttajille
            suunnattavan kalojen alkuperää ja käsittelytapaa
            koskevan informaation lisäämistä ja
            parantamista sekä riittävien pakollisten merkintöjen
            minimisäännöistä säätämistä,
            koska kuluttajien kiinnostus kalatuotteiden alkuperän selkeään
            ilmoittamiseen on kasvamassa. Valiokunta pitää tärkeänä alkuperämerkintöjen
            säätämistä pakollisiksi, jotta
            kuluttaja voi tietää varmuudella, missä maassa
            ja minkälaisissa olosuhteissa kala on pyydystetty tai kasvatettu.
            Tärkeää on myös säätää pakolliseksi kalan
            myyntipäivän ilmoittaminen sekä se, onko kala
            tuore vai pakastettu. Tietojen merkitsemistä koskevien
            velvoitteiden osalta valiokunta toteaa, että asian jatkovalmistelussa
            on sovitettava yhteen asetusluonnoksen sekä muiden elintarvikkeista
            annettavaa tietoa koskevien säädösten alkuperämerkintöjä koskevat
            vaatimukset. 
         
         
         Ehdotus sisältää myös vapaaehtoisuuteen
            perustuvasta kalatuotteiden lisäinformaatiosta säännöksiä,
            joita olisivat tuotteen ympäristölliset tiedot,
            eettiset ja sosiaaliset tiedot, tiedot tuotantotekniikoista ja -tavoista
            sekä tuotteiden ravintosisältötiedot.
            Valiokunta toteaa, että on tarpeen lisätä markkinoiden
            avoimuutta tarjoamalla tuottajille mahdollisuudet laajentaa informaation
            tarjontaa myös vapaaehtoisilla toimenpiteillä.
            Kalaan liittyviä vapaaehtoisia ympäristö-
            ja alkuperämerkintäjärjestelmiä on
            käytössä jo useita (mm. MSC, Friend of
            the Sea ja Global GAP), ja parhaillaan selvitetään
            myös mahdollisuutta ottaa käyttöön
            EU:n ympäristömerkintä elintarvikkeille.
            Valiokunta katsoo, että asetuksessa tulisi tarkentaa erityisesti
            sitä, mitä vapaaehtoisella ympäristötiedolla
            käytännössä tarkoitetaan. Vapaaehtoisten
            merkintöjen osalta tulee lisäksi arvioida niiden
            vaikuttavuutta ja selkeyttä, koska monimutkaiset ja vaihtelevat
            merkintäkäytännöt aiheuttavat
            kuluttajille epäselvyyttä. 
         
         
         Valiokunta yhtyen valtioneuvoston kantaan toteaa lopuksi, että ehdotetut
            delegoidun säädösvallan valtuudet on
            asetusehdotuksessa määritelty liian laajoiksi.