Perustelut
         
         Valiokunta toteaa, että komission ehdotus on osa EU:n
            uutta ilmansuojelun lainsäädäntökokonaisuutta.
            Ehdotuksen taustana on se, että 1—50 MW:n polttolaitosten
            päästöraja-arvojen tiukentamisella voidaan
            etenkin Keski- ja Etelä-Euroopassa saavuttaa mittavia terveys-
            ja ympäristöhyötyjä. Valiokunta
            korostaa sitä, että ehdotuksen terveydelliset
            hyödyt eivät ole Suomessa jäljempänä esitettävin
            perustein samaa tasoa kuin muualla Euroopassa, joten sääntelyn
            kustannustehokkuuteen ja tarkoituksenmukaisuuteen on kiinnitettävä erityistä huomiota.
            
         
         
         Komission ehdotuksen kansanterveydelliset hyödyt jäävät
            kokonaisuudessaan Suomessa huomattavasti pienemmiksi kuin muualla EU:ssa.
            Suomessa hyödyt direktiiviehdotuksen mukaisista päästöraja-arvojen
            tiukentamisista saavutettaisiin lähinnä Etelä-Suomen
            kaukokulkeuman pienenemisen kautta sekä eräiden
            taajamien keskisuurten lämpölaitosten päästöjen
            vähentymisen kautta. Taajamiin sijoitetut keskisuuret lämpölaitokset
            ovat ajoittain heikentäneet päästöillään
            väestön viihtyisyyttä sekä hengityssairaiden
            terveyttä Suomessakin. Valiokunta painottaa tässä yhteydessä sitä,
            että Suomessa polttoteknologia ja siihen liittyvä osaaminen
            sinänsä on huippuluokkaa. Valiokunta toteaa myös,
            että teknologia päästörajojen
            saavuttamiseksi on jo olemassa. Referenssikannan ja laitostekniikan
            kehityksen kannalta on tärkeää, että niiden
            teknologinen taso vastaa muun Euroopan vaatimuksia. Tuotteiden teknologinen
            kehitys tulee aina käytännössä tapahtumaan
            pääosin kotimarkkinoilla.
         
         
         Valiokunta toteaa, että komission direktiiviehdotuksessa
            ehdotetaan nykykäytännöstä poiketen
            lähes samoja vaatimuksia kaikenkokoisille polttolaitoksille.
            Direktiiviehdotuksen velvoitteiden toteuttaminen päästöjen
            vähentämiseksi — erityisesti hiukkaspäästöjen
            osalta — olisi kustannustehotonta Suomessa. Erityisesti pienissä teholuokissa
            ja vähän käytettävien laitosten
            osalta ehdotettu sääntely ei todennäköisesti
            Suomen osalta johda niihin päämääriin,
            joita esityksellä tavoitellaan. 
         
         
         Pienten energiantuotantoyksiköiden ympäristönsuojeluvaatimuksista
            säädetään nykyisin kansallisesti
            polttoaineteholtaan alle 50 MW:n energiatuotantoyksiköiden
            ympäristönsuojeluvaatimuksista annetussa valtioneuvoston
            asetuksessa (750/2013) (pienten polttolaitosten asetus).
            Kansallisessa asetuksessa on vaatimuksia porrastettu polttolaitosten
            kokoluokan mukaan. Asetuksen päästöraja-arvot
            vastaavat pääosin nykykäsitystä siitä,
            mikä Suomessa on kustannustehokasta päästöjen
            vähentämistä 1—50 MW:n polttolaitosten
            kokoluokassa. Valiokunnan arvion mukaan etenkään
            1—10 MW:n laitosten ehdotetulla sääntelyllä ei
            saavutettaisi kustannuksiin nähden oleellisia hyötyjä varsinkaan
            Suomen kaltaisessa harvaan asutussa maassa, jossa ilmanlaatu on
            tiettyjä kaupunkialueita lukuun ottamatta hyvä.
         
         
          Valiokunta pitää välttämättömänä direktiiviehdotuksen
            tarkempaa kansallista vaikutusten arviointia, sillä merkittävä osa
            Suomen polttolaitoksista puuttuu komission direktiiviehdotuksen
            vaikutusarvioinnista. Tämä on johtanut ehdotuksen
            kustannusvaikutusten aliarviointiin. Myöskään
            direktiivillä hyötynä tavoiteltavaa päästöjen
            pienentymistä tai päästöjen
            pienenemisen vaikutusta Suomessa ei ole erikseen arvioitu. Valiokunta
            pitää edellä mainittujen vaikutusarviointien
            puutteita keskeisenä ongelmana. 
         
         
         Metsäteollisuudessa direktiiviehdotus koskee lähinnä lukuisia
            eri kokoluokan sahalaitosten polttolaitoksia, joiden polttoaineina
            käytetään pääosin erilaisia
            kiinteitä biopolttoaineita. Direktiivin voimaantulo edellyttäisi
            sahoilta huomattavia investointeja polttolaitosten varustamiseksi
            sähkö- tai kangassuodattimilla. Tämä tarkoittaisi
            esimerkiksi noin puolen miljoonan euron investointeja tyypilliseen
            sahan 10 MW:n laitokseen, ilman että vastaavia olennaisia
            hiukkaspäästöjen vähenemisen
            hyötyjä saavutettaisiin. Sahojen kannalta on yleisesti
            arvioituna tärkeää, ettei nykyisten alle
            20 megawatin polttolaitosten päästörajoja
            kiristetä kohtuuttomasti. Lisäksi puhdasta puuta
            polttaville laitoksille tulee varata esitettyä pitempi
            siirtymäaika mahdollisten uusien vaatimusten toteuttamiseksi. 
         
         
         Maataloudessa erityisesti kasvihuonetiloilla on 1—50
            MW:n lämpölaitoksia, ja kasvihuoneet ovat yhä enenevässä määrin
            siirtymässä biomassapohjaisiin lämmitysratkaisuihin.
            Valiokunta toteaa, että Suomessa on noin tuhat kaupallista
            kasvihuoneyritystä. Kauppapuutarhaliiton arvion mukaan
            lämpölaitokseltaan kokoluokkaan 1—5 MW
            kuuluu satoja kasvihuoneyrityksiä. Lämpölaitoksen
            mitoitusteho kasvihuoneille on tyypillisesti 1 MW noin 3 000 neliömetriä kohden.
            Maa- ja metsätalousministeriön arvion
            mukaan jo yli 40 prosenttia yritysten lämpöenergiasta
            tuotetaan kotimaisella bioenergialla. Valiokunta toteaa, että vuosittain
            kymmenet kasvihuoneyritykset vaihtavat öljystä bioenergiaan.
         
         
         Valiokunta pitää esityksen mukaisia päästöarvoja
            ylimitoitettuina ja kalliina ratkaisuina suomalaisille kasvihuoneyrityksille.
            Direktiiviehdotuksen mukaisilla päästöarvoilla
            lukuisat yritykset joutuisivat harkitsemaan lopettamista liian korkeiden
            investointikulujen takia. Tässä yhteydessä tulee
            ottaa huomioon, että Suomen oloissa yritykset sijoittuvat
            lähes kaikkiin valtakunnan kuntiin ja ovat usein jopa kymmenien
            kilometrien päässä toisistaan. Siten
            yritysten päästövaikutukset ovat vähäisiä. 
         
         
         Valiokunta kiinnittää huomiota myös
            direktiiviehdotukseen sisältyvään tarkennukseen
            siitä, ettei direktiiviä sovelleta polttolaitoksiin,
            jotka käyttävät palamistuotteita suoraan
            esineiden tai aineiden lämmitykseen tai kuivaukseen, eikä jälkipolttolaitoksiin,
            jotka on suunniteltu puhdistamaan savukaasuja polttamalla ja joita
            ei käytetä erillisinä polttolaitoksina.
            Valiokunta toteaa, että Suomessa tällaisia laitoksia
            voisivat olla esimerkiksi sahoilla sahatavaran kuivaamiseen tarkoitetut
            laitokset tai maatiloilla viljan kuivaamiseen käytettävät
            kuivaamot. Valiokunta katsoo, ettei edellä mainittuja laitoksia
            tule sisällyttää direktiivin soveltamisalaan. 
         
         
         Asiantuntijakuulemisessa on tullut esiin, että direktiivi
            aiheuttaisi esityksen mukaisena toteutuessaan kohtuuttomia kustannusrasituksia
            erityisesti 1—5 MW:n laitoskokoluokassa. Näiden arvioiden
            mukaan 1 MW:n lämpökeskuksien investointikustannukset
            voisivat jopa kaksinkertaistua ja 5 MW:n laitosten investointikustannukset
            kasvaa useilla kymmenillä prosenteilla johtuen erityisesti
            kalliista suodatinratkaisuista sekä suodatintekniikan aiheuttamista
            automaatio- ja mittalaitevaatimuksista. Mikäli direktiiviehdotus
            hyväksyttäisiin esitetyn kaltaisena, niin erityisesti
            1—2 MW:n kokoluokassa biolämpölaitosten
            investoinnit vähenevät merkittävästi
            ja tarvittava kapasiteetti voi korvautua esimerkiksi fossiilisella
            maakaasulla, kevyellä öljyllä tai sähkölämmityksellä taikka
            talokohtaisilla puulämmitysratkaisuilla, joiden hiukkaspäästöt
            ovat suuret.
         
         
         Valiokunta huomauttaa siitä, että alle 10 MW:n
            voimaloiden kokoluokassa on Suomessa noin 250 kohdetta, joita hoitavat
            lämpöyrittäjät tai lämpöä tarvitsevat
            yritykset itse. Lämpöyrittäjillä lisäinvestointi
            ei tulisi maksamaan itseään takaisin, ja lisäksi
            olemassa oleviin kohteisiin olisi erittäin vaikeata saada
            rahoitusta. Näillä toimijoilla ei olisi myöskään
            mahdollisuutta ylläpitää jatkuvaa savukaasupuhdistusjärjestelmien
            valvontaa. 
         
         
         
            Valiokunta katsoo edellä todettuun viitaten, että direktiiviehdotuksen
               soveltamisalan polttoainetehon alarajaa tulee korottaa tai pienemmille
               kokoluokille tulee määritellä selvästi
               lievemmät päästöraja-arvot. Myös
            biopolttoaineita käyttävien laitosten hiukkaspäästöjen
            raja-arvoja tulee korottaa. 
         
         
         Mikäli direktiiviehdotuksen jatkoneuvotteluissa ei
            ole mahdollista saada direktiivin soveltamisalaa rajatuksi vain
            uusiin polttolaitoksiin, on ehdottomasti varmistettava, että sääntelyn voimaantullessa
            jo käytössä olevien polttolaitosten osalta
            siirtymäaika on riittävän pitkä.
            Valiokunta katsoo, että päästövähennyksiä voidaan tehdä pitkällä tähtäimellä uusinvestointien
            kautta. Investointeja ei ole tarkoituksenmukaista suunnata teknisen
            käyttöikänsä loppupuolella oleviin
            laitoksiin.
         
         
         Valiokunta pitää kohtuuttomana vaatimusta siitä,
            että puhdistuslaitteistojen toimivuutta olisi tarkkailtava
            jatkuvatoimisesti. Luotettava ja kattava tieto laitteistojen toiminnasta
            on saatavissa myös pistemäisesti toteutetun seurannan kautta.
            Ehdotukseen sisältyy määräys
            polttolaitoksen toiminnan lopettamisesta tilanteessa, jossa vaatimuksia
            ei pystytä noudattamaan. Valiokunta korostaa, että tämä ei
            saa johtaa tilanteeseen, jossa tilapäinenkin häiriö tarkkailu-
            tai puhdistuslaitteistossa merkitsisi polttolaitoksen toiminnan
            alasajoa. 
         
         
         Direktiiviehdotuksen soveltamisalan piirissä on paljon
            hajautettua ja pienimuotoista lämmöntuotantoa,
            mutta myös teollisuuden yksinomaan kulutushuippujen ja
            häiriötilanteiden varalta käytössä pidettäviä kattiloita. Valiokunta
               pitää tarpeellisena, että direktiiviehdotuksen
               mukainen laitosten vuotuisten käyttötuntien raja
               nostetaan 500:sta esimerkiksi 1 500:aan, mikä vastaisi
               Suomen talvikuukausien keskimääräistä kysyntähuipun
               aikaa.
         
         
         Ehdotuksen mukaan komissiolle siirrettäisiin valtaa
            antaa delegoituja säädöksiä viideksi
            vuodeksi liitteen IV (päästöjen tarkkailu)
            mukauttamiseksi tekniikan ja tieteen kehitykseen. Valiokunta toteaa,
            että laajojen delegoitujen säädösvaltuuksien
            antaminen komissiolle heikentäisi lainsäädännön
            ennakoitavuutta toiminnanharjoittajan näkökulmasta.
         
         
         
            Valiokunta korostaa lopuksi sitä, että ehdotettu
               sääntely voisi kokonaisuudessaan johtaa tilanteeseen,
               jossa soveltamisalan kokoluokan polttolaitokset muodostuvat raskaiden
               investointivaatimusten vuoksi taloudellisesti kannattamattomiksi. Pienten
            yksiköiden poistuminen olisi vastoin kansallisia tavoitteitamme
            lisätä hajautettua sähkön- ja
            lämmöntuotantoa. Direktiiviehdotuksen ongelmana
            on myös se, että energian hinta voi eriytyä maan
            eri osissa.
         
         
         Direktiiviehdotus keskittäisi tuotannon suuriin yksiköihin,
            joiden toimintaa ei kyetä välttämättä kokonaan
            turvaamaan varavoimalla. Tämä saattaisi voimistaa
            myös sähkön ja lämmön
            tuotannon häiriöiden vaikutusta ja laajuutta.
            Valiokunta painottaa myös sitä, etteivät
            päästöjen raja-arvoja koskevat säädökset
            saa johtaa tilanteeseen, jossa raja-arvojen takia toiminnanharjoittajan
            on helpompaa valita uusiutuvan biomassan sijasta fossiilinen polttoaine.