Yleisperustelut
         
         Valiokunta toteaa, että valtio on maa- ja metsätalousministeriön
            hallinnonalalla käyttänyt tukitoiminnassaan runsaasti
            toimenpiteitä, joissa valtion rahoittamien töiden
            kustannusten perimisessä tai myydyn maan kauppahinnan maksamisessa
            on syntynyt tuen saajalle pitkäaikainen velkasuhde valtioon.
            Näitä velkasuhteita nimitetään
            osassa lainsäädäntöä lainoiksi
            ja osassa saamisiksi. Valtion rahana suoritettu lainananto sen sijaan
            on toteutettu välillisesti lainoina luottolaitoksille,
            jotka myöntävät varat edelleen lainoina tuen
            saajille. Vain harvoissa poikkeustapauksissa valtio on myöntänyt
            lainaa suoraan tuen saajalle. Nyt käsiteltävänä oleva
            hallituksen esitys koskee ainoastaan valtion suoria lainoja ja saamisia,
            ei sen sijaan luottolaitosten välityksellä tapahtunutta
            lainoitusta.
         
         
         Esityksessä tarkoitettuja lainoja ja saamisia on syntynyt
            metsänparannustöissä, peruskuivatuksessa,
            tilusjärjestelyissä ja maankäyttötoiminnassa.
            Lisäksi koltille myönnetään
            edelleen valtion lainoja koltta-alueella asumiseen ja elinkeinon
            edistämiseen.
         
         
         Nykyisin metsänparannuslainojen kantoviranomaisena
            ovat lääninhallitukset. Tilusjärjestelyissä syntyneiden
            lainojen ja saamisten kantoviranomaisena ovat maanmittaustoimistot. Myyntihintasaamisten
            ja kolttalainojen sekä pääosin peruskuivatuslainojen
            kantoviranomaisena on puolestaan maa- ja metsätalousministeriön
            tietopalvelukeskus. Kaikki edellä mainitut kantoviranomaiset
            käyttävät lainojen ja saamisten hoitamisessa
            YLS-tietojärjestelmää, joka on kehitetty
            1980-luvulla, alun perin Valtiokonttorin tarpeisiin. Järjestelmää on
            kehitetty kunkin kantoviranomaisen tarpeisiin, ja kullakin niistä on
            oma sopimus järjestelmän toimittajan kanssa. Valtiokonttori
            on kuitenkin jo luopunut järjestelmästä ja
            käyttää omassa lainanhoitotoiminnassaan
            uutta LAIHO-tietojärjestelmää.
         
         
         Valiokunta kiinnittääkin huomiota siihen,
            että esityksen taustalla ovat myös lainojen hoitoon liittyvät
            tekniset järjestelyt. YLS-järjestelmä on vanhentunut,
            eikä sen uusiminen enää ole taloudellisesti
            perusteltua järjestelmän rakenteen johdosta. Uuden,
            pelkästään maa- ja metsätalousministeriön
            hallinnonalalle kehitettävän lainanhoitojärjestelmän
            luominen ei myöskään ole taloudellisesti
            perusteltua ottaen huomioon täysin uuden järjestelmän
            kehittämiskustannukset verrattuna niihin kustannuksiin,
            joilla Valtiokonttorin LAIHO-järjestelmä on muokattavissa
            myös maa- ja metsätalousministeriön hallinnonalan lainojen
            ja saamisten hoitoon sopivaksi.
         
         
         Kun tietojärjestelmä uusittaisiin edellä todetun
            mukaisesti, siirrettäisiin myös lainat Valtiokonttorin
            hoidettaviksi. Valiokunta kiinnittää huomiota
            siihen, että maa- ja metsätalousministeriön
            tietopalvelukeskuksen taloushallintoon liittyvät tehtävät
            on jo maaseutuvirastoa koskevan lain käsittelyn yhteydessä siirretty
            maa- ja metsätalousministeriön tietopalvelukeskuksesta annetun
            lain muuttamisesta annetulla lailla (667/2006; voimaantulosäännöksen
            2 mom.) maaseutuvirastolle, kuitenkin niin, että eräiden lainojen
            ja myyntisaamisten osalta tehtävien siirtämisestä tietopalvelukeskuksesta
            Valtiokonttorille säädetään
            erikseen lailla. Valiokunnalle toimitetussa selvityksessä on
            tuotu esiin, että keskittämällä myös
            nykyisin lääninhallitusten ja maanmittauskonttorien
            hoidettavina olevat lainat ja saamiset Valtiokonttorin hoidettaviksi
            yhtenäistettäisiin lainojen ja saamisten hoitokäytännöt
            ja varmistettaisiin perintäorganisaation monipuolinen osaaminen.
            Keskittämisen arvioidaan tuovan myös säästöä henkilöstömenoissa.
         
         
         Valiokunta kiinnittää huomiota siihen, että lainojen
            ja saamisten ehdot säilyisivät pääosin ennallaan.
            Niissä lainoissa ja saamisissa, joissa korko ylittäisi
            EY:n viite- ja diskonttokoron, lainasta tai saamisesta voitaisiin
            periä enintään kyseisen koron suuruista
            korkoa. Lisäksi viivästyskorkoja yhdenmukaistettaisiin
            siten, että joissakin lainoissa ja saamisissa edelleen
            käytetty 16 prosentin viivästyskorko muutettaisiin
            korkolain mukaiseksi viivästyskoroksi.
         
         
         Valiokunta toteaa, että suurin osa siirrettävistä saamisista
            eli 50 000 lainaa ja saamista hoidettaisiin siten, että Valtiokonttorilla
            olisi yksinomainen toimivalta hoitotoimenpiteissä. Ainoastaan
            10:tä prosenttia eli jonkin verran yli 5 000:ta
            lainaa koskisi Valtiokonttorin velvollisuus tarvittaessa pyytää työvoima-
            ja elinkeinokeskuksen lausunto irtisanottaessa lainaa maksuviivästyksen
            johdosta tai antaa vastaavasti työvoima- ja elinkeinokeskukselle
            lausunto lainasta tai saamisesta saneeraus- tai velkajärjestelymenettelyä varten.
            Nämä tapaukset koskevat maa-, poro- ja kolttatilojen
            perusparannuslainoja, myyntihintasaamisia ja kolttalainoja. Valiokunta
            pitää erittäin tärkeänä,
            ettei käytäntö näiden saamisten
            ja lainojen hoidossa äkillisesti olennaisesti muutu tilanteissa,
            joissa valtio velkojana reagoi velallisen maksuvaikeuksiin. Valiokunta
            katsoo, että perinnän tehokkuus sekä velallisen
            tulojen ja maksuvalmiuden huomioon ottaminen tulee sovittaa yhteen
            tavalla, joka edistää velallisen mahdollisuuksia
            selviytyä velvoitteistaaan. Toisaalta riski valtion menetyksistä ei
            kuitenkaan saa olennaisesti kasvaa nykyisestään.
         
         
         Valiokunta pitää erittäin tärkeänä,
            että nyt käsiteltävinä olevista
            muutoksista lainojen ja saamisten hoitoon tiedotetaan asianmukaisesti.
         
         
         Hallituksen esityksen perusteluista ilmenevistä syistä ja
            saamansa selvityksen perusteella valiokunta pitää esitystä tarpeellisena
            ja tarkoituksenmukaisena. Valiokunta puoltaa lakiehdotuksien hyväksymistä seuraavin
            huomautuksin ja muutosehdotuksin.
         
         
       
      
         
         Yksityiskohtaiset perustelut
         
         Laki eräiden maa- ja metsätalousministeriön hallinnonalan
            lainojen ja saamisten siirtämisestä Valtiokonttorin
            hoidettavaksi
         
         
         13 §.
         
          Maksuhelpotuksen päättävästä viranomaisesta
            säädettäisiin 1 momentin nojalla valtioneuvoston
            asetuksella. Esityksen perustelujen mukaan kyseessä oleva
            viranomainen olisi työvoima- ja elinkeinokeskus. Perustuslakivaliokunta on
            lausunnossaan kiinnittänyt huomiota siihen, että perustuslain
            2 §:n 3 momentin ja 21 §:n 1 momentin perusteella
            toimivaltainen viranomainen tulee ilmetä laista. Lausunnossa
            on viitattu perustuslakivaliokunnan käytäntöön
            ja pidetty asianmukaisena, että säännöstä täsmennetään tältä osin.
            Valiokunta ehdottaakin, että pykälän 1
            momentin viimeistä virkettä muutettaisiin siten,
            että momentissa tarkoitetun saamisen ja lainan lyhennys-
            ja korkoerän maksuhelpotuksesta päättäisi
            työvoima- ja elinkeinokeskus. Lisäksi valiokunta
            ehdottaa momenttiin lisättäväksi virkkeen,
            jonka mukaan valtioneuvoston asetuksella voitaisiin säätää toimivaltaisesta
            työvoima- ja elinkeinokeskuksesta.
         
         
         Ehdotetun 3 momentin mukaan menettelystä maksuhelpotuksia
            myönnettäessä voitaisiin säätää tarkemmin
            valtioneuvoston asetuksella. Samoin valtioneuvoston asetuksella
            voitaisiin eräin edellytyksin säätää myös
            kerralla myönnettävän maksuhelpotuksen
            määrästä ja tavasta. Perustuslakivaliokunnan
            lausunnossa on todettu, että näyttäisi
            siltä, että maksuhelpotusten hakemisesta ja myöntämisestä ei
            laissa ole lainkaan säännöksiä.
            Perustuslakivaliokunta on kiinnittänyt huomiota siihen,
            että yksilön oikeuksien ja velvollisuuksien
            perusteista tulee perustuslain 80 §:n 1 momentin mukaan
            kuitenkin säätää laissa. Perustuslakivaliokunnan
            arvion mukaan sääntelyä tulisi
            tältä osin täsmentää.
         
         
         Saamansa selvityksen perusteella valiokunta toteaa pykälän
            3 momentin osalta, että lakiehdotuksen 4 §:n 1
            momentin mukaan, jollei jäljempänä laissa
            toisin säädettäisi, siirrettäviin
            lainoihin ja saamisiin sovellettaisiin lain voimaan tullessa voimassa
            olleita säännöksiä, määräyksiä ja sopimusehtoja.
            Tämä koskisi myös maksuhelpotuksen myöntämisen
            edellytyksiä ja pääosin menettelyä,
            jollei ehdotetun lain nojalla valtioneuvoston asetuksella menettelystä säädettäisi
            toisin. Maksuhelpotusten myöntäminen ei ole mahdollista
            maatilatalouden kehittämisrahastosta annetun lain (657/1966),
            metsänparannuslain (140/1987) tai kiinteän
            omaisuuden ja erityisten oikeuksien lunastuksesta annetun lain (603/1977)
            nojalla. Pakkohuutokaupalla myytävien kiinteistöjen
            lunastamisesta valtiolle annetun lain (23/1938) ja maatilatalouden
            kehittämisrahastosta annetun lain nojalla ei enää voi syntyä saamisia,
            joille voitaisiin myöntää maksuhelpotuksia.
            Näiden lakien nojalla syntyneille saamisille ja lainoille
            ei ole tarkoitus myöskään ehdotetun lain
            nojalla myöntää maksuhelpotuksia. Sen
            sijaan muuhun lainsäädäntöön,
            sekä kumottuun että voimassa olevaan, sisältyy
            lukuisia säännöksiä, jotka mahdollistavat
            maksuhelpotusten myöntämisen. Säädöksiin
            sisältyvät maksuhelpotuksia koskevat ehdot on
            kuitenkin pääsääntöisesti
            otettu joko tukipäätökseen, velkakirjan
            tai kauppakirjan ehdoiksi, joten olemassa oleviin lainoihin ja saamisiin
            sovellettavat maksuhelpotuksia koskevat ehdot eivät ole
            yksinomaan säädösten varassa vaan myös
            toimeenpantavia hallintopäätöksen tai
            sopimuksen ehtoja.
         
         
         Valiokunnalle on tuotu esiin, että maksuhelpotusten
            osalta tarkoituksena on soveltaa niitä myöntöedellytyksiä ja
            enimmäismääriä, jotka sisältyvät
            joko sovellettaviin kumottuihin säännöksiin
            tai voimassa oleviin säädöksiin. Valtioneuvoston
            asetuksella voitaisiin poiketa menettelyä koskevista säännöksistä.
            Lisäksi valtioneuvoston asetuksella voitaisiin säätää myös
            kerralla myönnettävän maksuhelpotuksen
            määrästä ja tavasta, jos maksuhelpotuksen
            myöntäminen on mahdollista sen lain tai sen asetuksen
            mukaan, jonka perusteella laina on myönnetty tai saaminen
            syntynyt, mutta maksuhelpotuksen määrästä ja
            edellytyksistä ei säädetä, eikä siitä ole
            ehtoa siinä päätöksessä,
            velkakirjassa tai kauppakirjassa, johon saaminen tai laina perustuu.
            Valiokunnalle on myös todettu, että voimassa olevaa
            tukilainsäädännön perustuslainmukaisuutta koskeva
            kokonaistarkastelu maa- ja metsätalousministeriön
            hallinnonalalla on tarkoitus aloittaa vuoden 2007 alussa ja toteuttaa
            pääosin sanotun vuoden aikana. Tuolloin käydään
            läpi myös asetuksiin sisältyvät
            säännökset ja arvioidaan niiden oikea
            säädöstaso. Viitaten perustuslakivaliokunnan
            lausuntoon valiokunta pitää edellä esitetyn
            perusteella tärkeänä, että kokonaistarkastelun
            jälkeen myös edellä kosketeltua sääntelyä täsmennetään
            tarvittavilta osin.