Perustelut
         
         Eduskunnan suostumus
         
         Hyväksymisen tarpeellisuus
         
         Perustuslain 94 §:n 1 momentin mukaan eduskunta hyväksyy
            sellaiset valtiosopimukset ja muut kansainväliset velvoitteet,
            jotka sisältävät lainsäädännön
            alaan kuuluvia määräyksiä tai ovat
            muutoin merkitykseltään huomattavia taikka vaativat
            perustuslain mukaan muusta syystä eduskunnan hyväksymisen.
            Perustuslakivaliokunnan tulkintakäytännön
            mukaan eduskunnan hyväksymistoimivalta kattaa kaikki aineelliselta
            luonteeltaan lansäädännön alaan
            kuuluvat kansainvälisen velvoitteen määräykset
            siihen katsomatta, onko jokin määräys
            ristiriidassa vai sopusoinnussa Suomessa lailla annetun säännöksen
            kanssa (ks. esim. PeVL 45/2000 vp ja PeVL
               6/2001 vp).
         
         
         AKT-EY-kumppanuussopimus. 
         
         Esityksen perusteluissa on tehty selkoa kumppanuussopimuksen
            lainsäädännön alaan kuuluvista
            määräyksistä. Niitä sisältyy
            ainakin sopimuksen 13 artiklan 3 kappaleeseen (kansallisuuteen perustuvan
            syrjinnän kielto), 15 artiklan 3 kappaleeseen ja 100 artiklaan
            (AKT-EY-ministerineuvoston toimivalta), 52 artiklaan (verotusta
            koskeva poikkeuslauseke), 91 artiklaan (kumppanuussopimuksen määräysten
            etusija), 98 artiklaan (riitojen ratkaisu välimiesmenettelyssä)
            ja kumppanuussopimukseen liittyvään 2 pöytäkirjaan
            (erioikeudet ja vapaudet).
         
         
         Kumppanuussopimus sisältää lisäksi
            määräyksiä, joissa
            osapuolet vahvistavat sitoumuksensa kunnioittaa kansainvälisiä ihmisoikeuksia (13
            artiklan 1 kappale ja 5 kappaleen b kohta) ja Kansainvälisen
            työjärjestön sopimuksissa määriteltyjä työelämää koskevia
            keskeisiä säännöksiä (50
            artiklan 1 kappale). Tällaiset yleispiirteiset ja julistuksenomaiset
            määräykset eivät vaikuta Suomen
            kansainvälisten velvoitteiden sisältöön
            tai laajuuteen ihmisoikeuksien tai työelämän
            aloilla, eikä eduskunnan suostumus niihin sen vuoksi ole
            tarpeen (ks. PeVL 45/2000 vp). Kumppanuussopimuksen
            9 artiklan 2 kappaleen ihmisoikeusmääräykset
            sen sijaan kuuluvat lainsäädännön
            alaan, koska niillä on sopimuksen 96 artiklassa järjestetyn
            neuvottelu- ja sanktiomenettelyn vuoksi aikaisempaan verrattuna
            uuden tyyppistä sitovaa merkitystä.
         
         
         Kumppanuussopimuksen 13 artiklan 5 kappaleen c kohdan i alakohta
            sisältää Euroopan unionin jäsenvaltioon
            kohdistuvan velvoitteen AKT-valtion alueella laittomasti oleskelevan
            jäsenvaltion kansalaisen takaisin ottamisesta. Perustuslain
            9 §:n säännökset huomioon ottaen
            sopimuksen määräys kuuluu lainsäädännön
            alaan.
         
         
         AKT-EY-ministerineuvostolla on kumppanuussopimuksen
            94 artiklan 1 kappaleen mukaan toimivalta hyväksyä sopimuskohdassa
            tarkoitetun itsenäisen valtion hakemus sopimukseen liittymisestä sekä toimivalta
            määrätä yksittäisen
            valtion liittymisen ehdoista ja erityisjärjestelyistä sopimuksen
            erottamattomana osana pidettävässä erityispöytäkirjassa.
            Koska ministerineuvoston toimivalta voi tällöin
            ulottua lainsäädännön alaan
            kuuluviin kysymyksiin ja vaikuttaa Suomen täysivaltaisuuteen,
            on myös sopimuksen 94 artiklan 1 kappaleen määräysten
            katsottava kuuluvan lainsäädännön
            alaan.
         
         
         Sisäinen rahoitussopimus.
         
          Kumppanuussopimuksen täytäntöönpanoon
            liittyvä Euroopan yhteisön jäsenvaltioiden
            sisäinen rahoitussopimus vaatii eduskunnan suostumuksen,
            koska sopimuksella sidotaan eduskunnan budjettivaltaa ja siinä määrätään
            jäsenvaltion takausvastuusta. 
         
         
         Sisäinen menettelytapasopimus.
         
          Esityksen liitteenä on Euroopan unionin jäsenvaltioiden
            sisäinen sopimus AKT-EY-kumppanuussopimuksen täytäntöönpanemiseksi
            toteutettavista toimenpiteistä ja noudatettavista menettelyistä.
            Sopimuksen ei ole esityksessä katsottu sisältävän
            lainsäädännön alaan kuuluvia
            märäyksiä, eikä sille siksi
            ole pyydetty eduskunnan hyväksymistä. Menettelytapasopimuksen
            3 artiklassa tarkoitetun liitteen mukaan neuvosto vahvistaa määräenemmistöllä jäsenvaltioiden
            kannan kumppanuussopimuksen 96 ja 97 artiklan täytäntöönpanoa varten
            niiden toimivaltaan kuuluvissa asioissa. Siten on periaatteessa
            mahdollista, että tässä menettelyssä Suomi
            sidotaan osallistumaan sanktioluonteisiin toimenpiteisiin jotakin
            AKT-valtiota vastaan ja panemaan toimenpiteitä täytäntöön
            omaan toimivaltaansa kuuluvilta osilta. Määräykset
            vaikuttavat Suomen täysivaltaisuuteen ja kuuluvat siten
            lainsäädännön alaan. Menettelytapasopimuksen
            6 artiklan määräykset kumppanuussopimusta
            ja sen soveltamiseksi tehtyjä EU:n sisäisiä sopimuksia
            koskevien riitojen ratkaisemisesta EY-tuomioistuimessa kuuluvat
            niin ikään lainsäädännön
            alaan.
         
         
         	Koska menettelytapasopimus sisältää lainsäädännön
            alaan kuuluvia määräyksiä, on
            siihen sitoutumiseen saatava eduskunnan hyväksyminen.
         
         
         Hyväksymispäätöksen ala 
         
         AKT-EY-kumppanuussopimus.
         
          Kumppanuussopimus on ns. sekasopimus eli jaetun toimivallan sopimus.
            Sen vuoksi esityksessä ehdotetaan, että eduskunta
            hyväksyisi sopimuksen siltä osin kuin sopimus
            kuuluu Suomen toimivaltaan. Ehdotus vastaa perustuslakivaliokunnan
            kantaa eduskunnan hyväksymispäätöksen
            muotoilusta päätettäessä sekasopimusten
            hyväksymisestä (PeVL 6/2001
               vp).
         
         
         Esityksen perusteluissa ei ole tehty selkoa sopimusmääräysten
            kuulumisesta Euroopan yhteisön ja sen jäsenvaltion
            toimivaltaan. Valiokunnan erikseen saaman selvityksen mukaan sopimuksen
            määräykset tavarakaupasta ja tullivapauksista
            kuuluvat yhteisön yksinomaiseen toimivaltaan. Sopimuksen
            kehitysyhteistyömääräysten
            osalta yhteisön ja jäsenvaltioiden toimivallat
            täydentävät toisiaan. Henkilöiden
            vapaata liikkuvuutta koskevissa asioissa yhteisöllä on verraten
            rajoitettu valta toimia suhteessa kolmansiin valtioihin. Sopimusmääräykset
            ihmisoikeuksien, demokratian periaatteiden ja oikeusvaltion
            kunnioittamisesta sekä yhteistyön poliittisesta
            ulottuvuudesta kuuluvat yhteisön toimivaltaan vain siltä osin
            kuin niillä on liitännäisvaikutuksia
            yhteisön toimivaltaan kuuluviin muihin sopimusmääräyksiin.
            Määräykset sopimuksessa tarkoitettujen
            toimielinten päätöksistä ja
            niiden tekemisessä noudatettavasta menettelystä kuuluvat
            osin myös jäsenvaltion toimivaltaan. 
         
         
         Kumppanuussopimuksen kaltaisten yleisluonteisten ja laaja-alaisten
            sekasopimusten määräysten jakautumisesta
            yhteisön ja sen jäsenvaltion toimivaltapiireihin
            on vaikea tehdä yksityiskohtaista selvitystä.
            Mahdolliset toimivaltarajoja koskevat konkreettiset riitaisuudet ratkaisee
            viime kädessä EY-tuomioistuin. Eduskunnan päätöksentekoon
            liittyvän tiedon tarpeen kannalta on kuitenkin tärkeää,
            että sekasopimuksia koskevissa hallituksen esityksissä tehdään
            selkoa toimivallan jakautumisesta (PeVL 6/2001
               vp). Esityksistä tulee riittävällä tarkkuudella
            käydä asiaryhmittäin ilmi, miltä osin
            sopimusmääräykset tai niiden kohteena
            olevat seikat kuuluvat jäsenvaltion toimivaltaan.
         
         
         Sisäiset sopimukset.
         
          Esityksessä ehdotetaan, että eduskunta hyväksyisi
            sisäisen rahoitussopimuksen kokonaisuudessaan. Valiokunta
            yhtyy tähän käsitykseen, joka vastaa
            perustuslain 94 §:n 1 momentin sanamuotoa ja siihen
            perustuvaa perustuslakivaliokunnan käytäntöä (ks. esim. PeVL
               45/2000 vp ja PeVL 6/2001 vp). Sama
            koskee sisäistä menettelytapasopimusta.
         
         
         Hyväksymisestä päättäminen
         
         Perustuslain 94 §:n 2 momentin mukaan kansainvälisen
            velvoitteen hyväksymisestä päätetään äänten
            enemmistöllä. Jos ehdotus velvoitteen hyväksymisestä koskee
            perustuslakia tai valtakunnan alueen muuttamista, se on kuitenkin
            hyväksyttävä päätöksellä,
            jota on kannattanut kaksi kolmasosaa annetuista äänistä.
         
         
         AKT-EY-kumppanuussopimus.
         
          Kumppanuussopimuksen 15 artikla sisältää määräyksiä AKT-EY-ministerineuvostosta,
            johon kuuluvat Euroopan unionin neuvoston ja Euroopan
            yhteisöjen komission jäsenet sekä yksi
            jäsen kunkin AKT-valtion hallituksesta. Unionin neuvosto puolestaan
            vahvistaa sisäisen menettelytapasopimuksen mukaan yksimielisesti
            yhteisen kannan, jonka yhteisön edustajat esittävät
            ministerineuvostossa silloin, kun tämä käsittelee
            jäsenvaltioiden toimivaltaan kuuluvia asioita. 
         
         
         AKT-EY-ministerineuvosto voi kumppanuussopimuksen
            15 artiklan 3 kappaleen mukaan tehdä osapuolia sitovia
            päätöksiä osapuolten yhteisellä sopimuksella.
            Ministerineuvoston sitovaa päätöksentekovaltaa
            voidaan luonnehtia toimivallaksi antaa kumppanuussopimuksen toimeenpanon
            kannalta tarpeellisia määräyksiä, joiden
            sisältöä ja alaa kumppanuussopimuksen määräykset
            rajoittavat. Kun lisäksi otetaan huomioon kumppanuussopimuksen
            15 artiklan 2 kappaleen määräykset
            ministerineuvoston tehtävistä, valiokunta pitää vähäisenä mahdollisuutta,
            että ministerineuvosto päättäisi
            unionin jäsenvaltion toimivallassa olevasta lainsäädännön
            alaan kuuluvasta asiasta.
         
         
         Sopimuksen määräyksiä ministerineuvoston päätösvallan
            käyttämisestä on arvioitava lainsäädäntövallan
            siirtona, koska Euroopan yhteisön ns. ulkosopimuksella
            perustetun toimielimen sitovien päätösten
            katsotaan olevan erottamaton osa EY-oikeutta. Päätöksiin
            esimerkiksi sovelletaan EY:n oikeuden johtavia oikeusperiaatteita,
            kuten välittömän oikeusvaikutuksen periaatetta.
            Perustuslakivaliokunta on tämän kaltaista järjestelyä aikaisemmin
            arvioidessaan katsonut, että sitovan päätöksentekovallan
            osoittaminen Euroopan yhteisön ulkosopimuksella järjestetylle
            toimielimelle ei merkitse lainsäädäntövallan
            aitoa siirtämistä kansainväliselle toimielimelle,
            jos toimielimen päätös ei voi syntyä vastoin
            valtioneuvoston asianomaisen jäsenen tahtoa (ks. PeVL
               20/1995 vp). Kumppanuussopimuksen mukaisessa
            päätöksentekojärjestelmässä valtioneuvoston
            jäsen voi vaikuttaa päätöksentekoon.
            Tämän vuoksi, ja kun otetaan huomioon perustuslain
            1 §:n 3 momentin säännös Suomen
            osallistumisesta kansainväliseen yhteistyöhön,
            ei ministerineuvoston päätösvaltaa koskeva
            sopimusmääräys ole Suomen täysivaltaisuuden
            kannalta ongelmallinen.
         
         
         Sitovan päätöksentekovallan osoittaminen ministerineuvostolle
            merkitsee erikoislaatuista välillistä toimivallan
            siirtymistä valtion sisällä eduskunnalta
            valtioneuvostolle. Tästä syystä valiokunta
            tähdentää perustuslain 96 §:n
            mukaisten menettelytapojen noudattamisen tärkeyttä (ks. PeVL
               20/1995 vp ja PeVL 28/1997
               vp).
         
         
         Ministerineuvosto voi kumppanuussopimuksen 94 artiklan 1 kappaleen
            mukaan määrätä sopimukseen liittymistä koskevan
            hakemuksen hyväksymisen yhteydessä hakijavaltion
            liittymisen ehdoista ja erityisjärjestelyistä erityispöytäkirjassa,
            joka on erottamaton osa sopimusta.
         
         
         Erityispöytäkirja voi sisältää määräyksiä myös
            jäsenvaltion toimivallassa olevista sellaisista asioista,
            jotka Suomen perustuslain mukaan kuuluvat lainsäädännön
            alaan. Kumppanuussopimus muodostaa kuitenkin lähtökohdan ja
            perustan liittymisen yhteydessä annettaville määräyksille
            ja rajoittaa siten ministerineuvoston toimivaltaa. Sopimuskokonaisuuden
            puitteissa ei ole todennäköistä, että pöytäkirjaan otettaisiin
            jäsenvaltion toimivaltaan kuuluvia yksilön oikeuksien
            ja velvollisuuksien perusteisiin puuttuvia tai muita lain alaan
            kuuluvia olennaisia määräyksiä.
            Tällaisen toimivallan välillinen siirtyminen valtioneuvostolle
            ei käsillä olevan kaltaisessa EU-kytkentäisessä järjestelyssä valiokunnan
            mielestä vaikuta sopimuksen käsittelyjärjestykseen.
         
         
         Kumppanuussopimuksen 100 artikla sisältää määräyksen
            ministerineuvoston toimivallasta tarkistaa, tarkastella uudelleen
            ja/tai muuttaa sopimuksen erottamattomana osana olevia
            liitteitä II, III, IV ja VI. Mainitut liitteet koskevat
            verraten teknisiä kysymyksiä eivätkä ministerineuvoston
            toimivaltaa koskevat määräykset vaikuta sopimuksen
            käsittelyjärjestykseen.
         
         
         Kumppanuussopimuksen 13 artiklan 3 kappaleen määräys
            kansallisuuteen perustuvan syrjinnän kiellosta on sopusoinnussa
            perustuslain 6 §:n 2 momentissa säädetyn
            syrjinnän kiellon kanssa. Sopimuksen 13 artiklan 5 kappaleen c kohdan
            i alakohdan määräys unionin jäsenvaltion
            kansalaisen takaisinottamisesta ei poikkea perustuslain 9 §:n
            3 momentissa säädetystä kiellosta estää Suomen
            kansalaista saapumasta maahan. Sopimuksen 13 artiklan määräykset
            eivät ole ristiriidassa perustuslain 9 §:n 4 momentissa säädetyn
            ulkomaalaisen palauttamiskiellon kanssa.
         
         
         Kumppanuussopimuksen 98 artiklan määräykset
            sopimuksen tulkintaa ja soveltamista koskevien riitojen ratkaisemisesta
            eivät vaikuta sopimuksen käsittelyjärjestykseen
            (PeVL 10/1998 vp).
         
         
         Kumppanuussopimuksen hyväksymisestä voidaan
            päättää äänten
            enemmistöllä.
         
         
         Sisäinen menettelytapasopimus. 
         
         Suomi voi sisäisen menettelytapasopimuksen 3 artiklan
            ja sen liitteen vuoksi tulla velvolliseksi osallistumaan AKT-valtioon
            kohdistuviin sanktioluonteisiin toimenpiteisiin Euroopan unionin
            neuvoston määräenemmistöllä tekemän
            päätöksen perusteella. Tällöin
            Suomi kuitenkin osallistuu toimenpiteisiin ja tarvittaessa panee
            niitä omaan toimivaltaansa kuuluvilta osilta täytäntöön Euroopan
            unionin jäsenenä ja siten yhteistoiminnassa unionin
            muiden jäsenvaltioiden kanssa. Valiokunta kiinnittää huomiota
            myös siihen, että toimenpiteet voivat perustua
            Suomen perustuslain kannalta hyväksyttäviin vaatimuksiin
            ihmisoikeuksien, demokratian ja oikeusvaltion periaatteiden kunnioittamisesta
            samoin kuin vakavien korruptiotapausten korjaamisesta. Valiokunnan
            mielestä sisäisen menettelytapasopimuksen määräykset
            eivät ole ristiriidassa valtion täysivaltaisuutta
            koskevien perustuslain säännösten kanssa.
            Sopimuksen hyväksymisestä voidaan siten päättää äänten
            enemmistöllä.
         
         
         Lakiehdotus
         
         Esitys sisältää ehdotuksen kumppanuussopimuksen
            voimaansaattamislaiksi. Se on ns. blankettimuotoinen laki, jolla
            saatetaan valtionsisäisesti voimaan sopimuksen lainsäädännön alaan
            kuuluvat määräykset. Koska myös
            sisäinen menettelytapasopimus sisältää lainsäädännön
            alaan kuuluvia ja siten lailla voimaansaatettavia määräyksiä,
            tulee lakiehdotuksen 1 §:ää tarkistaa
            tätä vastaavasti.
         
         
         Valiokunnan edellä esittämillä perusteilla kumppanuussopimus
            ja sisäinen menettelytapasopimus eivät sisällä perustuslain
            95 §:n 2 momentissa tarkoitetulla tavalla perustuslakia
            koskevia määräyksiä. Lakiehdotus
            voidaan siten käsitellä tavallisen lain säätämisjärjestyksessä.
         
         
         Lakiehdotuksen 2 ja 3 §:n osalta valiokunta viittaa
            voimaansaattamislakiehdotuksen asetuksenantovaltuuksista aikaisemmin
            antamiinsa lausuntoihin (PeVL 24/2001 vp ja PeVL 29/2001
               vp).