Perustelut
         
         Julkisten hallintotehtävien yksikkö
         
         Muutettaessa liikelaitoksiksi valtion sellaisia keskusvirastoja,
            jotka ovat harjoittaneet viranomaistehtävien ohella myös
            liiketoimintaa, on käytetty kahta vaihtoehtoista mallia.
            Eniten käytetty vaihtoehto on perustaa viranomaistehtäviä varten
            oma virasto tai keskus kuten Viestintävirasto tai Ratahallintokeskus.
            Toinen vaihtoehto on ollut sijoittaa viranomaistehtävät
            liikelaitoksen sisään omaksi erilliseksi ja riippumattomaksi
            yksikökseen. Näin on menetelty Ilmailulaitoksessa
            ja Metsähallituksessa, joissa on erillinen viranomaistehtäviä hoitava
            yksikkö. 
         
         
         Ehdotuksen 8 §:n mukaan Metsähallituksessa on
            julkisten hallintotehtävien hoitamista varten erillinen
            julkisten hallintotehtävien yksikkö, jonka päällikkönä toimii
            luontopalvelujohtaja. Metsähallituksen julkiset hallintotehtävät
            luetellaan ehdotuksen 6 §:ssä lähinnä viittauksina muihin
            lakeihin. Perustelujen mukaan julkisilla hallintotehtävillä tarkoitetaan
            lähtökohtaisesti samoja tehtäviä kuin
            voimassa olevan lain mukaisilla viranomaistehtävillä.
            Metsähallitukselle säädetyt julkiset
            hallintotehtävät säilyvät asiallisesti
            ennallaan. Yksiköllä on ehdotuksen 7 §:n
            mukaan oma rahoitus valtion budjetissa. Ratkaisuvallasta on säädetty
            ehdotuksen 8 §:n 2 momentissa ja 9 §:ssä.
            Maa- ja metsätalousministeriö sekä ympäristöministeriö ohjaavat
            ja valvovat 10 §:n 1 momentissa säädetyllä tavalla toimialojensa
            osalta julkisten tehtävien hoitoa samalla tavoin kuin muitakin
            alaisiaan virastoja ja laitoksia. Ministeriötasolle kuuluvat
            myös yksikön päällikön
            nimitys- ja irtisanomisvalta sekä häntä koskevat
            muut virkamiesoikeudelliset asiat. Yksikön tehtäviä hoitavien
            henkilöiden palvelussuhde on virkasuhde, ja he toimivat
            virkavastuulla, joten he vastaavat virkatoimiensa lainmukaisuudesta
            perustuslain 118 §:n mukaisesti. Lisäksi ehdotuksen
            12 §:ssä säädetään
            virkavastuulla aiheutetun vahingon korvaamisesta. Päätöksistä on
            muutoksenhakumahdollisuus viime kädessä tuomioistuimeen
            13 §:n mukaisesti, joten oikeusturvaa koskevissa järjestelyissä ei ole
            ministeriöiden alaisista muista valtion virastoista tai
            laitoksista poikkeavia piirteitä. Perustuslain 21 §:n
            oikeusturvan ja hyvän hallinnon vaatimukset koskevat julkisten
            hallintotehtävien hoitoa.
         
         
         Valiokunta katsoo, että virkamiestehtävien osoittaminen
            Metsähallituksen yhteydessä toimivaan liikelaitoksesta
            erilliseen ja riippumattomaan julkisten hallintotehtävien
            yksikköön on tapa lailla organisoida virkamieshallintoa.
            Järjestelyssä ei ole perustuslain kannalta huomauttamista. 
         
         
         Valiokunta ei kuitenkaan pidä hyvänä tällaista
            suuntausta, että liikelaitosten yhteyteen perustetaan erillisiä virkamiestehtävien
            yksikköjä. Sen vuoksi valiokunta pitää parempana
            vaihtoehtona, että Metsähallituksen viranomaistehtäviä hoitaisi
            oma erillinen virasto tai keskus.
         
         
         Erävalvonta
         
         Metsähallituksen julkisiin hallintotehtäviin
            kuuluvasta erävalvonnasta on säännökset
            ehdotuksen 11 §:ssä. Sen mukaan erävalvoja
            on sellainen julkisten hallintotehtävien yksikön
            virkamies, jolle sisäasiainministeriö on myöntänyt poliisilain
            8 §:n 1 ja 2 momentissa tarkoitetut erityiset poliisivaltuudet
            ja oikeuden esitutkintalain 44 §:ssä tarkoitetun
            suppean esitutkinnan toimittamiseen erikseen lueteltujen rikosten
            ja rikkomusten osalta. Sisäasiainministeriön päätöksessä on
            2 momentin mukaan nimettävä ne poliisilain 2 luvun
            mukaiset toimivaltuudet, joita päätös
            koskee, ja määrättävä muut
            valtuuksien käytön kannalta tarpeelliset
            ehdot.
         
         
         Poliisilaissa mainitut toimivaltuudet kohdistuvat moniin perusoikeuksiin.
            Perustuslakivaliokunta on aiemmin todennut, että perusoikeuksiin
            kohdistuvia puuttumisvaltuuksia ei tule antaa viranomaisille laajemmin
            kuin siihen on välttämätöntä tarvetta.
            Viranomaisille ei ole välttämätöntä myöskään
            antaa kaikkia poliisille kuuluvia toimivaltuuksia erittelemättä niitä (PeVL
               2/1996 vp, s. 3/I ja PeVL 37/2002
               vp, s. 1—2). Erävalvojille
            myönnettävien poliisivaltuuksien tulee olla oikeasuhtaisia
            suoritettaviin tehtäviin nähden. Valiokunnan käsityksen
            mukaan erävalvonnan kannalta voivat olla tarpeen esimerkiksi
            henkilöllisyyden selvittäminen sekä eläimen
            kiinniottaminen ja lopettaminen. Sen sijaan esimerkiksi voimakeinojen
            käyttö voi tulla kysymykseen vain tarkoin rajatuissa
            tapauksissa. Pääsääntöisesti
            voimakeinojen käyttöön tulee pyytää poliisilta
            virka-apua. Poliisilain 2 luvun poliisivaltuudet ehdotetaan myönnettäviksi erävalvojille
            sisäasiainministeriön päätöksellä. Valiokunta
            ei ole pitänyt tällaista asianmukaisena perusoikeuksiin
            liittyvän sääntelyn lakitasoisuus-vaatimuksen
            kannalta (PeVL 17/1998 vp, s. 2/II).
            Perustuslain 2 §:n 2 momentin mukaan julkisen vallan käytön
            tulee perustua lakiin.
         
         
         Valiokunta katsoo, että 11 §:n 2 momentti
            on liian avoin eikä täytä oikeasuhtaisuuden
            eikä lailla säätämisen ja siihen
            liittyvien täsmällisyyden ja tarkkarajaisuuden
            vaatimuksia. Sen vuoksi sitä on täsmennettävä luettelemalla
            ja rajaamalla poliisilain 2 luvun säännöksistä ne,
            joiden mukaisia valtuuksia voidaan pitää välttämättöminä erävalvojien
            tehtävien hoidon kannalta. Tämä on edellytys
            lakiehdotuksen käsittelemiselle tavallisen lain säätämisjärjestyksessä. 
         
         
         Valiokunnan mielestä asianmukaisin vaihtoehto olisi
            säätää erävalvonnasta
            erikseen siten, että laissa olisi säännökset
            erävalvojista, heidän koulutuksestaan, tehtävistään,
            toimivallastaan ja sen käyttämisen edellytyksistä.
            Näin on menetelty muun muassa rajavalvonnan ja tullin osalta.
         
         
         Muutoksenhaku
         
         Ehdotuksen 9 §:n 1 momentin mukaan hallintoasiassa
            annettuna ratkaisuna, josta tehdään hallintopäätös,
            ei pidetä maastoliikennelain 4 §:ssä, kalastuslain
            5 §:ssä ja metsästyslain 6 §:ssä tarkoitettua
            lupaa Metsähallituksen hallinnassa olevan alueen käyttämiseen
            sanottujen lakien mukaiseen tarkoitukseen. Tämä merkitsisi,
            että näihin päätöksiin
            ei voisi hakea muutosta esimerkiksi sellainen saamelainen tai paikallinen asukas,
            jonka erityisperusteista oikeutta päätös saattaa
            koskea.
         
         
         Valiokunta katsoo, ettei lainsäätäjä voi
            vapaasti määritellä ehdotuksen 9 §:n
            1 momentissa mainittujen päätösten oikeudellista
            luonnetta. Perustuslain 21 §:n 1 momentin mukaan jokaisella
            on oikeus saada oikeuksiaan ja velvollisuuksiaan koskeva päätös
            tuomioistuimen tai muun riippumattoman lainkäyttöelimen
            käsiteltäväksi. Muutoksenhausta on 2
            momentin mukaan säädettävä lailla.
            Ehdotuksen 9 §:n 1 momentin toinen lause on poistettava.
            Tämä on edellytys lakiehdotuksen käsittelemiselle
            tavallisen lain säätämisjärjestyksessä.
         
         
         Ehdotuksen 13 §:n nojalla luonnonsuojelulain mukaiseen
            Metsähallituksen päätökseen
            saa hakea muutosta valittamalla hallinto-oikeuteen ja muuhun tässä laissa
            tarkoitettuun Metsähallituksen päätökseen
            maaseutuelinkeinojen valituslautakunnalta siten kuin hallintolainkäyttölaissa
            säädetään. Viittaus hallintolainkäyttölakiin
            voi johtaa tulkintaan, että valitusoikeus määräytyisi
            kaikilta osin hallintolainkäyttölain mukaan. Tällöin
            valitusoikeus olisi sillä, johon päätös
            kohdistuu taikka jonka oikeutta tai etua tai velvollisuutta päätös
            välittömästi koskee. Säännös
            merkitsisi valitusoikeuden kaventamista siitä, mitä luonnonsuojelulain
            61 §:n 3 momentissa säädetään.
            Perustelujen mukaan kuitenkin luonnonsuojelulain mukainen muutoksenhakujärjestelmä
            säilyy.
         
         
         Säännöstä on tältä osin
            tarkistettava niin, että luonnonsuojelulain mukaiseen Metsähallituksen
            päätökseen haetaan muutosta siten kuin luonnonsuojelulaissa
            säädetään. 
         
         
         Asetuksenantovaltuudet
         
         Ehdotuksen 8 §:n 1 momentin mukaan valtioneuvoston
            asetuksella säädetään luontopalvelujohtajan
            nimittämisestä ja irtisanomisesta. Perustuslain
            18 §:n 3 momentin nojalla ketään ei saa
            erottaa työstä ilman lakiin perustuvaa syytä. Asetuksella
            ei voida säätää irtisanomisen
            perusteista. Irtisanomisperusteista on säännökset
            valtion virkamieslain 7 luvussa. Valiokunnan mielestä valtuutuksesta
            on poistettava maininta irtisanomisesta.
         
         
         Muuta
         
         Ehdotuksen 4 §:n 2 momentin mukaan saamelaiskulttuurin
            harjoittamisen edellytykset tulee turvata sovitettaessa yhteen Metsähallituksen hallinnassa
            olevien alueiden hoitoa, käyttöä ja suojelua.
            Perustuslain 17 §:n 3 momentissa turvataan myös
            saamelaiskulttuurin kehittäminen. Sen vuoksi valiokunta
            toteaa, että saamelaiskulttuuriin kuuluu myös
            sen perinteisten elinkeinojen nykyaikaiset soveltamismuodot.
         
         
         Valiokunta torjuu myös sellaisen ehdotuksen perusteluissa
            esitetyn näkemyksen, että luonnonsuojelulain 20 §:n
            järjestyssäännöt eivät
            voisi sisältää oikeussääntöjä.