Perustelut
         
         Yleistä
         
         Ehdotus sisältää lukuisia asetuksenantovaltuuksia
            valtioneuvostolle. Niitä on arvioitava lainsäädäntövallan
            siirtämistä koskevan perustuslain 80 §:n
            1 momentin kannalta. Sen mukaan valtioneuvosto voi antaa asetuksia
            perustuslaissa tai muussa laissa säädetyn valtuuden
            nojalla. Lailla on kuitenkin säädettävä yksilön
            oikeuksien ja velvollisuuksien perusteista sekä asioista,
            jotka perustuslain mukaan kuuluvat lain alaan. Valtuuden säätäminen
            laissa edellyttää täsmällisyyttä ja
            tarkkarajaisuutta. Perustuslain 80 §:n 1 momentin säännökset
            rajoittavat suoraan valtuussäännösten
            tulkintaa samoin kuin valtuuksien nojalla annettavien säännösten
            sisältöä. Asetuksella ei siten voida
            antaa yleisiä oikeussääntöjä yksilön
            oikeuksien ja velvollisuuksien perusteista eikä lain
            alaan muuten kuuluvista asioista (PeVL 56/2002
               vp s. 3/I, PeVL 17/2004 vp s.
            4/I ja PeVL 29/2004 vp s. 4/I). 
         
         
         Ehdotukseen sisältyy myös kuulemista ja päätöksen
            julkipanoa koskevia säännöksiä,
            joita on arvioitava perustuslain 21 §:n 2 momentin mukaisten
            oikeudenmukaisen oikeudenkäynnin ja hyvän hallinnon
            takeiden kannalta. Lopuksi ehdotuksen 24 §:ään
            sisältyy vielä yleinen asetuksenantovaltuus lain
            täytäntöönpanosta.
         
         
         Valtuussäännösten runsaudesta johtuen
            asetustasoinen sääntely korostuu maa-aineslaissa. Siinä ei
            ole kysymys pelkästään teknisluonteisesta
            tai vähäisestä norminannosta. Maa-aineslakia
            on muutettu sen voimassaolon aikana useampia kertoja, mikä on
            johtanut kokonaisuuden pirstaloitumiseen. Valiokunnan mielestä valtioneuvoston
            piirissä on syytä ryhtyä toimenpiteisiin
            maa-aineslain kokoanaisuudistuksen aikaansaamiseksi.
         
         
         Luvanvaraisuus
         
         Maa-ainesluvan hakemisesta säädetään
            ehdotuksen 4 §:n 1 momentin mukaan tarkemmin valtioneuvoston
            asetuksella. Säännös on liian avoin eikä täytä täsmällisyyden
            ja tarkkarajaisuuden vaatimusta. Säännöksen
            muotoilua tulee täsmentää niin kuin perusteluissa
            on esitetty. Valtioneuvoston asetuksenantovaltuutta on rajattava koskemaan
            maa-ainesluvan hakemismenettelyä ja hakemuksessa esitettäviä tietoja,
            jotta lakiehdotus voidaan käsitellä tavallisen
            lain säätämisjärjestyksessä.
         
         
         Ottamissuunnitelma
         
         Ottamissuunnitelmasta   säädetään  ehdotuksen 5 §:n
            1 momentin nojalla tarkemmin valtioneuvoston asetuksella. Ottamissuunnitelmaan
            kuuluvat perustelujen mukaan selostus ja sitä täydentävät
            kartat ja piirrokset. Sanamuoto mahdollistaa kuitenkin antamaan
            myös ottamissuunnitelman sisällön kannalta
            olennaisia säännöksiä. Valtuus
            on liian avoin, eikä se täytä lakitasoisen sääntelyn
            tarkkarajaisuuden vaatimuksia perustuslain 80 §:n 1 momentissa
            edellytetyllä tavalla. Jotta lakiehdotus voidaan käsitellä tavallisen lain
            säätämisjärjestyksessä,
            valtuutusta tulee täsmentää rajaamalla
            se esimerkiksi koskemaan ottamissuunnitelman rakennetta ja teknistä sisältöä.
         
         
         Lupamääräykset
         
         Lupapäätöksen sisällöstä ehdotetaan
            säädettäväksi 11 §:n
            5 momentissa tarkemmin valtioneuvoston asetuksella. Lupamääräysten
            sisällöstä on melko yksityiskohtaiset
            säännökset 11 §:n 1—4
            momenteissa. Lupamääräykset ovat osa
            lupapäätöstä, joihin ne liitetään.
            Muotoilua on syytä täsmentää siten,
            että asetuksenantovaltuus kohdistuu ottamislupaan liitettäviin
            lupamääräyksiin.
         
         
          Myös luvan edellyttämien toimenpiteiden määräajasta
            ehdotetaan säädettäväksi 11 §:n
            5 momentin nojalla tarkemmin valtioneuvoston asetuksella. Lupamääräyksiä voidaan
            voimassa olevan 11 §:n 3 momentin 2 kohdan mukaan antaa
            lisäksi ajasta, jonka kuluessa tämän
            pykälän nojalla määrätyt
            toimenpiteet on suoritettava. Valiokunnan mielestä on syytä harkita,
            onko enää aiheellista säätää määräaikojen
            noudattamisesta tarkemmin valtioneuvoston asetuksella.
         
         
         Kuuleminen
         
         Ehdotetun 13 §:n 2 momentin mukaan luvan hakija voi
            liittää hakemukseensa selvityksen siitä, että naapurit
            tai osa naapureista ovat tietoisia hankkeesta ja selvityksen heidän
            mahdollisesta kannastaan hankkeeseen. Siltä osin kuin hakija on
            esittänyt selvityksen naapurien kuulemisesta, ei kunnan
            järjestämä kuuleminen ole tarpeen. Kuulemisesta
            säädetään tarkemmin valtioneuvoston
            asetuksella.
         
         
         Oikeus tulla kuulluksi on perustuslain 21 §:n 2 momentin
            mukaan turvattava lailla. Viranomaiselle kuuluu hallintolain 31 §:n
            mukaan velvollisuus huolehtia siitä, että asia
            riittävästi selvitetään. Saman
            lain 34 §:n nojalla viranomaisen on toteutettava asianosaisen
            kuuleminen. Pelkkää menettelyn nopeuttamista ei
            ole pidettävä riittävänä syynä poiketa
            näistä säännöksistä.
            Valiokunnan mielestä hakijan suorittama kuuleminen ei voi
            korvata kunnan järjestämää viralliskuulemista.
            Hakijaa eivät sido hallintolain velvoitteet, eikä ole
            takeita, että naapurit ovat saaneet tietoonsa kaikki hankkeeseen
            liittyvät suunnitelmat ja asiakirjat. Ehdotus ei tältä osin
            täytä perustuslain 21 §:n 2 momentin
            mukaisia hyvän hallinnon takeita. 
         
         
         Jotta ehdotus voitaisiin käsitellä tavallisen lain
            säätämisjärjestyksessä,
            tulee 13 §:n 2 momentti muotoilla siten, että kunnan
            on hakijan selvityksestä huolimatta aina järjestettävä kuuleminen,
            jos naapurien oikeusturvan katsotaan sitä edellyttävän. 
         
         
         Tarkastusvaltuudet
         
         Valvontaviranomaisen tarkastuksista ehdotetaan 14 §:n
            1 momentissa säädettäväksi tarkemmin
            valtioneuvoston asetuksella.  Säännös
            on liian väljä, eikä se täytä täsmällisyyden
            ja tarkkarajaisuuden vaatimuksia.   Koska  hallintolain 39 §:ssä on
            yksityiskohtaiset säännökset tarkastuksesta,
            vaikuttaa asetuksenantovaltuus myös tarpeettomalta. Valiokunta
            katsoo, että valtuussäännös
            on joko poistettava kokonaan tai että laissa tarkemmin
            määritellään tarkastustoiminnan
            kohde ja tarkastajien toimivaltuudet ennen asetuksenantovaltuutta.
            Tämä on myös edellytys lakiehdotuksen
            käsittelemiselle tavallisen lain säätämisjärjestyksessä.
         
         
         Lupaviranomaisen suostumus luvasta poikkeamiseen
         
         Lupaviranomainen voi ehdotuksen 16 §:n 2 momentin mukaan
            antaa suostumuksen poiketa vähäisessä määrin
            lupapäätöksessä hyväksytystä ottamissuunnitelmasta
            tai annetuista lupamääräyksistä.
            Edellytyksenä on, ettei poikkeaminen merkitse luvan olennaista
            muuttamista eikä vaikuta asianosaisen asemaan tai luonnonolosuhteisiin.
            Muutos on 3 momentin mukaan merkittävä lupa-asiakirjoihin
            ja ilmoitettava alueelliselle ympäristökeskukselle.
            Sääntelyä on perustuslain 21 §:n
            mukaisen oikeusturvan kannalta pidettävä ongelmallisena.
            Ehdotuksesta ei käy ilmi, tuleeko poikkeamisesta kuulla
            asianosaisia ja miten suostumukseen voi hakea muutosta.
         
         
         Perustuslain 21 §:n 1 momentin mukaan jokaisella on
            oikeus saada oikeuksiaan ja velvollisuuksiaan koskeva päätös
            tuomioistuimen tai muun riippumattoman lainkäyttöelimen
            käsiteltäväksi. Saman pykälän
            2 momentin nojalla oikeus tulla kuulluksi, hakea muutosta ja muut
            hyvän hallinnon takeet turvataan lailla. Ehdotus ei täytä näitä vaatimuksia.
            Valiokunnan mielestä lainsäätäjä ei
            voi vapaasti määritellä ratkaisujensa
            oikeudellista luonnetta nimittämällä niitä esimerkiksi
            suostumuksiksi ja sulkemalla ne muutoksenhaun ulkopuolelle (PeVL
               38/2004 vp s. 3/II).
         
         
         Ehdotuksen 16 §:n 2 momenttia on tarkennettava siten,
            että lupaviranomaisen suostumus annetaan päätöksellä,
            jolloin siihen voi normaalissa järjestyksessä hakea
            muutosta. Tämä on myös edellytys lakiehdotuksen
            käsittelemiselle tavallisen lain säätämisjärjestyksessä.
         
         
         Päätöksen julkipano
         
         Lupaviranomaisen päätös annetaan
            ehdotuksen 19 §:n 1 momentin mukaan julkipanon jälkeen. Päätöksen
            katsotaan tulleen asianomaisen tietoon, kun se on annettu. Päätöksen
            antamisesta säädetään tarkemmin
            valtioneuvoston asetuksella. Säännökset
            julkipanomenettelystä sisältyvät voimassa
            olevaan lakiin. Sääntely ei ole aivan asianmukainen
            perustuslain 21 §:n mukaisen oikeusturvavaatimuksen eikä lakitasoisen
            sääntelyn täsmällisyysvaatimusten
            osalta. Sääntely julkipanon jälkeen annettavasta
            päätöksestä ei osoita, milloin
            päätös, josta muutoksenhakuaika alkaa,
            on annettu.
         
         
         Valiokunnan mielestä julkipanomenettelystä ja
            sen tiedoksiannosta olisi asiallista ottaa säännökset
            lakiin esimerkiksi hallintolain säännösten
            mukaisesti. Asetuksenantovaltuus on tällöin tarpeeton.
         
         
         Tietojärjestelmä
         
         Ehdotuksen 23 b §:ssä on säännökset
            maa-ainesten ottamisen ja sen vaikutusten seurannan järjestämiseksi
            ylläpidettävästä tietojärjestelmästä.
            Tietojärjestelmää ylläpitävistä viranomaisista
            säädetään 4 momentin mukaan
            valtioneuvoston asetuksella. Sääntelyä on
            pidettävä henkilötietojen suojan kannalta
            ongelmallisena, koska siitä tulee perustuslain 10 §:n
            1 momentin mukaan säätää lailla.
            Valiokunta on korostanut, että henkilötietojen
            suojaan liittyvistä keskeisistä seikoista on säädettävä lailla
            (PeVL 51/2002 vp s. 2/I ja PeVL
               35/2004 vp s. 2/I). Valiokunnan mielestä on
            tärkeää, että säännökset
            tietojärjestelmää ylläpitävistä viranomaista
            annetaan lailla.
         
         
         Täytäntöönpanovaltuudet
         
         Tarkemmat säännökset tämän
            lain täytäntöönpanosta annetaan
            24 §:n mukaan asetuksella. Sääntely ei
            täsmennä asetuksenantajaa. Myös voimassaolevan
            lain 7 §:n 3 momenttiin sisältyy vastaavanlainen
            täsmentämätön asetuksenantovaltuus.
            Valtuudet on syytä antaa valtioneuvostolle.