Perustelut
         
         Arvioinnin lähtökohdat
         
         Jatkokäsittelylupajärjestelmä otettiin
            käyttöön hovioikeuksissa vuoden 2011
            alussa. Järjestelmää sovelletaan haettaessa
            hovioikeudelta muutosta käräjäoikeuden
            ratkaisuun. Asianosainen saa hakea muutosta kaikkiin käräjäoikeuden
            ratkaisuihin, mutta jatkokäsittelyluvan piiriin kuuluvissa
            asioissa valituksen täysimittainen käsittely edellyttää hovioikeuden
            myöntämää jatkokäsittelylupaa.
            Kun hovioikeuteen saatetussa asiassa vaaditaan jatkokäsittelylupa,
            tutkitaan ensin, onko laissa säädetyillä perusteilla
            lupa myönnettävä. Jos lupaa ei myönnetä,
            asian käsittelyä ei jatketa ja käräjäoikeuden
            ratkaisu jää lopulliseksi. Jos lupa myönnetään,
            asian käsittelyä jatketaan hovioikeudessa.
         
         
         Nykyinen lupajärjestelmä on toiminut hyvin. Järjestelmä on
            tehostanut ja tarkoituksenmukaistanut muutoksenhakua sen soveltamisalaan kuuluvissa
            valitusasioissa ilman, että lainkäytön laatu
            olisi näissä asioissa heikentynyt. Oikeusturvaongelmia
            ei ole ilmennyt.
         
         
         Nykyisen lain mukaan pääsääntö on,
            että rikosasian vastaaja tarvitsee valittaessaan jatkokäsittelyluvan,
            kun hänet on käräjäoikeudessa
            tuomittu sakkorangaistukseen tai enintään neljän kuukauden
            vankeusrangaistukseen. Syyttäjä ja asianomistaja
            tarvitsevat luvan, ellei valitus koske rikosta, josta säädetty
            enimmäisrangaistus on enemmän kuin kaksi vuotta.
            Riita-asioissa lupa vaaditaan saamista koskevissa asioissa, kun
            intressi hovioikeudessa on enintään 10 000
            euroa.
         
         
         Hallituksen esityksessä ehdotetaan nykyisen jatkokäsittelylupajärjestelmän
            olennaista laajentamista. Jatkokäsittelylupajärjestelmää sovellettaisiin
            yleisesti riita- ja hakemusasioissa. Rikosasioissa vastaaja tarvitsisi
            jatkokäsittelyluvan, jos häntä ei ole
            tuomittu ankarampaan rangaistukseen kuin kahdeksan kuukautta vankeutta. Syyttäjä ja
            asianomistaja tarvitsisivat aina jatkokäsittelyluvan hakiessaan
            muutosta käräjäoikeuden tuomioon. 
         
         
         Esityksen lähtökohtana on jatkokäsittelylupajärjestelmän
            kehittäminen siten, että asianosaisen oikeussuojan
            tarve olisi asian laatua keskeisempi tekijä jatkokäsittelyn
            kannalta. Oikeussuoja toteutuisi lupaperusteiden kautta, eikä niihin
            esitetä muutoksia. Lupa olisi siten myönnettävä,
            jos on aihetta epäillä käräjäoikeuden
            ratkaisun lopputuloksen oikeellisuutta (ns. muutosperuste), jos
            tätä oikeellisuutta ei voida arvioida lupaa myöntämättä (ns.
            tarkistusperuste), lain soveltamisen kannalta muissa samanlaisissa asioissa
            on tärkeä myöntää lupa
            (ns. ennakkopäätösperuste) tai jos luvan
            myöntämiseen on muu painava syy.
         
         
         Ehdotus on merkityksellinen perustuslain 21 §:n,
            Euroopan ihmisoikeussopimuksen 6 artiklan, Euroopan ihmisoikeussopimuksen
            seitsemännen lisäpöytäkirjan
            2 artiklan sekä kansalaisoikeuksia
            ja poliittisia oikeuksia koskevan kansainvälisen yleissopimuksen
            (KP-sopimus) 14 artiklan kannalta.
         
         
         Perustuslain 21 §:n 1 momentin mukaan jokaisella on
            oikeus saada asiansa käsitellyksi asianmukaisesti
            ja ilman aiheetonta viivytystä lain mukaan toimivaltaisessa
            tuomioistuimessa. Oikeudenmukaisen oikeudenkäynnin
            takeet, kuten käsittelyn julkisuus, oikeus tulla kuulluksi, saada
            perusteltu päätös ja hakea muutosta turvataan
            saman pykälän 2 momentin mukaan lailla. Perustuslain
            säännös ei estä säätämästä lailla vähäisiä poikkeuksia
            oikeudenmukaisen oikeudenkäynnin takeisiin, kunhan
            tällaiset poikkeukset eivät muuta oikeusturvatakeiden asemaa
            pääsääntönä eivätkä vaaranna
            yksilön oikeutta oikeudenmukaiseen
            oikeudenkäyntiin (ks. HE 309/1993 vp,
            s. 74, PeVL 4/2010 vp, s. 3/II).
         
         
         Euroopan ihmisoikeussopimuksen 6 artiklan 1 kappaleen
            mukaan jokaisella on oikeus kohtuullisen ajan kuluessa oikeudenmukaiseen
            ja julkiseen oikeudenkäyntiin laillisesti perustetussa
            riippumattomassa ja puolueettomassa tuomioistuimessa silloin, kun
            päätetään hänen oikeuksistaan
            ja velvollisuuksistaan tai häntä vastaan nostetusta
            rikossyytteestä. Artikla ei edellytä muutoksenhakuoikeuden
            turvaamista, mutta jos ensimmäisessä oikeusasteessa
            ratkaistu asia on sopimusvaltiossa mahdollista saada muutoksenhakutuomioistuimen
            käsiteltäväksi, tulee menettelyn myös
            toisessa asteessa täyttää 6 artiklasta
            johtuvat vaatimukset. Näihin vaatimuksiin sisältyy
            myös oikeus suulliseen käsittelyyn. Artikla ei
            kuitenkaan edellytä muutoksenhakuprosessin olevan joka
            suhteessa samanlainen ensimmäisen asteen oikeudenkäynnin
            kanssa, eikä vaatimus suullisen käsittelyn järjestämisestä toisessa
            asteessa ole ehdoton. Esimerkiksi valituslupamenettely tai pelkästään
            oikeuskysymysten ratkaisemista varten järjestetty menettely
            voi täyttää artiklan vaatimukset, vaikka
            valittajalle ei annettaisikaan mahdollisuutta tulla henkilökohtaisesti
            kuulluksi muutoksenhakutuomioistuimessa.
         
         
         Muutoksenhakuoikeudesta rikosasioissa on määrätty
            erikseen Euroopan ihmisoikeussopimuksen seitsemännen lisäpöytäkirjan
            2 artiklassa. Jokaisella rikoksesta tuomitulla on artiklan 1 kappaleen
            mukaan oikeus saada syyllisyyskysymys tai tuomittu rangaistus tutkittavaksi
            ylemmässä tuomioistuimessa. Muutoksenhakuoikeuteen
            voidaan artiklan 2 kappaleen mukaan tehdä poikkeuksia lain
            määräämien vähäisten
            rikosten kohdalla ja eräissä muissa tapauksissa.
            Sopimusvaltiolla on verraten laaja harkintavalta säännellä muutoksenhaun
            edellytyksiä ja siinä noudatettavaa menettelyä.
            Esimerkiksi valituslupamenettelyä ei ole sellaisenaan pidetty
            sopimuksen valvontakäytännössä artiklan
            vaatimusten vastaisena, ja mahdollisuutta hakea jatkokäsittelylupaa voidaan
            pitää 2 artiklan kannalta riittävänä muutoksenhakumahdollisuutena.
         
         
         Nykyinen jatkokäsittelylupajärjestelmä on säädetty
            perustuslakivaliokunnan myötävaikutuksella (PeVL 4/2010 vp).
            Perustuslakivaliokunta totesi tuolloin, että jatkokäsittelylupajärjestelmä oli
            sitä edeltänyttä seulontajärjestelmää rajatumpi,
            koska sen ulkopuolelle jäivät taloudellisesti
            merkittävät riita-asiat, törkeitä rikoksia
            koskevat asiat sekä laissa erikseen luetellut asiaryhmät.
            Oikeus saattaa käräjäoikeuden ratkaisu
            hovioikeuden arvioitavaksi säilyi valiokunnan mukaan perustuslain
            21 §:n 2 momentin mukaisena pääsääntönä.
            Jatkokäsittelylupajärjestelmä oli myös
            soveltamisalaltaan laissa määritelty riittävän
            täsmällisesti ja tarkkarajaisesti sekä luvan
            myöntämisedellytykset lueteltu tyhjentävästi.
            Myöntämisperusteiden täyttyessä hovioikeuden
            oli lupa myönnettävä. Näillä perusteilla
            perustuslakivaliokunta piti nykyistä jatkokäsittelylupaa
            valtiosääntöisesti ongelmattomana (PeVL
               4/2010 vp, s. 4).
         
         
         Ehdotuksen arviointi ihmisoikeusvelvoitteiden kannalta
         
         Jatkokäsittelylupa riita-asioissa
         
         Hallituksen esityksen 1. lakiehdotuksen 25 luvun 5 §:n
            1 momentin mukaan asiassa tarvitaan jatkokäsittelylupa,
            kun käräjäoikeuden ratkaisuun haetaan
            muutosta valittamalla. Kyseessä on perustelujen (s. 25/I)
            mukaan yleissäännös, joka koskee kaikkia
            prosessilajeja. Koska 2 momentissa säädetään
            rikosasioita koskevasta poikkeuksesta, koskee 1 momentti käytännössä riita- ja
            hakemusasioita. Kun ehdotusta tältä osin arvioidaan
            edellä selostettujen ihmisoikeusvelvoitteiden näkökulmasta,
            voidaan todeta, että ehdotus täyttää Suomen
            kansainvälisistä ihmisoikeusvelvoitteista johtuvat
            vaatimukset. Ihmisoikeusvelvoitteista ei nimittäin aiheudu
            velvollisuutta turvata muutoksenhakuoikeutta riita-asioissa.
         
         
         Jatkokäsittelylupa rikosasioissa
         
         Hallituksen esityksen 1. lakiehdotuksen 25 luvun 5 §:n
            2 momentin mukaan rikosasioissa vastaaja tarvitsee jatkokäsittelyluvan,
            jos häntä ei ole tuomittu ankarampaan rangaistukseen
            kuin kahdeksan kuukautta vankeutta.
         
         
         Edellä todetun mukaisesti Euroopan ihmisoikeussopimuksen
            seitsemännen lisäpöytäkirjan 2 artiklan
            1 kappaleen mukaan jokaisella tuomitulla on oikeus saada syyllisyyskysymys
            tai tuomittu rangaistus tutkittavaksi ylemmässä tuomioistuimessa,
            mutta muutoksenhakuoikeuteen voidaan tehdä poikkeuksia
            lain määräämien vähäisten
            rikosten kohdalla ja eräissä muissa tapauksissa
            2 kappaleen mukaan. 
         
         
         Artiklan 2 kappaleessa on siis tehty muutoksenhakuoikeuden turvaamisen
            osalta ero vähäisten ja sitä vakavampien
            rikosten välille. Sinänsä on jossain
            määrin tulkinnanvaraista, voidaanko kaikkia sellaisia
            rikoksia, joista vastaajaa ei ole tuomittu ankarampaan rangaistukseen
            kuin kahdeksan kuukautta vankeutta, pitää "vähäisinä rikoksina" 2
            kappaleessa tarkoitetulla tavalla. Valiokunta pitää ehdotusta
            kuitenkin myös rikosasioiden osalta Suomen kansainvälisten
            ihmisoikeusvelvoitteiden mukaisena, koska jatkokäsittelylupajärjestelmä ei
            sellaisenaan rajoita muutoksenhakuoikeutta.
         
         
         Ehdotuksen arviointi perustuslain kannalta
         
         Yleiset näkökohdat
         
         Sääntelyä on lisäksi arvioitava
            siltä kannalta, täyttääkö se
            myös perustuslain 21 §:stä johtuvat vaatimukset.
            Perustuslain 21 §:ssä turvattuihin oikeudenmukaisen
            oikeudenkäynnin takeisiin sisältyy oikeus hakea
            muutosta ilman rajausta rikosasioihin, joten tässä suhteessa
            perustuslaki menee ihmisoikeusvelvoitteita pidemmälle.
            Perusoikeussuojan taso voi olla myös muutoin korkeampi
            kuin suojan vähimmäistason asettavista ihmisoikeusvelvoitteista
            johtuu.
         
         
         Hallituksen esityksen sääntely poikkeaa voimassa
            olevasta sääntelystä olennaisesti juuri niiltä osin,
            joille perustuslakivaliokunta vuonna 2010 antoi merkitystä jatkokäsittelyluvan
            perustuslainmukaisuuden arvioinnissa (ks. PeVL 4/2010
               vp). 
         
         
         Ehdotettu jatkokäsittelylupajärjestelmä ei enää olisi
            samalla tavalla rajattu kuin nykyisin. Kun ehdotuksen säätämisjärjestysperusteluissa
            korostetaan
            ehdotetun laajennuksen selkeyttä, tarkoitetaan siinä selkeydellä valiokunnan
            käsityksen mukaan eri asiaa kuin nykylain perustuslainmukaisuutta
            arvioitaessa. Selkeys tarkoitti silloin valiokunnan mukaan sitä,
            että soveltamisala oli rajoitettu ja
            että soveltamisala määräytyi
            helposti todennettavin perustein. Nyt järjestelmän
            esitetään olevan selkeä, koska soveltamisalarajoituksia
            ei olisi. 
         
         
         Järjestelmää ehdotetaan laajennettavaksi
            nyt merkittävästi. Järjestelmän
            soveltamisala ei enää olisi rajoitettu vain vähäisinä pidettäviin valitusasioihin
            ja sen soveltamisalan ulkopuolelle jäisivät vain
            sellaiset rikosasiat, joissa vastaaja on tuomittu ankaraan vankeusrangaistukseen.
            Käytännössä esitys
            muuttaisi muutoksenhakujärjestelmää käräjäoikeudesta
            hovioikeuteen siten, että selvänä pääsääntönä on
            vaatimus hovioikeuden myöntämästä jatkokäsittelyluvasta. Ehdotuksen
            myötä oikeus saattaa käräjäoikeuden
            ratkaisu hovioikeuden arvioitavaksi ei enää säilyisi
            perustuslakivaliokunnan vuoden 2010 lausunnon mukaisesti "perustuslain
            21 §:n 2 momentin mukaisena pääsääntönä" siltä osin
            kuin pääsäännöllä tarkoitetaan
            nimenomaan valitusasian täysimääräistä käsittelyä hovioikeudessa. Ehdotuksen
            hyväksymisen myötä jatkokäsittelylupamenettelyyn
            kuuluvia asioita olisi saadun selvityksen mukaan 80—90 % kaikista
            asioista. 
         
         
         Valiokunnan mielestä hallituksen esityksessä tuodaan
            esiin linjan tarkistusta puoltavia seikkoja. Lainsäätäjällä on
            valtiosääntöoikeudellista harkintavaltaa
            säännellä perustuslain 21 §:ssä tarkoitetuista
            oikeudenmukaisen oikeudenkäynnin takeista, koska ne turvataan
            2 momentin sanamuodon mukaisesti "lailla". Valiokunta
            huomauttaa, että se on viimeisen 15 vuoden aikana esittänyt
            useita kannanottoja (PeVL 9/1999 vp, PeVL 35/2002
               vp, PeVL 30/2006 vp, PeVL 4/2010
               vp) siitä, miten hovioikeuksiin ehdotetut erilaiset
            seulonta- tai lupajärjestelmät täyttävät perustuslain
            21 §:n vaatimukset. Valiokunta ei ole pitänyt
            niitä perustuslain vastaisina, vaikka se on eräiltä osin
            esittänytkin kriittisiä huomioita.
         
         
         Valiokunta toteaa, että lupajärjestelmän
            hyväksyttävyyden arviointi liittyy valitusoikeuden määritelmään
            ja kysymys on siitä, tarkoittaako perustuslain
            21 §:n 2 momentin mukainen oikeus hakea
            muutosta sitä, että asianosaisilla on oikeus saada
            asiansa käsitellyksi nimenomaan täysimittaisessa
            oikeudenkäynnissä kahdessa oikeusasteessa. 
         
         
         Valiokunnan mielestä ehdotuksen valtiosääntöoikeudellisessa
            arvioinnissa on nyt annettava merkittävää painoarvoa
            sille, että jatkokäsittelylupajärjestelmä ei
            itsessään rajoita muutoksenhakuoikeutta. Kaikista
            käräjäoikeuden ratkaisuista saa edelleen
            valittaa hovioikeuteen ja kaikki valitukset tutkitaan hovioikeudessa
            ja käräjäoikeuden ratkaisun oikeellisuus
            selvitetään. Huomionarvoista on sekin, että saadut
            kokemukset järjestelmästä ovat myönteisiä.
            Lisäksi merkitystä on myös sillä,
            että jatkokäsittelyjärjestelmä on
            omiaan lyhentämään prosessien kokonaiskäsittelyaikaa. 
         
         
         Asiaa arvioidessaan valiokunta pitää perustuslain
            21 §:n 2 momentin kannalta merkityksellisenä sitä,
            että oikeudenkäymiskaaren 25 a luvun 9 §:ssä säädettyjä,
            luvan myöntämiskynnyksen varsin matalalle asettavia
            lupaperusteita ei ehdoteta muutettaviksi. Lupa olisi myös
            nykyiseen tapaan aina myönnettävä, jos
            voimassa olevan lain mukaiset luvan myöntämisperusteet täyttyvät.
            Lisäksi merkityksellistä on se, että oikeudenkäymiskaaren
            25 a luvun 18 §:n mukaan jatkokäsittelyluvan myöntämättä jättäminen
            edellyttää ratkaisukokoonpanoon kuuluvien kaikkien
            kolmen tuomarin yksimielisyyttä, millä on osaltaan
            merkitystä vastaajan oikeusturvan toteutumisen kannalta.
            Valiokunta katsoo myös, että itse lupamenettely
            täyttää oikeudenmukaiselle oikeudenkäynnille
            asetetut vaatimukset. Kaikilla näillä seikoilla
            on osaltaan merkitystä sen takaamisessa, että perustuslakivaliokunnan
            lausuntokäytännössä asetettu
            vaatimus siitä, että lakisääteiset
            poikkeukset muutoksenhakuoikeuteen eivät saa vaarantaa
            yksilön oikeutta oikeudenmukaiseen oikeudenkäyntiin, toteutuu
            jatkossakin.
         
         
         Edellä todetuilla perusteilla valiokunta pitää ehdotettua
            jatkokäsittelylupajärjestelmän laajentamista
            perustuslain 21 §:n kannalta lähtökohtaisesti
            mahdollisena.
         
         
         Jatkokäsittelylupa rikosasioissa
         
         Hallituksen esityksessä ehdotettu jatkokäsittelyluvan
            soveltamisalan laajentaminen täyttää edellä esitetyin
            perustein lähtökohdiltaan sekä perustuslain
            että Euroopan ihmisoikeussopimuksen oikeudenmukaiselle
            oikeudenkäynnille, muutoksenhakuoikeudelle ja yleisemmin oikeusturvan
            tehokkuudelle asettamat vaatimukset. Erikseen on kuitenkin arvioitava
            eräitä sääntelyn yksityiskohtia,
            kuten sitä, onko ehdotuksen mukainen kahdeksan kuukauden
            vankeusrangaistusraja asianmukainen. Lisäksi erityistä huomiota
            on kiinnitettävä asianomistajan asemassa tapahtuviin
            muutoksiin.
         
         
         Hallituksen esityksen mukaiselle kahdeksan kuukauden vankeusrangaistuksen
            rajanvedolle on esitettävissä eräitä rikos-
            ja prosessioikeudellisen sääntelyn systematiikkaan
            liittyviä perusteita. Rikoslain 6 luvun 11 §:n
            mukaan enintään kahdeksan kuukauden pituinen vankeusrangaistus
            voidaan voimassa olevan lain mukaan tuomita suoritettavaksi yhdyskuntapalveluna,
            ja oikeudenkäynnistä rikosasioissa annetun
            lain 5 a luvun 1 §:n mukaan enintään
            yhdeksän kuukauden vankeusrangaistus voidaan tuomita kirjallisessa
            menettelyssä.
         
         
         Perustuslakivaliokunta on aikaisemmin arvioinut säännösehdotusta,
            jonka mukaan jatkokäsittelyluvan piiriin kuuluvat rikosasiat,
            joissa vastaajaa ei ole tuomittu ankarampaan rangaistukseen kuin
            neljä kuukautta vankeutta. Rikosta, josta tuomitaan tällainen
            rangaistus, ei valiokunnan arvion mukaan tuolloin voitu pitää vähäisenä (PeVL 4/2010
               vp; ks. myös PeVL 35/2002 vp,
            s. 4/II). Koska nyt ehdotettu raja on tätä olennaisesti
            korkeampi, perustuslakivaliokunta esittää, että lakivaliokunta
            harkitsee vielä, tulisiko käsittelylupajärjestelmän
            alaa supistaa rikosasioiden osalta esimerkiksi siten, että ehdottomat
            vankeusrangaistukset suljettaisiin ainakin joiltain osin
            sen ulkopuolelle, ja miten se vaikuttaisi hovioikeusmenettelyn tarkoituksenmukaisuuteen
            ja tehokkuuteen.
         
         
         Hallituksen esityksen mukaan syyttäjä ja asianomistaja
            tarvitsisivat aina, toisin kuin nykyisin, jatkokäsittelyluvan
            hakiessaan muutosta käräjäoikeuden tuomioon.
            Tästä ei ole ehdotuksessa nimenomaista säännöstä,
            mutta muutos aiheutuu siitä, että järjestelmä olisi
            luonteeltaan yleinen ja nykyiset säännökset
            asianomistajan jatkokäsittelyluvasta ehdotetaan kumottavaksi. 
         
         
         Rikosasian asianomistajan oikeuksien kannalta on kuitenkin huomionarvoista,
            että esitys periaatteessa heikentää rikoksen
            uhrin prosessuaalista asemaa rikosoikeudenkäynnissä.
            Perustuslakivaliokunta katsoo, että tasavertaisten prosessuaalisten
            keinojen vaatimuksen perusteella lakivaliokunnan tulee muuttaa sääntelyä siten,
            että asianomistajalta ei edellytetä jatkokäsittelylupaa
            niissä tilanteissa, joissa vastaajaltakaan ei sitä vaadita.
            Kun asianomistaja vapautettaisiin vakavimmissa rikosjutuissa luvantarpeesta,
            seurauksena olisi se, että syyttäjäkään
            ei näissä tilanteissa tarvitsisi jatkokäsittelylupaa. 
         
         
         Asianomistajan kannalta rikosprosessin lopputuloksessa olennaista
            on useimmiten rikokseen perustuvien korvausvaatimusten menestyminen.
            Asianomistajan jatkokäsittelyluvan sitominen jollain lailla
            siihen saattaisi siten olla asianomistajan oikeuksien kannalta suotavaa, mutta
            tällainenkin muutos johtaisi siihen, että prosessin
            osapuolten oikeudet eivät olisi symmetrisiä. Tämä olisi
            ongelmallista asianosaisten tasavertaisten prosessuaalisten keinojen
            vaatimuksen kannalta. Ratkaisu merkitsisi myös sitä, että jatkokäsittelyluvan
            tarve riippuisi siitä, käsitelläänkö rikokseen
            perustuvaa vaatimusta osana rikosprosessia vai korvausasiana riitaprosessissa.
            Viimeksi mainittuun asiaryhmään vaadittaisiin
            1 momentin mukaan jatkokäsittelylupa. Näitä tilanteita
            koskevaa erityissääntelyä on valiokunnan
            mielestä syytä välttää sen
            vuoksi, että järjestelmän on oltava mahdollisimman
            selkeä.
         
         
         Muita seikkoja
         
         Uudistus on kaiken kaikkiaan hyvin merkittävä, koska
            sen hyväksyminen muuttaisi hovioikeuksien roolia osana
            oikeusjärjestelmää. Hovioikeuksille
            annetaan nykyistä laajemmat keinot arvioida lupahakemusten
            perusteella käräjäoikeuden
            ratkaisujen oikeellisuutta ja ottaa perusteellisemmin tutkittavakseen
            ne asiat, joissa lupahakemuksen käsittelyn perusteella
            siihen ilmenee olevan tarvetta. Ehdotus merkitsee niin suurta muutosta,
            että sen vaikutuksia on tarkkaan seurattava ja seurannassa
            havaittuihin mahdollisiin epäkohtiin on viipymättä puututtava.
         
         
         Uudistus myös siirtäisi oikeudenkäynnin
            painopistettä entistä enemmän käräjäoikeuteen.
            Tämän vuoksi oikeusturvanäkökohdat
            korostavat käräjäoikeuksien asianmukaisten
            resurssien turvaamisen tärkeyttä.