Perustelut
         
         Puolustusvaliokunta keskittyy tässä lausunnossaan
            käsittelemään vuoden 2008 toimenpidekertomuksen
            osalta kansallisen puolustuksen ylläpitoon ja kehittämiseen
            liittyviä kysymyksiä, sotilaallista kriisinhallintaa
            sekä puolustusvoimia koskevaa lainsäädäntöä.
         
         
         Kertausharjoitusten osalta valiokunta ilmaisee tyytyväisyytensä siitä,
            että vuosien 2006 ja 2007 kestämättömän
            alhaisen tason jälkeen vuonna 2008 kertausharjoitusten
            määrä saatiin taas normalisoitua. Varusmiespalvelukseen
            astui toimenpidekertomuksen mukaan 27 600 henkeä, joista
            palveluksen keskeytti 18,9 prosenttia. Keskeyttämisprosenttia
            tulee valiokunnan näkemyksen mukaan saada oleellisesti
            laskettua nykyisestä. Valiokunta toteaa, että keskeyttämisten
            vähentämiseksi puolustushallinto on jo käynnistänyt
            toimenpiteet, joihin kuuluvat muun muassa perusteellisemmat kutsuntatarkastukset.
            Valiokunta
            korostaa, että asevelvollisten motivaatio palveluksen suorittamiseen
            on korkeaa luokkaa, sillä 61 prosenttia varusmiehistä piti saamaansa
            koulutusta tärkeänä.
         
         
         Puolustusvoimien rakennemuutos jatkui vuonna 2008 vuoden 2004
            turvallisuus- ja puolustuspoliittisen selonteon linjausten mukaisesti.
            Muutokset kohdistuivat laajimmin maavoimiin. Maavoimien esikunta
            perustettiin Mikkeliin ja maanpuolustusalueet sekä vanhat
            12 sotilaslääniä esikuntineen lakkautettiin.
            Vuonna 2008 käynnistettiin myös merkittävä uusi
            kumppanuusohjelma maavoimien kaluston kunnossapidon siirtyessä Millog-osakeyhtiölle.
            Valiokunnan saaman selvityksen mukaan kumppanuuden ensisijainen
            tavoite on vähentää puolustushallinnon
            henkilöstömäärää valtion
            tuottavuusohjelman tavoitteiden mukaisesti. Saadun selvityksen mukaan
            kustannussäästöjä järjestelystä ei
            juuri ole odotettavissa.
         
         
         Sotilaallisen kriisinhallinnan osalta vuonna 2008 uusi päänavaus
            oli osallistuminen EU-johtoiseen Tšadin operaatioon. Operaatio
            siirtyi maaliskuun puolivälissä 2009 YK:lle, ja
            suomalaisjoukot jatkavat toimintaansa alueella tietyistä huollollisista
            ongelmista huolimatta. Suomi osallistui vuoden 2008 alkupuoliskolla
            myös Ruotsin johtamaan pohjoismaiseen taisteluosastoon
            noin 220 sotilaan panoksella. Valiokunta toteaa, että pohjoismaista
            taisteluosastoa voidaan monella tapaa pitää esimerkkinä siitä,
            kuinka monikansallinen taisteluosasto pitäisi varustaa
            ja kouluttaa. Taisteluosastoa ei päivystysvuoron aikana
            käytetty, mutta sen toimintaan osallistuneita reserviläisiä pystyttiin
            käyttämään Tšadin operaatiossa,
            mikä antoi hyvin koulutetuille reserviläisille
            mahdollisuuden osallistua haasteelliseen kriisinhallintaoperaatioon. 
         
         
         Eduskunnan lausumat
         
         Säilytettävät lausumat
         
         Puolustusvaliokunta katsoo, että alla olevat valiokunnan
            aloitteesta hyväksytyt eduskunnan lausumat ovat edelleen
            tarpeellisia ja ne tulee säilyttää hallituksen
            kertomuksessa:
         
         
         
         
         Poistettavaksi esitettävät lausumat
         
         Seuraavista vuoden 2004 turvallisuus- ja puolustuspoliittisen
            selonteon toimeenpanoon (VNS 6/2004 vp — EK 35/2004 vp)
            liittyvistä lausumista, jotka koskevat vuoden 2009 turvallisuus-
            ja puolustuspoliittista selontekoa, voidaan valiokunnan arvion mukaan
            luopua. Lausuma 3 koskee hyvän henkilöstöpolitiikan
            noudattamista puolustusvoimissa ja eduskunnan informoimista puolustusvoimien
            rakennemuutoksen henkilöstövaikutuksista. Valiokunta
            huomauttaa, että nyt poistettavaksi esitettävää lausumaa vastaava
            velvoite on annettu puolustusvoimille turvallisuus- ja puolustuspoliittisen
            selonteon 2009 käsittelyn yhteydessä. 
         
         
         Toinen vuoden 2004 selonteon yhteydessä annettu lausuma
            koski suomalaisen puolustustarviketeollisuuden asemaa. Lausumassa
            5 eduskunta edellytti, että valtioneuvosto ryhtyy toimiin erityisen
            suomalaisen puolustusteollisuuden tulevaisuutta turvaavan strategian
            linjaamiseksi ja että valtioneuvosto sisällyttää seuraavaan
            turvallisuus- ja puolustuspoliittiseen selontekoon erillisen osion
            asiasta. Valiokunta toteaa, että valtioneuvosto ei ole
            toiminut lausuman edellyttämällä tavalla.
            Tätä on pidettävä merkittävänä puutteena. 
         
         
         Edellä olevien kahden lausuman lisäksi valiokunta
            toteaa, että vapaaehtoista maanpuolustusta koskevan lain
            täytäntöönpanoa koskevasta lausumasta
            (HE 172/2006 vp — EV
               299/2009 vp) voidaan luopua. Puolustusministeriö antaa lain
            täytäntöönpanosta ja sen toimivuudesta
            selvityksen eduskunnalle syysistuntokaudella 2009.