Yleisperustelut
         
         Hallituksen esityksessä esitetään
            muutettavaksi puolustusvoimista annettua lakia ja Maanpuolustuskorkeakoulusta
            annetun lain 13 ja 34 §:n muuttamista. Esityksessä ehdotetaan,
            että alueelliset sotilasläänit lakkautetaan
            ja niiden tehtävät siirretään
            operatiivisille sotilaslääneille ja eräille
            aluetoimistoille. Lisäksi esityksessä ehdotetaan
            kiinteistöjen tilapäistä käyttöoikeutta
            koskevan sääntelyn täsmentämistä sekä uusia säännöksiä lakiin
            puolustusvoimista professorin ja sotilasprofessorin tehtävien
            osalta.
         
         
         Hallituksen esityksen perusteluista ilmenevistä syistä ja
            saamansa selvityksen perusteella valiokunta pitää esitystä tarpeellisena
            ja tarkoituksenmukaisena. Valiokunta puoltaa hallituksen esityksen
            hyväksymistä seuraavin huomioin ja muutosehdotuksin.
         
         
         Alueelliset sotilasläänit
         
         Valtioneuvoston turvallisuus- ja puolustuspoliittisessa selonteossa
            2009 linjattiin, että alueellisten sotilasläänien
            esikunnat muutetaan aluetoimistoiksi vuoteen 2010 mennessä.
            Hallituksen esityksessä esitetään tämän
            tavoitteen mukaisesti, että alueelliset sotilasläänit
            ja niiden esikunnat lakkautetaan. Alueellisten sotilasläänien
            esikuntien tehtävät siirretään
            operatiivisten sotilasläänien esikunnille ja eräille
            aluetoimistoille. Alueellisten sotilasläänien
            poistumisen myötä voidaan operatiivisista sotilaslääneistä käyttää nimitystä sotilaslääni,
            koska jatkossa ei ole kuin yhdenlaisia sotilasläänejä.
         
         
         Valiokunnan saaman selvityksen mukaan selonteon määrittämiin
            alueellisten sotilasläänien lakkauttamista koskeviin
            muutoksiin on varauduttu puolustusvoimissa, mutta nopea muutosaikataulu
            on koettu henkilöstön kannalta haasteelliseksi.
            Valiokunta pitää tärkeänä,
            että puolustusvoimat noudattaa hyvää henkilöstöpolitiikkaa
            organisaatiomuutoksen kohteeksi joutuneiden henkilöiden
            kanssa.
         
         
         Kiinteistöjen tilapäinen käyttöoikeus
         
         Esityksessä ehdotetaan kiinteistöjen tilapäistä käyttöoikeutta
            koskevan sääntelyn tarkentamista. Laissa ehdotetaan
            säädettäväksi siitä,
            että kiinteistön käyttämisestä sovittaisiin
            suullisesti tai kirjallisesti kiinteistön omistajan tai
            haltijan kanssa. Jos sopimukseen ei päästä,
            puolustusvoimien alue- tai paikallishallintoviranomainen tai harjoituksen
            johtaja voi päättää kiinteistön
            tilapäisestä käyttämisestä.
         
         
         Saadun selvityksen mukaan sopiminen on tarkoitettu pääsäännöksi
            nykyisinkin, mutta asiasta on mainittu nykyisin vain puolustusvoimia koskevan
            lain 14 §:n perusteluissa. Puolustusvaliokunnan mietinnössä (PuVM
               2/2006 vp) koskien lakia puolustusvoimista todettiin,
            että kansalaisten informoimisessa puolustusvoimien tilapäisten
            harjoitusalueiden ja -kiinteistöjen käytöstä on
            pääpaino laitettava kiinteistöjen ja
            maa-alueiden omistajien ja haltijoiden kanssa käytävälle
            vuoropuhelulle sekä harjoitusalueen asukkaiden kattavalle
            ja oikea-aikaiselle informoimiselle. Tätä taustaa
            vasten nyt lakiin kirjattava säännös
            siitä, että harjoitusalueiden käyttöönotosta
            sovitaan ensisijaisesti aina kirjallisesti tai suullisesti kiinteistön
            omistajan tai haltijan kanssa, on valiokunnan mielestä tarpeellinen
            ja välttämätön täsmennys.
         
         
         Hallituksen esityksessä esitetään
            lisäksi säädettäväksi,
            että jos puolustusvoimat tarvitsee samalla kertaa käyttöönsä laajan
            alueen, jolla on huomattava määrä kiinteistön
            omistajia tai haltijoita, voidaan käyttöönottopäätös
            antaa tiedoksi hallintolain mukaisella yleistiedoksiannolla. Valiokunnan
            saaman selvityksen mukaan tällaisissa tapauksissa kyse
            olisi lähinnä puolustusvoimien pääsotaharjoituksista. 
         
         
         Kiinteistön tilapäistä käyttöä koskevaa
            päätöstä voitaisiin lakiehdotuksen
            mukaan noudattaa muutoksenhausta huolimatta, jollei hallinto-oikeus
            kiellä täytäntöönpanoa.
            Tämä on esityksen perustelujen mukaan tarpeen,
            jotta suuren sotilaallisen harjoituksen toteuttaminen ei estyisi
            esimerkiksi yhden valituksen vuoksi.
         
         
         Valiokunnan saaman selvityksen mukaan isoissa sotaharjoituksissa
            käytettävällä maa-alueella voi
            olla jopa tuhansia omistajia ja haltijoita. Valiokunta pitää selvänä,
            että tällaisessa tapauksessa hallintolain mukaista
            yleistiedoksiantoa on pidettävä riittävänä.
            Valiokunta korostaa, että pääsääntönä pienemmissä harjoituksissa,
            joissa on rajattu määrä kiinteistön
            omistajia ja haltijoita, tulee olla 1. lakiehdotuksen 14 §:n
            3 momentin mukainen kirjallinen tai suullinen sopimismenettely.
         
         
         Yhteenvetona valiokunta toteaa, että kiinteistön
            tilapäistä käyttöoikeutta koskevat
            täsmennykset ovat tarpeellisia ja selkeyttävät
            nykytilaa. Valiokunta pitää tärkeänä,
            että puolustusvoimilla ja maanomistajilla säilyy
            myös jatkossa hyvä ja toimiva keskusteluyhteys
            puolustusvoimien omien harjoitusalueiden ulkopuolella järjestettävien
            harjoitusten organisoinnista. Valiokunta toteaa, että yhteistyösuhteen
            tulee perustua ennakolta tapahtuvaan tiedottamiseen ja yhteydenpitoon
            sekä mahdolliseen jälkitarkastukseen, puolustusvoimien
            tekemiin harjoitusten jälkeisiin kunnostustöihin
            ja tarvittaessa myös rahalliseen korvaukseen, josta säädetään 1.
            lakiehdotuksen 14 §:n 5 momentissa.
         
         
         Professorin ja sotilasprofessorin virat Maanpuolustuskorkeakoulussa
         
         Puolustusvaliokunta on aiemmin pitänyt epäkohtana
            (PuVM 5/2008 vp), etteivät
            nykysäännökset mahdollista upseerin jäämistä suoraan sotilaseläkkeelle
            Maanpuolustuskorkeakoulun professorin tehtävästä.
            Saadakseen sotilaseläkkeen upseerin tulee nykyään
            olla vähintään kolme kalenterivuotta
            sotilasvirassa ennen eläkeiän saavuttamista.
         
         
         Hallituksen esityksessä ehdotetaan professorin virantäyttömenettelyä koskevan
            sääntelyn ajanmukaistamista Maanpuolustuskorkeakoulussa
            siten, että puolustusvoimista annettuun lakiin esitetään
            lisättäväksi professoria ja sotilasprofessoria
            koskeva uusi sääntely. Maanpuolustuskorkeakoulusta
            annettuun lakiin lisättäisiin johtosääntöä koskevat
            toimivaltuussäännökset ja tarvittavat
            viittaussäännöt puolustusvoimista annettuun
            lakiin.
         
         
         Saadun selvityksen mukaan puolustusvoimissa on tällä hetkellä 7
            professorin virkaa, yksi professorin määräaikainen
            virka (Venäjän turvallisuuspolitiikka) ja yksi
            fysiologian yhteisprofessuuri Jyväskylän yliopiston
            kanssa. Professorin virat on sijoitettu Maanpuolustuskorkeakouluun,
            joka on puolustusvoimiin kuuluva sotatieteellinen korkeakoulu. Sotilasprofessorin
            virka
            olisi upseerin virka, ja se olisi tarkoitus perustaa operaatiotaidon
            ja taktiikan sekä myös sotilasjohtamisen tehtäväaloille.
         
         
         Hallituksen esityksen 1. lakiehdotuksen 38 a §:n
            1 momentin mukaan professorin ja sotilasprofessorin tulee harjoittaa
            ja ohjata tieteellistä tutkimustyötä,
            antaa siihen perustuvaa opetusta ja seurata tieteen kehitystä sekä osallistua alallaan
            yhteiskunnalliseen vuorovaikutukseen ja kansainväliseen
            yhteistyöhön. Lakiehdotuksen 47 §:ssä esitetään
            säädettäväksi, että sotilasprofessorin
            eroamisikä olisi 60 vuotta. Eroamisikä olisi näin
            ollen sama kuin puolustusvoimien ylimmillä upseereilla.
         
         
         Valiokunnan saaman selvityksen mukaan ei ole mitään
            erityisiä perusteita sille, ettei sotilasprofessorien eroamisikä voisi
            olla esitettyä 60 vuoden ikärajaa korkeampikin.
            Maanpuolustuskorkeakoululaista antamassaan mietinnössä (PuVM
               5/2008 vp) puolustusvaliokunta totesi muun muassa,
            että nykyinen järjestelmä ja esimerkiksi
            60 vuoden pakollinen eroamisikä estää kahden
            peräkkäisen professuurijakson hoitamista. Maanpuolustuskorkeakoulu
            toi kuulemisissa esiin, että korkeakoulun tavoitteena on
            mahdollistaa professorien tehtävien hoitaminen mahdollisimman
            pitkäjänteisesti.
         
         
         Maanpuolustuskorkeakoulu suomalaisessa yliopistokentässä
         
         Valiokunta toteaa, että uuden yliopistolain myötä siviiliyliopistoissa
            tullaan siirtymään professorin viroista työsuhteisiin
            professorin tehtäviin. Maanpuolustuskorkeakoulu tulee olemaan ainoa
            korkeakoulu, jossa on edelleen professorin virkoja. Saadun selvityksen
            mukaan hallituksen esitys ei sen vuoksi mahdollista esimerkiksi ulkomaalaisten
            henkilöiden määräämistä hoitamaan
            professorin tehtävää. Puolustusministeriön
            mukaan Maanpuolustuskorkeakoulun erityisluonne puoltaa virkasuhteisten
            professoritehtävien säilyttämistä.
            Viranhoito edellyttää Suomen kansalaisuutta.
         
         
         Valiokunta näkee tarpeelliseksi, että puolustusministeriö selvittää mahdollisuudet
            työsuhteisten professorin tehtävien perustamiseen myöhemmässä vaiheessa
            huolimatta siitä, että Maanpuolustuskorkeakoulussa
            voi jo nykyisin olla myös työsuhteessa olevaa
            henkilöstöä. 
         
         
         Valiokunta arvioi, että siviiliyliopistojen lailla
            myös Maanpuolustuskorkeakoulu hyötyisi korkeatasoisten
            ulkomaalaisten rekrytoinnista hoitamaan tiettyjä tehtäviä.
            Puolustushallinnon alan kansainväliset yhteydet etenkin
            EU-tasolla ja Pohjoismaiden kesken ovat viimeisten vuosien ajan
            koko ajan syventyneet. Tämä kehityskulku tulee
            jatkumaan myös tulevaisuudessa. Valiokunta huomauttaa,
            että mahdollisuus professori-nimikkeen käyttämiseen
            todennäköisesti nostaisi Maanpuolustuskorkeakoulussa
            työskentelyä kohtaan tunnettua mielenkiintoa.
            Työsuhteisten professorin tehtävien perustamista puoltaisi
            valiokunnan saaman selvityksen mukaan myös se seikka, että se
            mahdollistaisi ulkopuolisen rahoituksen joustavamman käytön
            tilanteessa, jossa Maanpuolustuskorkeakouluun olisi lahjoitusvaroin
            mahdollista perustaa professuuri.
         
         
         Valiokunnan kuulemien asiantuntijoiden mukaan tieteellinen ja
            opetuksellinen autonomia ei välttämättä ole
            ristiriidassa sotilasprofessorin upseeriaseman kanssa. Valiokunta
            pitää tärkeänä, että myös
            sotilasprofessoreilla on tutkimuksen ja opetuksen vapaus. Valiokunta
            korostaa lisäksi, että korkeatasoisen tutkimuksen
            ja opetuksen kannalta on keskeisen tärkeää varmistaa, että myös
            sotilasprofessorit täyttävät professorin
            kelpoisuusvaatimukset 38 a §:n 2 momentin edellyttämällä tavalla.