Perustelut
         
         Lausumat
         
         Valiokunta on käsitellyt hallituksen toimenpidekertomukseen
            sisältyviä sosiaali- ja terveysvaliokunnassa syntyneitä lausumia.
            Lausumien toteutumiseen on kiinnitetty huomiota erityisesti sitä silmällä pitäen,
            onko niiden johdosta ryhdytty sellaisiin  toimenpiteisiin,  joiden
            perusteella asiassa on edetty lausuman mukaisesti siten riittävästi,
            että lausuma voidaan poistaa. Edellä sanottuun
            viitaten valiokunta esittää seuraavien lausumien
            poistamista: 
         
         
         
            - alaikäisten tahdosta
               riippumaton hoito, HE 92/1992 vp
            
- kriminaalipotilaita koskevien säännösten uudistaminen,
               HE 226/1994 vp
            
- kriminaalipotilaiden hoidon kehittäminen, HE 231/1996
               vp,
            
- erityisryhmien kuntoutus, HE 155/1997 vp,
- työeläkejärjestelmän
               vakuutusmaksujen suorittamiskäytäntöjen
               ja työsuhderekistereiden kehittäminen, HE 202/1997
               vp
            
- tupakkapolitiikan tehostaminen, HE 82/1998 vp
- veteraanien hammashuolto, HE 62/1999 vp
- sotilasvammalaissa säädetyn työkyvyttömyysprosentin
               alentaminen, HE 67/1999 vp
            
- perhevapaat, HE 131/2000 vp
- kuntouttava työtoiminta, HE 184/2000
               vp
            
- gluteenittoman ruokavalion hoitotuki, HE 149/2001
               vp
            
- sairauspäivärahan ja kuntoutusrahan määräytymisperusteiden
               uudistus, HE 171/2001 vp.
            
Hallituksen kertomuksessa on lisäksi esitetty eräiden
            muiden lausumien osalta, etteivät ne enää anna
            aihetta toimenpiteisiin. Valiokunta pitää kuitenkin
            tarpeellisena, että myös vuodelta 2003 annettavassa
            hallituksen toimenpidekertomuksessa seuraavien lausumien toteutumista edelleen
            seurataan:
         
         
         
            - työttömyysturvan
               peruspäivärahan taso, VNS 4/1996 vp
            
- pienyrittäjän sosiaaliturva, HE 80/1999
               vp
            
- sosiaalihuollon asiakaslakiin HE 137/1999 vp liittyvä toinen
               lausuma, joka edellyttää pankkisalaisuuden piiriin
               kuuluvien tietojen luovuttamista koskevien säännösten yhtenäistämistä. 
            
Valiokunta kiinnittää lisäksi huomiota
            sosiaali- ja terveysvaliokunnan mietintöihin pohjautuviin
            seuraaviin eduskunnan lausumiin:
         
         
         Perusturvan parantaminen, HE 155/2001 vp
         
         Valiokunnan näkemyksen mukaan perusturvan uudistamisen
            tavoitteena tulee olla, etteivät kansalaiset joudu muiden
            etuuksien alhaisen tason vuoksi toimeentulotuen pitkäaikaisiksi
            asiakkaiksi. Toimeentuloasiakkuuksia tulisi ensisijaisesti vähentää työllisyyttä parantamalla.
            Työttömyyden alentamisen lisäksi tarvitaan
            kuitenkin ensisijaisen sosiaaliturvan kehittämistä.
            Valiokunta pitää myönteisenä,
            että uuteen hallitusohjelmaan on sisällytetty
            pienimpien päivärahojen sekä kansaneläkkeen
            tasokorotus ja että kansallisessa sosiaalialan kehittämisprojektissa
            paneudutaan tarkemmin perusturvauudistuksen tarpeeseen.
         
         
         Valiokunta on lausumassaan edellyttänyt toimeentulotukea
            saavien aseman parantamista. Valiokunta pitää myönteisenä niitä toimia,
            joilla toimeentulotukijärjestelmää viime
            vuosina on kehitetty. Valiokunta pitää edelleen
            tarpeellisena toimeentulotukea saavien aseman parantamista, jolloin
            esimerkiksi tulisi tarkastella toimeentulotuen määrään
            alentavasti vaikuttavan asumiskustannusten omavastuun asianmukaisuutta.
            Toimeentulotukea saavien lapsiperheiden köyhyyden vähentämiseksi
            olisi tarpeen ainakin osittain luopua lapsilisien perheen tuloksi lukemisesta
            toimeentulotuen määrää laskettaessa. 
         
         
         Ensisijaisten etuuksien alhainen taso lisää kuntien
            sosiaalityöntekijöiden asiakasmääriä ja samalla
            sitoo tarpeettomasti työntekijäresursseja. Etuuksien
            kehittämisen seurauksena myös sosiaalityöntekijöiden
            asiakasmäärää voitaisiin vähentää. 
         
         
         Sosiaalityön tarve on monella palvelualueella merkittävästi
            kasvanut. Sosiaalisten ongelmien luonne ja määrä on
            moninaistunut ja esimerkiksi lapsiperheiden ja lasten ongelmat ovat
            lisääntyneet. Kunnissa on kuitenkin pitkään
            jo jatkunut pula pätevistä sosiaalityöntekijöistä.
            Sosiaalityön tarpeen kasvu ja toisaalta resurssien vähäisyys
            ovat johtaneet joissakin kunnissa sosiaalityön suoranaiseen
            kriisiytymiseen. Sosiaalityön kehittämistä on
            tuettu useilla projekti- ja kehittämishankkeilla, jotka
            kuitenkin ovat jääneet yksittäisiksi
            toimenpiteiksi ja niiden toteutuminen pitkälti kuntien
            varaan. Sosiaalityön vahvistaminen ja sosiaalialan laaja-alainen
            kehittäminen on kiireellinen tehtävä.
            Kansallisen sosiaalialan kehittämisprojektin sekä eri
            osa-alueiden laatusuositusten pohjalta tulee sosiaalityön
            palvelurakenteita ja toimintatapoja kehittää sekä lisätä sen voimavaroja.
            Lisäksi sosiaalityöntekijöiden palkkausta
            tulee parantaa ja lisätä työsuhteiden pysyvyyttä sekä panostaa
            työntekijöiden osaamisen vahvistamiseen, täydennyskoulutukseen ja
            työnohjaukseen, jotta henkilöstön saatavuus sosiaalityöhön
            voidaan turvata. 
         
         
         Lisättyjen voimavarojen kohdentuminen, HE 152/2001
            vp
         
         
         Kertomusvuonna sosiaali- ja terveydenhuollon perustamishankkeiden
            valtionosuusjärjestelmää tarkistettiin
            niin, että valtionosuuksilla voidaan tukea kuntien ja kuntayhtymien
            toiminnallisia kehittämishankkeita. Samoin sosiaali- ja
            terveydenhuollon käyttökustannusten valtionosuusprosenttia
            korotettiin. Kertomusvuotta koskeneessa valtion talousarviossa lisättiin
            rahoitusta erityisesti lasten ja nuorten hyvinvointipalveluihin.
            Seurannan mukaan osa kunnista ei omissa talousarvioissaan ole riittävästi
            osoittanut lisävoimavaroja mainittuihin tarkoituksiin.
         
         
         Hallitusohjelman mukaan sosiaali- ja terveydenhuollon valtionosuuksia
            ja niiden prosenttiosuutta edelleen nostetaan. Valtion budjetissa kunnille
            osoitettujen lisävoimavarojen ohella tarvitaan myös
            kuntien omissa talousarvioissa lisäpanostusta sosiaali-
            ja terveyspalveluihin, jotta palveluiden saatavuutta, laatua ja
            vaikuttavuutta voidaan parantaa. Lisättyjen voimavarojen
            kohdentumisen seurantaa tulee valiokunnan näkemyksen mukaan
            tehostaa ja edelleen kehittää ohjaus- ja valvontakeinoja.
         
         
         Omaishoidon kehittäminen, HE 166/1997 vp
         
         Valiokunta on käsitellessään hallituksen
            toimenpidekertomusta vuodelta 2000 lausunnossaan keskittynyt erityisesti
            omaishoitojärjestelmän kehittämistarpeisiin. Kertomusvuonna
            omais- hoitajien oikeutta vapaaseen lisättiin, mutta omaishoitajien
            asemaa ei muutoin ole toivotulla tavalla pystytty parantamaan. Valiokunta
            pitää myönteisenä, että hallitusohjelman
            mukaan omaishoitojärjestelmää tullaan
            kuluvalla hallituskaudella kokonaisuudessaan kehittämään. Tämän
            tavoitteen kannalta on ratkaisevaa, että myös
            kunnat sitoutuvat omaishoidon laajentamiseen ja omaishoitajien työn
            tukemiseen.
         
         
         Lapsiperheiden palvelut, VNS 4/2002 vp
         
         Valiokunta on lapsipoliittisen selonteon yhteydessä hyväksymässään
            lausumassa kiinnittänyt huomiota lapsiperheiden palvelujen
            vahvistamiseen. Hallitusohjelman mukaan lapsien ja perheiden palveluja
            parannetaan huolehtimalla riittävästä ja
            pysyvästä henkilökunnasta ja turvallisista
            olosuhteista sekä lisäämällä henkilöstöä lasten
            ja nuorten palveluihin. Valiokunta pitää henkilöstöresurssien
            turvaamista keskeisenä pyrittäessä parantamaan
            lasten ja nuorten arkea päivähoidossa ja koulussa.
            Yhtenä lasten perushoidon puutteena on meillä peruskoululaisten
            iltapäivähoidon vähäinen paikkamäärä.
            Hallitusohjelman mukaan ensi- ja toisluokkalaisten aamu- ja iltapäivätoiminnasta
            tullaan säätämään lailla.
            Valiokunta pitää koululaisten aamu- ja iltapäivätoiminnan
            kattavaa järjestämistä kiireellisenä,
            koska suomalaiset koululaiset jäävät
            iltapäivisin vaille aikuisten huolenpitoa kansainvälisesti
            verraten poikkeuksellisella tavalla. 
         
         
         Valiokunta on mietinnössään, johon
            eduskunnan mainittu lausuma perustuu, laajasti käsitellyt
            lapsiperheiden palveluja. Valiokunta on korostanut lapsille suunnattujen
            peruspalveluiden, kuten neuvoloiden ja kouluterveydenhuollon, toimintaedellytysten
            vahvistamista. Näiden palveluiden toimivuudella on selvä yhteys
            lasten hyvinvoinnin turvaamiseen. Hallitusohjelman mukaan lapsille
            ja nuorille suunnatuissa palveluissa tullaan edistämään
            moniammatillisia ja varhaiseen puuttumiseen perustuvia toimintatapoja.
            Erityistä tukea ja kasvatusta tarvitsevien lasten ja nuorten
            määrä on jatkuvasti lisääntynyt.
            Tästä syystä voimavaroja tarvitaan myös kasvatus-
            ja perheneuvoloiden toimintaan. 
         
         
         Valiokunta tähdentää vielä,
            että lapsiperheille suunnattuja palveluja tulee sisällöllisesti
            kehittää tukemaan nykyistä paremmin vanhemmuutta
            ja perheiden kasvatustyötä ottaen huomioon myös
            nykyperheiden erilaisen kirjon. Asiakastutkimusten mukaan vanhemmuuden
            tukemiselle, perhevalmiuksien kehittämiselle sekä kasvatusepävarmuuden
            hälventämiselle on lapsiperheissä selkeä tarve. 
         
         
         Kansallinen terveyshanke
         
         Kertomusvuonna kansallisen terveysprojektin toteutus käynnistyi
            valtioneuvoston periaatepäätöksen mukaisesti.
            Päätöksen mukaisesti sovittiin muutoksista,
            joilla helpotetaan perusterveydenhuollon lääkäripulaa.
            Terveyspalvelujärjestelmän kehittämiseksi
            asetettiin alueorganisaatio, jonka tehtävänä on
            käynnistää perusterveydenhuollon uudelleenorganisointihankkeita. 
         
         
         Kansallisen terveyshankkeen suositusten toteuttaminen vaatii
            lähivuosina suurta taloudellista lisäpanostusta
            sekä valtiolta että kunnilta. Hallitusohjelman
            mukaan hallitus lisää julkisen sosiaali- ja terveydenhuollon
            voimavaroja ja kehittää osaamista, palvelurakenteita
            ja toimintatapoja pitkäjänteisesti yhdessä kuntien
            kanssa kansallisen terveysprojektin periaatepäätöksen mukaisesti.
            Valiokunta pitää välttämättömänä, että voimavaralisäykset
            toteutuvat. Valiokunta korostaa myös perusterveydenhuollon
            ja ennaltaehkäisevän työn ensisijaisuutta
            palvelujen kysynnän hillitsemisessä ja suuntaamisessa
            avohoitopainotteisiin hoitoihin. Valiokunta pitää hyvin
            myönteisenä, että hallitusohjelman mukaan
            rahoitusta ohjataan erityisesti mielenterveys- ja päihdepotilaiden
            hoidon ja tukipalveluiden turvaamiseen. Tässä yhteydessä valiokunta tähdentää erityisesti
            lasten ja nuorten psykiatristen palveluiden turvaamisen tarvetta. 
         
         
         Terveydenhuollon henkilöstön saatavuuden turvaamiseksi
            tulee huolehtia julkisen terveydenhuollon houkuttelevuudesta työpaikkana
            turvaamalla henkilöstölle hyvät työolosuhteet
            ja täydennyskoulutusmahdollisuudet samoin kuin riittävä palkka-
            ja urakehitys.