Yleisperustelut
         
         Yleistä
         
         Lastensuojelun tarve ja esimerkiksi kodin ulkopuolelle sijoitettujen
            lasten määrä ovat kasvaneet viime vuosina,
            ja pienelle osalle lapsia kasautuu entistä vaikeampia ongelmia.
            Hallituksen esityksen tavoitteena on varmistaa lapsen hyvinvointia
            ja kehitystä uhkaavissa tilanteissa lapsen ja hänen
            perheensä tarvitsemien tukitoimien ja palveluiden saaminen.
            Esityksen sisällöllinen painopiste on lastensuojelun
            järjestämisvelvollisuuden täsmentämisessä.
            Tavoitteena on mahdollisimman varhainen puuttuminen ongelmiin muun
            muassa ilmoitusvelvollisuutta ja avohuoltoa kehittämällä.
            Laintasoisilla säännöksillä täsmennetään
            muun muassa tukitoimia ja  henkilöstömitoituksia  koskevia   kuntien velvoitteita.
            Sekä   lasten   että  vanhempien oikeusturvaa
            pyritään kehittämään
            menettely- ja päätöksentekosäännöksiä täsmentämällä.
            Valiokunta pitää lastensuojelulain uudistusta
            tarpeellisena  ja  tarkoituksenmukaisena  ja   puoltaa lakiehdotusten
            hyväksymistä seuraavin huomautuksin ja muutosehdotuksin.
         
         
         Ehkäisevät toimet
         
         Esityksen perustelujen mukaan uudistuksella pyritään
            suuntamaan lastensuojelutyön painopistettä avohuoltoon
            ja entistä varhaisempaan tukeen.  Lasten  hyvinvointia  edistävät  ja
            ongelmia ennalta ehkäisevät toimet jäävät
            kuitenkin esityksessä yleiselle tasolle ja sisällöllisesti pääasiassa
            ennalleen. Sosiaali- ja terveysvaliokunta katsoo, että jatkossa
            on tarpeen panostaa erityisesti ehkäisevään
            lastensuojelutyöhön sosiaali-, terveys- ja opetustoimessa.
            Käytännössä mahdollisuuksia
            vastuullisen vanhemmuuden tukemiseen ja ongelmien ehkäisemiseen
            on muun muassa perhetyössä, kotipalveluissa, neuvoloissa,
            päivähoidossa ja oppilashuollossa. Myös
            muilla sektoreilla tehtävillä toimilla on huomattava
            vaikutus lastensuojelun tarpeeseen. 
         
         
         Valiokunta pitää asianmukaisina ja tarpeellisina
            lastensuojelulain 26 ja 27 §:ssä ehdotettuja määräaikoja
            lastensuojelun tarpeen arvioimiselle. Kiireellisen lastensuojelun
            tarve on arvioitava välittömästi ja on
            ratkaistava viimeistään seitsemäntenä arkipäivänä,
            onko lastensuojeluilmoituksen johdosta ryhdyttävä lastensuojelutarpeen
            selvittämiseen. Selvitys puolestaan on tehtävä ilman
            aiheetonta viivytystä, ja sen on valmistuttava viimeistään
            kolmen kuukauden kuluessa vireille tulosta. Määräaikojen
            asettamisella pyritään tehostamaan puuttumista
            jo ilmenneisiin vakaviin ongelmiin. 
         
         
         Lastensuojelun asiakkaana olevalle lapselle tehdään
            ehdotuksen 30 §:n mukainen asiakassuunnitelma. On tärkeää,
            että asiakassuunnitelmaan kirjataan muun muassa lapsen
            ja hänen perheensä tuen tarve sekä palvelut
            ja muut tukitoimet, joilla tuen tarpeeseen pyritään
            vastaamaan. 
         
         
         Valiokunta korostaa, että esimerkiksi lasten vanhemmille
            suunnattujen mielenterveys- ja päihdehuollon palvelujen
            tarve on jo lapselle tehtävän asiakassuunnitelman
            yhteydessä syytä arvioida ja pyrkiä ohjaamaan
            vanhemmat tarvitsemiensa palvelujen piiriin. Varsinkin äitiysneuvolakäyntien
            yhteydessä on tarvittaessa aktiivisesti tarjottava päihdehuoltolain
            mukaisia ja muita sosiaalihuollon palveluja. Jatkossa on myös
            syytä selvittää tarvetta ja mahdollisuuksia edelleen
            vahvistaa lasten vanhempien ja raskaana olevien naisten oikeutta
            saada päihdehuollon palveluja.
         
         
         Lastensuojelutyön voimavarat
         
         Uudistuksen käsittelyn yhteydessä on toistuvasti
            tullut esiin huoli sosiaalityön voimavarojen riittävyydestä ja
            tarkoituksenmukaisesta käytöstä. Lastensuojelussa
            työskentelevän henkilöstön riittämättömyys
            on monin paikoin johtanut henkilöstön väsymiseen
            ja vaihtuvuuteen. Henkilöstövoimavarojen määrä vaihtelee
            huomattavasti myös alueellisesti. Huostaanottoasiat ovat
            nykyisin usein varsin monimutkaisia oikeudellisia prosesseja, ja
            niiden valmistelussa tulee ottaa huomioon lapsen edun ohella hyvän
            hallinnon sekä perheen ja lapsen oikeusturvaan liittyvät näkökohdat.
            Esityksessä on arvioitu, että mikäli lapselle
            ja perheelle pystyttäisiin antamaan varhaisempaa tukea
            avohuollossa, voitaisiin esimerkiksi yhden kodin ulkopuolelle sijoitetun lapsen
            vuosittaisen hoitomaksun hinnalla palkata 1—4 uutta lastensuojelun
            sosiaalityöntekijää (s. 100/II).
         
         
         Esityksen vaikutusten arvioinnissa on todettu henkilöstön  lisätarpeeksi
            avohuollossa 155, kunnallisissa laitoksissa 240 ja yksityisissä laitoksissa
            200—300 työntekijää. Uudistus
            lisää myös henkilöstön
            koulutustarvetta. Uudistuksen kokonaiskustannuksiksi kunnille on
            arvioitu 18,8—20,2 miljoonaa euroa, josta valtionosuus on
            6,3—6,7 miljoonaa euroa.  Valiokunta pitää tärkeänä,
            että uudistuksen vaikutuksia sosiaalityön voimavarojen
            tarpeeseen seurataan huolellisesti ja arvioidaan tarvittavat muutokset
            niin pian kuin uudistuksen käytännön
            toteutumisesta on riittävä kokemus (Valiokunnan
               1. lausumaehdotus).
         
         
         Ilmoitusvelvollisuus
         
         Lastensuojeluilmoituksen tekemiseen velvoittavia säännöksiä on
            pidetty tulkinnanvaraisina eikä niitä ole käytännössä aina
            sovellettu tarkoitetulla tavalla. Lainsäädännön
            uudistustarvetta tältä osin on käsitelty
            Eduskunnan oikeusasiamiehen erilliskertomuksessa (K 1/2006
            vp), josta muun muassa sosiaali- ja terveysvaliokunta antoi lausuntonsa
            (StVL 8/2006 vp). Kertomuksessa ja siitä annetuissa
            lausunnoissa todettuja epäkohtia on lakiehdotuksen 25 §:ssä pyritty korjaamaan
            täsmentämällä säännöksiä ja
            laajentamalla ilmoitusvelvollisten piiriä. 
         
         
         Ilmoitusvelvollisuus sosiaaliviranomaisille on ehdotuksen mukaan
            säännöksessä mainituilla tahoilla,
            jos nämä tehtävässään
            ovat saaneet tietää lapsesta, jonka hoidon ja
            huolenpidon tarve, kehitystä vaarantavat olosuhteet tai
            oma käyttäytyminen edellyttää lastensuojelun
            tarpeen selvittämistä. Ilmoitusvelvollisia ovat
            esimerkiksi avioliittolaissa tarkoitetut perheasioiden sovittelijat.
            Valiokunta ehdottaa säännöksen ilmoitusvelvollisiin
            tahoihin lisättäväksi koululaisten aamu-
            ja iltapäivätoimintaa järjestävät
            yksiköt.
         
         
         Kuten lakivaliokunta esityksestä antamassaan lausunnossa
            toteaa, ei sosiaaliviranomaisille ole kuitenkaan ehdotettu velvollisuutta
            ilmoittaa lapsen seksuaalisen hyväksikäytön
            tai lapseen kohdistuneen väkivallan epäilystä poliisille.
            Tätä on perusteltu sillä, että velvoite
            saattaisi merkitä perusteettomien ilmoitusten tekemistä esimerkiksi
            vanhempien välisten riitaisuuksien vuoksi. 
         
         
         Sosiaali- ja terveysvaliokunta kannattaa lakivaliokunnan ehdottamaa
            säännöstä, jonka mukaan lastensuojeluviranomaisilla
            on velvollisuus saattaa asia poliisin tutkittavaksi, jos epäilty
            rikos on vakava ja jos epäily lisäksi on perusteltu.
            Tällöin ilmoitusvelvollisuus ei syntyisi pelkän
            väitteen perusteella, ellei viranomaisella ole käytettävissään
            olevien tietojen perusteella syytä pitää rikosepäilyä perusteltuna.
            Valiokunta korostaa, että sosiaalihuollon asiakkaan asemasta
            ja oikeuksista annetun lain 18 §:n perusteella sosiaalihuollon
            järjestäjällä on lainkohdassa
            säädetyissä tapauksissa oikeus oma-aloitteisesti
            ilmoittaa rikosepäilyistä poliisille.
         
         
         Lapsen kuuleminen
         
         Voimassa olevan lastensuojelulain mukaan 12 vuotta täyttänyttä lasta
            on kuultava hallintolain 34 §:n mukaisesti häntä itseään
            koskevissa lastensuojeluasioissa. Hallintolain 34 §:n mukaisen
            kuulemisen yhteydessä lapselle on annettava mahdollisuus
            tutustua kaikkiin asiaan liittyviin asiakirjoihin. Säännöksen
            tulkinnassa on esityksen mukaan ollut ongelmia sen suhteen, missä asioissa
            12 vuotta täyttäneitä lapsia olisi kuultava.
            Käytännössä heitä yleensä kuullaan hallintolain
            mukaisesti ainoastaan keskeisissä asioissa,  kuten   huostaanotto,   sijaishuoltoon
            sijoittaminen,
            sijaishuoltopaikan muutos, huostassapidon  lopettaminen
            sekä yhteydenpidon rajoittaminen. 
         
         
         Lastensuojelulain kokonaisuudistustyöryhmä ehdotti
            lapsen hallintolain 34 §:n mukaisen kuulemisen   ikärajan   nostamista  15   vuoteen
            lukuun ottamatta huostaanottoa ja siihen liittyvää sijaishuoltoon
            sijoittamista sekä yhteydenpitoa sijaishuollon aikana,
            joissa olisi kuultava hallintolain mukaisesti jo 12 vuotta täyttänyttä lasta. Tätä
            nuoremmankin
            lapsen mielipide olisi työryhmän mukaan aina selvitettävä.
            Lakiehdotuksen mukaan hallintolain mukainen kuuleminen koskisi 12
            vuotta täyttäneitä lapsia huostaanottoa,
            sijaishuoltoon sijoittamista, sijaishuoltopaikan muuttamista, huostassapidon
            lopettamista sekä yhteydenpitoa koskevissa asioissa. Muissa asioissa
            hallintolain mukaisesti olisi kuultava 15 vuotta täyttänyttä lasta.
            Esityksen perustelujen mukaan säännös
            käytännössä vastaisi asiallisesti
            muutoin voimassa olevaa lakia, mutta hallintolain mukaisen kuulemisen
            tilanteet olisi lueteltu laissa. 
         
         
         Perustuslakivaliokunta ja lakivaliokunta kiinnittivät
            lausunnoissaan huomiota ikärajan nostamiseen. Perustuslakivaliokunta
            katsoi, että ehdotus 15 vuoden ikärajaan perustuvasta
            kuulemissääntelystä ei parhaalla mahdollisella
            tavalla toteuta lapsen oikeutta vaikuttaa itseään
            koskeviin asioihin kehitystään vastaavasti. Ikäraja on
            perustuslakivaliokunnan mielestä verraten korkea tällaisessa
            yhteydessä, jossa ikärajasääntely
            sopii kaavamaisuudessaan kaiken kaikkiaan huonosti yhteen perustuslain
            ja lapsen oikeuksia koskevan yleissopimuksen lähtökohtien
            kanssa. 
         
         
         Yleissopimuksen toimeenpanoa valvova lapsen oikeuksien komitea
            on lausunnon mukaan kehottanut Suomea ryhtymään
            lainsäädännöllisiin ja muihin  toimenpiteisiin  varmistaakseen  yleissopimuksen  12
            artiklan  täysimääräisen toteutumisen
            erityisesti niin, että lapsella on häntä koskevia
            päätöksiä tehtäessä oikeus
            esittää käsityksensä  suoraan
            tuomioistuimelle. Perustuslakivaliokunta piti tärkeänä lakiehdotuksen
            lapsen kuulemista,  puhevallan käyttöä ja muutoksenhakuoikeutta
            koskevien 15 vuoden ikärajojen muuttamista koskemaan jo
            12 vuotta täyttänyttä lasta. 
         
         
         Lakivaliokunta katsoi, ettei esityksessä ole esitetty
            riittäviä perusteluita sille, miksi ikärajaa tulisi
            korottaa nykyisestä. Sosiaali- ja terveysvaliokunta yhtyy
            perustuslakivaliokunnan ja lakivaliokunnan käsityksiin
            ja ehdottaa mainittujen ikärajojen muuttamista 15 vuodesta
            12 vuoteen. Valiokunta korostaa lisäksi velvollisuutta
            selvittää lapsen mielipiteet ja toivomukset kaikissa lastensuojelutoimenpiteissä riippumatta
            lapsen iästä. 
         
         
         Hallintotuomioistuimessa voidaan ehdotetun 86 §:n mukaan
            lasta kuulla henkilökohtaisesti, jos kuuleminen on välttämätöntä asian
            ratkaisemiseksi. Edellytyksenä on lapsen suostumus ja se,
            ettei kuulemisesta saata aiheutua lapselle haittaa.  Valiokunta  ehdottaa  myös
            tämän ikärajan alentamista 12 vuoteen.
            Kuuleminen voi tapahtua suullisessa käsittelyssä tai
            muulla tuomioistuimen harkitsemalla tavalla. Säännös
            jättää tuomioistuimen harkittavaksi sen,
            onko lapsen kuuleminen oikeuden istunnossa välttämätöntä asian
            ratkaisemisen kannalta. Valiokunta korostaa, että lapsen
            todellisen mielipiteen selville saamiseksi kuuleminen on järjestettävä lapsen
            kehitysaste huomioon ottaen tarkoituksenmukaisella tavalla esimerkiksi
            lapsen sijoituspaikassa. 
         
         
         Huostassapidon kesto
         
         Nykyisen   lastensuojelulain   20 §  velvoittaa viranomaiset
            oma-aloitteisesti tarkistamaan huostaanoton edellytysten voimassa
            olon. Lakkaamisedellytysten tarkistaminen tapahtuu yleensä  huoltosuunnitelmaneuvotteluiden
            yhteydessä.
            Perustelujen mukaan käytännössä on kuitenkin
            esiintynyt tilanteita, joissa ei aktiivisesti työskennellä lapsen
            kotiuttamiseksi eikä huostassapidon lopettamisen edellytyksiä tarkisteta
            pitkiin aikoihin, jopa vuosiin. 
         
         
         Lakiehdotuksen 47 §:n mukaan huostaanotto olisi edelleen
            voimassa toistaiseksi ja huostassapidon  lopettamisen edellytykset
            säilyisivät asiallisesti vastaavina kuin nykyisin.
            Siten päätös huostassapidon lopettamisesta
            tulee tehdä, kun ehdotetun 40 §:n mukaista huostaanoton
            ja sijaishuollon tarvetta ei enää ole. Huostassapitoa
            ei kuitenkaan saisi lopettaa, jos lopettaminen on selvästi
            vastoin lapsen etua. Lapsen asioista vastaavalla sosiaalityöntekijällä olisi velvollisuus
            tarkistaa huostassapidon edellytysten olemassa olo säännöllisesti
            pidettävien asiakassuunnitelmaneuvotteluiden yhteydessä tai muulloinkin,
            kun se osoittautuu tarpeelliseksi. Päätös
            huostassapidon lakkaamisesta on tarvittaessa tehtävä viranomaisaloitteisesti.
            Harkinnassa tulee ottaa huomioon sijaishuollon kestoaika, lapsen
            ja sijaishuoltoa antavan välillä vallitsevan suhteen
            laatu, lapsen ja hänen vanhempiensa välinen kanssakäyminen
            sekä lapsen mielipide.
         
         
         Perustuslakivaliokunta totesi, että perustuslain  10 §:n  1
            momentin lisäksi Euroopan ihmisoikeussopimuksen  8  artikla  suojaa  jokaisen oikeutta
            nauttia yksityis- ja perhe-elämäänsä kohdistuvaa    kunnioitusta.   Euroopan  ihmisoikeustuomioistuin
            on ratkaisukäytännössään korostanut
            huostaanoton luonnetta väliaikaisena toimenpiteenä,
            joka on lopetettava niin pian kuin olosuhteet sen sallivat ja jonka
            aikana käytettävien erityistoimenpiteiden tulee
            olla sopusoinnussa perheen jälleenyhdistämiseen
            tähtäävän perimmäisen
            päämäärän kanssa. Perustuslakivaliokunta
            totesi, että huostaanoton kestettyä pitkään
            voivat lapsen elämäntilanteen uusia muutoksia
            vastaan puhuvat seikat painavampina syrjäyttää hänen
            vanhempiensa odotuksen saada perhe jälleenyhdistettyä. 
         
         
         Esityksen perusteluissa todetaan, että vaikka huostassapidon
            aikana viranomaisten ratkaisujen tulee, huostaanoton väliaikaisesta
            luonteesta johtuen,  edesauttaa  perheen yhdistämistä ja lapsen
            palaamista kotiin, on päätöksenteossa löydettävä oikeudenmukainen
            tasapaino lapsen intressissä olevan huostassapidon ja toisaalta vanhempien
            intressissä olevan huostassapidon lopettamisen välillä (s.
            174/I). Tällöin erityistä merkitystä on
            annettava lapsen edulle ja sen toteutumiselle. Huostassapidon jatkamiselle
            on säännöksessä asetettu korkeahko
            kynnys. Huostassapitoa voidaan jatkaa vain, jos toimenpiteen lopettaminen
            on "selvästi" lapsen edun vastaista.
         
         
         Perustuslakivaliokunta ei pitänyt 47 §:n säännöksiä ihmisoikeustuomioistuimen
            käytännön valossa eikä esityksen
            perustelujen mukaisesti sovellettuna perustuslain kannalta ongelmallisina.
            Perustuslakivaliokunta piti kuitenkin puutteena, ettei perheen jälleenyhdistämisen
            päämäärää mainita
            47 §:ssä tai muualla laissa oikeudellisena seikkana,
            joka tulee ottaa huomioon harkittaessa huostaanoton kestoa ja sen
            aikana toimeenpantavissa olevia rajoituksia.    
         
         
         Sosiaali- ja terveysvaliokunta ehdottaa perustuslakivaliokunnan
            lausunnon mukaisesti perheen jälleenyhdistämistavoitteen
            ottamista lain 4 ja 30 §:ään. Kuten esityksen
            perusteluissa todetaan, on turvallisten ja pysyvien ihmissuhteiden
            merkitys huostaanotetulle lapselle erityisen suuri,  koska  hänellä on
            usein jo sijaishuollon alkaessa taustallaan epävakaat ja
            epäsuotuisat ihmissuhteet ja kasvuolosuhteet. Mitä useampia muutostilanteita
            lapsi kohtaa, sitä huonommin hän yleensä pystyy
            selviytymään niistä. Huostassapidon lopettamista
            on siitä syystä valmisteltava vähintään
            yhtä huolellisesti kuin huostaanottoa. Valiokunta korostaa,
            että pitkään jatkuneen huostassapidon
            ja sijaishuoltosijoituksen päättymisen vaikutukset
            lapsen kehitykselle on arvioitava erityisen huolellisesti.
         
         
         Päätöksenteko
         
         Päätöksentekojärjestelmän  keskeisin  muutosehdotus
            hallituksen esityksessä on tahdonvastaisten huostaanottoasioiden
            siirtäminen hallinto-oikeuksissa ratkaistavaksi. Lakiehdotuksen 43 §:n
            1  momentin  mukaan huostaanotosta ja sijaishuollosta
            päättää 13 §:n 1 momentissa
            tarkoitettu viranhaltija, jos huoltaja tai 12 vuotta täyttänyt
            lapsi ei kumpikaan vastusta huostaanottoa ja siihen liittyvää sijaishuoltoon
            sijoittamista. Muussa tapauksessa päätöksen
            tekee hallinto-oikeus 13 §:n 1 momentin mukaan määräytyvän
            viranhaltijan hakemuksesta. Nykyisin tahdonvastaisten huostaanottoasioiden
            ratkaisijana on kunnan sosiaalihuollosta vastaava toimielin, jonka
            päätös alistetaan hallinto-oikeuden vahvistettavaksi. 
         
         
         Sekä perustuslakivaliokunta että lakivaliokunta
            arvioivat päätöksentekojärjestelmän
            ehdotetun muutoksen puolesta ja sitä vastaan esitettyjä näkökohtia.
            Lakivaliokunta katsoi, että nykyiseen järjestelmään
            liittyy vakavia puutteita eikä se ainakaan kaikissa kunnissa
            takaa riittävällä tavalla lasten ja perheiden
            oikeusturvaa. Erityisenä ongelmana lakivaliokunta mainitsee
            sen, että päätöksentekoon huostaanottoa
            ja sijaishuoltoon sijoittamista koskevissa asioissa ovat voineet
            osaltaan vaikuttaa myös kunnan talouteen liittyvät
            seikat. Lakivaliokunta katsoi, että esityksen tavoitteet
            voidaan turvata joko esitetyllä ratkaisulla tai siten,
            että päätöksenteko osoitetaan
            kunnan tai useamman kunnan yhdessä asettamalle moniammatillista
            asiantuntemusta edustavalle toimielimelle. 
         
         
         Ehdotetun sääntelyn haittapuolena on pidetty sen
            aiheuttamaa muutosta hallinto-oikeuksien toimintaan. Kuten lakivaliokunta
            toteaa, olisi hallinto-oikeuksien asema ja tehtävä ensiasteen päätöksentekijöinä ja
            siihen liittyvien väliaikaismääräyksien
            antajana täysin toinen kuin hallinto-oikeuksien toimiessa
            alistus- ja muutoksenhakuviranomaisena. Lausunnon mukaan menettely
            monimutkaistuisi ja etääntyisi paikallistasosta.
            Lakivaliokunta kiinnitti huomiota siihen, että päätöksenteko
            tapahtuisi nykyistä useammin myös maantieteellisesti
            etäällä asiakkaiden asuinpaikasta ja
            matkat tuomioistuimen suullisiin käsittelyihin voisivat
            muodostua pitkiksi.
         
         
         Tahdonvastaisissa huostaanottoasioissa korkein  hallinto-oikeus
            jäisi ainoaksi muutoksenhakuasteeksi, kun taas viranhaltijan
            tekemästä huostaanottopäätöksestä olisi
            kaksiportainen muutoksenhakujärjestelmä. Lakivaliokunnan mielestä voidaan
            pitää perusteltuna, että tahdonvastaisissa
            huostaanottoasioissa muutoksenhakujärjestelmän
            tulisi olla kaksiportainen. Tahdonvastaisia huostaanottoja oli noin
            400 vuonna 2005. Ehdotetussa järjestelmässä ensimmäinen päätös
            tehdään oikeusturvavaatimukset nykyistä paremmin
            täyttävässä menettelyssä,
            minkä vuoksi oikeusministeriö on arvioinut valitusten tarpeen
            vähentyvän. Sosiaali- ja terveysvaliokunta toteaa,
            että lapsen ja huoltajan oikeusturvan kannalta muutoksenhaun
            yksiportaisuus ei ole huomattava puute, koska ainoaksi jäävä muutoksenhakuaste
            näissä tapauksissa on ylin hallintoasioita käsittelevä tuomioistuin.
         
         
         Esityksen perustelujen mukaan valmistelussa oli esillä tuomioistuinmallin
            vaihtoehtoina kunnan toimielimen asiantuntemuksen kehittäminen
            tai päätöksenteon siirtäminen
            joko viranhaltijatasolle taikka kunnalliseen tai seudulliseen asiantuntijaryhmään.
            Hallintotuomioistuimet voisivat tässä mallissa
            toimia edelleen nykyisessä roolissaan alistus- ja muutoksenhakuasteena. Kunnallisessa
            tai seudullisessa asiantuntijaryhmässä voidaan
            taata riittävä asiantuntemus, mutta on esitetty
            epäilyjä mahdollisuuksista järjestää se
            alueellisenakaan kokoonpanoltaan riippumattomaksi. Maantieteellinen
            etäisyys seudulliseen päätöksentekoelimeen
            voi myös muodostua pitkäksi.
         
         
         Sosiaali- ja terveysvaliokunta toteaa, että hallituksen
            esityksessä ehdotettu menettely takaa nykyistä paremmin
            oikeusturvan toteutumisen huostaanottoasioissa. Valiokunta katsoo
            kuitenkin, että moniammatillisen yhteistyön kehittäminen
            ja sosiaalityön asiantuntemuksen turvaaminen lastensuojelutyössä kokonaisuudessaan
            ja erityisesti lapsen huostaanotto- ja sijoitusasioissa on otettava
            ehdotettua paremmin huomioon. 
         
         
         Valiokunta ehdottaa, että kunnalla on velvollisuus
            joko yksin tai yhdessä muiden kuntien kanssa asettaa lakiehdotuksen
            14 §:ssä tarkoitettu asiantuntijaryhmä.
            Osassa kunnista tällaisia asiantuntijaryhmiä on
            jo perustettu vapaaehtoisesti nykyisen lain perusteella. Lastensuojelun asiantuntijaryhmä
            avustaa
            sosiaalityöntekijää lapsen huostaanottoa
            ja sijaishuoltoa koskevien asioiden valmistelussa ja muussa lastensuojelun toteuttamisessa.
            Lisäksi asiantuntijaryhmä antaa lausuntoja lastensuojelutoimenpiteitä koskevan
            päätöksenteon tueksi. Asiantuntijaryhmän kautta
            myös hallinto-oikeuksilla on mahdollisuus saada nykyistä kattavammin
            huostaanottopäätösten arvioinnissa välttämätöntä tietoa.
         
         
         Päätöksentekojärjestelmän
            uudistaminen edellyttää huomattavia voimavaralisäyksiä hallintotuomioistuimille.
            Kuten perustuslakivaliokunta lausunnossaan huomauttaa, voi muussa
            tapauksessa asioiden joutuisa ja samalla moniammatilliseen asiantuntemukseen
            perustuva sekä oikeudenmukaisen oikeudenkäynnin
            vaatimukset täyttävä käsittely
            vaarantua. Lakivaliokunta kiinnitti huomiota myös vireillä olevaan
            valtionhallinnon tuottavuusohjelmaan, joka uhkaa johtaa myös
            oikeuslaitoksen henkilöstön vähentämiseen.
            Lakivaliokunta on vakavasti huolissaan siitä, että lisääntyneet
            tehtävät jouduttaisiin hallinto-oikeuksissa hoitamaan
            riittämättömillä voimavaroilla.
            Suurin lisävoimavarojen tarve on Helsingin hallinto-oikeudella,
            joka käsittelee noin kolmanneksen kaikista huostaanottoasioista.
            Sosiaali- ja terveysvaliokunta pitää tärkeänä, että hallinto-oikeuksien
            näitä asioita käsittelemään
            erikoistuneiden jaostojen tuomarit ja esittelijät voivat
            saada riittävästi lisäkoulutusta lastensuojeluun
            liittyvän asiantuntemuksensa vahvistamiseksi. Valiokunta
            yhtyy lausuntovaliokuntien näkemyksiin hallintotuomioistuinten voimavarojen
            turvaamisen tärkeydestä ja ehdottaa voimavarojen
            turvaamisesta ja uudistuksen vaikutusten seurannasta myös
            tältä osin lausumaa (Valiokunnan 2. ja 3.
               lausumaehdotus).
         
         
         Lapsen huolto
         
         Huostassapidon aikana tapahtuvasta lapsen huollosta päättämisestä ehdotetaan
            säädettäväksi 46 §:ssä voimassa
            olevaa lakia vastaavasti. Palkkiota voitaisiin kuitenkin maksaa
            nykyisestä poiketen myös huollon siirron jälkeen.
            Perustelujen mukaan säännöstä on
            tarkoitus soveltaa tilanteissa, joissa lapsen huostaanotto voidaan lakkauttaa
            uskomalla lapsen huolto esimerkiksi sijaishuollosta vastanneelle
            perhehoitajalle. Selvitysten  mukaan taloudelliset syyt
            ovat usein olleet esteenä huollon siirrolle, koska siirto
            on merkinnyt perhehoitajan palkkion menettämistä.
         
         
         Huollon  siirtämiselle  asetetut  tiukat
            edellytykset   säilyvät  lapsen  huollosta  ja
            tapaamisoikeudesta annetussa laissa ennallaan. Siirrolle on lain
            9 §:n mukaan oltava lapsen kannalta painavia syitä. 
         
         
         Lakivaliokunta korosti sitä periaatteellista lähtökohtaa,  että tarkoituksena
            ei voi olla se, että huostaanottotapauksissa säännönmukaiseksi
            menettelyksi muodostuu huostaan otetun lapsen huollon siirtäminen
            vanhemmilta perhehoitajalle. Lakivaliokunta puoltaa säännösten
            muuttamista ehdotuksen mukaisesti. Lakivaliokunta totesi, että yksittäistapauksessa
            huollon siirtäminen perhehoitajalle saattaa olla lapsen
            kannalta perustelluin ratkaisu. Säännökset
            turvaavat lakivaliokunnan mukaan osaltaan sen, että tällaisissa
            tilanteissa rahaan liittyvät kysymykset eivät estä huollon
            järjestämistä lapsen edun mukaisesti.
         
         
         Perustuslakivaliokunta totesi, että säännösehdotuksesta
            voi syntyä mielikuva mahdollisuudesta siirtää lapsen
            huolto vanhemmilta muille henkilöille palkkiota vastaan.
            Perustuslakivaliokunta  totesi  myös,  että  asiaa  harkitessaan tuomioistuimen
            tulee ottaa asianmukaisesti huomioon  myös perustuslaista
            ja Euroopan ihmisoikeussopimuksesta johtuvat vaatimukset perhe-elämän
            suojasta. Perustuslakivaliokunnan mukaan säännösehdotuksessa
            käytetystä ilmaisusta "sen jälkeen, kun
            lapsen huolto on uskottu" voi välittyä virheellinen
            käsitys huollon siirron tavanomaisuudesta. Perustuslakivaliokunta
            piti aiheellisena tarkistaa säännöksen
            sanamuotoa.
         
         
         Sosiaali- ja terveysvaliokunta toteaa, että lastensuojelulain
            mukaisen huostaanoton on lähtökohtaisesti tarkoitus
            olla väliaikainen. Valiokunta yhtyy lausuntovaliokuntien
            esittämiin näkökohtiin huollon siirron
            arvioinnista lapsen huollosta ja tapaamisoikeudesta annetussa laissa
            asetettujen edellytysten mukaisesti ja ehdottaa  46 §:n
            1 momentin tarkistamista perustuslakivaliokunnan ehdotuksen mukaisesti.
            Valiokunta  korostaa  lisäksi,  että  huollon  siirron yhteydessä on
            erityisesti arvioitava erillisen edunvalvojan asettamisen tarve. 
         
         
         Sijaishuolto
         
         Perhehoidosta säädetään
            nykyisin sosiaalihuoltolaissa ja perhehoitajalaissa. Perhehoidon
            ja perhekotien määritelmistä ja hoidettavien
            henkilöiden enimmäismääristä on
            säädetty sosiaalihuoltolaissa. Lastensuojelulaissa
            ehdotetaan säädettäväksi lastensuojelulaitoksen
            paikkalukua, henkilöstön määrää ja
            koulutusta koskevista vaatimuksista. Laitoshuollossa lapsiryhmän enimmäiskoko
            olisi nykyisen kahdeksan sijasta seitsemän lasta asuinyksikköä kohden.
            Lastensuojelulain uudistuksessa korostetaan lapselle sopivan sijaishuoltopaikan
            valintaa, jotta sijaishuoltopaikka ei määräytyisi
            käytännössä pelkästään
            sen perusteella, mitä paikkoja kunnalla sattuu olemaan
            vapaana ja käytettävissä. Perhehoidon
            ja lastensuojelulaitosten valvontaa kehitetään
            lakiehdotuksen 76 §:n mukaisella tietojen luovuttamisella
            kuntien ja lääninhallitusten välillä sijaishuoltopaikan
            toiminnassa havaituista epäkohdista.
         
         
         Käytännön ongelmia sijaishuollon
            järjestämisessä on ollut esimerkiksi
            sijoituskunnan jättäessä toisesta kunnasta
            kotoisin olevan lapsen perusopetuksen järjestämättä.
            Joissakin tapauksissa  tämä  on  voinut  aiheutua
            kuntien välisen tiedonkulun puutteista. Kunnan sosiaalitoimessa
            ei aina ole ollut tietoa kunnassa asuvista lapsista, jotka toinen
            kunta on sijoittanut. Tiedonkulkua parantaa lakiehdotuksen 78 §:n
            mukainen kunnan velvollisuus ilmoittaa sijoitettavasta lapsesta
            sijoituskunnalle. Lisäksi toiseen kuntaan sijoitetun lapsen
            perusopetuksen kustannusvastuu siirtyy ehdotuksen mukaan valtionosuuden
            ylittävältä osalta lapsen sijoittaneelle kunnalle,
            jolloin oleskelukunta saa järjestämästään
            perusopetuksesta korvauksen lapsen kotikunnalta. 
         
         
         Sijaishuollossa suurimmat ongelmat liittyvät esityksen
            perustelujen mukaan lapsille sopivien sijaishuoltopaikkojen puutteeseen
            ja hoidon laadun takaamiseen. Pitkällä tähtäimellä tarkoituksena
            on esityksen mukaan ohjata sijaishuollon painopistettä laitoshuollosta
            perhehoitoon. Tällöin  myös  lasten
            sijoittamisessa tulisi ottaa huomioon lapsen hoidon tarve siten,
            että laitos- huoltoon sijoitettaisiin ainoastaan vaikeimmin hoidettavia
            lapsia. Lastensuojelulain mukaisen rajoitustoimivallan mahdollista
            laajentamista on esityksen mukaan tarkoituksenmukaista pohtia jatkossa
            perhehoitolainsäädännön ja yksityisten sosiaalipalvelujen  valvonnasta  annetun  lain
            uudistamisen
            yhteydessä. Valiokunta pitää tärkeänä hallituksen
            esityksen perustelujen mukaan vireillä olevaa perhehoitolainsäädännön
            ja sosiaalihuollon valvontalainsäädännön
            uudistamista (Valiokunnan 4. lausumaehdotus).
         
         
       
      
         
         Yksityiskohtaiset perustelut
         
         1. Lastensuojelulaki
         
         1 luvun 4 §. Lastensuojelun keskeiset periaatteet.
         
         Valiokunta ehdottaa perustuslakivaliokunnan lausuntoon viitaten
            3 momenttiin lisättäväksi säännöksen
            perheen jälleenyhdistämistavoitteen huomioon ottamisesta
            lapsen edun mukaisella tavalla sijaishuoltoa toteutettaessa.
         
         
         2 luvun 7 §. Lasten ja nuorten hyvinvoinnin seuraaminen.
         
         Pykälän otsikkoa ehdotetaan laajennettavaksi
            mainitsemalla siinä lasten hyvinvoinnin seuraamisen lisäksi
            sen edistäminen.
         
         
         2  luvun  9 §.  Tuki koulunkäyntiin.
         
         Oppilaan oikeuksien turvaamiseksi valiokunta ehdottaa 1 momentin
            selkeyttämistä ja täydentämistä sivistysvaliokunnan
            ehdottamalla tavalla siten, että koulupsykologi- ja koulukuraattoripalveluihin olisi
            oikeus kaikilla oppilailla riippumatta siitä, mikä taho
            heidän koulutuksensa järjestää.
            Uudessa 2 momentissa ehdotetaan säädettäväksi opetuksen
            järjestäjälle kustannusvastuu 1 momentissa
            mainittujen palvelujen järjestämisestä.
         
         
         2 luvun 10 §. Lapsen huomioon ottaminen aikuisille  suunnatuissa  palveluissa.
         
         Perustuslakivaliokunnan lausunnon perusteella ehdotetaan 1 momenttia
            rajattavaksi siten, että säännöksessä mainittu
            selvitys- ja turvaamisvelvollisuus koskisi tilanteita, joissa sosiaali-
            ja terveyspalveluja saava aikuinen ei kykene täysipainoisesti
            huolehtimaan hoidossaan ja kasvatuksessaan olevasta lapsesta. Koska
            lakiehdotuksessa tarkoitetaan laitosmaisissa olosuhteissa olevilla
            vapausrangaistustaan suorittavia, ehdotetaan säännöksen
            selkeyttämistä tämän mukaiseksi.
         
         
         3 luvun 13 §. Lastensuojelutoimenpiteistä päättävä viranhaltija.
         
          Valiokunta ehdottaa säädettäväksi
            tarkemmin 1 momentissa mainittujen päätöksentekovaltaa
            käyttävien viranhaltijoiden kelpoisuusehdoista
            viittaamalla asianomaisiin säännöksiin
            sosiaalihuollon ammatillisen henkilöstön kelpoisuusvaatimuksista
            annetussa laissa.
         
         
         Yhteydenpidon rajoittamisesta voidaan valiokunnan muutettavaksi
            ehdottaman 63 §:n 2 momentin mukaan päättää myös
            muissa kuin kiireelliseen sijoitukseen liittyvissä kiireellisissä tilanteissa.
            Pykälän 2 momenttiin ehdotetaan tästä johtuvaa
            muutosta.
         
         
         3 luvun 14 §. Moniammatillisen asiantuntemuksen turvaaminen.
         
         Valiokunta ehdottaa 2 momentin  muuttamista  siten,  että  kunnan  tai useamman
            kunnan yhdessä on asetettava lastensuojelun  asiantuntijaryhmä,  johon  kuuluu
            lakiehdotuksessa mainittuja sosiaali- ja terveydenhuollon, lapsen
            kasvun ja kehityksen sekä muita lastensuojelun asiantuntijoita.
            Asiantuntijaryhmän yhtenä tehtävänä on
            avustaa sosiaalityöntekijää lapsen  huostaanottoa  sekä sijaishuoltoa koskevien
            asioiden valmistelussa ja muussa lastensuojelun toteuttamisessa.
            Lastensuojeluasioiden valmistelun lisäksi asiantuntijaryhmän
            avulla voidaan myös tukea hallinto-oikeuksien päätöksentekoa
            tahdonvastaisten huostaanottoasioiden käsittelyssä. 
         
         
         4 luvun 20 §. Lapsen mielipiteen selvittäminen
            ja kuuleminen.
         
         
         Valiokunta ehdottaa perustuslakivaliokunnan ja lakivaliokunnan
            lausuntojen mukaisesti 2 momentin muuttamista siten, että oikeus
            tulla kuulluksi on jo 12 vuotta täyttäneellä lapsella.
            Valiokunta ehdottaa 3 momentin täsmentämistä perustuslakivaliokunnan
            lausunnon mukaisesti vastaamaan hallintolain 34 §:n 5 kohdan
            muotoilua.
         
         
         4  luvun 21 §. Lapsen puhevallan käyttö.
         
         Valiokunta ehdottaa 1 momentin muuttamista siten, että oikeus
            tulla kuulluksi on jo 12 vuotta täyttäneellä lapsella.
            Lakiehdotuksen 2 ja 3 momentti käyvät muutoksen
            johdosta tarpeettomiksi, ja ne ehdotetaan poistettavaksi.
         
         
         4 luvun 22 §. Edunvalvojan määrääminen
            huoltajan sijaiseksi.
         
         
          Jotta lapselle haettaisiin edunvalvojaa kaikissa tapauksissa,
            joissa säännöksessä mainitut
            edellytykset täyttyvät, ehdotetaan 1 momentin
            muuttamista määräämiseen velvoittavaksi.
         
         
         5  luvun  25 §.   Ilmoitusvelvollisuus.
         
         Pykälän 1 momenttia ehdotetaan täsmennettäväksi
            siten, että ilmoitusvelvollisuus on myös koululaisten aamu-
            ja iltapäivätoimintaa harjoittavilla yksiköillä riippumatta
            siitä, toimivatko ne säännöksessä mainituilla
            hallinnonaloilla.
         
         
         Pykälään ehdotetaan uutta 6 momenttia,
            jossa säädetään lakivaliokunnan
            lausunnon mukaisesti lastensuojeluviranomaisten velvollisuudesta ilmoittaa
            poliisille, jos on perusteltua syytä epäillä,
            että lapseen on kasvuympäristössään kohdistettu
            seksuaalirikos taikka henkeen tai terveyteen kohdistuva rikos. Momentissa
            viitattaisiin myös sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja
            oikeuksista annettuun lakiin, jossa säädetään viranomaisten
            oikeudesta antaa oma-aloitteisesti tietoja poliisille myös
            vähäisemmistä rikoksista, jos sen arvioidaan
            olevan välttämätöntä lapsen
            edun tai erittäin tärkeän yleisen tai
            yksityisen edun vuoksi. 
         
         
         5 luvun 28 §. Tuomioistuimen lupa lapsen tutkimiseen.
         
         Valiokunta ehdottaa 2 momentin muuttamista siten, että hallinto-oikeudella
            on velvollisuus kuulla lapsen huoltajan lisäksi 12 vuotta täyttänyttä lasta.
            Lisäksi ehdotetaan saman momentin viimeisen virkkeen sanonnallista
            tarkistamista.
         
         
         6   luvun 30 §. Asiakassuunnitelma.
         
          Valiokunta ehdottaa perustuslakivaliokunnan lausuntoon viitaten
            3 momentissa mainittavaksi perheen jälleenyhdistämistavoitteen
            huomioon ottamisen myös asiakassuunnitelmassa.
         
         
         6 luvun 31 §. Asiakkaan asiassa pidettävä neuvottelu.
         
         Neuvottelujen järjestämistä koskeva säännös
            ehdotetaan muutettavaksi velvoittavaksi.
         
         
         7 luvun 36 §. Muut lastensuojelun avohuollon toimenpiteet.
         
         Perustuslakivaliokunta katsoi joissakin ehdotetuissa säännöksissä käytettyjen
            ilmaisujen takia asiakassuunnitelman saavan oikeudellisesti velvoittavia
            ja jopa lain säännöksiä syrjäyttäviä piirteitä.
            Säännöstä ehdotetaan tarkistettavaksi
            niin, että suunnitelman luonne yhtenä päätöksenteossa
            huomioon otettavana seikkana käy paremmin ilmi.
         
         
         7 luvun 37 §. Sijoitus avohuollon tukitoimena.
         
         Pykälän 1 momentti ehdotetaan muutettavaksi edellä 36 §:n
            kohdalla todetuista syistä.
         
         
         Pykälän 2 momenttia ehdotetaan selvyyden vuoksi
            muutettavaksi siten, että lapsen sijoittaminen avohuollon
            tukitoimena edellyttää myös huoltajan
            suostumusta. Momenttia ehdotetaan lisäksi täsmennettäväksi
            siten, että siitä käy ilmi mahdollisuus
            sijoittaa myös alle 12-vuotias lapsi yksin säännöksessä mainituilla
            edellytyksillä.
         
         
         Pykälän 3 momenttia ehdotetaan täydennettäväksi
            toistuvien avohuollon sijoitusten estämiseksi. 
         
         
         8  luvun  38 §.   Lapsen  kiireellinen
            sijoitus.
         
         
         Perustuslakivaliokunnan lausuntoon viitaten 3 momentin sanamuoto
            ehdotetaan muutettavaksi hallintolain 34 §:n sanontoja
            ja rakennetta vastaavaksi. 
         
         
         9 luvun 40 §. Velvollisuus huostaanottoon ja sijaishuollon
            järjestämiseen.
         
         
          Valiokunta ehdottaa 2 momentin muuttamista perustuslakivaliokunnan
            lausunnon perusteella siten, että siitä käy
            ilmi huostaanoton viimesijaisuus lapsen suojelemiseksi välttämättömänä toimenpiteenä.
         
         
         9 luvun 43 §. Päätöksenteko
            huostaanotosta ja sijaishuoltoon sijoittamisesta.
         
         
         Pykälän 2 momenttia ehdotetaan muutettavaksi
            siten, että hallinto-oikeus tekisi päätöksen
            huostaanotosta myös silloin, kun asiaan osallista ei ole
            kuultu muusta kuin 42 §:n 3 momentissa mainitusta syystä.
            Lisäksi valiokunta ehdottaa säännöksen kielellistä korjaamista.
         
         
         9 luvun 45 §. Huostaanotetun lapsen huolto.
         
         Pykälän 2 momentissa tarkoitettu päätöksenteko koskee
            yhteydenpidon rajoittamista, minkä vuoksi momentin sanamuotoa
            ehdotetaan tarkistettavaksi.
         
         
         9 luvun 46 §. Lapsen  huollosta  päättäminen huostassapidon   aikana.
         
          Perustuslakivaliokunnan lausuntoon viitaten 2 momentti ehdotetaan muotoiltavaksi
            uudelleen, jotta säännöksestä ei syntyisi  virheellistä  käsitystä huollon
            siirron tavanomaisuudesta. Lisäksi valiokunta ehdottaa 2
            momenttia täydennettäväksi siten, että huollon  siirtoa  koskevan  hakemuksen tai
            tuomio-istuimelle annettavan selvityksen yhteydessä sosiaalihuollosta
            vastaava toimielin arvioisi myös erillisen edunvalvojan
            määräämistarpeen. Erillisen
            edunvalvojan määrääminen voi
            usein olla tarkoituksenmukaista erityisesti taloudellisten asioiden
            hoitoa varten.
         
         
         9 luvun 47 §. Huostassapidon kesto ja lakkaaminen.
         
         Valiokunta ehdottaa lapsen pysyvien ihmissuhteiden korostamiseksi
            1 momentin täydentämistä siten, ettei
            huostassapitoa saa lopettaa, vaikka edellytykset huostaanotolle
            olisivat lakanneet, jos lopettaminen on 3 momentissa tarkoitetulla
            tavalla selvästi vastoin lapsen etua. Pykälän
            3 momentin sanamuotoa ehdotetaan tarkistettavaksi.
         
         
         11 luvun 63 §. Yhteydenpidon rajoittamista koskeva
            päätös.
         
         
         Pykälän 2 momenttia ehdotetaan täsmennettäväksi
            siten, että se mahdollistaa päivystävän
            sosiaalityöntekijän päätöksen
            yhteydenpidon rajoittamisesta kiireellisiin sijoituksiin liittyvien
            tilanteiden lisäksi muissa kiireellisissä tilanteissa.
         
         
         12  luvun 76 §. Jälkihuollon  sisältö.
         
         Pykälän 1 momenttia   ehdotetaan  muutettavaksi  edellä 36 §:n
            kohdalla kerrotuista syistä.
         
         
         14 luvun 85 §. Yhden hallinto-oikeustuomarin päätös-   ja   toimivalta.
         
         Valiokunta ehdottaa 1 momentin  täsmentämistä  siten,  että hallinto-oikeuden
            yksijäseninen kokoonpano muodostuisi aina hallinto-oikeuden
            lainoppineesta jäsenestä. Valiokunta ehdottaa
            2 ja 3 momentin muuttamista lakivaliokunnan lausunnon mukaisesti
            siten, että lastensuojeluun erityisesti perehtynyt asiantuntijajäsen
            voi tarvittaessa osallistua päätöksentekoon
            pykälässä mainituissa asioissa. 
         
         
         Mikäli edellä mainitut eivät olisi
            yksimielisiä asian ratkaisusta, hallinto-oikeuden päätösvaltaisuus
            määräytyisi uudessa 4 momentissa viitatun
            hallinto-oikeuslain mukaisesti.
         
         
         14 luvun 86 §. Lapsen kuuleminen hallintotuomioistuimessa.
         
         Valiokunta ehdottaa pykälän 1 momentin tarkistamista
            siten, että mahdollisuus kuulla  lasta henkilökohtaisesti
            hallintotuomioistuimessa koskee 12 vuotta täyttänyttä lasta. Kuuleminen
            edellyttäisi lapsen pyyntöä tai suostumusta.
            Alle 12 vuotiaan lapsen kuuleminen olisi kuitenkin mahdollista vain,
            jos kuuleminen on välttämätöntä eikä siitä arvioida
            aiheutuvan lapselle merkittävää haittaa.
         
         
         Tuomioistuimella tulee olla mahdollisuus lapsen edun niin vaatiessa
            olla antamatta lapsen kuulemisen yhteydessä tietoonsa saamiaan
            seikkoja esimerkiksi asianosaisasemassa olevalle huoltajalle. Pykälän
            2 momenttia ehdotetaan muutettavaksi siten, että asianosaisen
            tiedonsaantioikeutta voitaisiin rajoittaa lapsen suojaamiseksi tai
            hänen muun erittäin tärkeän
            etunsa turvaamiseksi.
         
         
         15 luvun  89  §.  Muutoksenhakuoikeus.  
         
         Valiokunta ehdottaa 2 ja 3 momentin ikärajojen alentamista
            12 vuoteen ja 2 momentin teknistä tarkistamista. 
         
         
         Pykälän 3 momenttiin ehdotetaan perustuslakivaliokunnan
            lausunnon mukaista tarkistusta.
         
         
         15 luvun 90 §. Muutoksenhaku hallinto-oikeuteen.
         
         Valiokunta ehdottaa 1 momentin viittaussäännöksen
            teknistä tarkistamista ja perustuslakivaliokunnan lausunnossa
            todetuista syistä 2 ja 3 momentin selkeyttämistä.
         
         
         15 luvun 91 §. Lainvoimaa vailla olevan päätöksen  täytäntöönpano.
         
         Pykälän 2 momentin viittaussäännöstä ehdotetaan
            tarkistettavaksi. 
         
         
         15 luvun 92 §. Muutoksenhaku korkeimpaan hallinto-oikeuteen.
         
         Valiokunta pitää tarkoituksenmukaisena  sosiaaliviranomaisten  ja
            hallinto-oikeuksien ratkaisukäytännön
            ohjaamiseksi ja oikeusturvan toteuttamiseksi oikeutta valittaa korkeimpaan  hallinto-oikeuteen
            myös  38
            ja 39 §:ssä tarkoitetusta kiireellisestä sijoituksesta.
            Tätä tarkoittava säännös
            ehdotetaan lisättäväksi 1 momenttiin.
            Lakivaliokunnan lausunnon mukaisesti 1 momenttia ehdotetaan muutettavaksi
            siten, että valituslupaa edellytettäisiin edelleen
            asioissa,  joissa  on  kyse kuntien välisistä korvausriidoista,  joissa  ei  ole 
            kysymys yksilön
            oikeuksia ja velvollisuuksia koskevasta asiasta. Lisäksi
            1 momentista ehdotetaan poistettavaksi tarpeettomana viittaus 62 §:n
            3 momenttiin. 
         
         
         2. Laki kansanterveyslain muuttamisesta
         
         24 §.
         
         Valiokunta ehdottaa 2 momentin täydentämistä viittauksella
            kansanterveyslain 22 §:n 2 momenttiin, jossa säädetään
            kuntien välisen korvauksen määräytymisestä.
            Korvaus on säännöksen mukaan enintään
            palvelun tuottamisesta aiheutuneen kustannuksen suuruinen.
         
         
         6. Laki hallinto-oikeuslain 7 ja 12 b §:n muuttamisesta
            (Uusi lakiehdotus)
         
         
         7 §. Asiantuntijajäsenet.
         
         Valiokunta ehdottaa 1 momentin 1 kohtaa muutettavaksi lakivaliokunnan
            lausunnon mukaisesti siten, että asiantuntijajäsen
            osallistuisi päätöksentekoon lähtökohtaisesti
            kaikissa lastensuojelulaissa tarkoitetuissa lapsi- ja perhekohtaista
            lastensuojelua koskevissa asioissa.
         
         
         12 b §. Hallinto-oikeuden päätösvaltaisuus
            yksijäsenisenä
         
         
          Valiokunta ehdottaa 2 momentin säännöksen
            täydentämistä viittauksella lastensuojelulain
            85 §:ään.