Perustelut
         
         Valiokunnan aikaisempi lausunto
         
         Suuren valiokunnan lausunnossa SuVL 2/2004 vp (8.10.2004)
            valiokunta piti yleisdirektiiviä palvelukaupan pelisäännöistä tarpeellisena.
            Valiokunta kuitenkin edellytti, että ehdotukseen tehdään
            muutoksia ja tarkennuksia ja että siitä saadaan
            eräitä selvennyksiä. 
         
         
         Vaatimukset koskivat direktiivin vaikutusten arviointia, palveluiden
            vastikkeellisuuden sekä sijoittautumisen ja palveluiden
            vapaan tarjonnan määrittelemistä, alkuperämaaperiaatteen selventämistä,
            jäsenvaltioiden mahdollisuutta päättää yleishyödyllisten
            palveluiden järjestämis- ja rahoitustavoista,
            kuntien kilpailutusvelvoitteita, rahapelitoiminnan ja alkoholin
            vähittäismyyntimonopolin pitämistä direktiivin
            soveltamisalan ulkopuolella, apteekkitoimintaa, taksipalveluita,
            alkuperämaaperiaatteen soveltamista sosiaali- ja terveyspalveluihin,
            potilasvahinkovakuutusta, yleisradiotoimintaa sekä lähetettyjen
            työntekijöiden työehtojen valvontaa.
         
         
         Tämän lisäksi valiokunta edellytti,
            että asiassa ei tehdä Suomea lopullisesti sitovia
            ratkaisuja, ennen kuin eduskunnalla on ollut tilaisuus lausua asiasta
            uudelleen kantansa.
         
         
         Eduskunnan informointi ja yhteistyö valtioneuvoston
            kanssa
         
         
         Valtioneuvosto on toimittanut eduskunnalle direktiiviehdotuksen
            käsittelyn aikana viisi lisäselvitystä,
            jotka ovat olleet käsittelyssä myös asianomaisissa
            erikoisvaliokunnissa. Tämän lisäksi ehdotusta
            on käsitelty useita kertoja suuren valiokunnan saadessa
            selvitystä ministerineuvostojen kokouksista, joiden asialistalla
            direktiiviehdotus on ollut.
         
         
         Valiokunta on tyytyväinen yhteistyöhön
            valtioneuvoston kanssa. Eduskunnan informointi on ollut säännöllistä ja
            perusteellista. Eduskunnan kannanotot on otettu käsittelyssä asianmukaisesti
            ja täysimääräisesti huomioon. 
         
         
         Tämä on ollut omiaan edistämään
            poliittisesti varsin kiistanalaisen ehdotuksen kansallista käsittelyä ilmapiirissä,
            joka on ollut yleiseurooppalaisesti katsoen poikkeuksellisen yksituumainen.
         
         
         On tärkeää, että eduskunnan
            hyvä informointi ja yhteistyö valtioneuvoston
            kanssa jatkuvat myös direktiivin käsittelyn edetessä.
         
         
         Erikoisvaliokuntien lausunnot
         
         Komission muutettua ehdotusta ja valtioneuvoston kirjelmää koskevissa
            erikoisvaliokuntien lausunnoissa ja kannanotoissa yhdytään
            eräin huomautuksin valtioneuvoston kantaan. Erikoisvaliokuntien
            lausunnot ja kannanotot ovat yksimielisiä.
         
         
         Valtiovarainvaliokunta ei antanut lausuntoa, vaan yhtyi pöytäkirjakannanotolla
            valtioneuvoston kantaan.
         
         
         Hallintovaliokunnan lausunnossa yhdytään valtioneuvoston
            kantaan. Valiokunta tähdentää sääntelyn
            selkeyttämisen tarvetta sekä direktiivin artiklojen
            että johdantolauseiden osalta. Direktiivin soveltamisalaan
            kuuluvien sosiaalipalveluiden määrittely on vaikeaselkoinen.
            Myös esimerkiksi käsitteitä yleishyödylliset
            palvelut, yleishyödylliset taloudelliset palvelut ja yleisen taloudellisen
            edun mukaiset palvelut olisi tarpeen täsmentää.
            Lisäksi HaV pitäisi johdonmukaisena, että direktiivin
            40 artiklasta (arviointi lisäharmonisointitarpeesta) poistetaan
            maininta yksityisistä turvapalveluista, sillä ne
            eivät kuulu direktiivin soveltamisalaan ja vastaava poisto tehtiin
            myös rahapelitoiminnan osalta. Automaattisen luvan myöntämisen
            osalta valiokunta pitää perusteltuna muuttaa säännöstä esimerkiksi
            valtioneuvoston kannassa esitetyn mukaisesti siten, että jos
            lupaa ei myönnetä määräajassa,
            se katsottaisiin kielteiseksi päätökseksi,
            joka on valituskelpoinen. Säännöksen
            voisi myös poistaa ehdotuksesta. 
         
         
         Liikenne- ja viestintävaliokunta toteaa lausunnossaan,
            että sen alalla esiintyneet ongelmalliset kysymykset näyttävät
            ratkenneen.
         
         
         Sivistysvaliokunta toteaa saman seikan, lukuun ottamatta 17
            artiklan 13 kohdassa olevaa viittausta tekijänoikeuksiin.
            Valiokunta pitää välttämättömänä pyrkiä saamaan
            muutos siten, että kohta viittaa tekijänoikeuksiin
            liittyviin palveluihin.
         
         
         Sosiaali- ja terveysvaliokunta yhtyy valtioneuvoston kantaan
            ja katsoo, että jatkovalmistelussa on syytä varmistaa,
            ettei direktiiviä sovelleta universaalin sosiaalipalvelujärjestelmän yleisesti
            tarjoamiin palveluihin mukaan lukien palvelut, joiden saaminen ei
            edellytä tarveharkintaa. Valiokunta korostaa, että sosiaali-
            ja terveyspalveluiden tarkoituksena on mahdollistaa perusoikeuksien
            toteutuminen jokaisen ihmisen kohdalla. Valiokunta yhtyy valtioneuvoston
            selvityksessä esitettyyn kantaan siitä, että direktiivin
            soveltamisalaa on tarpeen selkeyttää soveltamisalaan
            kuuluvien sosiaalipalvelujen osalta. 
         
         
         Talousvaliokunnan lausunnossa yhdytään valtioneuvoston
            kantaan, pidetään esitystä päälinjoiltaan
            hyväksyttävissä olevana ja todetaan, että soveltamisalaa
            tulee täsmentää erityisesti yleishyödyllisten
            taloudellisten palvelujen ja yleishyödyllisten palvelujen
            katteen selventämiseksi. Lausunnossa yhdytään
            edellä mainittuun valtioneuvoston kantaan, joka koskee
            sosiaalipalveluita.
         
         
         Työelämä- ja tasa-arvovaliokunta
            katsoo, että uudesta ehdotuksesta on poistettu sen aiemmin ongelmallisina
            pitämät kohdat. Lausunnossa pidetään
            tärkeänä johdantokappaleen 31 sanamuodon
            selkeyttämistä siten, että ei synny ristiriitaa edustajan
            käyttämistä lähetettyjen työntekijöiden
            työolosuhteiden valvomiseksi koskevan Suomen lainsäädännön
            kanssa. Valiokunta pitää välttämättömänä,
            että direktiivin jatkokäsittelyssä varmistetaan,
            ettei palveludirektiivi estä edustajan asettamista siten
            kuin siitä on säädetty 1.1.2006 voimaan
            tulleessa lähetettyjä työntekijöitä koskevassa
            laissa (1198/2005). Lisäksi valiokunta pitää tärkeänä,
            että direktiivillä ei vaikuteta jäsenvaltion
            lainsäädännössä laillisina
            pidettyjen työtaistelutoimenpiteiden asemaan ja että ehdotuksen
            työnvälityspalveluja koskevat säännökset
            eivät aiheuta ongelmia Suomea sitovien ILO:n sopimusten
            noudattamiselle.
         
         
         Valiokunnan kannanotot
         
         Valtioneuvoston selvityksen, erikoisvaliokuntien lausuntojen
            ja saadun asiantuntijaselvityksen perusteella valiokunta toteaa,
            että valtioneuvostolta saadun jatkoinformaation ja EP:n
            kantaan perustuvan komission muutetun ehdotuksen myötä valiokunnan
            edellyttämät selvitykset on saatu ja direktiiviehdotus
            on ongelmallisilta osiltaan muuttunut valiokunnan edellyttämällä tavalla,
            lukuun ottamatta eräitä kokonaisuuteen nähden
            vähäisiä, sinänsä tarpeellisia
            lisäselvennystarpeita.
         
         
         Valiokunta pitää direktiiviä tarpeellisena
            Lissabonin strategian toteuttamiseksi ja yhtenäisten pelisääntöjen
            luomiseksi palveluiden sisämarkkinoille. Valiokunta pitää tärkeänä,
            että direktiiviehdotus saadaan hyväksyttyä EU:n
            toimielimissä mahdollisimman nopeasti nyt käsittelyssä olevan
            komission muutetun ehdotuksen, Euroopan parlamentin ja Eurooppa-neuvoston yleislinjaa
            noudattaen. 
         
         
         Vaikka direktiivi on soveltamisalaltaan komission alkuperäistä ehdotusta
            kapeampi, se on merkittävä askel palvelumarkkinoilla
            esiintyvän syrjinnän poistamiseksi ja palvelumarkkinoiden
            avaamiseksi. Valtioneuvoston kirjelmän liitteenä oleva
            vaikutusarviointi osoittaa, että lähes 60 prosenttia
            maamme palveluyrityksistä olisi edelleen direktiivin piirissä.
            Soveltamisalan katetta lisää vielä teollisuuden
            harjoittama palveluvienti, jonka osuus puuttuu arviosta. Kuten talousvaliokunnan
            lausunnossa todetaan, säädöshankkeen
            laajuus ja mahdolliset alkuvaiheen soveltamisvaikeudet huomioon
            ottaen soveltamisalan supistunut kate saattaa olla alkuvaiheessa
            perusteltu. Saatujen kokemusten ja vaikutusten perusteella sääntelyä voidaan
            jatkossa kehittää.
         
         
         Erikoisvaliokuntien lausunnoissa on pidetty tärkeänä direktiiviehdotukseen
            sisältyviä määräyksiä hallinnon
            yksinkertaistamisesta, keskitetyn asioimispisteen perustamisesta
            ja lupajärjestelmien läpikäynnistä.
            Työelämä- ja tasa-arvovaliokunnan lausunnossa
            todetaan, että on tärkeää, että niin
            jäsenmaan omat kuin ulkomaisetkin palveluntarjoajat voivat
            saada keskitetysti, yhdestä pisteestä tiedon kaikista
            niistä säännöksistä,
            joita palveluntarjoajan tulee noudattaa. Tärkeää olisi,
            että asioimispisteestä saisi kootusti tietoa myös
            työsuhteen ehtoja koskevasta lainsäädännöstä ja
            noudatettavista työehtosopimuksista, jotta palveluntarjoaja
            tietäisi, millaisia työehtoja kyseisessä maassa
            tehtävässä työssä tulee
            noudattaa. Velvoite arvioida lupajärjestelmiä ja
            raportoida niistä on keskeinen toimi palvelutoiminnan helpottamiseksi.
            Sen voidaan arvioida helpottavan suomalaisen työn ja osaamisen
            vientiä. Suuri valiokunta yhtyy näihin arvioihin.
         
         
         Valiokunta yhtyy erikoisvaliokuntien lausunnoissa esitettyihin,
            valtioneuvoston kannan mukaisiin direktiivin selventämistarpeisiin
            ja valtioneuvoston kannassa olevaan toimintalinjaan.
         
         
         Selventämistarpeiden osalta valiokunta viittaa erityisesti
            valtioneuvoston kirjelmässä sekä hallinto-,
            sosiaali- ja terveys- sekä talousvaliokunnan lausunnoissa
            ilmaistuun kantaan, jonka mukaan direktiivin tekstiä olisi
            selvennettävä sen soveltamisalaan kuuluvien sosiaalipalveluiden
            osalta. Erityisesti on varmistettava, että direktiivi ei
            koske universaalisen sosiaalipalvelujärjestelmämme
            yleisesti tarjoamia palveluita, joissa ei ole tarveharkintaa.
         
         
         Suuri valiokunta korostaa myös työelämä-
            ja tasa-arvovaliokunnan lausunnon mukaisesti valtioneuvoston kantaa,
            joka koskee mahdollisuutta edellyttää työnantajan
            edustajan asettamista palveluita suoritettaessa. Palveluntarjoajien
            sijoittautumista koskevaan 14 artiklaan liittyvään johdantokappaleeseen
            31 on syytä saada lisäselvitystä ja täsmennyksiä.
            Tekstiä tulee tarkentaa siten, että rajaus ei
            koske tilapäistä palveluntarjontaa. Valiokunta
            pitää välttämättömänä,
            että direktiivin jatkokäsittelyssä varmistetaan,
            ettei palveludirektiivi estä edustajan asettamista siten
            kuin siitä on säädetty 1.1.2006 voimaan
            tulleessa lähetettyjä työntekijöitä koskevassa
            laissa (1198/2005).