Perustelut
         
         Päälinjaukset
         
         Talouden positiivisesta suunnasta huolimatta finanssikriisin
            ja talouden taantuman jättämät jäljet
            ovat edelleen nähtävissä talousvaliokunnan toimialalla.
            Ulkomaankauppa ei ole toipunut kriisiä edeltävälle
            tasolle, ja myös yritysten investoinnit ovat tavanomaista
            alemmalla tasolla. Rahoitusmarkkinoilla epävakaus näkyy
            erityisesti vaikeutena saada kohtuuhintaista, pidempiaikaista rahoitusta.
            Kriisin myötä laskeneet korot ovat lisänneet
            asuntokauppaa, mikä puolestaan näkyy kotitalouksien
            velkaantumisasteen nousuna. Velkaantuminen näkyy myös
            mm. velkaneuvonnan kasvaneena kysyntänä.
         
         
         Työ- ja elinkeinoministeriö on keskeisessä asemassa
            kehittämässä Suomen talouden ja kilpailukyvyn
            tulevaa perustaa. Nykyisessä murrosvaiheessa on tärkeää huolehtia,
            että yritystemme toimintaedellytykset pysyvät
            kilpailukykyisinä. Tähän liittyen vuoden
            2011 talousarvioesityksessä painotetaan erityisesti innovaatiotoiminnan
            (momentti 32.20) merkitystä. Valiokunta pitää linjausta
            ja esitettyä 4 %:n määrärahalisäystä erittäin
            perusteltuna. Ne vastaavat myös valiokunnan valtiontalouden
            kehyksistä vuosille 2010—2013 antamassa lausunnossa
            (TaVL 12/2009 vp) ja innovaatiopoliittisesta
            selonteosta antamassa mietinnössä (TaVM
               6/2009 vp) esille nostamia tarpeita. Määrärahalisäyksen ohella
            on kiinnitettävä erityistä huomiota innovaatioiden
            hyödyntämisen tehostamiseen. Valtion panostuksen
            lisäämisen ohella on tarve kehittää uusia
            toimivia insentiivejä siten, että elinkeinoelämän
            panostukset t&k&i-sektoriin saadaan käännettyä kasvuun.
            Tämä olisi myös omiaan lisäämään
            ulkomaisia investointeja Suomeen.
         
         
         Osaltaan innovaatiotoimintaa tuetaan myös EU:n rakennerahasto-ohjelmien
            avulla painottamalla verkostoitumisen edistämistä ja
            osaamisrakenteiden vahvistamista. Valiokunta katsoo, että rakennerahastovarojen
            suuntaaminen tämänkaltaiseen uutta potentiaalia
            luovaan toimintaan on erittäin tarkoituksenmukaista. Talouden
            kehityksen epävarmuustekijät painottavat tarvetta
            herkkyyteen myös rakennerahastovarojen osalta. Erityistukialuepäätöksin
            tulee jatkossakin nopeasti puuttua alueilla mahdollisesti tapahtuviin
            muutoksiin. Valiokunta kiinnittää kuitenkin vakavaa
            huomiota rakennerahasto-ohjelmiin liittyvään massiiviseen
            byrokratiaan ja erittäin hitaaseen rahoitushakemusten käsittelyyn.
            Nykyjärjestelmä edellyttää uudistamista. Esimerkkiä voidaan
            tältä osin hakea mm. Ruotsista, jossa vastaava
            toiminta hoidetaan yli puolet Suomen järjestelmää pienemmällä virkamiesmäärällä ja
            hakemusten käsittelyaika on murto-osa Suomen vastaavasta.
         
         
         Vienti tulee jatkossakin olemaan Suomen talouskasvun tukipilari.
            Maailmankaupan elpyessä on tärkeää,
            että yrityksillä on hyvät valmiudet vahvistaa
            markkinaosuuksiaan. Riittävän määrärahapanostuksen
            lisäksi on tarpeen kiinnittää huomiota
            vientiorganisaation rakenteeseen. Kansainvälistymispalveluja
            on suhteellisen kattavasti tarjolla, mutta ne eivät kaikilta
            osin riittävästi tavoita keskeistä käyttäjäkuntaa
            eli pk-sektoria. Toimijoita on useita, eikä viranomaisten
            välinen koordinaatio toimi kunnolla. Eduskunnassa parhaillaan
            käsiteltävänä oleva esitys laiksi
            yrityspalvelujen asiakastietojärjestelmästä annetun
            lain muuttamisesta (HE 107/2010 vp) parantaa
            osaltaan viranomaisten välistä tiedonvaihtoa ja
            nopeuttaa päätösprosessia. On tärkeää,
            että toimintaa kehitetään edelleen nykyistä asiakaslähtöisemmäksi. 
         
         
         Energiamäärärahoihin (momentti 32.60)
            tuleva lisäys uusiutuvan energian käytön
            lisäämiseksi vastaa eduskunnan hyväksymiä pitkän aikavälin
            ilmasto- ja energiatavoitteita (TaVM 9/2009 vp).
            Panostukset uusiutuvaan energiaan lisäävät
            osaltaan myös työllistämis- ja vientipotentiaalia.
         
         
         Tekes (momentti 32.20.83)
         
         Osana elvytystä nostettiin mm. Tekesin lainanantovaltuutta
            vuoden 2010 talousarvioon merkittävästi. Osa projekteista
            on käynnistynyt ennakoidulla tavalla, mutta mm. energiasektorin demonstraatiolaitoshankkeet
            ovat edenneet ennakoitua hitaammin. Jotta sinänsä tärkeät
            hankkeet saadaan vietyä suunnitellulla tavalla eteenpäin,
            on aiheellista tarkentaa em. momentin perusteluosaa siten, että Tekesillä on
            oikeus käyttää vuodelta 2010 mahdollisesti
            käyttämättä jäävää myöntämisvaltuutta
            myös vuonna 2011 tehtäviin myöntämispäätöksiin.
            Menettely on perusteltu myös hakemusten käsittelyprosessia ajatellen,
            sillä näin voidaan varmistaa yritysten hakemusten
            tasapuolinen tarkastelu riippumatta siitä, missä vaiheessa
            vuotta ne on tehty. 
         
         
         Talousvaliokunta on useissa aiemmissa kannanotoissaan painottanut
            tarvetta valtion riskinottoon innovaatiotoiminnassa. Vastaavaan
            tulokseen on tultu myös mm. Suomen innovaatiojärjestelmän
            kansainvälisessä arvioinnissa. Varman päälle
            pelaamalla ei saada aikaan merkittäviä läpimurtoja.
            Valiokunta katsoo, että Tekesin rahoitus on tyypillistä riskirahaa.
            Tätä taustaa vasten valiokunta katsoo, että momentille 32.20.83
            asetettu maksuvapautuskatto (40 miljoonaa euroa) tulee poistaa.
            Maksuvapautuskaton poistaminen olisi linjassa myös lainoitusta koskevan
            sääntelyn (Valtioneuvoston asetus tutkimus-, kehittämis-
            ja innovaatiotoiminnan rahoituksesta; 298/2008) kanssa,
            jossa maksuvapautuksen saaminen on säädetty riippuvaiseksi projektin
            onnistumisesta, ei maksuvapautuskaton kiintiöstä.
         
         
         Talousvaliokunta ehdottaa, että valtiovarainvaliokunta
            muuttaa momentin 32.20.83 (Lainat tutkimus- ja innovaatiotoimintaan)
            perusteluosaa siten, että vuodelta 2010 mahdollisesti käyttämättä jääneestä myöntämisvaltuuden
            osasta voidaan tehdä myöntämispäätöksiä vielä vuonna
            2011 ja että momentin maksuvapautuskatto poistetaan. 
         
         
         Telakat (erityisesti momentit 32.30.46 ja 32.30.48)
         
         Suomen telakkateollisuus käy parhaillaan läpi historiansa
            pahinta kriisiä. Talouden taantuma on hiljentänyt
            kysynnän ja uudet toimijat pyrkivät markkinoille
            aggressiivisen hintakilpailun avulla. Alalla oletetaan kuitenkin,
            että vientimarkkinat elpyvät vuoden 2011 aikana.
            Tällä hetkellä tilanne on vakavin Turun
            telakalla. Mikäli uusia tilauksia ei saada, on vuoden 2010
            lopussa menetetty 14 000 työpaikkaa. 
         
         
         Talousarvioesitys ei sisällä tälle
            sektorille suunnattuja uusia määrärahoja.
            Talousvaliokunta painottaa, että valtion tulee nopeasti
            ryhtyä tarvittaviin toimiin uusien laivatilausten syntyessä,
            jotta suomalaisille telakoille voidaan turvata tasapuoliset kilpailuedellytykset.
            Tukitoimenpiteinä tulevat kysymykseen mm. laivanrakennusteollisuuden
            innovaatiotuki, vähintään vienninrahoitusta
            vastaavat rahoitus- ja takuuehdot myös kotimaiselle alustilaukselle
            ja kotimaisten varustamojen ympäristöystävällisten uudisalusinvestointien
            kertaluonteinen tuki. Rakennemuutos- ym. varoin sekä työvoimapoliittisin
            toimenpitein on turvattava osaavan työvoiman saanti ja
            alihankintaverkoston toiminta. 
         
         
         Talous- ja velkaneuvonta (32.40.31)
         
         Talousvaliokunta on viime vuosina järjestelmällisesti
            puuttunut talous- ja velkaneuvontaan osoitetun määrärahan
            riittämättömyyteen, eikä tilanne
            ole tältä osin muuttunut. Talousarvioesityksessä talous-
            ja velkaneuvontaan esitetään varattavaksi yhteensä 4 511 000
            euroa eli 500 000 euroa vähemmän kuin
            kuluvana vuonna. Velkaneuvonnan tarve on kuitenkin pikemmin lisääntynyt.
            Talouden taantuman vaikutukset alkavat vasta nyt näkyä velkaneuvonnassa. Samoin
            on nähtävissä pikavippien ja nettipelaamisen
            vaikutukset kansalaisten velkaantumiseen. Työn haastavuutta
            lisää asiakkaiden moniongelmaisuus, minkä vuoksi
            asiakkaat tarvitsevat entistä enemmän ohjausta
            ja apua. Kun keskimääräiseksi jonotusajaksi
            asetettu 60 päivän maksimiaika ylitettiin vuonna
            2008 vain 5 velkaneuvontayksikössä, oli ylittäjiä vuonna
            2009 jo 16, ja tilanne on heikentynyt edelleen kuluvan vuoden aikana.
            Kuntien edelleen heikentyvä taloustilanne vaikeuttaa toimintaa
            entisestään. 
         
         
          Oikeusministeriön asettama työryhmä selvittää parhaillaan
            mm. mahdollisuuksia yksinkertaistaa nykyistä velkajärjestelymenettelyä.
            Työryhmän toimikausi päättyy
            31.12.2010. Se ei kuitenkaan tuo nopeaa helpotusta tilanteeseen. 
         
         
         Talousvaliokunta edellyttää, että kansalaisten
            kannalta kohtuuttomaksi muodostuvaan tilanteeseen puututaan ja talous-
            ja velkaneuvontaan varattua määrärahaa
            nostetaan yhteensä 1 000 000 euroa. Määrärahaa
            kohdennettaessa talousvaliokunta pitää tärkeänä,
            että lainsäädännössä annettua
            mahdollisuutta ostaa palvelu yksityiseltä palveluntuottajalta
            hyödynnetään tehokkaasti. Tämänkaltaisia
            yksityisiä talous- ja velkaneuvontapalveluja on jo nyt
            saatavilla. Näitä palveluntuottajia työllistävät
            tällä hetkellä mm. työvoimaviranomaiset,
            ulosotto- ja perintäviranomaiset sekä seurakunnat.
            Palveluntarjoajien käyttö varsinaisessa talous-
            ja velkaneuvontatyössä lisäisi kilpailua
            ja kehittäisi palvelukonseptia.
         
         
         Resurssien turvaamisen ohella on tarpeen puuttua velkaantumisen
            syihin. Kuten edellä on tuotu esille, ovat mm. pikavipit
            ja nettipelaaminen enenevässä määrin
            ainakin osasyynä yksittäisten kansalaisten ylivelkaantumiseen.
            Valiokunta kiinnittää huomiota erityisesti pikavippitoimintaan,
            joka lainsäädännön tiukentamistoimista
            huolimatta aiheuttaa enenevässä määrin ongelmia.
            Kuluttajavirasto ja tietosuojavaltuutettu ovat viimeksi lokakuussa
            2010 kiinnittäneet huomiota valvonnassa esille tulleisiin
            epäkohtiin, kuten lainanhakijan henkilöllisyyden puutteelliseen
            tunnistamiseen ja perinnässä esiintyviin lainvastaisiin
            menettelytapoihin. Sektorin aiheuttamiin haittoihin tulee varautua puuttumaan
            uusin sääntelyn tiukentamistoimin.
         
         
         Talousvaliokunta ehdottaa, että valtiovarainvaliokunta
            lisää momentille 32.40.31 (Korvaus talous- ja
            velkaneuvonnan järjestämisestä) 1 000 000
            euroa. Valiokunta painottaa, että momentille varattua määrärahaa
            käytettäessä on hyödynnettävä myös
            yksityisten talous- ja velkaneuvojien palveluja. 
         
         
         Matkailu ja luontopalvelut (momentit 35.10.52 ja 30.63.50)
         
         Matkailuelinkeinolla on kasvava merkitys Suomen taloudelle.
            Matkailu työllistää tällä hetkellä noin
            131 000 henkilöä, se tuottaa veroja noin 4
            miljardia euroa vuodessa ja sen BKT-osuus on vajaat 4 prosenttia.
            Kesällä 2010 julkaistussa Suomen matkailustrategia
            vuoteen 2020 -selvityksessä arvioidaan, että vuonna
            2020 ala voisi työllistää 171 000
            henkilöä ja tuottaa veroja nykyhinnoin 7,5 miljardia
            euroa, jolloin matkailun BKT-osuus olisi jo yli 5 prosenttia.
         
         
         Valiokunta nostaa esille erityisesti luontomatkailun, joka muodostaa
            olennaisen osan Suomen markkinointia matkailumaana. Tämän
            elinkeinon harjoittamiseen kohdistuvat voimakkaasti talousarvioehdotuksen
            esitykset leikata Metsähallituksen luontopalvelujen rahoitusta
            noin 3 miljoonalla eurolla. Leikkaukset kohdistuisivat mm. kansallispuistoihin,
            joiden merkitys luontomatkailulle on huomattava. Osa matkailuyrityksistä on
            perustettu nimenomaisesti kansallispuistojen yhteyteen, ja nämä yritykset
            ovat riippuvaisia luontopalvelujen avulla tuotetuista palveluista,
            joita ovat mm. autiotuvat, tulipaikat, retkeilyreitit ja luontokeskuksissa
            tarjottava asiakaspalvelu. Näiden palvelujen merkitys nostetaan
            esille myös matkailustrategiassa ja painotetaan tarvetta
            turvata em. palvelujen rahoitus. Mikäli matkailuyrittäjät
            joutuvat vähentämään palvelutarjontaa
            luontopalvelujen supistuvan tarjonnan vuoksi, voivat seurannaisvaikutukset olla
            merkittävät sekä yrittäjien
            että aluetalouden kannalta. 
         
         
         Edellä olevaan viitaten talousvaliokunta painottaa
            tarvetta turvata luontopalveluihin käytetyt resurssit siten,
            että matkailuelinkeinon tarvitsemat palvelut voidaan säilyttää nykytasolla. Tämä edellyttää
            sekä lisäystä budjettirahoitukseen
            että Metsähallituksen konsernirahoituksen uudelleenjärjestelyä.