Perustelut
Työelämä- ja tasa-arvovaliokunta
on käsitellyt hallituksen toimenpidekertomuksen työelämä- ja
tasa-arvovaliokunnan ehdotuksesta hyväksyttyjen eduskunnan
lausumien osalta. Lausumista yksi kuuluu oikeusministeriön,
yksi valtiovarainministeriön ja seitsemän sosiaali-
ja terveysministeriön hallinnonalaan. Kaksikymmentä lausumaa
kuuluu työ- ja elinkeinoministeriön hallinnonalaan.
Valiokunta esittää hallituksen selvitysten johdosta
seuraavat huomautukset.
Poistettavat lausumat
Valiokunta katsoo, että seuraavan lausuman johdosta
suoritetut toimenpiteet ovat riittäviä tai lausuma
on muutoin käynyt tarpeettomaksi ja se voidaan poistaa:
-
Työnantajan ja henkilöstön
välinen yhteistoiminta kunnissa (HE 267/2006
vp)
Säilytettävät lausumat
Hallitus on kertomuksessaan esittänyt seuraavien
lausumien osalta, etteivät ne enää anna
aihetta toimenpiteisiin. Valiokunta ei yhdy hallituksen näkemykseen
vaan katsoo, että lausumat ovat edelleen tarpeellisia ja
ne tulee säilyttää kertomuksessa.
Maatalousyrittäjien työterveyshuollon kehittäminen
(HE 132/2006 vp)
Maatalousyrittäjien eläkelaitoksen (Melan)
tehtävä seurata ja tarvittaessa huolehtia tilakäynneistä vakinaistettiin
kertomusvuoden alusta. Samana vuonna tilakäyntien määrä laski
hyvän työterveyshuoltokäytännön
edellyttämästä noin 5 000 tilakäynnistä reiluun
3 600 tilakäyntiin, mutta moniammatillisten tilakäyntien
osuus nousi lähes 80 %:iin ja maatalouden
asiantuntijoiden yksin tekemien tilakäyntien osuus jäi
alle 4 prosenttiin.
Maatalous on työkyvyttömyyseläke-,
tapaturma- ja ammattitautitilastojen perusteella hyvin riskialtis
elinkeino. Työtapaturmasuhde on yli kaksinkertainen palkansaajiin
verrattuna. Työn fyysisen kuormittavuuden ja sitovuuden
lisäksi maatalouden ja maaseudun ammateissa myös työn
henkinen kuormittavuus on lisääntynyt.
Huolimatta maatiloilla tehtävän työn
vaarallisuudesta ja työterveyshuoltoon liittyville annettavista
tapaturmavakuutusmaksualennuksista vain 39 % maatalousyrittäjistä on
liittynyt työterveyshuoltoon. Tapaturmien ja ammattitautien
torjunnassa työterveyshuolto ja erityisesti työolosuhteiden
selvittäminen ovat keskeisessä asemassa.
Valiokunta pitää tärkeänä,
että moniammatillisesti tehtyjen tilakäyntien
osuus on kertomusvuonna noussut merkittävästi.
Huolestuttavaa kuitenkin on, että työterveyshuoltoon
on liittynyt vain vajaat 40 % maatalousyrittäjistä ja
tilankäyntien määrä on laskenut
niin, että noin neljännes (1 400) hyvän
työterveyshuoltokäytännön vaatimista
tilakäynneistä jäi tekemättä.
Valiokunta korostaa, että toimenpiteitä maatalouden
työterveyshuollon kattavuuden parantamiseksi tulee tehostaa
ja tilakäyntien määrä ja laatu
vakiinnuttaa hyvän työterveyshuoltokäytännön
mukaiselle tasolle. Valiokunta pitää tarpeellisena,
että maatalouden työterveydenhuollon kehittymistä seurataan
edelleen hallituksen kertomuksissa.
Työelämäselonteosta johtuvat toimet
(VNS 4/2004 vp)
Hallituksen kertomuksessa esitetään poistettavaksi
työelämäselonteon johdosta hyväksytyn
7. lausuman kaksi kohtaa, joista toinen koskee vajaakuntoisten työllistymistä ja
toinen lähetettyjä työntekijöitä.
Työelämä- ja tasa-arvovaliokunta
on käsitellyt ehdotusta niiden poistamisesta vuoden 2009 hallituksen
toimenpidekertomuksesta antamassaan lausunnossa (TyVL 12/2009
vp) ja katsonut niiden olevan edelleen tarpeellisia. Hallituksen
kertomuksessa vuodelta 2010 ei ole esitetty mitään
uusia toimenpiteitä, jotka olisivat johtaneet lausumien
toteutumiseen. Näin ollen valiokunta toistaa lausuntonsa,
jonka mukaan lausumat ovat edelleen tarpeellisia.
Vuoden 2010 työllisyyskertomus
Julkisesta työvoimapalvelusta annetun lain 1 luvun
6 §:n nojalla työ- ja elinkeinoministeriö antaa
vuosittain julkisen työvoimapalvelun tavoitteiden toteutumista
sekä työvoimapalvelun tilaa ja kehitystä koskevan
työllisyyskertomuksen käytettäväksi
hallituksen toimenpidekertomuksen oheisaineistona.
Valiokunnan käsityksen mukaan työllisyyskertomus
vuodelta 2010 sisältää erinomaisen tietopaketin
työllisyystilanteen kehityksestä ja toteutetuista
työvoimapoliittisista toimenpiteistä. Siitä saa
hyvän kokonaiskuvan hallituksen harjoittamasta työllisyyspolitiikasta
ja sen tuloksista.
Talouden ja työllisyyden kehitys
Työllisyyden kasvu ei tuotannon ajoittaisesta vahvasta
kasvusta huolimatta ole päässyt Suomessa ripeään
vauhtiin. Vuoden 2010 lopussa työllisten määrä oli
vuoden 2005 joulukuun tasolla. Tilastokeskuksen työvoimatutkimuksen mukaan
työttömyysaste oli 8,4 % eli
0,1 prosenttiyksikköä edellisvuotista suurempi.
Hallituksen toteuttaman elvytyspolitiikan ansiosta työttömyyden
arvioidaan jääneen merkittävästi
alemmalle tasolle, kuin missä se ilman tukitoimia olisi.
Työvoima- ja koulutuspolitiikkaa vahvistettiin erityisesti
nuorten työttömyyden vähentämiseksi
ja koulutuksen kehittämiseksi. Työvoimapoliittisia
aktiivitoimenpiteitä kohdennettiin työttömyyden
pitkittymisen ehkäisemiseksi.
Valiokunta pitää hallituksen toimenpiteitä tarkoituksenmukaisina
ja hyvinä. Valiokunta muistuttaa kuitenkin, että talouskasvun
elpyessä työttömyys alenee hitaasti.
Valiokunta pitää välttämättömänä,
että toimenpiteitä työttömyyden
torjumiseksi ja työllisyysasteen nostamiseksi jatketaan.
Erityisen tärkeänä valiokunta pitää toimenpiteitä nuorten
työllisyyden edistämiseksi ja pitkäaikaistyöttömyyden
ehkäisemiseksi ja vähentämiseksi.
Nuorten työllisyys
Nuorten alle 25-vuotiaiden työttömyys kasvoi syksystä 2008
vuoden 2010 kesäkuuhun saakka voimakkaasti. Sen jälkeen
nuorten työttömyys on laskenut kohtuullista vauhtia,
mutta on kuitenkin edelleen korkealla tasolla. Työttömänä oli
vuonna 2010 keskimäärin 33 300 alle 25-vuotiasta
nuorta.
Vuoden 2010 talousarviossa ja lisätalousarviossa
työ- ja elinkeinoministeriön sekä opetus- ja
kulttuuriministeriön pääluokkiin suunnattiin merkittävää lisärahoitusta.
Nuorten työttömyyttä torjuttiin tarjoamalla
nuorille työvoimapalveluita yhteiskuntatakuu-toimintamallin
mukaisesti. TE-toimisto laatii työttömän
nuoren kanssa työllistymissuunnitelman kahden viikon kuluessa
työnhaun alkamisesta. Suunnitelmaa tarkennetaan noin kuukauden
kuluessa, ja nuorelle tarjotaan työllistymistä edistäviä palveluja
ennen kuin työttömyys on kestänyt 3 kuukautta.
Vuonna 2010 kolmen kuukauden keston ylitti 19,1 % nuorten
työttömyysjaksoista. Työllistymissuunnitelma
tehtiin 77 %:lle työttömistä nuorista.
Nuorten aktivointiaste oli noin 34 %.
TE-toimistojen tulostavoitteena vuodelle 2011 on, että enintään
17 % nuorten työttömyysjaksoista
ylittää 3 kuukautta. Valiokunta pitää tavoitetta
tarpeellisena, mutta korostaa, että nuorten kohdalla jo
3 kuukauden työttömyys voi johtaa työttömyyden
pitkittymiseen. Tavoitteena tulisi olla, että kaikki nuorten
työttömyysjaksot jäävät
lyhyemmiksi kuin 3 kuukautta.
Valiokunta pitää yhteiskuntatakuun toimintamallia
hyvänä ja tarpeellisena. Mallia tulee kuitenkin
kehittää vastaamaan entistä paremmin nuorten
yksilöllisiin tarpeisiin. Työvoimahallinnon perinteiset
ja osin kaavamaiset tuki- ja toimenpidemallit eivät kaikilta
osin saavuta nuoria, jotka ovat varttuneet toisenlaisessa todellisuudessa
kuin vanhempansa. Valiokunta pitää tärkeänä,
että nuorille tarjottavia työllistämis-
ja koulutuspalveluita kehitetään ennakkoluulottomasti
nuorten elämän todellisuudesta ja tarpeista lähtien.
Valiokunta kiinnittää erityistä huomiota
kokonaan vailla ammatillista tutkintoa oleviin nuoriin ja nuoriin,
jotka ovat palvelujärjestelmien ulkopuolella ilman työ-
tai koulutuspaikkaa. Joidenkin arvioiden mukaan Suomessa on jopa kymmeniätuhansia
nuoria, jotka eivät kouluttaudu, eivät käy
työssä eivätkä saa sosiaalietuuksia.
Osa heistä on syrjäytyneitä, mutta osa
jää työelämän ja palvelujärjestelmien
ulkopuolelle muista syistä. Etenkään
näitä nuoria ei tavoiteta eikä voida
auttaa perinteisillä koulutus- tai työvoimapalveluilla.
Heille tulee järjestää kohdennettuja
ja asiakaslähtöisiä tukipalveluja, jotka räätälöidään
juuri heidän tarpeisiinsa. Valiokunta painottaa, että yhteiskunnalla
ei ole varaa hukata yhtään nuorta, vaan pienenevät
ikäluokat on saatava kokonaisuudessaan aktiivisiksi yhteiskunnan
jäseniksi.
Pitkäaikainen työttömyys
Pitkäaikaistyöttömyys on pahentunut
kertomusvuonna. Yhtäjaksoisesti yli vuoden työttömänä olleita
oli vuonna 2010 keskimäärin 54 500 henkilöä.
Määrä lisääntyi edellisestä vuodesta 12 800
henkilöllä. Pitkäaikaistyöttömien
osuus kaikista työttömistä oli noin viidennes.
Myös työttömyyden keskimääräinen
kesto pitkittyi edelliseen vuoteen verrattuna. Määrällisesti
eniten pitkäaikaistyöttömiä on
vanhemmissa ikäluokissa.
Pitkäaikaistyöttömyyteen on pyritty
vaikuttamaan tukemalla työnhakua ja työhön
valmentautumista sekä järjestämällä koulutusta,
tukityöllistämistä ja julkisia työpaikkoja.
Toimenpiteillä ei kuitenkaan ole pystytty ehkäisemään
pitkäaikaistyöttömyyden kasvua.
Maaliskuussa 2011 TE-toimistoissa oli jo 144 000 pitkä-
tai toistuvaistyötöntä, joilla oli pysyviä vaikeuksia
työllistyä avoimille työmarkkinoille.
Uhkana on, että pitkäaikais- ja toistuvaistyöttömyyden
aiheuttamat ongelmat kärjistyvät entisestään
ja monet työttömät ajautuvat kokonaan
työmarkkinoiden ulkopuolelle. Kokemukset viime vuosikymmenen
lamasta ja avoimen työttömyyden nousun seurauksista
ovat varoittavia. Kaikkia silloin työttömiksi
jääneitä ei ole vieläkään
saatu kunnolla takaisin työmarkkinoille. Jo kuuden kuukauden
työttömyys johtaa monella negatiivisten elämänkokemusten kasaantumiseen
ja työelämän ulkopuolelle jäämiseen.
Valiokunta tähdentää, että pitkäaikais-
ja toistuvaistyöttömyyteen tulee puuttua yhtä tehokkaasti
ja suunnitelmallisesti kuin nuorten työttömyyteen
on puututtu. Työvoimapalveluja tulee kohdentaa työttömien
tarpeiden mukaan ja heille tulee tarjota yksilöllistä palvelua
työllistymisen tukemiseksi. Ongelmien sijaan tulee tarkastella
työnhakijan vahvuuksia, kuten kokemusta, koulutusta, ammattitaitoa
ja olemassa olevaa työkykyä, ja vahvistaa hänen
mahdollisuuksiaan vastata työnantajien työvoimatarpeeseen.
Hallituksen on turvattava riittävät resurssit työvoimapalveluihin,
kuntien sosiaalityöhön ja kuntouttavaan työtoimintaan
sekä muulle työelämäosallisuuden
mahdollistavalle pitkäkestoiselle tuetulle työlle
tai työtoiminnalle. Määrärahatasossa
tulee ottaa huomioon pitkäaikaistyöttömyyden
kehitys. Koulutus- ja sijoitustoimet saattavat olla ratkaiseva
tekijä, joka auttaa työttömän
takaisin työmarkkinoille. On tärkeää,
että myös pitkään työmarkkinoilta
poissa olleita ja ikääntyneitä työnhakijoita
ohjataan sellaisiin työmarkkinatoimenpiteisiin, jotka ylläpitävät
ja lisäävät heidän ammattitaitoaan
ja jopa nostavat heidän koulutustasoaan.
Työvoimapolitiikan määrärahat
Vuonna 2010 työllistämis-, koulutus- ja erityistoimiin
tarkoitettua määrärahaa oli käytettävissä 588
miljoonaa euroa. Käyttämättä jäi
runsaat 50 miljoonaa euroa, mikä on 8,6 % käytettävissä olleesta
määrärahasta. Osasyynä käyttämättä jättämiseen
oli määrärahapäätöksen
viivästyminen. Vuoden 2011 talousarviossa määrärahaa
on runsaat 535 miljoonaa euroa eli lähes saman verran kuin
viime vuonna käytettiin.
Vuoden 2011 määräraha on valtioneuvoston päätöksellä jaettu
ELY-keskuksille, jotka voivat kohdentaa määrärahoja
työvoimakoulutuksen hankintaan, työllistämiseen
ja työvoimapalvelujen erityismenoihin. ELY-keskukset ovat
valiokunnan saaman selvityksen mukaan sitoneet määrärahoja
tänä vuonna etupainotteisesti. Sidonta-aste on
kuusi prosenttiyksikköä korkeammalla tasolla kuin
edellisenä vuonna vastaavana aikana. Etupainotteisen käytön
vuoksi ELY-keskukset eivät ilman tietoa lisärahoituksesta
pysty reagoimaan työllisyystilanteen muutoksiin ja järjestämään
nopeasti aktiivitoimenpiteitä.
Valiokunta kiirehtii toimenpiteitä ELY-keskusten määrärahan
riittävyyden turvaamiseksi. ELY-keskusten ilmoittama lisämäärärahan
tarve on runsaat 20 miljoonaa euroa. Lisämäärärahojen
tulisi olla ELY-keskusten käytössä mahdollisimman
pian, jotta ne pystytään käyttämään.
Valiokunta toistaa valtiontalouden kehyksistä antamassaan
lausunnossa (TyVL 7/2010 vp) esittämänsä näkemyksen
tarpeesta kehittää aktiivisen työvoimapolitiikan
määrärahojen budjetointia siten, että työvoimahallinto
pystyy tarvittaessa toimimaan nopeasti ja estämään
työttömyyden pitkittymisen.
Äkillisten rakennemuutosten alueet
Globalisaatio ja tuotantorakenteen muutokset voivat aiheuttaa
odottamattomia äkillisiä muutoksia ja vakavia
uhkia alueiden kehitykselle erityisesti silloin, kun jokin toimiala
vähentää merkittävästi
työpaikkoja tai lopettaa kaikki tuotantoyksikkönsä alueella.
Valtioneuvosto voi nimetä tällaisen alueen
tai toimialan äkilliseksi rakennemuutosalueeksi, jolloin
alueelle tai toimialalle valmistellaan ELY-keskuksen johdolla suunnitelma
kriisin hoitamiseksi yhteistyössä ministeriöiden,
maakunnan liiton ja alueen kuntien kanssa. Vuonna 2010 ei nimetty
uusia rakennemuutosalueita, mutta annettiin jatkoaikaa Varkauden,
Heinolan ja Kajaanin alueille. Lisäksi valtioneuvosto nimesi
meriteollisuuden äkillisen rakennemuutoksen toimialaksi
vuoden 2012 loppuun saakka.
Paikkakuntakohtaisten äkillisten rakennemuutosten hoidosta
on saatu hyviä tuloksia. Kokemusten perusteella työ-
ja elinkeinoministeriössä on kehitetty
myös uusia rakennemuutosten hoitomalleja esimerkiksi rakennemuutoksen ennakoivaa
hoitoa ja laajojen kokonaisia toimialoja tai klustereita koskevien
rakennemuutosten hoitoa varten.
Valiokunta pitää tärkeänä,
että valtiolla on koko ajan käytettävissään
riittävästi varoja ja keinoja, joilla voidaan
nopeasti auttaa äkillisen rakennemuutoksen kohteeksi joutuneita
alueita. Valiokunta korostaa toimenpiteiden ripeää aloittamista.
Nopeilla toimilla uusien työpaikkojen luomiseksi lyhennetään
irtisanottujen työttömyysaikaa ja parannetaan
perheiden mahdollisuuksia jäädä paikkakunnalle,
mikä puolestaan luo edellytyksiä terveen väestörakenteen
säilymiselle ja alueen työvoimatarpeiden tyydyttämiselle
pitkällä tähtäimellä.
Työn tekemismuotojen muuttumisen vaikutukset lainsäädäntöön
Kaikista palkkatyösuhteissa työskentelevistä viidennes
ja naisista kolmannes työllistyy nykyisin muussa kuin vakituisessa
ja kokoaikaisessa työssä. Osa-aikatyön
lisäksi työtä teetetään
määräaikaisena kokoaikatyönä,
määräaikaisena osa-aikatyönä ja
vuokratyönä. Lisäksi palkansaajien ja
yrittäjien väliin on syntynyt merkittävä itsensä työllistävien
ryhmä. Työllistyminen muuhun kuin jatkuvaan, kokoaikaiseen
työhön ei ole enää uusi ilmiö Suomen
työmarkkinoilla, vaan sen voidaan katsoa vakiintuneen kahden
viime vuosikymmenen aikana.
Osa-aikatyö
Työn teettäminen osa-aikatyönä on
yleistä erityisesti vähittäiskaupassa
sekä majoitus- ja ravitsemistoiminnassa. Vuonna 2010 vähittäiskaupassa
työllistyi osa-aikaisesti 51 200 ja majoitus-
ja ravitsemisalalla 23 200 ihmistä. Osa-aikatyön
teettäminen on yleistynyt myös kunnissa. Kunta-alan
kuukausipalkkaisista 16 % työllistyy
osa-aikaisesti esimerkiksi koulunkäyntiavustajana, sairaan-,
lähi- tai perushoitajana taikka siivoojana.
Osa-aikatyötä tehdään monista
syistä. Matalapalkkaisilla palvelualoilla kaksi merkittävintä syytä ovat
kokoaikatyön puute ja opiskelu. Viime vuonna 40 % osa-aikaisista
myyjistä, myymäläkassoista, tarjoilutyöntekijöistä ja
siivoojista teki osa-aikatyötä, koska kokoaikatyötä ei
ollut tarjolla.
Työn tuottamasta matalasta toimeentulosta kertoo se,
että myymäläkassoina työskentelevistä 61 % teki
viime vuonna töitä alle 31 tuntia viikossa. Korkeintaan
30 tuntia viikossa työtä tekevien myyjien keskiansio
oli 984 euroa kuukaudessa vuonna 2009. Kokoaikaisen työn
puutteesta johtuva osa-aikatyö on suurimpia syitä työtätekevien
köyhyyteen Suomessa.
Työsopimuslain 2 luvun 5 §:n mukaan
työnantajalla on velvollisuus tarjota lisätyötunteja osa-aikatyöntekijöille.
Käytännössä laki ei kuitenkaan
näytä toimivan, mistä kertoo se, että liki kaikissa
isoissa kauppaketjuissa osa-aikatyöntekijöiden
määrä työvoimasta on noin 70—80 %.
Valiokunta pitää tärkeänä,
että hallitus selvittää keinoja, joilla
lain noudattamista parannetaan ja perusteetonta osa-aikatyön
teettämistä vähennetään.
Itsensä työllistäminen
Itsensä työllistäjä -käsite
kuvaa varsin monimuotoista toimijoiden kenttää,
johon kuuluvat niin toimeksiannoilla työskentelevät,
ammatinharjoittajat, yksinäisyrittäjät
kuin freelanceritkin. ILO:n määritelmän
mukaan sillä tarkoitetaan sellaisia työntekijöitä,
jotka tarjoavat työtään tai palvelujaan
toisille henkilöille kulloisenkin sopimuksen mukaisesti
mutta ovat samanaikaisesti riippuvaisia näistä työn
teettäjistä.
Työntekijän työmarkkina-asema muuttuu merkittävästi,
kun hän siirtyy tai hänet siirretään
palkkatyöstä itsensä työllistäjäksi.
Usein kyse on työn tehostamisesta tai tehtävien
ulkoistamisesta, jonka seurauksena työntekijä jatkaa entisiä töitään
työsuhteen sijasta toimeksianto- tms. sopimussuhteessa.
Tällaisilla toimeksiannoilla työllistyvät
ovat vain hieman itsenäisempiä kuin työn
teettäneen yrityksen palkkatyösuhteinen henkilöstö.
Työmarkkina-aseman muutoksessa itse työsuoritus
pysyy usein samana, mutta työn teettämiseen ei
enää sovelleta työehtosopimusta ja itsensä työllistäjän
työttömyys-, eläke- ja muu sosiaaliturva
ovat merkittävästi heikompia kuin palkansaajalla.
Toimeksiantajastaan taloudellisesti riippuvaisella itsensä työllistäjällä on
huonot mahdollisuudet neuvotella työnteon ehdoista, sopimuksista
ja palkkioista toimeksiantajan kanssa, eikä lainsäädäntö mahdollista
kollektiivista neuvottelemista palkoista ja työehdoista.
Suuri joukko omaa osaamistaan myyvistä freelancereista
tai muista itsensä työllistäjistä ei täytä aidon
yrittäjyyden tunnusmerkistöä: yrittäjäriskin
vastapainoksi ei ole tarjolla mahdollisuutta vaurastumiseen. Tulot
jäävät usein alle palkkatyössä aiemmin
ansaitun, minkä vuoksi esimerkiksi sosiaaliturvan perustana
oleva YEL-vakuutus otetaan vain minimityötulolle. Itsensä työllistävien
köyhyysaste on noin 17 %, kun palkansaajien
köyhyysaste liikkuu noin 3 %:ssa.
Lainsäädännön muutostarpeet
Suomen työ- ja sosiaalilainsäädäntö perustuu edelleen
pitkälti vakituiselle, kokoaikaiselle työlle.
Monien etuuksien määräytymisperusteet ovat
merkittävästi paremmat vakituisessa, kokoaikaisessa
työssä kuin osa-aikaisessa tai määräaikaisessa
työsuhteessa. Erityisen ongelmallinen on itsensä työllistäjien
asema, koska lainsäädäntö ja
sosiaaliturvajärjestelmä rakentuvat palkansaajien
ja yrittäjien määritelmien varaan eivätkä ne
tunnista itsensä työllistäjiä ja
heidän tarpeitaan.
Valiokunta pitää tärkeänä,
että hallitus selvittää uusista työn
teettämistavoista aiheutuvat lainsäädännön
muutostarpeet ja ryhtyy toimenpiteisiin lainsäädännön
korjaamiseksi siten, että työn tekemisen tavasta
riippumatta kaikkia kohdellaan yhdenvertaisesti. Selvittää tulee
esimerkiksi vuosiloma-, vuorotteluvapaa- ja työttömyysturvajärjestelmien
sekä kilpailulainsäädännön
yhteensopivuus muuttuneiden työn teettämisen tapojen
kanssa. Samalla tulee huolehtia siitä, että työ-,
sosiaali- ja verotuslainsäädännössä noudatetaan
yhteneväisiä tulkintaperiaatteita ja että järjestelmä mahdollistaa
työmarkkina-aseman joustavan vaihtamisen ja työn
tekemisen myös samanaikaisesti erilaisissa työ-
ja toimeksiantosuhteissa.