Perustelut
Harmaan talouden torjuntaan liittyvän valvonnan tehostaminen
Työelämä- ja tasa-arvovaliokunta
on useaan otteeseen korostanut, että harmaan talouden torjunta
ja yhdenvertaisten kilpailuedellytysten turvaaminen vaativat ulkomaisten
yritysten merkitsemistä ennakkoperintärekisteriin
ja verovelvollisuuden alkamista heti, kun työnteko Suomessa aloitetaan.
Valiokunta on mietinnössään (TyVM 8/2005
vp) kiirehtinyt tätä tarkoittavien lakiehdotusten
saamista eduskunnan käsittelyyn heti vuoden 2006 valtiopäivien
alussa. Valiokunta toteaa tyydytyksellä, että lakiehdotukset
on nyt saatu eduskunnan käsiteltäviksi.
Euroopan unionin laajennuttua on erityisesti virolaisen vuokratyövoiman
ja muun lähetetyn työvoiman käyttö Suomessa
yleistynyt. Suomessa arvioidaan olevan vuosittain noin 20 000—30 000
lähetettyä työntekijää.
Tämän työskentelymuodon valvonta on hankalaa,
mikä mahdollistaa epäterveen kilpailun. Erityisesti
rakennus- ja ravintola-alalla on esiintynyt tapauksia, joissa veroja
ei ole maksettu Suomeen eikä Viroon. Työehtosopimusten
vähimmäistyöehtojen alittaminen ja verottomuus
ovat syrjäyttäneet kotimaista työtä,
mistä ovat kärsineet sekä kotimaiset
yrittäjät että työntekijät.
Heidän on ollut vaikea ymmärtää ulkomaisten
työntekijöiden verottamista koskevan valvonnan
puuttumista. Valiokunta katsoo, että lainmuutosten myötä noudatettaviksi
tulevat yhteiset pelisäännöt tervehdyttävät
tilannetta ja vähentävät työsuhteen ehdoilla
ja edullisella verokohtelulla käytävää epäreilua
kilpailua. Ehdotetut toimenpiteet ovat keskeinen osa toimenpidekokonaisuutta,
jolla harmaan talouden valvontaedellytyksiä parannetaan.
Esitys liittyy valvontaa helpottavaan lainsäädäntökokonaisuuteen,
josta osa on toteutettu viime vuoden lopulla säätämällä ulkomaiselle työnantajalle
velvoite asettaa edustaja Suomeen ja ottamalla työturvallisuuslakiin
säännökset rakennustyömailla
käytettävästä kulkuluvasta. Tällä hetkellä eduskunnan
käsiteltävänä on esitys tilaajan
selvitysvelvollisuudesta ja vastuusta ulkopuolista työvoimaa
käytettäessä (HE
114/2006 vp). Lisäksi valvontaa on tehostettu
lisäämällä poliisin ja työsuojelupiirien
resursseja. Esityksen mukaiset ilmoitusvelvoitteet on rakennettu
siten, että kaikkien osapuolten (suomalaisen työn
teettäjän, ulkomaisen työnantajan ja
työtä Suomessa tekevän vuokratyöntekijän)
on haluttava toimia lainvastaisesti, jotta vuokratyö jäisi
täysin valvonnan ulkopuolelle. Näin ollen tilanne
paranee huomattavasti nykytilaan verrattuna ja mahdollisuudet harmaan työn
teettämiseen vähenevät. Esityksen odotetaan
lisäävän valtion verotuloja ja suomalaisten yritysten
halukkuutta ottaa ulkomaiset työntekijät palvelukseensa
ilman välikäsiä.
Verosopimukset
Esityksen mukaan rajoitetusti verovelvollisia vuokratyöntekijöitä verotetaan
Suomessa työskentelyn ensimmäisestä päivästä lukien,
jos se verosopimuksen mukaan on mahdollista. Tällä hetkellä ainoastaan
pohjoismaisessa verosopimuksessa sekä Viron, Latvian ja
Liettuan kanssa solmituissa verosopimuksissa on tätä tarkoittava
määräys. Samanlainen määräys
tarvittaisiin myös useiden muiden maiden kanssa solmittuihin
verosopimuksiin. Valiokunta pitää välttämättömänä,
että hallitus ryhtyy välittömästi
toimiin kyseisen määräyksen saamiseksi
ainakin Venäjän, Puolan, Valko-Venäjän
ja Ukrainan kanssa solmittuihin verosopimuksiin. Samalla valiokunta
korostaa, että tavoitteena tulee olla vastaavien verotussääntöjen
luominen koko EU:n alueelle.
Suomella on Pohjoismaiden kanssa sopimus kaksinkertaisen ennakonperinnän
välttämisestä. Koska vastaavanlaista
sopimusta ei ole Baltian maiden kanssa, on mahdollista, että esimerkiksi virolaiselta
työntekijältä peritään
ennakko sekä Suomessa että Virossa. Tätä ei
valiokunnan käsityksen mukaan voida pitää kohtuullisena
eikä tarkoituksenmukaisena, vaikka kaksinkertainen verotus
poistetaankin lopullisessa verotuksessa. Saadun selvityksen mukaan
valtiovarainministeriö selvittää yhdessä Verohallituksen
kanssa mahdollisuudet kaksinkertaisen ennakkoperinnän välttämiseksi
erityisesti Virosta tulevien vuokratyöntekijöiden
osalta. Virosta saatujen alustavien tietojen mukaan virolaisen vuokratyöntekijän
on mahdollista saada Virossa vapautus ennakonpidätyksestä silloin,
kun hän on saanut todistuksen työskentelyvaltion
viranomaiselta siitä, että työntekijä maksaa
veroa työskentelyvaltiossa. Tarvittaessa selvitetään
myös valtioiden välisen sopimuksen solmimismahdollisuuksia.
Valiokunta kiirehtii toimenpiteitä kaksinkertaisen ennakonpidätyksen
poistamiseksi.
Viranomaisten yhteistyö ja tiedonsaannin turvaaminen
Jotta lakimuutokset auttaisivat harmaan talouden ja työvoiman
väärinkäytön valvontatyötä, tulee
työsuojeluviranomaisten saada tehokkaasti tietoja verohallinnon
rekistereistä. Tämä on välttämätöntä,
jotta työsuojeluviranomaiset pystyvät käytännössä valvomaan,
että vuokratun työntekijän palkat on
maksettu asianmukaisesti. Valiokunta pitää tärkeänä,
että lainsäädäntöön tehdään
tarvittavat muutokset niin, että työsuojeluviranomaiset
pääsevät selaamaan verohallinnon rekisteritietoja.
Verohallinnon rekisteritiedot antavat uusia mahdollisuuksia
myös ulkomaisen työvoiman liikkumisen tilastointiin
ja seurantaan Suomessa. Työperusteisen maahanmuuttopolitiikan
valmistelua ja toimeenpanoa on vaikeuttanut tietojen puute EU-maista
Suomeen tulleista työntekijöistä. Eduskunta
on useissa yhteyksissä (mm. TyVM 1/2006
vp, HaVL 15/2006 vp, TyVM 3/2006
vp) edellyttänyt tilastoinnin ja seurannan lisäämistä.
Työvoiman liikkumista koskevan seurannan edistämiseksi
työministeriön tulisi saada säännöllisesti
tilastotietoja verohallinnon rekisteröimistä ulkomaalaisista
vuokratyöntekijöistä ja yli 6 kuukautta
Suomessa oleskelleista lähetetyistä työntekijöistä sekä näiden
työnantajista. Työministeriö on esittänyt,
että lainsäädäntöön
lisättäisiin säännös,
joka oikeuttaisi työministeriön saamaan kuukausittain
maksutta tilastot tuloverolain 10 §:n 4 c kohdassa tarkoitettujen
vuokrattujen ja muiden lähetettyjen työntekijöiden
työskentelystä, työnantajista sekä työn
teettäjistä. Valiokunta yhtyy työministeriön
esitykseen ja pitää tärkeänä säännöksen
saamista lainsäädäntöön.
Valtiovarainministeriö on vastineessaan suhtautunut
myönteisesti viranomaisten tietojenvaihtoa koskevien säännösten
kehittämiseen, mutta katsonut säännösten
muuttamisen vaativan tarkempaa valmistelua, jossa käydään
läpi muun muassa tietojen saajat, luovutettavat tiedot,
tietojen luovutustapa sekä luovutettavien tietojen käyttötarkoitus.
Työelämä- ja tasa-arvovaliokunta katsoo,
että tarvittavat lainmuutokset tulee toteuttaa mahdollisimman
pian.
Työn teettäjän tietojenantovelvollisuus
Esityksen mukaan työn teettäjä olisi,
teettäessään työtä ulkomaiselta
yritykseltä vuokratulla työntekijällä,
velvollinen antamaan verohallinnolle kyseisen ulkomaisen yrityksen
Suomeen asetetun edustajan yksilöinti- ja yhteystiedot sekä lähettävän
yrityksen yksilöinti- ja yhteystiedot. Tiedonantovelvollisuus
koskisi Virosta, Latviasta, Liettuasta ja Pohjoismaista tulevia työntekijöitä.
Valiokuntakuulemisen yhteydessä osa asiantuntijoista
on katsonut, että suomalaiselle yritykselle ei pitäisi
sanktion uhalla säätää tiedonantovelvollisuutta
seikasta, josta sillä ei välttämättä ole
tietoa. Näin ollen he ovat esittäneet, että esitystä ei
toteutettaisi ulkomaisen yrityksen edustajaa koskevan tiedonantovelvoitteen laiminlyönnin
rangaistavuuden osalta.
Tilaajan vastuuta koskevan hallituksen esityksen yhteydessä on
tarkoitus säätää tilaajalle varsin
laaja selonottovelvollisuus siitä, että sopimuskumppanina
oleva ulkomainen yritys on huolehtinut lakien mukaisten velvoitteidensa hoitamisesta.
Edustajan asettaminen on keskeinen Suomen lainsäädännön
mukainen velvoite, josta ulkomaisen yrityksen tulee huolehtia. Valiokunta
katsoo, että esityksen mukainen velvoite edustajaa koskevien
tietojen ilmoittamisesta on sopusoinnussa lainsäädäntökokonaisuuteen kuuluvien
muiden velvoitteiden kanssa.
Lähdeverokortin luotettavuus
Asiantuntijakuulemisessa ovat monet asiantuntijat, muun muassa
keskusrikospoliisi, kiinnittäneet huomiota siihen, että lähdeverokortti
on nykyisessä muodossaan altis väärinkäytöksille. Valiokunta
pitää tärkeänä, että lähdeverokortin luotettavuutta
parannetaan muuttamalla sitä niin, että mahdollisuudet
sen väärentämiseen vähenevät.
Ohjeistus lainsäädännön
soveltamisesta
Lakiehdotusten säännökset ovat monimutkaisia, ja
niiden ymmärtäminen voi olla suurelle osalle toimijoista
vaikeaa. Lait tarvitsevat tuekseen hyvin laaditut Verohallituksen
ohjeet, joiden tulisi olla käytettävissä lain
tullessa voimaan. Ohjeet tulee olla kotimaisten kielten ja englannin
lisäksi myös useilla muilla kielillä.
Ohjeiden tarve on erityisen suuri, koska lainsäädäntömuutos
koskee Suomeen tulevia ulkomaalaisia toimijoita, joiden tulisi suhteellisen
lyhyen toimintajakson perusteella antaa viranomaisille erilaisia
tietoja.
Lainsäädännön voimaantulo
Lait ovat tarkoitetut tulemaan voimaan vuoden 2007 alusta. Tuloverolain
muutosta sovellettaisiin vuoden 2007 alun jälkeen saatuun
palkkatuloon ja verotusmenettelystä annetun lain muutosta
vuodelta 2007 annettaviin tietoihin. Vuokratun työntekijän
työskentelyn aloittamisesta annettavaa ilmoitusta koskevaa
säännöstä sovellettaisiin 1.7.2007
jälkeen alkavaan työskentelyyn. Työntekijän
vuokralle antaneesta yrityksestä ja tämän
edustajasta annettavaa ilmoitusta koskevaa säännöstä sovellettaisiin
1.1.2007 jälkeen alkaneeseen työn teettämiseen.
Tiedot olisi toimitettava verohallinnolle ensimmäisen kerran 31.8.2007
mennessä.
Valiokunta pitää tärkeänä lakien
saamista voimaan mahdollisimman pian, jotta valvontaa saadaan parannettua.
Valiokunta katsoo kuitenkin, että asiaa koskevan ohjeistuksen
tulisi olla valmiina ja lainsäädännöstä tulisi
ehtiä tiedottaa asianmukaisesti ennen sen voimaantuloa.
Valiokunta pitää tärkeänä,
että valtiovarainvaliokunta vielä harkitsee, olisiko
lakien voimaantuloa syytä lykätä muutamalla
kuukaudella.
Lainsäädännön toimivuuden
seuranta
Valiokunta korostaa, että lainsäädännön
toimivuutta käytännössä tulee
tarkoin seurata ja huolehtia siitä, että verohallinnossa
on riittävästi voimavaroja tarvittavan opastuksen
ja neuvonnan hoitamiseen. Lainsäädännöstä saatava
hyöty harmaan talouden ehkäisyyn riippuu pitkälti siitä,
että verohallinnossa on riittävästi voimavaroja
valvonnan suorittamiseen.
Valiokuntakäsittelyn yhteydessä on kiinnitetty
huomiota siihen, että työn teettäjän
ja ulkomaisen työnantajan ilmoitusvelvoitteet koskevat
ainoastaan työskentelytilanteita, joissa Suomella on verotusoikeus.
Valvonnan tehostamiseksi on esitetty, että ilmoitukset
tulisi antaa aina riippumatta siitä, onko Suomella verotusoikeutta.
Ilmoitusten määrä olisi tällöin
moninkertainen nyt ehdotettuun verrattuna. Tässä vaiheessa
valtiovarainministeriö ei ole katsonut olevan syytä laajentaa
tietojenantovelvoitteita. Valiokunta pitää tärkeänä,
että lainsäädännön toimivuutta
ja tehokkuutta seurataan ja tarvittaessa ryhdytään
toimenpiteisiin.
Valiokunta pitää tärkeänä,
että lainsäädännön vaikutuksia
myös työvoiman saatavuuteen seurataan ja työvoimaviranomaiset
avustavat työvoiman hankintaan liittyvissä tilanteissa
niin, että työvoimapula ei aiheuta yrityksille
kohtuuttomia vaikeuksia ja tilausten siirtymistä ulkomaille.
Samalla valiokunta kiinnittää huomiota niihin
ongelmallisiin vaikutuksiin, joita työvoiman liikkuvuuteen
on ollut komennusmiesten päivärahoja koskeneilla
verottajan ratkaisuilla. Esimerkiksi kotimaisen työvoiman
saanti Lounais-Suomen telakoille on ratkaisujen tuloksena selvästi
heikentynyt. Komennusmiehet ovat tyypillinen työntekijäryhmä,
joka joutuu työn johdosta asumaan osan aikaa poissa kotipaikkakunnaltaan.
Nykyisten säännösten ja niistä tehtyjen tulkintojen
mukaan näitä kustannuksia ei aina voida kompensoida
maksamalla päivärahoja. Valiokunta pitää tärkeänä,
että selvitetään mahdollisuudet luoda
jokin verotuksellinen tukimuoto, jonka avulla työstä aiheutuvasta
kahdella paikkakunnalla asumisesta syntyviä ylimääräisiä kustannuksia
pystyttäisiin huomioimaan nykyistä paremmin.