Perustelut
Yleistä
Valiokunta on päättänyt käsitellä pelkästään EU:n
kehitysyhteistyötä hallituksen vuoden 2003 toimintakertomusta
ja kehitysyhteistyökertomusta koskevassa mietinnössään.
EU:n kehitysyhteistyöllä tarkoitetaan tässä jäsenvaltioiden
ja EY:n kehitysyhteistyön muodostamaa kokonaisuutta, ellei
tekstistä muuta ilmene. Aiheen käsittely on perusteltua
ottaen huomioon kehitysyhteistyön keskeinen asema osana
laajaa turvallisuuskäsitettä ja kehitysyhteistyön
kasvava merkitys unionin ulkosuhteissa. Aasian luonnonkatastrofi
joulukuussa 2004 on entisestään korostanut globaalin
keskinäisriippuvuuden ja laajan turvallisuuden merkitystä.
Huomattava osuus Suomen antamasta kehitysavusta — kertomusvuonna
19 prosenttia — maksetaan Euroopan unionin budjetin ja
Euroopan kehitysrahaston (EKR) kautta. Mietintö on myös
valmistautumista YK:n vuosituhatjulistuksen toimeenpanon tarkasteluun
syyskuussa 2005.
EU:n kehitysyhteistyö
Euroopan unioni on merkittävin kehitysmaiden kumppani
kehitysavun, kauppavaihdon ja suorien investointien määrällä mitattuna.
Euroopan yhteisön ja sen jäsenvaltioiden osuus
on 55 prosenttia kaikesta virallisesta kansainvälisestä kehitysavusta.
Tämä tarkoittaa vuodessa yli 30 miljardia euroa
julkista tukea kehitysmaille. Monterrey-prosessissa asetettu kehitysavun määrän
tavoite eli 0,39 prosenttia bruttokansantulosta 2006 mennessä ollaan
ylittämässä.
Valiokunta viittaa aikaisempiin kannanottoihinsa ja toteaa,
että Suomen tulee pyrkiä siihen, että EU
sitoutuu kehitysyhteistyömäärärahojen nostamiseen
vuoden 2006 jälkeen. Valiokunta pitää erityisen
tärkeänä, että köyhimpien
maiden osuutta EY:n kehitysyhteistyömäärärahojen vastaanottajina
lisätään ja Afrikan painoarvoa kasvatetaan.
Valiokunnan saaman selvityksen mukaan vuonna 2001—2002
noin 43 prosenttia yhteisön avusta suunnattiin EU:n lähialueille
eli Välimeren ja Itä-Euroopan maihin ja vain 26 prosenttia
vähiten kehittyneille maille. Valiokunta pitää tärkeänä,
että HIV/AIDS-painopisteen toteuttaminen kokonaisvaltaisesta
näkökulmasta on tulevien EU-puheenjohtajuusohjelmien
keskeinen painopiste.
Kansainvälinen kehityspolitiikka muotoillaan erityisesti
OECD:n kehityskomiteassa DAC:ssä ja YK:ssa. EU on useiden
kehitysmaiden tärkein kauppakumppani, ja sillä on
merkittävä rooli monissa kansainvälisissä organisaatioissa,
kuten WTO:ssa ja kansainvälisissä rahoituslaitoksissa.
Valiokunta pitää tärkeänä,
että EU-koordinaatiota ja yhteistyötä kehitykseen liittyvissä kysymyksissä pyritään
vahvistamaan kaikissa järjestöissä politiikkajohdonmukaisuuden
varmistamiseksi. Myös EU:n sisäisiä menettelytapoja
on kehitettävä joustavammiksi EU:n neuvotteluaseman
vahvistamiseksi ja painoarvon turvaamiseksi.
Avun hallinnointi
Kehitysyhteistyö kuuluu jaetun toimivallan aloihin,
eli sekä yhteisöllä että jäsenvaltioilla
on oma kehitysyhteistyönsä. Yhteisön
kehitysyhteistyötä hallinnoi komissio. Politiikkalinjausten
osalta päävastuu on kehitysyhteistyön
pääosastolla, ja toimeenpanosta huolehtii EuropeAid.
Kehitysyhteistyön linjauksista päättää yleisten
asioiden ja ulkosuhteiden neuvosto. Vuodesta 2000 lähtien
EY:n yhteinen julistus kehityspolitiikasta ohjaa yhteistyötä ja
kumppanuuksia kaikkien kehitysmaiden kanssa. Kehityspolitiikan päätavoite
on köyhyyden vähentäminen ja viime kädessä sen
poistaminen sekä ihmisoikeuksien kunnioitus ja demokratian,
oikeusvaltion ja hyvän hallinnon edistäminen
sekä konfliktien ehkäiseminen.
Välimeren maiden kanssa on voimassa MEDA-ohjelma ja
Latinalaisen Amerikan kanssa ALA-ohjelma. Afrikan, Karibian ja Tyynenmeren
valtioiden (AKT-maat) kanssa yhteistyötä ohjaa
Cotonoun sopimus. Cotonoun sopimusta tarkastellaan viiden vuoden
välein. Ensimmäinen viisivuotiskausi päättyy
vuonna 2005. Meneillään olevissa tarkistusneuvotteluissa
pyritään toimeenpanon tehostamiseen. Cotonoun
sopimukseen liittyvät myös neuvottelut talouskumppanuussopimuksista
(Economic Partnership Agreements, EPA). Saamansa selvityksen perusteella
valiokunta pitää tärkeänä,
että Suomi osallistuu aktiivisesti EPA-neuvotteluihin, jotta
sopimusten kautta edistetään nimenomaan köyhyyden
poistamista Cotonoun sopimuksen mukaisesti.
Afrikan, Karibian ja Tyynenmeren maat saavat rahoitusta Euroopan
kehitysrahastosta (EKR), kun taas muiden maanosien ohjelmat sekä elintarvike-
ja humanitaarinen apu muun muassa ihmisoikeus- ja ympäristöhankkeisiin rahoitetaan
unionin budjetista. Viitaten EU:n rahoituskehyksistä antamaansa
lausuntoon (UaVL 6/2004 vp) valiokunta
pitää tärkeänä, että EKR siirretään
osaksi unionin budjettia kehitysyhteistyötavoitteiden johdonmukaiseksi
toteuttamiseksi eri maantieteellisillä alueilla ja hallinnon yksinkertaistamiseksi.
Valiokunnan kuulemisissa on esitetty huoli, että rahoitusinstrumenttien uudistaminen
voi vaarantaa köyhyyden vähentämisen
ja kaikkein köyhimpien kehitysmaiden tarpeiden huomioimisen.
Valiokunta korostaa, että hallintoa uudistettaessa on huolehdittava
siitä, että avun määrä ei
laske eikä köyhimpien maiden tilanne huonone.
Ottaen huomioon unionin kehitysyhteistyön kasvavan
merkityksen ja Suomen rahoitusosuuden suuruuden valiokunta pitää tärkeänä,
että EY:n kehitysyhteistyötä seurataan
tiiviisti ja että sen kehittämiseen vaikutetaan
aktiivisesti avun tuloksellisuuden ja kehitysasioiden johdonmukaisuuden
huomioon ottamisen varmistamiseksi.
Valiokunta tukee tavoitetta vahvistaa kehityspolitiikan
ja muiden politiikka-alojen välistä johdonmukaisuutta
sekä avun jatkuvuutta osana Suomen EU-puheenjohtajuusohjelmaa.
Politiikkajohdonmukaisuus on erityisen ajankohtainen konfliktimaissa,
joissa unioni pyrkii yhtenäiseen lähestymistapaan.
Myös yhteisön kauppa-, maatalous-, ympäristö-
ja maahanmuuttopolitiikassa tulee kehitysmaiden edut huomioida nykyistä paremmin.
Avun määrä
EU:n neuvoston marraskuussa 2004 tekemän päätöksen
mukaisesti laajentunut EU asettaa uuden kehitysaputavoitteen vuoteen
2009/2010. Valiokunta pitää tärkeänä,
että Suomi tukee määrällisesti
kunnianhimoisen tavoitteen asettamista. Muun muassa YK:n vuosituhat-projektin raportti
(ns. Sachsin raportti) osoittaa selkeästi, että vuosituhatjulistuksen
tavoitteita köyhyyden vähentämiseksi
ei pystytä saavuttamaan, mikäli kehitysavun määrää ei
nosteta. Asiantuntijakuulemisissa on katsottu, että EU:n
tavoite tulisi nostaa vähintään 0,55
prosenttiin bruttokansantulosta.
Avun laatu
Unionin kehitysyhteistyön laatua ja tuloksellisuutta
tulee kehittää edelleen. Valiokunta tukee hallituksen
kantaa avun kohdentamisesta köyhimmille maille. Tämä linjaus
tulee tuoda selkeästi esiin niin meneillään
olevassa Agenda 2007 -rahoituskehyskeskustelussa kuin EU:n uudistaessa
kehityspoliittista linjausta. Vuosituhatjulistuksen kehitystavoitteiden
tulee olla keskeinen osa EU:n kehitysyhteistyötä ja
tavoitteet tulee integroida osaksi em. kehityspoliittista linjausta.
Myös avun antamisen ehtojen kehittäminen on tarpeellista.
Avun tehokkuus
Keskeinen avun tehokkuuteen vaikuttava tekijä on avun
harmonisaation vahvistaminen antajamaiden kesken. EU:n harmonisaatiosuunnitelma
on kattava. Valiokunta yhtyy hallituksen näkemykseen yhteistyömaiden
omistajuuden korostamisesta. Omistajuutta on kuitenkin vaikea toteuttaa
käytännössä, jos suurin osa
budjettia on kehitysapua. Kun kehitysapu on suhteellisesti alhainen
budjetin kokonaismäärästä, kuten
valiokunnan kokemukset Vietnamin osalta osoittavat, valtion omistajuus
on todellista ja myös kehitysyhteistyön hallinnointi
kokonaisvaltaisempaa. Tämä edistää pakostakin
myös antajamaiden keskinäistä koordinaatiota.
Suomen tulee jatkossakin korostaa yhteistyömaan keskeistä roolia
koordinaatiossa.
Kehitysyhteistyön kehittämisessä merkittävä tekijä on
täydentävyyden toteuttaminen, jotta kenttätasolla
päästään järkevään
työnjakoon. Globaalilla tasolla täydentävyyden
saavuttaminen on poliittisesti vaikea kysymys. EU:n perustuslakiehdotuksen
mukaan EY:n ja jäsenmaiden kehityspolitiikan tulee olla
toisiaan täydentäviä. Komissio on laatinut
listauksen ("Donor Atlas") eri avunantajien toiminnasta täydentävyyden
parantamiseksi. Suomi on käytännössä jättänyt
komissiolle mm. suuret infrastruktuurihankkeet. Valiokunta tukee
hallituksen kantaa, että täydentävyyteen
on pyrittävä laadullisen, eri maiden vahvuuksiin
keskittyvän analyysin pohjalta.
Hallintouudistus
EU:n kehitysyhteistyön laadun parantamisessa ja vaikuttavuuden
lisäämisessä keskeinen haaste on hallinnon
tehostaminen. Uudistamiseen kuuluu komission rakenne ja kehitysyhteistyön sijoittuminen
siihen, hallinnon hajauttaminen maadelegaatioihin sekä Euroopan
kehitysrahaston (EKR) siirtäminen EU:n budjettiin.
Saadun selvityksen perusteella tehottomuutta edistää,
että kehitysyhteistyön suunnittelu ja toteutus
ovat irrallaan toisistaan ja kuuluvat eri komissaareille. Kehityspääosasto
vastaa ennen kaikkea Cotonoun sopimuksen piiriin kuuluvista Afrikan,
Karibian ja Tyynenmeren maista ja ulkosuhdepääosasto
puolestaan muista kehitysmaista. Valiokunta korostaa, että köyhyyden
vähentämisen tulee olla yhteistyön päämäärä kaikkien
kehitysmaiden kanssa riippumatta maiden maantieteellisestä sijainnista
tai sitä hallinnoivasta pääosastosta.
Uuden komission kehityskomissaarina toimii Louis Michel ja ulkosuhdekomissaarina
Benita Ferrero-Waldner. Valiokunta pitää tärkeänä,
että Suomi pyrkii osaltaan vaikuttamaan siihen, että komissaarien
välinen yhteistyö kehityskysymyksissä on
saumatonta, jotta johdonmukaisuutta vahvistetaan myös käytännössä.
Valiokunta korostaa, että unionin uusi perustuslaillinen
sopimus vahvistaa kehitysyhteistyön asemaa EU:ssa. Tämän
tulee näkyä myös kehitysyhteistyön
toteutuksessa. Kehitysyhteistyön tulee säilyä itsenäisenä politiikkalohkona, eikä
sen
tavoitteita tule asettaa alisteiseksi muille ulkosuhteille. Valiokunta
pitää tärkeänä, että unionin
ulkoministerin ja hänen alaisensa ulkosuhdepalvelun luomat
mahdollisuudet integroida kehitysyhteistyön tavoitteet
entistä paremmin muihin EU:n ulkosuhteisiin johdonmukaisuuden
edistämiseksi käytetään kokonaisuudessaan
hyväksi.
Valiokunnan asiantuntijakuulemisissa on tullut esille suuria
puutteita kansalaisjärjestöjen avustushakemusten
käsittelyssä ja menettelytavoissa niin yhteisrahoituslinjalla
kuin humanitaarisen avun osalta. Saadun selvityksen mukaan hakemusprosessit
ovat erittäin työläitä ja vaativat
suhteettoman paljon henkilöresursseja. Vuonna 2003 vain
17 prosenttia yhteisrahoituslinjalle tehdyistä anomuksista
hyväksyttiin. Anomusten etukäteisvalmistelu on
vaikeaa alati muuttuvien ja monimutkaisten hakuehtojen sekä komission
hallintokäytännön joustamattomuuden vuoksi.
Hakemuksen jättämisen ja sen mahdollisen hyväksymisen
välinen aika on kohtuuttoman pitkä — jopa
yli vuosi. Tämä on erityisen ongelmallista humanitaarisen
avun osalta. Kriisien uhrit ovat sijaiskärsijöitä myös
hallinnon puutteellisuuksien vuoksi. Valiokunnan saaman selvityksen
mukaan hakumenettelyssä on ilmennyt myös epäjohdonmukaisuutta
ja rahoituspäätösten hylkäysperusteet
ovat olleet vähintäänkin puutteellisia.
Hallintoa on viime vuosien aikana uudistettu muun muassa perustamalla
erillinen apua hallinnoiva virasto EuropeAid. Uudistaminen on pitkä prosessi,
jonka tulokset näkyvät muun muassa strategisen
suunnittelun ja ohjelmoinnin parantumisena, menettelytapojen yksinkertaistumisena
ja hallinnon delegointina komission maaedustustoille.
Valiokunnan asiantuntijakuulemisissa on korostettu, että huolimatta
edistymisestä komission hallintokulttuurissa
ja rakenteissa on edelleen paljon parannettavaa. Hallinnon hajauttamisessa
on tärkeää taata riittävät
ja pätevät resurssit myös maaedustustoissa.
Valiokunta pitää kehitysavun hallinnoinnin
ongelmia vakavina ja edellyttää, että hallitus
ryhtyy toimenpiteisiin, jotta komission hallinnonuudistus toteutuu
käytännön tasolla ja kattaa myös
kansalaisjärjestöjen toiminnan.
Valiokunta edellyttää, että hallitus
pitää valiokunnan hyvin informoituna kehitysyhteistyön
hallinnonuudistuksen toimeenpanosta (Valiokunnan lausumaehdotukset).
OECD:n suorittama EY-avun tutkinta
Kehitysavun ulkopuolinen arviointi on keskeinen osa avun tehokkuuden
ja laadun valvontaa. Valiokunta on kertomusta käsitellessään
tarkastellut OECD:n kehityskomitean suorittamaa EY-avun DAC-tutkintaa
vuonna 2002. OECD:n tutkinnassa ja siitä tehdyssä väliarviossa
vuonna 2004 esitettiin varteenotettavia suosituksia avun tehokkuuden
ja vaikuttavuuden parantamiseksi.
Suomi on valiokunnan mielestä perustellusti korostanut
seuraavien suositusten toimeenpanoa:
- strateginen lähestymistapa
kehitykseen politiikkajohdonmukaisuutta edistämällä
- avun suuntaaminen köyhyyden vähentämiseen
- rahoitusinstrumenttien yksinkertaistaminen
- kriisinhallinnan ja pitkän tähtäimen
kehitysyhteistyön välisen yhteyden korostaminen
- yhteistyömaan omistajuus ja vuoropuhelu yhteistyömaiden
kanssa
- hallinnon uudistaminen.
Eduskunnan lausumat
Yleistä lausumaprosessista
Valiokunta katsoo, että hallituksen kertomuksiin liittyvää lausumaprosessia
tulisi uudistaa sekä sisällön että menettelytapojen
osalta, jotta se vastaisi perustuslain hengen mukaisesti parlamentaariselle
valvonnalle asetettuja vaatimuksia.
Uudistetun Euroopan sosiaalisen peruskirjan eräiden
artiklojen lisäratifiointitarve (HE 229/2001 vp)
Ulkoasiainvaliokunta
Eduskunta edellytti 21.5.2002, että hallitus ryhtyy
ulkoasiainvaliokunnan mietinnössä esitetyt näkökohdat
huomioon ottaen pikaisesti toimenpiteisiin, joiden tavoitteena on
selvittää, voiko Suomi sitoutua noudattamaan seuraavia
uudistetun Euroopan sosiaalisen peruskirjan määräyksiä:
3 artiklan 2 ja 3 kohta, 4 artiklan 1 kohta, 7 artiklan 9 kohta
sekä 8 artiklan 3 ja 5 kohta.
Hallitus on kertomuksen mukaan jatkanut ulkoasiainvaliokunnan
lausumassa edellytettyä uudistetun Euroopan sosiaalisen
peruskirjan eräiden artiklojen ratifiointitarpeen selvittämistä.
Ulkoasiainvaliokunta toteaa, että selvitystyö ei
kertomuksen perusteella ole juuri edennyt, ja katsoo, että lausuma
on syytä säilyttää kertomuksessa.
Kehitysapu vähiten kehittyneille maille (K 5/2001
vp)
Ulkoasiainvaliokunta
Ulkoasiainvaliokunta ehdotti 4.10.2001 eduskunnan edellyttävän,
että hallitus mahdollisimman pikaisesti toteuttaa asettamansa
tavoitteen nostaa vähiten kehittyneille maille osoitettu
kehitysapu 0,15 prosenttiin bruttokansantulosta ja osana vähiten
kehittyneille maille osoitettavaa kehitysyhteistyötä kiinnittää kasvavaa
huomiota tarttuvien tautien, erityisesti HIV/AIDS-epidemian,
ehkäisemiseen, torjuntaan ja hoitoon.
Kertomuksen mukaan Suomen tavoitteena on kohdistaa 0,15 % bruttokansantulosta
(BKTL) vähiten kehittyneiden maiden (ns. LDC-maat) tukemiseen.
Osuus on kertomuksen mukaan sama kuin edellisenä vuonna
eli noin 0,08 %. Myös Suomen kehitysyhteistyömäärärahat
kokonaisuudessaan ovat noin puolet YK:n suosittamasta 0,7 prosentin
BKTL-osuudesta. LDC-maiden suhteellinen osuus Suomen kahdenvälisestä kehitysyhteistyöstä
on
ollut jotakuinkin samansuuruinen 1990-luvun alusta lähtien,
noin 30 %.
Kertomuksen mukaan Suomi etsii myös aktiivisesti keinoja
ohjata kansainvälisten järjestöjen kautta
annettavaa monenkeskistä apuaan entistä enemmän
LDC-maiden hyväksi. Avun kohdentumista LDC-maille seurataan
valtioneuvoston periaatepäätöksen toimeenpanosuunnitelman
säännöllisten päivitysten yhteydessä.
Kertomuksessa viitataan sittemmin hyväksyttyyn kehityspoliittiseen
ohjelmaan, jossa painotetaan erityisesti YK:ssa sovittujen vuosituhatjulistuksen
kehityspäämäärien (ml. HIV/AIDSin,
malarian sekä muiden tautien vastainen taistelu) merkitystä Suomen
kehityspolitiikassa. Myös LDC-tavoite kirjataan ohjelmaan.
Kertomuksen mukaan ulkoasiainministeriöllä on
vuonna 2002 valmistunut kehitysyhteistyön HIV/AIDS-linjaus.
Ulkoasiainvaliokunta toteaa, että HIV/AIDS-epidemian
osalta ulkoasiainministeriö on ryhtynyt toimenpiteisiin,
mutta toisaalta pandemian leviäminen tuo mukanaan kasvavia
ongelmia. Vähiten kehittyneille maille osoitetun kehitysavun
osuudessa ei ole tapahtunut muutosta. Valiokunta katsoo, että lausuma
on syytä säilyttää kertomuksessa.
Kansalaisjärjestöjen toiminnan rahoituksen kehittäminen
(K 3/2002 vp)
Ulkoasiainvaliokunta
Käsitellessään 3.12.2002 hallituksen
toimenpidekertomusta vuodelta 2001 ulkoasiainvaliokunta esitti,
että eduskunta edellyttää ulkoasiainministeriön
valmistelevan selvityksen kansalaisjärjestöjen
toiminnan rahoituksen kehittämisestä edellä tässä mietinnössä mainitut perusteet
huomioon ottaen.
Kertomuksen mukaan hallituksen kehityspoliittisessa ohjelmassa
on kiinnitetty erityistä huomiota siihen, että kansalaisyhteiskunta
saataisiin Suomen kehityspolitiikan keskiöön.
Kertomuksen mukaan kansalaisjärjestöjen roolin
vahvistaminen suomalaisen kehityspolitiikan toteuttajina edellyttää riittävien
taloudellisten resurssien turvaamista kansalaisjärjestöjen
kehitysyhteistyölle. Hallitus tulee kansalaisjärjestöjen
kapasiteetin lisääntymisen myötä kasvattamaan
kansalaisjärjestöjen kehitysyhteistyön
osuuden asteittain 14 prosenttiin varsinaisesta kehitysyhteistyöstä vuoteen
2007 mennessä sekä takaamaan riittävät
myöntö- ja sopimusvaltuudet pitkäjänteisen
toiminnan turvaamiseksi kansalaisjärjestöjen kehitysyhteistyössä.
Hallituksella on valmiuksia laskea järjestöjen
omarahoitusosuutta 15 prosenttiin. Päätös asiasta
tehdään, kun ulkoasiainministeriön ja järjestöjen
välillä on ensin selvitetty ja sovittu omarahoitusosuuden
laskuperusteista ml. vapaaehtoistyön osuus.
Samassa yhteydessä on tarkoitus vahvistaa kumppanuutta,
jossa molemmat osapuolet sitoutuvat yhteisesti sovittuihin sisältö-
ja laatupäämääriin järjestöjen
itsenäisyyttä ja omaehtoisuutta kunnioittaen,
sekä kehittää hanketukijärjestelmää vastaamaan
toiminnan kehitystä ja muutosta.
Ulkoasiainvaliokunta toteaa, että hallitus on ryhtynyt
kehittämistoimenpiteisiin, mutta vastauksessa
ei ole selvitetty kansalaisjärjestöjen riippumattomuuteen
liittyvää kysymystä, johon valiokunta
oli erityisesti kiinnittänyt huomiota lausumassaan. Lausuma
on siten tarpeen säilyttää kertomuksessa.
Yhteistyön tiivistäminen kehitysrahoituslaitoksissa
käsiteltävien asioiden suhteen (K 3/2002
vp)
Ulkoasiainvaliokunta
Ulkoasiainvaliokunta esitti, että eduskunta edellyttää valtioneuvoston
selvittävän, miten yhteistyötä kehitysrahoituslaitoksissa
käsiteltävien asioiden suhteen voidaan tiivistää niin
kansallisesti kuin EU-tasolla.
Kertomuksen mukaan Suomi kannustaa YK-järjestelmää ja
Bretton Woods -instituutioita läheiseen yhteistyöhön
ja työnjakoon. Tässä suhteessa Suomi
tukee ja haluaa edelleen kehittää vuosittain järjestettäviä ECOSOC/Bretton Woods
-korkean tason kokouksia.
Vuoden 2002 alussa perustettiin ulkoasiainministeriön,
valtiovarainministeriön ja Suomen Pankin kehitysrahoituslaitosyhteistyöhön
korkean tason ohjausryhmä ja sen alaisena toimiva projektiryhmä asioiden
tehokkaampaa ja koherentimpaa käsittelyä varten.
Yhteistyötä on kertomuksen mukaan tiivistetty
ja kehitetty vuonna 2003. Yhteistyön tavoitteena on muodostaa
yhteneväiset näkemykset keskeisistä rahoituslaitoksissa
esillä olevista asioista. Tätä työtä jatketaan
ja kehitetään edelleen.
Ulkoasiainvaliokunta pitää myönteisinä valtioneuvoston
puitteissa tehtyjä toimia, joilla pyritään
parantamaan kotimaassa kehitysrahoituslaitoksissa käsiteltävien
asioiden koordinaatiota ja koherenssia. Valiokunta katsoo kuitenkin,
että ne eivät ole riittäviä ja
lausuma on syytä säilyttää kertomuksessa.
Yhteistyö ministeriöiden kesken konfliktinestossa
ja kriisinhallinnassa (K 3/2002 vp)
Ulkoasiainvaliokunta
Ulkoasiainvaliokunta esitti eduskunnan edellyttävän,
että valtioneuvosto selvittää säännöllisen yhteistyöverkoston
luomista ulkoasiainministeriön, sisäasiainministeriön
ja puolustusministeriön välille yhdenmukaisen
ja suunnitelmallisen politiikan varmistamiseksi konfliktien ennalta ehkäisyssä ja
kriisinhallinnassa konfliktialueilla.
Kertomuksen mukaan kriisinhallinta- ja konfliktinestokysymyksissä ministeriöiden
välinen yhteistyö on erittäin tiivistä,
ja asioita valmistelevat virkamiehet toimivat yhteistyössä tarvittaessa
päivittäispohjalta. Ulkoasiainministeriö järjestää kokouksia
näihin kysymyksiin liittyen aina ajankohtaisen tilanteen
vaatiessa ja varmistaa kantojen ja toiminnan yhdenmukaisuuden, ennen
kuin Suomen edustustot ottavat osaa asiaa koskeviin keskusteluihin
kriisinhallintaa ja konfliktinestoa hoitavissa kansainvälisissä järjestöissä ja
Euroopan unionissa. Tämän lisäksi Euroopan
unionissa käsiteltävien siviilikriisinhallintakysymysten
kansallista koordinaatiota varten toimii erityinen jaosto unioniasioiden kansallisen
koordinaatiomekanismin puitteissa.
Ulkoasiainvaliokunta pitää myönteisenä operatiivisen
yhteistyön kehittämistä ja tiivistämistä valtioneuvoston
puitteissa. Valiokunnan lausumalla pyrittiin kuitenkin selvittämään
mahdollisuutta laatia myös Suomessa maakohtaisia kokonaisvaltaisia
strategioita erityisesti konfliktien ehkäisyssä ja
jälkihoidossa. Tämä vaatisi kiinteämmän
yhteistyöverkoston luomista asianomaisten ministeriöiden
välille ja rahoituksen parempaa koordinoinita. Esimerkkinä valiokunnalla
olivat kokemukset Isossa-Britanniassa, joita muun muassa OECD on
raporteissaan (viimeksi DCD/DAC(2003)30/REV3/31.3.2004) esitellyt
hyvänä esimerkkinä kokonaisvaltaisen — kehitys-
ja turvallisuuskysymykset sisältävän — lähestymisen
toteuttamisesta konfliktinestossa ja konfliktin jälkeisissä tilanteissa.
Valiokunta edellyttää hallituksen selvittävän
tätä kysymystä tarkemmin ja informoivan
siitä eduskuntaa.
Valiokunta katsoo, että lausuma on syytä säilyttää kertomuksessa.
Siviilikriisinhallinnan toiminnan kehittäminen (K
4/2003 vp)
Ulkoasiainvaliokunta
Eduskunta edellytti 11.12.2003, että hallitus ryhtyy
ulkoasiainvaliokunnan mietinnössä esitetyt näkökohdat
huomioon ottaen toimenpiteisiin, joiden tavoitteena on lisätä siviilikriisinhallinnan
resursseja niin, että toiminnan kehittämiseen
voidaan panostaa täysimittaisesti.
Eduskunta edellytti, että hallitus toimii aktiivisesti
EU:n siviilikriisinhallinnan kehittämiseksi kaikilla painopistealueilla
eli siviilipoliisitoimessa, pelastustoimessa, oikeusvaltion ja julkishallinnon
kehittämisessä.
Kertomuksen mukaan siviilikriisinhallinnasta on tullut merkittävä osa
kansainvälisen yhteisön keinovalikoimaa vastattaessa
erityyppisten kriisien tuomiin haasteisiin ja osana monimuotoista
kriisinhallintatoimintaa. Kriisinhallintatoiminnassa korostuu eri
instrumenttien yhteensovittaminen ja siviili- ja sotilaallisen toiminnan
limittyminen osana kokonaisvaltaista jatkumoa.
Kertomuksen mukaan siviilikriisinhallinnan kansallisia resursseja
on kehitetty perustamalla ulkoasiainministeriön poliittiselle
osastolle vuoden 2003 alusta ETYJ- ja EN-asioiden sekä siviilikriisinhallinnan
yksikkö. Yksikkö toimii tiiviissä yhteistyössä sisäasiainministeriön
siviilikriisinhallinnan kansallisten resurssien yhteensovittamisesta
vastaavan turvallisuusasioiden yksikön sekä muiden
valtionhallinnon yhteistyötahojen kanssa.
Kertomuksen mukaan Suomi on viime vuosina panostanut merkittävästi
siviilikriisinhallinnan kehittämiseen eri järjestöissä ja
Euroopan unionin siviilikriisinhallintatoimintaa on kehitetty sekä institutionaalisella
että kenttätyötasolla osallistumalla
aktiivisesti unionin siviilikriisinhallintarakenteiden pystyttämistä ja
kehittämistä koskevaan työhön
ja samalla on pyritty huolehtimaan kattavan asiantuntijapoolin ylläpitämisestä.
Ulkoasiainvaliokunta korostaa, että siviilikriisinhallinnan
valmiuksien kehittämistä tulee kiirehtiä niin
laadullisesti kuin määrällisesti ja viittaa
tältä osin aikaisempiin kantoihinsa. Valiokunta
katsoo, että hallituksen kertomuksessa esitetty vastaus
heijastaa jo sinällään siviilikriisinhallinnan
tarpeiden ja tehtyjen toimenpiteiden välistä ristiriitaa.
Valiokunta korostaa, että eduskunta on pyytänyt
hallitukselta perustuslain mukaista kokonaisvaltaista selvitystä siviilikriisinhallinnasta.
Lausumamenettely ei siten ole tässä tilanteessa
riittävä tai tarkoituksenmukainen menettely, joten
ulkoasiainvaliokunta poistaa lausumat tältä osin.